Mikä ihme vetää Alppien vaarallisuuteen

pilvi*

hiihtämään, kun joka vuosi lumivyöryt hautaavat jonkun alleen? Lumenko kokeminen, vai eliitin laskettelutapa?

Pelastajaparatkin saivat hengellään maksaa yrityksensä mennä apuun. Varsinkin viime vuosina on lumimassojen liikkeellelähtö sääolosuhteista riippuen ollut varoitettava asia. Tasamaanhiihto olis ainakin turvallisempaa.Eikö ne jo opi ?

30

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+9=

ovat mielestäsi "eliittiä"

Miksi liikunnassa, urheilussa pitäisi olla "eliitti" porukkaa?

• salanikki

Oletkos käynyt Alpeilla tai Dolomiiteilla laskettelemassa, kyllä siellä erottaa eliitin, vaatetuksesta ja varusteista, yksityiskuski tuo aamuisin porukat rinteeseen ja illalla hakee, siinä välissä vaihtuu asusteet ja varusteet.
        Olen saanut muutaman kerran nauttia näistäkin harrastuksista näköhavainnoin, itse en ole voinut lasketella,
        Ihailin heidän taitojaan pienet lapsetkin vaan rinteeseen ja hissillä ylös, käytöstavatkin ovat hienostuneita, kaiken kaikkiaan olen kiitollinen elämälle siitäkin että olen tuonkin saanut kokea.

• hmmmm0

samoin ajattelen pilven kanssa, eliitti, urheilijoiden parhaimmistoa. rohkeita mieleltään uskaltavat vaaraan, koska uskovat olevansa luonnon yläpuolella. eihän siitä voi muuta ajatella.

• *Kukkahame*
        hmmmm0 kirjoitti:

samoin ajattelen pilven kanssa, eliitti, urheilijoiden parhaimmistoa. rohkeita mieleltään uskaltavat vaaraan, koska uskovat olevansa luonnon yläpuolella. eihän siitä voi muuta ajatella.

Siellä on metrikaupalla lunta joskus on ollut uutisissa kun monia kyliä jäänyt lumen saartamaksi ja tekevät paljon hommia että saavat tiet auki.
        Monesti ne lumimassat lähtee omia aikojaan liikkeelle, joskus voi joku laskettelija saada sen aikaseksi.
        Olen jonkun tällaisen filmin nähnyt elokuvan alussa jossa oli hurjalle näyttäviä tilanteita, suorastaan kuolemalla leikkimistä, näyttivät niitä kallionkielekkeiltä tehtyjä hyppyjä, henkeä pidätellen sitä katsoin, mutta elokuvissahan kaikki käy käsikirjoitusten mukaan.
        Tietysti nämä laskettelijat olivat varmanpäälle osaavia.

• pilvi*

Euroopasta Ranskasta esim. matkustetaan talvilomalle Itävaltaan, vuokrataan alppimaja ja lasketellaan. Se

vaatii jo paljon varoja, vuosi vuoden jälkeen.

Suomestakin lähdetään, tutun perheen tytär menehtyi vuosia sitten siellä, oli hiihdonopettajana, ja hautautui lumivyöryyn.Muu perhe matkusti joka taviloma myös Alpeille, ja (rehellisesti sanoen) ylvästelivät sillä!

• varoja
        pilvi* kirjoitti:

Euroopasta Ranskasta esim. matkustetaan talvilomalle Itävaltaan, vuokrataan alppimaja ja lasketellaan. Se

Suomestakin lähdetään, tutun perheen tytär menehtyi vuosia sitten siellä, oli hiihdonopettajana, ja hautautui lumivyöryyn.Muu perhe matkusti joka taviloma myös Alpeille, ja (rehellisesti sanoen) ylvästelivät sillä!

kaukomatkailukin, esim. Thaimaaseen. Vaatii varoja huvilan ostokin ja ylläpito, mitä kukin nyt ylellisyytenä pitää ja ylvästelee.

• Vanha Vuosi
        varoja kirjoitti:

kaukomatkailukin, esim. Thaimaaseen. Vaatii varoja huvilan ostokin ja ylläpito, mitä kukin nyt ylellisyytenä pitää ja ylvästelee.

Eihän kaikki ole kilpaurheilijoita osa on harrastajia kaikissa lajeissa.
        Syöksylasku on kurinalaista ja vaikeaa, kuitenkin harrastajia löytyy siinäkin, kenen pää kestää.
        Eihän hiihtäminenkään ole yksin omaan kilpailua, tuolla pelloilla hiihtelee joka päivä harrastelijoita ja heille on valaistut ladutkin.
        Samoin kuin harrastajat mahtuu joukkoon, on siellä niitä eliitti harrastajia, joka vuosi on päästävä, se on sama kuin viina tai keskustelupalsta.
        Toiset ylvästelee kun ovat lukeneet 2000 luvun otsikot Helsingin Sanomista...!

• on rumaa
        pilvi* kirjoitti:

eikö niin pilvi?

• huvittavaa...
        Vanha Vuosi kirjoitti:

Eihän kaikki ole kilpaurheilijoita osa on harrastajia kaikissa lajeissa.
        Syöksylasku on kurinalaista ja vaikeaa, kuitenkin harrastajia löytyy siinäkin, kenen pää kestää.
        Eihän hiihtäminenkään ole yksin omaan kilpailua, tuolla pelloilla hiihtelee joka päivä harrastelijoita ja heille on valaistut ladutkin.
        Samoin kuin harrastajat mahtuu joukkoon, on siellä niitä eliitti harrastajia, joka vuosi on päästävä, se on sama kuin viina tai keskustelupalsta.
        Toiset ylvästelee kun ovat lukeneet 2000 luvun otsikot Helsingin Sanomista...!

kommentti, purskahdin ihan nauruun! Kiitos sinulle Vanha Vuosi...hyvän tuulen tuoja :D

• pilvi*
        on rumaa kirjoitti:

eikö niin pilvi?

toivoisinkin, että oppisin välttämään sellaisesta kertomisen, joka niin voidaan tulkita.

• maastohiihtäjä
        pilvi* kirjoitti:

toivoisinkin, että oppisin välttämään sellaisesta kertomisen, joka niin voidaan tulkita.

Olen juuri aikeissa mennä tuonne meren rannalle hiihtelemään , mutta jäälle en uskalla survaista: sinne voi hukkua. Olin sydän syrjällä jouluaatonaattona, kun meren jäällä pilkkijä hääräili. Säätiedoituksessakin erityisesti varotettiin meren jäiden petollisuudesta!

• ....varovainen
        maastohiihtäjä kirjoitti:

Olen juuri aikeissa mennä tuonne meren rannalle hiihtelemään , mutta jäälle en uskalla survaista: sinne voi hukkua. Olin sydän syrjällä jouluaatonaattona, kun meren jäällä pilkkijä hääräili. Säätiedoituksessakin erityisesti varotettiin meren jäiden petollisuudesta!

Täällä alkoi vesisade siinä klo 15, pitäisi olla vesisukset.
        Onneksi tuossa meidän pihassa on hiekkalaatikko, kävin hakemassa hiekkaa molempiin käsiini ja kylvin sitä kun tulin sisälle, tuo aurattiin tänä aamuna ja nyt on tosi liukasta, huolto kylvänyt vain aivan rapun eteen.
        Sinne se lumeen hukkuu nyt mutta ei hätää, aamulla jo pakkasta.

• kotimaaseen
        varoja kirjoitti:

tai sitten tulimaaseen!

• pilvi*
        maastohiihtäjä kirjoitti:

ja sulavesi virtaa sinne vielä, ei ole vielä aika hiihdellä jäällä, mikä on tosi ihanaa aurinkoisina päivinä:D Laajat näkymät, jos ei tuule kovin--- taivasta ja avaruutta!

Murtomaahiihtokin on tässä iässä tarpeeksi vaativaa, pitkät loivat mäet on minun ihanteeni tällä hetkellä.
        Lastenlapsi sai sukseni, joten joudun kuntoilemaan kävellen ainakin toistaiseksi. Nuuksiossa on hyviä hiihtomahdollisuuksia täällä Espoossa.

Aina ne pilkkijät pyrkivät jäälle, sama on Mäntyharjulla, ja plumpsahtavat järveen, mutta uhoavat sillä kuka uskaltaa! Syrjäkylillä alkoholi saa myös nuoret työttömät hurjastelemaan ajoneuvoillakin.

• Seku
        ....varovainen kirjoitti:

Täällä alkoi vesisade siinä klo 15, pitäisi olla vesisukset.
        Onneksi tuossa meidän pihassa on hiekkalaatikko, kävin hakemassa hiekkaa molempiin käsiini ja kylvin sitä kun tulin sisälle, tuo aurattiin tänä aamuna ja nyt on tosi liukasta, huolto kylvänyt vain aivan rapun eteen.
        Sinne se lumeen hukkuu nyt mutta ei hätää, aamulla jo pakkasta.

Olen voinut hiihdellä viime talvet Saimaan jäällä.
        Urheikutoimi, tai mikä se onkaan, on tehnyt hyvät ladut, eikä tarvitse kohdata "tekstiiliurheilijoitakaan", sillä maisemat ovat avarat, latuja paljon ja hiihtoväkeä korkeintaan kohtuullisesti.

Tekstiiliurheilijoilla tarkoitan niitä viimeisen päälle pukeutuneita, jotka taitavatkin käydä ladulla vain näyttäytymässä. Ehkä he siellä Keski-Euroopan hiihtokeskuksissa viihtyvätkin paremmin.

Kun valitin tyttärelle, että miksi ladut tehdään nykyisin niin kapeiksi, niin tytär sanoi, että minun sukseni ovat vanhanaikaisen leveät. Niin, ovathan ne ehkä vähän sellaist hikilaudat, mutta vastahan minä ne 15 vuotta sitten hankin, niin etteivät voi kovin vanhanaikaiset olla. Toisaalta vuodet vierivät ja muoti muuttuu. Meikäläinen ei tahdo pysyä mukana.
        Nyt varsinkin taitaa tämä vuosi jäädä hiihtelyssä väliin kun oikea jalkani on vähän jäykkä.

• oree

työtön perhe menee Alpeille hiihtämään!

• pilvi*
        Seku kirjoitti:

Olen voinut hiihdellä viime talvet Saimaan jäällä.
        Urheikutoimi, tai mikä se onkaan, on tehnyt hyvät ladut, eikä tarvitse kohdata "tekstiiliurheilijoitakaan", sillä maisemat ovat avarat, latuja paljon ja hiihtoväkeä korkeintaan kohtuullisesti.

Tekstiiliurheilijoilla tarkoitan niitä viimeisen päälle pukeutuneita, jotka taitavatkin käydä ladulla vain näyttäytymässä. Ehkä he siellä Keski-Euroopan hiihtokeskuksissa viihtyvätkin paremmin.

Kun valitin tyttärelle, että miksi ladut tehdään nykyisin niin kapeiksi, niin tytär sanoi, että minun sukseni ovat vanhanaikaisen leveät. Niin, ovathan ne ehkä vähän sellaist hikilaudat, mutta vastahan minä ne 15 vuotta sitten hankin, niin etteivät voi kovin vanhanaikaiset olla. Toisaalta vuodet vierivät ja muoti muuttuu. Meikäläinen ei tahdo pysyä mukana.
        Nyt varsinkin taitaa tämä vuosi jäädä hiihtelyssä väliin kun oikea jalkani on vähän jäykkä.

jalallesi, tai jumppaohjeita? Murtuma ilmeisesti parani, vai oliko se komplisoitunut murtuma, monesta kohtaa?

Ne kyllä ovat vähän iäkkäämpänä hitaita paranemaan. Liikunta on varmasti hyväksi ja edistää verenkiertoa ja lihaskuntoa. Kun joutuu kauan istumaan niin lihakset tuppaa "laiskistumaan" :D

• hiihtänyt myös
        oree kirjoitti:

Vaan on meillä mäkiä suomessa ihan mukavia hiihdellä ja lasketella, ja kauniit maisemamme:)

• Seku
        hiihtänyt myös kirjoitti:

Vaan on meillä mäkiä suomessa ihan mukavia hiihdellä ja lasketella, ja kauniit maisemamme:)

Vaikka uhosinkin tuolla toisaalla, etten puhu enää koivestani, niin nyt kuitenkin kerron, että oikean jalan molemmat kehräsluut murtuivat.
        Minä olen rautaa. Toisella puolella nilkkaa on 6 ruuvia ja toisella puolella metallilevy.

Aika hidasliikkeinen olen, mutta mihinkä tässä eläkeläisellä on enää kiirekään.
        Mistään kuntoutuksesta ei puhettakaan. Kaikessahan yritetään säästää. Ajattelevat varmaan, että muutenkin jo tuollaista sekundaa, romuska ämmä, koikkelehtikoon loppuikänsä niinkuin parhaakseen näkee, tai kyhjöttäköön paikallaan.
        Kiitti kysymästä! Olet aina niin huomaavainen.

• Lorena*
        oree kirjoitti:

Mikä siinä on niin pahaa jos menee alpeille laskettelemaan, vaeltamaan tai muuten vain ihailemaan vuoristomaisemia. Elämä on vain kerran, jokainen valitsee harrastuksensa. Liikunnan iloa pidän parhaana nimenomaan murtsikkahiihtoa nykyisin. Laskettu on mahtavaa, vaati hyvää kordinaatio taitoa ja harkintaa mihin suuntaan suksensa kääntää.

Alpeilla ilmanala on kevyempää happirikasta ja ne maisemat omaa luokkaa. Suomessa Lapin rinteet ja hiihtoladut ovat mukaansa tempaavia, voi relata itsensä kaikella tavalla hyvään tahtotilaan.
        Rentoutusta, irtautumista päivän rutiineista, tapahtui se sitten alppimatkana, kaupunki- tai rantalomana antaa uutta puhtia päiviin. Jokainen valtsee loman mieltymystensä mukaan.
        Kun ottaa päähän joku asia menen lähikylpylään iltapäiväksi saunomaan, uimaan ja ottamaan kasvohoidot, jo taas elämä on mallillaan.Ja hyvämieli on kotiin päin.

Rahaa vaatii vapaa-ajan vietto, menee sitä kotonakin ruokaan ja jokapäiväiseen elämään, nääs vapaa matkustajia kun maailmassa ei ole. Sillä tää on vain maailmaa ei sen kummempaa, paratiisiksi ei tätä saa, lauletaan laulussakin, nautitaan niistä hyvän mielen ja onnen hippusista joita ulottuvilla on. Aikaa on vähempi edessä kuin takana ainakin minulla, miksi ei voisi nauttia elämästä.

• pilvi*
        Seku kirjoitti:

Vaikka uhosinkin tuolla toisaalla, etten puhu enää koivestani, niin nyt kuitenkin kerron, että oikean jalan molemmat kehräsluut murtuivat.
        Minä olen rautaa. Toisella puolella nilkkaa on 6 ruuvia ja toisella puolella metallilevy.

Aika hidasliikkeinen olen, mutta mihinkä tässä eläkeläisellä on enää kiirekään.
        Mistään kuntoutuksesta ei puhettakaan. Kaikessahan yritetään säästää. Ajattelevat varmaan, että muutenkin jo tuollaista sekundaa, romuska ämmä, koikkelehtikoon loppuikänsä niinkuin parhaakseen näkee, tai kyhjöttäköön paikallaan.
        Kiitti kysymästä! Olet aina niin huomaavainen.

Onneksi tänä päivänä voidaan vahvistaa levyillä ja ruuveilla. Ystävättäreni joutui samalaiseen riesaan jalkansa kanssa vuosi sitten.L ääkäri oli kertonut haitan hellittävän vähitellen, mutta saattaa kestää pari vuotta. Se on melkoinen toimenpide sentään.

Mutta ei paljon enään huomaa kävelyssä, minä en ainakaan, kun juttelemme monista muista asioista, on ottanut koiranpennun niin tulee liikuttuakin.

Hyvää jatkoa loppuvuodelle!

• *Kukkahame*
        Lorena* kirjoitti:

Mikä siinä on niin pahaa jos menee alpeille laskettelemaan, vaeltamaan tai muuten vain ihailemaan vuoristomaisemia. Elämä on vain kerran, jokainen valitsee harrastuksensa. Liikunnan iloa pidän parhaana nimenomaan murtsikkahiihtoa nykyisin. Laskettu on mahtavaa, vaati hyvää kordinaatio taitoa ja harkintaa mihin suuntaan suksensa kääntää.

Alpeilla ilmanala on kevyempää happirikasta ja ne maisemat omaa luokkaa. Suomessa Lapin rinteet ja hiihtoladut ovat mukaansa tempaavia, voi relata itsensä kaikella tavalla hyvään tahtotilaan.
        Rentoutusta, irtautumista päivän rutiineista, tapahtui se sitten alppimatkana, kaupunki- tai rantalomana antaa uutta puhtia päiviin. Jokainen valtsee loman mieltymystensä mukaan.
        Kun ottaa päähän joku asia menen lähikylpylään iltapäiväksi saunomaan, uimaan ja ottamaan kasvohoidot, jo taas elämä on mallillaan.Ja hyvämieli on kotiin päin.

Rahaa vaatii vapaa-ajan vietto, menee sitä kotonakin ruokaan ja jokapäiväiseen elämään, nääs vapaa matkustajia kun maailmassa ei ole. Sillä tää on vain maailmaa ei sen kummempaa, paratiisiksi ei tätä saa, lauletaan laulussakin, nautitaan niistä hyvän mielen ja onnen hippusista joita ulottuvilla on. Aikaa on vähempi edessä kuin takana ainakin minulla, miksi ei voisi nauttia elämästä.

Joskus on ollut myös Lapin kuume vaivana, aina kun alkoi elokuu oli alettava järjestämään vapaata että pääsee tuntureille samoilemaan, katselemaan revontulia, tuntemaan oman pienuutensa siellä aavoilla jängillä.
        Tunturille kiivetessä voi ihailla vaivaiskoivujen varvustoja, värillisiä pieniä pyöreitä lehtiä, maassa olevat kasvitkin olivat tosi värikkäitä punaisien ja keltaisien värivivahteiden värjäämiä.
        Siellä vaan piti joka vuosi käydä 'tuullettumassa' rauhoitumassa ja lataamassa akkuja.
        Sama vietti veti Alpeille, vain olla siellä ihmisten parissa, nauttia auringon lämmöstä ja vapautua työtaakasta, hengittää raitista ilmaa ja ihailla kauniita alppitaloja ja nukkekotimaisia hotelleja, iloisia hymyileviä ihmisiä, jotka tervehtivät turisteja keskustelujakin saatiin aikaiseksi ainakin ruokapöydissä.

• pilvi*
        Lorena* kirjoitti:

Ette kai luule,ettenkö ymmärtäisi, kuinka ihanat maisemat Alpeilla on ja hiihtomajat ja keskukset tulvivat seuraa ja rentoutusta :D Ainoastaan nuo lumivyöryt ovat gamalia, kun se riski on aina olemassa, en valitsisi lumisena talvena niinkuin nyt sinne lähtöä.

En tiedä Gardajärven talvirinteillä onko yhtä vaarallista, mutta tuskin sentään. Saunan laitoin minäkin päälle, kaipaan oman saunan löylyä, pojan saunan tuoreudesta huolimatta:D Borta bra men hemma bäst!

Käväisin Isossa Omenassa ja löysin kivan takin, joka käy keväämmälläkin 50% alessa, johon ihastuin. Villakankainen 3/4 takki korkealla pystykauluksella oliivin vihreä tyköistuva malli vähän armeijamallinen.
        Kaulus on tosi korkea kun napittaa sen 4 napilla, säärystimet ja polvisukat lämpimät kuuluu asuun.

Terve,--- nyt saunan löylyyn. moi moi

• Lorena*
        pilvi* kirjoitti:

Ette kai luule,ettenkö ymmärtäisi, kuinka ihanat maisemat Alpeilla on ja hiihtomajat ja keskukset tulvivat seuraa ja rentoutusta :D Ainoastaan nuo lumivyöryt ovat gamalia, kun se riski on aina olemassa, en valitsisi lumisena talvena niinkuin nyt sinne lähtöä.

En tiedä Gardajärven talvirinteillä onko yhtä vaarallista, mutta tuskin sentään. Saunan laitoin minäkin päälle, kaipaan oman saunan löylyä, pojan saunan tuoreudesta huolimatta:D Borta bra men hemma bäst!

Käväisin Isossa Omenassa ja löysin kivan takin, joka käy keväämmälläkin 50% alessa, johon ihastuin. Villakankainen 3/4 takki korkealla pystykauluksella oliivin vihreä tyköistuva malli vähän armeijamallinen.
        Kaulus on tosi korkea kun napittaa sen 4 napilla, säärystimet ja polvisukat lämpimät kuuluu asuun.

Terve,--- nyt saunan löylyyn. moi moi

Ei ole luulotauti vielä tullut aivosopukoihin vierailulle. Yritän kirjoitella asioista yleisesti, henkilökohtaisuudet jätän muiden huoleksi. Jos loukkaannuit jutustani, pyydän anteeksi.

Garda järvi on ihana lomailu paikka, etenkin Riva järjen pohjoispäässä, Laivamatkalla Sirmioneen voi välillä jäädä ihastelemaan pieniä rannikkokyliä ja jatkaa taas matkaa. Aina on ollut hyvä palata omaan kotiin antoisimmankin reissun jälkeen.
        Kait niitä lumivyöryjä sattuu kaikkialla, ei kaikkea voi pelätä, jos käy huono tuuri se voi tapahtua omalla kotiovellakin.
        Olen ihastunut Lapin maisemiin ja hiihtolatuihin, ei parane kaatua ladulla, voi olla vaikeaa päästä ylös lumivallista ilman auttavaa kättä. Jälleenmyynti arvoni on roimasti tipahtanut, joten pakko on vetää anorakin huppua silmille jos aikoo saada auttavan käden kiskomaan ylös hangesta.

Onnea onnistuneelle takki hankinnalle.

• pilvi*
        Lorena* kirjoitti:

Ei ole luulotauti vielä tullut aivosopukoihin vierailulle. Yritän kirjoitella asioista yleisesti, henkilökohtaisuudet jätän muiden huoleksi. Jos loukkaannuit jutustani, pyydän anteeksi.

Garda järvi on ihana lomailu paikka, etenkin Riva järjen pohjoispäässä, Laivamatkalla Sirmioneen voi välillä jäädä ihastelemaan pieniä rannikkokyliä ja jatkaa taas matkaa. Aina on ollut hyvä palata omaan kotiin antoisimmankin reissun jälkeen.
        Kait niitä lumivyöryjä sattuu kaikkialla, ei kaikkea voi pelätä, jos käy huono tuuri se voi tapahtua omalla kotiovellakin.
        Olen ihastunut Lapin maisemiin ja hiihtolatuihin, ei parane kaatua ladulla, voi olla vaikeaa päästä ylös lumivallista ilman auttavaa kättä. Jälleenmyynti arvoni on roimasti tipahtanut, joten pakko on vetää anorakin huppua silmille jos aikoo saada auttavan käden kiskomaan ylös hangesta.

Onnea onnistuneelle takki hankinnalle.

voinut loukkaantua:D Saunasta terveiset, otin oikein tervalöylyt, tippoja löylykiuluun ja tuoksu oli ihana.

Nyt on rento olo ja tukka puhdas, ei kuin uutiset ja TV:n katselua, ja sitten syvennyn Ilja Repinin elämänkertaan sängyssä. En saisi nukahtaa liian aikaisin, kun kukun sitten jo 5 aikaan pirteänä, vaikka viihdyn kyllä aamuisin.

Sain vihdoin Hels, Sanomat muutettua sunnuntanumeroksi kun ei tule luettua sitä niin tarkaan arkisin, saa vaan mustat kädet :D----- Uutisia tulee 2Xh se riittää jos viitsii kuunnella.

Mukavaa iltaa kaikille :D ja Hyvää yötä.

• Paljon on vuorikiipeijöitä jäänyt sille tielle. On näistä tullut rankkoja dokkareita. Kuolemaan pudonneita, joita ei koskaan löydetä, paleltuneita ihmisiä, joita pelastetaan amputoimalla kehon osia.

Meidän Veikka Gustafsonimme on kolunnut kaikki yli 8-tonniset huiput ja on yhä vetreässä kunnossa. Mont Everest on vaan sellainen kohde, joka halutaan saavuttaa.
      Eurooppalaiset Alppimmekin ovat vaatineet paljon uhreja, kuten saimme vast'ikään uutisista kuulla. Sanovat, että ilmaston lämpenemisestä johtuvat laviini l. lumivyöryvaarat lie näihin osasyynä.

• turvallisesti

Muistaakseni Norjassa eri toten oli lumivyöryjä ja ompa Suomen puolellakin lumi tullut alas tuntureilta. Ja aina sitä ei vaan voida ennakoida etukäteen. Tietenkin on myös niitä yltiörohkeita laskettelijoita, jotka menevät vaarallisille ja jopa kielletyille alueille. Useimmiten lumivyöry tapahtuu äkkiarvaamatta. Urheillaan me vaan turvallisesti ja kannattaa ilmoittaa jollekin tutulle minne olemme aikeissa suunnistaa.

• Ramoona*

Suomi on omalla tavallaan upea maa, vaikka pinnanmuodoiltaan latteahko. Lapissa ja saaristossa kiehtoo niiden avaruus, jotkut kokevat korkeat vuoret ahdistavina. Ensimmäinen varsinainen ulkomaanmatkani suuntautui Baijeriin, ja sen alppimaisemat jäivät sydämeen iäksi, sinne ole palannut aina uudestaan ja uudestaan. Monen mielestä kiiltokuvamaistakin kauneutta on esimerkiksi Bodensee-järvi Mainaun kukkaissaarineen, tai Neuschwansteinin satulinna, ja samoja seutuja ihailen myös romanttisissa Sissi-elokuvissa ja The sound of music-musikaalissa. Telkkarisarja Vuoristosairaalakin viehättää.

Olen matkustanut alppiseuduilla varhaiskeväällä tai alkukesästä, laskettelua en ole siellä harrastanut. Sinänsä "mutkamäki" on nautittavaa ja kuntoakin vaativaa, vaikka sille naureskellaan, että hissi vie ylös ja painovoima alas. Moneen vuoteen en ole enää uskaltanut laskettelurinteille, pelkään kaatumista, vaikka pää ehkä vielä kestäisikin. Merenlahdella, pellolla tai metsätiellä kevättalven auringossa hissukseen hiihtely on nykyisin omiaan minulle. Telemark-hiihtoa olen ihaillut , siinä on naisille perinteisesti upeita asujakin , pitkiä verkaisia norjalaistyylisiä hameita ja kirjoneuleita. Jäipä sekin kokeilematta.

Laitan tähän tunnelmaan sopivaa musiikkia, Edelweiss.

http://www.youtube.com/watch?v=hzDlLtgt1BI&feature=related

• *Kukkahame*

Tuli mieleeni eräs reissu Münchenistä Salzburgiin, mennen tullen ajeltiin pieniä vuoristoteitä, aikaisin aamulla kaikessa rauhassa saimme ajella, siellä oli vuohia ja lehmiä laiduntamassa niin jyrkillä rinteillä oikein jännitti, pysyvätkö vai putoavat.
        Päivä oli sunnuntai, Itävallan puolella kansa kiirehti kirkkoon hienosti kansallispuvuissaan, nahkapolvihousut miehillä ja röyhelöpaidat, naisista puhumattakaan kauniita olivat näyttävissä päähineissään.
        Paluumatkalla poikettiin kahville pieneen kahvilaan, en ole eläissäni nähnyt niin isoa täytekakkua ja kahvila oli tosi pieni, iltaa varten kai oli, siellä väki kokoontuu yhteisiin illanviettoihin, näin kerrottiin.
        Maisemat ovat henkeäsalpaavat, ja vaikka minulla on korkeanpaikan kammo, ei se siellä tuntunut yhtään.
        Mieleen jäivät myös onnettomuuspaikat joissa oli henkiä menetetty, olivat niin siistejä kukitettuja ja öljyliekki paloi missä vain pysähdyimme, hopealaatta jossa oli nimi tai useampiakin.
        Se voisi olla Suomessakin käytännössä, voisi rauhoittaa maantiellä kaahaavia.

• pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Tuli mieleeni eräs reissu Münchenistä Salzburgiin, mennen tullen ajeltiin pieniä vuoristoteitä, aikaisin aamulla kaikessa rauhassa saimme ajella, siellä oli vuohia ja lehmiä laiduntamassa niin jyrkillä rinteillä oikein jännitti, pysyvätkö vai putoavat.
        Päivä oli sunnuntai, Itävallan puolella kansa kiirehti kirkkoon hienosti kansallispuvuissaan, nahkapolvihousut miehillä ja röyhelöpaidat, naisista puhumattakaan kauniita olivat näyttävissä päähineissään.
        Paluumatkalla poikettiin kahville pieneen kahvilaan, en ole eläissäni nähnyt niin isoa täytekakkua ja kahvila oli tosi pieni, iltaa varten kai oli, siellä väki kokoontuu yhteisiin illanviettoihin, näin kerrottiin.
        Maisemat ovat henkeäsalpaavat, ja vaikka minulla on korkeanpaikan kammo, ei se siellä tuntunut yhtään.
        Mieleen jäivät myös onnettomuuspaikat joissa oli henkiä menetetty, olivat niin siistejä kukitettuja ja öljyliekki paloi missä vain pysähdyimme, hopealaatta jossa oli nimi tai useampiakin.
        Se voisi olla Suomessakin käytännössä, voisi rauhoittaa maantiellä kaahaavia.

on teiden risteyksissä pieniä muistokappelin tyylisiä valkuvin varustettuja muistomerkkejä liikenteessä menehtyneille:) Liikuttavia ovat kukkineen ja rakkaudella somistettuja.

Laskettelusta muista täällä eteläsuomen rinteistä Talman laskettelurinteet, ennenkuin ne "valjastettiin hiihtohisseillä" noin viisitoista vuotta sitten, kiipesin sixsax suksillana ylös melkein harjalle ja silloin uskalsin laskea mäen alas, kun se ei ollut niin kovaksi tallattu!U pea tunne kun alastulo vei pellolle eikä tarvinnut kaartaa jyrkästi ja jarrutella, niin että lumi pöllyää....sen teki nuorempana Seurasaaressa, jossa ei tilaa ollut yhtä paljon. Enään en uskaltaisi kai Talman mäkeäkään laskea ylhäältä ainakaan, eikä siellä pellolle enää pääsekään, niin on kahvilat ja huoltorakennukset pihapiirissä. Kolme mäkeä siellä tänä päivänä onkin, jatkuvasti autot sinne sukset katolla ajavat:D

Nyt onkin laskettelukestusten sesonkiaikaa joululoman aikana. Siihen se on mennyt, ei nuoret välitä metsälenkeistä ja pellolla hiihtämisestä, joista nautin Sipoon vuosina.

Urheiluseura piti ladun auki, joka oli 5 km ja murtomaahiihtoa vaihtelevasti. Se oli ennen, mutta varma olen, että maaseudulla vielä tehdään pitkiäkin hiihtolatuja kansanmiehille ja naisille:D Eikä maksa mitään, senkun kotioveltaan ponkaisee menemään luontoon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6828
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2016
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1088
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1055
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe