Kuorman sidonta

Donitsi

Henkiöautoilijoille tiedoksi että voitte heitellä knoppejanne lisää.
Paperirullien kuljetus
Rullien kuljetukseen tulisi ensisijassa käyttää tukevilla laidoilla varustettua ajoneuvoa.Etummaiset rullat tuetaan etupäätyä vasten(akselipainot huomioon ottaen).Mikäli takimmainen rulla ei nojaa takalaitaan tai laita ei ole riittävän tukeva,on rulla tuettava tai sidottava kuormatilaan.

Mikäli rullat kuljetetaan päällekkäin,on päällä olevan rullajonon ensimmäinen ja viimeinen rulla sidottava kuormatilaan.Mikäli rullat ovat kapeita,tuetaan alarivi sivusuunnassa ja ylärivissä kaikki rullat sidotaan.

Jos rullia ei ole mahdollista tukea etupäätyä vasten,rullien vieriminen estetään tuennan ja sidonnan yhdistelmällä,käyttämällä esim.kuljetuspukkia tai vastaavaa,tai eteen-ja taaksepäin suunnatulla sidoksella.Eteenpäin liikkumista estävän sidonnan on oltava rullan painoa vastaavan,ellei tuenta salli pienempää sidontaa.Korkeat rullat tulisi sivusuunnassa sitoa mahdollisimman ylhäältä.

Kuljetettaessa rullia pystyasennossa(esim.sanomalehtipaperirullia)ensimmäiset rullat tuetaan etupäätyä vasten ja muut rullat sivu-ja takalaitaa vasten.Rullista on pyrittävä tekemään sidontavälineillä suuryksiköitä.Kun rullat ylettyvät enintään 1/3 yli laitakorkeuden,ei erillistä sidontaa tarvita laitojen ollessa riittävän tukevat.

Jos rullat ylettyvät huomattavasti()yli laitojen,on rullat sidottava esim.sitomispeitteellä,-verkolla tai ns.valjasrakenteella.

Erikokoisia rullia samassa kuormassa kuljetettaessa on herkimmin putoavat rullat pyrittävä sijoittamaan kuorman keskelle.Rullat voidaan myös sijoittaa sopivasti lomittain ja sivulaitoja vasten niin,että niiden liikkuminen estyy.

Rivien välistä kyllä pystyy lukemaan alan ammattilainen monta porsaanreikää missä oma katsanto eroaa viranomaisen katsannosta siinä määrin että sakot voi kirjoittaa.

22

4154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anssi

      Periaate ja sidonnan tarkoitus on se että kuorma on kiinni niin hyvin että kiinnitys kestää kuorman painon verran eteenpäin ja puolet taakse ja sivuille.

      Lain lähtökohta on se että kuorma pysyy kyydissä paniikkijarrutuksessa. Millään järkevällä sidonnalla ei voida varmistaa kuorman pysymistä kyydissä kolaritilanteessa.

      Sidonta pitää tarkastella koko kuorman kannalta. Ei riitä että kuorman ensimmäiset rullat (780kg/kpl)sidotaan kiinni 1000kg liinoilla, jos niiden takana on alustaan kiinni sitomattomia rullia.

      • Donitsi

        teksti on suoraan paperirullien sitomisesta käsittelevän ohjekirjasen sivulta.Tällä ohjeella tehty sitominen riittää ja sakkoja ei pitäisi tulla.Ohjekirjan tekemisessä on varmaan ollut mukana oppinuttakin väkeä,ei se autokuskien laatima ole,me kun emme muiden mielestä osaa mitään.


      • Anssi
        Donitsi kirjoitti:

        teksti on suoraan paperirullien sitomisesta käsittelevän ohjekirjasen sivulta.Tällä ohjeella tehty sitominen riittää ja sakkoja ei pitäisi tulla.Ohjekirjan tekemisessä on varmaan ollut mukana oppinuttakin väkeä,ei se autokuskien laatima ole,me kun emme muiden mielestä osaa mitään.

        Esittämässäsi sidontaohjeessa ja minun yksinkertastuksessa ei kai ollut mitään ristiriitaa? Vai oliko?


    • Anssi

      "Eteenpäin liikkumista estävän sidonnan on oltava rullan painoa vastaavan."

      "Rullista on pyrittävä tekemään sidontavälineillä suuryksiköitä."

      Molemmat ehdot täytyy toteutua, ei riitä että rullat sidotaan yhteen, jos ne eivät ole kiinni alustassa, tai laidat ei estä eteen liukumista.

      Aika monesti näkee että kuorma on sidottu nippuihin, mutta nippuja ei ole kinnitetty mitenkään. Ei ne vaneri seinät paljon pidättele, kun koko kuorma painuu etuseinää vasten vaikka pelkässä paniikkijarrutuksessa.

      • Pate

        Kyllä ne seinät paniikkijarrutuksesta tulevat voimat kestää, muttei bussiin tai toiseen rekkaan törmäämisestä ja siitä aiheutuvia voimia.


    • Donitsi

      rullat kuljetetaan päällekkäin,on päällä jne...

      • Anssi

        "Mikäli rullat kuljetetaan päällekkäin,on päällä olevan rullajonon ensimmäinen ja viimeinen rulla sidottava kuormatilaan."

        Tämä ei poista sitä ehtoa että kuorman pitää olla sidottu painoaan vastaavasti estämään liikkuminen eteen.

        Jos rulla rivissä on 5 rulla ja vain ensimmäinen sidotaan estämään eteen päin liukuminen, niin sidonna pitää kestää viiden rullan massa.


      • Donitsi
        Anssi kirjoitti:

        "Mikäli rullat kuljetetaan päällekkäin,on päällä olevan rullajonon ensimmäinen ja viimeinen rulla sidottava kuormatilaan."

        Tämä ei poista sitä ehtoa että kuorman pitää olla sidottu painoaan vastaavasti estämään liikkuminen eteen.

        Jos rulla rivissä on 5 rulla ja vain ensimmäinen sidotaan estämään eteen päin liukuminen, niin sidonna pitää kestää viiden rullan massa.

        varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.
        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä.
        6 luku 47§/2


      • Anssi
        Donitsi kirjoitti:

        varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.
        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä.
        6 luku 47§/2

        Eli kun pinnoittaa lavan asfaltilla ja laittaa kurmaan tassuiksi henkilöauton renkaat on kitkakerroin noin 1 eikä kuormaa tarvitse sitoa lainkaan, koska siinä on pitoa massansa verran sivu suuntaan.


      • Donitsi
        Anssi kirjoitti:

        Eli kun pinnoittaa lavan asfaltilla ja laittaa kurmaan tassuiksi henkilöauton renkaat on kitkakerroin noin 1 eikä kuormaa tarvitse sitoa lainkaan, koska siinä on pitoa massansa verran sivu suuntaan.

        Kuiva lava=kitkakerroin 0,3
        Märkä = " 0,2
        Luminen = " 0,1
        Kitkavoiman suuruus riippuu kosketuspintojen karheudesta sekä kuorman painosta.
        Kitkavoima=Kitkakerroin*kuorman paino


      • Anssi
        Donitsi kirjoitti:

        Kuiva lava=kitkakerroin 0,3
        Märkä = " 0,2
        Luminen = " 0,1
        Kitkavoiman suuruus riippuu kosketuspintojen karheudesta sekä kuorman painosta.
        Kitkavoima=Kitkakerroin*kuorman paino

        Mitä pitäisi laskea?

        Jos kitka kerroin on 0.1 niin sidonnasta saa vähentää 10% (100o kilon paalin saa sitoa 900kg liinalla). Jos kitka on 1 (hyvä auton rengas kuivalla asfaltilla) niin saa vähentää 100%.


      • Donitsi
        Donitsi kirjoitti:

        Kuiva lava=kitkakerroin 0,3
        Märkä = " 0,2
        Luminen = " 0,1
        Kitkavoiman suuruus riippuu kosketuspintojen karheudesta sekä kuorman painosta.
        Kitkavoima=Kitkakerroin*kuorman paino

        ihmiset ovat antaneet tälläiset kitkakertoimet.Nyt voit tolla kaavalla laskea miten sidot sen kuormas,ei siihen vaikuta onko se lava mitä materiaalia tahansa.Kitkakerroin on aina kuljetuksissa vakio.


      • Anssi
        Donitsi kirjoitti:

        ihmiset ovat antaneet tälläiset kitkakertoimet.Nyt voit tolla kaavalla laskea miten sidot sen kuormas,ei siihen vaikuta onko se lava mitä materiaalia tahansa.Kitkakerroin on aina kuljetuksissa vakio.

        Jospa edes noita ohjeita kitkavähennyksineen noudatettaisiin, niin sekin olisi hyvä.


      • Donitsi
        Anssi kirjoitti:

        Jospa edes noita ohjeita kitkavähennyksineen noudatettaisiin, niin sekin olisi hyvä.

        osaksi noudatetaan.Älä haasta mutu tuntumalla


      • Anssi
        Donitsi kirjoitti:

        osaksi noudatetaan.Älä haasta mutu tuntumalla

        Olikos se niin että kolmestakymmenestä tarkastetusta rekasta kuuteen kirjoitettiin sakko kuorman sidonnasta...


      • Donitsi
        Anssi kirjoitti:

        Olikos se niin että kolmestakymmenestä tarkastetusta rekasta kuuteen kirjoitettiin sakko kuorman sidonnasta...

        sidonnasta on akselipainojen ja kiekkojen jälkeen helpoin kirjoittaa sakko.Aina on jotain moitetta.


      • Pate
        Donitsi kirjoitti:

        sidonnasta on akselipainojen ja kiekkojen jälkeen helpoin kirjoittaa sakko.Aina on jotain moitetta.

        Ne sakot kirjoitetaan herkimmin kappaletavarakuormille joissa on sekalaista tavaraa. On tynnyreitä, pahvilaatikoita, mopoja, tyynyjä, lavallisia tomaatteja, jäätelöaltaita, mattorullia, jne. jne. Sellainen kuorma on käytännössä mahdoton sitoa täysin lainmukaisesti ja siitä poliisi voi sit kirjoittaa sen sakon. Toki se sidotaan niin hyvin kun sen saa, mutta jos lakia pilkulleen luetaan niin se ei riitä. Esim. sulla on 6 kpl tyynyjä muovipussissa yhtenä nippuna, koitapa sitoa se kuormaliinoilla noiden vaatimusten mukaan (ei onnistu). Sit satut ratsiaan ja poliisi kirjoittaa siitä sakon. No pääsit tilastoon. Nyt sit täällä kirjoitetaan et niin ja niin monessa rekassa oli puutteita kuormansidonnassa.


    • knoppia

      käytti se kuski,joka ei ollut sitonut irtonaista
      kaivurin-kauhaa millään kiinni ja vastaan tuleva
      henkilöautoilija kuoli espoossa ?

      • Donitsi

        Sitä on vaikea mennä sanomaan,osaksi asiaa valkaisee se tieto että kyseessä oli maansiirtovehkeet ja niillä miehillä pitäisi täälläkin olla aivan oma palsta


      • lensi
        Donitsi kirjoitti:

        Sitä on vaikea mennä sanomaan,osaksi asiaa valkaisee se tieto että kyseessä oli maansiirtovehkeet ja niillä miehillä pitäisi täälläkin olla aivan oma palsta

        lavetti-kuormurin lavalta,kun sitä ei oltu
        kiinnitetty mitenkään lavaan.


      • Donitsi
        lensi kirjoitti:

        lavetti-kuormurin lavalta,kun sitä ei oltu
        kiinnitetty mitenkään lavaan.

        maansiirtomiehillä olisi oltava oma palstansa.Rahtiliikenteellä ja maansiirtoliikenteellä on ero kuin hevosella ja aasilla.


      • kullervo
        Donitsi kirjoitti:

        maansiirtomiehillä olisi oltava oma palstansa.Rahtiliikenteellä ja maansiirtoliikenteellä on ero kuin hevosella ja aasilla.

        Ei paljoa kannattaisi laskea kitkan varaan!!!!. tässä hyvä linkki kuormansitomiseen ym!!!!!

        http://www.logistiikkastrategia.fi/Kuormansidonta.pdf. Näin se homma etenee ja turvallisia ajoja!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6484
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3260
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1774
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1023
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe