Henkiöautoilijoille tiedoksi että voitte heitellä knoppejanne lisää.
Paperirullien kuljetus
Rullien kuljetukseen tulisi ensisijassa käyttää tukevilla laidoilla varustettua ajoneuvoa.Etummaiset rullat tuetaan etupäätyä vasten(akselipainot huomioon ottaen).Mikäli takimmainen rulla ei nojaa takalaitaan tai laita ei ole riittävän tukeva,on rulla tuettava tai sidottava kuormatilaan.
Mikäli rullat kuljetetaan päällekkäin,on päällä olevan rullajonon ensimmäinen ja viimeinen rulla sidottava kuormatilaan.Mikäli rullat ovat kapeita,tuetaan alarivi sivusuunnassa ja ylärivissä kaikki rullat sidotaan.
Jos rullia ei ole mahdollista tukea etupäätyä vasten,rullien vieriminen estetään tuennan ja sidonnan yhdistelmällä,käyttämällä esim.kuljetuspukkia tai vastaavaa,tai eteen-ja taaksepäin suunnatulla sidoksella.Eteenpäin liikkumista estävän sidonnan on oltava rullan painoa vastaavan,ellei tuenta salli pienempää sidontaa.Korkeat rullat tulisi sivusuunnassa sitoa mahdollisimman ylhäältä.
Kuljetettaessa rullia pystyasennossa(esim.sanomalehtipaperirullia)ensimmäiset rullat tuetaan etupäätyä vasten ja muut rullat sivu-ja takalaitaa vasten.Rullista on pyrittävä tekemään sidontavälineillä suuryksiköitä.Kun rullat ylettyvät enintään 1/3 yli laitakorkeuden,ei erillistä sidontaa tarvita laitojen ollessa riittävän tukevat.
Jos rullat ylettyvät huomattavasti()yli laitojen,on rullat sidottava esim.sitomispeitteellä,-verkolla tai ns.valjasrakenteella.
Erikokoisia rullia samassa kuormassa kuljetettaessa on herkimmin putoavat rullat pyrittävä sijoittamaan kuorman keskelle.Rullat voidaan myös sijoittaa sopivasti lomittain ja sivulaitoja vasten niin,että niiden liikkuminen estyy.
Rivien välistä kyllä pystyy lukemaan alan ammattilainen monta porsaanreikää missä oma katsanto eroaa viranomaisen katsannosta siinä määrin että sakot voi kirjoittaa.
Kuorman sidonta
22
4154
Vastaukset
- Anssi
Periaate ja sidonnan tarkoitus on se että kuorma on kiinni niin hyvin että kiinnitys kestää kuorman painon verran eteenpäin ja puolet taakse ja sivuille.
Lain lähtökohta on se että kuorma pysyy kyydissä paniikkijarrutuksessa. Millään järkevällä sidonnalla ei voida varmistaa kuorman pysymistä kyydissä kolaritilanteessa.
Sidonta pitää tarkastella koko kuorman kannalta. Ei riitä että kuorman ensimmäiset rullat (780kg/kpl)sidotaan kiinni 1000kg liinoilla, jos niiden takana on alustaan kiinni sitomattomia rullia.- Donitsi
teksti on suoraan paperirullien sitomisesta käsittelevän ohjekirjasen sivulta.Tällä ohjeella tehty sitominen riittää ja sakkoja ei pitäisi tulla.Ohjekirjan tekemisessä on varmaan ollut mukana oppinuttakin väkeä,ei se autokuskien laatima ole,me kun emme muiden mielestä osaa mitään.
- Anssi
Donitsi kirjoitti:
teksti on suoraan paperirullien sitomisesta käsittelevän ohjekirjasen sivulta.Tällä ohjeella tehty sitominen riittää ja sakkoja ei pitäisi tulla.Ohjekirjan tekemisessä on varmaan ollut mukana oppinuttakin väkeä,ei se autokuskien laatima ole,me kun emme muiden mielestä osaa mitään.
Esittämässäsi sidontaohjeessa ja minun yksinkertastuksessa ei kai ollut mitään ristiriitaa? Vai oliko?
- Anssi
"Eteenpäin liikkumista estävän sidonnan on oltava rullan painoa vastaavan."
"Rullista on pyrittävä tekemään sidontavälineillä suuryksiköitä."
Molemmat ehdot täytyy toteutua, ei riitä että rullat sidotaan yhteen, jos ne eivät ole kiinni alustassa, tai laidat ei estä eteen liukumista.
Aika monesti näkee että kuorma on sidottu nippuihin, mutta nippuja ei ole kinnitetty mitenkään. Ei ne vaneri seinät paljon pidättele, kun koko kuorma painuu etuseinää vasten vaikka pelkässä paniikkijarrutuksessa.- Pate
Kyllä ne seinät paniikkijarrutuksesta tulevat voimat kestää, muttei bussiin tai toiseen rekkaan törmäämisestä ja siitä aiheutuvia voimia.
- Donitsi
rullat kuljetetaan päällekkäin,on päällä jne...
- Anssi
"Mikäli rullat kuljetetaan päällekkäin,on päällä olevan rullajonon ensimmäinen ja viimeinen rulla sidottava kuormatilaan."
Tämä ei poista sitä ehtoa että kuorman pitää olla sidottu painoaan vastaavasti estämään liikkuminen eteen.
Jos rulla rivissä on 5 rulla ja vain ensimmäinen sidotaan estämään eteen päin liukuminen, niin sidonna pitää kestää viiden rullan massa. - Donitsi
Anssi kirjoitti:
"Mikäli rullat kuljetetaan päällekkäin,on päällä olevan rullajonon ensimmäinen ja viimeinen rulla sidottava kuormatilaan."
Tämä ei poista sitä ehtoa että kuorman pitää olla sidottu painoaan vastaavasti estämään liikkuminen eteen.
Jos rulla rivissä on 5 rulla ja vain ensimmäinen sidotaan estämään eteen päin liukuminen, niin sidonna pitää kestää viiden rullan massa.varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä.
6 luku 47§/2 - Anssi
Donitsi kirjoitti:
varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä.
6 luku 47§/2Eli kun pinnoittaa lavan asfaltilla ja laittaa kurmaan tassuiksi henkilöauton renkaat on kitkakerroin noin 1 eikä kuormaa tarvitse sitoa lainkaan, koska siinä on pitoa massansa verran sivu suuntaan.
- Donitsi
Anssi kirjoitti:
Eli kun pinnoittaa lavan asfaltilla ja laittaa kurmaan tassuiksi henkilöauton renkaat on kitkakerroin noin 1 eikä kuormaa tarvitse sitoa lainkaan, koska siinä on pitoa massansa verran sivu suuntaan.
Kuiva lava=kitkakerroin 0,3
Märkä = " 0,2
Luminen = " 0,1
Kitkavoiman suuruus riippuu kosketuspintojen karheudesta sekä kuorman painosta.
Kitkavoima=Kitkakerroin*kuorman paino - Anssi
Donitsi kirjoitti:
Kuiva lava=kitkakerroin 0,3
Märkä = " 0,2
Luminen = " 0,1
Kitkavoiman suuruus riippuu kosketuspintojen karheudesta sekä kuorman painosta.
Kitkavoima=Kitkakerroin*kuorman painoMitä pitäisi laskea?
Jos kitka kerroin on 0.1 niin sidonnasta saa vähentää 10% (100o kilon paalin saa sitoa 900kg liinalla). Jos kitka on 1 (hyvä auton rengas kuivalla asfaltilla) niin saa vähentää 100%. - Donitsi
Donitsi kirjoitti:
Kuiva lava=kitkakerroin 0,3
Märkä = " 0,2
Luminen = " 0,1
Kitkavoiman suuruus riippuu kosketuspintojen karheudesta sekä kuorman painosta.
Kitkavoima=Kitkakerroin*kuorman painoihmiset ovat antaneet tälläiset kitkakertoimet.Nyt voit tolla kaavalla laskea miten sidot sen kuormas,ei siihen vaikuta onko se lava mitä materiaalia tahansa.Kitkakerroin on aina kuljetuksissa vakio.
- Anssi
Donitsi kirjoitti:
ihmiset ovat antaneet tälläiset kitkakertoimet.Nyt voit tolla kaavalla laskea miten sidot sen kuormas,ei siihen vaikuta onko se lava mitä materiaalia tahansa.Kitkakerroin on aina kuljetuksissa vakio.
Jospa edes noita ohjeita kitkavähennyksineen noudatettaisiin, niin sekin olisi hyvä.
- Donitsi
Anssi kirjoitti:
Jospa edes noita ohjeita kitkavähennyksineen noudatettaisiin, niin sekin olisi hyvä.
osaksi noudatetaan.Älä haasta mutu tuntumalla
- Anssi
Donitsi kirjoitti:
osaksi noudatetaan.Älä haasta mutu tuntumalla
Olikos se niin että kolmestakymmenestä tarkastetusta rekasta kuuteen kirjoitettiin sakko kuorman sidonnasta...
- Donitsi
Anssi kirjoitti:
Olikos se niin että kolmestakymmenestä tarkastetusta rekasta kuuteen kirjoitettiin sakko kuorman sidonnasta...
sidonnasta on akselipainojen ja kiekkojen jälkeen helpoin kirjoittaa sakko.Aina on jotain moitetta.
- Pate
Donitsi kirjoitti:
sidonnasta on akselipainojen ja kiekkojen jälkeen helpoin kirjoittaa sakko.Aina on jotain moitetta.
Ne sakot kirjoitetaan herkimmin kappaletavarakuormille joissa on sekalaista tavaraa. On tynnyreitä, pahvilaatikoita, mopoja, tyynyjä, lavallisia tomaatteja, jäätelöaltaita, mattorullia, jne. jne. Sellainen kuorma on käytännössä mahdoton sitoa täysin lainmukaisesti ja siitä poliisi voi sit kirjoittaa sen sakon. Toki se sidotaan niin hyvin kun sen saa, mutta jos lakia pilkulleen luetaan niin se ei riitä. Esim. sulla on 6 kpl tyynyjä muovipussissa yhtenä nippuna, koitapa sitoa se kuormaliinoilla noiden vaatimusten mukaan (ei onnistu). Sit satut ratsiaan ja poliisi kirjoittaa siitä sakon. No pääsit tilastoon. Nyt sit täällä kirjoitetaan et niin ja niin monessa rekassa oli puutteita kuormansidonnassa.
- knoppia
käytti se kuski,joka ei ollut sitonut irtonaista
kaivurin-kauhaa millään kiinni ja vastaan tuleva
henkilöautoilija kuoli espoossa ?- Donitsi
Sitä on vaikea mennä sanomaan,osaksi asiaa valkaisee se tieto että kyseessä oli maansiirtovehkeet ja niillä miehillä pitäisi täälläkin olla aivan oma palsta
- lensi
Donitsi kirjoitti:
Sitä on vaikea mennä sanomaan,osaksi asiaa valkaisee se tieto että kyseessä oli maansiirtovehkeet ja niillä miehillä pitäisi täälläkin olla aivan oma palsta
lavetti-kuormurin lavalta,kun sitä ei oltu
kiinnitetty mitenkään lavaan. - Donitsi
lensi kirjoitti:
lavetti-kuormurin lavalta,kun sitä ei oltu
kiinnitetty mitenkään lavaan.maansiirtomiehillä olisi oltava oma palstansa.Rahtiliikenteellä ja maansiirtoliikenteellä on ero kuin hevosella ja aasilla.
- kullervo
Donitsi kirjoitti:
maansiirtomiehillä olisi oltava oma palstansa.Rahtiliikenteellä ja maansiirtoliikenteellä on ero kuin hevosella ja aasilla.
Ei paljoa kannattaisi laskea kitkan varaan!!!!. tässä hyvä linkki kuormansitomiseen ym!!!!!
http://www.logistiikkastrategia.fi/Kuormansidonta.pdf. Näin se homma etenee ja turvallisia ajoja!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879