Ei, en laittaisi tiikkiöljyä kannelle mutta nyt vanha pinna on käsitelty Hempelsin Teak Clenerillä. Kannattaako pinnaan nyt laittaa tiikkiöljyä?
tiikkiöljyä vai ei?
14
3682
Vastaukset
- X 37
Tiikkipinta käsitellään pelkästään Boracolilla tarvittaessa.
- uyfuoly
Ok, kiitos! Jotenkin tuntui vain että joku öljy olisi tehnyt hyvää koska pinna on päässyt kuivumaan ja siinä on pieniä halkeamia. Sellainen kerrosrakenne. Mitä se Boracol oikein tekee?
- X 37
uyfuoly kirjoitti:
Ok, kiitos! Jotenkin tuntui vain että joku öljy olisi tehnyt hyvää koska pinna on päässyt kuivumaan ja siinä on pieniä halkeamia. Sellainen kerrosrakenne. Mitä se Boracol oikein tekee?
Poistaa sammaleen ja homeen.
- pinna voittaa ruorin
Öljy sopii kaikkiin niihin pintoihin joita ei katsellaan mutta ei kosketa.
Lakkaus on taitolaji. Pieni vinkki: Välihionnat ja välineiden oikea käsittely ratkaisevat lopputuloksen.- Maritime1
Niin, lakkaus on taitolaji. Vinkkisi oli aivan oikea, välihiontoja kannattaa tehdä mahdollisimman usein ja lakattavien kerrosten tulee olla ohuita. Puuveneilijänä ollaan otettu turpiinkin mutta tällä kerralla kyse oli siitä että purkin teksti/ohjeet eivät vastanneet todellisuutta. Kirjoitimme aiheesta asiallisesti ja muitakin puupintojen käsittelyyn liittyvää matskua löytyy runsaasti blogistamme:
http://bluebrook.wordpress.com/2009/09/06/lakkapruuvin-huomioita/
- lakkapää
Kuulostaa siltä ei tuossa tiikissä mikään lakka nätisti pysy, varsinkin jos tuo pinna elää ja siinä on jo halkeamia.
Itse laittaisin pinnaan tiikkiöljyä. Voipi joutua laittamaan useita kertoja (3-5) jos puu on kovinkin janoinen. - 10+15
Varoitus tiikiöljystä: käsittelyn jälkeen pinta näyttää aluksi hyvältä, mutta muuttuu likaisen näköiseksi varsin pian. Näin kävi minulla viime kesällä LEFANT-tiikkiöljyn kanssa. Tämä on vasta yhden kauden kokeilun tulos, kokeilen putsata sitlooran tiikkiritilän keväällä ja ehkä sitten muunmerkkistä öljyä tilalle. Ehkä pinna ei ole niin altis likaantumiselle.
- -Mika-
Veneessä ulkotiloissa ei tiikin öljyäminen vaan toimi. Se pikeentyy, muuttuu likaisen näköiseksi jokatapauksessa. Ei auta öljymerkin vaihto. Parasta olisi tietysti vaan antaa sen tiikin harmaantua, mutta kyllä siinä lakkakin pysyy. Lakkaus täytyy vaan tehdä hyvin ja huolellisesti. Ja se pinna on siitä kiitollinen veneen osa, että sitä on varaa hioakin ihan kunnolla. Epäsiistin ja halkeilleen pinnan saa yllättävänkin pienellä hiomisella taas ihan uuden veroisen näköiseksi. 120 -paperilla käsin hiomalla, tai koneellakin voi hioa, jos pinna on "kantikas".
- hämmentynyt_
-Mika- kirjoitti:
Veneessä ulkotiloissa ei tiikin öljyäminen vaan toimi. Se pikeentyy, muuttuu likaisen näköiseksi jokatapauksessa. Ei auta öljymerkin vaihto. Parasta olisi tietysti vaan antaa sen tiikin harmaantua, mutta kyllä siinä lakkakin pysyy. Lakkaus täytyy vaan tehdä hyvin ja huolellisesti. Ja se pinna on siitä kiitollinen veneen osa, että sitä on varaa hioakin ihan kunnolla. Epäsiistin ja halkeilleen pinnan saa yllättävänkin pienellä hiomisella taas ihan uuden veroisen näköiseksi. 120 -paperilla käsin hiomalla, tai koneellakin voi hioa, jos pinna on "kantikas".
Jos tiikkiöljyä ei ole järkevää käyttää veneen ulko-osissa, niin mihin sitä kannattaa käyttää?
Olen hiukan noviisina ymmärtänyt että purkkareiden sisätiloissa on yleensä jotain muuta puuta, ja jos se on tiikkiä niin se on yleensä lakattua. Ja lakka ja tiikkiöljy on väärä yhdistelmä. Olenko aivan väärässä? - -Mika-
hämmentynyt_ kirjoitti:
Jos tiikkiöljyä ei ole järkevää käyttää veneen ulko-osissa, niin mihin sitä kannattaa käyttää?
Olen hiukan noviisina ymmärtänyt että purkkareiden sisätiloissa on yleensä jotain muuta puuta, ja jos se on tiikkiä niin se on yleensä lakattua. Ja lakka ja tiikkiöljy on väärä yhdistelmä. Olenko aivan väärässä?No minun mielestä tiikkiöljyä ei kannata käyttää veneessä juuri mihinkään. Ellei sitten juuri sisätiloissa niihin tiikkiosiin, jotka on öljytty, mutta ei lakattu. Ja ne on siis yleensä sellaisia osia, joita katsellaan, mutta ei ainakaan säännöllisesti kosketa (kuten joku jo totesikin).
Monessa veneessä on osa sisätilojen tiikeistä vaan öljytty. Useimmissa kylläkin kaikki on lakattu. Ja mulla on ensin öljytty ja sitten lakattu. Kyllä se lakka pysyy erinomaisesti öljytyssä tiikissä, kuten muissakin puulajeissa. Mutta öljynä on sillloin kylmäpuristettu pellavaöljy jollain homesuojalla (aspergol) terästettynä. Öljyän kaikki puuosat ennen lakkausta aina. Näin se lakka pysyy paremmin kiinni. - Kotipolttaja
-Mika- kirjoitti:
No minun mielestä tiikkiöljyä ei kannata käyttää veneessä juuri mihinkään. Ellei sitten juuri sisätiloissa niihin tiikkiosiin, jotka on öljytty, mutta ei lakattu. Ja ne on siis yleensä sellaisia osia, joita katsellaan, mutta ei ainakaan säännöllisesti kosketa (kuten joku jo totesikin).
Monessa veneessä on osa sisätilojen tiikeistä vaan öljytty. Useimmissa kylläkin kaikki on lakattu. Ja mulla on ensin öljytty ja sitten lakattu. Kyllä se lakka pysyy erinomaisesti öljytyssä tiikissä, kuten muissakin puulajeissa. Mutta öljynä on sillloin kylmäpuristettu pellavaöljy jollain homesuojalla (aspergol) terästettynä. Öljyän kaikki puuosat ennen lakkausta aina. Näin se lakka pysyy paremmin kiinni.Mitä nämä ns tiikkiöljyt ovat?
Jotain aidosta tiikistä kuivatislattua tiikin omaa öljyä, vai jotain petrokemian tuotetta.
Itse on tullut harrastettua tervanpolttoa tynnyrissä.
Joskos samalla menetelmällä saisi herutettua tiikistä öljyt pihalle.
Jemmasta löytyisi puoli mottia tiikkisiä tähteeksi jääneitä lankunpätkiä. - A_33
-Mika- kirjoitti:
No minun mielestä tiikkiöljyä ei kannata käyttää veneessä juuri mihinkään. Ellei sitten juuri sisätiloissa niihin tiikkiosiin, jotka on öljytty, mutta ei lakattu. Ja ne on siis yleensä sellaisia osia, joita katsellaan, mutta ei ainakaan säännöllisesti kosketa (kuten joku jo totesikin).
Monessa veneessä on osa sisätilojen tiikeistä vaan öljytty. Useimmissa kylläkin kaikki on lakattu. Ja mulla on ensin öljytty ja sitten lakattu. Kyllä se lakka pysyy erinomaisesti öljytyssä tiikissä, kuten muissakin puulajeissa. Mutta öljynä on sillloin kylmäpuristettu pellavaöljy jollain homesuojalla (aspergol) terästettynä. Öljyän kaikki puuosat ennen lakkausta aina. Näin se lakka pysyy paremmin kiinni.Samaa mieltä kanssa. Itse olen käyttänyt tiikkiöljyä (ei ole tiikistä peräsin! Katso koostumus Wikipediasta) sisätilossa ja se toimii siellä erinomaisesti. Lakalla vaikea saada samanlaista, silkinkiiltoista ja täysin tasaista pintaa. Ulkotiloissa ei kannata missään tapauksessa käyttää mustumisen vuoksi. Tiikkipinnan voi hioa vaikka joka vuosi, jolloin se näyttäuudenveroiselta..
- owatroll
A_33 kirjoitti:
Samaa mieltä kanssa. Itse olen käyttänyt tiikkiöljyä (ei ole tiikistä peräsin! Katso koostumus Wikipediasta) sisätilossa ja se toimii siellä erinomaisesti. Lakalla vaikea saada samanlaista, silkinkiiltoista ja täysin tasaista pintaa. Ulkotiloissa ei kannata missään tapauksessa käyttää mustumisen vuoksi. Tiikkipinnan voi hioa vaikka joka vuosi, jolloin se näyttäuudenveroiselta..
Mites tuo Owatrolin D2
- -Mika-
A_33 kirjoitti:
Samaa mieltä kanssa. Itse olen käyttänyt tiikkiöljyä (ei ole tiikistä peräsin! Katso koostumus Wikipediasta) sisätilossa ja se toimii siellä erinomaisesti. Lakalla vaikea saada samanlaista, silkinkiiltoista ja täysin tasaista pintaa. Ulkotiloissa ei kannata missään tapauksessa käyttää mustumisen vuoksi. Tiikkipinnan voi hioa vaikka joka vuosi, jolloin se näyttäuudenveroiselta..
Kyllä lakalla saa silkinkiiltoisen ja aivan tasaisen pinnan myös tiikkiin. Ei se puulaji sitä lakkauksen *pinnan* onnistumista mihinkään muuta.
Lakkauksessa on tärkeää muutama seikka: Eka lakkaus jopa 50/50 lakka/ohennin sekoitteella. Imeytyy paremmin puuhun ja pysyy siksi myös paremmin siinä kiinni.
Kaikki lakkakerrokset, paitsi viimeinen tehdään täyskiiltävällä. Annetaan kuivua kunnolla ja välihiotaan 240 tai hienommalla paperilla. hiontapöly poistetaan huolella. Ja annetaan ilmassa leijuvan pölyn myös laskeutua ene lakkausta, ettei se laskeudu märkään lakkaan!
Viimeinen lakkakerros sitten halutulla kirkkausasteella, itse käytän tiikissä puolihimmeää. Pinta näyttää samalta kuin juuri öljyttynä, mutta kestää vuosia samannäköisenä ja kestää hieman pesuakin.
Owatrol-käsittely on itseasiassa juuri sama asia kuin mitä tuolla ylempänä kerroin yleensä puulle tekeväni, erinimisillä tuotteilla vaan. D-1 on puuöljyä (pellavaöljypohjaista) ja D-2 on lakkaa, mutta en nyt ole ihan varma, että mitä lakkaa. Mahdollisesti uretaanilakkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549