Olen pohtinut viime aikoina uskon asioita ja miten siihen sopii kehitysteoria. Minusta se ei oikein sovi. Itse olen ihan tavallinen kirkkouskovainen, mutta olen kovasti kiinnostunut vanhoillislestadiolaisuudesta.
Olen ymmärtänyt, että myös lestadiolaiset hyväksyvät Darwinin kehitysteorian. Itse olen miettinyt miten se sopii yhteen kristillisten uskontojen kanssa, sillä kaikkien niiden mukaan vain ihmisillä on mahdollisuus päästä taivaaseen. Syynä on se, että ihmisellä on sielu, jota eläimillä ei ole.
Kehitysteorian mukaan kaikki elävät olennot ovat lähtöisin samasta lähtöpisteestä. Jossakin vaiheessa on siis syntynyt ihminen, eläimet. kalat linnut jne. Kun ihminen on syntynyt, on se jossakin vaiheessa saanut sielun ja mahdollisuuden päästä taivaaseen. Missä vaiheessa näin on tapahtunut? Mahtaako Raamatun luomiskertomus tarkoittaa juuri tätä hetkeä?
Varmaan tällä palstalla moni osaa antaa minulle vastauksia mieltäni askarruttavaan kysymykseen.
Evoluutioteoria ja uskonnot
11
145
Vastaukset
- Pena K
Liian vaikea kysymys. Enpä osaa vastata.
- Puuvati
Me uskomme, että kaiken taustalla on Jumala. Jos hän on nähnyt hyväksi, että elämä maapallolla on syntynyt luonnonlakien ja sattuman ohjaaman evoluution kautta, niin minkä me sille mahdamme. Vaikka me kuinka uskoisimme, että kaikki luotiin 7 päivänä noin 5000 vuotta sitten, niin todellisuus ei tästä meidän uskomuksestamme hetkahda mihinkään.
On kuitenkin muistettava, että evoluutioteoria edustaa NYKYISTÄ käsitystä asioista. 200 vuoden kuluttua näille nykyisen tieteen käsityksille voidaan ehkä hymähdellä säälivästi. Tai silloin todetaan, että evoluutioteoria on saanut aina uusia ja uusia vakuuttavia todisteita, ja on todella hyvä teoria. Ehkä silloin muodissa on kvanttibiologia, joka selittää evoluutiomekanismit matemaattisen täsmällisesti. Kristilliset piirit eivät usko Darwinin teoriaan, mutta ei uskonut myöskään Darwin itse. Hän otti vastaan Jeesuksen kolme päivää ennen kuolemaansa ja senkin eri tavalla kun VL ihminen, Hän ei tehnyt parannusta syntien anteeksi antamiseen, vaan otti vastaan Jeesuksen Herranaan ja uskoi Hänet Messiaaksi, lain täyttäjäksi.
Mutta itse teoriaan. Se on TEORIA, ei muuta. Usko taas on usko näkymättömään, Jumalan lupaukseen Messiaakseen, Jeesukseen. Tässä VL on väärässä, heille on kynnys ja portti on vain jäsenyys lahkossa. Ei Kristus Herrana.
Missä Kristinusko ja D- teoria poikkeaa. Yksi ja suurin ongelma D.n markkinoijilla on todistaa se, miten kaikki alkoi. Meille se on luettavissa Raamatussa.
Mutta evoluutio, oikein ajatteluna on kyllä toimiva.
1. Otanta. 1 Moos 1:24 Jumala sanoi: "Tuottakoon maa kaikenlaisia eläviä olentoja, kaikki karjaeläinten, pikkueläinten ja villieläinten lajit." Ja niin tapahtui. ( Maa tuottaa lumisen yhteydessä koko ajan uusia eläinlajeja sekä kasveja )
2. Otanta. Ihmisen luominen paratiisiin 1 Moos1:28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu. 1 Moos 2; 8 Herra Jumala istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka oli tehnyt. 9 Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun.
3. Otanta. Maailma muuttuu 1.Korinttolaiskirje: 2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. ( Ihminen unohtaa Jumalalansa, joka on kolmiyhteinen Elohiim.
4. Otanta. Jumala ennelistaa kaiken mutta ensin tuhoaa pahan. Jer. 48:34 Hesbonin ja Elealen valitushuudot kuuluvat Jahasiin asti. Huuto kiirii Soarista Horonaimiin ja Eglat-Selisiaan saakka. Autiomaaksi muuttuu kaikki, jopa Nimrimin kosteikko.
5. Otanta. Jumala tulee Israeliin Poikansa kanssa ja siellä on iankaikkinen elämä. Joh. 16:20 Totisesti, totisesti: te saatte itkeä ja valittaa, mutta maailma iloitsee. Te joudutte murehtimaan, mutta tuskanne muuttuu iloksi. 1 Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. Ilm 21;2 Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. 3 Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, 4 ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."
Tämän selvän järjestyksen lupaa Jumala Sanassaan. Mutta mitä Darwin?
Toisaalta on hyvä ottaa käteen kourallinen hiekkaa ja odottaa, josko se alkaa elää. Tätähän on summittainen alkuräjähdys oikeasti.
Olen ymmärtänyt, että myös lestadiolaiset hyväksyvät Darwinin kehitysteorian. Itse olen miettinyt miten se sopii yhteen kristillisten uskontojen kanssa, sillä kaikkien niiden mukaan vain ihmisillä on mahdollisuus päästä taivaaseen. Syynä on se, että ihmisellä on sielu, jota eläimillä ei ole.** Taivaaseen ei pääse mukavuuden perusteella, vaan Jeesuksen sinne toimittamana. Hän Vanhurskauttaa itseensä uskovat Isän edessä. Jumala itse ei ketään sinne päästä, Jeesus vain.
Ihmetyttää tuo, - he ovat mukavia?
Kehitysteorian mukaan kaikki elävät olennot ovat lähtöisin samasta lähtöpisteestä. Jossakin vaiheessa on siis syntynyt ihminen, eläimet. kalat linnut jne. Kun ihminen on syntynyt, on se jossakin vaiheessa saanut sielun ja mahdollisuuden päästä taivaaseen. ** Miten sinä puhut sielun pääsyn taivaaseen. Mistä tuo tieto?
Missä vaiheessa näin on tapahtunut? Mahtaako Raamatun luomiskertomus tarkoittaa juuri tätä hetkeä? * Ei.
Varmaan tällä palstalla moni osaa antaa minulle vastauksia mieltäni askarruttavaan kysymykseen. ** Nyt tämä vastus.- epätietoinen-vl
miten Jeesus otetaan vastaan? ->vaan otti vastaan Jeesuksen Herranaan ja uskoi Hänet Messiaaksi, lain täyttäjäksi.
>> Kristilliset piirit eivät usko Darwinin teoriaan, mutta ei uskonut myöskään Darwin itse. Hän otti vastaan Jeesuksen kolme päivää ennen kuolemaansa
epätietoinen-vl kirjoitti:
miten Jeesus otetaan vastaan? ->vaan otti vastaan Jeesuksen Herranaan ja uskoi Hänet Messiaaksi, lain täyttäjäksi.
Jes. 53:12
Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa.
Oliko apua?- liittyy
Kesitas kirjoitti:
Jes. 53:12
Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa.
Oliko apua?Jeesuksen vastaanottamiseen? Eipä taida olla apua kenellekkään.
liittyy kirjoitti:
Jeesuksen vastaanottamiseen? Eipä taida olla apua kenellekkään.
anna olla vaan.
- Ottakaaselvää
admata kirjoitti:
>> Kristilliset piirit eivät usko Darwinin teoriaan, mutta ei uskonut myöskään Darwin itse. Hän otti vastaan Jeesuksen kolme päivää ennen kuolemaansa
Admata on oikeassa. Tarina on suosittu varsinkin amerikkalaisissa ja suomalaisissa kreationistipiireissä. Mutta kreationistit Darwinin kotimaassa ovat alkaneet vaieta tästä koska on osoitettu paikkansa pitämättömäksi.
Darwinin hienovaraisuutta ja varovaisuutta osoittaa sekin että hän varoi loukkaamasta teoriallaan vaimonsa tunteita koska tämä oli harras kristitty sen ajan uskomuksineen. Darwin jopa oli päättänyt että hänen teoriansa saa julkaista vasta hänen kuolemansa jälkeen, välttääkseen lähipiiriään kiusaavat hengelliset / kirkolliset ristiriidat. Mutta koska toinen saman alan tutkija, Wallace, otti häneen yhteyttä saatuaan samantyyppisiä tuloksia, Darwin päätti sittenkin julkistaa yli 20 vuoden tutkimustyön tulokset.
- Miika K
Minua myös askarruttaa se miksi vain ihmisellä on sielu, ja he pääsesvät taivaaseen.
Taivaassa olisi varmasti mukavampaa, jos sielläkin olisi eläimiä vaikkapa meidän Hauva-koira””Minua myös askarruttaa se miksi vain ihmisellä on sielu, ja he pääsesvät taivaaseen. ””
Oikein askartelet, Taivas ei ole se paikka missä iäisyys vietetään, se on Jerusalem. Ja sielut sinne ei mene, joten mukana on kivet ja puut.
Taivas on se, jossa nyt on Jumala ja Jeesus, sekä paikka, missä Pyhät, Jeesukseen uskovat ovat sen vaivan ajan, 7 vuotta. Sinne ei mene sielu, vaan ylösnousemusruumis.
Taivaassa olisi varmasti mukavampaa, jos sielläkin olisi eläimiä vaikkapa meidän Hauva-koira ** Saattaa olla, sillä saatana karkotetaan avaruuteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671232- 42901
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että335695- 51661
- 51638
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116636- 101625
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56574