Diagnoosi ja concerta kysymys?

epätietoinen_ihminen

Voiko pelkkä psykiatri tehdä diagnoosin? Onko neurologiset testit pakollisia? Jotkut sanoo, että ilman niitä ei voi tietää onko kyse adhd:sta ja jotkut sanoo, että niillä suljetaan vain pois muut mahdollisuudet? Miten concerta vaikuttaa normaaleihin ei adhd ihmisiin? Auttaako se keskittymään? Eli siis jos kokeilee lääkettä ja se toimii, niin onko ihmisellä sitten adhd varmasti? Jos ei ole käynyt neurologisisissa testeissä, vaan psykiatri on tehnyt diagnoosin haastattelujen perusteella...

10

2204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ad/hd tunnusmerkit

      lapseni sai viime vuonna diaknoosin AD/HD ja sen tekee neuropsykologi ei psykiatri ja lapsellani ei toiminut conserta vaikka hänellä on AD/HD lääkkeessä oli aivan liian paljon negatiivisia sivuvaikutuksia kuten vatsakipua,ruokahaluttomuutta,unettomuutta,agressiivisuutta nämä oireet hävisivät lääkkeen lopetuksen myötä, mutta todella ikävää, kun poikani ehti hakata koulussa yhtä oppilasta sen seurauksena tulivat lastensuojelu ja koulusta ajettiin lapsi pois vaikka syy oli lääkeessä, mutta kuulemma lapseni ei kykene opiskelemaan kyseisessä koulussa ja nyt mietitään jotain sairaalakoulua oon niin pettynyt kaikkeen siihen mitä saan jatkuvasti noitten lääkäreitten takia kestää he niin sitä lääkettä kehuivat, mutta poikani muuttui ihan hulluksi ja sekopäiseksi oli aina pahalla päällä kotonakin vaikka ei meitä kohtaa ilmennyt agressiivisuutta, mutta osasin olla ymmärtäväinen pojalleni. Lääke tuhosi lapseni tunne elämän että sellasta sanottavaa on siitä lääkkeestä. Nyt lääkäri ehdotti psykoosi lääkettä huhu huh on ne sairaita noi lääkärit ne ei haluu kun tuhota ne on niin puoskareita kun olla ja voi ne ei välitä vaikka pienen poikani elämä tuhoutuis ja samalla mun maailma tuhoutuu se on kuitenkin mun lapsi. Kunnaliset lääkärit on niin puoskareita. Epäilen itsellänikin samaa diaknoosia kun pojallani, mutta tää vitun urpo psykiatrian erikoislääkäri ei usko itsellänikin on kaikki päin vittua työelämää myöten sekaisin työkkärikin on niin kusipää laitos se ei ymmärrä mun tilannettani yhtään karenssi päällä vaikka mulla on todettu vakava masennus ja siitä lääkäri antoi lääkärin a-todistuksen työkkäriin niin ne kusipäät hylkäs sen nyt mulla ei oo yhtään mitään turvaa lasten kanssa. toivoisin, etten olis edes syntynyt tähän paskaan maailmaan.

      • aikuinen addi

        lähete niihin testeihin? Ainakin viimeksi kirjoitit niin.
        Ja muuten, neuropsykologi EI anna diagnoosia, kas kun tässä maassa vain lääkäri voi antaa daignoosin=)






        Aloittaja:
        "Eli siis jos kokeilee lääkettä ja se toimii, niin onko ihmisellä sitten adhd varmasti?" EI, EI EI...ei se noin mene

        Psykiatri voi tehdä diagnoosin ilman neuropsykologin testejäkin.

        Itse olen aikuisaddi. Tosin kävin neuropsykologiset testitkin lävitse, mutta dg. oltaisiin voitu ilman niitäkin antaa. Hakeudu tutkimuksiin, itse kävin yksityisellä sektorilla, pääsin nopeasti. Lääkitys on mutta otan vain tarvittaessa eli harvoin


      • aloittaja
        aikuinen addi kirjoitti:

        lähete niihin testeihin? Ainakin viimeksi kirjoitit niin.
        Ja muuten, neuropsykologi EI anna diagnoosia, kas kun tässä maassa vain lääkäri voi antaa daignoosin=)






        Aloittaja:
        "Eli siis jos kokeilee lääkettä ja se toimii, niin onko ihmisellä sitten adhd varmasti?" EI, EI EI...ei se noin mene

        Psykiatri voi tehdä diagnoosin ilman neuropsykologin testejäkin.

        Itse olen aikuisaddi. Tosin kävin neuropsykologiset testitkin lävitse, mutta dg. oltaisiin voitu ilman niitäkin antaa. Hakeudu tutkimuksiin, itse kävin yksityisellä sektorilla, pääsin nopeasti. Lääkitys on mutta otan vain tarvittaessa eli harvoin

        Aattelin vaan varmistaa, kun psykiatri epäili olen addi ja siis olen käynyt monien muiden ongelmien takia aiempina vuosina hänen vastaanottolla. Hän päätti antaa kokeiluun concerttaa ja tuntu toimivan jo tuo pienikin annos. Niin meinasin, vaan kun jotku sanoi mulle ettei psykiatri voisi tehdä tuota diagnoosia ilman neurotestejä... hmmm... Siksi myös ajattelin, että tukeekohan tuo lääkekokeilu keskittymishäiriöepäilyjä kerta näyttäisi toimivan?


      • Sorppa vaan

        Neuropsykologi voi tehdä testejä ja kartoittaa ongelmien luonnetta, mutta Suomessa lääketieteellisiä diagnooseja antavat vain lääkärit (adhd-tapauksissa joko neurologit tai psykiatrit).


      • my
        aloittaja kirjoitti:

        Aattelin vaan varmistaa, kun psykiatri epäili olen addi ja siis olen käynyt monien muiden ongelmien takia aiempina vuosina hänen vastaanottolla. Hän päätti antaa kokeiluun concerttaa ja tuntu toimivan jo tuo pienikin annos. Niin meinasin, vaan kun jotku sanoi mulle ettei psykiatri voisi tehdä tuota diagnoosia ilman neurotestejä... hmmm... Siksi myös ajattelin, että tukeekohan tuo lääkekokeilu keskittymishäiriöepäilyjä kerta näyttäisi toimivan?

        Itselleni ei ole tehty neuropsykologisia testejä. Olin dg:n aikoihin nuorisopsyk. polilla hoidossa, joten minulle tehtiin vain normaalit psykologiset testit että varhaisvaihehaastattelu, mikä oli kaikista tärkein osa psykologin tutkimuksista. Siinähän lähiomaisilta halutaan kuulla erityisesti millainen on ollut ennen koulun aloittamista (eli alle 7v), jolloin pystytään sulkemaan se vaihtoehto pois, että oireet ovat tulleet vasta aikuisena. Tärkeä dg-kriteerihän on, että oireita on ollut jo lapsena, vaikka oirekuva voi muuttua mm. teini-iässä ja muissa elämänkäännekohdissa.

        Eli oman dg:ni on tehnyt ihan normaali psykiatri, joka vain vahvisti tuon ADHD-epäilyksen teetättämällä tuon varhaisvaihehaastattelun että psykologiset testit. Toki aluksi dg:ni oli ADD, nykyään ADHD-c, sillä useat liitännäissairaudet muuttivat hieman oireiden ilmenemistapaa ylivilkkauden ja impulsiivisuuden osalta. Ja tätä vääristymää ei ihan osattu lukea, ei ennen noiden liitännäisten saamista 'pois' eli hallintaan.

        Moni aikuinen yksityislääkärillä käynyt ystäväni on edelleen ilman dg:ta, lääkitys on. Eli lääkekokeilullakin voidaan dg:ta vahvistaa. Concerta toimii vääristyneesti, huumeen lailla (oliko amfetamiinin vai kokaiinin kaltaisesti), kun taas oikeasti neurokemialtaan ADHD:lla tulee keskittymishäiriöön kuten vilkkauteenkin muutosta edes hieman jo pienelläkin annoksella. Tarvittava, itselle sopiva annos kun löytyy vain kokeilemalla, kaikille ei edes se 54mg riitä, osalle taas 36mg on ehdoton maksimi.

        Osalle adhd:ista sopii stimulantit (concerta, ritalin, dexedrine, modiodal/provigil jopa masennuslääke strattera), osalle taas paremmin efexor. Kokeilemalla tietää. Sivuvaikutuksia lääkkeillä voi aina olla, se on harkittava mitä sivuvaikutuksia sietää ja milloin on parempi kokeilla jotain toista valmistetta. Esim. itselläni Concerta sopii, Ritalin ei, sama lääkeaine. Eli jopa sidosaineilla ja lääkkeen vaikutusnopeudella on merkitystä.


      • Autismin näkökulma
        aikuinen addi kirjoitti:

        lähete niihin testeihin? Ainakin viimeksi kirjoitit niin.
        Ja muuten, neuropsykologi EI anna diagnoosia, kas kun tässä maassa vain lääkäri voi antaa daignoosin=)






        Aloittaja:
        "Eli siis jos kokeilee lääkettä ja se toimii, niin onko ihmisellä sitten adhd varmasti?" EI, EI EI...ei se noin mene

        Psykiatri voi tehdä diagnoosin ilman neuropsykologin testejäkin.

        Itse olen aikuisaddi. Tosin kävin neuropsykologiset testitkin lävitse, mutta dg. oltaisiin voitu ilman niitäkin antaa. Hakeudu tutkimuksiin, itse kävin yksityisellä sektorilla, pääsin nopeasti. Lääkitys on mutta otan vain tarvittaessa eli harvoin

        Auttaako Rispendal humahakuiseen juomiseen.Ja itsetuhoisuuteen.


      • jujujuu

        Risperdal ei minulla auttanut mihinkään. Tai no ehkä muutuin äkäiseksi zombeiksi ja se piti lopettaa. SSRIt ym. olleet myös täysin hyödyttömiä. Ainoan avun saan Concertasta, ja bentsoja käytän vain tarvittaessa ahdistuksen aiheuttamaan unettomuuteen.

        T. F90.0 & F84.5 :)


    • add60

      Asiantunteva ADD/ADHD psykiatri tai neurologi voi tehdä ja tekeekin. Minulle teki neurologi tutkimuksen.

    • Adhd-tintti

      Ns. "normaaleihin" adhd-lääkkeet vaikuttavat samalla tavalla kuin adhd-ihmisiinkin, eli keskittymyskykyä parantavasti. Se ero siinä on se, että adhd saadaan lääkkeen avulla samalle viivalle sen normaalin kanssa ja normaalilla keskittyminen menee adhd-lääkkeillä helposti ylikeskittymiseksi tai vaihtoehtoisesti purkautuu liiallisena aktiivisuutena, kun ei ole tarvetta ylimääräiselle stimulaatiolle.

      Paljonhan noita silti käytetään väärin esim. opiskelijoiden keskuudessa. Adhd-stimuilla on hyvä lukea tentteihin läpi yön kun ei väsytä ja jaksaa lukea monta tuntia putkeen. Tällaisen käytön takia vaan valitettavasti lääkkeiden saanti muuttuu hankalammaksi niillä, jotka niitä oikeasti tarvitsisivat.

      • jujujuu

        Ei normaali ihminen taida normaalilla annoksella huomata paljon kahvia kummempaa vaikutusta. Eli vaikuttaa piristävästi jonka takia sitten jaksaa valvoa ja esim. opiskella. Itse en ole ns. normaali ihminen vaan ADHD ja eilen piti turvautua Concertaan jonka takia tässä nyt vielä aamuyöstä valvon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe