oulun diakonissalaitos 60-luvulla

elän vieläkin

Tervehdys

Olen vailla vastauksia moneen kysymykseen, ja toivon, että joku edes jossain kohtaa osaisi neuvoa ja kertoa minulle asioiden oikean laidan, tai sen, mistä hakea tietoa.

Synnyin v. 1968 oulun diakonissalaitoksella, äitini oli maalta, ja ymmärsin äitini kertomasta, että juuri maalaiset menivät d-laitokselle synnyttämään. Syntymäni tositapahtumat olen saanut kuulla vasta 40 täytettyäni, keski-ikäisenä kun sain oma lapsen. Niin suuri oli ...trauma, ymmärrän ja tulkitsen äitini kertomaa. En tiedä, miksi synnytykseni kesti kokonaiset 3 vrk, en tiedä, miksi äidille ei tehty sektiota. En tiedä, miksi kipua lievitettiin pistoksin ulkosynnyttimien lähistölle. En tiedä, olenko kärsinyt hapenpuutteesta. Miten siihen aikaan seurattiin vauvan tilaa ? Pelkään, että ei paljon mitenkään. En tiedä, onko synnytyskertomukseni saatavissa oulun maakunta-arkistosta. Maaakunta-arkistossa sanottiin, että ei ole varmaa, onko synnytyskertomus saatavissa. Onko syntymääni liittyvissä asioissa jotain salattavaa ? Onkoi d-laitoksen s-kertomuksia kadonnut ? En uskaltanut tilata s-kertomusta. Rahaa halusivat minulle kuuluvasta asiapaperista kymmeniä euroja. Kyseessä on elämäni pahin sairaalareissu. Ehkä olin kuolemaisillani silloin. Saamani tiedot viittaavat sellaiseen. Kukaan ei takuulla ole vastuussa mistään. Sen tiedän varmasti.

En tiedä, onko minulle tehty pahaa ennen syntymääni. En tiedä, kuka oli synnytyslääkärini. Tiedän, että tätini synnytys oli myös pitkä ja vaikea samaisessa d-laitoksessa. Eikö tuohon aikaan osattu tehdä sektiota ? Milloin sektioita alettiin tehdä ? Onko joku muu syntynyt oulun d-laitoksella vaikeimman kautta 60-luvun lopulla ?

5

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulalla..

      60-luvulla! Eikä tuo 3 vrk ole mikään ihmeen pitkä aika. Itse synnytin kuopukseni v-85 ja synnytykseni kesti 65 tuntia, joten.....Avauduin hyvin hitaasti jne., mitään syytä ei ollut mennä sektioon.


      On äitisi asia tilata se epikriisi, ei se ole sinun nimelläsi se synnytyskertomus, se on ÄITISI nimellä siellä. Ei sinun nimelläsi.

      No oletko sitten mahdollisesti kärsinyt esim. hapenpuutteesta? Onko sinulla joitain sairauksia, oireita tai oireyhtymiä joista niin voisi ajatella? Miksi ihmeessä joku olisi sinulle pahaa tehnyt ennen syntymää?!

      Ne pistokset ovat olleet puudutetta.

      Pyydä äitiäsi tilaamaan se epikriisi ja käy se lävitse vaikka gynekologisi kanssa.

      En ymmärrä miksi näet jotain outoa aivan tavallisissa asioissa?! Elämäsi pahin sairaalareissu? Hmm...

      Ja totta kai kopio asiakirjoista maksaa...

    • tyiu

      hapen puutteesta?

      Monelle naiselle synnytys voi olla todella kivulias ja traumaattinen. Ja ketään ei ennen eikä nyt kiduteta missään sairaalassa eikä lapsille tehdä pahaa ennen syntymää. Seuranta tavat ja laitteet ovat varmasti poikenneet nykyajasta, mutta parhaansa ovat kätilöt ja lääkärit tehneet. Onkohan sukusi naisilla esim. lantion mallissa jotain poikkeavaa jos synnytykset kestävät kauan. Todennäköisesti, ei ne d-laitoksilla voi hidastaa sitä synnytystä ja tehdä siitä vaikeaa.

      Olet elossa ja luultavimmin lähes terve, joten mitä ihmeen väliä sillä on missä olosuhteissa olet syntynyt? Mitä ilmeisemmin et kovin paljoa ole synnytyksessä kärsinyt jos sinut sieltä on kotiin päästetty aikanaan....

      • ak 47

        Kun kirjoitin tämän ketjun aloituksen, tiesin etukäteen saavani juuri ylläolevan kaltaisia, vähätteleviä vastauksia. Sukuni naisilla on ollut useita vaikeita synnytyksiä. Maalta kotoisin olevat ohjattiin oulun diakonissalaitokselle, oululaiset menivät keskussairaalaan.

        Keskussairaalassa tehtiin sektioita eli keisarinleikkauksia, diakonissalaitoksella ilmeisesti ei. Minkähän takia ? Jos olen väärässä, haluaisin kuulla asioiden oikean laidan. Jos irvailijoita kiinnostaa asian tutkiminen, olen valmis henkilökohtaiseen keskusteluun.

        Näin oli myös MUILLA kuin sukuni jäsenillä sen vähäisen otannan perusteella, joka tiedossani on. Kysynkin edelleen, onko muilla vastaavia havaintoja oulun seudulla 60-luvulla ? Oma synnytykseni kesti useita vuorokausia, samoin lähisukulaiseni. Kaupunkilaissukulaiseni syntyi keskussairaalassa keisarinleikkauksen eli sektion kautta nopeammin kuin me, maalaiset. Oliko olemassa kaksi erillistä synnytysjärjestelmää, jotka toimivat erillään riippumatta asiakkaiden terveydentilasta ?

        Kysymys juontaa todellakin juurensa myös vahvaan epäilyyn lääkärikunnan moraalista ja etiikasta, jossa olen kokenut olevan korjattavaa monelta osin, sekä suorittavalla että päättävällä tasolla. Juridisestihan lääkärit ovat turvassa, koska mikäli lääkärikuntaa jahdattaisiin oikeussaleissa tekemistään virheistä, yhteiskunnassamme ei pian olisi lääkäreitä ensinkään.


      • vaikeavammainen
        ak 47 kirjoitti:

        Kun kirjoitin tämän ketjun aloituksen, tiesin etukäteen saavani juuri ylläolevan kaltaisia, vähätteleviä vastauksia. Sukuni naisilla on ollut useita vaikeita synnytyksiä. Maalta kotoisin olevat ohjattiin oulun diakonissalaitokselle, oululaiset menivät keskussairaalaan.

        Keskussairaalassa tehtiin sektioita eli keisarinleikkauksia, diakonissalaitoksella ilmeisesti ei. Minkähän takia ? Jos olen väärässä, haluaisin kuulla asioiden oikean laidan. Jos irvailijoita kiinnostaa asian tutkiminen, olen valmis henkilökohtaiseen keskusteluun.

        Näin oli myös MUILLA kuin sukuni jäsenillä sen vähäisen otannan perusteella, joka tiedossani on. Kysynkin edelleen, onko muilla vastaavia havaintoja oulun seudulla 60-luvulla ? Oma synnytykseni kesti useita vuorokausia, samoin lähisukulaiseni. Kaupunkilaissukulaiseni syntyi keskussairaalassa keisarinleikkauksen eli sektion kautta nopeammin kuin me, maalaiset. Oliko olemassa kaksi erillistä synnytysjärjestelmää, jotka toimivat erillään riippumatta asiakkaiden terveydentilasta ?

        Kysymys juontaa todellakin juurensa myös vahvaan epäilyyn lääkärikunnan moraalista ja etiikasta, jossa olen kokenut olevan korjattavaa monelta osin, sekä suorittavalla että päättävällä tasolla. Juridisestihan lääkärit ovat turvassa, koska mikäli lääkärikuntaa jahdattaisiin oikeussaleissa tekemistään virheistä, yhteiskunnassamme ei pian olisi lääkäreitä ensinkään.

        Olen itse syntynyt Oulun diakonissalaitokselle 1960-luvulla. Mulla ei ole vastauksia kysymyksiisi muun kuin äitini kokemusten kautta. Käsittääkseni ko. diakonissalaitos oli yleinen synnytyspaikka tuolloin, taustaan tai asuinpaikkaan katsomatta.

        Keinot ja välineet lievittää kipuja ja seurata synnytystä olivat erilaisia tuolloin. Itse olen syntynyt keskosena ja ollut kuukauden keskoskaapissa, joka onneksi oli saatavilla. Jos olisin syntynyt tuohon aikaan jossain maalaiskylässä en luultavasti olisi jäänyt henkiin. Jokainen meistä on aikansa lapsi, sille ei voi mitään. 1960-luvulla ei vielä ollut esim. ultraäänitutkimuksia käytössä.

        Mitä mahtanet tarkoittaa "pahan tekemisellä"? Itse uskon, että terveydenhuoltohenkilöstö on tuohonkin aikaan pyrkinyt tekemään parhaansa, olemassa olevan tietämyksen perusteella. Äitini kertoi mm että hänelle juotettiin lääkekonjakkia ennen aikaisten supistusten lievittämiseksi. Lienen siis tullut maailmaan ihan kirjaimellisesti syntymähumalassa... Jos olisit kärsinyt synnytyksen aikana hapen puutteesta sillä olisi luultavasti ollut hyvin konkreettisia seurauksia, tavallisimmin aivoverenvuoto, jonka seuraukset olisivat tulleet näkyviin jo varhaislapsuudessasi.

        Jos mahdollista yritä päästää irti menneestä ja elää tätä hetkeä. Jos syntymässäsi mahdollisesti onkin ollut ongelmia, olet jokatapauksessa saanut elää jo yli 40 vuotta.


    • Vuodelta -67

      Lienetkö jo saanut vastauksia kysymyksiisi..
      Minäkin olen syntynyt Oulun diakonissalaitoksella ja myös minun äidilläni oli jäänyt huono kokemus sieltä. Enkä ihan ilman vaurioita selvinnyt minäkään.
      Tietääkseni synnytykset on hoidettu 60-luvun lopulla diakonissalaitoksella sen takia, että silloinen lääninsairaala on ollut remontissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe