Mikä ihme on lämmityslaitteen sisäilmankierron tarkoitus kun mitään etua sen käytöstä en ole missään tilanteissa havainnut. Kokeilin kovalla pakkasella alkulämmityksen aikana käyttää sisäilmankiertoa nopeamman lämmityksen toivossa, mutta mitään apua siitä ei ollut. Ainoastaan lasit huurtuivat ja jäätyivät ja siinä sitä puhalluttamista olikin monta kilometriä kunnes lasit aukenivat. Kostean kelin aikana olen aikaisemminkin huomannut lasien hiostuvan varsin tehokkaasti sisäkierrolla, vaikka olisi lämpöasteitakin.
Kylmässä seisovaan autoon kehittyy ylimääräista kosteutta, minkä sisäilmankierto saa liikkeelle ja aiheuttaa lasien hikoilemisen ja pakkasella jäätymisen. Jostain syystä aika usein alkulämmittäminen tapahtuu sisäilmankirrolla ja sitten ihmetellään miksi lasit hikoilevat ja jäätyvät. Lämpimässä tallissa ikkunat auki useamman päivän seisonut auto ei kuitenkaan alkulämmittelyssä hiostuta ja jäädytä ikkunoita vaikka sisäkierto olisikin päällä, mutta tässäkin tapauksessa lasit hiostuvat hetkessä kun autoon menee vaikkapa kuski yksinkin.
Tuli sisäkiertoa kokeiltua täydellä lastilla ja kovalla pakkasella liikunnan ja suihkun jälkeen ja siinä sitä vasta köpelösti kävi. Lasit jäätyivät hetkessä paksuun jäähän ainakin varttitunti meni aikaa lasien sulattelemiseen edes jonkinlaiseen liikennekuntoon. Kun laittaa puhalluksen heti maksiminopeudelle ja raittiille ilmalle, niin kovallakaan pakkasella ei kovin pahaa jäätymistä pääse tapahtumaan edes täydellä lastilla. Ja mitä kovempi pakkanen, niin sitä kuivempaa ulkoilma on ja sitä tehokkaammin maksimipuhallus näyttää pitävän lasit kirkkaina. Pienellä raitisilmapuhalluksella tässä tilanteessa lasit kuitenkin pyrkivät jäätymään Oli sitten pakkasta paljon tai vähän.
Ehkäpä juuri edellämainituista syistä johtuen automaattiset huurtennpoistot toimii kytkemällä maksimin puhallinnopeuden ja raittiin ilmanoton sekä säätää puhalluksen ikkunoihin.
MUTTA mikä onkaan sen sisäkierron tarkoitus, kun mitään järkevää syytä sen olemassaoloon en tiedä. Ainakin lasien hikoilua ja jäätymistä se tuntuu vain lisäävän?
Ainoa tilanne mikä tulisi mieleen on jokin tilapäinen saaste ja hajuhaitan lieventäminen kytkemällä sisäkierron näissä tilanteissa päälle. Mutta nämäkään tilanteet eivät voi olla kovin pitkään kestäviä koska ikkunoiden hiostuminen alkaa varsin nopeasti.
Sisäilman kierto - mtä varten?
18
19493
Vastaukset
- mf....
Sisäilman kierrätyksen tarkoitus on nopeuttaa sisäilman lämpenemistä .
Mutta se ei toimi :
- jos auton laittialla on lunta
- pidetään liian kauan päällä
- olet kostea tai hikoilet
( se miksi autoa tarvitaan kun liikuntaa harrastetaan tuntuu vähintään omituiselta > ;D :D )
Hyvä vinkki älä koskaan mene lämpimissä vaatteissa ( eli suoraan asunnon sisätiloista ) kylmään autoon siten ettei ikkuna ole raollaan.
Moni näköjään tekee vieläkin typerän tempun :
- laittaa moottorin käyntiin ja kun moottorin on lämmin laittaa puhaltamaa kuumaa jäisille ikkunoilla .
Seuraukset on nähtävissä komeana railona tuulilasin alareunassa .- Voi Vittu
""se miksi autoa tarvitaan kun liikuntaa harrastetaan tuntuu vähintään omituiselta""
Vittu että olet tyhmä, sisäliikuntapaikkoihin voi olla jopa kymmenien kilometrien matka. - mf...
Voi Vittu kirjoitti:
""se miksi autoa tarvitaan kun liikuntaa harrastetaan tuntuu vähintään omituiselta""
Vittu että olet tyhmä, sisäliikuntapaikkoihin voi olla jopa kymmenien kilometrien matka.Niin ehkä maaseudulla totta , mutta mutta .....
Järjellisesti ajatellen kyllä outoa , että autolla pitää lähteä liikuntaa harrastamaan - kun luonto suonnut ihmiselle jalat , joilla pääsee liikkumaan kotiportailta .
No ..kukin tyylillään. - 1222334
moni tosiaan pitää puhallinta vain ja ainoastaan asennossa,josta se puhaltaa suoraan tuulilasille.mutta kokeileppa seuraavaa. aloita juuri tuolla lasille puhaltavalla asennolla.mutta auton lämmittyä siirrä puhaltimesta asento josta se ns puhaltaa maton alle.sillon auto lämpenee tasaisemmin eikä sinulla ole autoa joka on ylhäältä kuuma mutta matot on kylmät.etenkin lapsiperheissä tämä on ihan hieno juttu.samoin olen huomannut että kosteus lähtee autosta paljon paremmin.
- **ttu
Voi Vittu kirjoitti:
""se miksi autoa tarvitaan kun liikuntaa harrastetaan tuntuu vähintään omituiselta""
Vittu että olet tyhmä, sisäliikuntapaikkoihin voi olla jopa kymmenien kilometrien matka."**ttu *'ttu"
Etkö pysty mitenkään asiallisempaan keskusteluun???? - mf....
**ttu kirjoitti:
"**ttu *'ttu"
Etkö pysty mitenkään asiallisempaan keskusteluun????Tässähän se ongelman ydin oli :
" Tuli sisäkiertoa kokeiltua täydellä lastilla ja kovalla pakkasella liikunnan ja suihkun jälkeen ja siinä sitä vasta köpelösti kävi. Lasit jäätyivät hetkessä paksuun jäähän ainakin varttitunti meni aikaa lasien sulattelemiseen edes jonkinlaiseen liikennekuntoon "
Tätä minä tarkoitan - Suomen talvioloissa todellakaan ei onnistu pitämään laseja auki mikäli mene kosteana tai hikisenä kylmään autoon .
Ratkaisu olisi joko sisälämmitin joka toimisi moottorilämmittimen haarottimen kautta tai parempi ajastettu polttoaine lämmitin .
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=90&pid=26 - Mikä vaihtoehto
mf.... kirjoitti:
Tässähän se ongelman ydin oli :
" Tuli sisäkiertoa kokeiltua täydellä lastilla ja kovalla pakkasella liikunnan ja suihkun jälkeen ja siinä sitä vasta köpelösti kävi. Lasit jäätyivät hetkessä paksuun jäähän ainakin varttitunti meni aikaa lasien sulattelemiseen edes jonkinlaiseen liikennekuntoon "
Tätä minä tarkoitan - Suomen talvioloissa todellakaan ei onnistu pitämään laseja auki mikäli mene kosteana tai hikisenä kylmään autoon .
Ratkaisu olisi joko sisälämmitin joka toimisi moottorilämmittimen haarottimen kautta tai parempi ajastettu polttoaine lämmitin .
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=90&pid=26Testissä ei esiintynyt mitään ongelmaa ja ei anakaan mitään ongelman ydintä. Testilanne oli jonkin verran keskimääräisestä tilanteesta popikkeava, mutta tulos oli myöskin vastaavasti erittäöin selkeästi tilanteen mukainen.
Miten vastaava testi olisi pitänyt suorittaa niin että mainitun olosuhteen olisi voinut jollain muulla tavalla saada aikaiseksi. Tarkoituksena ei ollut suorittää mitään lboratoriotasoista testiä, vaan yksinomaan sen olemassa olevan tilanteen mukainen testi.
Joten miten järjestettyä testiä olisit suosittelemassa nyt toteutetun tilalle, ja siinä toteutuisi samat testiolosuhteet.
- helteellä.
No niin. Tässä on yksi esimerkki siitä että katsomme autoilua täältä raikkailta pohjolan perukoilta, ja sillä sisäkierrolla ei täällä olekaan juuri käyttöä.
Mutta kun mennään seuduille jossa lämmintä on 35 - 40 ja ruuhkassa seisotaan muutama tunti päivässä, edessä savuava vanha bussi ja ympärillä autoja joka suuntaan.
Silloin on mukava ajoittain kierrättää auton sisäilmaa jonka ilmastointi jäähdyttää ja suodatin jopa hieman puhdistaa.
Käy ensi kesänä vaikkapa Ateenassa heinä-elokuusa autoilemassa niin on hetkiä jolloin sitä sisäkiertoa on mukava pitää päällä. - Autoilija...
Olen käyttänyt autoissani sisäilman kiertoa seuraavissa tapauksissa:
- asfalttityömaiden alueella
- isompien kaupunkien ruuhkissa
Yksi selkeä syy koko systeemin olemassaoloon on vähentää häkäkaasujen pääsyä auton sisälle esim. tunneleissa tai kaupunkiruuhkissa. Siinä se toimii. Nuo omat kokeilusi vaikuttavat ihmeellisiltä.- Tarpeeton värkki
Toimin aina niin että laitan puhalluksen täysille kun käynnistän auton. Noi kokeilut ovat olleet lähinnä lähinnä konkreettisia esimerkkejä tuttavilleni joilla on auton lasien aukipitämisongelmia, ja siihen tarkoitukseen ne ovatkin toimineet hyvin. Nyt tuttavienkin autojen lasit ovat pysyneet kirkkaina aikaisempaan verrattuna. Usko sisäkierron kaikkivoipaisuuteen on yllättävän monilla aika vahva, yllättävänkin vahva.
Yllättävän moni autoilija toimii ihmeellisten kokeilujen mukaisesti. Tuolla muilla kekustelualueilla jopa suositellaan käytettäväksi lämmityksen nopeuttamiseksi sisäilman kiertoa ja sitten vielä ihmetellään miksi lasit huurtuu. Joutokäyntilanteissakaan ei ole mitään syytä käyttää sisäilman kiertoa, koska lasien huurtumisherkkyys on todennäköistä kostuneen ilman vaikutuksesta, vaikka ainoastaan kuski tulisi sisälle kostuneeseen autoon.
- eyryrueeyruwur
esim keväällä jos ajaa maantiellä ja kuorma auto nostaa pölyä, kannattta käyttää sisä kiertoa, tällöin sisäilman suodatin ei tukkeudu, tai jos sitä ei ole niin pöly ei tule auton sisälle, samoin kannatta laittaa sisäkierrolla pöllyävällä soratiellä jos edellaä on mennyt auto kestää pölyn laskeutuminen joskus aika kauan.
- dudguodwuqwfwq
myös kun maanviljeliä on levittänyt lietelannan peltoon kun ajaa pellon ohi siksiaikaa sisäkierto, ettei tile paskan haju sisälle.
- ladasergei
Sitä sanottiin aikoinaan Wartburg asennoksi ja käytettiin kun joutui ajamaan ko. rutkuttimen jäljessä.
- kpg1
selvennös/nuorempi väki: taksitahtimoottorinen auto (30 vuotta sitten), savutti ja haisi.
Hiekkateillä sisäkiertoa joutuu käyttämään tien pölyämisen vuoksi kesäaikaan,jolloin huurtumista estää ilmastointi..
- Wanha Gallu
Itse tulee joskus käytettyä kun ajaa tuulen alla sellutehtaan ohi.
Ikkunoiden huurtumista voi ehkäistä tuulettamalla auton ajon jälkeen. Lumen, jään ja veden poistaminen itsestään selvyytenä. - pääasiassa
Sisäkierron varsinainen käyttötarkoitus lienee jäähdytyksen tehostaminen lämpimissä maissa. Suomen 25 helteissä ilmastointi nyt jaksaa muutenkin pukata tarpeeksi viileää ilmaa sisään, mutta laitetaankin 30°C ja vielä liki 100 % ilmankosteus kaupan päälle, niin tehontarve on 2x sen mitä Suomessa.
Sisäkierron avulla kierrätetään jo valmiiksi jäähdytettyä ja KUIVATTUA ilmaa = ei lopu jäähdytyksestä tehot kesken. Kosteaa ilmaa jäähdytettäessä nimittäin suurin osa tehosta menee kosteuden kondensoimiseen vedeksi.
Automaatti-ilmastoinnit pyrkivätkin lämpimällä säällä käyttämään sisäkiertoa em. syystä. Ja pakkasilla fiksu automaatti EI laita sisäkiertoa päälle, koska jäähdytys = ilman kuivaus ilmastointilaitteella ei kylmällä säällä toimi ja väistämätön seuraus sisäkierron käytöstä on ilman kosteuden nousu ja ikkunoiden huurtuminen umpeen.
Sisäkierron käyttö auton lämmittämiseen kertoo siitä, ettei kuskilla ole purut kuivia ja ilmeisesti on osattu valita myös auto, jonka lämmityslaite on tehoton (no, sekin menee niiden purujen piikkiin).
Toki sisäkiertoa voi käyttää myös (tilapäisesti) huonon ilmanlaadun vuoksi - esim. pellolle on just käyty heittämässä tuoreet lietelannat tai seistään ruuhkassa just sopivasti kuorma-auton pakoröörin kohdalla. Taas kerran, joissain automaagi-ilmastoinneissa on jonkinlainen ilmanlaadun/hiukkasten tunnistin, mikä pukkaa sisäkiertoa päälle ao. tilanteessa. - aasintuntia
"Mikä ihme on lämmityslaitteen sisäilmankierron tarkoitus kun mitään etua sen käytöstä en ole missään tilanteissa havainnut. Kokeilin kovalla pakkasella alkulämmityksen aikana käyttää sisäilmankiertoa nopeamman lämmityksen toivossa, mutta mitään apua siitä ei ollut. Ainoastaan lasit huurtuivat ja jäätyivät ja siinä sitä puhalluttamista olikin monta kilometriä kunnes lasit aukenivat. Kostean kelin aikana olen aikaisemminkin huomannut lasien hiostuvan varsin tehokkaasti sisäkierrolla, vaikka olisi lämpöasteitakin."
Kyllä sillä sisäilmankierrolla saa enemmän lämpöä kabiiniin kovilla pakkasilla tai moottorin vasta lämmetessä. Fakta juttu!
"Kylmässä seisovaan autoon kehittyy ylimääräista kosteutta, minkä sisäilmankierto saa liikkeelle ja aiheuttaa lasien hikoilemisen ja pakkasella jäätymisen. Jostain syystä aika usein alkulämmittäminen tapahtuu sisäilmankirrolla ja sitten ihmetellään miksi lasit hikoilevat ja jäätyvät. Lämpimässä tallissa ikkunat auki useamman päivän seisonut auto ei kuitenkaan alkulämmittelyssä hiostuta ja jäädytä ikkunoita vaikka sisäkierto olisikin päällä, mutta tässäkin tapauksessa lasit hiostuvat hetkessä kun autoon menee vaikkapa kuski yksinkin."
Jos ikkunat rupeavat hikoilemaan, pitää tietenkin ottaa ulkoilmaa ennenkuin ne alkavat jäätymään! Itse vaihtelen sisäilmankierron ja ulkoilman välillä niin että lämpenee nopeasti muttei lasit huurru. Eikä ne muuten yleensä liikaa huurru, jos yksin ajaa eikä hikoile! Jos huurtuvat pahasti, kannattaa miettiä onko autossa jotain vikaa, miksi se kosteutta sisällään kantaa!
"Tuli sisäkiertoa kokeiltua täydellä lastilla ja kovalla pakkasella liikunnan ja suihkun jälkeen ja siinä sitä vasta köpelösti kävi. Lasit jäätyivät hetkessä paksuun jäähän ainakin varttitunti meni aikaa lasien sulattelemiseen edes jonkinlaiseen liikennekuntoon. Kun laittaa puhalluksen heti maksiminopeudelle ja raittiille ilmalle, niin kovallakaan pakkasella ei kovin pahaa jäätymistä pääse tapahtumaan edes täydellä lastilla. Ja mitä kovempi pakkanen, niin sitä kuivempaa ulkoilma on ja sitä tehokkaammin maksimipuhallus näyttää pitävän lasit kirkkaina. Pienellä raitisilmapuhalluksella tässä tilanteessa lasit kuitenkin pyrkivät jäätymään Oli sitten pakkasta paljon tai vähän."
Sisäilmankiertoa kannattaa kuitenkin pitää päällä, jos ikkunoiden kosteustilanne sen suinkin sallii. Suihkusta tai lenkiltä tullessa tuskin näin on.
"Ehkäpä juuri edellämainituista syistä johtuen automaattiset huurtennpoistot toimii kytkemällä maksimin puhallinnopeuden ja raittiin ilmanoton sekä säätää puhalluksen ikkunoihin.
MUTTA mikä onkaan sen sisäkierron tarkoitus, kun mitään järkevää syytä sen olemassaoloon en tiedä. Ainakin lasien hikoilua ja jäätymistä se tuntuu vain lisäävän?"
Katso ylempää.
"Ainoa tilanne mikä tulisi mieleen on jokin tilapäinen saaste ja hajuhaitan lieventäminen kytkemällä sisäkierron näissä tilanteissa päälle. Mutta nämäkään tilanteet eivät voi olla kovin pitkään kestäviä koska ikkunoiden hiostuminen alkaa varsin nopeasti."
Ehkä jos hikoilet. Sitten on pakko haistella pakokaasuja.- aasintuntia
Kovilla pakkasilla lämmitetty ulkoilma rupeaa tuntumaan liian kuivalta pidemmillä matkoilla. Siksi joko pidän puhallusta hyvin pienellä, tai sitten tuuletusta sisäilmankierrolla, jotta ilmankosteus pysyy tolkullisena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657