Matala humina puutalossa?

Tarkkakorvat

Hei!
Asumme puutaloasunnossa 40-luvulla rakennetun hirsirunkoisen talon toisessa kerroksessa. Kesämökkimme virkaa toimittaa rintamamiestalo samalta vuosikymmeneltä. Molemmissa taloissa kuuluu hiljaisuudessa melko hiljainen ja matala humina/hurina. Aiemmissa asunnoissamme tai muualla vieraillessa ei moista huminaa kuuluu joten tulee muualta kuin omista korvistamme tämä ääni. Kummassakaan talossa ei ole ilmalämpöpumppua joten tämä ei ole syynä.

Onko jollain muulla kokemusta ja/tai osaako joku esittää arvauksia mistä moinen johtuu? Voisiko syynä olla esimerkiksi savupiippu?

112

12559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykssyy

      jos sähköjohdot tulee ilmalankoina suoraan talon kylkeen niin aiheuttavat joskus tommosta huminaa.

    • --humina--

      paremminkin matalaa kumisevaa ja hieman aaltoilevaa ääntä? Minulla mökki pohjoisessa ja kokemusta on.

      • --humina--

        Hieman tarkennusta, vaikka kahjun maineen näillä palstoilla kai saakin, ei haitta näin anonyyminä.
        Olen pienen ikän kuullut ajoittain sellaista matalaa hurinaa asunnossa sekä kesämökillä, asia on lopulta mennyt sähkötaulun verkkohurinan piikkiin, taajuuskin on sopinut, eli noin 50 Hz

        No mökin sijainti vaihtui pohjoissuomen erämaahan, missä lähin sähkölinjakin on kilometrien päässä, mutta hurina (kumina) kuului, ja vaaran laelle kiivettäessä vaan voimistui.
        Kun eräs tuttava ilmoitti tulevansa hulluksi, jos ei saa selville mikä "se ääni" on, niin ymmärsin, etten ollut ainoa, joka ko. mölyä kuulee, myös vaimoni kuulee hiljaisuudessa samaa, mutta saattaa kysyä, että mikäs auto tuolla hurisee, vaikka autosta ei ole tietoakaan.
        Asia alkoi vaatia pohtimista, selvää oli ettei kyseessä ollut mikään tinnitykseen vittaava pysyvä kuulohäiriö, eikä mistään rakennuksestakaan johtuva, ääntä voi kuvailla: kuin joku soittaisi bassokitaraa 10 kilometrin päässä kilovatin vahvistimella.
        Lähemmin ajatellen kumina tuntui ajoittuvan auringonpilkkumaksimin esiintymisen aikoihin, vuosia oli hiljaista, ja asia unohtuikin välillä, revontuliakin käytiin katsomassa jäällä, mutta yhtäläisyyttä niihin ei tuntunut olevan.
        En tänä päivänä tiedä, onko kysessä akustinen ilmiö, vai jokin (kuulo)hermostossa syntyvä, veikkaan jälkimmäistä ja aiheuttajaksi samaa aurinkopilkkuaikoihin esiintyvää hiukkaspommitusta, joka ilmakehään osuessaan revontuletkin aiheuttaa, olen aikonut ottaa yhteyttä Ilmatieteen Laitokseenkin, mutta mitä lie olisivat naureskelleet.
        Niin että tämä minun kohdalla hurinasta puutaloissa.


      • Tarkkakorvat
        --humina-- kirjoitti:

        Hieman tarkennusta, vaikka kahjun maineen näillä palstoilla kai saakin, ei haitta näin anonyyminä.
        Olen pienen ikän kuullut ajoittain sellaista matalaa hurinaa asunnossa sekä kesämökillä, asia on lopulta mennyt sähkötaulun verkkohurinan piikkiin, taajuuskin on sopinut, eli noin 50 Hz

        No mökin sijainti vaihtui pohjoissuomen erämaahan, missä lähin sähkölinjakin on kilometrien päässä, mutta hurina (kumina) kuului, ja vaaran laelle kiivettäessä vaan voimistui.
        Kun eräs tuttava ilmoitti tulevansa hulluksi, jos ei saa selville mikä "se ääni" on, niin ymmärsin, etten ollut ainoa, joka ko. mölyä kuulee, myös vaimoni kuulee hiljaisuudessa samaa, mutta saattaa kysyä, että mikäs auto tuolla hurisee, vaikka autosta ei ole tietoakaan.
        Asia alkoi vaatia pohtimista, selvää oli ettei kyseessä ollut mikään tinnitykseen vittaava pysyvä kuulohäiriö, eikä mistään rakennuksestakaan johtuva, ääntä voi kuvailla: kuin joku soittaisi bassokitaraa 10 kilometrin päässä kilovatin vahvistimella.
        Lähemmin ajatellen kumina tuntui ajoittuvan auringonpilkkumaksimin esiintymisen aikoihin, vuosia oli hiljaista, ja asia unohtuikin välillä, revontuliakin käytiin katsomassa jäällä, mutta yhtäläisyyttä niihin ei tuntunut olevan.
        En tänä päivänä tiedä, onko kysessä akustinen ilmiö, vai jokin (kuulo)hermostossa syntyvä, veikkaan jälkimmäistä ja aiheuttajaksi samaa aurinkopilkkuaikoihin esiintyvää hiukkaspommitusta, joka ilmakehään osuessaan revontuletkin aiheuttaa, olen aikonut ottaa yhteyttä Ilmatieteen Laitokseenkin, mutta mitä lie olisivat naureskelleet.
        Niin että tämä minun kohdalla hurinasta puutaloissa.

        Juuri tuollainen ääni.

        Mulla kyllä kroonisesti tinnittää korvat mutta tämä on ääni on aivan erilainen kuin tinnitus (joka on sellaista sirinää), sitäpaitsi puolisoni kuulee myös äänen tosin häntä se ei tunnu häiritsevän pahemmin ("mikä lie auto siellä huristelee").

        Aiempaan viitaten, molemmissa taloissa tulee kyllä sähköt ilmaa pitkin taloon ja kotonamme koko talon sähkökaappi on asunnossamme. Sekin voi olla mahdollista.


      • Anonyymi
        Tarkkakorvat kirjoitti:

        Juuri tuollainen ääni.

        Mulla kyllä kroonisesti tinnittää korvat mutta tämä on ääni on aivan erilainen kuin tinnitus (joka on sellaista sirinää), sitäpaitsi puolisoni kuulee myös äänen tosin häntä se ei tunnu häiritsevän pahemmin ("mikä lie auto siellä huristelee").

        Aiempaan viitaten, molemmissa taloissa tulee kyllä sähköt ilmaa pitkin taloon ja kotonamme koko talon sähkökaappi on asunnossamme. Sekin voi olla mahdollista.

        Mulla on korvat kohisseet jo jonkin aikaa,verenpaineet on ihan hyvät.Verenpaine ainoastaan kerran oli yli 200.vai johtuuko kohina ikääntymisestä kun kohta on 70 mittarissa.


    • 14545

      sanoin, "vielä niitä honkia humisee, siellä Suomen sydänmailla" Mahtaako olla samasta kyse?

      • Tarkkakorvat

        En usko. Sitä paitsi asumme Uusimaalla.

        Yksi ajatus on myös se että asumme noin 1,5 kilometrin päässä moottoritiestä, tosin välissä on esimerkiksi kukkula. Voiko olla että moottoritien ääni, vaikka ei kuulukaan pihalle, muuttuu puutalon rakenteessa resonoinnin kautta ääneksi?


      • --humina--
        Tarkkakorvat kirjoitti:

        En usko. Sitä paitsi asumme Uusimaalla.

        Yksi ajatus on myös se että asumme noin 1,5 kilometrin päässä moottoritiestä, tosin välissä on esimerkiksi kukkula. Voiko olla että moottoritien ääni, vaikka ei kuulukaan pihalle, muuttuu puutalon rakenteessa resonoinnin kautta ääneksi?

        Vaihtoehdot on läpikäyty aina suurkaupunkien melusta valtameren maininkeihin. Koska ilmiö tuntuu kuuluvan horisontin takaa ja myös ulkona tunturin laella, suuntaa vaan ei pysty osoittamaan, lisäksi se alkaa joskus kuin nappia painamalla, niin mikään lähistöllä syntyvä akustinen ilmiö tuskin on kyseessä.
        Mediassa oli pari vuotta sitten asiaa melusta, tutkija sulkeutui lopuksi täysin äänieristettyyn tilaan ja kuuli vain "kaukaista kuminaa", jos tila olisi ollut vaihtoehtoisesti lyijyvuorattu, niin ehkä asia olisi edennyt askeleen eteenpäin?
        Tämä palsta ei tietenkään ole sovelias tämänkaltaisten asioiden kirjoitteluun, mutta törmäsin täällä asiaan ensimmäistä kertaa muidenkin taholta, lukuunottamatta muutamaa ystävääni, joita tämä asia on myös alkanut rassaamaan, heillä on myös ollut tilaisuus oleskella meluttomassa luonnossa. (ei edes hongat humisseet)


      • surina sussu
        --humina-- kirjoitti:

        Vaihtoehdot on läpikäyty aina suurkaupunkien melusta valtameren maininkeihin. Koska ilmiö tuntuu kuuluvan horisontin takaa ja myös ulkona tunturin laella, suuntaa vaan ei pysty osoittamaan, lisäksi se alkaa joskus kuin nappia painamalla, niin mikään lähistöllä syntyvä akustinen ilmiö tuskin on kyseessä.
        Mediassa oli pari vuotta sitten asiaa melusta, tutkija sulkeutui lopuksi täysin äänieristettyyn tilaan ja kuuli vain "kaukaista kuminaa", jos tila olisi ollut vaihtoehtoisesti lyijyvuorattu, niin ehkä asia olisi edennyt askeleen eteenpäin?
        Tämä palsta ei tietenkään ole sovelias tämänkaltaisten asioiden kirjoitteluun, mutta törmäsin täällä asiaan ensimmäistä kertaa muidenkin taholta, lukuunottamatta muutamaa ystävääni, joita tämä asia on myös alkanut rassaamaan, heillä on myös ollut tilaisuus oleskella meluttomassa luonnossa. (ei edes hongat humisseet)

        Sama hurina meilläkin!Olen katkaissut sähköt sulkenut veden ja aina vaan sama
        hurina.Parhaiten sen kuulee kun laittaa pään tyynyyn illalla.
        Myös ulkona sen kuulee jos on hiljaista.

        Junan ääniäkin arvioin.
        Sitten olin jo lähes varma että se tulee olkiluodosta posivan tunnelityömaalta (30km)ja
        kantautuu kalliota pitkin.Sillä tiedän että talomme alla on kallio lähellä.
        Nyttemmin olen vakuuttunut,että ääni on oman pään tuotoksia. :)


      • mikael-hki
        surina sussu kirjoitti:

        Sama hurina meilläkin!Olen katkaissut sähköt sulkenut veden ja aina vaan sama
        hurina.Parhaiten sen kuulee kun laittaa pään tyynyyn illalla.
        Myös ulkona sen kuulee jos on hiljaista.

        Junan ääniäkin arvioin.
        Sitten olin jo lähes varma että se tulee olkiluodosta posivan tunnelityömaalta (30km)ja
        kantautuu kalliota pitkin.Sillä tiedän että talomme alla on kallio lähellä.
        Nyttemmin olen vakuuttunut,että ääni on oman pään tuotoksia. :)

        heippa,

        olen itse kärsinyt tästä samasta ongelmasta, Helsingin Kalliossa. Asia on vaivannut, koska yleensä mikään normaalimeteli, musiikin kovakin soittaminen, ihmisten äänet, raskas liikenne jne ei häiritse ollenkaan, vaan nukun aina kesällä ikkunat auki yms. Talvella 2009-2010 on kuitenkin tullut useita tällaisia "humina" tai kohina jaksoja, jotka todellakin käyvät hermoille. Välillä ei oikeastaan kuulu mitään, mutta tuntuu "jytinältä", tärinältä tai huminalta, mikä sitten onkaan oikea sana. Kiinnitin huomiota näihin ensimmäisen kerran loppusyksystä/alkutalvesta 2009, tätä ennen en ikinä muista reagoineeni mihinkään vastaavaan. Joulun aikaan 2009 ilmiö oli todella voimakas, mutta katkesi kuin seinään 26. tai 27. päivä joulukuuta, ilmestyi taas tammikuun alkupuolella (11.1. erittäin voimakasta), 13.-14.1 ilmiö oli poissa. Tämän jälkeen sitä oli satunnaisesti tai ei ollenkaan, kunnes 12-13 helmikuuta tienoilla se jatkui, ja jonkinasteista huminaa tai värinää on tullut siitä lähtien.

        Omassa päässäni ei ole mitään vikaa, vaan olen täysin terve, urheileva opiskelija, enkä edes juo viinaa joten krapulat eivät tätä selitä. Olen tosiaankin viimeisiä ihmisiä joka alkaisi valittamaan metelistä, mutta 24/7 jatkuva omituinen ilmiö meinaa tehdä hulluksi. Suurin osa ihmisistä ei kuule tai ei reagoi tähän mitenkään. Epäilenkin, että kyseessä on sellainen niin matala äänitaajuus, jonka vain osa ihmisistä kuulee. Tästä syystä osa ihmisistä saattaa pitää omituisena sitä, että joku "mukamas" kuulee huminaa. Matalien taajuuksien kuulemisessa on kuitenkin merkittäviä yksilöllisiä eroja.

        (Infraääniähän käytetään muuten myös kauhuleffoissa tehosteina, sillä ne eivät suoranaisesti kuulu, mutta alitajunta rekisteröi ne, ja 25% ihmisistä saa erittäin epämiellyttäviä tuntemuksia.)

        Tällaisia huminoita on havaittu syntyvän paikallisesti tai kauempaa. Wikipediasta löytyikin asiaan tietoa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Humina

        En todellakaan pidä todennäköisenä, että tämä syntyisi oman pääni sisällä. Tämä siitä huolimatta, että huminaa kuuluu jonkun verran myös kuulosuojaimia käyttäessäni. Matalan taajuuden äänissä on ongelmana nimittäin se, että ääniaaltojen tärinä välittyy muutenkin kuin korvan kautta. Jokainen, joka on ollut klubilla jossa on voimakkaat vahvistimet, tietää ilmiön. Myös kuuro, joka istuu vahvistimen tai kaiuttimen päälle, pystyy aistimaan tällaiset ääniaallot.


      • Tämä-
        mikael-hki kirjoitti:

        heippa,

        olen itse kärsinyt tästä samasta ongelmasta, Helsingin Kalliossa. Asia on vaivannut, koska yleensä mikään normaalimeteli, musiikin kovakin soittaminen, ihmisten äänet, raskas liikenne jne ei häiritse ollenkaan, vaan nukun aina kesällä ikkunat auki yms. Talvella 2009-2010 on kuitenkin tullut useita tällaisia "humina" tai kohina jaksoja, jotka todellakin käyvät hermoille. Välillä ei oikeastaan kuulu mitään, mutta tuntuu "jytinältä", tärinältä tai huminalta, mikä sitten onkaan oikea sana. Kiinnitin huomiota näihin ensimmäisen kerran loppusyksystä/alkutalvesta 2009, tätä ennen en ikinä muista reagoineeni mihinkään vastaavaan. Joulun aikaan 2009 ilmiö oli todella voimakas, mutta katkesi kuin seinään 26. tai 27. päivä joulukuuta, ilmestyi taas tammikuun alkupuolella (11.1. erittäin voimakasta), 13.-14.1 ilmiö oli poissa. Tämän jälkeen sitä oli satunnaisesti tai ei ollenkaan, kunnes 12-13 helmikuuta tienoilla se jatkui, ja jonkinasteista huminaa tai värinää on tullut siitä lähtien.

        Omassa päässäni ei ole mitään vikaa, vaan olen täysin terve, urheileva opiskelija, enkä edes juo viinaa joten krapulat eivät tätä selitä. Olen tosiaankin viimeisiä ihmisiä joka alkaisi valittamaan metelistä, mutta 24/7 jatkuva omituinen ilmiö meinaa tehdä hulluksi. Suurin osa ihmisistä ei kuule tai ei reagoi tähän mitenkään. Epäilenkin, että kyseessä on sellainen niin matala äänitaajuus, jonka vain osa ihmisistä kuulee. Tästä syystä osa ihmisistä saattaa pitää omituisena sitä, että joku "mukamas" kuulee huminaa. Matalien taajuuksien kuulemisessa on kuitenkin merkittäviä yksilöllisiä eroja.

        (Infraääniähän käytetään muuten myös kauhuleffoissa tehosteina, sillä ne eivät suoranaisesti kuulu, mutta alitajunta rekisteröi ne, ja 25% ihmisistä saa erittäin epämiellyttäviä tuntemuksia.)

        Tällaisia huminoita on havaittu syntyvän paikallisesti tai kauempaa. Wikipediasta löytyikin asiaan tietoa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Humina

        En todellakaan pidä todennäköisenä, että tämä syntyisi oman pääni sisällä. Tämä siitä huolimatta, että huminaa kuuluu jonkun verran myös kuulosuojaimia käyttäessäni. Matalan taajuuden äänissä on ongelmana nimittäin se, että ääniaaltojen tärinä välittyy muutenkin kuin korvan kautta. Jokainen, joka on ollut klubilla jossa on voimakkaat vahvistimet, tietää ilmiön. Myös kuuro, joka istuu vahvistimen tai kaiuttimen päälle, pystyy aistimaan tällaiset ääniaallot.

        Johtuu H.A.A.R.P:sta ,lapissa muuten kasvaa antennimetsä joka syöttää matalataajuista infraääntä ionosfääriin. Älä nayra, vaan googlaa tämä lehti ja muista artikkeleista. Naura sitten vasta.

        Osa ihmisitä todellakin kuulee matalimpia ääniä kuin toiset.

        Itse noteeraan helposti kotiteattereiden subbareiden jyrinät vaikka elokuvailtaa vietetään toisessapäässä tätä betonibunkkeria, alias vuokrakasarmia. Kellarikäytävästä pääsee toisiin rappuihin ja helppo todeta missä katsotaan "maailmojen sotaa" liian kovalla.


      • -humina
        mikael-hki kirjoitti:

        heippa,

        olen itse kärsinyt tästä samasta ongelmasta, Helsingin Kalliossa. Asia on vaivannut, koska yleensä mikään normaalimeteli, musiikin kovakin soittaminen, ihmisten äänet, raskas liikenne jne ei häiritse ollenkaan, vaan nukun aina kesällä ikkunat auki yms. Talvella 2009-2010 on kuitenkin tullut useita tällaisia "humina" tai kohina jaksoja, jotka todellakin käyvät hermoille. Välillä ei oikeastaan kuulu mitään, mutta tuntuu "jytinältä", tärinältä tai huminalta, mikä sitten onkaan oikea sana. Kiinnitin huomiota näihin ensimmäisen kerran loppusyksystä/alkutalvesta 2009, tätä ennen en ikinä muista reagoineeni mihinkään vastaavaan. Joulun aikaan 2009 ilmiö oli todella voimakas, mutta katkesi kuin seinään 26. tai 27. päivä joulukuuta, ilmestyi taas tammikuun alkupuolella (11.1. erittäin voimakasta), 13.-14.1 ilmiö oli poissa. Tämän jälkeen sitä oli satunnaisesti tai ei ollenkaan, kunnes 12-13 helmikuuta tienoilla se jatkui, ja jonkinasteista huminaa tai värinää on tullut siitä lähtien.

        Omassa päässäni ei ole mitään vikaa, vaan olen täysin terve, urheileva opiskelija, enkä edes juo viinaa joten krapulat eivät tätä selitä. Olen tosiaankin viimeisiä ihmisiä joka alkaisi valittamaan metelistä, mutta 24/7 jatkuva omituinen ilmiö meinaa tehdä hulluksi. Suurin osa ihmisistä ei kuule tai ei reagoi tähän mitenkään. Epäilenkin, että kyseessä on sellainen niin matala äänitaajuus, jonka vain osa ihmisistä kuulee. Tästä syystä osa ihmisistä saattaa pitää omituisena sitä, että joku "mukamas" kuulee huminaa. Matalien taajuuksien kuulemisessa on kuitenkin merkittäviä yksilöllisiä eroja.

        (Infraääniähän käytetään muuten myös kauhuleffoissa tehosteina, sillä ne eivät suoranaisesti kuulu, mutta alitajunta rekisteröi ne, ja 25% ihmisistä saa erittäin epämiellyttäviä tuntemuksia.)

        Tällaisia huminoita on havaittu syntyvän paikallisesti tai kauempaa. Wikipediasta löytyikin asiaan tietoa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Humina

        En todellakaan pidä todennäköisenä, että tämä syntyisi oman pääni sisällä. Tämä siitä huolimatta, että huminaa kuuluu jonkun verran myös kuulosuojaimia käyttäessäni. Matalan taajuuden äänissä on ongelmana nimittäin se, että ääniaaltojen tärinä välittyy muutenkin kuin korvan kautta. Jokainen, joka on ollut klubilla jossa on voimakkaat vahvistimet, tietää ilmiön. Myös kuuro, joka istuu vahvistimen tai kaiuttimen päälle, pystyy aistimaan tällaiset ääniaallot.

        Taas pohjoisessa pari viikkoa ja kyllä kumisi ajoittain, kun on muuten hiljaista, vaimokin kuuli mm. järven jäällä ollessaan, mutta on hieman lyhytjännitteinen ja seuraavaksi unohtaa asian.
        Luin nyt sen Wikipedian artikkelin huminasta, että muuallakin....
        Yksi asia on varmaa, se ei synny liian tarkasta kuuntelemisesta, koska alkaa kuulumaan ihan yllättäen jotain puuhaillessa.
        Olisi mielenkiintoista tietää, onko Suomessa mikään virallisempi taho ottanut asiaan kantaa, tai onko sellaisesta edes missään instanssissa tiedostettu.
        Yksi luuloni :D on, että suurjännitelinjat sopivan pituisina (tuhansia kilometrejä) ovat resonanssissa niissä vallitsevalle virran taajuudelle ja kenttä irtoaa, kuten radiotaajuuksilla käy antennien kanssa, tämä 50 Hz sähkö/magneettikenttä on siten aistittavissa "pään sisällä"


      • Anonyymi
        surina sussu kirjoitti:

        Sama hurina meilläkin!Olen katkaissut sähköt sulkenut veden ja aina vaan sama
        hurina.Parhaiten sen kuulee kun laittaa pään tyynyyn illalla.
        Myös ulkona sen kuulee jos on hiljaista.

        Junan ääniäkin arvioin.
        Sitten olin jo lähes varma että se tulee olkiluodosta posivan tunnelityömaalta (30km)ja
        kantautuu kalliota pitkin.Sillä tiedän että talomme alla on kallio lähellä.
        Nyttemmin olen vakuuttunut,että ääni on oman pään tuotoksia. :)

        Ihan sama ääni tällää Akaassa, Asun myöskin kallion päällä. Ääni kuuluu paremmin kun on korkeapäine. Olen myös laittanut kaikki sähkö ja vesi pois päältä, ääni kuuluu vielä selvempi. Korvatulpat käyttäminen ääni poistuu. On kyllä mysteeri. Mutta voiko sen ääni tule syvältä mään sisältä joka korostaa kun asuu kallion päällä?


    • Hurrrrr...

      Minä kuulen maalla hirsimökissä (keski-suomessa) tämän "huminan". Kaikkein selvimmin se kuuluu kun yrittää nukahtaa, mutta kyllä se kuuluu ulkonakin päivällä, jos ei tuule kovasti. Pk-seudulla en kuule sitä. Outo ilmiö, ja ilmeisesti yleistymään päin.

      http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum

      Mielestäni se on ennemminkin "jurinaa", "jyrinää", "hurinaa", tms.. Ihan kuin jokin moottori kävisi etäällä hiukan yli tyhjäkäyntikierroksilla. Ääni ei ole aivan tasaista, vaan siinä on hienoista vaihtelua, lähinnä voimakkuudessa, ehkä myös taajuudessa.

      • opiskelijab

        Aiheesta on artikkeli osoitteessa
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8056284.stm
        Sivulta löytyy myös Salfordin yliopiston äänittämä huminanäyte!

        Have you heard 'the Hum'?
        By James Alexander
        BBC News

        For decades, hundreds of people worldwide have been plagued by an elusive buzzing noise known as "the Hum". Some have blamed gas pipes or power lines, others think their ears are faulty. A few even think sinister forces could be at work.

        "It's a kind of torture, sometimes you just want to scream," exclaims retired head teacher Katie Jacques.

        Sitting in the living room of her home in the suburbs of Leeds, the 69-year-old grandmother describes the dull drone she says is making her life a misery.

        Most visitors hear nothing, but to Katie the noise is painful, vivid and constant.

        "It has a rhythm to it - it goes up and down. It sounds almost like a diesel car idling in the distance and you want to go and ask somebody to switch the engine off - and you can't."

        Katie says she no longer has any quiet moments and getting a good night's sleep has become impossible.

        "It's worst at night. It's hard to get off to sleep because I hear this throbbing sound in the background and you know what it's like when you can't get to sleep and you're tossing and turning and you get more and more agitated about it."

        Katie first became aware of the maddening rumble two years ago. She turned everything electrical off at the mains, but that made no difference. Neither did her efforts to block out the sound with ear plugs, or smother it with music.

        Neighbours are unaffected and tests by environmental health officials have drawn a blank.

        Checks on Katie's ears ruled out tinnitus, a ringing noise that generally follows the sufferer wherever they go.

        Katie, like most victims of the hum, only hears the noise at a specific location - in her case, at home. Elsewhere, her hearing is fine.

        Moving out is an option she's considered, but she's reluctant to leave the house she's lived in for nearly 50 years.

        "My children grew up here, they still live nearby, so do my grandchildren. I have lots of friends here. I don't want to move, but I have thought I may have to if I can't find out what's causing it."

        Bad vibrations

        The hum is a phenomenon that has been reported in towns and cities across the world from Vancouver in Canada to Auckland in New Zealand.

        In Britain, the most famous example was the so-called "Bristol hum" that made headlines in the late 1970s. One newspaper asked readers in the city: "Have you heard the Hum?" Almost 800 people said they had.

        The problem persisted for years. Residents complained of sleep loss, headaches, sickness and nosebleeds. Experts eventually found traffic and factories were to blame.
        ..........


      • juupaseipäs111111111
        opiskelijab kirjoitti:

        Aiheesta on artikkeli osoitteessa
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8056284.stm
        Sivulta löytyy myös Salfordin yliopiston äänittämä huminanäyte!

        Have you heard 'the Hum'?
        By James Alexander
        BBC News

        For decades, hundreds of people worldwide have been plagued by an elusive buzzing noise known as "the Hum". Some have blamed gas pipes or power lines, others think their ears are faulty. A few even think sinister forces could be at work.

        "It's a kind of torture, sometimes you just want to scream," exclaims retired head teacher Katie Jacques.

        Sitting in the living room of her home in the suburbs of Leeds, the 69-year-old grandmother describes the dull drone she says is making her life a misery.

        Most visitors hear nothing, but to Katie the noise is painful, vivid and constant.

        "It has a rhythm to it - it goes up and down. It sounds almost like a diesel car idling in the distance and you want to go and ask somebody to switch the engine off - and you can't."

        Katie says she no longer has any quiet moments and getting a good night's sleep has become impossible.

        "It's worst at night. It's hard to get off to sleep because I hear this throbbing sound in the background and you know what it's like when you can't get to sleep and you're tossing and turning and you get more and more agitated about it."

        Katie first became aware of the maddening rumble two years ago. She turned everything electrical off at the mains, but that made no difference. Neither did her efforts to block out the sound with ear plugs, or smother it with music.

        Neighbours are unaffected and tests by environmental health officials have drawn a blank.

        Checks on Katie's ears ruled out tinnitus, a ringing noise that generally follows the sufferer wherever they go.

        Katie, like most victims of the hum, only hears the noise at a specific location - in her case, at home. Elsewhere, her hearing is fine.

        Moving out is an option she's considered, but she's reluctant to leave the house she's lived in for nearly 50 years.

        "My children grew up here, they still live nearby, so do my grandchildren. I have lots of friends here. I don't want to move, but I have thought I may have to if I can't find out what's causing it."

        Bad vibrations

        The hum is a phenomenon that has been reported in towns and cities across the world from Vancouver in Canada to Auckland in New Zealand.

        In Britain, the most famous example was the so-called "Bristol hum" that made headlines in the late 1970s. One newspaper asked readers in the city: "Have you heard the Hum?" Almost 800 people said they had.

        The problem persisted for years. Residents complained of sleep loss, headaches, sickness and nosebleeds. Experts eventually found traffic and factories were to blame.
        ..........

        Helsingin Vallillassa kuulen tällaista huminaa, ainoastaan kotona, ja ainoastaan kadun puolella. ulkona ääni kuuluu vain vähän, sisällä kovaa. eikä ole mun pään sisällä, koska muutkin meidän perheessä kuulee sen. kun liikenteen melu laantuu, tää humina alkaa kuulua kovemmin. eikä mua häiritse musa, liikenteenmelu, mikään yleensä, mutta tää humina ärsyttää aivan tajuttomasti. olen ajatellut, että se vois johtua ratikkapiuhoista, jotka on kiinni talon seinässä ja osuu just meidän makkarin kohdalle. Ääni kuuluu vain makkarissa ja olkkarissa meillä.
        Mitä sille voi tehdä??? voiko ne piuhat jotenkin äänieristää, tai sen kiinnityskohdan meidän taloon?


      • opisk
        juupaseipäs111111111 kirjoitti:

        Helsingin Vallillassa kuulen tällaista huminaa, ainoastaan kotona, ja ainoastaan kadun puolella. ulkona ääni kuuluu vain vähän, sisällä kovaa. eikä ole mun pään sisällä, koska muutkin meidän perheessä kuulee sen. kun liikenteen melu laantuu, tää humina alkaa kuulua kovemmin. eikä mua häiritse musa, liikenteenmelu, mikään yleensä, mutta tää humina ärsyttää aivan tajuttomasti. olen ajatellut, että se vois johtua ratikkapiuhoista, jotka on kiinni talon seinässä ja osuu just meidän makkarin kohdalle. Ääni kuuluu vain makkarissa ja olkkarissa meillä.
        Mitä sille voi tehdä??? voiko ne piuhat jotenkin äänieristää, tai sen kiinnityskohdan meidän taloon?

        Olen kiinnittänyt huomiota, nyt on taas kaksi päivää jytissyt suhteellisen voimakkaasti. Luulin ensin tätä ilmastoinnin aiheuttamaksi, mutta taitaa olla sama humina jonka olen kuullut aikaisemmin. Asuin ennen Alppiharjussa, nyt Töölössä. Kuulo on tarkistettu eikä päässä ole vikaa. Latasin netistä testiääniä, ja matalataajuiset alle 20Hz äänet antaa saman tuntemuksen kuin tämä humina. Tästä syystä suuri osa ihmisistä ei todennäköisesti kuule mitään, koska kuuloaisti aika harvoilla menee alle 20Hz. Itsellä tämä tuntuu myös fyysisesti muualla kehossa. Ihan niinkuin lievää sellaista tärinää, joka bassokajarista tai subbarista voi tulla.

        Aikaisemmin kämppä sijaitsi lähellä Hanasaaren voimalaitosta, ajattelin tuolloin että se saattaisi olla syynä huminaan. Voimalaitos päästää ainakin sellaista kuuluvaa ääntä, joka iltamyöhällä kuuluu ja kaikuu katukuiluissa. Matalat äänet kantavat kauemmaksi, joten pidän mahdollisena että tälläkin hetkellä tuleva humina tulisi Hanasaaresta, vaikka matkaa on 3km. Tästä on sinne suhteellisen suora reitti, ilman isompia esteitä.

        Kuten muutkin sanoo, tää humina kuuluu sisällä. Ulkona en oo huomioinut. Ikäänkuin talon runko päästäisi läpi matalat äänet ja vahvistaisi niitä. Edestä menee katu josta kuuluu liikennettä, tämä ei häiritse mua ollenkaan. Eikä yläkerran juhlivat naapurit. Mutta jatkuva taustahumina on sietämätöntä. Vierestä ei mene raitiovaunulinjoja niinkuin edellisen kommentin kirjoittajalla (eikä mennyt edellisestäkään paikasta jossa huminan kuulin), joten sellaiset ei ainakaan tätä huminaa aiheuta.

        Fakta: jotain humisee, mutta sitä ei kuule kaikki. Taajuus on matala, ns. infraääni eli alle 20Hz. Osalla ihmisistä kuulo- ja tuntoaisti reagoi tähän. Kyseisiä taajuuksia on tiettävästi käytetty sodankäynnissä, kauhuleffojen tehosteissa, mielialaan vaikuttamisessa. Niitä syntyy joskus raskaassa teollisuudessa, joskus viallisissa ilmastointilaitteissa tai pumpuissa. Ja luonnossa mm. ukkosen, maanjäristysten yms yhteydessä.


      • -humina
        opisk kirjoitti:

        Olen kiinnittänyt huomiota, nyt on taas kaksi päivää jytissyt suhteellisen voimakkaasti. Luulin ensin tätä ilmastoinnin aiheuttamaksi, mutta taitaa olla sama humina jonka olen kuullut aikaisemmin. Asuin ennen Alppiharjussa, nyt Töölössä. Kuulo on tarkistettu eikä päässä ole vikaa. Latasin netistä testiääniä, ja matalataajuiset alle 20Hz äänet antaa saman tuntemuksen kuin tämä humina. Tästä syystä suuri osa ihmisistä ei todennäköisesti kuule mitään, koska kuuloaisti aika harvoilla menee alle 20Hz. Itsellä tämä tuntuu myös fyysisesti muualla kehossa. Ihan niinkuin lievää sellaista tärinää, joka bassokajarista tai subbarista voi tulla.

        Aikaisemmin kämppä sijaitsi lähellä Hanasaaren voimalaitosta, ajattelin tuolloin että se saattaisi olla syynä huminaan. Voimalaitos päästää ainakin sellaista kuuluvaa ääntä, joka iltamyöhällä kuuluu ja kaikuu katukuiluissa. Matalat äänet kantavat kauemmaksi, joten pidän mahdollisena että tälläkin hetkellä tuleva humina tulisi Hanasaaresta, vaikka matkaa on 3km. Tästä on sinne suhteellisen suora reitti, ilman isompia esteitä.

        Kuten muutkin sanoo, tää humina kuuluu sisällä. Ulkona en oo huomioinut. Ikäänkuin talon runko päästäisi läpi matalat äänet ja vahvistaisi niitä. Edestä menee katu josta kuuluu liikennettä, tämä ei häiritse mua ollenkaan. Eikä yläkerran juhlivat naapurit. Mutta jatkuva taustahumina on sietämätöntä. Vierestä ei mene raitiovaunulinjoja niinkuin edellisen kommentin kirjoittajalla (eikä mennyt edellisestäkään paikasta jossa huminan kuulin), joten sellaiset ei ainakaan tätä huminaa aiheuta.

        Fakta: jotain humisee, mutta sitä ei kuule kaikki. Taajuus on matala, ns. infraääni eli alle 20Hz. Osalla ihmisistä kuulo- ja tuntoaisti reagoi tähän. Kyseisiä taajuuksia on tiettävästi käytetty sodankäynnissä, kauhuleffojen tehosteissa, mielialaan vaikuttamisessa. Niitä syntyy joskus raskaassa teollisuudessa, joskus viallisissa ilmastointilaitteissa tai pumpuissa. Ja luonnossa mm. ukkosen, maanjäristysten yms yhteydessä.

        Pohdittu monta vuotta, että mistä humina tulee, turhaa etsiä syytä lähi-ilmiönä, sillä kaikkein voimakkaimmin se kuuluu lapissa, kun kiipeää tunturin laelle, ympäristö sinänsä on täysin hiljainen, mutta koko taivaan kansi kumisee...se on taas kerran todettu.

        Taajuus vaihtelee säännöllisesti n. 30-40 Hz väliä samoin amplitudi, kuin aallot vöyryisivät rantaan.
        Tyypillistä on, että joku joukosta ei tätä kuule.


      • Tuuli

        Kiitos näistä kaikista viesteistänne. Matalataajuinen ääni haittaa elämää täälläkin. Olen pohtinut samaa tärinää. huminaa, joka alkaa tuntua yöllä koko kehossa. Olen myös tutkinut lehdenjakajien autot ja naapurien dieselautot, tutkinut talon, maalämpöpumpun jne syytä ei ole löytynyt. Välillä epäilin että armeija louhii maan alla. Nyt alan uskoa, että se liittyy jotenkin uusiin sähkö,- viemäri yms kaapelitöihin, joita talomme ympärillä on tehty muutama vuosi sitten. Kiusallinen haitta varsinkin kun siihen herää. Välillä on päiviä tai öitä kun ei tunnu häiriötä.


      • Tuuli kirjoitti:

        Kiitos näistä kaikista viesteistänne. Matalataajuinen ääni haittaa elämää täälläkin. Olen pohtinut samaa tärinää. huminaa, joka alkaa tuntua yöllä koko kehossa. Olen myös tutkinut lehdenjakajien autot ja naapurien dieselautot, tutkinut talon, maalämpöpumpun jne syytä ei ole löytynyt. Välillä epäilin että armeija louhii maan alla. Nyt alan uskoa, että se liittyy jotenkin uusiin sähkö,- viemäri yms kaapelitöihin, joita talomme ympärillä on tehty muutama vuosi sitten. Kiusallinen haitta varsinkin kun siihen herää. Välillä on päiviä tai öitä kun ei tunnu häiriötä.

        Itse kuulen myöskin huminaa. Johtuu verenkierrosta. Ei häiritse silloin, kun taustamelua on riittävästi.


    • Diskojytkettä 24/7

      Olemme asuneet vuoden ajan yksitasoisessa erillisessä puuelementtitalossa. Ihmettelin heti muutettuamme taloon, että mikä ihmeen jytinä ja kumina ja pauke kuuluu koko ajan talon sisällä. Niinkuin diskon basson jytke kaukaa tai ukkosen jytinä kaukaa. Menin ulos kuuntelemaan eikä siellä kuulunut mitään jytkettä. Olen ajatellut että talo on huonosti rakennettu ja siinä on huono äänieristys. Ääni mikä kuuluu on aika kamala, käy kyllä hermoon varsinkin jos on muuten hiljaista sisällä. En ole missään muualla tuollaista kuminaa/jytinää kuullut. Tietääkö kukaan mistä kyseinen ääni tulee ja onko mitään keinoa hiljentää sitä?

    • Äänestä ärsyyntynyt

      se hurina lähtöisin sähköradan muuntajista tai muista laitteista. Samanlainen hurina alkoi kuulumaan mökillä ehkä kaksi-kolme vuotta sitten. Olisiko tehty "parannuksia" koska läheisellä rataosuudella on tehty parannustöitä junien nopeuden kasvattamiseksi. Äänen suunnasta enlä lähteestä ole saanut selvää, kuitenkin radan suunnasta hurina tuntuu tulevan.

    • uloke

      mikäli talon katolla on antenneita, vahvistinlaitteita tai muuta uloketta, johon tuui ja ilmavirta pääsee sopivasti ottamaan kiinni, niin kannattaa tarkastaa näiden aiheuttaman huminan mahdollisuudet ensin.

    • Tuulivoimaloistakin

      Yksi mahdollisuus Lapissa ja esim Porin Olkiluodon tienoilla missä on nykyään runsaasti jo tuulimyllyjä, on niiden aiheuttama matalataajuinen humina, joka suotuisissa oloissa voi kantaa jopa 20-30 kilometriä.

      Samoin erilaiset voimalaitosten, ilmalämpöpumppujen yms. aiheuttamat matalataajuiset äänet. Ilmalämpöpumpuista luin äskettäin jutun että ne voivat aiheuttaa sellaista.

      Ei tee ihmisen psyykelle hyvää. Nämä ylistetyt ilmalämpöpumput on tosi yleisiä ihmisten kodeissa, nyt syksyllä luin tälläaisen jutun että voi olla matalataajuista ääntä.

      Itse olen ilmeisesti myös matalataajuisille äänille herkkä, ja yleensäkin teollisille jatkuville hurinoille ja huminoille, omassa makkarissakin ilmeisesti ilmastointilaitteesta (krs-talo) johtuen on yöllä ärsyttävää hurinaa.

      Onneksi täällä rajaseudulla ei vielä ole tuulivoimaloita vaikka tuulivoimapuistoa tyrkytetäänkin kotikuntaani. Niitä vittumoisia ärsyttäviä huminoita ei todellakaan kaipaa luonnonrauhaa ja hiljaisuutta tärvelemään!

    • Pumppu?

      Entä vesipumpun ääni, sehän kantaa kellaristakin, varsinkin viallinen pumppu pitää ääntä. Voisiko porakaivossa myös putket jotenkin tärähdellä ja resonoida kallioon?

      • -humina

        Turha etsiä kyseiselle kuminalle syitä mistään lähi-ilmiöistä, olen kuullut kyseistä kuminaa jo 40 vuoden takaa, ei vaan tullut kiinnitettyä siihen kummempaa huomiota.
        Rakentelin myös nuorukaisena radiolaitteita, alkaen kidekoneesta ja kun kytkin herkät omega kuulokkeet antenniin ja maajohtoon, kuului samalla lailla aaltoilevaa ääntä, mutta surisevassa muodossa.
        Olen päätynytkin siihen, että jotkut henkilöt aistivat hermostossaan sen koko maapalloa kattavan valtavan voimalinjaverkostosta ja radioasemista koostuvan sähkömagneettisen kentän, vallankin, kun kyseinen kumina on selvemmin kuultavissa täysin hiljaisessa lapin erämaassa.


    • siitä kyse..

      "vielä niitä honkina humisee, tuolla Suomen sydänmailla......"

    • humina vuodesta 2009

      jollain lailla lohduttavaa lukea, että on muitakin ihmisiä, jotka kuulee tämän ihmeellisen huminaan. Kuulen sen, yhdellä korvalla, aaltoilevaa ja joskus se ei ole. Mutta sisällä omassa talossa, ja autossa kun ajanut autokatoksen alle, ja moottori pois päältä. Kun laitan korvatulpat, niin ääni kuitenkin kuuluu. Voi olla junarata, joka on noin sadan metrin etäisydellä tai sähkölangat. olen tavallaan epätoivoinen, koska muutettiin vasta viime syskyllä tähän taloon ja kävin vielä tarkistamassa, moneen otteeseen, ettei vaan ennestään tuttu humina kuuluu, mut se vann ilmestyi jonain päivänä. en edes uskalla kertoa perheelle, että kuulen taas sitä huminaa, koska he tietävät, mitä se tarkoittaa: en nuku hyvin, ja se on todella rasittavaa. Auttaako tinituskoulu? Onko kokemusta?

    • muutin jo muualle

      Uskomatonta. En oikeastaan olisi halunnut löytää tätä ketjua ja todeta etten ole ainoa tästä jyrinästä kärsivä. Alkoi samoin 2009, välillä poissa, nyt alkoi jälleen joulun seutuun sellaisena että herään tähän aamuisin!!!

      • Voikun en kuulisi!

        Hei,

        Minulla alkoi myös joulun seutuvilla "oireet" ja ovat jatkuneet siitä asti. Kuulen erittäin matalaa kiertävää ääntä, joka muistuttaa resonointia ja sen ihan tuntee. Olen asunut sähkölaitoksen lähellä ja havainnut myös saman alueella, jossa paljon sähkölinjoja ympärillä. Tällä hetkellä kuulen voimakasta jtinää/surinaa ja se alkoin eilen iltapäivällä, on jatkunut yhtä soittoa siitä asti. Voisiko auringon tapahtumilla ja sähkömagneettisilla kentillä olla osuutta. Uskon, että osa lähes jatkuvasti kotonani kuulemastani resonoinnista/matalista äänistä johtuu ihan puhtaasti talon ilmanvaihto- ja lämmitystekniikasta ja niiden aiheuttamista rakenteellisista resonoinneista, mutta aina aika ajoin tulee erittäin voimakkaan resonoinnin/jytinan/surinan (todella vaikea kuvailla!) aika, jolloin kuulen sen myös ulkona. Erityisesti aukeilla paikoilla ja korkealla. Todella kärsin tästä yliherkkyydestä ja olen aika neuvoton. Onko kellään löytynyt apua mistään???


      • Kuminankuulija
        Voikun en kuulisi! kirjoitti:

        Hei,

        Minulla alkoi myös joulun seutuvilla "oireet" ja ovat jatkuneet siitä asti. Kuulen erittäin matalaa kiertävää ääntä, joka muistuttaa resonointia ja sen ihan tuntee. Olen asunut sähkölaitoksen lähellä ja havainnut myös saman alueella, jossa paljon sähkölinjoja ympärillä. Tällä hetkellä kuulen voimakasta jtinää/surinaa ja se alkoin eilen iltapäivällä, on jatkunut yhtä soittoa siitä asti. Voisiko auringon tapahtumilla ja sähkömagneettisilla kentillä olla osuutta. Uskon, että osa lähes jatkuvasti kotonani kuulemastani resonoinnista/matalista äänistä johtuu ihan puhtaasti talon ilmanvaihto- ja lämmitystekniikasta ja niiden aiheuttamista rakenteellisista resonoinneista, mutta aina aika ajoin tulee erittäin voimakkaan resonoinnin/jytinan/surinan (todella vaikea kuvailla!) aika, jolloin kuulen sen myös ulkona. Erityisesti aukeilla paikoilla ja korkealla. Todella kärsin tästä yliherkkyydestä ja olen aika neuvoton. Onko kellään löytynyt apua mistään???

        Missä mahdatte te jyrinästä/huminasta viimeksi raportoineet asua? Itse asun Itä-Helsingissä, ja viimeiset 3-4 päivää on samanlaista todella häiritsevää matalataajuista jyrinää/kuminaa kuulunut iltaisin ja öisin. Itse kuulen ja aistin sen myös muualla kehossa häiritsevän selvästi, puolisokin kuulee muttei ihan niin voimakkaana eikä tunnu häiriintyvän siitä yhtä paljon kuin minä. Kuuluu sisällä sekä ulkona, tosin sisällä se tuntuu vielä jotenkin resonoivan talon rakenteissa, mikä lisää häiritsevyyttä.

        Toivottavasti ei ole tullut jäädäkseen, ei tee hyvää terveydelle pidemmän päälle... :-(


      • Ratio soimaan
        Kuminankuulija kirjoitti:

        Missä mahdatte te jyrinästä/huminasta viimeksi raportoineet asua? Itse asun Itä-Helsingissä, ja viimeiset 3-4 päivää on samanlaista todella häiritsevää matalataajuista jyrinää/kuminaa kuulunut iltaisin ja öisin. Itse kuulen ja aistin sen myös muualla kehossa häiritsevän selvästi, puolisokin kuulee muttei ihan niin voimakkaana eikä tunnu häiriintyvän siitä yhtä paljon kuin minä. Kuuluu sisällä sekä ulkona, tosin sisällä se tuntuu vielä jotenkin resonoivan talon rakenteissa, mikä lisää häiritsevyyttä.

        Toivottavasti ei ole tullut jäädäkseen, ei tee hyvää terveydelle pidemmän päälle... :-(

        Uudellamaalla omakotitalossa. Itse luulin, että kun naapuriin rakennettiin ja asennettiin maalämpö niin joku pumppu tai putki resonoi mutta nyt kun löysin tämän ketjun niin tajusin ettei se kai voi olla mahdollista. Tosi ärsyttävä juttu.


    • -humina

      Uskomatontahan se on, ei johdu asunnon tyypistä tai sijainnista, koska kuuluu kerrostalon kellarissakin ja hiljaisessa erämaassa ulkona selvimmin.
      Ehkä pari vuotta sitten luin lehdestä jutun, jossa mainittiin, että "outo melu kiusaa pikkukylän asukkaita Englannissa" Mitään tieteellistä kantaa ottavaa asiaa ilmiöstä ei tietooni ole tullut, joten sen kanssa on vaan elettävä.

    • sursum

      Tampereella 2.5.2013 noin kello 04.00 aikaan heräsin tähän surinaan. Kerrostalossa asun ja ensin kuvittelin sen tulevan naapurista, mutta kuului myös ulkoa lintujen mekastuksen yli. Tosin selvästi kovempaa kuului asunnossa. Aluksi luulin jonkin lentokoneen tai vastaavan pitävän meteliä, mutta harvemmin lentokoneet lentävät yli tuntia samalla kohtaa. Myöskään rakennustyömaata, junarataa, moottoritietä tms. ei ole lähimailla. Olisikohan järven yli kantautunut Naistenlahden voimalasta tai jostain. Oli hyvin ärsyttävä ääni, enkä ole sitä aiemmin kuullut. Nähtäväksi (kuultavaksi) jää oliko tämä ainut kerta vai toistuuko ilmiö.

    • 556

      Olen kuullut nuoruudesta saakka takaraivosta huminaa ja luulen silloin tällöin pihaan tulleen auton.

    • Voikun en kuulisi!

      Hei taas kaikki kanssakärsijät!

      Ilokseni ja surukseni saan pitkästä aikaa tähän ketjuun palattuani huomata, etten yksin kärsi tästä ongelmasta. Olen muuttanut nyt pariinkin otteeseen ja selvitellyt äänilähdettä niin paljon kuin pystyn. Olen kallistunut arvauksissani joko sähköjännitteen aiheuttamaan erittäin matalataajuiseen ääneen tai sitten tämä on jotain aivan muuta "laajempaa" huminaa, mistä on aiemmin viestikettjussa puhuttu.

      Ääni kuuluu pääkaupunkiseudulla, erityisesti lähellä voimalinjoja ja erittäin voimakkaasti kallioisessa maastossa ja yksi- tai parikerroksisissa taloissa varsinkin jos on kallioisella maastolla. Erotan äänen kaiken muun "äänimassan" läpi, koska se on niin matalataajuista. Mökille lähtö ei auta, kuuluu sielläkin. Mitä tyynempi ilma, sen paremmin ja vesistö kantaa ääntä myös. Olen kuullut sen niin järven kuin meren rannalla. Nyt olen täysin korvessa keskellä metsää kaukana keskusalueista pirkanmaalla mökillä ja täällä kuulen sen todella selvästi. Suuret voimalinjat menevät mökin läheltä ja keskellä korpea voimalinjojen läheisyydessä ääni tuntuu ja kuuluu tosi selvästi. Kun menee sisälle rakennukseen, tuntuu että ääni saa supervoimat talon rakenteista ja efekti on kuin kaikukopissa olisi. Surina/humina valtaa koko tilan, mutta mitenkään ei pysty paikantamaan mistä ääni tulee. Se kantaa kaikista rakenteista, seinistä, katosta, lattiasta jne. Edes kellarissa ei ole hiljaista. Sauna on ainoa paikka, joka taitaa olla niin eristetty, että siellä saan usein olla rauhassa. Mitä pienempi huone, sen selvempi ääni. Valitettavasti makuuhuone on usein se kaikkein äänekkäin paikka.

      Olen kärsinyt tästä ihan hirveästi. Kukaan muu lähipiiristäni ei tunnu havaitsevan ääntä. Kaikista suurimman lohdun ja avun olen löytänyt digiboksista, jonka hurina jotenkin tekee siedettävämmäksi äänen peittäessään sitä osittain. Ääni kuuluu korvatulppien läpi ja pahimmillaan edes pelttorit eivät sitä pidättele. Kuuloni on mitattu ja se on hyvin tarkka, kuulen miinusdesibelejäkin ja tämän huminan kuulen vain vasemmalla korvalla, jossa matalien taajuuksien kuulo on mitattuoikeaa vahvemmaksi. Mitenhän kauheaa tämä olisikaan, jos kuulisin sen yhtä hyvin molemmilla korvilla?! Ongelma on kuitenkin kuulon lisäksi siinä, että tunnen tämän äänen ja se saa minut voimaan pahimmillaan fyysisesti pahoin, aiheuttaa hengen ahdistusta ja päänsärkyä. On varmaan osittain jo stressireaktiotakin.

      Ääni ei ole aina läsnä. Siinä on aina aika ajoin - mutta liian harvoin - taukoja, kuin joku nappia painamalla olisi lakkauttanut sen. Ja sitten taas jatkuu. Nyt kesällä olen huomannut, että pääkaupunkiseudulla olisi hieman rauhallisempaa. Aiemmin luulinkin, että se johtuu kaukolämpösysteemistä. Nyt täällä korvessa ollessani ei voi tulla muuhun tulokseen kuin siihen, että sen on pakko olla joko sähköperäinen tai sitten jotain ihan muuta mystistä.

      Millaisista asioista olette saaneet apua tähän painajaismaiseen ilmiöön, jota ei tunnu pääsevän mihinkään pakoon??? Pitääkö tässä ruvetaa rakentamaan jotain äänieristettyä huonetta vai mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä, että saisi edes makuuhuoneeseen rauhan tästä kaamivasta humina-surinasta?

      Toivotan voimia kaikille kanssakärsijöille!

      • Yliherkkä

        Ongelma johtuu taajuusmuuttajista, joilla ohjataan moottoreiden kierroslukua. Asennusvirhe on yleisin syy. Taajuusmuuttajan ja moottorin välinen kaapeli tulisi olla kauttaaltaan ristiinpunotulla suojavaipalla varustettu ja läpiviennit emc holkeilla toteutettuja. Virheellinen asennus aiheuttaa sähkövekkoon virtasäröä joka puolestaan saa kaikki sähkölinjojen rautaosat tai maakaapeleiden läheisyydessä olevat romut värähtelemään. Ainoa apu taitaa olla taustamelu tai värähtelylähteen paikantaminen. Kyseisenlainen matalataajuinen säröääni voi kuitenkin edetä kallioperässä helposti kilometrejä, joten äänilähteen paikantaminen on vaikeaa.


    • N.Erkki

      Tuollainen matala humina on infraääntä eli hyvin matalataajusta ääntä. Se voi kantautua hyvinkin kaukaa, sillä matalataajuisen huminan energia on erittäin suuri.

      Äänen voi aiheuttaa ilmavirtaus, joka maaston muodon mukaan joutuu muutamaan suuntaa esim. harjun yli kulkiessaan. Samoin rantaviiva tai vuoristo saa aikaan infraääniä. Voi hyvin kuvitella kuinka suuri energia on äänellä, joka ilmavirtaus aiheuttaa vuorten yli kulkiessa.

      Infraääniä voi kuulua myös joistain teollisuuslaitoksista. Esim. Fortumin öljynjalostamon liekkitornien tulenlieskat aiheuttavat samanlaista humahtelua. Moottoriteillä raskas liikenne kuuluu samoin.

      Infraäänet eivät kunnolla kuulu ulkoilmassa, sillä ne peittyvät muiden vaimeidenkin äänten alle. Sisätiloissa ulkoilman äänet eivät kuulu ja matalataajuinen ääni läpäisee kaikki kevyet rakenteet.

      Kaikilla äänillä on tietty aallonpituus ja jos oikein huonosti sattuu, niin asut juuri aaltomaksimissa eli voimakkuuden huippuarvon kohdalla. Samoin huonolla tuurilla talon rakenteet värähtelevät samalla taajuudella voimistaen ääntä. Tuulen suunta vaikuttaa myös asiaan, sillä myötätuuli kuljettaa sitä mukanaan.

    • huminaa1

      Onko mitään laitetta olemassa, jonka avulla voidaan mitata infraääneen lähdettä?

    • -humina-

      Toki on olemassa infraääniä, mutta tämä humina on erilaista, säännöllinen, rytminen amplitudin vaihtelu ja aina samanlainen silloin kun kuuluu, olit sitten suomen kummassa päässä hyvänsä.
      Itse olen päätynyt siihen, että kyseessä ei ole mikään akustinen ilmiö, vaan jokin hiukkaspommitus, joka aiheuttaa (kuulo) hermostossa mainitun aistimuksen.

    • Uneton Kaarinassa

      Moro humisijat, asutaan Kaarinassa omakotitalossa ja ollaan viimeisien kuukausien aikana huomattu tälläinen humina. Eikä muuten auta, että sammuttaa virrat talosta, vedet, pitää vastamelusuojattuja kuulokkeita päässä tms. humina vaan jatkuu. Hyvä kuulla, että tällaista ongelmatiikkaa on muillakin. Niin ja tämä ei nyt johdu naapurin Petristä joka on sammunut sähköbassonsa kanssa treenikämpän sohvalle, sillä meiltä on reilusti matkaa seuraavaan asumukseen.

      Pitänee selvittää hieman asiaa jos nyt vaikka kottais tuota jollain mitata... On kyllä outoa, kun se kuuluu nää Bose:n kuulokkeetkin päässä... Kaikenlaista sitä sitten vaan on... Mielenkiintoista. Vaan ilmankin pärjättäisiin.

    • tilanteen tasalla13+

      Helluntai.

    • vihti

      Englannissa tekivät tutkimuksen ja löysivät syyn. Hurina lähtee siitä kun kalat kutevat. Varsinkin ahvenet. Hurrrrrr....

    • Seinissä hurisee

      "Hurina" alkoi kuulua vuoden 2014 alusta. Oli ollut liikuntatunnilla 2013 joulukuun lopussa, missä oli mikrofoni rikki. Korviin sattui tosi paljon. Kovasta äänestä valittivat muutkin liikuntatunnilla olleet.

      Hurina on aiheuttanut sen, ettei ilman hurinaa kovempaa ääntä voi nukahtaa. Esim tv.....
      Olen käyttänyt melatoniinia nukahtamiseen. Aamulla kun herään hurina jatkuu.

      Asun puutalossa maalla, todella rauhallisessa paikassa ja hurina kuuluu kaikkialla. Havaitsin äänen ensin vintissä. Ääni kuuluu kellarissa, keittiössä, olohuoneessa, wc:ssä, ulkona. Vaikka sähköt on ollut poissa hurina kuuluu, Sisällä se tulee aivan kuin seinistä. JA ON VOIMAKKAAMPAA KUIN ULKONA.
      Hurina kuuluu myös muualla missä on hiljaista. TUNTUU että olen TULOSSA HULLUKSI.

      Olen käynyt lääkärissä vaivan vuoksi, ja nyt on menossa kuulotutkimukseen. Mahtaneeko siellä selvitä mitään.

    • Kyllä

      Itä-Helsinki, viimeyö (ks. päivämäärä).
      En ollut koskaan kuullutkaan koko ilmiöstä kun yhtäkkiä keskiyön jälkeen alkoi jytistä. Rupesin googlettelemaan ja se onkin joku juttu jota on kuultu eri puolilla maailmaa.
      Olin siis kääntänyt juuri huoneen järjestyksen eri tavalla, ensimmäistä kertaa istumapaikka oli selkä seinää vasten ja huoneen seinien väliin jää käytävämäinen avoin tila jonka molemmissa päissä on kova pinta. Istun tässä illalla ihan rauhassa tekemässä tietokonehommia kun 12-1:30 välillä huomasin jylinän ja ihmettelin mitä tapahtuu. Laitoin kaiuttimet kokonaan pois päältä mutta se ei kuulunut niistä.
      Erittäin matala, käyvän moottorin tavoin oskilloiva jylisevä kumu joka kaikuu tässä huoneen sisässä ja tuntuu kovana paineena korvissa, silmissä, päässä ja rinnassa. Se ei ole omassa ruumiissa tapahtuva harha koska äänen voi paikantaa tavallisten akustiikkaheijastumien tavoin ja se on looginen. Kääntelin ja kuuntelin eri kohdissa huonetta ja se kuuluu seinän vieressä kaikkein vahvimmin, niin kuin aallot menisivät ristiin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto
      Ääni vaimeni huomattavasti joskus kahden jälkeen niin saatoin nukkua.

      Jos ääni palaa, äänitän sen ja teen kokeiluja.
      Äänihän reagoi fyysisiin esteisiin ja materiaaleihin aivan kuten valokin. Seinän vieressä humina kuulostaa kovemmalta koska seinä toimii heijastimena joka heijastaa ääniaallot uuteen suuntaan ja aallot menevät ristiin, josta syntyy "pulputtava ääni". Kaikkein eniten ristiheijastusta tapahtuu nurkissa. Ääni heijastuu sekä seinissä, katossa että lattiassa. Mitä kovempi ja tasaisempi pinta, sitä enemmän äänen heijastelu jatkuu sellaisenaan (mieti vaikka betonista parkkihallia tai sileää lautalaminaattilattiaa ilman huonekaluja). Myös ikkunat ja peilit ovat ihan yhtä lailla kovia heijastavia pintoja.
      Sama juttu, mitä pienempi huone, sitä lähempänä seinät ovat toisiaan ja kaikuvat ääniaallot ehtivät voimistaa itsensä moneen kertaan.
      Olen kuullut äänen nyt vasta yhden kerran ja se vaikutti noudattavan nimenomaan fysiikan lakeja eikä ollut omassa päässä, joten siihen voisi koittaa soveltaa normaaleja akustointikeinoja. Jos se toistuu, kokeilen itsekin mutta jos joku ehtii kuulla ensin, voi miettiä:
      -Kuuluuko ääni paljaiden kovien pintojen välissä kovempana?
      -Onko lattiatasossa huonekalujen välissä hiljaisempaa kuin huoneen yläosassa jos huoneen yläosassa on "vapaampaa" kattotilaa?

      Ääntä voidaan dempata (vaimentaa) materiaalilla joka absorboi (syö) ääniaaltoja niin että ääniaalto ei pääse enää heijastumaan uudestaan tai heijastuu vähemmän. Aaltoa voi myös vaimentaa diffraktoimalla (hajoitus) jos aalto osuu epätasaiseen pintaan, jolloin se silpoutuu pienemmiksi heijastuksiksi jotka hajaantuvat ympäriinsä, ja tällöin niiden voima heikkenee huomattavasti ja on epätodennäköisempää että ne eksyvät enää kulkemaan ristiin toistensa kanssa voimistuakseen uudelleen. Ei tapahdu sitä "resonanssilooppia" ja kaikukoppailmiötä jossa aalto heijastelee edestakaisin.
      Matalataajuuksinen aalto on suuri ja voimakas. Sitä ei ole helppo pysäyttää vaan se tarvitsee oikeasti tietynlaista, paksua materiaalia. Niin paksua ettei sitä vaimenninta mihinkään kämpän sisälle rakennella. Mutta kaikki pehmennys auttaa periaatteessa jonkun verran äänen heijasteluun.
      -Paksu villamatto kumipohja
      -Paksut verhot esim. sametista
      -Muut paksut kankaat tai pehmusteet joilla voi peittää kovia pintoja
      -Pehmustelevy roikkumassa myös katossa
      -Pehmuste nurkissa (ns. bassoansat)
      -Monikerroksiset "esteet" huoneessa avoimen tilan sijaan

      Vältä avoimia ikkunalaseja, peilejä, paljaita seiniä ja lattioita. Periaatteessa myös kaikki muut tasot kuten pöydät, näyttöruudut ja vastaavat kovat pinnat heijastavat jonkun verran ääntä siinä missä seinätkin.
      Pehmustetussa huoneessahan on nyt sitten ihan mahdotonta yrittää elää eli ei kannata sekoilla, mutta tässä nyt oli muutamia ehdotuksia joita voi ehkä testata realismin rajoissa ja kokeilla tuntuuko eroja.

      Jos akustiikka kiinnostaa lisää, hakusanoja:
      bass trap
      acoustic treatment
      sound diffuser / diffraction
      sound absorption
      sound diffusion/absorption panels
      standing wave
      soundproofing
      room modes

    • nehurinat

      No ne hurinat on sitä kun ufomiähet koittaa ottaa yhteyttä sisäkorvaan niillä omilla laitteillaan.

      • Seinissä hurisee

        Samainen aaltoileva ääni, humina, kuuluu myös ulkona. Miten siihen auttaa sitten paksut verhot... ??????


    • jepjepjepp

      En jaksanut lukea koko ketjua, en tiedä onko joku linkittänyt. Humina on maailmanlaajuinen ilmiö, jolle on sitten esitetty eri teorioita, mutta en kyllä tiedä miten puutalot siihen liittyy. Ehkäpä juuri sitten resonointitaajuus on sama ja tietynkokoinen ja tietyillä materiaaleilla valmistettu talo toimii "vahvistimena" tai "radiona" taajuudelle. Itselläni onneksi on kolmenlaista kuulovauriota ja päässä kokoajan sellainen tinnitus- ja huminakonsertti että saan nauttia tuonkaltaisista äänistä 24/7, halusin tai en.

      • jepjepjep1

    • ei talon vika

      Tuollaisia kuvatun kaltaisia ääniä tuottaa oma keho, monesti lihasjännitykset kuuluvat korvaan, erityisesti niskan alueella olevat, se muistuttaa tinnitystä, erilaisia huminoita, kaukaista moottorin ääntä tms. mutta kyseessä ei ole kuulovaurio.

      Joskus tuli talo tutkittua noiden äänten vuoksi, sitten kuvitteli sen olevan korvien sointia, tinnitystä, katosi sitten yhtä yllättäen, kuin tulikin. Kyseessä oli kuitenkin lihasjännitykset niskan alueella.
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ati00006

      • -humina-

        No ei se sitäkään - olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että ääni on akustinen, asun nyt ok. talossa ja ääni on alkukesästä kuulunut erittäin voimakkaasti yötä päivää, kaikein voimakkaimmin vc,ssä jossa on suora ilmanvaihtoputki katolle muutkin talossa olevat sen kuulee, jopa suunta on aistittavissa.
        On se kumma, kun maailman etevimmät tiedemiehetkään eivät pysty ilmiötä selvittämään.


      • yksinkertainen syy
        -humina- kirjoitti:

        No ei se sitäkään - olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että ääni on akustinen, asun nyt ok. talossa ja ääni on alkukesästä kuulunut erittäin voimakkaasti yötä päivää, kaikein voimakkaimmin vc,ssä jossa on suora ilmanvaihtoputki katolle muutkin talossa olevat sen kuulee, jopa suunta on aistittavissa.
        On se kumma, kun maailman etevimmät tiedemiehetkään eivät pysty ilmiötä selvittämään.

        Mitä hiljaisempi talo, tai jos kiipeää tunturiin tyynellä ilmalla, niin alkaa erottumaan kehon omat äänet. Ihminen on kuin suuri kone, joka käy, veri kiertää vinhaan, keuhkot kierrättää ilmaa, monet elimet toimii, kaikki tämä ei ole äänetöntä, jos ihminen viedään täysin äänieristettyyn tilaan, hän kuule sielläkin jotakin huminaa, omasta itsestään johtuvaa. Ihminen itsessään ei ole absoluuttinen hiljaisuus, joten sitä on turha yrittää kuulostella, sellaiseen pääsee vain kuollut ja loppuun maatunut ihminen. Kaikki mikä liikkuu, pitää ääntä. Toki ilmanvaihtoputki pitää omaa ääntää, se johtaa sitä ulkoa ja ilman virtaus pitää ääntä, sen tietää jokainen.
        Ei äänissä mitään mystiikkaa ole, kunhan on realisti, kaikelle löytyy luonnollinen selitys, joskus hyvin yksinkertainenkin.


      • -humina-
        yksinkertainen syy kirjoitti:

        Mitä hiljaisempi talo, tai jos kiipeää tunturiin tyynellä ilmalla, niin alkaa erottumaan kehon omat äänet. Ihminen on kuin suuri kone, joka käy, veri kiertää vinhaan, keuhkot kierrättää ilmaa, monet elimet toimii, kaikki tämä ei ole äänetöntä, jos ihminen viedään täysin äänieristettyyn tilaan, hän kuule sielläkin jotakin huminaa, omasta itsestään johtuvaa. Ihminen itsessään ei ole absoluuttinen hiljaisuus, joten sitä on turha yrittää kuulostella, sellaiseen pääsee vain kuollut ja loppuun maatunut ihminen. Kaikki mikä liikkuu, pitää ääntä. Toki ilmanvaihtoputki pitää omaa ääntää, se johtaa sitä ulkoa ja ilman virtaus pitää ääntä, sen tietää jokainen.
        Ei äänissä mitään mystiikkaa ole, kunhan on realisti, kaikelle löytyy luonnollinen selitys, joskus hyvin yksinkertainenkin.

        Jos ei itse kuule tuota, oikeastaan kuminaa, niin ei sille kannata selitystä hakea, kaikki kehon omat äänet ovat tiedossa, esim korvatulppien laittaminen aiheuttaa valtimoiden kohinaa, sydänäänet kuuluu hiljaisuudessa, erilaista tinnitystä on kuultavissa, mutta sen voi paikallistaa omaan päähän ja sen sellaista.
        Ja vielä sekin, jos otetaan esim. 4 henkilöä, jotka "kuulevat" niin he pystyvät yhdenmukaisesti toisistaan riippumatta sanomaan, koska ääni kuuluu, tai koska se loppuu, sillä ajoittaisia taukoja, tai aikoja on "kuuluvaisuudessa" kuitenkaan henkilöt eivät ole identtisiä kaksosia.
        Haluaisin todella päästä käymään täysin äänieristettyyn tilaan, jos "kuuluu" niin sitten sellaiseen, mikä on lisäksi lyijyvuorattu, jos vieläkin kuuluu, niin uskottava on, että itse ilmiön tuottaa.


    • Tämä myöskin on

      mahdollinen syyllinen!

      Saattaa olla tämä hyvin yleinen mokakin kyseessä:
      -Yläpohjan tuuletus toteutettu siten että ilmanpoisto aukot ovat samassa tasossa ja korvaus-ilma aukot alhaalta puuttuu ja silloin yläpohja "imee" ilmaa rakenteiden rakosista, rasioiden, tms. josta tulee yllättävän helposti "huminaa"! Ajan myötä tulee silloin ainakin kosteusongelmia, joten kannattaa tarkistaa:


      ................jatkuu.
      -Yläpohjan tuuletus-
      A. >>>>Toiseen päätyyn >>>>alhaalle, >>>>molemmille puolille vähintään 100mmx200mm tuuletus aukot ja
      >>>>>>toiseen päätyyn mahdollisimman lähelle harjaa vähintään 200mmx200mm tuuletus aukko.
      Tai-
      B. Jätä molemmin puolin räystään aluset auki ja tee molempiin päätyihin vähintään 100mmx200mm tuuletus aukot mahdollisimman lähelle harjaa. Jatkuu...........
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/tr-palataan-vanhaan-kosteusvaurio-homeettomaan-aikaan/tr-rakenna-hengittava-hirsi-talo/#_Ylapohja_

    • tsinttu

      Täälläkin kuullaan huminaa, vaikka ollaan kaupungissa, hiljaisessa ympäristössä, keskellä yötä. Humina ei ole juuri koskaan häirinnyt, ihmetyttänyt kyllä, etenkin keskellä hiljaista korpea, hirsitalossa, keskiyöllä.

      Tiedän toki, että minulla on ollut ylitarkka kuulo. Se on ollut riesa, aikoinaan sain pyristellä silloin tällöin kuulemma kohtuullisessakin melussa paniikkia vastaan. Kuulin sen tosi voimakkaana. Olen ajatellut, että tämän huminan aistiminen johtuisi tästä ylitarkasta kuulostani. Kuulin viisikymppiseksi paitsi niityn äänekkään sirittävän orkesterin, myös mäntyjen yläpuolelta mäntykiitäjien ja muiden liitäjien voimakkaan surinan ja suhinan ennen kuin yksikään lintu oli herännyt. Päivän valjetessa se laantui nopeaan. Kukaan muu, paitsi kissamme ei kuullut sitä. Tuijotimme latvoihin ja herkistelimme korviamme hartaina. En ollut uskoa korviani kuultuani ettei tämä juhlallinen aamun avaus välity muille.

      Ihan hyvä tietää, että toisetkin kuulevat tämän sisätilojen matalan huminan, joka kuuluu jokaisessa huoneessa. Kun kurkkaan ulos, humina vaimenee selvästi. Tuntuu kuin elämässä olisi ollut vaiheita, jolloin tätä huminaa ei olisi ollut. Olen tulkinnut sen ehkä autojen meluksi enkä ole kiinnittänyt siihen huomiota. Mökillä
      se havahduttaa pohtimaan. Sehän kuullostaa melkein kaukaa lähestyvän lentueen tai matkustajakoneen ääneltä.

    • Olkisaviukko

      Enemmän tämä tuntuu kuin kuuluu, tosin vain takaraivossa tai niskassa, olisiko jotain resonointia. Puutalo maalla, 20kV linja vieressä (15metriä), muuntaja 200metriä, 110kV linja 700metriä, 400kV linja ja muuntoasema 2,5km. Teollisuutta on seitsemän kilometrin päässä.
      Vaimentaisikohan olkisavi, massiivisavi tms. materiaali seinässä?

    • epäilevä_tuomas

      Kaikki äänet infraäänistä ultraääniin voidaan todentaa ja saada näkyvään muotoon tekniikan avulla joten aika helposti voidaan selvittää tuleeko ne päästä vai pään ulkopuolelta!

    • Täydellisessä hiljaisuudessa ihminen kuulee oman verensä virtauksen, eli siitä nyt todennäköisesti on kyse.

      • kuminaa

        Ei kai tänne nyt kukaan omien valtimoidensa kohinasta juttua laittaisi O,oo


    • epäilevä_tuomas

      Näkyy laittavan, tämä ketju on siitä todiste että humina vaihtaa paikkaa kuulijan mukana!
      Mittaamalla sekin varmistuu.

    • kuulija

      Monia ääniä on jotka kuuluvat sisällä mutta ei ulkona. Tiedän kuulen eräitä ääniä ja tiedän lähteenki. Antaa kuulua

      • yyyyyery

        Psykoosin oireita, eivät välttämättä haittaa kunhan erottaa, mikä on totta ja mikä ei.


    • guinnessiin

      kukaan ei pysty tuohon

    • Humiseva_Harju

      Jos katsotaan aloitusta niin siitä puuttuu maininta tärkeimmästä mahdollisesta ylimääräisen äänen aiheuttajasta eli tuleeko talon seinaan sähköt avojohdoilla. Ne saattaa aiheuttaa lämpötilan vaihtelujen takia todella pahaa jyrinää talon sisällä! Ko ilmiöstä on tehty laulukin "Puhelinlangat laulaa" :-)

    • pakkovastata

      Mielenkiintoinen ilmiö! Vanha ketju, mutta kiinnostava asia. Asun ajoittain vanhassa kalliolle rakennetussa puutalossa. Olen itsekin törmännyt ko. ilmiöön. Syytin alkuun ohiajavaa, lähestyvää ja loittonevaa liikennettä sekä työkoneita jossain lähistöllä. Lähi alueella ei ole yöllä jyriseviä dieseleitä. Sähkölinja (20kV) on vaihtanut paikkaa ja talojohto tulee maassa. Asun kaupungissa ja siellä kuuluva humina ei ole sitä samaa. Tunturin laella en ole käynyt kuuntelemassa, enkä näin ollen tiedä mitä sillä kuuluu.
      Erään yhteyden olen huomannut. Vaikka asun sisämaassa, on Suomen merialueille esiintyvällä kovalla tuulella selvä yhteys jyminään.
      Täällä saattaa olla täysin tyyntä, mutta merialueille on annettu yli 12m/s tuulivaroitus.
      Olisi todella hienoa jos itsellä olisi tuollainen matalien äänten kuulokyky. Tietoisuus siitä jo itsessään helpottaa nukkumista. Samoin kuin sateen rapina ei häiritse kun sen tietää mistä se johtuu.

      Hyviä unia ilmiöstä kärsiville.

      • humina--

        Mielenkiintoinen- mutta kiusallinen juttu, kun ei maailman etevimmät tiedemiehetkään eivät ole sitä pystyneet selittämään, liekö, edes kuulevat sitä, mikään huu-haa juttu se ei kuitenkaan ole, tälläkin hetkellä kuuluu se tasaisen jauhava jyrinä/humina.
        Varmaa on, että oman kehon tuottamaa se ei ole, eikä myöskään mistään lähietäisyydellä olevasta laitteesta, tai ilmiöstä, ihmisenkin kuuloaisti on kuitenkin aika kehittynyt, eri asia on miten keskushermosto kuullun tulkitsee, tämä mainittu ääni tuntuu tulevan jostain hyvin, hyvin kaukaa ja mielestäni se on akustinen, ennemmin, kuin joku kuulohermostoon vaikuttava "hiukkaspommitus"


      • electricpower

        Nukuin lapsena ja nuorena maalla kesällä ns nukkuma-aitassa, ja niiltä ajoilta muistan kun rupesin ihmettelemään kuinka ne naapurit nyt yömyöhään pelloillaan ajelevat, koko ajan kuului se "hur hur hur "-tyyppinen ääni. Itselläni oli usein nuhaa, ja korvat tukossa, ja mietin josko siitä johtuisi. Sitten löytyi syy: meillä oli kakkospakastin toisessa aitassa, ja lattiarakenteen kautta hurisutti sillä tavalla. Mutta ummessaolevat korvat kyllä tekevät vähän samanlaista, lompsahtavatkin sitten välillä.
        Uskon kyllä senkin, että näitä matalataajuisia värähtelyitä kyllä tuntee kehossaan joka vaan ymmärtää kuulostella itseään. Sähkölinjojen lähellä asuneena muistan sellaistakin, miten ns elosalamoita kipinöi ilmassa, ja tunsin sen jännällä tavalla myös sydämen kautta, kuin pieniä sähköiskuja. Kiiruhdin pian kotiin, olin lenkillä. Mutta niitä välkkeitä katselin vielä ikkunasta ulos, pieniä välähdyksiä. Sen yhden ainoan kerran nähnyt ja kokenut tuon, pelotti se.


      • Infraääni

        Monet tuulivoimaloiden lähellä asuvat kokevat erittäin voimakkaasti näitä oireita. Heille vaan yleensä nauretaan ja pidetään luulosairaina. Sääliksi käy, jos koti pilattu jättimäisillä tuulivoimalaitoksilla.


      • se_tietäjä

        Tuulivoimalat eivät kuulu tähänkään ketjuun mitenkään, tämä ketju on hyvä esimerkki (urbaani) ihmisten tietämättömyydestä rakennusten ominaisuuksista.


      • yery75r7
        Infraääni kirjoitti:

        Monet tuulivoimaloiden lähellä asuvat kokevat erittäin voimakkaasti näitä oireita. Heille vaan yleensä nauretaan ja pidetään luulosairaina. Sääliksi käy, jos koti pilattu jättimäisillä tuulivoimalaitoksilla.

        Tuulivoimaloista se ääni tulee ja ei guggenheimille ja hail hitler! Kyllä räyhäoikeisto tietää!


    • ökphkkjg

      Itse asun korvessa, joten tiedän tämänkin asian. Urbaanit ihmiset, jotka asuvat alueilla joissa on 99% maan rakennuskannasta, eivät tiedä rakennuksten ominaisuuksista mitään.

      Kyseessä on poltergeist, tunnetaan myös nimellä kepuloinen.

    • persesuomalainenn

      Minä olin Playa del Inglesin Kuparipannussa ja siellä kuului samanlaista huminaa.

    • Maatilan.issääntä
    • Häntäheikki.Hiilamo

      Kehon omia ääniä, urpot. Ihmisen päässä on kilometritolkulla verisuonia ja vaikkapa jännitystila kallonpohjan lihaksissa voi aiheuttaa mitä vain olemattomien äänien kuulemisesta varpaan puutumiseen. Ei noita ääniä kuule jos ei ole hiirenhiljaista Psykoosikin on mahdollinen, mutta joka tapauksessa äänien lähde on omassa kehossa ja aika monella teistä on liian vähän tekemistä. Nytkin varmaan vaimonne pesee kalsareitanne, kun te ihmettelette suomi24:ssä että mikä tämä päässäni kaikuva ääni on.

    • tunnelinporaaja

      Ulkovalta vain tekee tunneleita Suomen alle. Ulkovallalle myydyt tontit Suomesta ovat tosiasiassa hapenotto-ja ulostulo-aukkoja. Jatkuva tunnelin poraus syvyyksissä aiheuttaa laajalle kalliossa levinnyttä matalataajuuksista huminaa ja kuminaa. Joten ei syytä huoleen.

      • Sirkku---

        Tunnelinporaaja, mille valtiolle teet töitä? Mitä jos hapen sijasta ulos tuleekin radioaktiivista kaasua! Kuten raadonkaasua!


      • tunnelinporaaja
        Sirkku--- kirjoitti:

        Tunnelinporaaja, mille valtiolle teet töitä? Mitä jos hapen sijasta ulos tuleekin radioaktiivista kaasua! Kuten raadonkaasua!

        En voi kommentoida kelle teen töitä mutta voin kertoa että jos lähdet kanssani tunneliretkelle erinäisiin naapurimaihin niin et tarvitse viisumia etkä passia ja hammasharjaa. Lähde Sirkku völjyyn,meitsi on rahahommissa.


    • Rähmäkorva

      Paskaa korvakäytävissä ja sen jälkeen vielä lisää...

      • 6e7e5757

        Humiseeko paska? Onko Kuparipannu täynnä paskaa? Ei ja kyllä, joten oletuksesi on väärä!


    • Spagettihirviö

      Aloittaja ja moni muu tässä ketjussa sanoo kuulevansa huminaa ja olettaa äänen tulevan jostain kehon ulkopuolelta. Äänten kuulijoille tiedoksi pikkuisen kausaatiopäättelyn perusteita: äänen lähde on joko a) ympäristössä, b) kehossa itsessään, tai c) molemmissa. Jos kuulee samaa ääntä eri ympäristöissä, voidaan käytännössä sulkea pois ympäristömuuttujan vaikutus. Mitä jää jäljelle? No se keho. Onko taas liian vaikea tajuta, ääliöt.

    • Zadam

      Nostan tätä! Olen kärsinyt ko. ilmiöstä nyt vajaan vuoden verran. Reissatessa ulkomailla en kuule sitä, mutta kotona kyllä. Muutimme viime kesänä uuteen taloon. Onko muita Espoolaisia, jotka kuulevat äänen?

      • Iltahumisija

        Täällä toinen espoolainen, jonka kotona kuuluu se hiljainen humina. Muutkin perheenjäsenet kuulee sen. Vasta vajaan parin vuoden verran olen sen iltaisin huomannu. Koti on perus puurakenteinen rivari, jossa poistoilma koneellinen ja tuloilmalle korvausilmaventtiilit. Myös vanhassa hirsimökissä (ei koneellista ilmanvauhtoa) Turun saaristossa kuuluu illalla, minkä vuoksi mietin, että olisiko alkuperäisestä kodin huminasta jäänyt jonkinlainen tinnitus. Tai sitten keikoilla ja festareilla korvatulppien kanssa ollessa, kun matalat taajuudet ei tulppiin pysähdy, niin voisiko jostain sellasesta jäädä herkistyminen mataliin taajuuksiin. Ehkä kuitenkin pientä vaihtelua siinä äänessä on riippuen, missä päin huonetta itse on, joten ehkei tule omista korvista tai korvien välistä tuo kuitenkaan.

        Kuten muutkin on tässä ketjussa sanoneet, niin sisällä korkeampien taajuksien jäädessä seinien ulkopuolelle, matalammat taajuudet erottuu korvalle paremmin. Jos kovin ääni häiritsee illalla, koittaisin jotain muuta hiljaista ääntä peittämään sen. Joku pieni pulputtava vesikoriste tai muu tasainen ei-ärsyttävä ääni.


    • ei_kiesus

      Otsikon mukaisesti tämä ketjun keskustelun pitäisi pysyä puutalossa kuuluvassa huminassa mihin löytyy talvisaikaan luonnollinen selitys mikäli rakennukseen tulee sähköt avojohdolla.
      Muut vaivasta kärsivät voisivat katsella paremmin oireisiinsa sopivat palstat!

    • silens

      Sellaisten, jotka eivät tätä tiettyä ääntä- huminaa- kuminaa kuule, voisivat pysyä muilla palstoilla.

    • jyminää

      Arrajärven molemmin puolin Nastolassa/Iitissä , jossa itselläni on kiintestö kuuluu matalataajuista "jyminää" joka on myös taannehtivaa , kesäisin etenkin.Todella painostavaa etenkin kun ääni kuuluu sisätiloissa jopa voimakkaampana kuin ulkona.Ei auta korvatulpat,ääni on niin matalataajuinen tuntuu kuin se läpäisisi melkein minkä vain . Eikä kuulu muualla.Myös monet muut ovat itseni lisäksi äänen kuulleet.On vaikea paikallistettava.Ääni tuntuu pahimmillaan koko kropassa.Kunpa saisi jotenkin tietää mistä moinen ääni tulee,voisi mahdollisesti yrittää saada sen vaikenemaan ...

      • kduudh

        Ihan sama sietämätön matalataajuinen "jyminä" minulla Espoossa kesästä 2017 lähtien! Hermot meinaa välillä mennä, kun mikään ei auta. Joskus jyminä vaimenee pariksi päiväksi, mutta jatkuu sitten taas tasaisesti päivästä toiseen. Päivällä ja yöllä kahdesta kuuteen se voi olla todella häiritsevää. Yöllä pahinta on, kun jyminä vaihtelee voimakkuudeltaan, ollen välillä jurnuttavampaa ja välillä vähemmän. Se ottaa todella aivoon, kun haluaisi vain nukkua. Olen muuten ihan terve ja rento keski-ikäinen ihminen, jolla ei päässä ole koskaan viirannut. Ääni tulee selvästi muualta, kuin minun päästäni.


    • ufojuttuja

      Miksei kukaan tee noiden ääniensä kanssa muuta kuin tänne Suomelle kirjoittelee?
      Noin voimakkaan äänen taajuus ja voimakkuus yms olisi helposti mitattavissa !

      • jofujuu

        Sepäs se, kun ei maailman etevimmät tiedemiehetkään pysty sitä selvittämään.

        Myös yksi ihmeellisistä arvoituksista on ollut pallosalama, maailman etevimmät tiedemiehet ovat todenneet, ettei sellaista voi olla, mutta lukuisat henkilöt Suomessakin ovat olleet sen todistajina, mutta eivät mitenkään ole voineet sitä "mitata"


    • ei_kiesus

      Aika ontuvaa verrata jatkuvaa huminaa johonkin pallosalamaan.

      • jofujuu

        Jos olisit lukenut huolella kommentteja, niin selviäisi, että humina, paremminkin kumina ei ole jatkuvaa, eikä sillä ole mitään tekemistä puutalojen kanssa, vaikka aloituksessa niin kummasteltiin, siksi tämä ketju on ko. palstalle jäänyt mm. Harvardin yliopistossa on yritetty tutkia samaa ilmiötä heikoin tuloksin, en tiedä onko pallosalamaa siellä yritetty tutkia?


    • khjkhjbkjb

      Kirkkonummellakin (keskusta) puurakenteisessa omakotitalossa on silloin tällöin kuulunut huminaa. En tiedä olenko jo tottunut ääneen mutta nyt ei ole ollut päällä pitkään aikaan. Muutimme taloon 2005 ja silloin oli kyllä asunnon myynti lähellä. Perhe ei ole reagoinut olenkaan ääneen.

    • humiseva_harju
    • Neuvoja1

      Pyyntö aloittajalle:
      Alustus.
      - Jatkoksi Kvht-tutkimukseen.
      - Mm. Oiretestissä yli 17-osumaa saanut henkilö on herkistynyt jo niin paljon että hän pystyy haistamaan huomattavan määrän sellaisia hajuja, mitä kvht-altistumaton ei pysty haistamaan.
      Samanlaisia tapauksia on muitakin ja haluan tietää onko tässäkin kyseessä "herkistyneet-aistit".

      Toimenpiteet.
      A. Kerrotko kvht-oiretestin osumakohtien numerot (pelkät numerot riittää),
      B. Sekä teetkö immuunitestin:
      Pintalämpö kainalosta 6xn.2h-välein/pv. Ja kerrotko lukemat 1-desimaalin tarkkuudella. Lähetä tulokset sähköpostiini-löytyy sivulta; "tekijän tiedot ja palaute".
      Kiitos vaivannäöstäsi.
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/tee-oiretestikvht-tee-immuunitestiimmuunijarjestelman-heikkeneminen/

      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/tekijan-tiedot-ja-palaute/

    • Rationaalinen_selitys

      Skitsofrenia? Potilaan kokemukset ovat aina "täyttä totta". Kuten tämä huminakin..

    • fddffddf

      No meillä kummitteli aikanaan oikeasti,5v poikani kertoi,että joku mies tuli taloon yöllä tuijotti hetken ja katosi,väittää tänäpäivänä 30v.että se oli totta itse kuullut talossa askeleita ketään ei ole paikalla.Sunnuntaina istuin kuistilla kesäpäivä,auttakaa auttakaa en halua mitään pahaa,kiersin talon sisältä ulkoa,ei ketään missään.Odottelin perhettä kotiin,kuului askeleita ja töminää ajattelin, nyt he tulevat.ei ketään.Tapauksia on muitakin, en ole kertonut näistä ennen.Tietenkin ne voivat olla meikäläisen päässä,mutta molemmat poikani ovat kuulleet talossa omituisia ääniä.
      Talo on 120v hirsitalo Tampereen lähialueella.Edelleen öisin kuulen kaukaista askalten ääntä.olen jo tottunut niihin.voi olla vaikka oman pumpun ääniä.otapa näistä selvää.????Täysissä sielun ja ruumiinvoimissa.

    • Lmpmompmpm

      Sähkökatkon tullessa huomaat huminan loppuvan.

      • Hurhur

        Sähkökatkos tulee niin huomaa selkeämmin tämän äänen kun kaikki muu meteli poissa.


      • Tkrn

        Totta. Kun sähkölaitteet ja muut äänet vaimenevat, niin jyminä kuuluu entistäkin selvemmin. Samoin käy korvatulpilla ja kuulokkeilla, eli on pakko kuunnella jotain muuta kohinaa ihan reilulla voimakkuudella, jos haluaa peittää jyminän.


    • Porno-Jalmari

      Päässä soi, Säkkijärven polkka...ei jaksais kuunnella...

    • AnnaBellaÄx

      Ainoa asunto, jossa on ollut niin voimakas taustahumina, että piti muuttaa pois, on voimalan lähellä ollut asuntoni. Sieltä kuului öisin sellainen matalataajuinen äänisaaste, että en saanut nukutuksi. Oli ensimmäisen kerroksen asunto ja sinne se jotenkin rakenteita pitkin kuului ja häiritsi.

    • Tattarskryn

      Asun Espoossa kallionkupeessa sijaitsevassa rivarissa ja olen viime kesästä lähtien kärsinyt tästä pirun jyminästä yötä päivää. Aikaisemmin en ainakaan niin paljon, että olisin kiinnittänyt siihen huomiota. Joskus päivälläkin se voi olla niin voimakasta, että tulen pahoinvoivaksi. Ajattelin että tällaista varmaan on tuulimyllyjen aihttamat tuntemukset. Olen myös mitannut jyminää ja ääni on samanlainen kaikkialla asunnossamme ja myös sen ulkoseinustalla. Kallionpuoleisella seinällä se on kvinta, joten olen siirtynyt nukkumaan vastakkaiselle puolelle. Ennen sitä meinasi hermot mennä, kun heräsin siihen joka yö, eikä sitä voi vaimentaa. Meinasin muutamana kertana jo mennä autoon tai motelliin nukkumaan. Muuttaisin pois, jos voisin. Musiikin kuuntelu yöllä kovalla ei oikein auttanut lepoa, mutta luonnonäänien kuuntelu on auttanut parhaiten. Esimerkiksi meren aallot, linnut, puro, sade jne. Näitä voi ladata verkosta iPadiin.

      Olisi kiinnostavaa, jos joku muukin äänittäisi melua hyvillä laitteilla, niin voitaisiin vertailla!

      Lisää keskustelua:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15109058/korvani-ovat-alkaneet-pitaa-outoa-aanta

      • Tattarskryn

      • Tattarskryn

        Yhdistin äänen aluksi viereiselle kerrostaloalueelle viime kesänä porattuihin, syviin maalampökaivoihin, mutta sitten kuulin etteivät pumput vielä ole toiminnassa. ... Nyt pari kuukautta myöhemmin huomasin maan resonanssitaajuuksista kertovan videon Youtubessa, ja ne taajuudet sopivat hyvin kuvaan: 7,83Hz, 14Hz, 21Hz, ...! Voisiko siis olla mahdollista, että kallioon poratut syvät reiät olisivat avanneet resonanssiäänille pääsyn ulos kalliosta, jolloin talomme senpuoleinen seinä tai perustukset sieppaavat äänet ja värähtely on aistittavissa. Olemme todellakin asuneet tässä yli 20 vuotta ja jyminä alkoi kuulua vasta viime vuonna, kun kallioon oli porattu useita erittäin syviä reikiä?

        Aika sopii yksiin, mutta se ei taas lainkaan sovi, että muutkin kuukevat tätä ääntä eripuolella <suomea ja jopa maailmaa: Niinpä mietin, että jos ongelma on ilmaantunut vasta 2000-luvulla, niin syynä voisivat olla kaikkialla valtavasti yleistyneet langattoman tietoliikenteen lähetysmastot ja langattomat laitteet, erityisesti kännykät. Koska kännykän miksoaaltoja tulee nykyisin niin monesta lähteestä ja koska aallot toisaalla vahvistavat ja toisaalla vaimentavat toisiaan, niin moniin satunnuaisiin paikkoihin syntyy todella voimakkaita kenttiä, jotka resonoivat ilman hiukkasten kanssa, ja voisivat siten synnyttää ääntä. Tämä selittäisi sen miksi ääniä kuullaan melkein kaikkialla, mutta kuulemma vuoristossa ei.


    • Anonyymi

      Ennen kuului lähinnä kesällä/syksyllä, nyt talvellakin, etenkin öisin. Kiinteistöni sijaitsee n. 2km Kymijoesta, n. 15 km ylä/alavirtaan on voimalaitokset , Vuolenkoski ja Mankala. ELY keskuksen viranomaisen mukaan kiinteistöni on samalla kalliperäalueella voimaloiden kanssa . Voisiko olla kallion resonointi voimaloiden alla tetyillä turbiinien virtausnopeuksilla? Joka aiheuttaa runkoäänen , joka taas muuttuu jossain kohdassa ilmääneksi, joka taas ollessaan matalataajuinen kantautuu tunnetusti erittänkin pitkälle, jopa kymmeniä kilometrejä ja läpäisee lähes minkä materiaalin tahansa, aiheuttaen sitten sisätiloissa kaikukoppa ilmiön ja kuuluu siten sisällä vielä voimakkaammin kuin ulkona...?? Kuulostaa aivan potkuri- tai potkuriturbiinilentokoneen ääneltä joita kumpiakin menee näillä tienoin niin päivisin kuin öisinkin. Myös suihkukoneita menee. Ääni kuuluu vähintäänkin useita tunteja kerrallaan yhtä soitta, joten lentokoneteoria vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä.

      • Anonyymi

        Edellinenkin viesti oli minulta. Vomalaitostrn virtaama ym. tiedot näkyvät googlettamalla esim: Mankala ympäristö.fi. Nyt kun on satanut vain vettä eikä lunta niin tubiinien virtaamanopeudet ovat n. 100 kuutiometrä sekunnissa korkeamalla kuin normaalisti tähän aikaan vuodesta. Törmäsin netissä huminaa koskevaan kyselyyn johon vastasinkin. Kannattannee niiden vastata jotka kärsivät ongelmasta niin saaadaan tietoa kerättyä ja mahdollisesti jotain asioita eteenpäin tai jopa ratkaistuksi. Voi halutessaan vastata anonyymisti. Katso: Havintokysely huminasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellinenkin viesti oli minulta. Vomalaitostrn virtaama ym. tiedot näkyvät googlettamalla esim: Mankala ympäristö.fi. Nyt kun on satanut vain vettä eikä lunta niin tubiinien virtaamanopeudet ovat n. 100 kuutiometrä sekunnissa korkeamalla kuin normaalisti tähän aikaan vuodesta. Törmäsin netissä huminaa koskevaan kyselyyn johon vastasinkin. Kannattannee niiden vastata jotka kärsivät ongelmasta niin saaadaan tietoa kerättyä ja mahdollisesti jotain asioita eteenpäin tai jopa ratkaistuksi. Voi halutessaan vastata anonyymisti. Katso: Havintokysely huminasta.

        Olen kans kuullut useita päiviä matalaa hurinaa. Ajattelin ensin että johtuu niskoista kun tiinitys on lisääntynyt ja niskoissa ollut kipua. Rupesin tutkimaan asiaa että tuleeko talosta. Sähköt pois ja edelleen kuuluu. Pihalla kuuluu. Peltorit päähän, ei kuulu juurikaan eli ei tule päästä. Tänään kävin pyörälenkillä ja kuuntelin tarkkaan niin 5km päässä ei kuulunut juuri mitään. Ajelin kotia. Pihassa kuului hieman ja sisällä voimakkaasti. Outo homma. Asun keskellä ei mitään


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ketju. Jos joku etsii aiheeseen tietoja, suosittelen kääntymään kirjan "The Invisible Rainbow: A History of Electricity and Life" puoleen.

      Ilmiö on kirjassa hyvin dokumentoitu ja tutkittu, mutta ei laajasti yhteiskunnassamme hyväksytty. Aihe on herkkä, koska taustalla pyörivät massiiviset taloudelliset intressit, joiden etu on, että faktat eivät nouse suuren yleisön tietoon.

      Kirjan tietojen pohjalta voi koittaa muuttaa elämäänsä parempaan suuntaan, mutta varoitan jo, että haitan lähde lisääntyy yhteisössämme jatkuvasti, joten vaikutustenkin voi olettaa vain pahenevan.

      • Anonyymi

        Mielenkiinoiset keskustelu!
        Minäkin voin kertoa tämänpäiväisen jutun. Ja kuinka "humisiin" sivuille jouduin.
        Minä kyllä heti tiesin huminan aiheuttajan.
        Olin mökillä ja istui pihakeinussa, kuuntelin tuulenpuuskia. Ne oli puuskittain, välillä hiljaista.
        Tiesin muutamien puiden takana olevan hakkuualueen.

        Lähimmäiset puut eivät taipuneet, mutta tiesin, että kauimmaiset puut olivat tuulen tuivertamia. Pienesti näkyi latvoja.
        No, siitä huutelin siskon kuuntelemaan, paremmin ollut siellä.
        Arvuuttelin, voiko pelkkä aukkokin aiheuttaa tuulen äänen, puidenhan tietää.

        Kuulemma liian tieteellistä!
        Joten netistä "kysyin" asiaa.
        Näkyi kyllä kysymykseni, en selaillut silti paljoa.
        Mieluummin sitten luenkin teidän kokemuksia.
        Tulipa " jatkettua" viestisivua.
        Viimeksi oli kai 2021vuonna?


    • Anonyymi

      Mukavasti olikin luontoon kertovia juttuja.
      Tässä keskuteluketjussa, ehkä yhdistetty "päänsisäisiäkin huminaääniin".
      Liian paljon pahojakin ääniä kuuluu, liikenne ym.
      Ukrainassa äänet järkyttäviä!

    • Anonyymi

      4vuotta 24/7 matalataajuinen jyrinä häirinnyt.Paikallistettu mastoon.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe