Paljonko maidossa saa olla a) soluja b) bakteereja?
Maidon solupitoisuus
2
441
Vastaukset
- Likka
Muistelisin että soluja saa olla 250 tuhatta ennekuin menee kakkosluokkaan ja bakteerit 50 tuhatta.Mutta soluissa ainaskii lasketaan se kolmenkuukauden geometrinen keskiarvo.
- Topias
Samaa on kysytty jo aikaisemminkin, toisaalla...
:o)
Asetus nro 31/EEO/2001 "Maitohygienia-asetus" määrittää sallitut solupitoisuudet seuraavasti:
Lehmän raakamaito, joka on tarkoitettu käytettäväksi sellaisen kulutusmaidon ja
sellaisten maitopohjaisten tuotteiden valmistukseen, johon ei liity tämän asetuksen
3 § 4 kohdassa tarkoitettua lämpökäsittelyä:
kokonaispesäkeluku 30°C pmy/ml *) ? 100 000
somaattisten solujen määrä solua/ml **) ? 400 000"
--
*) kahden kuukauden geometrisen keskiarvon mukaan, vähintään kaksi näytettä kuukaudessa
* * ) kolmen kuukauden geometrisen keskiarvon mukaan, vähintään yksi näyte kuukaudessa.
pmy =pesäkkeitä muodostava yksikkö
Bakteereja ei siis saa olla enemmän kuin 100.000 / ml
ja soluja ei enemmän kuin 400.000 kpl/ml.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832