traktorit pois

ikjuhg

yleisien teiden aurauksesta...,
Tekee kiharaa ja huono aurausjälki sekä hitaita

66

6255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaroja keltasella

      traktorin paikka pellolla ei ainaskaan tien aurauksessa keltaiset aura-autot takas niin rupes homma hoituu

    • örmy

      kulkevat auratessa aivan samaa nopeutta,kuin kuorma-autotkin.
      Huono jälki johtuu muista syistä.

      • massa jyrää

        huonompi jälki tulee siitä kun eihän traktoreissa ole ees paljon painoa niin kuinka sitä alusterää vois paljoo painattaa tai hyppii kokoajan.traktorit vaan pellolle möyrimään.


    • Sohvatiikeri

      Pääsetkö ajamaan traktorin auraamaa tietä? Jos pääset, turhaan valitat.

      • aloittaja

        vaan laadusta. veromarkoilla maksetaan urakoitsijoille jotka käyttävät aliurakoitsijoita jotka auraavat huonoilla kalustoilla. Varmaan tulis haloo jos kaikki tiet aurataan traktoreilla (lyhyt pomppii)


      • muute
        aloittaja kirjoitti:

        vaan laadusta. veromarkoilla maksetaan urakoitsijoille jotka käyttävät aliurakoitsijoita jotka auraavat huonoilla kalustoilla. Varmaan tulis haloo jos kaikki tiet aurataan traktoreilla (lyhyt pomppii)

        kalusto kysymys ja sitäkin suuremmin kuski kysymys millasta jälkee taakse jää, on sitten kyse autosta tai traktorista noissa hommissa...
        Näinä taloudellisen kurjuuden aikoina tilanne vain näyttää siltä että yhä entistä enemmän liikumme traktorilla kunnostettuja teitä myöten kuin ennen, tästä osaltaan pitää kilpailu tehokkaasti huolen, pidimme suuntauksesta sitten tai emme.


      • T160
        aloittaja kirjoitti:

        vaan laadusta. veromarkoilla maksetaan urakoitsijoille jotka käyttävät aliurakoitsijoita jotka auraavat huonoilla kalustoilla. Varmaan tulis haloo jos kaikki tiet aurataan traktoreilla (lyhyt pomppii)

        Itse urakoin traktorilla ja mitään välikäsiä ei ole mukana.


    • bpnnbp

      Teitä on turha aurata, keväälläkin pääsee perille

    • shhhhhhhhhh

      auraus nopeus on max 50km/h oli mikä vehje vaan,rakkorin akseli väli on n.5-6m,k-auton 5-6.REVI SIITÄ.

      • auraauer

        Mainitse jokin tavallinen Suomessa auraukseen käytettävä traktori jonka akseliväli on vähintään 5 metriä.


      • Osaurakka..
        auraauer kirjoitti:

        Mainitse jokin tavallinen Suomessa auraukseen käytettävä traktori jonka akseliväli on vähintään 5 metriä.

        Kun katselee nykyistä tienpitoa ei voi kun ihmetellä. Raskaammat entisen TVH:n tienhoitokoneet on korvattu täysin tienhoitoa tuntemattomien ihmisten ajamilla traktoreilla. Auraukseen traktori ei sovi ollenkaan, ainakin jälki on ollut täysin ala-arvoista, missä sitä olen nähnyt. Kun rahaa ei ole poljetaan lumi vähänkin heikoimmin liikennetyillä teillä tienpintaan. Pintaan muodostuu patteja täynnä oleva ajoura, joka vain pahenee kun liikenne sitä hieman kuluttaa. Kun polannetta ei tasata kuin ennen tiehöylien avulla on ajaminen em. teillä yhtä tuskaa.

        Traktorit sopivat hyvin yksityisteiden linkoamiseen, mutta auraamiseen ne eivät sovellu. Auraa pidetään varmuuden vuoksi aina niin korkealla, ettei se vaan tökkäisi johonkin. Tässä kuvastuu helposti se ammattitaidottomuus, ennen ammattilaiset kuorma-autoilijat osasivat säätää auran sopivaksi heti kun se vain oli mahdollista. Nämä maanviljelijä-sivutyö urakoitsijat eivät näy tätä osaavan tai haluavan osata. Traktorin ajonopeus ja lyhyt akseliväli ovat huono yhdistelmä, kunnollista jälkeä ei sillä saa vaikka kuinka yrittäisi. Kuorma-autot takaisin aurauksiin on ainoa vaihtoehto.

        Tämä aliurakoitsijoiden vempuilu näkyy myös kesäurakoinnissa. On ollut huvittavaa seurata tälläista kesäisin kesäpaikan yleisellä maantiellä. Lanaus suoritetaan milloin huvittaa, yleensä kovalla helteellä ja lanaa käytetään koko tien pituudelta vain 2-5%:n matkalla. Ja lanausvauhti on mitä traktorista irtoaa, välillä on lana aina hieman hipaissut tienpintaa, välillä ei ollenkaan.
        Tämä on kuin Neuvostoliitossa aikoinaan, työ tehdään mutta miten. se onkin eri juttu. Ei juuri työn tekijällä voi olla kuin raha mielessä, kun sitä katselee.


      • Järki käteen
        Osaurakka.. kirjoitti:

        Kun katselee nykyistä tienpitoa ei voi kun ihmetellä. Raskaammat entisen TVH:n tienhoitokoneet on korvattu täysin tienhoitoa tuntemattomien ihmisten ajamilla traktoreilla. Auraukseen traktori ei sovi ollenkaan, ainakin jälki on ollut täysin ala-arvoista, missä sitä olen nähnyt. Kun rahaa ei ole poljetaan lumi vähänkin heikoimmin liikennetyillä teillä tienpintaan. Pintaan muodostuu patteja täynnä oleva ajoura, joka vain pahenee kun liikenne sitä hieman kuluttaa. Kun polannetta ei tasata kuin ennen tiehöylien avulla on ajaminen em. teillä yhtä tuskaa.

        Traktorit sopivat hyvin yksityisteiden linkoamiseen, mutta auraamiseen ne eivät sovellu. Auraa pidetään varmuuden vuoksi aina niin korkealla, ettei se vaan tökkäisi johonkin. Tässä kuvastuu helposti se ammattitaidottomuus, ennen ammattilaiset kuorma-autoilijat osasivat säätää auran sopivaksi heti kun se vain oli mahdollista. Nämä maanviljelijä-sivutyö urakoitsijat eivät näy tätä osaavan tai haluavan osata. Traktorin ajonopeus ja lyhyt akseliväli ovat huono yhdistelmä, kunnollista jälkeä ei sillä saa vaikka kuinka yrittäisi. Kuorma-autot takaisin aurauksiin on ainoa vaihtoehto.

        Tämä aliurakoitsijoiden vempuilu näkyy myös kesäurakoinnissa. On ollut huvittavaa seurata tälläista kesäisin kesäpaikan yleisellä maantiellä. Lanaus suoritetaan milloin huvittaa, yleensä kovalla helteellä ja lanaa käytetään koko tien pituudelta vain 2-5%:n matkalla. Ja lanausvauhti on mitä traktorista irtoaa, välillä on lana aina hieman hipaissut tienpintaa, välillä ei ollenkaan.
        Tämä on kuin Neuvostoliitossa aikoinaan, työ tehdään mutta miten. se onkin eri juttu. Ei juuri työn tekijällä voi olla kuin raha mielessä, kun sitä katselee.

        Seuraavaksi varmaan alkavat henkilö- tai pakettiautoilla auraamaan. Kun työn laadulla ei ole väliä eikä sitä kukaan valvo, kuin teoriassa on keksittävä vielä helpompi tapa kuoria rahat pois.

        Tuo traktorivillitys on lähtöisin siitä, että maanviljelijän on helppo lähteä sivu-urakointiin. Kaikki on valmiina aina helppoa investointien rahoitusta myöten. Kuorma-autoilijat ovat olleet ihmeissään viime vuosien lainsäädännön kehittymisestä, jossa aina on muistettu erikoisehdot jos on maanviljelijä.

        Liikennelupia ei tarvita lähiurakointiin ja työkoneena ollessa polttoaine on verotonta moottoripolttoöljyä jne. Kyllä pitäisi saada ammattilaiset asialle näissäkin aurauksissa ja kalustot kuorma-autoiksi, että jokin tolkku olisi, kuten ennen oli.


      • mehtä
        Osaurakka.. kirjoitti:

        Kun katselee nykyistä tienpitoa ei voi kun ihmetellä. Raskaammat entisen TVH:n tienhoitokoneet on korvattu täysin tienhoitoa tuntemattomien ihmisten ajamilla traktoreilla. Auraukseen traktori ei sovi ollenkaan, ainakin jälki on ollut täysin ala-arvoista, missä sitä olen nähnyt. Kun rahaa ei ole poljetaan lumi vähänkin heikoimmin liikennetyillä teillä tienpintaan. Pintaan muodostuu patteja täynnä oleva ajoura, joka vain pahenee kun liikenne sitä hieman kuluttaa. Kun polannetta ei tasata kuin ennen tiehöylien avulla on ajaminen em. teillä yhtä tuskaa.

        Traktorit sopivat hyvin yksityisteiden linkoamiseen, mutta auraamiseen ne eivät sovellu. Auraa pidetään varmuuden vuoksi aina niin korkealla, ettei se vaan tökkäisi johonkin. Tässä kuvastuu helposti se ammattitaidottomuus, ennen ammattilaiset kuorma-autoilijat osasivat säätää auran sopivaksi heti kun se vain oli mahdollista. Nämä maanviljelijä-sivutyö urakoitsijat eivät näy tätä osaavan tai haluavan osata. Traktorin ajonopeus ja lyhyt akseliväli ovat huono yhdistelmä, kunnollista jälkeä ei sillä saa vaikka kuinka yrittäisi. Kuorma-autot takaisin aurauksiin on ainoa vaihtoehto.

        Tämä aliurakoitsijoiden vempuilu näkyy myös kesäurakoinnissa. On ollut huvittavaa seurata tälläista kesäisin kesäpaikan yleisellä maantiellä. Lanaus suoritetaan milloin huvittaa, yleensä kovalla helteellä ja lanaa käytetään koko tien pituudelta vain 2-5%:n matkalla. Ja lanausvauhti on mitä traktorista irtoaa, välillä on lana aina hieman hipaissut tienpintaa, välillä ei ollenkaan.
        Tämä on kuin Neuvostoliitossa aikoinaan, työ tehdään mutta miten. se onkin eri juttu. Ei juuri työn tekijällä voi olla kuin raha mielessä, kun sitä katselee.

        Vai on ollut huvittavaa seurata kesäpaikasta! Mietipäs vähän miten homma toimii. Urakoitsija tekee tilauksesta työtä, laatunormi täyttyy takuuvarmasti, mikä se sitten kyseessä olevassa tiessä onkin.


      • Ilmanpaineet??
        mehtä kirjoitti:

        Vai on ollut huvittavaa seurata kesäpaikasta! Mietipäs vähän miten homma toimii. Urakoitsija tekee tilauksesta työtä, laatunormi täyttyy takuuvarmasti, mikä se sitten kyseessä olevassa tiessä onkin.

        Taitaa olla perää, ajoin tänään jonkun 5 km traktorilla aurattua valtion tietä, ja kyllähän se tärittävää oli. Ihmettelen vaan, että miksi tekee huonompaa, onko se aura jotenkin lyhyempi kuin autojen nokalla, vai onko se turhan tiukasti kiinni siinä pomppivassa traktorissa. Hieman löysempi kiinnitys antaisi auran kulkea tien mukaan pomppimatta. Tai etunostolaitteen sylintereissä on jäykät öljyt niin ettei aura ole kunnolla täysin uivassa asennossa.
        Kaikissa traktoreissahan ei ole etujousia ja tärisevät siksi, lisäksi jotkut (lyhyet) mallit ovat oikein kuuluisia siitä, että pomppivat jo paikallaankin ennen lähtöä, kun niin työhön halukkaita ovat.


      • Örmy
        Ilmanpaineet?? kirjoitti:

        Taitaa olla perää, ajoin tänään jonkun 5 km traktorilla aurattua valtion tietä, ja kyllähän se tärittävää oli. Ihmettelen vaan, että miksi tekee huonompaa, onko se aura jotenkin lyhyempi kuin autojen nokalla, vai onko se turhan tiukasti kiinni siinä pomppivassa traktorissa. Hieman löysempi kiinnitys antaisi auran kulkea tien mukaan pomppimatta. Tai etunostolaitteen sylintereissä on jäykät öljyt niin ettei aura ole kunnolla täysin uivassa asennossa.
        Kaikissa traktoreissahan ei ole etujousia ja tärisevät siksi, lisäksi jotkut (lyhyet) mallit ovat oikein kuuluisia siitä, että pomppivat jo paikallaankin ennen lähtöä, kun niin työhön halukkaita ovat.

        asiantuntematonta tekstiä muutamalta viimeiseltä.
        Urakoitsija tekee työnsä vain tienpitäjän käskystä.
        Laatukriteerit määräytyvät tieluokituksen mukaan.
        Myös traktoriin voi liittää työkoneita,jotka tekevät
        taatusti tasaista jälkeä,on laaserit ja muut tekniikat.
        Tienpitäjän budjetti yleensä määrää halutun tuloksen.


      • ellep
        Järki käteen kirjoitti:

        Seuraavaksi varmaan alkavat henkilö- tai pakettiautoilla auraamaan. Kun työn laadulla ei ole väliä eikä sitä kukaan valvo, kuin teoriassa on keksittävä vielä helpompi tapa kuoria rahat pois.

        Tuo traktorivillitys on lähtöisin siitä, että maanviljelijän on helppo lähteä sivu-urakointiin. Kaikki on valmiina aina helppoa investointien rahoitusta myöten. Kuorma-autoilijat ovat olleet ihmeissään viime vuosien lainsäädännön kehittymisestä, jossa aina on muistettu erikoisehdot jos on maanviljelijä.

        Liikennelupia ei tarvita lähiurakointiin ja työkoneena ollessa polttoaine on verotonta moottoripolttoöljyä jne. Kyllä pitäisi saada ammattilaiset asialle näissäkin aurauksissa ja kalustot kuorma-autoiksi, että jokin tolkku olisi, kuten ennen oli.

        ei saa senttikään tukea urakointikoneisiin.
        Joku muu koneyrittäjä saattaa saadakin.


      • Sohvatiikeri
        Örmy kirjoitti:

        asiantuntematonta tekstiä muutamalta viimeiseltä.
        Urakoitsija tekee työnsä vain tienpitäjän käskystä.
        Laatukriteerit määräytyvät tieluokituksen mukaan.
        Myös traktoriin voi liittää työkoneita,jotka tekevät
        taatusti tasaista jälkeä,on laaserit ja muut tekniikat.
        Tienpitäjän budjetti yleensä määrää halutun tuloksen.

        Valtion tiet hoidetaan alueurakoina. Alueurakat ovat laatuvastuu-urakoita. Pääurakoitsija päättää, koska ja mitä tehdään. Pääurakoitsijalla on aliurakoitsijoita, esimerkiksi näitä aliurakoitsijoita. Pääurakoitsijalla ei ole budjettia. Ne työt pitää tehdä, jotka ovat tarpeen laadun saavuttamiseksi.

        Joissakin kunnissa traktorimiehet tekevät sopimuksia suoraan tienpitäjän/kunnan kanssa. Isommissa kaupungeissa on alueurakoita joko ulkopuolisen toimijan kanssa tai kaupungin oman tuotannon kanssa.


      • mehtä
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Valtion tiet hoidetaan alueurakoina. Alueurakat ovat laatuvastuu-urakoita. Pääurakoitsija päättää, koska ja mitä tehdään. Pääurakoitsijalla on aliurakoitsijoita, esimerkiksi näitä aliurakoitsijoita. Pääurakoitsijalla ei ole budjettia. Ne työt pitää tehdä, jotka ovat tarpeen laadun saavuttamiseksi.

        Joissakin kunnissa traktorimiehet tekevät sopimuksia suoraan tienpitäjän/kunnan kanssa. Isommissa kaupungeissa on alueurakoita joko ulkopuolisen toimijan kanssa tai kaupungin oman tuotannon kanssa.

        Urakat ja laatukriteerit ovat kaksi eri asiaa. Se kannattaa pitää mielessä. Niitä laatukriteerejä
        on monta luokkaa, kuten varmasti tiedät. Pääurakoitsija tietysti käskyttää, mutta tienpitäjä senkin takana on. Tienpitäjä, kuka se sitten onkin ja viime kädessä lainsäädäntö laatukriteerit muodostaa.


      • poikanuppi
        Järki käteen kirjoitti:

        Seuraavaksi varmaan alkavat henkilö- tai pakettiautoilla auraamaan. Kun työn laadulla ei ole väliä eikä sitä kukaan valvo, kuin teoriassa on keksittävä vielä helpompi tapa kuoria rahat pois.

        Tuo traktorivillitys on lähtöisin siitä, että maanviljelijän on helppo lähteä sivu-urakointiin. Kaikki on valmiina aina helppoa investointien rahoitusta myöten. Kuorma-autoilijat ovat olleet ihmeissään viime vuosien lainsäädännön kehittymisestä, jossa aina on muistettu erikoisehdot jos on maanviljelijä.

        Liikennelupia ei tarvita lähiurakointiin ja työkoneena ollessa polttoaine on verotonta moottoripolttoöljyä jne. Kyllä pitäisi saada ammattilaiset asialle näissäkin aurauksissa ja kalustot kuorma-autoiksi, että jokin tolkku olisi, kuten ennen oli.

        Se on sitä ylistettyä privatisointia mitä kansa haluaa. Päätetty on laissa aliurakoitsioille aukaista työmahdollisuuksia. Itse olette äänestänyt lainehdokkaita. Jotka ovat ehdottaneet.... ja niin edelleen.
        Pois privatisointi kunnan valtuustoista. Jokainen lohko hoitaa omat työnsä. Niinkuin TVH oli ennen..


      • koneen kuljettaja
        Ilmanpaineet?? kirjoitti:

        Taitaa olla perää, ajoin tänään jonkun 5 km traktorilla aurattua valtion tietä, ja kyllähän se tärittävää oli. Ihmettelen vaan, että miksi tekee huonompaa, onko se aura jotenkin lyhyempi kuin autojen nokalla, vai onko se turhan tiukasti kiinni siinä pomppivassa traktorissa. Hieman löysempi kiinnitys antaisi auran kulkea tien mukaan pomppimatta. Tai etunostolaitteen sylintereissä on jäykät öljyt niin ettei aura ole kunnolla täysin uivassa asennossa.
        Kaikissa traktoreissahan ei ole etujousia ja tärisevät siksi, lisäksi jotkut (lyhyet) mallit ovat oikein kuuluisia siitä, että pomppivat jo paikallaankin ennen lähtöä, kun niin työhön halukkaita ovat.

        täällähän on ammatti ihmiset asialla :D naurattaa.... mitäpä luulette saapiko 150 000€ etu jouset? tai etunostolaitteen jousituksen? :D mahtaa olla jo vakiovarusteena :D kattokaa ja miettikää juorutkaa sitten


      • mmmmmm2
        Örmy kirjoitti:

        asiantuntematonta tekstiä muutamalta viimeiseltä.
        Urakoitsija tekee työnsä vain tienpitäjän käskystä.
        Laatukriteerit määräytyvät tieluokituksen mukaan.
        Myös traktoriin voi liittää työkoneita,jotka tekevät
        taatusti tasaista jälkeä,on laaserit ja muut tekniikat.
        Tienpitäjän budjetti yleensä määrää halutun tuloksen.

        laseria,auraukseen?koettappas päätäsi


      • idänihme
        auraauer kirjoitti:

        Mainitse jokin tavallinen Suomessa auraukseen käytettävä traktori jonka akseliväli on vähintään 5 metriä.

        Edellinen kirjoittaja tarkoitti varaman höylää tai sitten idän ihmettä zetoria, jossa on keskiterä.


      • juups3
        Ilmanpaineet?? kirjoitti:

        Taitaa olla perää, ajoin tänään jonkun 5 km traktorilla aurattua valtion tietä, ja kyllähän se tärittävää oli. Ihmettelen vaan, että miksi tekee huonompaa, onko se aura jotenkin lyhyempi kuin autojen nokalla, vai onko se turhan tiukasti kiinni siinä pomppivassa traktorissa. Hieman löysempi kiinnitys antaisi auran kulkea tien mukaan pomppimatta. Tai etunostolaitteen sylintereissä on jäykät öljyt niin ettei aura ole kunnolla täysin uivassa asennossa.
        Kaikissa traktoreissahan ei ole etujousia ja tärisevät siksi, lisäksi jotkut (lyhyet) mallit ovat oikein kuuluisia siitä, että pomppivat jo paikallaankin ennen lähtöä, kun niin työhön halukkaita ovat.

        kiharat ties syntyy yleensä liian suuresta ajonopeudesta ja sama jälki tulis ka:lla kun traktorilla... käytettävissä laitteissa ei juuri ole teknistä eroa joka tulokseen vaikuttaisi


      • tarktoripellet_uittuun
        Örmy kirjoitti:

        asiantuntematonta tekstiä muutamalta viimeiseltä.
        Urakoitsija tekee työnsä vain tienpitäjän käskystä.
        Laatukriteerit määräytyvät tieluokituksen mukaan.
        Myös traktoriin voi liittää työkoneita,jotka tekevät
        taatusti tasaista jälkeä,on laaserit ja muut tekniikat.
        Tienpitäjän budjetti yleensä määrää halutun tuloksen.

        Höpö höpö. Ei aurauksessa mitään lasereita tarvita, oliko 80-luvulla laser-auroja? Samoin joudut selittämään sen, että miksi tilaaja antaa toisen urakoitsijan aurata tien ja toisen ei, sama tie, sama tienhoitoluokka, mutta traktoripellen osuus hengenvaarallinen automiehen osuus kelvollisessa kunnossa.
        Kaikki auratraktorit auraamaan vappuna jääteitä, niin ongelma poistuu.


    • tykkäjjä

      Et sinä lumiteillä voi ajaa samaa nopeutta kun auratulla minutin sisällä. Hanki hulikopteri jos on kiire

      • auraaja

        lyhyys aiheuttaa pomppimisen ja auran hypytyksen joka kertaantuu joka aurauskerralla.
        pitkä auto tai tiekarhu tekee tasaista jälkeä.
        Seuratkaa kesällä vaikka tienrakennusta niin miksei traktorilla levitetä viimeistä pintaa?


      • ellep
        auraaja kirjoitti:

        lyhyys aiheuttaa pomppimisen ja auran hypytyksen joka kertaantuu joka aurauskerralla.
        pitkä auto tai tiekarhu tekee tasaista jälkeä.
        Seuratkaa kesällä vaikka tienrakennusta niin miksei traktorilla levitetä viimeistä pintaa?

        on auratessa ns.uivassa asennossa,ei työntävä kone aiheuta pomppimista.


      • joo o
        auraaja kirjoitti:

        lyhyys aiheuttaa pomppimisen ja auran hypytyksen joka kertaantuu joka aurauskerralla.
        pitkä auto tai tiekarhu tekee tasaista jälkeä.
        Seuratkaa kesällä vaikka tienrakennusta niin miksei traktorilla levitetä viimeistä pintaa?

        kyllä sillä traktorilla tekee ihmeitä kun on vain ammattitaitoinen kuljettaja


      • valmet 705
        joo o kirjoitti:

        kyllä sillä traktorilla tekee ihmeitä kun on vain ammattitaitoinen kuljettaja

        kun kaikki traktorilla auratut tiet hypyttää ja jää kapeeksi,
        onko jokin ammattitutkinto joka pitää suorittaa että auraamaan pääsee?


      • sisu480
        valmet 705 kirjoitti:

        kun kaikki traktorilla auratut tiet hypyttää ja jää kapeeksi,
        onko jokin ammattitutkinto joka pitää suorittaa että auraamaan pääsee?

        ei aurahommiin ole mitään tutkintoa ole .Tiehallinnon/Liikenneviraston urakoihin vaaditaan kuskilta
        tieturva 1 oltava käytynä ja 2-luokan turvapusero täytyis olla.
        yleensä halvimman hinnan tarjonnut saa homman.


      • pommppiiii
        sisu480 kirjoitti:

        ei aurahommiin ole mitään tutkintoa ole .Tiehallinnon/Liikenneviraston urakoihin vaaditaan kuskilta
        tieturva 1 oltava käytynä ja 2-luokan turvapusero täytyis olla.
        yleensä halvimman hinnan tarjonnut saa homman.

        yms veroissa sama eli halvimman tarjouksen antanut voittaa.
        entäs tasa arvo kun pompottavasta tiestä maksetaan samat verot?


      • kunnossa,
        pommppiiii kirjoitti:

        yms veroissa sama eli halvimman tarjouksen antanut voittaa.
        entäs tasa arvo kun pompottavasta tiestä maksetaan samat verot?

        mikäli kuljettajana toimii kädetön Katastrofal Ali Hapan.
        Olipa kalustona sitten
        - Taksi käytössä Mosse tai Maybah.
        - Tienhoidossa mönkijä tai tiekarhu.
        - Jne...

        Voimme luottaa siihen että jälki on vain niin hyvää kuin mitä sen tekijä osaa/ehtii/pystyy tekemään.

        Mahdolliset valitukset asiantiimoilta pyydämme osoittamaan tasa-arvovaltuutetulle Timbuktuun.


      • raktorilla auraaja
        auraaja kirjoitti:

        lyhyys aiheuttaa pomppimisen ja auran hypytyksen joka kertaantuu joka aurauskerralla.
        pitkä auto tai tiekarhu tekee tasaista jälkeä.
        Seuratkaa kesällä vaikka tienrakennusta niin miksei traktorilla levitetä viimeistä pintaa?

        auran pompotuksen aiheuttaa liian kova ajonopeus!! kuorma-autollakin saa auran pomppimaan


    • Täyttääkö normit??

      Aivan hirveetä on ajaa traktorilla aurattua tietä, sitten mutkissa hirveet vallit ja leveämmissä kohtaa(5km) joko keskellä tietä valli tai reunoista kapea tie

    • Usot sie?

      Ratkaisuna on se, että vaadittaisiin perään järeä lana.

      • eryt4e

        Jaksa työntää ja vetää yhtäaikaa kumpaakin, nytkin semmoiset aurausvallit että hyytyy


      • Usot sie ?
        eryt4e kirjoitti:

        Jaksa työntää ja vetää yhtäaikaa kumpaakin, nytkin semmoiset aurausvallit että hyytyy

        Tiekarhujen tehot näyttävät olevan kolmensadan paikkeilla. Valmetin S-sarjassa puolestaan näyttää olevan 240-270 hevosvoiman välillä.


      • Usot sie ?

      • lkjhs

      • Lapiolla lähtee.
        lkjhs kirjoitti:

        muttei paljon tienhoidossa. täällä ainakin ajellaan kaikki tehot tapissa hollandilla

        Valtion tien auraaminen nykyisin on tavallaan ahneuden huippu. Eikä siitä voi urakoitsijoita
        syyttää. Eduskunnassa on vastuuihmiset.
        Sitten tuo epätasainen tie täällä meilläpäin johtuu mielestäni siintä, että tiellä liikkuvissa
        raktoreissa on lumiketjut ja ne tekee talvisin nimismieskiharan polanteesee ja perkele
        kun täristää.


      • örmy
        Lapiolla lähtee. kirjoitti:

        Valtion tien auraaminen nykyisin on tavallaan ahneuden huippu. Eikä siitä voi urakoitsijoita
        syyttää. Eduskunnassa on vastuuihmiset.
        Sitten tuo epätasainen tie täällä meilläpäin johtuu mielestäni siintä, että tiellä liikkuvissa
        raktoreissa on lumiketjut ja ne tekee talvisin nimismieskiharan polanteesee ja perkele
        kun täristää.

        traktoreita kohtaan vaivaa tätä palstaa pahasti. Pakostikin tulee mieleen,johtaako traktorin näke-
        minen mielen maanviljelijään siellä traktorin pukilla?
        Voin vakuuttaa,lähes kaikki traktoriurakoitsijat ovat ihan"oikeita"koneurakoitsijoita.
        Tienhoitokaluston kehitys on pitkään kulkenut hyvin tarkoituksenmukaiseen suuntaan. Traktori-
        kalusto on useissa tapauksissa käyttökelpoisempi,kuin autokalusto.Tulemme vielä näkemään mo-
        nenlaisia koneratkaisuja tienhoidossa,emme saa jämähtää siihen keltaisen TVH:n kuorma-auton
        ikävöintiin.


      • valtra S 280
        örmy kirjoitti:

        traktoreita kohtaan vaivaa tätä palstaa pahasti. Pakostikin tulee mieleen,johtaako traktorin näke-
        minen mielen maanviljelijään siellä traktorin pukilla?
        Voin vakuuttaa,lähes kaikki traktoriurakoitsijat ovat ihan"oikeita"koneurakoitsijoita.
        Tienhoitokaluston kehitys on pitkään kulkenut hyvin tarkoituksenmukaiseen suuntaan. Traktori-
        kalusto on useissa tapauksissa käyttökelpoisempi,kuin autokalusto.Tulemme vielä näkemään mo-
        nenlaisia koneratkaisuja tienhoidossa,emme saa jämähtää siihen keltaisen TVH:n kuorma-auton
        ikävöintiin.

        aurataan nykyisin paljonkin kulunkiteitä, varsinkin kevyenliikenteen väyliä, käy se kyllä maantienkin auraukseen aivan hyvin, jälki ei ole sen kummempaa koska nopeus on n.50km/h, kun kyseessä on maantietraktori, itselläni on s-sarjan valtra, 280 hv ja painoa n. 9 tonnia, siinä lumi saa kyytiä ja ketteryyttäkin löytyy tarkempiin kohdeaurauksiin. Harvemmissa aura-autoissa on takana lanaa tai kuormainta. Ja ns. kiinteistökoneet, ei niissäkään ole kuin joko aura tai kauha, mutta traktoriin saa molemmat samaanaikaan. Ajo-ominaisuudetkin ovat paremmat kuin bemarilla.


      • vaan harmittaa
        valtra S 280 kirjoitti:

        aurataan nykyisin paljonkin kulunkiteitä, varsinkin kevyenliikenteen väyliä, käy se kyllä maantienkin auraukseen aivan hyvin, jälki ei ole sen kummempaa koska nopeus on n.50km/h, kun kyseessä on maantietraktori, itselläni on s-sarjan valtra, 280 hv ja painoa n. 9 tonnia, siinä lumi saa kyytiä ja ketteryyttäkin löytyy tarkempiin kohdeaurauksiin. Harvemmissa aura-autoissa on takana lanaa tai kuormainta. Ja ns. kiinteistökoneet, ei niissäkään ole kuin joko aura tai kauha, mutta traktoriin saa molemmat samaanaikaan. Ajo-ominaisuudetkin ovat paremmat kuin bemarilla.

        menetetyt urakat. Siksi tie täristää.


      • Reva-tuki.
        vaan harmittaa kirjoitti:

        menetetyt urakat. Siksi tie täristää.

        Mäkin ostin eu-rahoilla valtran vai mikä se oli ja sit lumi lensi.
        Tiekin täristää kun omalla autolla ajaa. Voi että hatuttaa.


      • uuden traktorin
        Reva-tuki. kirjoitti:

        Mäkin ostin eu-rahoilla valtran vai mikä se oli ja sit lumi lensi.
        Tiekin täristää kun omalla autolla ajaa. Voi että hatuttaa.

        Mutta kertokaas mistä niitä EU-tukia sen ostoon löytyy? http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/maatalous/tuet.html Tuolta ei ainakaan löytynyt. Pitääpä vielä etsiä jos jostain teollisuuden investointi tukimuoto avustaisi traktorin ostoa.


      • 0pmtg

      • juuuho
        0pmtg kirjoitti:

        http://www.mavi.fi/fi/index/maaseudunrahoitus/investointituet.html

        traktorit ja aurat on koneita

        hyvä et tunnistit traktorin koneeksi mut jos oisit kattonu tukilistaa tarkemmin oisit itsekkin huomannu ettei siihen sisälly traktoreita eikä auroja.http://www.mavi.fi/attachments/mavi/maaseudunrahoitus/5I8pmJp2y/Maatilojen_investointituet_2010.pdf
        et silleen


      • uskokoon ken tahtoo
        vaan harmittaa kirjoitti:

        menetetyt urakat. Siksi tie täristää.

        poistuvat tienhoidosta nopeimmin näköjään protestilistan kautta että se siitä kannattavuudesta ja pääurakoitsija hieroo kämmeniään


      • klhjerndb
        uskokoon ken tahtoo kirjoitti:

        poistuvat tienhoidosta nopeimmin näköjään protestilistan kautta että se siitä kannattavuudesta ja pääurakoitsija hieroo kämmeniään

        Tiet täällä kun alkaa asfaltti nakyä....
        Kiitos vaan täristävästä talvesta....


      • Poronpurija2
        Usot sie ? kirjoitti:

        Tiekarhujen tehot näyttävät olevan kolmensadan paikkeilla. Valmetin S-sarjassa puolestaan näyttää olevan 240-270 hevosvoiman välillä.

        ja joidenkin panssarivaunujen ja lentokoneidenkin hevosvoimat taitavat sattua yksiin. Näitäkin voi verrata yhtälailla suorituskyvyn ja ominaisuuksien kautta kuin vaikkapa Veekmas:ia ja Valmettia. Eikö voikin?


      • voi varautua
        klhjerndb kirjoitti:

        Tiet täällä kun alkaa asfaltti nakyä....
        Kiitos vaan täristävästä talvesta....

        Hanki C5, niin huonokaan tie ei täristä. Lämmin, hyvä ajettava, hyvä auto Suomen talveen.


      • kpg1
        voi varautua kirjoitti:

        Hanki C5, niin huonokaan tie ei täristä. Lämmin, hyvä ajettava, hyvä auto Suomen talveen.

        Tienpitäjälle valitukset, ei täällä pospottaminen mitään auta.
        Meillä auraa yksityistien (n 15 Km) traktori urakoitsija jo 20 v:n kokemuksella ja jälki kestää arvostelun. Ajoitus lienee tärkeää siinä kuin oikeanlainen kalustokin.
        Aurattavan alueen leveyden määrittää viehkottaja kai...


      • Viehkottaja No 22
        kpg1 kirjoitti:

        Tienpitäjälle valitukset, ei täällä pospottaminen mitään auta.
        Meillä auraa yksityistien (n 15 Km) traktori urakoitsija jo 20 v:n kokemuksella ja jälki kestää arvostelun. Ajoitus lienee tärkeää siinä kuin oikeanlainen kalustokin.
        Aurattavan alueen leveyden määrittää viehkottaja kai...

        vitun viehkottaja? Missä olisi tarjolla viehkottajan ammatitutkintoja? Kun ei enää nää muut talvikunnossapidon hommat pidä päällään, niin alkoi tuo viehkottajan homma kiinnostamaan. Aina oon halunnu päästä määräämään...


      • ziligaz
        Viehkottaja No 22 kirjoitti:

        vitun viehkottaja? Missä olisi tarjolla viehkottajan ammatitutkintoja? Kun ei enää nää muut talvikunnossapidon hommat pidä päällään, niin alkoi tuo viehkottajan homma kiinnostamaan. Aina oon halunnu päästä määräämään...

        sopimuksen saa tienhoidossa heti kun vilauttaa koulun päästötodistusta jossa uskonto on 10 ja matematiikka 4


      • Valtra
        örmy kirjoitti:

        traktoreita kohtaan vaivaa tätä palstaa pahasti. Pakostikin tulee mieleen,johtaako traktorin näke-
        minen mielen maanviljelijään siellä traktorin pukilla?
        Voin vakuuttaa,lähes kaikki traktoriurakoitsijat ovat ihan"oikeita"koneurakoitsijoita.
        Tienhoitokaluston kehitys on pitkään kulkenut hyvin tarkoituksenmukaiseen suuntaan. Traktori-
        kalusto on useissa tapauksissa käyttökelpoisempi,kuin autokalusto.Tulemme vielä näkemään mo-
        nenlaisia koneratkaisuja tienhoidossa,emme saa jämähtää siihen keltaisen TVH:n kuorma-auton
        ikävöintiin.

        Näin on Örmy. Itse hoidan Liikennetrakorilla 2-luokan tietä.

        http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2012/01/traktorit_korvaavat_tiehoylia_pikkuteilla_3217842.html


      • mmmmmmmmmmmmm1
        Usot sie ? kirjoitti:

        Tiekarhujen tehot näyttävät olevan kolmensadan paikkeilla. Valmetin S-sarjassa puolestaan näyttää olevan 240-270 hevosvoiman välillä.

        ja hyölä painaa 18t -,taitaa pelarukset käydä kepeeksi ja voimakin loppuu,ei oo muunninta kuten hyölässä..mutta kätevähän rattorilla on paskaa ajaa:)


    • URAKOITSIJA!

      Olen tosiaan traktorikuski. lykin traktorillani yhden kunnan läheskaikki yleiset autotiet paitsi sen isoimmanpäätien hoitaa ne keltaaser kuormaautot! elikkäs viime talvena tuli vaihdettua 200 heppanen jontikka tuohon uuten 8R-sarjanmalliin. tehoa maksimissään meleki 400 heppaa.. painoa muistaakseni reilu 12000 kiloa plus rengaspainot noin 2 tonnia.... edessä levy... keskellä levy, jolla painetaan jää pois tiestä. ja takana tavallinen perälevy... plus. vauhti pienellä kiihdytyksellä 60 km/h ja voin sanua että jäläki on paree ku kuormaautolla.... ja parempaa yhdistelmää ei ole vielä lumien aurauksiin hetkeen tulossa. lumi lentää jo kuuudeskymnpis etuaurasta joka on niin alhaalla ku uppoaa , niiin kauas että kinoksia tien sivuun ei kerry... paitsi paikoissa jossa ei voi ajaa kovin lujaa..... Mutta tottahan se on että traktorilla tuloo ja tehdäään todella alaarvoista jälkeä. syynä yleensä pieni traktori, liianpienivauhti, se että säästetään levyjenteriä eikä lasketa sitä kunnolla maahan....... ja valmettien nostovarret on turhan paperisia ku painetaa levyjä kunnolla maahan ja vähä pökki jään reunoohin.... kunnon kokooset koneet alle ja jälki on parasta....!!!

      • Aurajulli

        Henk koht auraan sellasilla paperisilla vetovarsilla varustetuilla koneilla n.250tkm valtion teitä joissa on 1b,2 ja 3luokan teitä.Ensinnäkin vetovarsissa kannatellaan yleensä takapainoa (ihan vaan pieni piikki tuohon kommenttiin) Olipa kone minkä merkkinen hyvänsä ni kyl se jälki lähtee sieltä ratin ja selkänojan välistä.On aurattu myös kuorma-autolla ja olkoon siinä sit auto tai traktori ni kyl sen epätasasen pinnan yleensä tekee LIIAN KOVA VAUHTI!! 40-50km/h on paras vauhti alaterän kanssa auratessa,oli se sit auto tai traktori.Itellä aurat on kiinni samanlaisessa aurapukissa ku autossaki ja on ehdottomasti paras kiinnitys auralle.työpainoa on koneissa noin 10tonnia ja heposia koneesta riippuen 200-250hv.Ärsyttää suunnattomasti lukee näitä kommentteja koneiden käymättömyydestä tiettyihin töihin sellaisten suusta jotka ei helevettiäkään ymmärrä asiasta.Mut antaa koirien haukkuu ja ollaan traktoreilla auraajat ylpeitä työstämme kun sen kunnolla teemme.


    • pikkutraktorimiäs

      yhdyn tohon että valmetin nostolaitteet on tehty paperista, suomalaisilla sellutehtailla. Mutta eikö tollases jontikan mörssäris oo jo vähä turhan palijo tehua lumenlykintään? O: meinaan että polttoainetta varmaan kuluu tehojen mukaan?

      • john deere 8r

        joo, ei oo lumestapahemmin vastusta tuolle, tietokoneen mukaan ei oo hepoista puoletkaa käytös mihinää vaihees. Mutta kulutus on vastaava kuin muittenvalmistajien 60 heppaa pienemmis traktoreis.... että muihin saman tehoosiin nähden pieniruokaanen, vaikka syöki kyllä poltoainetta. Mutta kesällä ajelen urakoitsijana lietelantaa, niin tehot on tarpeen... ku agronicin 25 mottinen vaunu, http://www.agronic.fi/tuotteet/lietevaunut/pic45.htm#picture on takana, on tehoista hyötyä koska maastossa kuin mastossa on mentävä... omilla mailla pidän edessä vielä 8 metrin jyrsin äestä ja takana tuo vaunu. eikä tuossakaan tuu tehot kaikki vielä irti....


    • ennenvanhaan

      kyllä on tuo urakoonti/maanviljelys menny hurjaksi. ennen vedettiin yks siipisiä fälttejä pienellä taka tuupparilla. nykyää 400 heppaa, 25 mottinenvaunu takana ja jyrsin edes. HUH HUH... mutta taitaa tilojen koko vaatia kalustooltaki enemmän!?.....

    • a
    • mies2323322

      Eikös tuota jontikan uusinta 8r mallia piretä maailman, parhaana ja kehittyneimpänä traktorina tähän mennes..... moottorin kulutukset/päästöt/tehot. vaihteisto.... ja kaikki tekniikat tietokoneista lähtien sisällä on vissiin kehittyneintä....

    • aura mies

      rauhallisuus n malttia... kun ajaa rauhassa niin jälki on huomattavasti parempi... ootko koskaan ajanut aurakonetta? kokeile niin tiedät...

    • exauraaja.

      Aurakuskina kun joskus kuulisi kiitoksen. =D Sitä ei kuule vaikka kävisi joka rapun edustan erikseen harjaamassa ja jakaisi lehdet oviluukuista sisään. Eipä sillä on sitä tullu itsekkin sieltä Traktorin hytistä pari kertaa räjähdettyä siihen malliin että Destialta ovat perään soitelleet.

      • Nyt oon samoilla "exauraajan" kanssa , talavi on hyvin männy jos ei keväällä kuulu mitään ylimäärästä .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1341
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1006
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1000
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      298
      893
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe