Ovi jäätyy!

Kesää odotteleva

Onko kukaan keksinyt muut kuin lämmön hoidoksi pakkasilla reistalevalle oven lukolle. Ei jää lukkoon vaikka ovea lyö kiinni usean kerran. Eilen (19 celsiusta) sidottiin ovi liinalla toiseen oveen ja parinkymmen kilometrin ajon jälkeen lämmöt täysillä, lukko napsahti kiinni. Aiemmassa Passatissani oli sama vaiva kuin tässä A 6:ssa. Mikä neuvoksi?

33

5718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MB C180

      ulkoota kädellä sitä ovea kiinni niin paljon kuin jaksat, sitten napautat kaukosäätimestä ovet lukkoon, otat käden pois ovesta ja sitten avaat kaukosäätimellä ovet. Omassa Mersussani tämä temppu tepsii. Sen jälkee kannattaa suihkia jotain lukkojen voiteluainetta lukkoihin.

    • otherst

      vaihda merkkiä ei nämä keski-euroopan autot kestä suomen talvea.

    • voitelematta?

      Tietystihän se rassaa lukkoja jos auto seisoo pakkasessa ja tuiskussa koko talven yli. Mutta sen lukon voi voidella ase- tai silikoniöljyllä pari kertaa talven aikana. Kyllä yleensä pelaa. Nykyisin ei näköjään osata tai viitsitä hoitaa edes autoa lainkaan. Pienenä vinkkinä vielä sellainen että ovien tiivisteet kannattaa pyyhkiä jollain silikonipitoisella aineella. Mitä paksummalla, sen parempi.

      • KJH09

        sellainen hyvä aine tiivisteille? Itse kokeilin erästä silikoni "puikkoa", mutta se tuntui vain jäädyttävän enemmän niitä tiivisteitä.


      • - 25 C
        KJH09 kirjoitti:

        sellainen hyvä aine tiivisteille? Itse kokeilin erästä silikoni "puikkoa", mutta se tuntui vain jäädyttävän enemmän niitä tiivisteitä.

        Silikonipuikko on ihan surkea. Itekkin huomasin, että jäädyttää. Tiiviste oli taatusti kuiva ennen laittoa.
        Spray on parempi, vaikka sillä ruiskuttaa penkitkin, jos ei tarpeeksi varo.


      • Älykäs
        - 25 C kirjoitti:

        Silikonipuikko on ihan surkea. Itekkin huomasin, että jäädyttää. Tiiviste oli taatusti kuiva ennen laittoa.
        Spray on parempi, vaikka sillä ruiskuttaa penkitkin, jos ei tarpeeksi varo.

        Auttaisiko jos sitä silikonia ruiskuttaa reilusta ensin johonkin rättiin ja sitten sillä silikonin kyllästämällä rätillä pyyhkiin tiivisteet, ei ainakaan mene ohi, niin...


      • silikonia
        Älykäs kirjoitti:

        Auttaisiko jos sitä silikonia ruiskuttaa reilusta ensin johonkin rättiin ja sitten sillä silikonin kyllästämällä rätillä pyyhkiin tiivisteet, ei ainakaan mene ohi, niin...

        joka on tarkoitettu teollisuusompelukoneiden huoltoon. Kyllä toimii. Pari kertaa talvessa kun käy tiivisteet pienen kangaspalan avulla läpi niin jäätymishuolet voi unohtaa.


      • Jäämies.
        silikonia kirjoitti:

        joka on tarkoitettu teollisuusompelukoneiden huoltoon. Kyllä toimii. Pari kertaa talvessa kun käy tiivisteet pienen kangaspalan avulla läpi niin jäätymishuolet voi unohtaa.

        Ja mitä jäykempää, sen parempi. Kestää kertapyyhkäisyllä talven yli eikä repeydy tiivisteet irti.


    • Älykäs

      Jokuhan siellä jäätyy, voitelemalla aseöljyllä lukkopesä ensiavuksi. Jos aika tilat ja kyvyt riittävät, niin avaa ovipahvit, levyt, jne ja voitelee kaikki mekanismit. Todennäköisesti tehtaan jäljiltä, melko huonosti voideltu
      ja kuivunut ja kosteutta joka jäätyy.

      • parafiini

        Hyvälaatuinen aseöljy lukkoihin parasta. Käy apteekista ostamassa pullollinen parafiiniöljyä. Sitä trasseliin ja käyt tiivisteet läpi, niin hyvä tulee.


    • 23234324

      Mikä Audin malli?

      Aukeaako lukot ihan normaalisti vai jumittaako aukeaminenkin joskus?

      Yksi helpoin keino on seuraavanlainen joka saaattaa auttaa. Auto sulamaan, mieluummin yön yli oikeasti lämpimään halliin. Sitten iso pullo jotain CRC yleisvoiteluöljyä spräynä. Tätä työnnät ihan reilusti sinne lukkoihin (etuovien avainpesästä sisään) ja annat vaikuttaa tunnin pari. Nyt sitten renkkaat niitä ovia sekä käytät avaimella niitä lukkoja. Lopuksi perään kunnon aseöljyä. Tietenkin kuivaat ja putsaat sekä voitelet silikonirasvalla ovien tiivisteet.

    • A6 2.4

      Syypää on käsittääkseni lukoissa käytetty vaseliini, joka ei tunnu pitävän kosteudesta ja sitten ollaan kuvaamissasi ongelmissa. Itsellä on nyt viides Audi (A6) alla ja kaikissa on aina ollut sama vika. Pesun jälkeen ei pysy ovet talvella kiinni. Talvella ei siis pidä Audia lainkaan pestä ja viedä ulos, se on ainoa helppo tapa päästä tuosta ongelmasta ;) Aseöljy tai CRC kylvyllä lukkoon ennen ja jälkeen pesun voi saada helpotusta asiaan muttei se ainakaan itselläni ole läheskään aina toiminut. Auto päiväksi talliin kuivumaan pesun jälkeen niin sitten lukot taasen toimii. Muistaakseni tuolla volkkari- ja audifoorumeilla jotkut ovat ottaneet lukot irti ja vaihtaneet sinne toisennäköiset rasvat, mutta se on niin iso homma, etten itse ole viitsinyt.

      • Kesää odotteleva

        Tuntuu, että riittävän pitkä napakka pakkasjakso kuivattaa myös kosteuden lukoista, sillä nyt on mennyt jo viikon verran ettei ole noita liinoja tarvittu, jolla ovi sidotaan kiinni. Kysymys ei ole siis tiivisteistä, eikä myöskään ongelmia ole oven avaamisessa. Ovi ei vain yksinkrtaisesti napsahda kiinni, vaan ponnahtaa auki, kuten myös vollkkaristit tietävät. Noinkohan on käynyt etteivät Skoda ja Seat kanna tätä tyyppivaivaa? Tsekit ja espanjalaiset taitavat käyttää parempia öljyjä? Eiköhän tästäkin talvesta selvitä. Sinänsä muuten on ollut nautinto ajella näillä Quatrokeleillä.


      • Golf IV
        Kesää odotteleva kirjoitti:

        Tuntuu, että riittävän pitkä napakka pakkasjakso kuivattaa myös kosteuden lukoista, sillä nyt on mennyt jo viikon verran ettei ole noita liinoja tarvittu, jolla ovi sidotaan kiinni. Kysymys ei ole siis tiivisteistä, eikä myöskään ongelmia ole oven avaamisessa. Ovi ei vain yksinkrtaisesti napsahda kiinni, vaan ponnahtaa auki, kuten myös vollkkaristit tietävät. Noinkohan on käynyt etteivät Skoda ja Seat kanna tätä tyyppivaivaa? Tsekit ja espanjalaiset taitavat käyttää parempia öljyjä? Eiköhän tästäkin talvesta selvitä. Sinänsä muuten on ollut nautinto ajella näillä Quatrokeleillä.

        tuon "MB C180" antamaa neuvoa? Itse kokeilin tuota kikkaa IV Golfiin ja se tepsi.


    • Totuus sattuu

      Mulla on kaverin volkkaris ihan sama homma ja olen sanonu sillekki että asia ei muuksi muutu kuin automerkkiä vaihtamalla johonkin muuhun ku Skodaan, Audiin, Seattiin ja Volkswageniin, joidenka perusmallit on periaatteessa samoja autoja, silmäkarkin tasokkuus ja määrä vain Audia kohden mennessä kasvaa.

      Tietysti joku tulee taas tästä mielipiteestä minulle räyhäämään mutta kyllä nekin sitte ymmärtää ku muutaman kerran talven aikana kiipeää peräkontin kautta sisälle sen takia ettei niitä uskalla avata kunneivat mene uudestaan kiinni tai sitten ne ovat jäätyneet niin kiinni että ovea auki vetäessä kahva hajoaa ennen ku ovi aukeaa.

    • ...

      Aseöljyä lukkosylinteriin, ja näkyviin osiin oven sisään. Kestää pakkasta noin -50 celsiusta eikä tarvitse suihkuttaa kun ihan minimaalinen määrä, se leviää hyvin lukkoon.

      • uusi audisti

        parin päivän suojakelien jälkeen alkoi etuovi tekemään mullakin samaa, eli ei lukko pelaa.
        sinänsä ihan mielenkiintoista ajella yhdellä kädellä pidellen toisella ovea kiinni :D

        Ei annakyllöä liian hyvää kuvaa A6:sta talviautona, vaikka kuinka quattro onkin.
        Edellisessä Saab 9-5:ssä ei ollut talvisin yhtään minkäänlaista ongelmaa...
        Taitaa osata hurrit tehdä paremmin meikäläisiin oloihin sopivan auton, kuin sakemannit.
        No, itsepähän menin vaihtamaan :)


    • KiukkunenNainen

      Näitä on kiva lueskella pihassa kun odotan reilu puoltuntia että diisselidiudi lämpiää ja ovi menee kiinni. :). Aikasemmin lähin ajeleen pitämällä kuskin ovee itse kiinni ja odotin että sisätila lämpiää. Nyt kuskin etuovi veti sillain itsensä lukkoon (lukon nuppi ylhäällä) että ei aukee ulkopuolelta mutta sisäpuolelta aukee? Ovi on kuin lukossa mutta aukeaa siis sisältä? Joten joudun repsikan puolen etuovesta mennä sisään (repsikan puolen takaovi on koko ajan lukossa nuppi alhaalla ei aukee sisältä eikä ulkopuolelta) ja kun oon repsikan puolelta avannut kuskin oven niin en pysty lähtee ajamaan kun tarvii odottaa että repsikan ovi menee kiinni kun en pysty kahta ovea pitämään kiinni ajaessa (kuskin sekä repsikan). Nimim. Vi*tu että vitut*aa

      • GoldAndIce

        Virität siihen molempien ovien sisäkahvoista kiristysliinan, jolla tiukkaat ovet pysymään kiinni niin kauan, kun koslasi lämpenee, ja ovet pysyvät lukossa. Toinen vaihtoehto on hommata näille leveysasteille suunniteltu auto, jossa kaikki toimii niin kuin kesällä.


      • herätkääjo

        Ja kolmas ja ainoa vaiehtoehto on vaihtaa audi tai vollakri tai skoda pois.

        Ne on niitä räpelyksiä joihin teinimäiset tyttöset ihastuu ulkonäköön ja kusetus on valmis.

        Jos auto on takuunalainen niin meneppä kitisemään vaikka Laakkoseen niin et saa kuin lämintä kättä,et oikein sitäkään.

        Nuo on merkkejä jotka tulisi kiertää hyvin hyvin kaukaa,ennen ajaa pösöllä tai muulla kuin noilla joissa on aina vikoja.

        Mikä siinä on kun pitää yrittää pitää autoa viimeiseen saakka vaikka tajuaa sen olevan käyttöautona täysin romua laatua.

        Tojotakin lienee erimaata talvella,ja mersut ja saabit ,lienee volvotkin.


    • Omakas

      Minkä vuosimallien Audeista kyse? Itse olen harkinnut 2005-2008 A6:sta. Tai vanhempikin, 2000-2004 voisi tulla kyseeseen.

      MUTTA yksi suurimpia syitä vaihdolle olisi nykyisen Polon vm. 1999 jäätyvät ovet. Joko jäätyvät kiinni tai sitten eivät suostu sulkeutumaan. Ponnahtelua en ole havainnut. Vika ei ole lukkopesässä, eikä tiivisteissä, vaan jossain siellä sisemmällä lukon mekanismeissa, joihin voisi päästä käsiksi koko oven purkamalla, mutta parinkin huoltamon mukaan vaivalle ei ole olemassakaan mitään oikeaa ratkaisua. MUTTA sentään jonkunlaista apua tuntuisi olevan auton pitämisestä kuivana, jolloin kosteus ei pääse jäätymään väärään paikkaan. Tähän taas on tietenkin rajallisesti keinoja, mutta tuuletuksen pitäminen täysillä, ainakin niin pitkään kunnes ikkunoissa ei näy enää lainkaan kosteutta, tuntuisi auttavan. Eli varsinkin lyhyemmillä matkoilla puhallin huutaa aina täysillä, pidemmillä voi jossain 300km jälkeen jo laittaa pienemmälle, jos huurut ikkunoista kadonneet. Ilmastointiahan tuossa kotterossa ei ole, A6:en tilannetta sillä voinee parantaa huomattavasti.

      Kerran on jo apukuskin kahva jäänyt käteen, kun tyhmyyksissä tuli luultua kyseessä olevan voimalajin.

      Periaatteessa olin jo tämän poloisen ja tunnettujen DSG ja TSi-ongelmien vuoksi ajatellut hylätä vagineet lopullisesti, mutta kun nuo A6:t vaikuttavat melko edullisilta verrattuna MB:hen ja BMW:hen ja niitä on jonkun verran saatavissa manuaali vapari-yhdistelmällä. Rouvan mielestä kyseessä myös aikakautensa ja koko- sekä hintaluokkansa parhaan näköinen auto, lisäksi Audeilla maine hiljaisina autoina ja etuvetokin vain plussaa järkimiehelle. Mutta onko suhteellisen edukkaan hinnan selitys siis paska laatu? Katsastustilastoissahan kyllä A6 vm. 2005-> on pärjännyt toyotamaisen erinomaisesti, mutta katsastustilastoissahan eivät levinneet moottorit tai jäätyvät ovet näy..
      Toyotahan se suosikki olisi, mutta tuolla noin 10 vuoden ikäluokissa Avensis maksaakin jo about saman kuin A6, vaikka ominaisuuksiltaan kestävyyslaatua lukuunottamatta aivan eri luokan autoista kyse, kaiketi?

      • paskimmatautot

        Täysin paskaa se audi on ,akkat ne niitä ulkonäköjä miettii kun ne tajua laadusta yhtään mitään.

        Se on 100% vikatikki jos menee vgan:konsernin tuotteet ostamaan,sielä paskaa osaa peltien sisällä ihantäynnä.

        Tuo polon jäätyminen on ihan normaalia,se on noissa kaikissa paskoissa olemassa.

        Minä kyllästyin kerran erään jampan poloon,jätkä sitä palvo mutta ajaelee vähän niin äitinsä autolla tulee sitten käymään,voi vittu minä sanon .meinasin lekkalla lyödä ikkunat paskaksi siitä romusta,ovet on aina siinä jäässä.

        Se on samanlainen paska kun sinulla 99 mallia.Hirvee romu ajettu 170 000km ,voi että riepoo vielläkin,nyt se tollo sitten kertoi äitinsä säästävänsä uudenpaa autoa ja erehty sanomaan volkkariin,voi pers...,jouduin pitämään puhuttelun,haluaako teidän äiti istua tulevaisuudessa korjaamossa minkä verran sijoitettuaan ensiin 6-8000euroa?

        Ei kuulema halunnut,niinpä sanoin että unohda kaikki mikä muistuttaakaan volkkaria,siis ihan kaikki,ei auta ajoominaisuudet ei auta ulkonäkö,kun on täytä kuraa ne autot.

        Älä osta audia vaikka maksaisi 100e 2010 vuoden malli tai mikä vaan jos meinaat pitoautona pitää.

        Ajattele kerrankin järellä ja jätä ne akkojen autot liikeeseen tai tyhmille.Ja aja se volkkari järveen ja syvälle.


      • voiPoloista

        Teroaa ahistaa Vw: menestys ja Toyotan kyykkäys.


      • Omakas
        paskimmatautot kirjoitti:

        Täysin paskaa se audi on ,akkat ne niitä ulkonäköjä miettii kun ne tajua laadusta yhtään mitään.

        Se on 100% vikatikki jos menee vgan:konsernin tuotteet ostamaan,sielä paskaa osaa peltien sisällä ihantäynnä.

        Tuo polon jäätyminen on ihan normaalia,se on noissa kaikissa paskoissa olemassa.

        Minä kyllästyin kerran erään jampan poloon,jätkä sitä palvo mutta ajaelee vähän niin äitinsä autolla tulee sitten käymään,voi vittu minä sanon .meinasin lekkalla lyödä ikkunat paskaksi siitä romusta,ovet on aina siinä jäässä.

        Se on samanlainen paska kun sinulla 99 mallia.Hirvee romu ajettu 170 000km ,voi että riepoo vielläkin,nyt se tollo sitten kertoi äitinsä säästävänsä uudenpaa autoa ja erehty sanomaan volkkariin,voi pers...,jouduin pitämään puhuttelun,haluaako teidän äiti istua tulevaisuudessa korjaamossa minkä verran sijoitettuaan ensiin 6-8000euroa?

        Ei kuulema halunnut,niinpä sanoin että unohda kaikki mikä muistuttaakaan volkkaria,siis ihan kaikki,ei auta ajoominaisuudet ei auta ulkonäkö,kun on täytä kuraa ne autot.

        Älä osta audia vaikka maksaisi 100e 2010 vuoden malli tai mikä vaan jos meinaat pitoautona pitää.

        Ajattele kerrankin järellä ja jätä ne akkojen autot liikeeseen tai tyhmille.Ja aja se volkkari järveen ja syvälle.

        No nythän siitä poloisesta räjähti ensipakkasilla öljyt pitkin konehuonetta, että uudelle alkaa olla huutava tarve, mutta joo, sen verran tässä aiheeseen tullut perehdyttyä, että palaan vanhaan näkemykseeni: EI VAG:ia enää koskaan!


    • Ollil2

      Ne VAG konsernin lukot oli vaan ennen sellaisia, ei ne pelaa suomen talvessa vaikka mitä tekis. Lukko ja koko oven sisus on kai puutteellisesti kosteussuojattu, jos yrität avata ikkunan talvella niin avausmekanismi on heti finito. Kahvatkin jumittaa takvella niin että aina ei pääse edes auton sisään.Talvipesun jälkeen on varsinki ihan toivotonta ,ne vehkeet pitäs säilyttää lämpimässä tallissa. Muutenki niissä on ihan käsittämättömiä suunnittelu kämmejä, niitä premium tavaramerkkejä. Uudet on jo parempia.

    • juuhans2

      älä käytä lämpimiä parkkihallia pakkasilla pellit ei ehdi kuivua vaan huurtuu sisäpinnoilta ja sitten jäätyy samoin käy lukkojen servoille että ikkunamekanismille

    • näinmulla

      Minulla on A4 eikä mitään ongelmia lukkojen jäätymisen suhteen. Eilen kävin harjapesussa ja pakkasta 20 astetta. Lukot pelaa moitteetta. Samoin oli tilanne aikaisemmassa A4:saa. Ei ongelmia. Vuosimallit -06 ja -11. Näitä ennen olleessa -01 mallin Lagunassa lukot jäätyivät ja ovea ei saanut pysymään kiinni.

      • NäinEhkäSulla

        Laatuheitot ovatkin kuuluisia Saksalaisissa vankkureissa.....


    • ldv976

      Saksalaista premiumia!

    • kusmanni

      teknistä etumatkaa!

    • Anonyymi

      Nyt kun taas talvi koittaa niin muistakaa putsata ovien ja luukkujen tiivisteet ja sitten rasvatkaa ne silikonilla. Lukkoihin hyvissä ajoin reilusti aseöljyä ja vaikka paineilmaa perään.

      • Anonyymi

        Eipä tarvitse, kun ei ole saksalaista (tai saksalaisen konsernin) autoa. Lukot aukee ja menee kiinni, ovet aukee ja menee kiinni. Eikä edes tarvii rasvailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tarvitse, kun ei ole saksalaista (tai saksalaisen konsernin) autoa. Lukot aukee ja menee kiinni, ovet aukee ja menee kiinni. Eikä edes tarvii rasvailla.

        Vai niin taas kerran? Kyllä ne lukot tarvitsevat öljyä toimiakseen pitkää luotettavasti, muuten ne kuluvat ja jumittavat aikanaan. Tiivisteisiin voi laittaa voitelua, mutta kaikkiin ei suositella silikonia. Kuivaus tiivisteissä on tärkeää.
        Kannattaisi sinunkin Tero käydä koulut kunnolla ja valmistua johonkin kunnon ammattiin, niin pääset töihin, ehkä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8878
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2358
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe