Haluaisin unohtaa epäoikeidenmukaisuuden, miten?

Miten?

Olen jostain syystä aivan yliherkkä epäoikeidenmukaiselle kohtelulle. Minulla on vahva oikeidentaju, ja se koskee myös omaa toimintaani, mutta ongelmaksi on muodostunut itse kokemani "merkityksetön" epäoikeudenmukaisuus. Siis sellainen tyyliin epäoikeudenmukainen arviointi tentissä, eipäoikeudenmukainen kohtelu kaupassa, epäoikeudenmukaiset Kelan kriteerit jostain etuudesta... tai vaikka ihan randomilla heitetty äkäisen, lapsellisen ihmisen huorittelu, jolla ei todellisuudessa ole mitään tekemistä minun kanssani. Tällaiset asiat, jotka eivät oikeasti itsessään muuttaisi elämänlaatuani suuntaan tai toiseen, kun vaan en tekisi niistä itselleni ongelmaa. Tai asiat, joita en voi muuttaa, mutta tuhlaan silti energiaa niistä ahdistumiseen.

Yritän olla ajattelematta asiaa. En pysty. Yritän selittää itselleni, että ei sillä ole väliä, mutta en usko. Se on EPÄOIKEUDENMUKAISTA, ja silloin sillä ei ole väliä onko se isoa, pientä tai merkityksellistä. Kiukuttaa. Ärsyttää. Ajattelen hetken muuta, ja sitten ajatukseni palaavat takaisin asiaan. Sanon itselleni, että mitä tuota märehtimään, ei se märehtimällä mihinkään muutu... ja kohta löydän itseni taas märehtimästä.

Tiedän, että ongelmani ovat pienet moneen muuhun verrattuna. Mutta haluaisin todella kasvaa ihmisenä niin että pääsisin tästä eroon, koska maailma on täynnä epäoikeudenmukaisuutta ja se on kai vain nieltävä. Erityisesti opinnoissani olen huomannut, että joudun hyvin usein näkemään tarpeetonta vaivaa tai kokemaan aiheetonta harmia jonkun toisen virheen vuoksi (esim. olin kerran menossa uusimaan tenttiä, jonka olin oikeasti suorittanut jo hyväksytysti, mutta tietokantaan oli merkitty hylätty koska opettaja oli sekoittanut minun ja toisen opiskelijan paperit, ja kerran taas kun menin tenttiin, minulle ilmoitettiin ettei minulla ole oikeutta osallistua - tämä siksi että opintotoimistossa täti oli laittanut paperin vahingossa väärään pinoon). Mutta sen tarpeettoman vaivan ja aiheettoman harmin lisäksi paisuttelen asiaa mielessäni ja stressaan siitä päiviä tai jopa viikkoja!

Miten voin kehittyä ihmisenä?

10

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä stressaa

      että elämä ei ole täydellistä. Mikään ei ole täydellistä. Totta kai tapahtuu epäoikeudenmukaisia asioita, mutta sitten kun niitä erityisesti ajattelee, alkaa vetämään niitä puoleensa. Jos antaisit vain asioiden olla, niin et vedä epäoikeudenmukaisia tapahtumia puoleesi.

      • ap.

        Juu-u. Mutta ihan oikeasti, miten te ihmiset voitte PÄÄTTÄÄ että ette ajattele jotain tai ette stressaa jostain? Jos minua vaivaa jokin asia, epäoikeudenmukaisuus tai muu, niin en minä voi VALITA tuleeko se mieleeni illalla kun odotan unta... voitteko te?


      • OidiBus
        ap. kirjoitti:

        Juu-u. Mutta ihan oikeasti, miten te ihmiset voitte PÄÄTTÄÄ että ette ajattele jotain tai ette stressaa jostain? Jos minua vaivaa jokin asia, epäoikeudenmukaisuus tai muu, niin en minä voi VALITA tuleeko se mieleeni illalla kun odotan unta... voitteko te?

        Kuulun Ap:n kanssa samaan kastiin,olen niitä joita epäoikeudenmukaisuus jää kaivelemaan ja sellainen ärsyttää kun huomaa ettei muut ole moksiskaan.
        Nyt kun elämää on tahkottu yli puolet olen oppinut elämään tunteideni kanssa,ja tästä saattaa olla hyötyä kaltaisellesi myös.
        Jos kertoisin kaiken epäoikeudenmukaisuudesta jota olen joutunut kokemaan tulisi tapauksesta varmaan kirja,mutta niiden kaiveleminen on turhaa.
        Sinun on hyvä tietää,on olemassa kahdenlaisia ihmisiä,toiset eivät vaan välitä kyseisistä asioista paskan vertaa ja murto-osa on kaltaisiamme jotka tälläiset huomioivat eivätkä vaan voi tunteilleen mitään että ne jää kaivelemaan.
        Olisi siis helpompi elää,jos asiat eivät kiusaisi aivoissa.

        Minua on auttanut seuraavanlainen ohjeistus.
        Hyväksy että on asioita joihin et pysty vaikuttamaan,usko siihen että sellaiset asiat on itsesi kannalta parempi vaan unohtaa mielestäsi pois.
        Kun tulee tilanne,jossa huomaat epäoikeuden tapahtuneen ota ensimmäiseksi tehtäväksesi pohtia onko tapahtunut kategoriassa "voin vaikuttaa siihen toimimalla jotenkin" vai kuuluuko se tapauksiin joihin et voi vaikuttaa millään muotoa.
        Selvitä tämä yhtälö ensin.
        Tapaukset joihin et usko pystyväsi millään muotoa vaikuttamaan,tai vaikuttamallakaan ne eivät paranna mieltäsi enää mitenkään ,yksinkertaisesti unohda asia siihen,älä mieti tai pohdi sitä.
        Tämän jälkeen podet katkeroituneita tunteita muutaman päivän ja tapahtunut on poissa päiväjärjestyksestäsi sen jälkeen.
        Kaikkein pahinta on katkeroituminen,koston suunnitteleminen ,nämä ainoastaan pitävät ikävän asian pidempään mielessäsi eivätkä suinkaan helpota kiukkuasi.
        Harjoiteltuasi edellä mainittuja malleja huomaat hallitsevasi vihaasi paremmin,ja jokaisella kerralla asiat menevät nopeimmin ohi päästäsi.
        Näissä asioissa liiallinen pohtiminen ja mietiskely on vaan pahasta itsellesi.
        Hyväksy se että maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta,mutta älä uhraa itseäsi sen alttarille.
        Tämä on älykkäiden ja tunteikkaiden ihmisten ongelma,tyhmemmät eivät kiinnitä tälläisiin mitään huomioita sen enempää kun pierun äänen kuulemiseen.


      • Ap.
        OidiBus kirjoitti:

        Kuulun Ap:n kanssa samaan kastiin,olen niitä joita epäoikeudenmukaisuus jää kaivelemaan ja sellainen ärsyttää kun huomaa ettei muut ole moksiskaan.
        Nyt kun elämää on tahkottu yli puolet olen oppinut elämään tunteideni kanssa,ja tästä saattaa olla hyötyä kaltaisellesi myös.
        Jos kertoisin kaiken epäoikeudenmukaisuudesta jota olen joutunut kokemaan tulisi tapauksesta varmaan kirja,mutta niiden kaiveleminen on turhaa.
        Sinun on hyvä tietää,on olemassa kahdenlaisia ihmisiä,toiset eivät vaan välitä kyseisistä asioista paskan vertaa ja murto-osa on kaltaisiamme jotka tälläiset huomioivat eivätkä vaan voi tunteilleen mitään että ne jää kaivelemaan.
        Olisi siis helpompi elää,jos asiat eivät kiusaisi aivoissa.

        Minua on auttanut seuraavanlainen ohjeistus.
        Hyväksy että on asioita joihin et pysty vaikuttamaan,usko siihen että sellaiset asiat on itsesi kannalta parempi vaan unohtaa mielestäsi pois.
        Kun tulee tilanne,jossa huomaat epäoikeuden tapahtuneen ota ensimmäiseksi tehtäväksesi pohtia onko tapahtunut kategoriassa "voin vaikuttaa siihen toimimalla jotenkin" vai kuuluuko se tapauksiin joihin et voi vaikuttaa millään muotoa.
        Selvitä tämä yhtälö ensin.
        Tapaukset joihin et usko pystyväsi millään muotoa vaikuttamaan,tai vaikuttamallakaan ne eivät paranna mieltäsi enää mitenkään ,yksinkertaisesti unohda asia siihen,älä mieti tai pohdi sitä.
        Tämän jälkeen podet katkeroituneita tunteita muutaman päivän ja tapahtunut on poissa päiväjärjestyksestäsi sen jälkeen.
        Kaikkein pahinta on katkeroituminen,koston suunnitteleminen ,nämä ainoastaan pitävät ikävän asian pidempään mielessäsi eivätkä suinkaan helpota kiukkuasi.
        Harjoiteltuasi edellä mainittuja malleja huomaat hallitsevasi vihaasi paremmin,ja jokaisella kerralla asiat menevät nopeimmin ohi päästäsi.
        Näissä asioissa liiallinen pohtiminen ja mietiskely on vaan pahasta itsellesi.
        Hyväksy se että maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta,mutta älä uhraa itseäsi sen alttarille.
        Tämä on älykkäiden ja tunteikkaiden ihmisten ongelma,tyhmemmät eivät kiinnitä tälläisiin mitään huomioita sen enempää kun pierun äänen kuulemiseen.

        Aloitan treenit välittömästi :) Kiitos!


      • Ajattele-
        ap. kirjoitti:

        Juu-u. Mutta ihan oikeasti, miten te ihmiset voitte PÄÄTTÄÄ että ette ajattele jotain tai ette stressaa jostain? Jos minua vaivaa jokin asia, epäoikeudenmukaisuus tai muu, niin en minä voi VALITA tuleeko se mieleeni illalla kun odotan unta... voitteko te?

        Olet huoneessa ja siellä on erilaisia asioista. Yksi asia on "epäoikeudenmukaisuus". Se on siellä huoneessa, mutta et tuijota sitä koko aikaa. Se esim. sijaitsee ajatushuoneesi sängyn alla, josta löydät sen korkeintaan siivoamalla villakoirat. Eihän sinun koko ajan tarvitse sitä miettiä. Mietit niin paljon muitakin asioita. Kun muistat tämän huonejutun, niin pystyt tekemään ajatuksillesi jotain!


      • n
        ap. kirjoitti:

        Juu-u. Mutta ihan oikeasti, miten te ihmiset voitte PÄÄTTÄÄ että ette ajattele jotain tai ette stressaa jostain? Jos minua vaivaa jokin asia, epäoikeudenmukaisuus tai muu, niin en minä voi VALITA tuleeko se mieleeni illalla kun odotan unta... voitteko te?

        tunteiden hallinta, ettei ota vihaa vaan työntää sen mielestään, lähimmäisiä on vaikea saada oppimaan että itse on vähemmän tunteellinen.
        Jos mahdollista selvitä asiat, jotka kaivelevat, joka ei tahdo sopua, jääköön yksin.


    • nfzglk<djfFZÄFöl,

      En tiedä, sillä itselläni on samoin tuollainen tarve tulla oikeudenmukaisesti kohdelluksi ja, että muitakin kohdeltaisiin oikeudenmukaisesti. Mielestäni sinä olet terve henkinen, mutta ahdistuksen joka seuraa tuosta tulisi purkaa johonkin. Ehdottaisin jotakin kansalaistoimintaa jossa saat ajaa oikeudenmukaisuuden aatetta. tällöin sinua voisi helpottaa se, että teet jotakin jotta asiat paranevat.

      • hg

        Minusta hyvä oli tuo, että kannatta erottaa ne jutut mihin voi vaikuttaa niistä mihin ei voi.
        Opiskelu epäoikeudenmukaisuuksista...se on perusinhimillistä, että joku tekee virheen...voit itsekkin tehdä virheen joskus tulevaisuudessa josta joku joutuu kärsimään. Mutta sinulla on tietenkin oikeus korjata virhe ja vaatia sitä. Sen lisäksi omanlukunsa on se sävy millä sinua on kohdeltu noissa tilanteissa. jos sinua on nöyryytetty ja väheksytty, voit saada niihin hyvitystä sanomalla takaisin. Itseäni suututti erään opettajan vähättelevä suhtautuminen minuun ja osaamiseeni, kun virheet kokeessa johtuivat muusta kuin osaamisesta.
        Opettaja purki minuun jotain omia juttujaan ja vähätteli. Oikeasti pääsin asiasta yli kun sanoin opettajalle, että en ota vastaan hänen vähättelevää suhtautumistaan ja että hän ei voi yhden kokeen perusteella arvioida minua perusteellisesti. Myönsin oman huolimattomuuteni tehtävien valinnassa, mutta kieltäydyin ottamasta vastaan opettajan vähättelyä osaamisen suhteen itse aineessa. Olisin saanut koeesta kympin ilman huolimattomuus virhettä.
        Jotenkin se, että ikäänkuin heitin sen "pallon" takaisin" sinne helpotti minua, enkä ole kokenut katkeruutta vaikka tiedän, että olisin ansainnut sen kympin k.o aineesta. En riehunnut, mutta annoin takaisin..


    • muitakin

      Helpottaa tietää, että muitakin vaivaa tämänlainen ongelma. Epäoikeudenmukainen kohtelu toisia ja itseään vastaan. Erityisesti nykyään en siedä helpostikaan epäoikeudenmukaista kohtelua itseäni kohtaan; Tämä tulee varmaan siitä, että koen menneisyydessä olleen huonon oloni osittain johtuneen siitä, että sallin itselleni huonoa kohtelua.

      Itse olen kokeillut tähän vaivaan aktiivista unohtamista, mutta sekään ei välillä onnistu niin kuin pitäisi. Katkeroitumista on välillä haastavaa välttää, mutta siihen on pyrittävä, koska se jos mikään pilaa aivot ja elämisen. Asiaa helpottaa, jos pystyy syventymään tosi keskittyneesti aivan toiseen juttuun, jolloin asian kokonaan unohtaminen tapahtuu täysin hetkeksi. Tämä on auttanut mua. Etsin kyllä edelleen keinoa purkaa oloa.

      Oidibukselta hyvä viesti. Ja siihen liittyen: Se turhauttaa, jos luulee pystyvänsä vaikuttamaan johonkin epäoikeudenmukaisuuteen, mutta huomaakin että näin olekkaan.

    • :P

      (esim. olin kerran menossa uusimaan tenttiä, jonka olin oikeasti suorittanut jo hyväksytysti, mutta tietokantaan oli merkitty hylätty koska opettaja oli sekoittanut minun ja toisen opiskelijan paperit, ja kerran taas kun menin tenttiin, minulle ilmoitettiin ettei minulla ole oikeutta osallistua - tämä siksi että opintotoimistossa täti oli laittanut paperin vahingossa väärään pinoon).

      Mutta tuohan kuulostaa aivan tahalliselta kiusanteolta ja simputukselta! Tottakai tällaisista asioista kuuluukin raivostua! Törkeää mikä törkeää! Et sinä ollenkaan turhista keuhkoa. Jatka vain samaan malliin, sinussa ei ole mitään vikaa. Vika on niissä, jotka eivät tällaisesta välitä kun kerrot. Mutta he kuuluvatkin siihen ihmisryhmään, joka vain kulkee mitään tekemättä ohi, kun näkevät että joku raiskataan julkisella paikalla keskellä kirkasta päivää tai mummo makaa massa jalka katkenneena ja huutaa apua. Tällaista tapahtuu oikeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe