Äiti-poika -suhde ikuinen?

väaynyt

Olen 2,5 vuoden aikan luullut, että kihlattuni pystyy irtautumaan äidistään, mutta ei.
Anoppi kiersi autolla taloni lähellä, kun aloin seurustella hänen poikansa kanssa. Hänellä oli
kuulemma oikeus nähdä, missä poikansa on...
Hän kuvittelee olevansa etuoikeutettu kaikkeen.
He tekevät asioita seläntakana.
Hän vie kihlattuani (poikaansa) lääkäriin, kohta ulkomaanmatkalle, käyvät syömässä yms.
Antaa kalliita lahjoja joululahjaksi, (minä sain peräti käsipyyhkeen.)
Anoppi on kuitenkin naimisissa ja hänellä on toinenkin poika.
Kihlattuni sanoo olevansa puolellani, kun tunnen pahaa oloa kun minut syrjäytetään.
Mutta hänen käytöksessään se ei näy. Silti hänen mielestään äitinsä ei tee väärin..
Olen myös saanut fyysisiä oireita pahasta olostani.
Nyt täytyisi alkaa tehdä ratkaisuja...

21

3635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liina Anniina

      Paha olosi johtuu eniten siitä, että olet visioinut tavoitteen, joka ei ole toteutunut. Nyt 2,5 vuoden visionäärisen projektin tuloksena on pettymys.

      On tilinpäätöksen aika. Kannattaisiko miettiä, että oliko syytä muuttaa tavoitetta aivan toiseen suuntaan. Tämä on selvästi kasvun paikka SINULLE.
      Unohda siis kihlattusi ja hänen äitinsä kasvattaminen, ja ala treenata sen sijaan omaa persoonaasi. Saat varmimpia tuloksia! Etkä pety taatusti.

      Meidän aikuisten tulee kurkottaa kohti henkistä itsenäisyyttä. Siihen on viisasta tähdätä. Paras aseesi "taistelussa" kihlattusi ja sinun kumppanuuden vahvistamisessa on lojaalisuus.

      Käytännössä se merkitsee sitä, että annat piut paut monelle asialle, kuten pojan ja äidin lääkäreissä käynneille. So what! Menkööt, jos se heistä kivaa. Menkööt, jos on hauskaa heidän syödä yhdessä! Mitäpä tuosta. Menkööt reissuilleen! Tehkööt selän takana, mitä lystäävät. Voit jopa kannustaa heitä.

      Pojan äitireppana ei kuitenkaan VOI kihlautua poikansa kanssa. Kuin et sinäkään VOI olla hoivaäiti kihlatullesi.
      Joka kerran, kun kaksikko on tehnyt jotain yhdessä sinut sivuuttaen, palkitse sinä itsesi siitä jollain mukavalla asialla, josta todella pidät. Käy vaikka ystäviesi kanssa katsomassa lempparifilmi tai mitä tahansa, mistä saat mukavan fiiliksen.
      Muodosta itsellesi ajatus siitä, että äidin ja pojan yhteinen oleminen vapauttaa sinut johonkin mukavaan, vapauttaa sinut olemaan omillasi. Tee tästä kuin palkintojuttu.

      Tiedätkö, että moni asia ratkeaa asenteen muutoksella. Kihlattusi kiinnostuu sinusta aivan uudella tavalla, kun huomaa, että et ala roikkua hänen hihoissaan. Miehet kun eivät oikein siedä roikkuvaa riippakiveä. Ahdistunut nainen ei houkuta. Jos liikaa näytät ahdistusta ja fyysisiä oireita, alkaa äidin seura houkuttaa kihlattuasi lisää.

      Tämä on mielestäni ainoa ratkaisu. Jos purat kihlauksen, niin se on myös ratkaisu, mutta menetät oman kasvupaikkasi. Voi olla, että seuraavassa suhteessasi olet saman ongelman edessä toistamiseen.

      ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ala näyttävästi moittia kihlatullesi hänen äitiään. Älä puhu hänen äidistään mitään. Sivuuta koko nainen. Silloin kun olet kihlattusi kanssa yhdessä, niin keskity teihin kahteen ja siihen mitä kimppakivaa te keksitte.

    • kkkkakkkakkkka

      Kertomasi perusteella vaikuttaa siltä, että äiti-poika-suhde elää ja voi hyvin. Oma tyttäreni meni yksiin 45 vuotiaan miehen kanssa, ja asuvat nyt sitten anopin kanssa anopin asunnossa. Anoppi pitää kirjaa taloudesta ja heillä on yhteinen keittiö etc. Ihmettelen tilannetta. Anoppi on minua (tyttären äitiä) ehdottomasti kieltänyt tulemasta vierailulle, joten en ole tytärtäni sitten nähnyt 2,5 vuoteen. Asuvat nimittäin ulkomailla. Lapsenlapsikin syntyi noin vuosi sitten, mutta sitäkään en saa mennä katsomaan..anoppi on kieltänyt!
      Noooh..sitten kun olen soittanut noin kerran kahdessa kuukaudessa, pättivät anoppi ja poika uhata lähestymiskiellolla. Minä kuulemma häiritsen heidän elämäänsä.
      Tämä vaan kertomus sinulle, että äidin ja pojan suhde voi tosiaankin olla sairaaloinen, joten vaikeuksia sinulla on ehkäpä tiedossa. Sinuna vetäisin johtopäätöksia ja häipyisin kuviosta. Poika tulee aina tanssimaan äitinsä pillin mukaan, vaikka muuta sinulle vakuuttaa.

      • Liina Anniina

        Osanottoni ja kestämistä sinulle! Pidä kuitenkin silmällä tilannetta, sillä tyttäresi voi olla mahdoton vartioituna kertoa pahaa oloaan ja haluamistaan päästä takaisin Suomeen.
        Olisi hyvä, jos kaikesta huolimatta uskallat mennä tyttären luo tarkistamaan todellisen tilanteen. Yksin et tietenkään silloin voi mennä, vaan tarvitset miehistä tukea mukaan... jopa viranomaistukea pahimmassa tapauksessa.


    • riippumattomuus!

      riippuvainen pojastaan.
      Hänen käytös kertoo juuri sitä sairaasta riippuvuus-suhteesta lapseen joka on tietynlaista pahoinpitelyä psyykkisesti. Eli, miehesi äiti ei ymmärrä eikä osaa irtaantua normaalilla tavalla aikuisesta lapsestaan joka olisi riippumaton vanhemmistaan aikuisena kuten kaikkien aikuisten pitää olla normikehityksellä.
      Anoppisi on sairas. Sinun täytyy saada miehesi ymmärtämään tämä tilanne ja saada tilenne poikki. Muuten pysyt aina "vihollisena vieraalla maalla".

    • pilkkuma

      Tietysti on aika vaikea sanoa näin tässä, mikä se teidän tilanne siellä on. Toisaalta ei ole hyvä jos äiti-poika tiimi on niin tiukka, että aina järkeään mormaikku blokataan ekana pihalle. Toisaalta ei ole hyvä jos morsmaikku-mies tiimi on niin tiukka, että vaikka jos äiti-poika väli olisi hyvä niin morsmaikku sairaalloisesti yrittää kontrolloida miestä pois niistä hyvistäkin jutuista äitiin päin nähden.

      Kummin siis on.

      Oletan nyt, että tilanne on kuten sanoit ja sairaalloinen.

      Ei sinun auta kuin puhua asiasta miehellesi. Sinun on kysyttävä onko teillä omaa rauhaa ja piiriä, mihin äiti ei pääse. Jos ei ole (oikeasti) niin tuo mies ole oikea mies koskaan. Sano, että haluat matkalle kahdestaan, kauas sekä pitkäksi aikaa. Jos ne siihen sekoaa tai matkalla tulee riippuvuudennälkäisiä hetkiä, missä pitäs pästä soittaan äipälle niin... hohhoijaa.

      Kunhan muistat, että itse pelaat suraan ja rehellisesti. Jos vikaan väännät siksi, että sinua vääntää sisältä niin sitten se paha sinut ihan oikeudella syö. Kun ei sinua kukaan voi puolustaa, jos on aihetta.

    • ikuinenhan se

      Totta, sinun tulisi tehdä ratkaisuja oman elämäsi suhteen. Mikäli ahdistut normaaliin perhe-elämään liittyvistä ihmissuhteista, terapia olisi hyvä vaihtoehto. Kihlatullasi on oikeus ihmissuhteisiinsa, jotka eivät mitenkään liity sinuun. Äidin ja pojan suhde vaikuttaa hyvältä ja tiiviiltä ja sen muuttamiseen ei ole tarvetta, ongelma on sinun asenteissasi.

      Minun avopuolisoni ei ahdistu, vaikka käynkin äitini ja joskus isäni kanssa matkoilla, syömässä ja he antavat minulle, kivoja, toivottuja lahjoja. Miksi tämän pitäisi häiritä avopuolisoani?

      Mikäli parisuhteessa toisen halu hallita on niin suuri, ettei muille ihmissuhteille ole tilaa, silloin suhde kannattaa katkaista, tai ahdistuneen hakea apua ongelmiinsa. Mikään suhde ei yksinomaan riitä, ihmiset tarvitsevat toisiaan ja myös omia lapsuudenperheitään. Sinä et ole maailmannapa, et ole sitä myöskään kihlatullesi ja hän vanhemmilleen, opi tämä, niin elämäsi voi olla kohtalaisen mukavaa. Täyttä autuuttahan se ei ole kenelläkään.

      • simple89

        Niin, olet vielä avoliitossa.... Jos menette naimisiin, niin valitseeko äitisi sinulle sormuksen ja hääpaikan maksaa myös osaksi?

        Entä ystäväsi, kai sinä ostat näillekin matkoja, käytte syömässä ja annat heille kivoja, toivottuja lahjoja?

        Kuinka monta viikossa juttelet äidille ja isälle? Kuinka monta kertaa vuodessa menette matkoille? Mikä on välimatka asuntonne välissä? Asuuko avopuolisosi samassa asunnossa sinun kanssa?

        Mitä aiot tehdä sitten kun vanhempasi yhtäkkiä kuolevat? He eivät elä ikuisesti. Kenen kanssa menet sitten matkoille?


      • tehoER

        Ketjussa oli kyse appivanhemmista, ja "ikuinenhan se" ei muuten mainitse sanallakaan omia appivanhempiaan, vaan puhuu omista vanhemmistaan.

        Kuka on lähin omaisesi virallisesti, "ikuinenhan se", ilmoitatko työpaikalle äidin tai isän nimen, vai avopuolisosi?


    • 29v M

      On se vissiin aika hirveetä olla nainen kun anoppikin koetaan maailman pahimpana uhkana kun se ostaa omalle pojalleen juttuja. Elämä on nyt semmoista että kaikkien kanssa ei nyt vain tule toimeen. Esimerkiksi itselläni on nyt Joulu takana ja olin oman vaimon vanhemmilla pari päivää. Hitto siellä on tylsää, vaimon isä on tuppisuu ja äiti ilkeä möläyttelijä. Mitään lahjaakaan en saanut. Mitä sitten, siellä olin ja kärvistelin. En alkanut avautumaa vaimoni vanhemmille että en pidä ja viihdy heidän seurassaan. Normaali välit on mielestäni pidettävä kun vaihtoehtona on vuosikymmenten riidat ja suoraan sanottuna ei minua kiinnosta tapella.

      Sinulle suosittelen että haet apua vaikka paikallisesta mielenterveystoimistosta jos on noin rankkaa. Apu siellä ei maksa mitään ja ei avun haussa ole mitään hävettävää.

      • ole ystävällinen

        kirjoittajalla oli hyvä pointti :
        Älä ota itseesi miehen äitinsä kanssa käyttämää aikaa, vaan kannusta suorastaan siihen.
        Lähetä terveisiä anopille ja laittele postia, yhteiskuvia miehestä ja sinusta.
        Anoppi tajuaa, ettet ole uhka, vaan hyvä ihmissuhde pojalle.
        Keksi kivaa tekemistä itsellesi, kun he tapaavat.
        Äitiä et voita moittimalla, vaan kiittämällä :-) teistä voi ajastaan tulla läheisiäkin.


      • Ei enää niin väsynyt
        ole ystävällinen kirjoitti:

        kirjoittajalla oli hyvä pointti :
        Älä ota itseesi miehen äitinsä kanssa käyttämää aikaa, vaan kannusta suorastaan siihen.
        Lähetä terveisiä anopille ja laittele postia, yhteiskuvia miehestä ja sinusta.
        Anoppi tajuaa, ettet ole uhka, vaan hyvä ihmissuhde pojalle.
        Keksi kivaa tekemistä itsellesi, kun he tapaavat.
        Äitiä et voita moittimalla, vaan kiittämällä :-) teistä voi ajastaan tulla läheisiäkin.

        Kiitos kaikille kommenteista ja mielipiteistä.


      • jConstantine

        Ennemminkin on kyllä hirveää olla nainen, jos on onnistunut saamaan itselleen miehen, joka on onneton äidin pikku mussukkapoika, joka on täysin talutusnuorassa. Ymmärrän kyllä varsin hyvin, että se alkaa vituttaa ennemmin tai myöhemmin, jos kaikessa asiassa kuunnellaan ja noudatetaankin vain sitä anoppia. Ei mitään omaa elämää tai omia päätöksiä nääs. En ymmärrä tällaisia ihme vätyksiä.

        "No niin, Terho, lähetäänpä nyt sinne S-markettiin."
        "Joo.
        Anoppi: "EIH! Meidän Terho asioi vain K-marketissa. Niin on aina tehty!"
        "Kyllä äiti..."

        Kyllä minulla on kanttia sanoa vastaan vanhemmilleni, jos he tunkevat liikaa päättämään minun asioistani, vaikka eivät he sitä tee. Olen kiitollinen, että omat ja puolisoni vanhemmat ovat tervejärkisiä tässä mielessä. Vierailut anoppilassa sujuvat ihan ongelmitta.


      • Jep...

        29v M voisi kyllä itse mennä hakemaan apua jos aloittajan ongelma on hänestä "ihan normaalia"... Sairashan tuollainen suhde on! 29v M on varmaan itse äidin oma pikku mammanpoika, joka ei osaa katkaista napanuoraa.


      • just.....
        Jep... kirjoitti:

        29v M voisi kyllä itse mennä hakemaan apua jos aloittajan ongelma on hänestä "ihan normaalia"... Sairashan tuollainen suhde on! 29v M on varmaan itse äidin oma pikku mammanpoika, joka ei osaa katkaista napanuoraa.

        Mun mielestä taas 29v M on todellakin tervehenkinen eikä tarvitse mitään lääkäriä, toisin kun nämä huonon itsetunnon omaavat herkkähipiäiset anoppinsa sanomisia ja tekemisiä suurennuslasilla kyttäävät nihilistit.


        Jatkuvasti näitä anopilleen mustasukkaisia aloituksia. Todella toivon että jos saatte mieheltä välit poikki kotiinsa se lähtee oikeesti etsimään uutta suhdetta, ettäs saatte oikeaa aihetta mustasukkaisuuteenne.


    • Mummu,äiti ja anoppi

      Onko sinulle syntynyt ppoikalapsii c. 2009 jälkeen? Jos on, tiedät kyllä, kuinka kiinteä äiti-poika-suhde voi olla.

      • pakenejos voit

        Ei taida pystyä. Miehelläni oli kasvatus äiti, johon napanuora katkesi vasta tämän mummeloisen kuoltua.
        Jos mahdollista, jätä mies.
        ei ollut mukavaa, kun aina piti huomioida, mitä Hän haluaa. Esim.
        kun Hän sanoi, että pitäisihän sinun saada uusi auto, niin mies autokaupassa seuraavana päivänä. Auto velaksi perheen taloudesta piittaamatta, mutta kun Hän sanoi, että mies tarvitsi uuden auton.
        tavaraa tuli kotiin sellaista, mitä en olisi halunnut.vain mummeloinen tuli määräämään, millainen lamppu, matot. Kun raivasin niitä pois, niin itki sukulaisilleen, että olen kiittämätön, eikä mikään kelpaa. Ja Siiten sain vihaisia puheluita sukulaisilta, kun kehtaan pahoittaa hyvän ihmisen miele.
        olisinpa älynny aikanaan lähteä.
        tilanne helpotti kasvatti äidin kuoltua


      • on liiankin tuttua
        pakenejos voit kirjoitti:

        Ei taida pystyä. Miehelläni oli kasvatus äiti, johon napanuora katkesi vasta tämän mummeloisen kuoltua.
        Jos mahdollista, jätä mies.
        ei ollut mukavaa, kun aina piti huomioida, mitä Hän haluaa. Esim.
        kun Hän sanoi, että pitäisihän sinun saada uusi auto, niin mies autokaupassa seuraavana päivänä. Auto velaksi perheen taloudesta piittaamatta, mutta kun Hän sanoi, että mies tarvitsi uuden auton.
        tavaraa tuli kotiin sellaista, mitä en olisi halunnut.vain mummeloinen tuli määräämään, millainen lamppu, matot. Kun raivasin niitä pois, niin itki sukulaisilleen, että olen kiittämätön, eikä mikään kelpaa. Ja Siiten sain vihaisia puheluita sukulaisilta, kun kehtaan pahoittaa hyvän ihmisen miele.
        olisinpa älynny aikanaan lähteä.
        tilanne helpotti kasvatti äidin kuoltua

        Täällä täsmälleen sama tilanne.milloin on mikin ongelma niin anoppi puuttuu siihen ensimmäisenä. Onko tämä oikein? pariskunnalla pitäis olla yhteinen elämä. Todellakin on auton ostoon ollut puuttumassa ja huoneiston sisustukseen. Kokoajan tuputtaa niitä vanhoja tyhmiä tavaroitaan ja kaappeja täyttämässä. Miten tällaista voi sietää? ja kuinka kauan? pitääkö erota vai mikä on homman nimi?


    • Ei näin

      Tilanne on aina nurinkurinen, jos vain toista huomioidaan. Meillä jos jotain anoppilasta saadaan, se on kummankin yhteinen. Jos lähden matkalle, puoliso tulee mukaan. Kuullostaa siltä, että poika on tiimi äitinsä kanssa. Ei siis ole teidän perhettä, vaan sinä olet se kolmaspyörä. Jos puhuminen ei auta, jätä ko tyyppi. Hänen suhteensa äitiinsä ei tule koskaan muuttumaan. Sen sijaan voit muuttaa itseäsi.

    • mammyhelp

      Hei,
      olet sentään ollut onnekas käsipyyhen saadessassi,, olen ollut nykyisen mieheni kanssa 26 v, Lukuisia äitienpäivälahjoja, joulu, synttäri ym. lahjoja, olen ostanut, marimekkoa, kampaamoon lahjakortteja, camé-koruja ym. Mikään ei kelvannut, koska ostajana olen minä miniä. Poika ei vain välitä, joten, olen yrittänyt korvata. Itse en ole saanut mitään.... arvaatko, annanko mitään... Näkemiin.

    • enuskomuutokseen

      Mun mielestäni voi olla läheinen suhde vanhempiin, samoin kuin voi olla läheisiä ystäviä. Mutta jos äiti määrää pariskunnan keskinäisiä asioita, tai äidin aikataulut kävelevät aina yli pariskunnan sopimisista, niin se on liikaa suhteen toisen osapuolen kannalta. Siis silloin, kun ei ole kyse mistään hätätilanteista tai vanhuksen ongelmista.

      Oma isoäitini meni mielestäni usein tässä rajan yli. Hän myös edellytti lapsenlapsilta apua miettimättä, että omia menoja, kouluhommia ym. voisi myös olla. Minä kuitenkin uskalsin myös ilmoittaa, että en tee tai teen omalla tyylillä, vaikka siitä syntyi aina hirveä huuto. Mutta myös hän auttoi aina tarvittaessa ja en vaihtaisi häntä kehenkään muuhun. Siksi ajattelen, että monella peräkamarin pojalla tai -tytöllä voi olla ihan hyvä elämä oman äidin kanssa. Tai asua sisarusten kanssa, joka oli ennen vanhaan tavallista. Kyllähän joillain on hyvä elämä luostarissakin. Ei kaikkien tarvitse olla parisuhteessa, eivätkä kaikki parisuhteet niin ihania ole. Sitten kun vanhemmat kuolevat, niin tietysti pitää keksiä jotain muuta tilalle, mutta niinhän avioeron jälkeenkin täytyy.

      Jos ei tuossa kolmenkympin korvilla ole irtautunut vanhemmista, niin tuskin on enää mahdollista. Silloin vanhemmat vielä hyväkuntoisia yleensä ja heillä omaa elämää. Raihnaisesta vanhuksesta irrottautuminen olisi julmaa.

    • kjnmj

      No onhan se ikuinen, mutta viisas äiti ei määräile aikuista poikaa. Tietysti neuvoja ja elämänkokemusta pitää lapsille jakaa. Siitä ei pitäis kenenkään suuttua. Ja jos anoppi uskaltautuu miniällekin neuvon joskus antamaan, niin onko se maailmanloppu, eihän sitä ole pakko noudattaa. Äidit pitää lapsiensa hyvinvointia tärkeänä loppuelämänsä. Miniät kun saatte omia lapsia, niin sen tiedätte, side pysyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      624
      4622
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3509
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3211
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2469
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2309
    6. 252
      1867
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe