Akun vaihto ja radion PIN-koodi (Clio)

Cliofani

Akku pitäisi ilmeisesti vaihtaa, kun syttyi pakkasilla käynnistyksen yhteydessä tuo alivarauksesta varoittava valo. Nyt kuitenkin käyttöohjeessa varoitetaan akun irroittamisesta, koska radion turvajärjestelmä kytkeytyy silloin päälle ja radion saa toimimaan vasta, kun näppäilee PIN-koodin akunvaihdon jälkeen. Ongelma on, että PIN-koodia ei löydy manuaaleista. Renault Clio -03 on kyseessä.

Voisiko akun vaihdon hoitaa jotenkin siten, että radio pysyisi jännitteellisenä koko ajan?

16

7604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akkumaatti

      Sen valon syttymisen takia ei akkua ilman testauste kannata vaihtaa. Vika saattaa olla vain laturin hiilissä tai muussakin lataushäiriössä.

      Akun vaihdossa voi kytkeä rinnakkaisvirtalähteen ylläpitämään järjestelmän jännitettä.

    • kokeillut

      Kyllä akun pystyy vaihtamaan niinkin, että järjestelmää pidetään jännitteisenä muuta kautta sen vaihdon ajan.
      Jos autoradio on ns. tehdasasennettu, sen koodin saat kyllä kysymällä merkkiliikkeesta ja todistamalla omistusoikeutesi kohteeseen.Koodi on hyvä olla, koska voihan akkukin mennä joskus niin tyhjiin, että radio menee jumiin sen takia.
      PIN on yleensä muuten erillisellä lapulla auton radion käyttöohjeen kanssa, jos tallessa

      Sellaiset alivaraus valot näillä pakkasilla syttyvät, vaikka akun oikeaa vaihtotarvetta ei ole. Aja pitempi lenkki, vähintään tunti, maantienopeutta, ilman penkinlämmittäjää, takalasin lämmittäjää yms. sähkörosvoja, niin akkusi ehtii täyttyä paremmin. Kylmällä säällä akku oikuttelee usein ilman vikaa, sen kemiallinen toiminta kun on silloin heikoimmillaan, eikä se ota eikä anna kunnolla varausta ..

      Itse olen sitä mieltä, että turvallisin tapa vaihtaa akku nykyisiin paljoa elektroniikkaa sisältäviin, erilaisia väyliä yms täynnä oleviin autoihin on:
      1. Auto sopivaan paikkaan ja sammuttaa normaalisti sen.
      2.Odottaa 15 min, että kaikki järjestelmät varmasti ehtivät torkku tilaansa.
      3. Akunkengät auki ja irti yhdellä nostolla, ei turhia kiinni auki koskettelua
      4. Puhdistaa akungengät , tarkistaa runkoonmenevän liitoksen yms. Voitelee akun kiinnitysmutterit ja ruuvit valmiiksi
      5. Uusi akku paikalleen ja kiinnitys.
      6. Akun kengät paikalleen ja kiristys yksi kerrallaan.

      7. Normaalisti virrat päälle ja käynnistys.
      8. Radion henkiin herättäminen jos aikaa on, PIN koodilla. Kellonkin yleensä joutuu laittamaan aikaan.

    • Näinkin

      Ei huku mitään muistista kun laittaa akkulaturin vaihdonajaksi päälle. Miinus jonnekin runkoon ja plussa plussan johtoon niin ettei varmasti irtoa akkua vaihtaessa.
      Tässä on ehdottoman tärkeää työ järjestys. Ensin parkit päälle autoon. Sitten laturi lataamaan, sitten vasta akun vaihto. Parkit on siksi laitettava päälle ettei jännite nouse liiaksi. Koska laturi ei anna tasavirtaa, vaan sykkivää tasavirtaa. Autossa on aina virtapiirissä joitain kondensaattoreita jotka nostavat jännitteen jännitepiikin huipulle koska akku ei ole enää piikkejä tasaamassa vaan parkin polttimot nielee nyt vuorostaan jännite piikit. Laturin voi irrottaa heti kun uusi akku on paikoillaan.

      • h.horsecollar

        Minä kyllä suhtautuisin suurella varauksella tuohon akkulaturi konstiin. Halvat laturit on tehty havaitsemaan tietty napajännite akusta ja pitämään siihen sopiva ero ylöspäin, jotta latausvirta kulkisi akkuun päin. Totta, että parkit kuormana auttaa, mutta minusta turhan riskialtista puuhaa uusissa autoissa, joissa voltin parin ylijännite piikki jo hajoittaa mikropiirejä. Jos pakko varmentaa, varmentaa sitten vaikka toisella akulla, pienikin käy siihen sen ajan. Laturin laittaa vasta , kun pääakku on vaihdettu, mikäli tarvetta latailla.
        Yksinkertaisinta vaihtaa on akku kokonaan välillä irti, ilman mitään kikkailuja.Nollaantuu samalla joukko muistista vikakoodejakin, jotka tulleet muistiin hetkellisistä häiriötilanteista.


      • lääninkäämi
        h.horsecollar kirjoitti:

        Minä kyllä suhtautuisin suurella varauksella tuohon akkulaturi konstiin. Halvat laturit on tehty havaitsemaan tietty napajännite akusta ja pitämään siihen sopiva ero ylöspäin, jotta latausvirta kulkisi akkuun päin. Totta, että parkit kuormana auttaa, mutta minusta turhan riskialtista puuhaa uusissa autoissa, joissa voltin parin ylijännite piikki jo hajoittaa mikropiirejä. Jos pakko varmentaa, varmentaa sitten vaikka toisella akulla, pienikin käy siihen sen ajan. Laturin laittaa vasta , kun pääakku on vaihdettu, mikäli tarvetta latailla.
        Yksinkertaisinta vaihtaa on akku kokonaan välillä irti, ilman mitään kikkailuja.Nollaantuu samalla joukko muistista vikakoodejakin, jotka tulleet muistiin hetkellisistä häiriötilanteista.

        uudemmissa autoissa voi mennä ajonesto päälle jos akku irroitetaan ilman virran syöttöä esim. tupakansytyttimen kautta. Sen jälkeen saa kyllä kikkailla, että saa auton käyntiin.


      • epäuskoinen
        lääninkäämi kirjoitti:

        uudemmissa autoissa voi mennä ajonesto päälle jos akku irroitetaan ilman virran syöttöä esim. tupakansytyttimen kautta. Sen jälkeen saa kyllä kikkailla, että saa auton käyntiin.

        Tarkoitatko, että jos akku vaikka käytössä tyhjenee liikaa, ajonesto menee päälle ja sitä ei saa enään pois päältä?


      • sesuura

        Moi,

        voisiko tuon laturin korvata toisella akulla (eli yhteensä kolme akkua), jolloin siitä ylimääräisestä akusta laitettaisiin plussa auton akkuun menevään plussakaapeliin ja miinus liitettäisiin vaikka auton runkoon (sen ei kait tarvitse mennä akun miinuskaapeliin välttämättä)? Olisiko näin turvallisempaa?

        Ulkomaisilla sivustoilla myyvät tupakansytyttimeen liitettävää härpäkettä, joka pitää jännitettä yllä akun vaihdon ajan (memory keeping).


      • citroen C-5
        epäuskoinen kirjoitti:

        Tarkoitatko, että jos akku vaikka käytössä tyhjenee liikaa, ajonesto menee päälle ja sitä ei saa enään pois päältä?

        vaan jos akun ottaa kokonaan irti.


      • h.horsecollar
        sesuura kirjoitti:

        Moi,

        voisiko tuon laturin korvata toisella akulla (eli yhteensä kolme akkua), jolloin siitä ylimääräisestä akusta laitettaisiin plussa auton akkuun menevään plussakaapeliin ja miinus liitettäisiin vaikka auton runkoon (sen ei kait tarvitse mennä akun miinuskaapeliin välttämättä)? Olisiko näin turvallisempaa?

        Ulkomaisilla sivustoilla myyvät tupakansytyttimeen liitettävää härpäkettä, joka pitää jännitettä yllä akun vaihdon ajan (memory keeping).

        Se tapa on turvallisempi, kuin akkulaturin kanssa puuhailu. Laturi liitettynä sähköjärjestelmään ilman akun kuormaa on minusta vaikeuksien kerjäämistä.Ylijännite on hyvin todennäköinen vaara silloin. minä en tuolla tavalla ikinä tekisi.

        Sillä apu akuilla olisi hyvä olla suurin piirtein sama varaustila, kuin vaihdettavalla, muuten kytkiessä kytkentähetkellä alkaa kulkea isohko akusta akkuun rengasvirta, kun napajännitteet alkavat tasaantua.


        Ensin napa johto kiinni, viimeksi - navasta tuleva runkoon jossain sopivan kaukana akusta, jos vaikka olisi akusta tulevaa vetyä ilmassa sopivasti. Ei sen tarvitse liittyä miinusnapaan akussa, parasta tehdä se liityntä erillään, kipinöi kuitenkin tilanteesta riippuen jonkin verran.

        Mitään varmistus jännitettä ei tarvitse, jos PIN koodi radiolle on tallessa ja osaa sen sinne myös syöttää sähkökatkon katkon jälkeen.
        Tuossa ylempänä on selkeä 6 kohdan ohje miten vaihto homman voi tehdä kaikessa rauhassa ilman varmennus kytkemisiä.

        Mutta, jokainen vaihtaa akkunsa luonnollisesti miten haluaa, minä vaihdan aina jännitteettömänä. Ei ole minulla ajonestot menneet solmuun eikä mitään muutakaan harmia ilmennyt. Voihan jossain ns. kalliissa merkissä olla niin löyhät systeemit, että leviävät ilman saatto- sähköhoitoa, vaikea sanoa, kun ei omista niin hienoa kulkupeliä.


      • mittailtiin
        h.horsecollar kirjoitti:

        Se tapa on turvallisempi, kuin akkulaturin kanssa puuhailu. Laturi liitettynä sähköjärjestelmään ilman akun kuormaa on minusta vaikeuksien kerjäämistä.Ylijännite on hyvin todennäköinen vaara silloin. minä en tuolla tavalla ikinä tekisi.

        Sillä apu akuilla olisi hyvä olla suurin piirtein sama varaustila, kuin vaihdettavalla, muuten kytkiessä kytkentähetkellä alkaa kulkea isohko akusta akkuun rengasvirta, kun napajännitteet alkavat tasaantua.


        Ensin napa johto kiinni, viimeksi - navasta tuleva runkoon jossain sopivan kaukana akusta, jos vaikka olisi akusta tulevaa vetyä ilmassa sopivasti. Ei sen tarvitse liittyä miinusnapaan akussa, parasta tehdä se liityntä erillään, kipinöi kuitenkin tilanteesta riippuen jonkin verran.

        Mitään varmistus jännitettä ei tarvitse, jos PIN koodi radiolle on tallessa ja osaa sen sinne myös syöttää sähkökatkon katkon jälkeen.
        Tuossa ylempänä on selkeä 6 kohdan ohje miten vaihto homman voi tehdä kaikessa rauhassa ilman varmennus kytkemisiä.

        Mutta, jokainen vaihtaa akkunsa luonnollisesti miten haluaa, minä vaihdan aina jännitteettömänä. Ei ole minulla ajonestot menneet solmuun eikä mitään muutakaan harmia ilmennyt. Voihan jossain ns. kalliissa merkissä olla niin löyhät systeemit, että leviävät ilman saatto- sähköhoitoa, vaikea sanoa, kun ei omista niin hienoa kulkupeliä.

        Väittely akkulaturin käytöstä akun vaihdossa herätti sivullisena mittailemaan tilanteita. Ensinnäkin, kuormittamattoman laturin jännitteen määrittely on haastavaa. Kokoaalto tasasuunnatussa laturissakin jännite menee 100 kertaa sekunnissa nollaan ja samoin huippuunsa. Miten mitata tällainen jännite? Mittatulos on eri jos mitataan viisarinäytöksellä, tai digitaalimittarilla. Molemmissa määrittyy erilailla keskijännite.
        Kun laitoin halpis laturiin pienen kondensaattorin rinnan, nousi jännite aallon huipulle, eli tässätapauksessa 18,2 v. Mutta kun laitoin kuormaa 5 w putosi jännite alle sen mitä normaalisti laturi lataa akkua. Tämän mittaukseni perusteella näyttäisi laturi olevan ihan turvallinen.
        Yksi vaihtoehtohan on tehdä kolmesta litteästä 4,5 v paristosta sarjakytkeneellä 3x4,5 = 13,5 v.
        Pattereidenhai ei tarvitse muuta kuin pitää jännite yllä muistien yllä pitämiseksi akun vaihdon aikana. On muutamia automerkkejä joita ei pysty käynnistämään jos tulee sähkökatkos.


      • lataamosta karannut
        mittailtiin kirjoitti:

        Väittely akkulaturin käytöstä akun vaihdossa herätti sivullisena mittailemaan tilanteita. Ensinnäkin, kuormittamattoman laturin jännitteen määrittely on haastavaa. Kokoaalto tasasuunnatussa laturissakin jännite menee 100 kertaa sekunnissa nollaan ja samoin huippuunsa. Miten mitata tällainen jännite? Mittatulos on eri jos mitataan viisarinäytöksellä, tai digitaalimittarilla. Molemmissa määrittyy erilailla keskijännite.
        Kun laitoin halpis laturiin pienen kondensaattorin rinnan, nousi jännite aallon huipulle, eli tässätapauksessa 18,2 v. Mutta kun laitoin kuormaa 5 w putosi jännite alle sen mitä normaalisti laturi lataa akkua. Tämän mittaukseni perusteella näyttäisi laturi olevan ihan turvallinen.
        Yksi vaihtoehtohan on tehdä kolmesta litteästä 4,5 v paristosta sarjakytkeneellä 3x4,5 = 13,5 v.
        Pattereidenhai ei tarvitse muuta kuin pitää jännite yllä muistien yllä pitämiseksi akun vaihdon aikana. On muutamia automerkkejä joita ei pysty käynnistämään jos tulee sähkökatkos.

        Johtopäätökset voivat olla erilaisia.

        Tavalliset yleimittarit näyttänevät tehollisarvoa. Kovasti sykkivässä tasavirta piirissä on aina yleensä enmenmän, piikit riittävät rikkomaan komponentteja, vaikka niiden olisivat tehot muuten minimaalisia.

        Kysymys lienee, kuka pitää tilannetta turvalisena. Akkulaturi, jonka kuorma ei saa vaihdon aikana kadota ehdottomasti , koska silloin vaihdetaan helposti hintavia mustia laatikoita, ECU yms. Siinä on se potentiaalinen riskinpaikka ja mahdollinen lisä rahanmeno.

        Jos taas varmentaa akulla tai paristolla, enintään , jos homma menee pieleen, katoaa radion koodi ja pahimmillaan ajonestolaite voi jumittua. Ne voinee palauttaa toimintaan uusia ostamatta,

        Yksinkertaisinta soittaa maahantuojalle, kysyä, voiko ko. automerkin ja vuosimallin akun vaihtaa ilman virityksiaä. Jos siihen ei estettä, säästyy ainakin aikaa, ehkä rahaakin parempilaatuiseen akkuun.


      • Hyvääkyytiä
        lataamosta karannut kirjoitti:

        Johtopäätökset voivat olla erilaisia.

        Tavalliset yleimittarit näyttänevät tehollisarvoa. Kovasti sykkivässä tasavirta piirissä on aina yleensä enmenmän, piikit riittävät rikkomaan komponentteja, vaikka niiden olisivat tehot muuten minimaalisia.

        Kysymys lienee, kuka pitää tilannetta turvalisena. Akkulaturi, jonka kuorma ei saa vaihdon aikana kadota ehdottomasti , koska silloin vaihdetaan helposti hintavia mustia laatikoita, ECU yms. Siinä on se potentiaalinen riskinpaikka ja mahdollinen lisä rahanmeno.

        Jos taas varmentaa akulla tai paristolla, enintään , jos homma menee pieleen, katoaa radion koodi ja pahimmillaan ajonestolaite voi jumittua. Ne voinee palauttaa toimintaan uusia ostamatta,

        Yksinkertaisinta soittaa maahantuojalle, kysyä, voiko ko. automerkin ja vuosimallin akun vaihtaa ilman virityksiaä. Jos siihen ei estettä, säästyy ainakin aikaa, ehkä rahaakin parempilaatuiseen akkuun.

        Ostin syksyllä käytetyn saabin enkä tullut tuota koodiasiaa ajatelleeksi kun irroitin akun, vaikka koodiin olen jo tottunut toisen saabin kohdalla. Nyt vain tässä uushankinnassa ei minkäänlaista koodia löytynyt holtovihoista eikä niiden kansista.
        Asia selvisi kysymällä nyt niin kuuluisaksi tulleelta tehtaalta Trollhättanista, piti vain huollossa antaa auton valmistenumero, radion tyyppi ja numero sekä todistaa omistusoikeus. Kysely meni sitten maahantuojan kautta Ruotsiin. Ja vastaus tuli seuraavana päivänä eikä maksanut mitään, ja poppikone soittaa taas mukavasti Junkkarisen Ruusuja hopeamaljassa.
        Näin tehokas ja edullinen on Saabin huolto, suuret kiitoksen Mäkelän Autolle Järvenpäähän. Kyllä taas on hauska saabilla ajella ja joskus vaihtaa uudempaankin!


      • Akun vaihtanut
        h.horsecollar kirjoitti:

        Minä kyllä suhtautuisin suurella varauksella tuohon akkulaturi konstiin. Halvat laturit on tehty havaitsemaan tietty napajännite akusta ja pitämään siihen sopiva ero ylöspäin, jotta latausvirta kulkisi akkuun päin. Totta, että parkit kuormana auttaa, mutta minusta turhan riskialtista puuhaa uusissa autoissa, joissa voltin parin ylijännite piikki jo hajoittaa mikropiirejä. Jos pakko varmentaa, varmentaa sitten vaikka toisella akulla, pienikin käy siihen sen ajan. Laturin laittaa vasta , kun pääakku on vaihdettu, mikäli tarvetta latailla.
        Yksinkertaisinta vaihtaa on akku kokonaan välillä irti, ilman mitään kikkailuja.Nollaantuu samalla joukko muistista vikakoodejakin, jotka tulleet muistiin hetkellisistä häiriötilanteista.

        Kerran laitoin pikalaturin akunvaihto ajaksi antamaan virtaa. Autossa oli radio sekä virta päällä.
        Radio siinä leikkissä poksahti. Eikä tuo moottorikaan lähtenyt enää pyörimään. Katsoin sitten sen laturin antamaa jännitettä oskiloskoopilla. Jännite oli ilman akun tasaavaa vaikutusta 10- 28V.
        Onneksi ei tuon suurempia vaurioita tullut sillä kertaa. Radio ja moottorin tietokone.


    • FKI

      MISTÄ VOI SAADA SELVILLE RADION KOODIN KYTETTIIN AKKU POISSA JA EI LÖYDY KOODIA MISTÄÄN PIKAISTA APUA TOIVOEN

      • orkkis?????

        Jos soitin ola alkuperäinen "merkki soitin" niin voit kysyä auton merkkiliikkeestä, siellä pitäisi olla rekkarin perusteella tallessa.


    • Jussit 14

      Vanha topikki mutta tämä sama juttu kävi mulle ja 40e olisi maksanut KOODI tohon kasettiradioon! En maksanut kun sillä saa jo hyvän CD soittimenkin.
      Ryöväystäkö?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe