Kun kaasu hirttää pohjaan..

rutinoff

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009122710840541_uu.shtml

..niin pitäisi kai painaa kytkin pohjaan ja virta poikki avaimesta, eikä yrittää jarruttaa ,jolloin syntyy kaikkein vaarallisin tilanne hurjassa vauhdissa ?
Onkos parempia konsteja - tuohan voi tieysti yllättää vaikka kenet.

49

6849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vararobotti

      Kaikista ensiksi kannattaisi kuitenkin laittaa turvavyö kiinni, ja vasta sitten alkaa miettimään mitä kaikkea voi matkan aikana tapahtua, ja miten niistä selviytyä.

    • virkamies

      pitäisi haastaa oikeuteen, hänen olisi pitänyt huomata naisen puutteellinen kyky ajaa minkäänlaista ajoneuvoa.

    • jumiutui
      • Äimän käki

        Naisen kaasupoljin sijaitsee tussun etureunassa poimun alla, sitä ei poljeta vaan astutaan.


    • 4654646

      Itselläni meni rikkoutunut ilmansuodatin kaasuläpän väliin mikä piti kaasun aika voimakkaalla ei täysillä mutta lähellä kuitenkin. Käsijarrulla vähän himmailin menohaluja ja tietysti kytkin pohjaan katkaisee koko vedon aina eikä auto silloin kiihdy eikä vedä enää.

      Toisaalta pikkunassikka kävi mikroautossa tosiaan niin että mutkan päätteeksi kaasu hirtti kiinni enkä tajua vieläkään miten se auto meni lepikkoon sen takia.. Sen ikäisenä ei vielä osannut hallita kai ajokkia, toisilla se ei luonnistu missään iässä ja ajokortti on sama asia kuin kelakortti.

    • joopajoo......

      Ei tuo vikana ole mitenkään mahdoton. Vaijeri/mekanismi voi hyvinkin jumittua auki jo pelkästään pakkasen takia mutta kyllä kunnossa olevan auton jarru pitäisi vauhdin laskea, vaikka "lämä" olisi auki. Jos ei muu auta, niin kytkimellä/vaihde N viimeistäänhan tuo veto lakkaa. Kyllähän tuo kottero on mennyt metsään ihan kuskin paniikin takia.

      Itselläni käynyt vastaava joskus moottoripyörällä. Kyllähän siinä hieman kerkes pelästyy ja oli hieman ohjelmaa, ennen, kuin sai menon aisoihin, kaatumatta/konetta rikkomatta. Tilanne tuli aika äkkiä ja homma oli ohi jo varmaan alle kahden sekunnin mutta oli kyllä teho/painosuhdekin normi henkilöautoa huimasti parempi, joten hyökkäys oli melko reipas :)

    • HJ-61

      Auto oli iäkäs mutta tehokas maasturi kärry perässä. Sattui moottoritiellä, josta oli päästävä pois. Annoin mennä täysillä seuraavaan liittymän saakka, kytkintä en uskaltanut painaa, kun pelkäsin että kone hajoaa. Onneksi oli hiljainen myöhäisilta. Jarru ei auton vääntöä paljon täysin hillinnyt, mutta sen verran kuitenkin, että pääsin paikallistielle. Siellä heti avaimella virta poikki. Pieni jarruremontti siitä tuli, mutta kone jäi ehjäksi ja tiellä pysyin. Tiukka tilanne kuitenkin.

      • takuukorjauksia

        on ilmennyt maailmalla Toyotissa ja tehdas on niiden vuoksi korjaamassa parasta aikaa useita miljoonia autoja tehtaan laskuun. USA:ssa on sattunut useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ja siksi tehdas ottaa asian vakavasti vaikka se maksaa todella paljon. Toyotien kaasupolkimia lyhennetään ja mattoja muotoillaan uudelleen jotta kaasupoljin ei enää jää jumiin maton reunan alle.


      • vika autossa?
        takuukorjauksia kirjoitti:

        on ilmennyt maailmalla Toyotissa ja tehdas on niiden vuoksi korjaamassa parasta aikaa useita miljoonia autoja tehtaan laskuun. USA:ssa on sattunut useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ja siksi tehdas ottaa asian vakavasti vaikka se maksaa todella paljon. Toyotien kaasupolkimia lyhennetään ja mattoja muotoillaan uudelleen jotta kaasupoljin ei enää jää jumiin maton reunan alle.

        auto oli saatujen tietojen mukaan Toyota Previa. Kannattaisi tutkia oliko siinäkin tuo jo tunnettu Toyotan vika ettei turhaan ja syyttä syytettäisi kuljettajaa. Suomessa maahantuoja on ollut viasta hiljaa.


      • pysähtyy!
        vika autossa? kirjoitti:

        auto oli saatujen tietojen mukaan Toyota Previa. Kannattaisi tutkia oliko siinäkin tuo jo tunnettu Toyotan vika ettei turhaan ja syyttä syytettäisi kuljettajaa. Suomessa maahantuoja on ollut viasta hiljaa.

        On monta vaihtoehtoa pysäyttää auto. Jarrua kunnolla, Kytkin pohjaan tai vaihde vapaalle, jos automaatti. Saahan koneen sammutettua vaikka avaimella mutta siinä riski, että ratti menee lukkoon, eli vauhti pois ja sitten kone sammuksiin.

        Monissa uusissa autoissa pelkkä jarrupolkimen painaminen laskee kierrokset automaattisesti.


      • niinpä niin
        pysähtyy! kirjoitti:

        On monta vaihtoehtoa pysäyttää auto. Jarrua kunnolla, Kytkin pohjaan tai vaihde vapaalle, jos automaatti. Saahan koneen sammutettua vaikka avaimella mutta siinä riski, että ratti menee lukkoon, eli vauhti pois ja sitten kone sammuksiin.

        Monissa uusissa autoissa pelkkä jarrupolkimen painaminen laskee kierrokset automaattisesti.

        ei se ole pysäyttäminen monessa tapauksessa kuolemaan johtaneissakaan onnettomuuksissakaan onnistunut muutamien sekuntien aikana yllättävässä paniikkitilanteessa. Painat jarrua sen kun jaksat ja toisella jalalla yhtä kovaa mattoa vierestä, joka painaa uskomattasi myös kaasua pohjaan entistä kovempaa. Jos auto on vielä esim. uusien USA Toyotien tapaan sellainen, että siinä on ns. nappulakäynnistys ja pysäytys, jossa on pysäytyksessä usean sekunnin viime niin vaikeaa on. Jälkiviisaus on muuten viisauden makein laji.


      • Pitää pystyä
        niinpä niin kirjoitti:

        ei se ole pysäyttäminen monessa tapauksessa kuolemaan johtaneissakaan onnettomuuksissakaan onnistunut muutamien sekuntien aikana yllättävässä paniikkitilanteessa. Painat jarrua sen kun jaksat ja toisella jalalla yhtä kovaa mattoa vierestä, joka painaa uskomattasi myös kaasua pohjaan entistä kovempaa. Jos auto on vielä esim. uusien USA Toyotien tapaan sellainen, että siinä on ns. nappulakäynnistys ja pysäytys, jossa on pysäytyksessä usean sekunnin viime niin vaikeaa on. Jälkiviisaus on muuten viisauden makein laji.

        Automaattivaihteistolla talvella ajaessa on keppi usein tönästävä vapaalle, liiallisen puskemisen estämiseksi liukkaalla. Kai siinä on sitten sellainen vaihdekeppikin, joka vaan puskee D:tä päälle vain kovempaa, kun yrität sitä manuaalisesti vapaalle heittää?


      • amatöörienkö?????
        Pitää pystyä kirjoitti:

        Automaattivaihteistolla talvella ajaessa on keppi usein tönästävä vapaalle, liiallisen puskemisen estämiseksi liukkaalla. Kai siinä on sitten sellainen vaihdekeppikin, joka vaan puskee D:tä päälle vain kovempaa, kun yrität sitä manuaalisesti vapaalle heittää?

        kun merellä tapahtuu onnettomuus. "Mikset tehnyt niin kuin minä olisin tehnyt - heittänyt vapaalle?"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/72855-suomen-toyotoissa-sittenkin-ongelma
        http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/10/03/toyotan-tappajamattoja-myos-suomessa/200921272/139
        http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/09/30/toyotan-jenkkiautoissa-tappajamattoja/200921030/139
        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Mattoturman uhrin leski Kuinka monen on kuoltava/1135249886055
        http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article335808.ece


      • 56546
        niinpä niin kirjoitti:

        ei se ole pysäyttäminen monessa tapauksessa kuolemaan johtaneissakaan onnettomuuksissakaan onnistunut muutamien sekuntien aikana yllättävässä paniikkitilanteessa. Painat jarrua sen kun jaksat ja toisella jalalla yhtä kovaa mattoa vierestä, joka painaa uskomattasi myös kaasua pohjaan entistä kovempaa. Jos auto on vielä esim. uusien USA Toyotien tapaan sellainen, että siinä on ns. nappulakäynnistys ja pysäytys, jossa on pysäytyksessä usean sekunnin viime niin vaikeaa on. Jälkiviisaus on muuten viisauden makein laji.

        jarru kyllä riittää kun painaa vaan sitä, aika harva auto on niin raketti että se lähtee ihan hallitsemattomasti menee täyskaasulla, ykkösvaihteella toki voi käydä vielä niin.

        Mutta kokemattomuus, yllättävätilanne.. kaikkee sattuu ja tälläistä nyt voi pitää onnettomuutena kuin että etukäteen olisi toimittu jotenkin väärin.

        Tosiaan kun tuossa kirjoitin aiemmin niin honda accordissa kävi niin että suodatin rikkoontui niin että paperinpala meni kaasuläpän väliin ja jätti sen auki, yllättäen se nyt ei juuri tapahdu varsinaisesti.. kaasu vaan jää sitten päälle.. Se miksi suodatin rikkoontui oli että se oli kastunut sattuneesta syystä!


      • Usermanual...
        amatöörienkö????? kirjoitti:

        kun merellä tapahtuu onnettomuus. "Mikset tehnyt niin kuin minä olisin tehnyt - heittänyt vapaalle?"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/72855-suomen-toyotoissa-sittenkin-ongelma
        http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/10/03/toyotan-tappajamattoja-myos-suomessa/200921272/139
        http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/09/30/toyotan-jenkkiautoissa-tappajamattoja/200921030/139
        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Mattoturman uhrin leski Kuinka monen on kuoltava/1135249886055
        http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article335808.ece

        Olenko kiistänyt, ettei matto voi mennä kaasupolkimen alle? Miten meri liitty aiheeseen?

        Kyllä jokaisen automaattilootalla ajelevan tulee tietää, miten veto pyöriin lakkaa! Se keppi heilahtaa sinne vapaalle, eli D:ltä N:lle ihan tökkäsemällä, eikä vaadi edes sen "vaihtonapin" painamista. Tämä on turvallisuusominaisuus.

        Ihmeellistä uusavuttomuutta on se, että ajellaan autolla, jonka teknisiä ominaisuuksia ei tunneta lainkaan. Luotetaan vaan, että kaikki toimii, kuten pitäisi (eikä usein tiedetä, edes miten pitäisi) ja jos ei niin tapahdu, niin lasketaan sataa metsään. Kyllä minä mielummin huudatan vaikka koneen paskaksi.

        KOKEILKAA! SITÄ KUN VOI JOSKUS TARVITA!

        Olen muuten tuo samainen henkilö, jolla kaasu hirtti reilusti yli satakaakkisella prätkällä. Siinä nopeus nousee muutamassa sekunnissa pitkälti toiselle sadalle, joten kokemusta nopeasta "päätöksenteosta" löytyy. Tuntekaa ajoneuvonne tekniset ominaisuudet. Se voi joskus jopa pelastaa hengen.


    • kiik kiik

      ja kirkunaa aina, kun naiselle jotain outoa sattuu. Ei sitten mitään älliä siitä, mitä oikein kuuluu tehdä.
      Ja eiku autolla liukkaalle baanalle.

    • vai yrityksen puute

      > ..niin pitäisi kai painaa kytkin pohjaan ja virta poikki avaimesta, eikä yrittää jarruttaa ,jolloin syntyy kaikkein vaarallisin tilanne hurjassa vauhdissa ?

      Jarruttaminen vaarallista? Jos sinulla on ajokortti, niin suosittelen, että leikkaat sen välittömästi kahtia!

      Kyllä vauhdin hidastaminen tehdään jarrulla ... ja nimenomaan jalkajarrulla eikä käsijarrulla, joka on käytännössä oikotie ojanpohjalle .... eikä moottorilla pitäisi tähän olla paljoa sanomista! Keskiverto auto kiihtyy 0-100 km/h 12 sekunnissa, mutta pysähtyminen sujuukin 3 sekunnissa (42 m), joten jarruista löytyy "vääntöä" paljon enemmän kuin moottorista JOS vaan kuski ymmärtää runtata poljinta kunnolla!

      Eikä maantiellä, isolla vaihteella, ajettaessa pitäisi moottorijarrutuksenkaan (jos/kun moottorin sammuttaa vetämällä renkaat hetkeksi lukkoon) pitäisi olla niin raju, että pyörät pysyvät lukossa myös jarrua löysättäessä. Pl. ehkä nyt nämä kaikkein liukkaimmat talvikelit.

      ...mutta silloinkin on parempi suistua ojaan keula edellä & hitaalla nopeudella (lukkojarrutus) kuin kylki edellä ja paljon suuremmalla nopeudella (jarrutus käsijarrulla ... ja etupyörät ruopii vaan koko ajan lisää vauhtia etupainoiseen autoon).

      • töppökö olen

        tästä porukasta suurin osa pysyy poissa minun auton ratista, voi vain arvailla minkälainen remontti tulee jos kaasupohjassa ja tempaiset vapaalle, motarimies ei kertonut mitä teki, jos moinen tykki alle kahdessa sekunnissa hallinnassa, eikös se ole sekunnin luokkaa, ennen kun tajuaa, että jotain poikkeuksellista ja toinen sekunti, ennen kun toiminta päällä. kieltämättä täällä kyllä osataan arvostella, kun jotain sattuu ilmeisesti näille supermiehille ei voi vahinkoa sattua. minulla joskus 170hv auto tehnyt tuon kiivaassa kiihdytyksessä ja voin vakuuttaa, että kyllä piti jarrulla seisoa tosissaan, ennen kuin vauhti alkoi olla aisoissa.


      • Prioriteetit...
        töppökö olen kirjoitti:

        tästä porukasta suurin osa pysyy poissa minun auton ratista, voi vain arvailla minkälainen remontti tulee jos kaasupohjassa ja tempaiset vapaalle, motarimies ei kertonut mitä teki, jos moinen tykki alle kahdessa sekunnissa hallinnassa, eikös se ole sekunnin luokkaa, ennen kun tajuaa, että jotain poikkeuksellista ja toinen sekunti, ennen kun toiminta päällä. kieltämättä täällä kyllä osataan arvostella, kun jotain sattuu ilmeisesti näille supermiehille ei voi vahinkoa sattua. minulla joskus 170hv auto tehnyt tuon kiivaassa kiihdytyksessä ja voin vakuuttaa, että kyllä piti jarrulla seisoa tosissaan, ennen kuin vauhti alkoi olla aisoissa.

        Vai remontin hintaa pitää ruveta arvailemaan, jos meinaa "mopo karata pusikkoon"? Eiköhän se ole fiksumpaa on vaikka huudattaa pannu paskaksi, kun tappaa ittensä, jonkun muun tai runtata sataa metsään? Eikös silloin vasta paha remontti seuraa? Ehkäpä sinunkin tulisi pysyä poissa autosi ratista?

        Jos mulla ois tekovikainen tojotan paska, niin sais mun puolesta kiekuu koneen paskaksi, vaikka kerran viikossa. Tuollaisessa tapauksessa maksaja löytyy varmasti jostain muualta, kun ratin takaa.

        Jos siis automaatti rupee ryntäilemään, se keppi vapaalle, jarruttaen tien sivuun ja sammuta moottori. Ihan sama rutiini, kun manuaaliautolla mutta siinä tietty kytkimellä vapaalle. Manuaalivaihteisella on tietty vaihtoehtoja, jos tietää mitä tekee. Ei asia pitäisi tomaattikuskillekaan olla utopia. Kyllä se oma ja muiden henki tulee turvata ennen konetta.


      • pro hommaa
        Prioriteetit... kirjoitti:

        Vai remontin hintaa pitää ruveta arvailemaan, jos meinaa "mopo karata pusikkoon"? Eiköhän se ole fiksumpaa on vaikka huudattaa pannu paskaksi, kun tappaa ittensä, jonkun muun tai runtata sataa metsään? Eikös silloin vasta paha remontti seuraa? Ehkäpä sinunkin tulisi pysyä poissa autosi ratista?

        Jos mulla ois tekovikainen tojotan paska, niin sais mun puolesta kiekuu koneen paskaksi, vaikka kerran viikossa. Tuollaisessa tapauksessa maksaja löytyy varmasti jostain muualta, kun ratin takaa.

        Jos siis automaatti rupee ryntäilemään, se keppi vapaalle, jarruttaen tien sivuun ja sammuta moottori. Ihan sama rutiini, kun manuaaliautolla mutta siinä tietty kytkimellä vapaalle. Manuaalivaihteisella on tietty vaihtoehtoja, jos tietää mitä tekee. Ei asia pitäisi tomaattikuskillekaan olla utopia. Kyllä se oma ja muiden henki tulee turvata ennen konetta.

        Toyotalta yllättävään tapahtumaan jossa on jo hyvä vauhti: Matto tulee yrittää vetää takaisin paikalleen, jos mahdollista, ja vapauttaa siten kaasupoljin. Ellei se onnistu, automaattivaihteisen auton jarrupoljinta tulee painaa kummallakin jalalla lujaa, pumppaamatta ja siirtää vaihteenvalitsin vapaa-asentoon.
        Auton moottorin voi sammuttaa vauhdissa käynnistysnapilla varustetuilla autoissa painamalla nappia yhtäjaksoisesti vähintään kolme sekuntia. Lyhyet napinpainallukset eivät sammuta moottoria.
        Auton ohjaaminen ja jarruttaminen on tosin moottorin sammuttamisen jälkeen todella yllättävän raskasta koska tehostukset eivät enää toimi ja ohjauslukkokin voi mennä päälle. Pitäisiköhän tätäkin harjoitella ettei pääse yllättämään äkkinäisessä tositilanteessa. Mutta suomalainen sankariautoilijanhan hallitsee suvereenisti tällaiset tilanteetkin.


      • vapaalle piste
        pro hommaa kirjoitti:

        Toyotalta yllättävään tapahtumaan jossa on jo hyvä vauhti: Matto tulee yrittää vetää takaisin paikalleen, jos mahdollista, ja vapauttaa siten kaasupoljin. Ellei se onnistu, automaattivaihteisen auton jarrupoljinta tulee painaa kummallakin jalalla lujaa, pumppaamatta ja siirtää vaihteenvalitsin vapaa-asentoon.
        Auton moottorin voi sammuttaa vauhdissa käynnistysnapilla varustetuilla autoissa painamalla nappia yhtäjaksoisesti vähintään kolme sekuntia. Lyhyet napinpainallukset eivät sammuta moottoria.
        Auton ohjaaminen ja jarruttaminen on tosin moottorin sammuttamisen jälkeen todella yllättävän raskasta koska tehostukset eivät enää toimi ja ohjauslukkokin voi mennä päälle. Pitäisiköhän tätäkin harjoitella ettei pääse yllättämään äkkinäisessä tositilanteessa. Mutta suomalainen sankariautoilijanhan hallitsee suvereenisti tällaiset tilanteetkin.

        Keppi vaan vapaalle ja AUTO ENSIN HALLINTAAN, eli jarrutus ja tien sivuun, sitten vasta sammuttelemaan ja mattoja repimään. Antaa vaan kiukaan kilahtaa, jos on niin huonoa tekoa, kyllä takuu korvaa ja jaappaninpoika tekee uuden.

        Fiksu heittäs kyllä tuollaiset helevetin lerpatinmatot hitoille.


      • insinöörit ratkaisi!
        vapaalle piste kirjoitti:

        Keppi vaan vapaalle ja AUTO ENSIN HALLINTAAN, eli jarrutus ja tien sivuun, sitten vasta sammuttelemaan ja mattoja repimään. Antaa vaan kiukaan kilahtaa, jos on niin huonoa tekoa, kyllä takuu korvaa ja jaappaninpoika tekee uuden.

        Fiksu heittäs kyllä tuollaiset helevetin lerpatinmatot hitoille.

        ensihätään kehottikin: poistakaa matto ajajan jalkatilasta turvallisuuden vuoksi. Lupasivat palata asiaan kun insinöörit ja kehityskeskukset ovat ratkaisseet ongelman. Ratkaisu tuli myöhemmin takaisinkutsujen myötä: kaasupolkimia lyhennetään ja mattoja muotoillaan 4 miljoonasta autosta.


      • rutinoff

        ..olipa siinä varsinainen oppituoli-enska :):).
        -Vai jarrulla olet havainnut auton pysäytettävän...hienoa hienoa.

        Se siinä vain aika lailla pelottaa kun auto kiihtyy kiivaasti nyt talvikeleillä - siis tie on liukas todennäköisesti - niin menepä runttaamaan niitä tehokkaita jarruja lattiaan - pito ja hallinta siinä katoaa ja huonosti käy.

        Ja entäs jos on ABS:t autossa?

        Tuntuu siltä ,että Sinun pitäisi ryhtyä kuskiksi ,nimittäin apukuskiksi - en uskaltaisi kyytiisi tulla noilla linjauksilla...huh.


      • töppökö olen
        Prioriteetit... kirjoitti:

        Vai remontin hintaa pitää ruveta arvailemaan, jos meinaa "mopo karata pusikkoon"? Eiköhän se ole fiksumpaa on vaikka huudattaa pannu paskaksi, kun tappaa ittensä, jonkun muun tai runtata sataa metsään? Eikös silloin vasta paha remontti seuraa? Ehkäpä sinunkin tulisi pysyä poissa autosi ratista?

        Jos mulla ois tekovikainen tojotan paska, niin sais mun puolesta kiekuu koneen paskaksi, vaikka kerran viikossa. Tuollaisessa tapauksessa maksaja löytyy varmasti jostain muualta, kun ratin takaa.

        Jos siis automaatti rupee ryntäilemään, se keppi vapaalle, jarruttaen tien sivuun ja sammuta moottori. Ihan sama rutiini, kun manuaaliautolla mutta siinä tietty kytkimellä vapaalle. Manuaalivaihteisella on tietty vaihtoehtoja, jos tietää mitä tekee. Ei asia pitäisi tomaattikuskillekaan olla utopia. Kyllä se oma ja muiden henki tulee turvata ennen konetta.

        tuo lepikkoon mennyt, ei varmasti kyllä ensimmäisenä tullut mieleen kiskasta täysillä kiekoilla vapaalle, mutta jos ei päässä muuta liiku, niin siitä vaan.


      • etutuuppari
        töppökö olen kirjoitti:

        tuo lepikkoon mennyt, ei varmasti kyllä ensimmäisenä tullut mieleen kiskasta täysillä kiekoilla vapaalle, mutta jos ei päässä muuta liiku, niin siitä vaan.

        JOS sen vapaalle heittämisen jälkeen osaa - kuvitellaan ,että osaa -välittömästi kääntää avaimesta virran poikki (ja ei siis ole viive-painiketta tietsikan tyyliin)...?


      • kovia "rallimiehiä"
        rutinoff kirjoitti:

        ..olipa siinä varsinainen oppituoli-enska :):).
        -Vai jarrulla olet havainnut auton pysäytettävän...hienoa hienoa.

        Se siinä vain aika lailla pelottaa kun auto kiihtyy kiivaasti nyt talvikeleillä - siis tie on liukas todennäköisesti - niin menepä runttaamaan niitä tehokkaita jarruja lattiaan - pito ja hallinta siinä katoaa ja huonosti käy.

        Ja entäs jos on ABS:t autossa?

        Tuntuu siltä ,että Sinun pitäisi ryhtyä kuskiksi ,nimittäin apukuskiksi - en uskaltaisi kyytiisi tulla noilla linjauksilla...huh.

        en kyllä yhtään ihmettele sitä, että suomalaisista autoilijoista itseään pitää 70-80 % selvästi keskivertoa parempina autoilijoina ja hyviä neuvoja riittää. Ehkäpä myöhemmin moni joutuu toteamaan kuten kansanedustaja Guzenina: valitettavasti harkintani petti tällä kertaa.


      • hoitaa homman
        töppökö olen kirjoitti:

        tästä porukasta suurin osa pysyy poissa minun auton ratista, voi vain arvailla minkälainen remontti tulee jos kaasupohjassa ja tempaiset vapaalle, motarimies ei kertonut mitä teki, jos moinen tykki alle kahdessa sekunnissa hallinnassa, eikös se ole sekunnin luokkaa, ennen kun tajuaa, että jotain poikkeuksellista ja toinen sekunti, ennen kun toiminta päällä. kieltämättä täällä kyllä osataan arvostella, kun jotain sattuu ilmeisesti näille supermiehille ei voi vahinkoa sattua. minulla joskus 170hv auto tehnyt tuon kiivaassa kiihdytyksessä ja voin vakuuttaa, että kyllä piti jarrulla seisoa tosissaan, ennen kuin vauhti alkoi olla aisoissa.

        > voi vain arvailla minkälainen remontti tulee jos kaasupohjassa ja tempaiset vapaalle

        Voin arvata: ei mitään remonttia, koska kaikissa nykyautoissa on kierroksenrajoitin. Toki täysillä huudattaminen käy aika pian moottorin päälle, mutta siihen sammuttamiseenhan on sitten aikaa paneutua, kun auto on ensin pysäytetty turvallisesti tien sivuun.

        > kun jotain sattuu ilmeisesti näille supermiehille ei voi vahinkoa sattua

        Just tämän takia suosittelen jarrun runttaamista. Sen pitäisi kuitenkin olla (lähes) refleksi, kun jotain outoa sattuu ja jos (panikoiva) kuski onnistuu kuitenkin suistumaan ojaan, niin välittömästi aloitettu jarrutus varmistaa, että se suistuminen tapahtuu mahdollisimman pienellä nopeudella.

        Esim. moottorin sammuttaminen virta-avaimella on jo riskialttiimpaa, koska kuski voi paniikissa räpeltää rattilukon päälle.

        Ja vaihde vapaalle/kytkin pohjaan ... sinänä ok, mutta taas tulee mieleen, sekoaako kokemattomalta kuskilta pasmat (=unohtuu se jarrutus / ohjaaminen), kun moottori ryntää huutamaan täysillä / hakkaa rajoitinta vasten.

        > minulla joskus 170hv auto tehnyt tuon kiivaassa kiihdytyksessä ja voin vakuuttaa, että kyllä piti jarrulla seisoa tosissaan, ennen kuin vauhti alkoi olla aisoissa.

        No tässähän se just on - jarrua pitää uskaltaa painaa tosissaan. Jos vaan kokeilee sillai varovasti ensialkuun, niin jarrut kuitenkin ottavat lämpöä ja ennenpitkää on palat piloilla / nesteet kiehuu ja sitten mennään.... olisiko se jenkeissä sattunut tapaus, missä matkustajat kerkesivät soitella hätänumeroon yms. ollut just tällainen?


      • piu pai
        kovia "rallimiehiä" kirjoitti:

        en kyllä yhtään ihmettele sitä, että suomalaisista autoilijoista itseään pitää 70-80 % selvästi keskivertoa parempina autoilijoina ja hyviä neuvoja riittää. Ehkäpä myöhemmin moni joutuu toteamaan kuten kansanedustaja Guzenina: valitettavasti harkintani petti tällä kertaa.

        tekstiä kyllä piisaa mutta miten käytännössaä ?


      • töppökö olen
        etutuuppari kirjoitti:

        JOS sen vapaalle heittämisen jälkeen osaa - kuvitellaan ,että osaa -välittömästi kääntää avaimesta virran poikki (ja ei siis ole viive-painiketta tietsikan tyyliin)...?

        mutta onko joku niin nopea, taitaa kumminkin olla vaihde ja virta-avain samalla kädellä.


      • töppökö olen
        hoitaa homman kirjoitti:

        > voi vain arvailla minkälainen remontti tulee jos kaasupohjassa ja tempaiset vapaalle

        Voin arvata: ei mitään remonttia, koska kaikissa nykyautoissa on kierroksenrajoitin. Toki täysillä huudattaminen käy aika pian moottorin päälle, mutta siihen sammuttamiseenhan on sitten aikaa paneutua, kun auto on ensin pysäytetty turvallisesti tien sivuun.

        > kun jotain sattuu ilmeisesti näille supermiehille ei voi vahinkoa sattua

        Just tämän takia suosittelen jarrun runttaamista. Sen pitäisi kuitenkin olla (lähes) refleksi, kun jotain outoa sattuu ja jos (panikoiva) kuski onnistuu kuitenkin suistumaan ojaan, niin välittömästi aloitettu jarrutus varmistaa, että se suistuminen tapahtuu mahdollisimman pienellä nopeudella.

        Esim. moottorin sammuttaminen virta-avaimella on jo riskialttiimpaa, koska kuski voi paniikissa räpeltää rattilukon päälle.

        Ja vaihde vapaalle/kytkin pohjaan ... sinänä ok, mutta taas tulee mieleen, sekoaako kokemattomalta kuskilta pasmat (=unohtuu se jarrutus / ohjaaminen), kun moottori ryntää huutamaan täysillä / hakkaa rajoitinta vasten.

        > minulla joskus 170hv auto tehnyt tuon kiivaassa kiihdytyksessä ja voin vakuuttaa, että kyllä piti jarrulla seisoa tosissaan, ennen kuin vauhti alkoi olla aisoissa.

        No tässähän se just on - jarrua pitää uskaltaa painaa tosissaan. Jos vaan kokeilee sillai varovasti ensialkuun, niin jarrut kuitenkin ottavat lämpöä ja ennenpitkää on palat piloilla / nesteet kiehuu ja sitten mennään.... olisiko se jenkeissä sattunut tapaus, missä matkustajat kerkesivät soitella hätänumeroon yms. ollut just tällainen?

        on vastaus joka ongelmaan, liekö vaan oikea, se jarrutus tehtiin tosissaan ja auton sain hallintaan, mutta luulen että monelta se jää ottamatta haltuun, kuten tässä kyseisessä tapauksessa ja veikkaan etei ainut laatuaan. vaistomainen liike oli, että jarrulla vauhtia pois ja sitten vasta aloin sammutella moottoria, eikai se rattilukko mene päälle ennen kuin avain otetaan virtalukosta.


      • töppökö olen
        töppökö olen kirjoitti:

        on vastaus joka ongelmaan, liekö vaan oikea, se jarrutus tehtiin tosissaan ja auton sain hallintaan, mutta luulen että monelta se jää ottamatta haltuun, kuten tässä kyseisessä tapauksessa ja veikkaan etei ainut laatuaan. vaistomainen liike oli, että jarrulla vauhtia pois ja sitten vasta aloin sammutella moottoria, eikai se rattilukko mene päälle ennen kuin avain otetaan virtalukosta.

        kierrosrajoitin, miksi katsastuksessa silloin tällöin räjähtää moottori pakokaasutestissä, juuri vastaava tapaus täydet kierrokset kuormittamattomana.


      • ei lada
        töppökö olen kirjoitti:

        tuo lepikkoon mennyt, ei varmasti kyllä ensimmäisenä tullut mieleen kiskasta täysillä kiekoilla vapaalle, mutta jos ei päässä muuta liiku, niin siitä vaan.

        Tässä oli nyt puhe siitä sudeksi tehdystä automaattitojotasta nappistartteineen systeemeineen, eikä sun ladasta. Jos jarru toimii alipainetehostimella ja kierrokset ovat jo päässeet korkealle, saattaa tehostuskin loppua, eikä yksinkertaisesti ole muuta tapaa pysäyttää kotteroa, kun pistämällä vapaalle.


      • hajotkoon
        töppökö olen kirjoitti:

        kierrosrajoitin, miksi katsastuksessa silloin tällöin räjähtää moottori pakokaasutestissä, juuri vastaava tapaus täydet kierrokset kuormittamattomana.

        Joka vuosi tuo täytyy silti tehdä, halusit tai et. Kyllä ehjä kestää, paska hajoaa.


      • Enska ja Hanski
        rutinoff kirjoitti:

        ..olipa siinä varsinainen oppituoli-enska :):).
        -Vai jarrulla olet havainnut auton pysäytettävän...hienoa hienoa.

        Se siinä vain aika lailla pelottaa kun auto kiihtyy kiivaasti nyt talvikeleillä - siis tie on liukas todennäköisesti - niin menepä runttaamaan niitä tehokkaita jarruja lattiaan - pito ja hallinta siinä katoaa ja huonosti käy.

        Ja entäs jos on ABS:t autossa?

        Tuntuu siltä ,että Sinun pitäisi ryhtyä kuskiksi ,nimittäin apukuskiksi - en uskaltaisi kyytiisi tulla noilla linjauksilla...huh.

        Lainaus: "Se siinä vain aika lailla pelottaa kun auto kiihtyy kiivaasti nyt talvikeleillä - siis tie on liukas todennäköisesti - niin menepä runttaamaan niitä tehokkaita jarruja lattiaan - pito ja hallinta siinä katoaa ja huonosti käy. "

        -Eihän henkilöauto talvikeleillä mitenkään rivakasti kiihdy, ja jos kaasu on jo hirttänyt kiinni, niin ei meno muutenkaan mitään vakaata ole. Varsinkaan jos jarruttamatta aletaan menemään reippaasti ylinopeuden puolelle. Jarrulla se meno rauhoittuu kummasti, kokeile ellet tätä usko.

        Perustele miksi hallinta katoaa reippaasti jarrutettaessa? Kysessä oli kuitenkin auto jossa ABS
        Jarrujen tehokkuus ei todellakaan tarkoita pyörien lukkiintumista, eikä hallinnan menetystä. Kaikissa katsastuksen läpäiseissä autoissa on niin tehokkaat jarrut, että meno loppuu vaikka kaasu hirttäisi, kunhan muistaa vain jarruttaa.

        Henkilöautoa jarrutettaessa kiihtyvyys(hidastuvuus) on huomattavasti suurempi kuin moottorilla kiihdytettäessä --> päätelmä tästä on se, että jarruteho on huomattavasti suurempi kuin moottorin teho.


      • Jarrrrru..
        Enska ja Hanski kirjoitti:

        Lainaus: "Se siinä vain aika lailla pelottaa kun auto kiihtyy kiivaasti nyt talvikeleillä - siis tie on liukas todennäköisesti - niin menepä runttaamaan niitä tehokkaita jarruja lattiaan - pito ja hallinta siinä katoaa ja huonosti käy. "

        -Eihän henkilöauto talvikeleillä mitenkään rivakasti kiihdy, ja jos kaasu on jo hirttänyt kiinni, niin ei meno muutenkaan mitään vakaata ole. Varsinkaan jos jarruttamatta aletaan menemään reippaasti ylinopeuden puolelle. Jarrulla se meno rauhoittuu kummasti, kokeile ellet tätä usko.

        Perustele miksi hallinta katoaa reippaasti jarrutettaessa? Kysessä oli kuitenkin auto jossa ABS
        Jarrujen tehokkuus ei todellakaan tarkoita pyörien lukkiintumista, eikä hallinnan menetystä. Kaikissa katsastuksen läpäiseissä autoissa on niin tehokkaat jarrut, että meno loppuu vaikka kaasu hirttäisi, kunhan muistaa vain jarruttaa.

        Henkilöautoa jarrutettaessa kiihtyvyys(hidastuvuus) on huomattavasti suurempi kuin moottorilla kiihdytettäessä --> päätelmä tästä on se, että jarruteho on huomattavasti suurempi kuin moottorin teho.

        Jos kierrokset ovat jo nuosseet kovin korkealle, ei jarruvoima riitä hidastamaan vauhtia. Mikäli jarrutehostus toimii alipainetehostimella, häviää alipaine imusarjasta koneen huutaessa, jolloin alipainejarrutehostin, ei enää tehosta ja jarruvoima tulisi polkimella olla niin suuri, ettei siihen "papu" riitä.

        Jarrupoljin siis menee kivikovaksi, eikä sen painaminen juuri menoa hillitse. Ilmiö tuttu jarrupoluilta, kun jarrua poljetaan kaasun kanssa samaan aikaan.

        Trust me! Se ei pysähdy!


      • vasenjalkajarrulla
        Jarrrrru.. kirjoitti:

        Jos kierrokset ovat jo nuosseet kovin korkealle, ei jarruvoima riitä hidastamaan vauhtia. Mikäli jarrutehostus toimii alipainetehostimella, häviää alipaine imusarjasta koneen huutaessa, jolloin alipainejarrutehostin, ei enää tehosta ja jarruvoima tulisi polkimella olla niin suuri, ettei siihen "papu" riitä.

        Jarrupoljin siis menee kivikovaksi, eikä sen painaminen juuri menoa hillitse. Ilmiö tuttu jarrupoluilta, kun jarrua poljetaan kaasun kanssa samaan aikaan.

        Trust me! Se ei pysähdy!

        Siis ei suinkaan jarrupoluilta, vaan tosiaan rallipoluilta..


      • mitä höpötät
        Jarrrrru.. kirjoitti:

        Jos kierrokset ovat jo nuosseet kovin korkealle, ei jarruvoima riitä hidastamaan vauhtia. Mikäli jarrutehostus toimii alipainetehostimella, häviää alipaine imusarjasta koneen huutaessa, jolloin alipainejarrutehostin, ei enää tehosta ja jarruvoima tulisi polkimella olla niin suuri, ettei siihen "papu" riitä.

        Jarrupoljin siis menee kivikovaksi, eikä sen painaminen juuri menoa hillitse. Ilmiö tuttu jarrupoluilta, kun jarrua poljetaan kaasun kanssa samaan aikaan.

        Trust me! Se ei pysähdy!

        > Jos kierrokset ovat jo nuosseet kovin korkealle, ei jarruvoima riitä hidastamaan vauhtia. Mikäli jarrutehostus toimii alipainetehostimella, häviää alipaine imusarjasta koneen huutaessa, jolloin alipainejarrutehostin, ei enää tehosta ja jarruvoima tulisi polkimella olla niin suuri, ettei siihen "papu" riitä.

        Jaa, kummasti vaan normiautolla tuntuu jarrutehostin olevan mukana kuvioissa, vaikka moottori ei edes olisi käynnissä ... eli siellä zydeemissä on selkeästi takaiskuventtiili, joka pitää alipainetta varastossa.

        ...mutta se varasto tulee käytettyä yhdellä tai kahdella polkaisulla ja sen jälkeen on jarruttamisessa tosiaan tekemistä

        Eli tästäkin syystä kannattaa sitä jarrua runtata heti alkuun ja kunnolla. Jos vaan varovasti kokeilee pari kartaa, tulee tehostukset tuhlattua ja sitten ei papua enää löydykään.


      • Takaiskuventtiili
        mitä höpötät kirjoitti:

        > Jos kierrokset ovat jo nuosseet kovin korkealle, ei jarruvoima riitä hidastamaan vauhtia. Mikäli jarrutehostus toimii alipainetehostimella, häviää alipaine imusarjasta koneen huutaessa, jolloin alipainejarrutehostin, ei enää tehosta ja jarruvoima tulisi polkimella olla niin suuri, ettei siihen "papu" riitä.

        Jaa, kummasti vaan normiautolla tuntuu jarrutehostin olevan mukana kuvioissa, vaikka moottori ei edes olisi käynnissä ... eli siellä zydeemissä on selkeästi takaiskuventtiili, joka pitää alipainetta varastossa.

        ...mutta se varasto tulee käytettyä yhdellä tai kahdella polkaisulla ja sen jälkeen on jarruttamisessa tosiaan tekemistä

        Eli tästäkin syystä kannattaa sitä jarrua runtata heti alkuun ja kunnolla. Jos vaan varovasti kokeilee pari kartaa, tulee tehostukset tuhlattua ja sitten ei papua enää löydykään.

        Takaiskuventtiili on kaikissa alipaineella toimivissa jarrusysteemeissä, tämän lisäksi servon alipainesäiliössä riittää jerkkua muutamaan polkaisuun, vaikka imusarjasta häviäisi alipaine.

        Dieseleissä onkin alipainepumppu ja siinä ei kaasun hirttäessäkään voi alipaine hävitä vaikka kuinka pumppaisi jarrua.


      • Hanska ja ronski
        Enska ja Hanski kirjoitti:

        Lainaus: "Se siinä vain aika lailla pelottaa kun auto kiihtyy kiivaasti nyt talvikeleillä - siis tie on liukas todennäköisesti - niin menepä runttaamaan niitä tehokkaita jarruja lattiaan - pito ja hallinta siinä katoaa ja huonosti käy. "

        -Eihän henkilöauto talvikeleillä mitenkään rivakasti kiihdy, ja jos kaasu on jo hirttänyt kiinni, niin ei meno muutenkaan mitään vakaata ole. Varsinkaan jos jarruttamatta aletaan menemään reippaasti ylinopeuden puolelle. Jarrulla se meno rauhoittuu kummasti, kokeile ellet tätä usko.

        Perustele miksi hallinta katoaa reippaasti jarrutettaessa? Kysessä oli kuitenkin auto jossa ABS
        Jarrujen tehokkuus ei todellakaan tarkoita pyörien lukkiintumista, eikä hallinnan menetystä. Kaikissa katsastuksen läpäiseissä autoissa on niin tehokkaat jarrut, että meno loppuu vaikka kaasu hirttäisi, kunhan muistaa vain jarruttaa.

        Henkilöautoa jarrutettaessa kiihtyvyys(hidastuvuus) on huomattavasti suurempi kuin moottorilla kiihdytettäessä --> päätelmä tästä on se, että jarruteho on huomattavasti suurempi kuin moottorin teho.

        niin syntyy tosi vaarallinen tilanne ,kun ohjattavuus katoaa jarrujen lukkiutuessa..niin se vain on !


      • Karporaattori
        Hanska ja ronski kirjoitti:

        niin syntyy tosi vaarallinen tilanne ,kun ohjattavuus katoaa jarrujen lukkiutuessa..niin se vain on !

        Jos verrataan tilannetta siihen, että jarruttamatta auto kiihtyy sellaiseen nopeuteen ettei sitä voi hallita.

        Jarrupaineen rajoitin estää takapyörien lukkiintumisen myös ilman ABS olevissa autoissa, eli vaikka etupään pyörät lukkiutuisivat, auto ei kuitenkaan pyörähdä.


      • toinen juttu!
        Karporaattori kirjoitti:

        Jos verrataan tilannetta siihen, että jarruttamatta auto kiihtyy sellaiseen nopeuteen ettei sitä voi hallita.

        Jarrupaineen rajoitin estää takapyörien lukkiintumisen myös ilman ABS olevissa autoissa, eli vaikka etupään pyörät lukkiutuisivat, auto ei kuitenkaan pyörähdä.

        Toyotan villejä hevoosvoimia eivät mitkään jarrut pidättele. Se on sitä Valvematikkaa!


    • tommimäkinen

      Joskus hirtti kaasu maantiellä. Ei ihan pohjaan mut kuitenki. En kyllä ihan heti olis/ollu laittamassa virtoja pois. Ei mulla oo mitään hajua miten ne rattilukot ja valot sun muut toimii. Toi on kyllä aika yllättävä tilanne. Vähä aikaa meni ennenkun edes tajusin mitä tapahtuu.

      • yllättävää

        onkin: yllättävä täysin odottamaton tilanne, jota ei edes heti tajua mitä on tapahtumassa. Ja sekunnit kuluvat ennen kuin voi ryhtyä edes harkitsemaan mitä pitää tehdä. Toivottavasti liikenne- tilanne on sellainen, että se antaa antaa anteeksi ne kuluvat sekunnit. Joskus kuluvat ylimääräiset viisi - kymmenenkin sekuntia on liikaa.


    • tamtamtamtam

      Sepäs se. Jarrua "riittää" vähäksi aikaan mutta sitten on poljin kova, eikä siinä enää paljoa naurata. Eipä normiajossa yleensä polkasta jarrua lattiaan, eikä tuo ole normi tilanne. Turha on viisastella ja jos tuo tehostus tosiaan on jo pois pelistä, niin kusessa on!

      No turbo-koneissa on onneksi mekaaninen alipainepumppu jarrutehostimelle.

      no ei siinä vieläkään ole mitään sen vaikeampaa, kun tempasta se vaihde vapaalle. Ei se ehjä kone siihen rajoittimeen hajoa, jos se hetken huutaa. Tietysti jarrulla ensin mutta jos ja kun se ei sillä pysähdy, niin säälittä vaan vapaalle. Ei siinä kannata itteään tappaa.

      Kun siis kyseessä "tappajatojota" ja kaasu hirttää, eikä jarrulla tunnu pysähtyvän, niin vaihde vapaalle, jarru pohjaan, auto tien sivuun ja koneet kiinni, eikä mitään vitun kikkailuja ja koneen kanssa kilvanjarruttamisia.

    • asfdasdf

      ei kannata mootoria sammuttaa, menee rattilukko päälle

      • fitt

        Missä automerkissä menee rattilukko päälle kun moottori sammutetaan?. Vasta avaimen poistaminen virtalukosta kytkee rattilukon päälle.


      • tietää...

        Automaattivaihteisissa autoissa ei rattilukko mene päällä kun kääntää avaimesta virrat pois, lukko aktivoituu vasta kun avain otetaan pois lukosta, ja sitä ei saa pois kuin P-asennossa, eli mitään riskiä rattilukon päällemenosta ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4876
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2905
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2689
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2260
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1742
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1671
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe