2 vuotiaan adhd-epäily.

Väsy.

Päiväkodin hoitaja ilmoitti huolestuneena, että lapsen käyttäytymisestä olisi puhuttava 2-vuotisneuvolassa. Otimme asian puheeksi, itsekin hieman huolestuneita kun oltiin.
Neuvolassa olivat sitä mieltä että laitetaan jatkotutkimuksiin, paljon antoivat lippuja ja lappuja luettavaksi siksi aikaa.
Poika on hyvin vilkas ja impulsiivinen, kokoajan heilumassa ja helisemässä. Keskittyy kyllä mieleisiin asioihin (palikoiden tai legojen rakentamiseen, piirtämiseen, kirjojen selailuun, autoihin jne.) silloin kun sille päälle sattuu. Ei osaa puhua kunnolla, osa puheesta täysin epäselvää sössötystä, mutta joukossa myös selviä lauseita. Ymmärtää puhetta täysin, ja on monessa mielessä hyvin fiksu lapsi.
Käy potalla ja syö itse ihan hienosti, pukeminen ei vielä onnistu.
Tykkää tanssia, laulaa ja soitella.
Iltaisin välillä vaikea rauhoittua, riippuen aina päivän sujumisesta. Joskus heräilee öisin.
Häntä on hyvin vaikea käskeä tai kieltää. Jos pyytää laittamaan lelut takaisin laatikkoon ennen ruokailua, saattaa raivostua ja heitellä lelut pitkin asuntoa. Sen sijaan jos alamme yhdessä laittamaan leluja takaisin, onnistuu ihan hyvin. Toisinaan kyllä lähtee livohkaan ja antaa äidin keräillä yksin lelunsa....
Kieltäminen aiheuttaa myös usein raivokohtauksia.
Ei vierasta ketään, ja on hyvin uhkarohkea.

Päiväkodissa ei kuulemma osaa odottaa vuoroaan ja on hyvin vilkas. Oppinut kyllä paljon, vasta muutama kuukausi sitten kun on tarhan aloittanut ja uusia sääntöjä siellä opetellut.

Nyt tässä lääkärien jatkotutkimuksia (pitkät jonot!) odotellessa olisi kiva saada vähän käytännön vinkkejä toimivaan arkeen. Millaiset päivärutiinit? Lapsi on 5 päivää viikossa tarhassa 8 tuntia kerrallaan.
Illat on monesti väsynyttä vääntämistä, toisinaan lapsella on liikaa energiaa vielä illallakin.
Miten hoitaa lapsen impulsiivista ja vilkasta käytöstä? Kun hänestä tulee sellainen ettei saa mitään otetta, mitään ei kuuntele jne.
Miten noin pientä voisi kannustaa positiivisesti oppimaan uutta ja noudattamaan yleisiä sääntöjä, kuuntelemaan?

11

5546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murrz

      Jos 2 vuotias on tuolla käytöksellä jo epäilty,niin miten mahtaa olla 5v tyttö samanlaisella käytöksellä?

    • debzoh
    • --------

      Eiköhän tuo 40 tunnin "työ"viikko väsytä kenet tahansa kaksi vuotiaan.
      Kannattaisikohan yrittää aluksi saada lyhennettyä lapsen hoidossa olo aikaa.

      Ruutinit tuo turvallisuutta. Samat asiat samaan aikaan joka päivä.

    • D....

      ei 2v kovasti vielä ymmärrä vuoron odottamista, varsinkin jos on vasta aloittanut hoidon!
      Hieman nyt kannattas pk-tädin lakata vaahtoamasta.
      Oliko ope vai hoitsu kun sanoi?

    • villi kaksikko

      Onpas outoa, että tuossa iässä epäillään mitään. Itse olen saanut sen käsityksen, että adhd:ta ruvetaan tutkimaan vasta 4 ikävuoden jälkeen, mikäli syytä epäillä ihan jo lapsen ikäkehityksen takia. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ei alle 4 vuotiaita edes oteta tutkimuksiin, ei neuvolan kautta, ei edes yksityisen. Meillä on kaksivuotiaat kaksoset, joista päiväkodissa sanottu että heillä on ehdottomasti adhd, voisin kvuailla heidän käytöstään melkeimpä sinun sanoin. Mutta tosiasiassa tiedän, ettei näin ole. Kaksivuotiaan kehitys on vielä nini vaiheessa, että kokeilevat jatkuvasti.

      Otin toki asian itse neuvolassa puheeksi, mutta sieltä sain vain lähestulkoon naurit päälleni. Sanoivat suoraan juuri tuon, että 2 vuotias on todellakin niin pieni, että luonne jne kehittyvät vielä reilusti joten mitään epäilyjä ei edes kannata miettiä, vaan kasvatusta ja rajoja ja paljon rakkautta. Mahdottomaltahan arki tuntuu kahden ylivilkkaan muksun kanssa, mutta itse en ainakaan ota tässä vaiheessa stressiä adhd:sta . Sitten kun lapset ovat isompia. Nykyään vaan tuntuu, että kaikki vilkkaat ja ylienergiset lapset vauvasta lähtien luokitellaan heti adhd lapsiksi, vaikka tosiasia on jotain ihan muuta.

    • oletparasäitihänelle

      Sinulle välittävä ja rakastava äiti.

      1. Kaikille, ihan kaikille, mutta ihan erityisesti tarkkaavaisuushäiriöisille lapsille on kunnon perushuolto tärkeää. Rutiinit, toistuvuus ja vielä nämä perusasiat:
      a) riittävä uni. Kysy joka päivä päiväkodista miten pitkät unet lapsi nukkui. Lapsesi 2-vuotiaana tarvitsee vähintään ja minimissään 10 tuntia, mutta useimmiten jopa 12-13 tuntia unta vuorokaudessa. Unirytmin turvaamiseksi iltarutiinit(iltapala, pesut, iltasatu) olisivat syytä olla niin toistuvat ja samankaltaiset kuin mahdollista. Oma vuode, mahdollinen unilelu, unilaulu, se että aina on samalla tavalla eikä ikinä toisin, se auttaa sekä lasta että arjen sujuvuutta. Jos lapsesi on nukkunut päiväkodissa vain vähän, tiedät että iltaunetus on syytä käynnistää vähän aikaisemmin. Jos ne mokomat ovat antaneet lapsen koisia kolme tuntia, tiedät että turha käynnistää mitään unioperaatiota ennen aikojaan... laske. Perusmatikkaa.
      b) riittävä ulkoilu. Yleensä päivähoitopaikat ulkoiluttavat kiitettävästi, mutta joitain poikkeuksiakin on. Muista pitää ulkoilurutiinista kiinni viikonloppuisinkin. Jos lapsesi on motorisesti lahjakas ja liikunnallinen, anna hänen liikkua, jotta pieni kroppa saa kunnolla myös väsyä. Raitista ilmaa ja peuhaamista. Myös vedessä liikkuminen on ihanaa ja väsyttääkin.
      c) Hyvä ja säännöllinen ravinto. Ei liikaa sokereita. Mielellään pitkäketjuisia hiilihydraatteja (lapset muuten pureksivat porkkanoita ja mutustavat kaalinpaloja ihan mielellään). Jos mitenkään mahdollista, säännölliset ruokailuajat koko perheen tai ainakin suurimman osan kanssa. Jos lapsi kiukuttelee ja on syömättä jotakin ruokaa anna olla syömättä. Älä anna välipalaherkkuja, mutta älä kanna myöskään kaunaa lapsen syömättömyydestä. Tarjoa seuraavan aterian aikana taas tuoretta, terveellistä ja ravitsevaa ruokaa (täysjyvä, rasvattomat proteiinit, hedelmät ja vihannekset).

      2. Lapsellasi pukkaa pian myös uhma. Ole johdonmukainen, rajaava ja rakastava. Neuvottele säännöllisesti ja jatkuvasti linjauksista lapsen isän kanssa. Yrittäkää pitää kiinni tietyistä säännöistä ja linjauksista jotka olette itse sopineet. Rajat eivät saa olla liian tiukat ja nipottavat, mutta kuitenkin selkeät. Pitäkää johtoajatuksena turvallisuutta ja itsetunnon kehitystä. Ennakoikaa riskialueita.
      Älä tee sotia anoppien ja mummien kanssa jos se on mitenkään vältettävissä, lapsi nimittäin kyllä oppii myös sen että eri huusholleissa voi olla eri säännöt. Tee kuitenkin tiettäväksi mistä asioista yritätte pitää kiinni ja miksi ajattelette että näin olisi parasta tehdä.

      3. Ota apua vastaan. Kun olet väsynyt, lapsi voi olla hoidossa isällään tai sukulaisilla (ei liian usein). Puhu ystävä-äitien kanssa ja yleensä ihmisten kanssa. Muista kuitenkin että lapsesi on toinen ihminen; jos puhut hänestä "selän takana", niin puhu mieluummin omista tunteistasi suhteessa lapseen kuin lapsesta sinänsä, hyvänä tai pahana. Käytä ammattilaisten apua.

      4. Rakasta lastasi. Näe kaikki se hyvä ja ihana mikä hänessä on äläkä anna sen peittyä huolien alle. Lapsesi näkee silmistäsi huolen, tuen, rakkauden, pelon, vihan ja kaiken. Siellä se kaikki on, kun ihminen kerran olet. Olet lapsesi ainoa, rakkain, tärkein, paras ja ihanin äiti. Olet tietysti ajoittain myös se vihattavin kohde, koska ei-tärkeitä ei vihata, se kunnia jätetään tärkeimmille. Jaksa. (KTS KOHTA KOLME)

      • tejj

        komppaan edellistä, tosin kohta 1c:hen lisäisin riittävästi hyvälaatuisia käsittelemättömiä rasvoja, sillä kasvavat lapset nyt vaan tarvitsevat niitä.

        Lisäksi suosittelisin tutustumaan kevyesti temperamenttityyppeihin esim. Liisa Keltinkangas-Järvisen temperamentti - ihmisen yksilöllisyys olis yks aika laajakin kirja aiheesta.


      • äitipäiti

        Lähinnä koska oli niin tiukkaa ja ihanaa tekstiä, ja koska kohdat 3 ja 4 saivat tipan linssiin, tai siis kumpaankin linssiin. Lukekaa, tän voisi vaikka julkasta.


    • 2-vuotiasonlapsi!
    • katkeraSOSSUAkohtaan

      pienenä jo 2viikon ikäisenä poikani "outo" käyttäytyminen alkoi se valvoi ja valvoi vaan 10tuntia putkee..
      onneksi päivisin ja oli koko ajan silti kiltisti aina...
      2kk ikäisenä poikani alkoi kääntyä molemmille puolille mahalleen ja selälleen.
      4kk ikäisenä lähti ryömimään.
      5kk istui tuetta/nousi istumaan
      6kk iässä kävelemään tukea vasten ikinä ei kontannu.
      7kk iässä lähti kävelemään.
      kiikkuminen oli ihan mahotonta jo tuolloin eikä kiellot ja johdonmukaset pois otot auttanu...
      poika ei ollu ikinä leluista kiinnostunu..
      ja kiintyi sit avaimiin kaikenlaisiin... ja teki niistä ihan pakko mielen itelleen...

      meillä myös aika samanlaista käytös ollu ku teillä ja poikani sai myös affektikramppeja ku olil niin temperamenttinen... kaikki alkoi 2v10kk iässä.
      eka saatiin lähete tutkimaan sitä kramppia ettei oo epilepsia.
      siellä poikani sitten tulkittiin liian villiksi?!?!?
      ja määrättiin jatkotutkimuksiin neurologiselle osastolle viikoksi...
      kerroin siellä hyvin rehellisesti kaikki mitä kysyttiin...
      toin jälkeen päin olen siitä todella katunu...
      tiesivät kaiken negatiivisen mutta ei mitään positiivistäosanneet ajatella lapsesta enää..
      mutta heidän ratkaisu ja päähän pinttymä oli ehottomasti et lapsi päiväkotiin...
      siihen en suostunu.. en usko sen hyötyy ja tarpeellisuuteen...
      minun jaksamisessa ei ollu mitään vikaa... jaksoin vielä olla johdon mukainen ja rauhallinen..
      niimpä ku en suostunu meistä tehtiin lastensuojelu ilmoitus ja siitä se minun väsyminen ja ahistus alkoi...
      mitään positiivista sanomista ei ole kuntamme sosiaalitantoista... puhumattakaan keskussairaalan lasten lääkäristä tai koko tutkimuksesta...
      mitään neuvoja kasvatukseen en saanu ainoa vaihtoehto oli päiväkoti päiväkoti päiväkoti... jopa huostoonotolla uhkailtiin ku en suostunu laittamaan päiväkotiin..
      ihmettelette varmaan miksi en millään halunnu laittaa minulla oli tuolloin 1,4kk ikäinen poika kotona ja olin raskaana 7llä kuulla en olisi jaksanu jos kaikki koko ajan olis sen takia ollu sairaana.. kuljetukset,sairaudet ja sen hyödyn epäily...
      aloin siivota taloa hullunlailla koko ajan ku pelkäsin koska ne tullee... nyt asiasta on 3 vuotta ja teen sitä vieläkin ja oon ihan uuvuksissa siivoamisen kans...
      en ehdi enää leikkiä ja kiinnittää lapsiin huomiota ku ennen... ku pitää vaan siivota... 9kk siitä ku sossut viimeksi kävi...
      nyt odotetaan 5v neuvolaan sen jälkeen katsovat jatkoa mitä tapahtuu...

      • nythyvin

        Minulle lastensuojelu maksoi sensomotorisen kartoituksen ekaluokkalaiselle, kehittyi myös supervauhtia pienenä, käveli 9 k, monta vuotta kovia raivareita, poliisit kotikäynnillä kun naapurit valittaneet raivarimetelistä.
        Sensomotorisessa kartoituksessa löydettiin jäänteitä pikkuvauvareflekseistä ja nyt niitä hiotaan pois. Esim. mororefleksi aiheuttaa itsepäisyyttä, fobioita, muutosten pelkoa ja raivareita.
        Suosittelen.
        Mutta ei vielä kaksi vuotiaalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe