Miten saada äidin suostumus?

Takkutassu

Miten saisin siis äitini suostumaan siihen, että hankkisin fretin itselleni sen jälkeen kun olen helmikuussa 12 täyttänyt. Käyttäisin rahat siis omista rahoistani,sillä saan usein paljon rahaa syntymäpäivänä. Huolehtelisin siitä itse, ja maksaisin ruuat ja häkin. Pitäisin sitä huoneessani, ja antaisin olla mahdollisimman paljon vapaana. Mutta miten saan äidin suostumaan siihen?

8

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farkku

      Äiti taitaa olla fiksu nainen ja on ottanut selvää minkälaista on pitää frettiä.. Tiedätkö itse mitä kaikkea fretti voi saada aikaan?

      • ...

        On vaikea vanhemmallekkin alottelijalle, saati sitten noin nuorelle. Kokemusta mulla ei ole, haluisin kyllä fretin, mut taidan jättää väliin ja ottaa helpomman lemmikin tai kerätä enemmän tietoa. Rahat, jotka synttärinä saat, tuskin riittävät frettiin, maksaa useita satoja. Ja lisänä vielä mahdollinen häkki, muut tarvikkeet ja eläinlääkärikulut, ei oo halpaa.


    • W

      Lääkärikulut vuodessa muutama satanen, jopa enemmän jos on ongelmia, hyvä häkki n.250-300€, ja itse fretti 200-400€ ja ruoat vuodessa n.150€. fretti on "aikuisten lemmikki"! harkitse vaikka viiden vuoden päästä uusiksi..

    • 4446

      Mika et voisi haluta vaikka kania tai marsua? Siitä on hyvä alottaa =) Frettiä on haastava pitää lemmikkinä.

      • :3

        Itse olen 15-vuotias ja minulla on ollut kaksi marsua kaksi hamsteria ja viisi rottaa elämäni aikana. Tällä hetkellä minulla on koira ja 3 gerbiiliä.
        No nyt aloin harkita fretin ottamista kun ajattelin olevani kypsä ja siihen porukat suostui, mutta myöhemmin päätin itse, että ostan fretin vasta, kun olen " kypsempi ", että ihan alottelijalle ei todellakaan käy mikään fretti. :3
        Muutenkin vanhempien ja kypsienkin voi olla vaikeaa hoitaa frettiä.
        Ehdotan sinulle marsua tai kania jos haluat vähän " isomman " lemmikin :)


      • cfcffcfcf
        :3 kirjoitti:

        Itse olen 15-vuotias ja minulla on ollut kaksi marsua kaksi hamsteria ja viisi rottaa elämäni aikana. Tällä hetkellä minulla on koira ja 3 gerbiiliä.
        No nyt aloin harkita fretin ottamista kun ajattelin olevani kypsä ja siihen porukat suostui, mutta myöhemmin päätin itse, että ostan fretin vasta, kun olen " kypsempi ", että ihan alottelijalle ei todellakaan käy mikään fretti. :3
        Muutenkin vanhempien ja kypsienkin voi olla vaikeaa hoitaa frettiä.
        Ehdotan sinulle marsua tai kania jos haluat vähän " isomman " lemmikin :)

        Itse suosittelisin fretin sijasta - jos haluaa jotain muuta samantapaista- esim.kissaa kuin jyrsijää/kania. On talttahampaatkin ihan kivoja mutta jotenkin eri tasolla (sori vaan ja paljon jyrsijöitä --mutta ei kania - omistaneena). Kun olin itse 10-15 en missään nimessä halunnut marsua tai kania, ne olivat minusta vaan aika tylsiä. Pikkujyrsijät - rotat, hiiret, gerbiilit olivat paljon mielenkiintoisempia, mutta tämä on makukysymys. Sainkin niitä ja hoidin ne. Pointtinani on että tavallaan ymmärrän miksi joku nuori haluaa juuri frettiä eikä marsua/kania. Itsekin olisin halunnut jos niitä silloin aikoinaan olisi ollut lemmikkinä tarjolla Suomessa. Vaikka olisikin kokenut muiden eläinten kanssa, fretin kanssa on aina ekaa kertaa aika aloittelija, mutta hyvää on kokemus muista vilkkaista eläimistä, tai koiranpennunkin koulutuksesta. Hankala sanoa yleispätevää sääntöä.

        Suosittelen kuitenkin lukemaan täältä millaisia ongelmia frettien kanssa voi olla, fretti on koko perheen lemmikki, mitä jos se puree isää/äitiä? Jos se aiheuttaa muita ongelmia perheessä? Miten vanhemmat sietäisi sitä - fretti möyrimässä heidän sängyssä ja kakkimassa keittiön lattialle? Kukat kaivetaan juuriltaan ja maljakot lentelee? Onko koko perhe valmis ottamaan vastuun fretistä ja sen koulutuksesta(sisäsiisteys ja pureminen?)? Fretti ei ole välttämättä lottovoitto, voi olla päinvastoinkin, ja fretin ehtii hommaamaan myöhemminkin.

        Uskon että 12-15v voi ottaa fretistä vastuun jos vanhemmat on 100% takana, myös rahallisesti. Alkukuluihin menee helposti tuhat euroa. Ehkä sen takia fretti on "aikuisten" lemmikki, ja nuorten jos aikuiset ovat tukemassa. Koiran koulutus on vaativampaa kuin fretin, mutta fretti vaatii paljon oma-aloitteisuutta tiedonhaun suhteen ja joku pikku ripuli mikä ei koiraa tai kissaa kaada hetkessä, voi olla fretille hengenvaarallinen tunneissa. Mielestäni frettiä ei pitäisi ottaa sen kevyemmin perustein kuin koiraa tai kissaakaan.

        Neuvoni on että käyt äidin kanssa tutustumassa fretteihin jonnekin frettikotiin, käytte läpi hyvät ja huonot puolet ja jotenkin osoitat ettei ole vain hetken innostus. Frettiä ei voi pitää vain yhdessä huoneessa ja äitisi on myös otettava vastuu siitä. Jos haluat nelijakaisen eläimen jota voi pitää vain omassa huonessa eikä siitä ole juuri häiriöitä, sitten suosittelen kyllä itsekin kania/jyrsijää.


      • jokuvaaan..
        cfcffcfcf kirjoitti:

        Itse suosittelisin fretin sijasta - jos haluaa jotain muuta samantapaista- esim.kissaa kuin jyrsijää/kania. On talttahampaatkin ihan kivoja mutta jotenkin eri tasolla (sori vaan ja paljon jyrsijöitä --mutta ei kania - omistaneena). Kun olin itse 10-15 en missään nimessä halunnut marsua tai kania, ne olivat minusta vaan aika tylsiä. Pikkujyrsijät - rotat, hiiret, gerbiilit olivat paljon mielenkiintoisempia, mutta tämä on makukysymys. Sainkin niitä ja hoidin ne. Pointtinani on että tavallaan ymmärrän miksi joku nuori haluaa juuri frettiä eikä marsua/kania. Itsekin olisin halunnut jos niitä silloin aikoinaan olisi ollut lemmikkinä tarjolla Suomessa. Vaikka olisikin kokenut muiden eläinten kanssa, fretin kanssa on aina ekaa kertaa aika aloittelija, mutta hyvää on kokemus muista vilkkaista eläimistä, tai koiranpennunkin koulutuksesta. Hankala sanoa yleispätevää sääntöä.

        Suosittelen kuitenkin lukemaan täältä millaisia ongelmia frettien kanssa voi olla, fretti on koko perheen lemmikki, mitä jos se puree isää/äitiä? Jos se aiheuttaa muita ongelmia perheessä? Miten vanhemmat sietäisi sitä - fretti möyrimässä heidän sängyssä ja kakkimassa keittiön lattialle? Kukat kaivetaan juuriltaan ja maljakot lentelee? Onko koko perhe valmis ottamaan vastuun fretistä ja sen koulutuksesta(sisäsiisteys ja pureminen?)? Fretti ei ole välttämättä lottovoitto, voi olla päinvastoinkin, ja fretin ehtii hommaamaan myöhemminkin.

        Uskon että 12-15v voi ottaa fretistä vastuun jos vanhemmat on 100% takana, myös rahallisesti. Alkukuluihin menee helposti tuhat euroa. Ehkä sen takia fretti on "aikuisten" lemmikki, ja nuorten jos aikuiset ovat tukemassa. Koiran koulutus on vaativampaa kuin fretin, mutta fretti vaatii paljon oma-aloitteisuutta tiedonhaun suhteen ja joku pikku ripuli mikä ei koiraa tai kissaa kaada hetkessä, voi olla fretille hengenvaarallinen tunneissa. Mielestäni frettiä ei pitäisi ottaa sen kevyemmin perustein kuin koiraa tai kissaakaan.

        Neuvoni on että käyt äidin kanssa tutustumassa fretteihin jonnekin frettikotiin, käytte läpi hyvät ja huonot puolet ja jotenkin osoitat ettei ole vain hetken innostus. Frettiä ei voi pitää vain yhdessä huoneessa ja äitisi on myös otettava vastuu siitä. Jos haluat nelijakaisen eläimen jota voi pitää vain omassa huonessa eikä siitä ole juuri häiriöitä, sitten suosittelen kyllä itsekin kania/jyrsijää.

        Fretti ei ole sama asia kuin kissa. Kissat elää paljon paljon pitempään kuin fretti. Onko tämä aloittaja sitten valmis huolehtimaan kissasta jopa 20 vuotta? Ottaen vielä huomioon jos fretin aikoo vielä hankkia, niin välttämättä kissa ja fretti ei tule toimeen saman katon alla. Kun tämä neiti on valmis ottamaan fretin käy niin, että joko kissa jätetään heitteille, annetaan eteenpäin tai lopetaan. Jos tämä 12v neidillä ei ole ennen ollut minkäänlaista lemmikkiä niin minäkin ehdotan kania/marsua ensin.


    • Jasmyn

      Hei! Olen kanien ja frettien kasvattaja. Mielestäni kanit ovat paljon paljon
      helpompia hoidettavia kuin fretit. Kaneja minulla on nyt 7.
      Joten suosittelen sinulle kania. Otin 16 vuotiaana ensimmäisen frettini ja se kanssa
      meni hyvin. Frettit ovat vaiketa lemmikeitä kokemattomalle.
      Ota kani! :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe