KARTTAKIELI

onko kipeä?

Lapsellani on karttakieli.Lääkäri sanoi, että ei kipeä.Onko näin?Mikä moisen karttakielen saa aikaan?
Minusta tuntuu,että lapsellani joskus sattuu kieleen.Haluaisin tietoa karttakielestä.

33

33949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninnu

      Itsellänikin on karttakieli. Se kuulema on ihan harmiton juttu. Kipeä se tosin voi välillä olla, varsinkin jos syö jotain hapanta/suolaista, niin nukattomissa kohdissa kielen pinnalla ne kirvelee. Mutta eipä se juuri muuten vaivaa.

    • Pupu
      • Ninnu

        Ei karttakielisyys ole sellaista, josta "parannutaan". Se on ominaisuus, joka on pysyvä. Kielen laikut vaan vaihtavat paikkaa ja joskus niitä on vähemmän, välillä ei ollenkaan ja välillä taas niitä on runsaasti. Minusta on hävytöntä mainostaa jotain luontaistuotekapseleita tämmöiseen "vaivaan". Herra Tolosen lompakkoon taas lisää kilinää... Ylipäätänsä kaikenmoisen ravintolisät ovat aivan turhia, kunhan huolehditaan monipuolisesta ruokavaliosta.


      • minä kans
        Ninnu kirjoitti:

        Ei karttakielisyys ole sellaista, josta "parannutaan". Se on ominaisuus, joka on pysyvä. Kielen laikut vaan vaihtavat paikkaa ja joskus niitä on vähemmän, välillä ei ollenkaan ja välillä taas niitä on runsaasti. Minusta on hävytöntä mainostaa jotain luontaistuotekapseleita tämmöiseen "vaivaan". Herra Tolosen lompakkoon taas lisää kilinää... Ylipäätänsä kaikenmoisen ravintolisät ovat aivan turhia, kunhan huolehditaan monipuolisesta ruokavaliosta.

        olen huomannut että itselläni auttaa salaatin syönti parantamaan laikut nopeimmin pois.
        Tolosen sinkkejä kokeilin joskus itse, mutta salaatti tuntuu olevan yhtä tehokas.


      • Merry

        Pari kuukautta sitten diagnosoitu astma ja etenkin histamiinialtistus sai karttakieleni riemastumaan: kielelle ilmaantui koko iän parin pikku luodon vaeltelun sijaan kokonainen maailmankartta. Ja maailmanpoliittista tilaa mukaellen erittäin kipeä sellainen.
        Monen viikon kärvistelyn ja lääkäreiden "Ei voi auttaa"-tokaisujen jälkeen kävin ostamassa apteekin TYRNIKAPSELEITA, MONIVITAMIINIVALMISTETTA ja SINKKIÄ. Sinkin päivittäinen suositus taitaa hieman ylittyä, sillä myös monivitamiinivalmisteesta löytyy sitä jonkin verran. Kuuriluontoinen annostuksen ylittäminen (pari viikkoa) ei farmaseutin mukaan ole vaaraksi.
        Yhtäkaikki TOIMII! Ainakin minun kielelläni on alkanut tapahtua ah niin tervetullutta paranemista jo noin viikon käytön jälkeen. Valitettavasti en osaa sanoa mikä edellä mainituista tuotteista on juuri se taianomainen täsmälääke.


      • maapette
        Merry kirjoitti:

        Pari kuukautta sitten diagnosoitu astma ja etenkin histamiinialtistus sai karttakieleni riemastumaan: kielelle ilmaantui koko iän parin pikku luodon vaeltelun sijaan kokonainen maailmankartta. Ja maailmanpoliittista tilaa mukaellen erittäin kipeä sellainen.
        Monen viikon kärvistelyn ja lääkäreiden "Ei voi auttaa"-tokaisujen jälkeen kävin ostamassa apteekin TYRNIKAPSELEITA, MONIVITAMIINIVALMISTETTA ja SINKKIÄ. Sinkin päivittäinen suositus taitaa hieman ylittyä, sillä myös monivitamiinivalmisteesta löytyy sitä jonkin verran. Kuuriluontoinen annostuksen ylittäminen (pari viikkoa) ei farmaseutin mukaan ole vaaraksi.
        Yhtäkaikki TOIMII! Ainakin minun kielelläni on alkanut tapahtua ah niin tervetullutta paranemista jo noin viikon käytön jälkeen. Valitettavasti en osaa sanoa mikä edellä mainituista tuotteista on juuri se taianomainen täsmälääke.

        vastaavia tuotteita antaa myös 6v ja 8v lapsille joilla on ajoittain erityisen kivulias k.kieli ?


    • äiti

      Meidän tytöllä on karttakieli, totesi hammaslääkäri. Meillä se näkyy niin, että tyttö maistaa monet maut todella vahvoina ja hammaslääkäri kehottikin välttämään mausteita.
      Eli meillä syödään melko mautonta ruokaa, vanhemmat lisäävät mausteet itse. Silti moni ruoka on "väkevää" ja joitakin ruoka-aineita on pannassa täysin, esim. paprika.

      • nainen30

        HEI!

        Pystyisikö joku kertomaan minulle tarkemmin ns. karttakieli-ilmiöstä.

        Mistä se alunperin syntyy, onko se jokin bakteeri tai virus?

        Epäilen itselläni olevan sellainen, onko se tällainen:

        -Kielenkärki on punainen, kieleen ilmestyy vaalea pinta, jossa punaisia sileitä erimuotoisia laikkuja, erikokoisia ja paikat vaihtelee.

        -Liittyykö siihen pahamaku ja haju suussa???

        -Kieli tuntuu hieman turvonneelta.

        Välillä oli pitkään oireeton, sitten alkoi yllättäen taas, miksi?

        -Voiko tarttua toiselta ihmiseltä toiselle tai puhjeta pelkästään itselle toisen ihmisen syljestä????

        Jos vain jollain on samanlainen kokemus, autathan minua...kirjoita suoraan postiini [email protected]

        KIITOS.


      • Siiri
        nainen30 kirjoitti:

        HEI!

        Pystyisikö joku kertomaan minulle tarkemmin ns. karttakieli-ilmiöstä.

        Mistä se alunperin syntyy, onko se jokin bakteeri tai virus?

        Epäilen itselläni olevan sellainen, onko se tällainen:

        -Kielenkärki on punainen, kieleen ilmestyy vaalea pinta, jossa punaisia sileitä erimuotoisia laikkuja, erikokoisia ja paikat vaihtelee.

        -Liittyykö siihen pahamaku ja haju suussa???

        -Kieli tuntuu hieman turvonneelta.

        Välillä oli pitkään oireeton, sitten alkoi yllättäen taas, miksi?

        -Voiko tarttua toiselta ihmiseltä toiselle tai puhjeta pelkästään itselle toisen ihmisen syljestä????

        Jos vain jollain on samanlainen kokemus, autathan minua...kirjoita suoraan postiini [email protected]

        KIITOS.

        Karttakieli on ihan harmiton, siis vaaraton ilmiö. Kuten joku totesikin, se on ominaisuus, jota saa kantaa mukanaan. Parhaiten sen kanssa pärjää, kun ei kiinnitä siihen huomiota; jollain on hörökorvat, jollain karttakieli. Itse olen huomannut, että esimerkiksi happamat mehut saavat kielen kukkimaan, samoin voimakkaat mausteet ja ärhäkkä paprika. Mutta sitten vaan "kukitaan", sillä hyvin maustettu ruoka on ihanaa. Karttakieli ei tartu, eikä sillä ole mitään tekemistä hengityksen hajun kanssa. Hengityksen hajuun vaikuttaa esim. hampaiston kunto. Ja taas, toisilla vaan hengityskin haiskahtaa enemmän kuin toisilla, vaikka mitä tekisi. Yksilöitä ollaan kaikki, vai porsaita äidin.


      • Miu
        Siiri kirjoitti:

        Karttakieli on ihan harmiton, siis vaaraton ilmiö. Kuten joku totesikin, se on ominaisuus, jota saa kantaa mukanaan. Parhaiten sen kanssa pärjää, kun ei kiinnitä siihen huomiota; jollain on hörökorvat, jollain karttakieli. Itse olen huomannut, että esimerkiksi happamat mehut saavat kielen kukkimaan, samoin voimakkaat mausteet ja ärhäkkä paprika. Mutta sitten vaan "kukitaan", sillä hyvin maustettu ruoka on ihanaa. Karttakieli ei tartu, eikä sillä ole mitään tekemistä hengityksen hajun kanssa. Hengityksen hajuun vaikuttaa esim. hampaiston kunto. Ja taas, toisilla vaan hengityskin haiskahtaa enemmän kuin toisilla, vaikka mitä tekisi. Yksilöitä ollaan kaikki, vai porsaita äidin.

        karttakieli diagnoosi tuli tänään.Syötin hänelle Sanasolia kun neuvolassa epäiltiin vitamiinin puutosta.ei auttanut.Joskus aikaa sitten poika 4v.valitti että kieleen sattuu,mut ei ole valitellut nyt aikoihin.Meidän poitsu on syönyt pienestä asti hyvin mausteista ruokaa,hän ei suostunut syömään edes purkkimömmöjä pienenä mitkä ei maistu miltään.Itse tykkään laittaa sekä intialaista että muitakin etnisiä ruokia.Se kartta vaan häipyy toisinaan olemattomiin ja toisinaan näkyy selvästi paikkaa vaihtaen.


      • jenjen
        Siiri kirjoitti:

        Karttakieli on ihan harmiton, siis vaaraton ilmiö. Kuten joku totesikin, se on ominaisuus, jota saa kantaa mukanaan. Parhaiten sen kanssa pärjää, kun ei kiinnitä siihen huomiota; jollain on hörökorvat, jollain karttakieli. Itse olen huomannut, että esimerkiksi happamat mehut saavat kielen kukkimaan, samoin voimakkaat mausteet ja ärhäkkä paprika. Mutta sitten vaan "kukitaan", sillä hyvin maustettu ruoka on ihanaa. Karttakieli ei tartu, eikä sillä ole mitään tekemistä hengityksen hajun kanssa. Hengityksen hajuun vaikuttaa esim. hampaiston kunto. Ja taas, toisilla vaan hengityskin haiskahtaa enemmän kuin toisilla, vaikka mitä tekisi. Yksilöitä ollaan kaikki, vai porsaita äidin.

        itse en usko, että karttakieli olisi jokin "synnynnäinen" tai muuten vaan pysyvä ominaisuus. itselläni karttakieli ja suoliston kunto kulkee käsi kädessä (kärsin suolisto-ongelmista) siten, että suoliston ollessa kunnossa myös karttakieli häviää. kieleni itse asiassa toimii hyvänä indikaattorina, sen kunnosta tiedän, milloin on aika tarkkailla omaa syömistä sekä lisätä ruokavalioon ravintolisät/aloe vera tai muu suoliston toimintaa tasapainoittava elementti. :)
        omassa tapauksessani suoliston ongelmat johtavat siihen, että ravintoaineet eivät imeydy kunnolla. siksi voisin pitää hyvinkin paikkansapitävänä väitettä, että karttakieli johtuu jonkin ravintoaineen/hivenaineen tms puutoksesta.


      • Kokeilkaa tätä
        jenjen kirjoitti:

        itse en usko, että karttakieli olisi jokin "synnynnäinen" tai muuten vaan pysyvä ominaisuus. itselläni karttakieli ja suoliston kunto kulkee käsi kädessä (kärsin suolisto-ongelmista) siten, että suoliston ollessa kunnossa myös karttakieli häviää. kieleni itse asiassa toimii hyvänä indikaattorina, sen kunnosta tiedän, milloin on aika tarkkailla omaa syömistä sekä lisätä ruokavalioon ravintolisät/aloe vera tai muu suoliston toimintaa tasapainoittava elementti. :)
        omassa tapauksessani suoliston ongelmat johtavat siihen, että ravintoaineet eivät imeydy kunnolla. siksi voisin pitää hyvinkin paikkansapitävänä väitettä, että karttakieli johtuu jonkin ravintoaineen/hivenaineen tms puutoksesta.

        Minulle lääkärit yrittivät väkisin diagnisoida karttakielen. Mutta en uskonut heitä. Erikoislääkäri totesi monen vuoden taistelun/turhien käyntien jälkeen ihokeliakian.
        Siirryin luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon ja oireet/laikut hävisivät sen siliän tien.
        Onko se KARTTAKIELI vain huonosti diagnisoitu ihokeliakia?


      • jokuvaa
        jenjen kirjoitti:

        itse en usko, että karttakieli olisi jokin "synnynnäinen" tai muuten vaan pysyvä ominaisuus. itselläni karttakieli ja suoliston kunto kulkee käsi kädessä (kärsin suolisto-ongelmista) siten, että suoliston ollessa kunnossa myös karttakieli häviää. kieleni itse asiassa toimii hyvänä indikaattorina, sen kunnosta tiedän, milloin on aika tarkkailla omaa syömistä sekä lisätä ruokavalioon ravintolisät/aloe vera tai muu suoliston toimintaa tasapainoittava elementti. :)
        omassa tapauksessani suoliston ongelmat johtavat siihen, että ravintoaineet eivät imeydy kunnolla. siksi voisin pitää hyvinkin paikkansapitävänä väitettä, että karttakieli johtuu jonkin ravintoaineen/hivenaineen tms puutoksesta.

        Mutta kyllä karttakieli voi olla perinnöllinen tauti. Minulle tulee yleensä kuukauden välein. Ja varsinkin jos juon hirveästi hapokkaita juomia. Tai syön karkkia tai muita lisäaineellisia herkkuja. Sipsit aiheuttavat kanssa karttakielen ainakin minulle ja esim. ketsuppia, tomaattia, ananasta ja muita esim. tulisia kastikkeita välttelen. Kieleni on välillä aika kipeä, mutta yleensä se menee ohi noin 7-10 päivässä. Energiajuomat ovat pahoja kielelleni. Minun serkullani ja mummillani oli karttakieli ja se on kai periytynyt minuun. Mutta heillä se on mennyt jo ohi. Että se menee iän myötä ohi.


      • H.Uurteinen Kartta

        Taitaa tyttö olla vaan nirso ja huomion kipeä ja nauttii erikoiskohtelusta kun vähän vihjaa että ruoka polttelee tai on vahvaa.

        Itselläni on hammaslääkärin mukaan karttakieli ja oireiden perusteella myös uurrekieli -ja tykkään tulisesta ruuasta!

        Kielen oireet on olleet niin kauan kuin muistan eli käytönnössä aina, yli 30v.


      • Anonyymi
        H.Uurteinen Kartta kirjoitti:

        Taitaa tyttö olla vaan nirso ja huomion kipeä ja nauttii erikoiskohtelusta kun vähän vihjaa että ruoka polttelee tai on vahvaa.

        Itselläni on hammaslääkärin mukaan karttakieli ja oireiden perusteella myös uurrekieli -ja tykkään tulisesta ruuasta!

        Kielen oireet on olleet niin kauan kuin muistan eli käytönnössä aina, yli 30v.

        Itellä ainakin alkaa sen verran kirvelee kieltä ettei pysty kovin tulisia vetää. Siis jopa humalassa tuntuu siltä kuin joku kaatais kiehuvaa vettä kielelle.


    • perinnöllinen

      mulla on kartta- ja uurrekieli, joka vaan pahanee vuosien kuluessa.Siinä on siis halkeillut uurteille ja pinta on karkeahko.Kielen reunoilla ja alla on vaaleita renkuloita, jotka pahenee kun syön jotain väärää. Väärien ruoka-aineiden syöminen aiheuttaa myös kieleeni todella kipeitä paukamia. Nykyään kieleni myös tavallaan palaa. Sitrushedelmät, vanillinisokeri, jotkut mehut, pähkinät, ruis, peruna, useat limsat, jotkut karkit ym. tuntuu että kieli reagoi myös ristikkäin. vähän asiasta tietävä lääkäri kertoi tämän olevan perinnöllistä ja lääketiede tuntee aihetta sen verran että kys.kieli ja suolisto liityvät todennäköisesti toisiinsa. uurteet ei häviä koskaan kielestäni, mutta renkulat ja paukamat sekä palaminen häviävät aina väliaikaisesti jos satun syömään oikein. Omien havainnointieni, suolistotutkimusten ja jonkun aiemman kommentin pohjalta ihokeliakiasta taidan kokeilla gluteenitonta ruokavaliota, sillä keliaakikolle tyypillisesti suoleni sietää lähinnä kauraa kotimaisista viljoistamme. Keliakia testissä näkyi pieni poikkeama, jonka lääkäri arveli johtuvan allergiasta. itse vähän kummastelin tuota toteamusta, kun ei kai allergia nyt sentään vaikuta em.tulokseen.

      • ....

        Joo mulla irtos äsken kielen keskeltä aika iso alue nukkaa. Ei oo ennen näin käynyt. Itse tein just päätelmän et se on just tätä karttakieltä. Tupakka ja alkoholi varmaan aiheuttanut. Normaalisti mulla on aina ollut keltainen kieli mut keltanen nukka putos pois. Kai se just sitä sitten on.


    • Toistuvat infektiot

      Mulla oli ollut koko aikuisiän toi karttakieli. Olen aika herkkä tarkkailemaan itseäni ja vikoja, joten on tullut pistettyä merkille. Mulla ei ikinä vaihtanut paikkaa se nukaton laikku. 6 vuotta se siinä samassa paikassa oli. Välillä tuli kipeäksi ja laajeni. Pahimmillaan lähelle muodostui toinen nukaton alue. Myös koko aikuisiän ollut toistuvia ja pitkittyneitä hengitystieinfektioita, ja sen myötä isot nielurisat tietty. Jatkuvasti enemmän tai vähemmä kipeänä. Lapsesta saakka allerginen ja astmainen. Kun jatkuva sairastelu alkoi murrosiän loppupuolella, lisääntyivät myös allergiat pikkuhiljaa. Itseasiassa uusia allergioita alkoi ilmaantua jo aivan puberteetin alussa! Ensimmäisena omena, toisena persikka ja sitten paljon lisää. Myös polvet ärtyivät ja lopulta lumpion rusto pehmeni niin tyystin, että liikunnaksi ei käynyt enää kuin uinti. Suurta vitutusta, pettymyksiä ja luopumista aiheuttanut jatkuva puolikuntoisuus ja sairastelu. Jotain kattavaa vika-paskuutta on elimistössä varmasti.

      Nyt ei ole vähään aikaan ollut enää karttakieltä, eikä jatkuvaa sairasteluakaan. En vielä missään huippukunnossa ole, mutta koko ajan paranee kun tulee lisää etäisyyttä tuohon jatkuvien infektioiden kierteeseen. Karttakieli katosi jo ennen kuin olin ehtinyt rekisteröidä että sairastelutiheys oli alentunut. Olen syönyt sinkkiä ja D-vitamiinia. Voisi kuvitella että näiden välillä joku yhteys olisi. Kenties toisilla imeytyy sinkki tai D tai A-vitamiini huonommin ja siksi tulee paljon puutetta ja kalibraatiohäiriötä immuniteetin toimintaan.

      ÄLKÄÄ SUHTAUTUKO KEVYESTI KARTTAKIELEEN! varsinkaan jos on jotain häiritsevämpiä jatkuvia vaivoja, jotka voisivat liittyä immuniteettiin. (infektiot, allergiat, astma, nivelten särky, ym.) Itse veikkaan, että se on limakalvolla näkyvä oire paljon laajemmasta häiriöstä. Tiedä vaikka ruuansulatuskanavan pinnoilla olisi vastaavaa häiriötä syvemmälläkin, ja se suoraan aiheuttaisi esimerkiksi ruoka-aineallergioita,ym., ja vastaava ärtyneisyys ja heikkous hengitysteiden pinnoilla taas altistaisi infektioille.
      Toki näiden oireiden taustalla oleva immuniteetin toimintahäiriö varmaan itsessäänkin altistaa kaikelle vaivalle allergioista polvien hajoamiseen. Voisi olla, että jostain syystä kyseiset hivenianeet ja vitamiinit vain imeytyisivät huonommin tällaisten henkilöiden suolistosta, ja syntyvä puutostila aiheuttaisi kaikki varsinaiset oireet. Tai sitten imeytymishäiriö sinällään on jo osa samaa perinnöllistä alttiutta, ja siitä seuraava puutostila sopivasti vielä pahentaa asiaa.

      No, tämähän kaikki silkkaa amatöörin spekulaatiota, mutta kannattaa ajatella itse. Lääkärin vastaanotolta kun saa arvauksen että "Ei tässä varmaan mitään erityistä. Ei syytä huoleen. Mut en sit tiä miks oot aina kipeenä. Vaikee juttu...", ni se ei ainakaan auta yhtään mitään. Päänvaivaa se huolissaan oleminen tuottaa, mutta ei kannata antaa asian olla jos on muita, häiritsevämpiä oireita. TOSIAAN SIIS, ITSELLÄNI EI OLE TÄLLÄ HETKELLÄ KARTTAKIELTÄ. OLI SIINÄ 6 VUOTTA, JA EI OLE ENÄÄ. Mahdollisesti lisäravinteiden ansiota, mutta voi myös olla että kun keuhkoissa pesinyt mykoplasma hoidettiin pois kunnon antibioottikuureilla, niin immuunistressi väheni sen verran että kieli pääsi paranemaan.

      Mielenkiintoisena lisähuomiona vielä se että sinkki on tietenkin tärkeässä roolissa testosteronin muodostuksessa, ja sinkin puute saattaa siten johtaa sukupuolisen kehityksen taantumiseen lapsella, ja seksuaalitoimintojen häiriintymiseen aikuisella miehellä. Itselläni murrosikä alkoi myöhään ja eteni suhteellisen vaisusti. Niin olen siis mies, jos jotakuta kiinnostaa itseensä verratessa. Infektiokierteiden lisäksi on ollut myös sukupuolisen kiinnostuksen lamakausia, ja yleistä vetämättömyyttä tietenkin. Eli ajanjaksoja, jolloin ei ole panettanut ollenkaan, tai vain hyvin vähän. Semmoinen on sangen tylsä ja apaattinen ajanjakso. :D Nämä siis yleensä yhdessä infektiokierteiden kanssa, mutta ei kuitenkaan pelkästään yksittäisen infektion kestoon rajoittuen. Yhden infektiolääkärin diagnoosia varten otetun verikokeen yhteydessä pyysin määritykseen mukaan testosteronitasot, ja sain ne kun kerroin että on ollut haluttomuutta. Silloin tasot olivat kuitenkin "normaalit".

      • lisäravinteita

        Tuli mieleen pillereitä popsiessani, että olihan näitä muitakin. Eli jos on jotain ikävämpiäkin oireita karttakielen lisäksi, niin saattaisi olla kannattavaa kokeilla näitä. Itse en osaa sanoa mitkä käyttämistäni lisäravinteista ovat parantaneet karttakielen(ja mahdollisesti muut ikävämmät vaivat), joten listaan tähän ne mitkä olen ottanut käyttöön lähiaikoina.

        Eli tosiaan aiemmin mainitsemani sinkki ja D-vitamiini. Hyvässä muodossa. Sinkki jonain -aattina, ei -idinä. D-vitamiini mulla on D3-vitamiinia pelavansiemen öljyssä.

        Probioottinen jugurttivalmiste. Ei siis mikään perus kaupan tavara(gefilus, actimel, activa, ym.), vaan tujumpi valmiste, joka valmistetaan itse pussista, joka sisältää viittä bakteerikantaa, heraproteiinia, laktoosia ja inuliinia. Laktoosi ja inuliini on siinä auttamassa toivottujen bakteerien kasvua. Protsku on vaan parantamassa jugurtin ravintoarvoa. Pussin sisältö sekoitetaan UHT-maitoon, jonka jälkeen sekoitusta inkuboidaan 8-12 tuntia. Siihen tarvii sellaisen eritetyn astian, johon jgurtti astia laitetaan kiehuvaan vesihauteeseen. Tällöin siitä tulee about 45-50 asteista (kun maito on ollut huoneenlämpöistä), jolloin toivotut bakteerit proliferoituvat hyvin. Mun tuotteen nimi on FitLine, en tiedä tekeekö joku muu valmistaja tämmöstä myös. Myyvät tietty myös sitä haudutus astiaa. Tällaisella suoliston bakteerifloran parantamisella vois tosiaan olla sellainen immuniteetia kalbiroiva vaikutus et allergiat ja muut häiriöt vähenisivät, ku ei oo päin helvettiä tilanne suolessa. Ei mulla itsellä mitään vatsavaivoja ollut, tai en ainakaan niihin ole kiinnitänyt huomiota, kun eivät sillälailla touhuamista ja suorittamista rajoita. Aloin tekemään ja syömään tämmöstä jugurttia nimenomaan immuniteetin kalibroimisen takia. Eli saattaa olla vaikuttanut karttakielen häviämiseen.

        Sitten on vielä yksi lisäravinne, jonka muistan aloittaneeni tässä hiljattain. Tämä on epävarmin tapaus. Voi olla, että aloitin syömään vasta kun karttakieli oli jo hävinnyt. MSM,eli metyylisulfometaani. Se on aine, joka toimii orgaanisena rikinlähteenä elimistölle. Aloin syömään sitä, koska sen pitäisi auttaa ehkäsemään polvien ärtymistä. Tämä oli ollut teidossa jo pitkään, mutta en silti ollut alkanut syömään sitä. Aloitin, koska äitini oli ostanut tällaisen purkin ja sanoi että sillä pitäisi olla myös jotain vaikutusta allergioihin. Se ilmeisesti estää histamiinin vaikutusta kohdekudoksissa jollain muulla mekanismilla kuin antihistamiini. Eli tälläkin yhdisteellä voisi olla joku yhteys karttakielen häviämiseen. Tämä on kuitenkin kaikkein epävarmin näistä neljästä. Ajoitus ei ihan täsmää ja teoriakin on kaikkein hämärin. Mutta varma ei voi olla, niin listasin tämänkin. Kuulemma tehokkaasti vähentää allergisia reaktioita.

        Saa nähdä parantuvatko muutkin oireet, vai tuleeko karttakielikin takaisin. En nyt sentään oleta että kaikki allergiat ja astma häviäisivät, mutta lievittyä voivat. Ja hienoa olisi jos infektiokierre ei enää alkaisi. Sitten kyllä aloitan jonkun oikeen oman threadin ja raportoin paranemisesta, niin voivat muut ottaa samat konstit käyttöön. Toistaiseksi siis epävarmaa.


      • Sanelma Suokko
        lisäravinteita kirjoitti:

        Tuli mieleen pillereitä popsiessani, että olihan näitä muitakin. Eli jos on jotain ikävämpiäkin oireita karttakielen lisäksi, niin saattaisi olla kannattavaa kokeilla näitä. Itse en osaa sanoa mitkä käyttämistäni lisäravinteista ovat parantaneet karttakielen(ja mahdollisesti muut ikävämmät vaivat), joten listaan tähän ne mitkä olen ottanut käyttöön lähiaikoina.

        Eli tosiaan aiemmin mainitsemani sinkki ja D-vitamiini. Hyvässä muodossa. Sinkki jonain -aattina, ei -idinä. D-vitamiini mulla on D3-vitamiinia pelavansiemen öljyssä.

        Probioottinen jugurttivalmiste. Ei siis mikään perus kaupan tavara(gefilus, actimel, activa, ym.), vaan tujumpi valmiste, joka valmistetaan itse pussista, joka sisältää viittä bakteerikantaa, heraproteiinia, laktoosia ja inuliinia. Laktoosi ja inuliini on siinä auttamassa toivottujen bakteerien kasvua. Protsku on vaan parantamassa jugurtin ravintoarvoa. Pussin sisältö sekoitetaan UHT-maitoon, jonka jälkeen sekoitusta inkuboidaan 8-12 tuntia. Siihen tarvii sellaisen eritetyn astian, johon jgurtti astia laitetaan kiehuvaan vesihauteeseen. Tällöin siitä tulee about 45-50 asteista (kun maito on ollut huoneenlämpöistä), jolloin toivotut bakteerit proliferoituvat hyvin. Mun tuotteen nimi on FitLine, en tiedä tekeekö joku muu valmistaja tämmöstä myös. Myyvät tietty myös sitä haudutus astiaa. Tällaisella suoliston bakteerifloran parantamisella vois tosiaan olla sellainen immuniteetia kalbiroiva vaikutus et allergiat ja muut häiriöt vähenisivät, ku ei oo päin helvettiä tilanne suolessa. Ei mulla itsellä mitään vatsavaivoja ollut, tai en ainakaan niihin ole kiinnitänyt huomiota, kun eivät sillälailla touhuamista ja suorittamista rajoita. Aloin tekemään ja syömään tämmöstä jugurttia nimenomaan immuniteetin kalibroimisen takia. Eli saattaa olla vaikuttanut karttakielen häviämiseen.

        Sitten on vielä yksi lisäravinne, jonka muistan aloittaneeni tässä hiljattain. Tämä on epävarmin tapaus. Voi olla, että aloitin syömään vasta kun karttakieli oli jo hävinnyt. MSM,eli metyylisulfometaani. Se on aine, joka toimii orgaanisena rikinlähteenä elimistölle. Aloin syömään sitä, koska sen pitäisi auttaa ehkäsemään polvien ärtymistä. Tämä oli ollut teidossa jo pitkään, mutta en silti ollut alkanut syömään sitä. Aloitin, koska äitini oli ostanut tällaisen purkin ja sanoi että sillä pitäisi olla myös jotain vaikutusta allergioihin. Se ilmeisesti estää histamiinin vaikutusta kohdekudoksissa jollain muulla mekanismilla kuin antihistamiini. Eli tälläkin yhdisteellä voisi olla joku yhteys karttakielen häviämiseen. Tämä on kuitenkin kaikkein epävarmin näistä neljästä. Ajoitus ei ihan täsmää ja teoriakin on kaikkein hämärin. Mutta varma ei voi olla, niin listasin tämänkin. Kuulemma tehokkaasti vähentää allergisia reaktioita.

        Saa nähdä parantuvatko muutkin oireet, vai tuleeko karttakielikin takaisin. En nyt sentään oleta että kaikki allergiat ja astma häviäisivät, mutta lievittyä voivat. Ja hienoa olisi jos infektiokierre ei enää alkaisi. Sitten kyllä aloitan jonkun oikeen oman threadin ja raportoin paranemisesta, niin voivat muut ottaa samat konstit käyttöön. Toistaiseksi siis epävarmaa.

        Tutustuin FitLine-tuotteisiin kolme vuotta sitten. Ostin mainitsemasi jogurtinvalmistusastian ja jauheet sekä aamu-päivä-iltasetin. Hämmästykseni oli valtava, kun kahden viikon kuluessa vatsani toiminta oli kääntynyt jokapäiväiseksi ummetuksen sijaan, ja veren hemoglobiini oli noussut 138:an entisen 125:n tai sitä alemman sijaan. Totesin sen SPR:n verenluovutustilanteessa.

        Siitä lähtien olemme molemmin, ukko ja minä, olleet FitLinen säännöllisiä käyttäjiä. Ryhdyin myöskin välittämään niitä tutuilleni, jotka ovat halukkaita niiden avulla terveyttään hoitamaan. FitLine-tuotteita on myyty Suomessa nyt kymmenen vuotta, ja tunnen yhden perustajajäsenistä. Hän on elävä esimerkki ihmisestä, joka on saanut terveytensä takaisin näiden tuotteiden avulla kymmenen vuoden aikana. Hän antaa sitä myös hiukkasen koiralleen päivittäin.

        Alkuperainen kysymys oli karttakielestä. Siihenkin tätä jogurttia voisi kokeilla. Sitä nimittäin suositeltiin myös vauvoille koliikkiin sekä naistenvaivoihin esim. valkovuodon hoitamiseen jogurtissa kostutetun tamponin avulla.

        Luennolla kuuntelin saksalaisen tuotekehittelijälääkärin (Frizmaier, jos oikein muistan) kertomuksen myös 3-vuotiaasta lapsesta, jolle jo suositeltiin avannetta paksunsuolen häiriöiden takia. Tämä jogurtti oli silloin kehitteillä, ja tämä lääkäri antoi sitä lapselle. Hän oli itse ollut koekaniinina jo puoli vuotta ja saanut avun allegisiin oireisiinsa, jotka tulivat aina keväällä. Sinä keväänä niitä ei tullut, kiitos jogurtin. Jogurtti antoi tuolle lapselle uudet bakteerit vatsaan ja hän toipui ilman mitään leikkausta.

        Minulla on myös oma sivu, jossa voi tutustua tuotteisiin.

        Terveisin Sanelma

        http://www.5101004.well24.com


      • sair.hoitaja

        Lueskelin näitä vanhoja juttuja karttakielestä (joka liittyy autoimmuunisairauksiin) ja tuli mieleeni, kun luin kirjoitustasi ja polviesi ruston tuhoutumista; onko kukaan hoitava lääkärisi epäillyt nivelpsoriasista?
        Reumaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolla varmaan selviäisi.


    • Sanelma Suokko

      Tulee hieman myöhään, mutta hain tietoja, mitä FitLine-tuotteista kirjoitetaan ja löysin tämänkin.

      • Cygnus X-100

        Pari - osin ehkä kummallistakin - faktaa liittyen omaan karttakielikokemuksiini.

        Itselläni ja 4 vuotiaalla pojallani on karttakieli. En tiedä onko perinnöllistä vai vaikuttavatko olosuhteet meihin samalla tavoin mutta näin vain on.

        Ongelma alkoi itselläni samaan aikaan kun muutimme nykyiselle asuinpakkakunnallemme pääkaupunkiseudeulla. Aikaisemmin ongelmaa ei ollut ikinä ja olen nyt reilu 40 vuotias mies. Ongelma poistuu täysin kun olen vähintään muutaman päivän mittaisella matkalla missä hyvänsä poissa kotiseudulta. Ongelma palautuu nopeasti kun tulen kotiin.

        Lopulta - erilaisten kokeiluiden ja skenaarioiden lopputulemana - laitoin vedensuodattimen keittiön kylmävesiletkuun ja omasta mielestäni tilanne parani huomattavasti mutta ei poistunut. En tiedä onko kuvitelmaa vai ei mutta ainoa ajateltavissa oleva peruste siihen että karttakieli ilmestyy ja poistuu riippuen siitä missä olen liittyy ainoastaan vesijohtoveteen. Joko siihen mitä siinä on tai siihen mitä siitä puuttuu. Veikkaan ensimmäistä.

        Tämä ei voi koskea pelkästään taloyhtiötämme vaan koskee koko aluetta laajemmin. Välillä töissä (työni on hyvin lähellä kotiani) lounaan jälkeen kieli on kuin tulessa.

        Tai sitten tämä on puhtaasti psykosomaattista ja olen sekaisin....en silti aivan vielä olisi valmis allekirjoittamaan tätä yhteenvetoa. Olemme muuttamassa ja mielenkiinnolla odotan vaikuttaako tämä tilanteeseen.


    • geograficaA

      joillakin vain on karttakieli, kuten itselläni. On todellakin välillä kipeä, jos syön jotain hapanta, ananasta, tomaattia, tuliset mausteet. Taitaapa olla yksilöllistä miten kieli reagoi. Jotkut ovat saaneet avun sinkistä, itse en.

    • arka kieli

      Minulle tuli karttakieli senjälkeen kun vaihdevuodet alkoivat.Limakalvolääkärin mukaan se voi puhjeta minkäikäiselle tahansa ja kaikkia se vaivaa,ketä enempi ketä vähempi.Stressikin voi lisätä ehkä oireia?Minua vaivaa kovasti.Jotenkin ymmärsin että suuta kuivaava lääkitys voi lisätä oireita.Siksi kysynkin onko teillä lääkitystä?Entä käytättekö näitä kotisoliuoksia?Nekin tuntuu vain lisäävän kirvelyä.Ainoa hyvä oli Kenacort ja sekin on poistettu myynnistä.Olisiko siis viisainta olla käyttänättä mitään ja kitua ja odotella.Käytätteko alkoholittomia suuvesiä.Entä öljyä?pitkään olin sitä mieltä että ruae ei kirvele,mutta nyt kyllä kaikki happamat,jopa ehkä suklaakin.Vertaistukea olisi hyvä saada,siksi tovonkin että keskustelu virkistyisi.

    • äiti---x

      Tytölläni karttakieli, oireilee vain jonkun ruoan/herkun mukaan. Erityisesti sipsien syöminen saa kielen punoittamaan..

      Mitään muuta ei ole, ei sairauksia tai allergioita.. ole ainakaan todettu:)

      • atea

        Mä en vaan voi ymmärtää, että jotkut sanoo "se nyt vaan on niin että jollain on ja jollain ei". Jostainhan sen pitää johtua?


    • MM

      Hei!

      Olen myös sitä mieltä, että jostain karttakieli johtuu ja olen päättänyt ruveta sitä nyt selvittämään :)

      Olen 34v. nainen ja olen kärsinyt karttakielestä jo 13v. ja myös minun tyttärelläni on karttakieli. Suolisto- ongelmia on molemmilla. Hänellä ummetus, minulla taas välillä todella pahoja kipuj, kouristuksia ja ripulia. Olen sairastanut myös yli 10v. kilpirauhasen vajaatoimintaa ja syön siihen thyroxinia päivittäin. Olisiko kenties sillä syynsä tähän!? Ja sitten noista nivelkivuista, minulla on ranteet ja polvet hyvin usein kipeät ja varsinkin, jos on jokin infektio päällä. Usein on mm.kurkunpääntulehdus. Nielu- ja kitarisat on leikattu ainaisten angiinoiden vuoksi. Sitten minulla ei nouse kuume koskaan :/ sairastelut täten kestävät aina todella kauan.

      Olen vuosien saatossa koittanut googletella karttakielestä ja yhä enemmän siitä tuntuu olevan tietoa. Silloin yli 10v. ei löytynyt mitään tietoa mistään :/ Nyt minulla on siis koko ajan läikyt kielessä, ennen saattoi olla aivan pieniä muutama, jolloin ne ei edes vaivanneet.

      Seuraavaksi täytyykin käydä ostamassa sinkkiä ja d-vitamiinia! Katsotaan kuin käy. Ja suolistokin tarttisi jotain rohtoja :O)

    • -earthtongue-

      Itellä kans karttakieli vaivannut monta vuotta ja tänään kävin taas kerran hammaslääkärissä tästä "valittamassa" ja kyselemässä mutta sanoivat ihan normaaliksi.. kysyin voiko olla joku puutos tila mutta sano vaan että tuskinpa vaan.
      puolisolla sitten sattui olemaan kaapissa sinkki tapletteja ja päätin ottaa yhden niin tästä on nyt suunnilleen 3 tuntia aikaa niin tuntuu kuin aikaisemmin palaneelta tuntuneet rakkulat ois hävinny kielestä jo pois :D
      pitää vissiin käydä ostaan huomenna kaappi täyteen sinkki tapletteja jos näin nopeasti huomaa jo eron niin miten on pitemmän käytön kanssa :)
      että kiitos vaan SINKKI TAPLETTIEN

    • DrShamaani

      Itse olen taistellut karttakielen kanssa yli 10 vuotta. Tiedän että se on vahvasti tekemisissä suoliston mikrobeiden kanssa. Nystatilla sen saa pois siksi aikaa kun taas elimistö hiivoittuu ja elimistön huonot hiivat saa vallan. Hiivasyndrooma johtuu paksusuolen sulamattomasta ruoasta ja paksusuolen sulamaton ruoka taas johtuu siitä että suolinukka on hävinnyt.
      Ja toinen syy on se että ruoan hajoittajat eli entsyymit ja suolahappo puuttuvat tai ovat puutteellisia vatsasta ja suolistosta. Huono suolisto rasittaa maksaa ja maksan tiehyet ovat taas tukossa rasvasta, koska rasva kiertää elimistössä ja kerääntyy maksaan ja maksa voi huonosti, joten suolahappoa ei tule riittävästi sulattamaan ruokaa ja samoin haiman entsyymit ruoan sulattamiseen ovat puutteellisia. Tämän oravanpyörän seurauksena on hapan elimistö, jolloin ph on 5 - 6 tasoa silloin on ovet auki kaikille huonoille bakteereille, viiruksille ja loisille.

      Karttakielessä on kysymys suoliston väärästä ja puutteellisesta microbikannasta.
      Gluteeniton ruokavalio auttaa, Paksusuolen puhdistus (pesu) auttaa paljon, ruoansulatusentsyymit auttaa, ja halvin ja paras happaman elimistön emäksiseksi saamisessa ja hiivan häätöön on ruokasooda 1 tl aamulla ja sama illalla, karttakieli muuttuu punaiseksi ja veri virtaa ja kieli paranee yleensä suhteellisen nopeasti kun muu elimistö voi hyvin ja ruokasoodalla on hyvä vaikutus karttakieleen.

      Ruokasooda, paksusuolenpuhdistus ja maksanpuhdistus näillä saat karttakielen hävimään kokonaan. Ruokavalion pitäminen höyrystetyillä kasviksilla kuurien jälkeen
      on sinusta kiinni kuinka kauan jaksat syödä vain kasveja niin kauan on kielikin kunnossa, ja samoin elimistö.

    • Karttakieli57

      Jep, karttakieli on todettu minullakin. Kielenkärki on halki ja ärsyyntyy kovasti ruoka-aineista ja tietyistä hedelmistä (citrushedelmät, banaani etc.)
      Varmaa on myös stressi joka vaikuttaa laikkuihin, mutta tuo kielenkärki ei ole parantunut.
      Elokuussa totesin tilanteen että kieli on laikukas ja kielenkärki kipeä (halki). Kovasti olin puurtanut kesän ja ehkä turhan yksipuolista ruokaa tuli syötyä.
      Läksin espanjaan ja tilanne rauhoittui, kunnes viisaudenhammas vihoitteli ja jouduin sen poistamaan siellä. Sen poistoa aloin jännittämään ja siinä se karttakieli taas puhkesi.
      Hieman hysteerisesti suhtauduin omahoitooni ja pidin suuni puhtaana purskuttelemalla suuvesillä turhan usein.
      Näin jälkeenpäin ,ne veivät bakteeritasapainon suusta mennessään ja sain hiiva-infektion. Sitä hoidettiin Daktacort geelillä.
      Sitkeästi kielenpää vain arka on ,ja olen kiinnittänyt ruokavalioon huomiota. Tuntuu että muutamaan kertaan halkio¨ on mennyt umpeen.
      En vain voi oikein osoittaa millä ruokavaliolla se on onnistunut. Viimeksi tehtiin verikokeet ja niissä ei todettu mitään vitamiinin puutosta ja veriarvot olivat OK!
      Jäi tuo stressi ja yölliset murehtimiset vähän kaikesta.. Nukahtamis pillereitä Mirtzazapineja ja Melatoniinia olen käyttänyt.
      Hyvä uni on monen asian perusta, aina nuo pilleritkään eivät auta.
      Geeliä tuohon kielenpäähän olen laittanut Alcolair Plus Gel, se tosin lähtee kyllä heti pois. Niin ja kirvelee.
      Nyt aamuisin otan viinietikkaa tyhjään vatsaan ja maitohappobakteerikapseleita.
      Myös soodavettä olen käyttänyt. Melkoista seuraamista tässä tulee tehtyä..

      Hyvät ihmiset ,jos tunnistatte tuon kielenkärjen haavauman/ karttakieliasian. Niin kirjoittakaa tuntemuksianne. Jos vaikka löytyisi yhteinen apu!

    • Anonyymi

      Minulla (42v mies) tuli kieli ja suu kipeäksi kaksi kertaa viimeisen noin kahden vuoden aikana. Vaivaan sisältyi paha tai outo maku suussa, josta ei oikein pystynyt varmaksi sanomaan, että onko maku oikeasti suussa vai onko kielen hermot jotenkin häiriintyneet/ärtyneet ja outo maku johtuisi siitä. Ensimmäisellä kerralla kipu keski noin kaksi kuukautta, mutta satuin joutumaan sillä kertaa lääkäriin kynsisienen takia. Lääkäri määräsi Terbinafin 250mg kuurin. Kynsisieni hoitui sillä loppujen lopuksi hitaasti mutta varmasti kuntoon (kun pidin kynnet lyhyenä ja pesin myös kynsiä hyvin). Mutta se mikä oli kummallista, niin paha maku lähti suustä 3pvä kuurin aloittamisen jälkeen ja kieleen ja suuhun lakkasi sattumasta.

      Nyt juuri tänä vuonna sama kieleen/suuhun satttuminen ja outo maku tuli uudestaan takaisin. Tuo vaiva alkoi tammikuussa ja odottelin, että menisi itsestään ohi. Se vaikutti vain pahenevan tai pysyvän stabiilina. Tällä kertaa ei ollut kynsisientä, joten kävin sitten valehtelemassa lääkärille, että kynsisieni on tullut takaisin ja sain saman Terbinafin lääkkeen. Kuurin aloittamisen jälkeen kolmantena päiväna suu on jälleen tosi kivan tuntuinen ja en huomaa mitään normaalista poikkeavaa suussa.

      Pari huomautusta. En tiedä, mikä suussani oli vikana. Epäilen jotain sieni-infektiota, mutta en todellakaan ole varma. Jostain syystä Terbinafiinia ei yleensä määrätä suun hiivan tai hiivasienien hoitoon, mutta se on siis sienilääke. Terbinafiinia ei kannata vetää muiden lääkkeiden tms kanssa, ja oikeasti pitää lukea pakkausseloste. Toisaalta jos mulla olisi ollut kieli kiepeä pitkään, niin kokeilisin tuota, koska (oletettu) vaste mulla ainakin oli nopea (2-3pvä)...

      Laittakaa kommentteja jos joku kokeilee tätä...

    • Anonyymi

      Minulla karttakieli ja aftat parani kun vaihdoin hammastahnan luonnonhammastahnaa missä ei oo fluoria. Kärsin vaivasta 40v. Siihen loppui vaiva. Eikä reikiäkään ole tullut sen enempää mitä ennen melkein harvemmin tuli .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe