Tämäkin aihe on varmasti useampaan kertaan ollut täällä jo esillä, mutta josko vielä kertaalleen saisi selvennyksen siitä, miten tuo verovähennys lasketaan?
Jos oletetaan, että lainaa lyhennetään esim. 1000€/kk ja korkoprosentti on vaikka 2,75% - meneekö laskutoimitus seuraavasti?
1000€ x 2,75% = 275€ (kuukauden korot euroissa)
275€ x 12kk = 3300€ (vuoden korot euroissa)
3300€ x 30% = 990€ (kun kyseessä ensiasunto, vähennystä saanee tuon 30%)
990€ siis tuo verovähennys vuodessa. Onko tämä se luku, mikä tulee ilmoittaa verottajalle?
Mitenkäs sitten edetään jos laina on yhteinen puolison kanssa (50% - 50%)? Jaetaanko em. luku vain kahdella ja ilmoitetaan se verottajalle? Onko merkitystä jos lainaa lyhentää ainoastaan toinen osapuoli? Voiko molemmat silti hyödyntää vähennyksen - tietenkin 50% - 50%.
Korjatkaa jos laskutoimituksessa on virheitä, kiitos. :)
Ensiasunnon verovähennys?
3
1019
Vastaukset
- puttesetä
Korko lasketaan velkapääomasta. Se millä summalla lyhennät velkaa on merkityksetöntä. Voit olla vaikka lyhentämättä, mutta korkoa kertyy jatkuvasti. Jos velkapääoma on 100.000 euroa ja vuotuinen korko 2,75%, niin korko on vuodessa 2.750e. Tämä summa merkitään veroilmoitukseen. Siellä on ensiasunnon korolle oma lokeronsa.
Jos asuntovelkasi on otettu pankista tai muusta rahoituslaitoksesta, ne lähettävät korkotodistuksen ennen veroilmoituksen täyttöä. Siitä löydät oikean summan. Rahallisesti on merkityksetöntä kumpi puolisoista maksaa tai vähentää korot. Lopputulos on sama. - Muutama neuvo
Ei millään pahalla, mutta älä ihmishyvä ainakaan tuolla tietämyksellä ota lainaa :). Korkoa maksetaan pääomasta, ei lyhennyksestä. Esim 100 000 euron laina, vuosikorko 2.75% = vuosittainen korkokustannus 2750 euroa. Toki kun lainaa lyhentää, pääoma tippuu joka kuukausi ja samoin korkomenot - mutta näin isoissa summissa voidaan laskea "suunnilleen" arvoja. Tarkan vuosikustannuksen näkee esim. op:n lainalaskurista.
Tuosta 2750 eurosta saa sitten vähennystä 30%, eli 0,3 * 2750 euroa = 825 euroa. Jos laina on 50/50, tulee molemmille puolisoille tästä puolet. Verottajaa ei kiinnosta, kumpi tosiasiassa lainaa maksaa - paitsi tietysti jos verottaja katsoo, että toinen lahjoittaa koko ajan rahaa toiselle, voi tulla lahjaveroseuraamuksia (teoriassa, käytännössä tuskin). Verottaja saa tiedot maksetuista koroista suoraan pankilta, niitä ei yleensä tarvitse itse ilmoittaa. Ja jos tarvitsee, niin ilmoitettava määrä on maksettujen korkojen määrä - itse ei siis sitä 30%:ia lasketa.- tapiokyllikki
Tattis selvennyksestä - tosin eipä tuo moka kai millään tavalla nyt lainan ottamiseen olisi vaikuttanut, lähinnä veroprosenttiin, ugh! Ja sikäli mikäli, lainaakin on tullut jo makseltua tovi, mutta verottajan aikaisemmin laskema vähennys oli päin persettä - ja näin ollen veroprosenttikin - jonka vuoksi rajatkin paikkui nyt loppuvuodesta umpeen. Tämän vuoksi asiaa myös täältä siis tiedustelin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819