Minun mielipidettäni elokuvasta:
Elokuva meni aivan liian vauhdikkaasti eteenpäin varsinkin alussa, minusta niitä alkuvaiheita todellakin olisi saanut korostaa enemmän (Jussin suon raivaamista, torpan rakentamista, Akselin syntymää jne). Huomasi että oli yritetty vähän yli kolmeen tuntiin tukkia kaikki mahdollinen, mutta tästä syystä elokuva jää kyllä tajuamatta niiltä jotka eivät ole kirjaa lukeneet.
Myös näyttelijöiden ikä hämäsi minua, Koskelan Akselin ei olisi alusta loppuun tarvinnut näyttää nelikymppiseltä ja tuskin Koskelan Jussi oli vanha ukko sitä suota raivatessaan.
Rooleista sen verran, että Elina oli jotenkin jätetty sivustaeläjän rooliin koko elokuvassa. Myöskin Aunen roolia oli vähän lievennetty kirjaan verrattuna. Koskelan nuoremmat pojat myös olivat aika sivurooleissa.
Näyttelijöissä olin positiivisesti yllättynyt siitä, että tällä kertaa oli yritetty etsiä rooleihin oikeasti sopivia henkilöitä, eikä väkisin ympätty sinne näitä varmasti myyviä kasvoja kuten Jasper Pääkkönen, Mikko Leppilampi jne. Ainut tällainen joka elokuvan höylä oli Hannu-Pekka Björkman.
Mielestäni parhaita näyttelijävalintoja:
- Topi Salmelan Laurilan Anttoo, näytteli erittäin aidosti ja näki että oli kaikkensa antanut.
- Leppäsen Aunea näytellyt Miia Selin oli hyvin sisäistänyt roolin ja oli todella osuva Aune.
- Göran Schauman paronin roolissa.
Outoja/Huonoja näyttelijävalintoja:
- Eija Vilpas veti roolinsa yllättävän hyvin, mutta minä hiukan oudoksuin nähdä hänet tuollaisessa roolissa.
(Väkisin nousee Hansu ja Pirre tuolta mielen pohjalta)
- Tapani Kalliomäki Janne Kivivuorena. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi tätä näyttelijää kehutaan, ehkä teatterin lavalla hyvä mutta muuten täysin mitään sanomaton näyttelijä. Kivivuoren rooli on muutenkin jätetty elokuvassa pieneksi, ja kirjassakin henkilö on vähän neutraali muihin verrattuna, se olisi pitänyt saada jotenkin näkyville, joten olisi voinut valita sitä esittämään jonkun muun kuin miehen jolla on vain yksi ilme, eli naama peruslukemilla. Minusta esittää kaikki roolinsa lopottaen ilmeettömästi vuorosanansa.
- Mikko Nousiainen ja Niko Saarela eivät istuneet elokuvaan yhtään.
Tästä tuli aika negatiivinen, mutta tässä minun mielipiteeni, esittäkää ihmeessä omanne :)
Täällä pohjantähden alla (2009)
3
2096
Vastaukset
- kavahdin
jos haluaa nähdä Eija Vilpaksen v-tun, niin tässä elokuvassa on mahdollisuus siihen :) yhdessä kohtauksessa vetää hameen alas ja pyllistää, ja karvainen vittu vilahtaa jos on tarkkasilmäinen. Ei mikään kaunis näky, Eija tosin pyllisteli jo 90-luvulla Pyynikillä. En nyt muista mikä näytelmä se oli.
- historiantutkija
Siinä oli kapina tiivistettynä. Vähäväkisen vastalause. Römpsä. Nuoret sitä nytkin hokevat.
Tärkeä kohtaus siis. Näyttelijä teki vaan työtä käskettyä. Montakohan uusintaottoa tarvittiin että Koivusalo oli tyytyväinen? Ei vaan ollut Jussi-raadin mieleen. historiantutkija kirjoitti:
Siinä oli kapina tiivistettynä. Vähäväkisen vastalause. Römpsä. Nuoret sitä nytkin hokevat.
Tärkeä kohtaus siis. Näyttelijä teki vaan työtä käskettyä. Montakohan uusintaottoa tarvittiin että Koivusalo oli tyytyväinen? Ei vaan ollut Jussi-raadin mieleen.Koivusalo on luokaton ohjaaja ja näyttelijät ovat vedetty jostain kadulta. Ainoa näyttelijä joka sopi elokuvaann ja oli oikeassa roolissa oli paroonia näytellyt Göran Schauman (jonka isä näytteli saman roolin 1968 Laineen PAREMASSA versiossa). Koivusalon ainoa hyvä leffa on -99 tehty Kulkuri ja Joutsen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179