Hemoglobiinin mittaaminen

min rv 38

Kuinka usein teillä on mitattu hemoglobiinia raskauden aikana? Minusta tuntuu kummalta, kun minulta se on katsottu kerran ihan raskauden alussa, jolloin lukema oli kohtalaisen matala eli 115 ja seuraava kerta on vasta raskausviikolla 30. Ei tunnu kovin hyvältä seurannalta minusta, vaikka arvo oli matala jo ensimmäisellä kerralla:o Aloitin itsenäisesti Elivo-rautatablettien syömisen kuukausi sitten, kun alkoi olla enemmän väsymystä, mutta eivätpä nuo ole siihen väsymykseen vaikuttaneet.

12

1779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • min rv 28

Tulipa hassusti tuo nimimerkki, nyt menossa vasta raskausviikko 28...

• ertbv

olikohan alussa, keskellä ja loppupuolella omasta pyynnöstäni. Ota asia esille seuraavalla neuvolareissulla.

• min rv 28

Kohtahan tuo 30 viikon mittaus on, mutta kummastuttaa, että kun hemoglobiini oli kuitenkin noin matala heti alussa ja se periaatteessa laskee myöhemmin (niin olen ainakin lukenut), niin luulisi että asiasta oltaisiin oltu kiinnostuneita jo aiemminkin. Näköjään se ei sitten ole mikään tärkeä asia odotuksessa:o

• ä89
        min rv 28 kirjoitti:

Kohtahan tuo 30 viikon mittaus on, mutta kummastuttaa, että kun hemoglobiini oli kuitenkin noin matala heti alussa ja se periaatteessa laskee myöhemmin (niin olen ainakin lukenut), niin luulisi että asiasta oltaisiin oltu kiinnostuneita jo aiemminkin. Näköjään se ei sitten ole mikään tärkeä asia odotuksessa:o

Mulla mitattiin sillon ihan aluksi ja se oli tosi hyvä, 148. Eilen kävin neuvolassa, kun 30 rv tuli täyteen ja siellä mittasivat niin oli vaan 118. Kyllähän se laskee raskakuden aikana, kun veri ohenee. Kannaattaa vaatia sitä, jos ei muuten mitata. Äkkiä sen saa sillä pikamittarilla otettua.

• sdfeef
        ä89 kirjoitti:

Mulla mitattiin sillon ihan aluksi ja se oli tosi hyvä, 148. Eilen kävin neuvolassa, kun 30 rv tuli täyteen ja siellä mittasivat niin oli vaan 118. Kyllähän se laskee raskakuden aikana, kun veri ohenee. Kannaattaa vaatia sitä, jos ei muuten mitata. Äkkiä sen saa sillä pikamittarilla otettua.

minulta se mitattiin 5 tai 6 kertaa..johtui siitä että rautakuurista huolimatta tippui 93:en raskauden puolivälissä.korkeimmillaan oli 119 mikä mulle on jo tosi hyvä.

• toimintaa..
        sdfeef kirjoitti:

minulta se mitattiin 5 tai 6 kertaa..johtui siitä että rautakuurista huolimatta tippui 93:en raskauden puolivälissä.korkeimmillaan oli 119 mikä mulle on jo tosi hyvä.

meilä keskisuomessa mitataan joka käyntikerralla. ihme touhua tollanen et ei mitata tai pitäs ite älytä pyytää, ei kaikki sitä hoksaa/osaa pyytää.

• bfjhidsfytf
        toimintaa.. kirjoitti:

meilä keskisuomessa mitataan joka käyntikerralla. ihme touhua tollanen et ei mitata tai pitäs ite älytä pyytää, ei kaikki sitä hoksaa/osaa pyytää.

meilläpäin (kuopiossa) myös mitataan joka neuvola käynnin yhteydessä.

• la 25.1.

Ei mulla mitattu kun kahdesti, oli jälkimmäisellä kerrallakin 120, vaikka olikin vähän tippunut. Eli miksi se pitäis ottaa joka kerta jos ei siihen ole mitään syytä?

• 37+3

mulla on mitattu muistaakseni alussa joka kerta, koska neuvolakerrat olivat niin harvassa. Sitten ehkä joka toinen kerta.. Jotain tämän suuntaista. Mutta minulla laski keskiraskauden jälkeen rauta-arvot sen verran, että jouduin aloittamaan rautavalmisteen. Olen syönyt sitä jo jonkin aikaa, en muista tosiaan tarkalleen milloin aloitin. Mutta kyllä nyt luulisi, että hieman useammin katsoisivat! No raudanpuutoksen ainakin huomaat itse siitä, jos olo on heikko ja väsynyt. Voit ottaa asian puheeksi neuvolassa, jos vaikka tajuaisivat mitata sitten.

• RV 41+3

on mitattu Hb ainakin 5 kertaa, neuvolassa kyllä sanoivat et jos arvot pysyvät kohtuu hyvinä, niin normaalisti Hb:tä mitataan n. 3 kertaa. Itselläni on arvot olleet koko raskaus ajan hyvät mutta ovat silti mitanneet, se on aika paljon neuvolasta ja kätilöstä kiinni. Viimeisin otettiin 2 vkoa sitten kun oli tullut rv 40 täyteen ja silloin Hb:ni vasta huippu lukemissa olikin yli 140. Itse en ole raskausaikana rautatabletteja erikseen syönyt vaan ihan monivitaminitbl sisältämä rautamäärä on riittänyt pitämään väsymyksen pois.

• 37+3

vastaan kysymykseesi siitä, miksi pitäisi mitata joka kerta jos ei ole tarvetta. Minullakaan ei noilla viikoilla vielä ollut tarvetta, mutta rauta-arvo rupeaa luultavasti jossain vaiheessa laskemaan (siis hyvin usein), joten kyllä se on tarpeellista mitata, jotta voidaan aloittaa rautavalmisteen käyttö. Ei minullakaan laskenut niin hurjaa vauhtia arvot, että olisi ollut edes väsynyt olo. Joten ei se aina sitä katso, mutta hyvä se kuitenkin on mitata.

• 37+3
        37+3 kirjoitti:

vastaan kysymykseesi siitä, miksi pitäisi mitata joka kerta jos ei ole tarvetta. Minullakaan ei noilla viikoilla vielä ollut tarvetta, mutta rauta-arvo rupeaa luultavasti jossain vaiheessa laskemaan (siis hyvin usein), joten kyllä se on tarpeellista mitata, jotta voidaan aloittaa rautavalmisteen käyttö. Ei minullakaan laskenut niin hurjaa vauhtia arvot, että olisi ollut edes väsynyt olo. Joten ei se aina sitä katso, mutta hyvä se kuitenkin on mitata.

eivät he neuvolassa todellakaan kyllä mittaa joka kerta. Ei minullakaan ole nyt vähään aikaan mitattu, koska aloitin valmisteen normaalisti. Mutta siis kuitenkin hyvä mitata useammin kuin 2 kertaa.. Ainakin minun mielestäni.

Ja tuskin se pieni mittaus nyt kauheasti omaa aikaa siitä neuvolakäynnistä vie pois, joten miksikäs ei voisi mitata :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe