Yksiön myyminen itse, mitä huomioon?

juha vaan...

Olen aikeissa muuttaa isompaan asuntoon yhteen muuton myötä ja ajattelin myydän nykyisen kerrostalo yksiön itse ilman välittäjää. Asunnon myymisessä tuskin tulee mitään ongelmaa mutta se paperi puoli! Mitä asioita ja papereita joudun hankimaan mahdolliselle ostajalla, riittääkö isännöitsiäntodistus ja dokumentit talonyhtiön remonteista? Pankki hoitaa sitten ilmeiset kauppakirjat ja osakkeenvaihdot?
Itse asunnossa ei ole tehty minun aikana remontteja koska oli niin hyvässä kunnossa enkä aio tehdäkkään joten tästä ei mitään papereitakaan ole?!

59

10442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KaijaMaria

      Luepa vaikka tuolta: http://www.minunasuntoni.fi/salj/documents.php

      Saat isännöitsijältä kaikki "viralliset" paperit korvausta vastaan. Kauppakirja on vapaamuotoinen sopimus joten sen voi tehdä itsekin ja malleja löytyy netistä jos viitsii hakea (google).

      Talonyhtiön remonteista isännöitsijä kertoo isännöitsijäntodistuksessa mutta sinun on kerrottava mitä asunnossasi on tehty (tai ei ole tehty). Ostajaa kiinnostaa myös tulevat remontit joten ota niistä selvää isännöitsijältä tai taloyhtiön hallitukselta ellet jo tiedä. Sinun on kerrottava kaikki sellainen mikä voi vaikuttaa ostajan ostopäätökseen ja remontit ovat yksi tärkeä asia.

      Esittelypaperi asunnostasi kävijöille annettavaksi on helppo tehdä myös itse, niistäkin löytyy malleja netistä tai jos olet ennenkin ostanut/myynyt asunnon ja säilyttänyt dokumentit niin katso niistä mallia. Rahalla saa tietenkin palvelua mutta jos haluat säästää niin teet ne paperit itse mitkä voit.

      Jos sinulla on "eka kerta" niin suosittelen ottamaan jonkun kokeneemman tutun mukaan asuntosi esittelyyn. Ei asunnon myynti mitään avaruustiedettä ole, mutta myyjänä sinun on osattava vastata kaikkiin ostajaehdokkaan kysymyksiin ja annettava luotettava kuva jotta kaupat syntyisivät.

      Pari kertaa olen itsekin myynyt itse asuntoni ja keväällä teen sen taas. On se tuhansien eurojen säästämisen väärtti! :)

      • juha vaan...

        Siinä olikin paljon asiaa, kiitoksia! Säästöä vähän ajattelinkin tuolla itse myymisellä kun välittäjä ottaisi vaivaiset 2 tonnia niin rahaa sekin kun ei ole kallis kämppäkään. Pomo on myynyt kaksi asuntoa itse ja siltä onkin saanut hyviä neuvoja! Tilanne on asunnonkin suhteen hyvä kun talonyhtiöön ei ole tiedossa remontteja kun kaikki on jo oikeastaan tehty, asunto nyt ei tarvi kuin ehkä pintaremontin mutta jätän se luultavasti ostajalle.

        Mites tuo rahapolitiikka?? Kuinka tuo maksu sitten käytännössä tapahtuu kun on pankin. Hoitaako ostaja oman pankkinsa kanssa tuon osakevaihdon ja itse hoidan oman pankkini kanssa sitten lainan pois maksun ja jne jne?


      • O.P
        juha vaan... kirjoitti:

        Siinä olikin paljon asiaa, kiitoksia! Säästöä vähän ajattelinkin tuolla itse myymisellä kun välittäjä ottaisi vaivaiset 2 tonnia niin rahaa sekin kun ei ole kallis kämppäkään. Pomo on myynyt kaksi asuntoa itse ja siltä onkin saanut hyviä neuvoja! Tilanne on asunnonkin suhteen hyvä kun talonyhtiöön ei ole tiedossa remontteja kun kaikki on jo oikeastaan tehty, asunto nyt ei tarvi kuin ehkä pintaremontin mutta jätän se luultavasti ostajalle.

        Mites tuo rahapolitiikka?? Kuinka tuo maksu sitten käytännössä tapahtuu kun on pankin. Hoitaako ostaja oman pankkinsa kanssa tuon osakevaihdon ja itse hoidan oman pankkini kanssa sitten lainan pois maksun ja jne jne?

        "Mites tuo rahapolitiikka?? Kuinka tuo maksu sitten käytännössä tapahtuu kun on pankin. Hoitaako ostaja oman pankkinsa kanssa tuon osakevaihdon ja itse hoidan oman pankkini kanssa sitten lainan pois maksun ja jne jne? "

        Pääkaupaunkiseudulla kaupat tehdään yleensä ostajan pankissa, varsinkin jos ostaja ottaa lainaa asunnon hankintaa varten. Jos taas sinulla on lainaa myytävää asuntoa vastaan (=asunnon osakekirja on pankin eikä sinun hallussa), tulee sinun ilmoittaa omalle pankillesi hyvissä ajoin tulevista asuntokaupoista. Oma pankkisi sitten toimittaa osakekirjan joko postilla tai virkailijan välityksellä uuden ostajan pankkiin, jossa osakket siirretään ja kauppahinta maksetaan kaupantekotilaisuudessa.

        Jos olet sopinut pankkisi kanssa, että rahoilla maksetaan lainasi pois (eli ei esim. pantata kauppahintaa jäljelle jäävän lainan vakuudeksi), niin kauppahinnasta vähintään lainan verran maksetaan pankillesi. Ainakin Sammossa toimivat niin, että ottavat koko kauppasummalle shekin Sampo Pankille, maksavat lainan omatoimisesti pois ja jättävät loput rahat tilillesi.

        Samaa mieltä muuten noista kauppakirjoista, eli pankki ei niitä automaattisesti laadi, tosin jotkut pankit laativat pyydettäessä maksua vastaan. Jos pankkisi ei niitä laadi, niin suosittelen joko avun pyytämistä joltakin osaavalta henkilöltä tai sitten voisit pyytää välitystoimistoa laatimaan, vaikket välityspalvelua käyttäisikään.

        Googlesta löytyy valmiita pohjia (mallia voit ottaa myös omasta vanhasta kauppakirjastasi), mutta jos asunnossasi on esim. yhtiölainaa, niin suosittelen avun pyytämistä, jotta tulee varmasti oikein merkittyä kauppakirjoihin. Pankki kyllä lukee kauppakirjan, mutta tulee nolo tilanne jos tiedot onkin väärin merkitty ja kaupat lykkääntyvät kauppakirjojen mentyä uusiksi. Yleensä kyllä pankit pyytävät kauppakirjaluonnoksen etukäteen luettavaksi, joten usein kyllä ko virheet selviävät ajoissa.

        On mahdotonta jälkikäteen sanoa oletko säästänyt sen välittäjän palkkion verran vai et. Välittäjä nimittäin usein saa asunnosta hieman korkeamman hinnan kuin mitä itse myydessä saa. Tämä ei tosin ole mikään absoluuttinen totuus, mutta juuri sen takia on jälkikäteen mahdotonta arvioida kuinka kävi. Vaikutat hieman tietämättömältä asuntojen myynnistä, joten voisin jopa suositella että otat välittäjän hoitamaan asian.


      • Tee-se-itse
        O.P kirjoitti:

        "Mites tuo rahapolitiikka?? Kuinka tuo maksu sitten käytännössä tapahtuu kun on pankin. Hoitaako ostaja oman pankkinsa kanssa tuon osakevaihdon ja itse hoidan oman pankkini kanssa sitten lainan pois maksun ja jne jne? "

        Pääkaupaunkiseudulla kaupat tehdään yleensä ostajan pankissa, varsinkin jos ostaja ottaa lainaa asunnon hankintaa varten. Jos taas sinulla on lainaa myytävää asuntoa vastaan (=asunnon osakekirja on pankin eikä sinun hallussa), tulee sinun ilmoittaa omalle pankillesi hyvissä ajoin tulevista asuntokaupoista. Oma pankkisi sitten toimittaa osakekirjan joko postilla tai virkailijan välityksellä uuden ostajan pankkiin, jossa osakket siirretään ja kauppahinta maksetaan kaupantekotilaisuudessa.

        Jos olet sopinut pankkisi kanssa, että rahoilla maksetaan lainasi pois (eli ei esim. pantata kauppahintaa jäljelle jäävän lainan vakuudeksi), niin kauppahinnasta vähintään lainan verran maksetaan pankillesi. Ainakin Sammossa toimivat niin, että ottavat koko kauppasummalle shekin Sampo Pankille, maksavat lainan omatoimisesti pois ja jättävät loput rahat tilillesi.

        Samaa mieltä muuten noista kauppakirjoista, eli pankki ei niitä automaattisesti laadi, tosin jotkut pankit laativat pyydettäessä maksua vastaan. Jos pankkisi ei niitä laadi, niin suosittelen joko avun pyytämistä joltakin osaavalta henkilöltä tai sitten voisit pyytää välitystoimistoa laatimaan, vaikket välityspalvelua käyttäisikään.

        Googlesta löytyy valmiita pohjia (mallia voit ottaa myös omasta vanhasta kauppakirjastasi), mutta jos asunnossasi on esim. yhtiölainaa, niin suosittelen avun pyytämistä, jotta tulee varmasti oikein merkittyä kauppakirjoihin. Pankki kyllä lukee kauppakirjan, mutta tulee nolo tilanne jos tiedot onkin väärin merkitty ja kaupat lykkääntyvät kauppakirjojen mentyä uusiksi. Yleensä kyllä pankit pyytävät kauppakirjaluonnoksen etukäteen luettavaksi, joten usein kyllä ko virheet selviävät ajoissa.

        On mahdotonta jälkikäteen sanoa oletko säästänyt sen välittäjän palkkion verran vai et. Välittäjä nimittäin usein saa asunnosta hieman korkeamman hinnan kuin mitä itse myydessä saa. Tämä ei tosin ole mikään absoluuttinen totuus, mutta juuri sen takia on jälkikäteen mahdotonta arvioida kuinka kävi. Vaikutat hieman tietämättömältä asuntojen myynnistä, joten voisin jopa suositella että otat välittäjän hoitamaan asian.

        >Välittäjä nimittäin usein saa asunnosta hieman korkeamman hinnan kuin mitä itse myydessä saa.

        Tarinani on 31 vuoden takaa, mutta pätee varmaan tänään periaatteessa ihan yhtä hyvin.

        Minun piti myydä yksiö Helsingin kantakaupungissa. Samoihin aikoihin oli samassa rapussa myynnissä toinen huoneisto ison, tunnetun välittäjän kautta. Kävin tuossa näytössä välittäjän juttusilla ja kysyin, viitsisikö hän arvioida oman kämppäni ohimennen talosta poistuessaan – ts. hinnan, jonka hän uskoisi asunnosta saavansa ottaessaan sen välitettäväkseen.

        Mies tuli ja syynäsi yksiöni. ”Onhan tämä ihan siististi remontoitu ja mukavuudet kunnossa, mutta kyllä tällainen katutason yksiö on vaikea myytävä! Sanoisin, että hinta alkaa kuutosella.”

        Ammattivälittäjä siis arvioi, että yksiöstä saatava hinta olisi mieluummin alle kuin yli 70.000 mk – ja tästä menisi vielä päältä välityspalkkio.

        Ryhdyin itse myymään yksiötä. Lähdin liikkeelle 77.000 mk:sta. Pari, kolme viikkoa ja yhtä monta pikku lehti-ilmoitusta myöhemmin luukku meni kaupaksi 75.000 mk:lla. Välityspalkkio säästyi.

        Kauppakirjan laatiminen ei ollut mielestäni kummoinenkaan juttu, vaikka en alan ihmisiä olekaan. Kaupat tehtiin ostajan pankissa, eikä pankin edustajalla ollut laatimaani kauppakirjaan nähden mitään huomautettavaa. Mitään riitoja ei syntynyt jälkikäteenkään.

        * * *

        Yksiö Helsingin kantakaupungista 12.600 eurolla? Halpa?

        Tuollainen hintataso oli täysin normaali siihen maailman aikaan. Sain palkkaa siihen aikaan 640 € / kk eikä se ollut huonokaan.

        Inflaatio on laukannut sen jälkeen aika monta tolpanväliä!


      • ,...
        juha vaan... kirjoitti:

        Siinä olikin paljon asiaa, kiitoksia! Säästöä vähän ajattelinkin tuolla itse myymisellä kun välittäjä ottaisi vaivaiset 2 tonnia niin rahaa sekin kun ei ole kallis kämppäkään. Pomo on myynyt kaksi asuntoa itse ja siltä onkin saanut hyviä neuvoja! Tilanne on asunnonkin suhteen hyvä kun talonyhtiöön ei ole tiedossa remontteja kun kaikki on jo oikeastaan tehty, asunto nyt ei tarvi kuin ehkä pintaremontin mutta jätän se luultavasti ostajalle.

        Mites tuo rahapolitiikka?? Kuinka tuo maksu sitten käytännössä tapahtuu kun on pankin. Hoitaako ostaja oman pankkinsa kanssa tuon osakevaihdon ja itse hoidan oman pankkini kanssa sitten lainan pois maksun ja jne jne?

        KÄYTÄ VÄLITTÄJÄÄ.
        YLEENSÄ KAUPAT TEHDÄÄN OSTAJAN PANKISSA.
        KAUPPAEHDOT KAUPPAKIRJAAN,MM.VARAINSIIRTOVERON MAKSAA OSTAJA.
        KAUPPA ON YKSINKERTAINEN KUN SEN OSAA,MUTTA KYNSILLE TULEE HELPOSTI JA HYVÄKSIKÄYTTÄJIÄ
        RIITTÄÄ


      • .
        Tee-se-itse kirjoitti:

        >Välittäjä nimittäin usein saa asunnosta hieman korkeamman hinnan kuin mitä itse myydessä saa.

        Tarinani on 31 vuoden takaa, mutta pätee varmaan tänään periaatteessa ihan yhtä hyvin.

        Minun piti myydä yksiö Helsingin kantakaupungissa. Samoihin aikoihin oli samassa rapussa myynnissä toinen huoneisto ison, tunnetun välittäjän kautta. Kävin tuossa näytössä välittäjän juttusilla ja kysyin, viitsisikö hän arvioida oman kämppäni ohimennen talosta poistuessaan – ts. hinnan, jonka hän uskoisi asunnosta saavansa ottaessaan sen välitettäväkseen.

        Mies tuli ja syynäsi yksiöni. ”Onhan tämä ihan siististi remontoitu ja mukavuudet kunnossa, mutta kyllä tällainen katutason yksiö on vaikea myytävä! Sanoisin, että hinta alkaa kuutosella.”

        Ammattivälittäjä siis arvioi, että yksiöstä saatava hinta olisi mieluummin alle kuin yli 70.000 mk – ja tästä menisi vielä päältä välityspalkkio.

        Ryhdyin itse myymään yksiötä. Lähdin liikkeelle 77.000 mk:sta. Pari, kolme viikkoa ja yhtä monta pikku lehti-ilmoitusta myöhemmin luukku meni kaupaksi 75.000 mk:lla. Välityspalkkio säästyi.

        Kauppakirjan laatiminen ei ollut mielestäni kummoinenkaan juttu, vaikka en alan ihmisiä olekaan. Kaupat tehtiin ostajan pankissa, eikä pankin edustajalla ollut laatimaani kauppakirjaan nähden mitään huomautettavaa. Mitään riitoja ei syntynyt jälkikäteenkään.

        * * *

        Yksiö Helsingin kantakaupungista 12.600 eurolla? Halpa?

        Tuollainen hintataso oli täysin normaali siihen maailman aikaan. Sain palkkaa siihen aikaan 640 € / kk eikä se ollut huonokaan.

        Inflaatio on laukannut sen jälkeen aika monta tolpanväliä!

        Älä luota mihkään.myy ite. Kaupanvahvistaja ei maksa paskaakaan.
        t: ent kkinteistökusettaja "välittäjä"
        ps: varo piikei http://keskustelu.suomi24.fi/node/8762830


      • *LKV*
        . kirjoitti:

        Älä luota mihkään.myy ite. Kaupanvahvistaja ei maksa paskaakaan.
        t: ent kkinteistökusettaja "välittäjä"
        ps: varo piikei http://keskustelu.suomi24.fi/node/8762830

        et entinen edes, ammattilainen. Muuten tietäisit, että osakekaupoissa ei tarvita kaupanvahvistajaa. Avuton yritys hämmentää kysyjää, hyi.


      • tiedonhakua vaan
        *LKV* kirjoitti:

        et entinen edes, ammattilainen. Muuten tietäisit, että osakekaupoissa ei tarvita kaupanvahvistajaa. Avuton yritys hämmentää kysyjää, hyi.

        Veit sanat suustani, kuka hullu nyt kaupanvahvistajaa osakekauppaan tarvitsee! Ei pitäisi tulla tänne kiusaamaan neuvojen kysyjää antamalla väärää tietoa. Alkuperäiselle neuvonkysyjälle neuvoisin vielä, että kannattaa tarkastaa taloyhtiön ns. lunastuslauseke ja selvittää sen merkitys ostajaehdokkaallekin, jos sellainen on. Joskus siitäkin, joskin tosi harvoin, on tullut ongelmia. Osakekauppa on helppo, vaikka siinäkin voi moni pikkunippeli mennä pieleen jos huonosti käy. Siksi kannattaakin olla vain varovainen, varmistaa selustansa ja ottaa selvää paperiasioista tarkkaan ja kirjata kaikki ehdot paperille. Ja eikun kaupantekoon itse, varsinkin osakekaupassa.


      • Kukkamarja

        Kannattaa antaa asunnon myynti ammattilaiselle. Viime kädessä se tulee edullisemmaksi, ammattilainen saa asunnosta parhaan markkinahinnan ja osaa vastata ostajan kysymyksiin. Iso vastuu vierähtää sinulta itseltäsi välittäjälle. Välityspalkkio kannattaa kilpailuttaa, mutta kaikkein halvin ei todennäköisesti ole kaikkein ammmattimaisin. Jos ainut kilpailuvaltti on hinta, niin sellainen firma kannattaa unohtaa. Kokemukseni mukaan keskisuuret n. 8-10 hengen firmat ovat parhaita, isot ketjut ovat liian suuria "tehtaita", hiukan kasvottomia, ja usein kalliita, ja pienillä 1-2 hengen firmoilla ei ole valmista asiakaskantaa.


      • ...
        tiedonhakua vaan kirjoitti:

        Veit sanat suustani, kuka hullu nyt kaupanvahvistajaa osakekauppaan tarvitsee! Ei pitäisi tulla tänne kiusaamaan neuvojen kysyjää antamalla väärää tietoa. Alkuperäiselle neuvonkysyjälle neuvoisin vielä, että kannattaa tarkastaa taloyhtiön ns. lunastuslauseke ja selvittää sen merkitys ostajaehdokkaallekin, jos sellainen on. Joskus siitäkin, joskin tosi harvoin, on tullut ongelmia. Osakekauppa on helppo, vaikka siinäkin voi moni pikkunippeli mennä pieleen jos huonosti käy. Siksi kannattaakin olla vain varovainen, varmistaa selustansa ja ottaa selvää paperiasioista tarkkaan ja kirjata kaikki ehdot paperille. Ja eikun kaupantekoon itse, varsinkin osakekaupassa.

        ai se myy kt-osaketta,heh.. kuka noita jaksaa lukea?


    • Asiakirjat:

      - Isännöitsijäntodistus (alle 3 kk vanha)
      - Viimeisin vahvistettu toimintakertomus
      - Viimeisin vahvistettu tase
      - Viimeisin vahvistettu talousarvio
      - Voimassa oleva yhtiöjärjestys
      - Energiatodistus
      - Huoneiston pohjapiirrustus (ei pakollinen, mutta suositeltava)

      Mitä kauppakirjoihin tulee, niin pankki ei niitä sinulle tee. Useimmat välitystoimistot tekevät niitä muutamalla satasella, ja asuntokauppariidat ovat nykyään niin yleisiä, että kannattaa antaa niiden laadinta ammattilaselle.

      • Tyytyväinen :)

        Kyllä ainakin Op:ssä tehtiin kauppakirjat, tosin pankin lakimies teki ne, kustansi 150e. Ostin talon n.2v sitten ilman välittäjän hääräämistä välissä, ja ihan pankista neuvoivat (ilmaiseksi) kuinka toimia ja missä järjestyksessä ja kaikki meni ok, vaikka välimatkaakin oli 400km =)


      • juha vaan..
        Tyytyväinen :) kirjoitti:

        Kyllä ainakin Op:ssä tehtiin kauppakirjat, tosin pankin lakimies teki ne, kustansi 150e. Ostin talon n.2v sitten ilman välittäjän hääräämistä välissä, ja ihan pankista neuvoivat (ilmaiseksi) kuinka toimia ja missä järjestyksessä ja kaikki meni ok, vaikka välimatkaakin oli 400km =)

        Itsellä myös pankkiasiat OP:ssa ja tarkoitus olis mennä mennä muutenkin siellä käymään niin pitää muistaa kysyä!


      • Nord.
        Tyytyväinen :) kirjoitti:

        Kyllä ainakin Op:ssä tehtiin kauppakirjat, tosin pankin lakimies teki ne, kustansi 150e. Ostin talon n.2v sitten ilman välittäjän hääräämistä välissä, ja ihan pankista neuvoivat (ilmaiseksi) kuinka toimia ja missä järjestyksessä ja kaikki meni ok, vaikka välimatkaakin oli 400km =)

        Sama meillä, pankki hoiti kaikki. Pankissa kauppa sujui tosi kivuttomasti, siellä oli kaupan vahvistaja ja muut neuot kuuluivat n. 500e ja omakoti talo vaihtoi omistajaa ilman välityspalkkiota mikä on iso raha 300.000ekaupasta, muistakseni meille ehdotettiin 3.5 prosenttia.


      • Y

        PANKIN TOIMESTA EI EDES TEHDÄ OSAKKEEN SIIRTOMERKINTÖJÄ,KUIN MAKSUSTA


      • Y

        TÄYTETTY VARAINSIIRTOVEROLOMAKE,JA NÄIDEN KAIKKIEN ASIAKIRJOJEN KERUUSEEN KULUU AIKAA
        N.5 PÄIVÄÄ TAVALLISELTA PENALTA,LISÄKSI ESITTEET JA MARKKINOINTI.
        HUIJAREITA ON LIIKKEELLÄ ,KUKAAN EI OSTA SUORALLA KAUPALLA JOS KYSEESSÄ EI OLE IHANNE KAUPPA...
        JA VAROITUS,JOS ON ENSIASUNNON OSTAJA KAUPPAKIRJASSA PITÄÄ OLLA OSTAJA VÄITTÄÄ OLEVANSA
        ENSIASUNNONOSTAJA ELI OSTAJA MAKSAA VARAINSIIRTOVERON...................................................................................................
        YMYMYMYMYM............................
        TUHAT ASIAA JOTKA VOI MENNÄ PIELEEN.
        TEHDÄÄN MITÄ OSATAAN,MUUT SEN MINKÄ OSAAVAT.
        KEKKONEN SANOI AIKOINAAN SUORASSA TV LÄHETYKSESSÄ TÄLLÄISTÄ PASKAA TÄLLÄ KERTAA ENSI
        KERRALLA TOISENLAISTA


      • Y
        Nord. kirjoitti:

        Sama meillä, pankki hoiti kaikki. Pankissa kauppa sujui tosi kivuttomasti, siellä oli kaupan vahvistaja ja muut neuot kuuluivat n. 500e ja omakoti talo vaihtoi omistajaa ilman välityspalkkiota mikä on iso raha 300.000ekaupasta, muistakseni meille ehdotettiin 3.5 prosenttia.

        TAITAA OLLA N.77€ NYKYISELLÄÄN,LAINHUUDOT JA MUUT MIKSET NIISTÄ PUHU...
        NIIN NIISTÄ VASTAA OSTAJA VAI MITÄ JA TAAS MINÄ TIENAAN.
        OLISIT MAKSANUT VÄLITTÄJÄ PALKKIOTA 10 000€ JA ENNENKAIKKEA TEHNYT TÄYDELLISEN KUNTO-
        TARKASTUKSEN,KOSKEE VAIN KIINTEISTÖJÄ,EI OSAKEKAUPPAA.
        MUUTOIN VASTAAT JA VASTAAT MUUTENKIN VIISI VUOTTA ILMENIVISTÄ VIOISTA.
        OIKEUDESSA ON SITTEN KUITENKIN NÄYTTÖ SINUNKIN PUOLESTA,JA SITTEN TIENAAT.
        JOS OLISI HELPPOA KAIKKI OLISI VÄLITTÄJIÄ,NÄIN EI KUITENKAAN OLE MIKSEI ?????????????????


    • ei ei ei

      Ei pankki niitä kauppakirjoja automaattisesti tee. Ne maksaa. Oli välittäjänä tai ei.
      Juuri asunnot myynyt itse.

      • omia kauppoja takana

        Ei aina maksa, riippuu asioista, pankista ja omista neuvottelutaidoista.


    • sanon nyt ensin että olen kiinteistönvälittäjä ettei synnyt siitä spekulaatiota. Olen aikaisemmin myynyt itsekin omia asuntoja eikä se tähtitiedettä kummempaa ole. Itse asuntoaan myydessä täytyy muistaa ja huomioida muutam asia:
      - jos joku esim valittäjä tai pankki tekee kauppakirjat se ei suinkaan poista tai edes vähennä asunnon omistajan/myyjän vastuita
      - välittäjän tehdessä kauppakirjat niissä silloin mainitaan ettei välittäjä ole tehnyt muuta kuin kauppakirjat ja tällöin jos ostajalle suntyy vaatimuksia myöhemmin asunnon kunnon suhteen sitä ei ratkaise kuluttajariitalautakunta vaan on nostettava kanne oikeuteen. tämä prosessi on huomattavasti kalliimpi ja hankalampi kuin kuluttajriitalautakunnan käsittely.
      - kuluttajariitalautakunta pohtii asiaa ja antaa päätöksiä vain jos myyjänä on ollut yritys ja ostajana kuluttaja.
      - välittää kykenee paremmin näkemään mitä asioita ostajalle tulee välttämättä asunnost akerota mm puutteiden ja vikojen suhteen.
      - usein sunnossa tehdään ns kosteuskartoitus jonka tekijän välittäjä hoitaa paikalle
      - erittäin usien kauppahinta asunnosta muodostuu korkeammaksi kun siinä on välittäjä myymässä - kyllä myydessä tarvitaan monenlaista osaamista ja myyntitaitoa, hintaero on usein ollut 3-5 prosenttia joten jos välittäjän palkkio mahtuu tuohon haarukkaan niin .... miksi itse nähdä vaivaa asunnon myyntiin???
      - välittäjällä on paremmat mahdollisuudet saada tietoonsa todellisia myyntihintoja alueelta ja talosta joten hinnoittelun kautta saatta tulla jo etua - oikea hintapyyntö mahdollistaa parhaan toteuman - siitä on faktatietoa olemassa paljonkin.
      - Kun hintapyyntö on kohdallaan on myyntiin käytetty aikakin lyhyt!

      - yleensä amamttilaisen työn jälki on parempaa kuin amatöörin - oli laji ja työ mikä hyvänsä!

      mutta joka tapauksessa toivotan onnea myyntiin.

      -a-

      • On tyhmää maksaa

        Välittäjän vastuu on: että hän saa oman vältyspalkkionsa. KAIKKI muu vastuu asunnosta on asunnon omistajalla. Välittäjän vastuu vain jos ns KIRJOITUSVIRHE, kaikesta muusta vastaa omistaja. Jos ette muuten tajua myydä itse, niin ajatelkaa kun välittäjä esittelee noin 1/2 h asuntoanne ja palkkio esim 4000e on minuttipalkka noin 133 e. Käskevät ensin ostajan tinkiä ja sitten aloittavat myyjältä "iltalypsyn" vaikka sopimusta tehdessä hinta niin sopiva, etää . . . .


      • Mies 62-v

        Olikohan tämä Starlife todella kiinteistövälittäjä??

        Ensi lukemalla n. 20 kirjoitusvirhettä/kielioppivirhettä. Tiedän kyllä, että opetus kouluissa on nykyisin puutteellista.


      • Myyn Itse

        Asunto-osakekaupassa ei missään nimessä kannata ottaa välittäjää, jos vain itse osaa käyttää tekstinkäsittelyohjelmia sen verran, että pystyy kopiomaan valmiin kauppakirjapohjan ja vaihtamaan siihen ostajan ja myyjän tiedot ja tietysti kaupan kohteen tiedot sekä päiväykset.
        Lisäksi ei saa olla tuppisuu, joka ei suutaan saa seurassa auki. Sillä myyjän tulee toki osata kertoa positiivisesti asunnosta esittelytilaisuudessa.
        Oma kokemukseni on se, että välittäjä haluaa ensisijaisesti nopeat kaupat ja välityspalkkionsa, josta hän saa myyntiprovikkansa. Nopeat kaupat syntyy, jos hinta on ns. "sopiva". Eli välitäjät kyllä vetävät hintoja alas päin, jotta kauppa syntyisi nopeasti.
        Omakohtaisesti olen myynyt kaksi osakehuoneistoa ja kummassakin tapauksessa välittäjät soittelivat ja toivat jopa paikan päälle "ostajaehdokkaita" päästäkseen näkemään asunnon kunnon sisältä päin. Sen jälkeen esittivät arvioita, jotka olivat paljon alle sen hinnan, jonka itse osakehuoneistoista lopulta sain. Eka asunto meni ensimäiselle ostajaehdokkaalle n. 50 000 mk korkeammalla hinnalla, mitä välittäjä siitä kertoi saatavan.

        Ei kannata mielestäni isoon asuntoon tai kaksikerroksiseen huoneustoon kutsua useampia ostajaehdokkaita kerralla, jos myy itse. Esittelyyn saattaa tulla vorojakin ja on kurjaa, jos huomaa esittelyn jälkeen, että äidin perintövaasi on lähtenyt kävelemään. Itse pyysin äitini "vahtimaan" toista kerrosta, kun olin itse eri kerroksessa asiakkaiden kanssa.


      • Lypset.
        On tyhmää maksaa kirjoitti:

        Välittäjän vastuu on: että hän saa oman vältyspalkkionsa. KAIKKI muu vastuu asunnosta on asunnon omistajalla. Välittäjän vastuu vain jos ns KIRJOITUSVIRHE, kaikesta muusta vastaa omistaja. Jos ette muuten tajua myydä itse, niin ajatelkaa kun välittäjä esittelee noin 1/2 h asuntoanne ja palkkio esim 4000e on minuttipalkka noin 133 e. Käskevät ensin ostajan tinkiä ja sitten aloittavat myyjältä "iltalypsyn" vaikka sopimusta tehdessä hinta niin sopiva, etää . . . .

        Näin siinä juuri käy, että välittäjä lupaa hinnaksi paljon enemmän mitä lopulinen kauppahinta tulee olemaan.Ja sillä välityspalkkiolla hoitaa pankissa asiat ja jää vielä tosi paljon. Mitä tulee kosteusmit. ja kuntoarvioon niin ne on puh. soiton päässä.


      • Y
        Myyn Itse kirjoitti:

        Asunto-osakekaupassa ei missään nimessä kannata ottaa välittäjää, jos vain itse osaa käyttää tekstinkäsittelyohjelmia sen verran, että pystyy kopiomaan valmiin kauppakirjapohjan ja vaihtamaan siihen ostajan ja myyjän tiedot ja tietysti kaupan kohteen tiedot sekä päiväykset.
        Lisäksi ei saa olla tuppisuu, joka ei suutaan saa seurassa auki. Sillä myyjän tulee toki osata kertoa positiivisesti asunnosta esittelytilaisuudessa.
        Oma kokemukseni on se, että välittäjä haluaa ensisijaisesti nopeat kaupat ja välityspalkkionsa, josta hän saa myyntiprovikkansa. Nopeat kaupat syntyy, jos hinta on ns. "sopiva". Eli välitäjät kyllä vetävät hintoja alas päin, jotta kauppa syntyisi nopeasti.
        Omakohtaisesti olen myynyt kaksi osakehuoneistoa ja kummassakin tapauksessa välittäjät soittelivat ja toivat jopa paikan päälle "ostajaehdokkaita" päästäkseen näkemään asunnon kunnon sisältä päin. Sen jälkeen esittivät arvioita, jotka olivat paljon alle sen hinnan, jonka itse osakehuoneistoista lopulta sain. Eka asunto meni ensimäiselle ostajaehdokkaalle n. 50 000 mk korkeammalla hinnalla, mitä välittäjä siitä kertoi saatavan.

        Ei kannata mielestäni isoon asuntoon tai kaksikerroksiseen huoneustoon kutsua useampia ostajaehdokkaita kerralla, jos myy itse. Esittelyyn saattaa tulla vorojakin ja on kurjaa, jos huomaa esittelyn jälkeen, että äidin perintövaasi on lähtenyt kävelemään. Itse pyysin äitini "vahtimaan" toista kerrosta, kun olin itse eri kerroksessa asiakkaiden kanssa.

        MARKAT EI OLE ENÄÄ MAKSUVÄLINE.
        TAITAA OLLA PITKÄ AIKA VIIMEISISTÄ KAUPOISTA.
        MINÄ OLEN ARMOTON,JOS KAUPPAKIRJASSA ON AUKKOJA KÄYTÄN NE HYVÄKSI.
        JOPA AVIOEHTO SOPIMUKSIA EI OSAA TEHDÄ SUOMESSA KUIN MUUTAMA ASIANTUNTIJA,YLEISIMMÄT
        PUUTTEET ON ,TOISEN OMAISUUTEEN EI OLE OIKEUTTA,..MUTTA TUOTOISTA EI OLE MAININTAA
        OLEN LAITTANUT ULOSMITTAUKSEEN YLI 600 KOHDETTA JOSTA PUUTTUI PIENI SANA TUOTTO.
        OLKAA TARKKANA,JA MIETTIKÄÄ ENNEN KUIN TEETTE OIKEUSTOIMIA.
        JOS EI TIEDÄ MITÄÄN,KANNATTAA TIEDON OSTAA.


      • Y
        On tyhmää maksaa kirjoitti:

        Välittäjän vastuu on: että hän saa oman vältyspalkkionsa. KAIKKI muu vastuu asunnosta on asunnon omistajalla. Välittäjän vastuu vain jos ns KIRJOITUSVIRHE, kaikesta muusta vastaa omistaja. Jos ette muuten tajua myydä itse, niin ajatelkaa kun välittäjä esittelee noin 1/2 h asuntoanne ja palkkio esim 4000e on minuttipalkka noin 133 e. Käskevät ensin ostajan tinkiä ja sitten aloittavat myyjältä "iltalypsyn" vaikka sopimusta tehdessä hinta niin sopiva, etää . . . .

        YKSIÖ KAKSIO,VÄHINTÄÄN 1 KK NÄYTTÖJÄ 9 KPL,ELI 9 TUNTIA MARKKINOINTI,PUHELUT 11 TUNTIA
        YHT 20 TUNTIA =KUSTANNUS ON 2200e,VÄLITYSPALKKIO ON 2600€ JA SITÄ EI SAA JOS EI SYNNY KAUPPOJAKAAN.
        KAUPAT TEHDÄÄN KUITENKIN JOHONKIN HINTAAN,YLEENSÄ AINA.
        LISÄKSI ON MUISTETTAVA ,VÄLITYSPALKKIOSTA MENEE ALV. VALTIOLLE MIKÄ ON AIVAN KOHTUUTTOMAN
        ISO..


      • Y
        Lypset. kirjoitti:

        Näin siinä juuri käy, että välittäjä lupaa hinnaksi paljon enemmän mitä lopulinen kauppahinta tulee olemaan.Ja sillä välityspalkkiolla hoitaa pankissa asiat ja jää vielä tosi paljon. Mitä tulee kosteusmit. ja kuntoarvioon niin ne on puh. soiton päässä.

        SOPIMUKSISSA LUKEE JOS HYVIN ON LAADITU VÄLITTÄJÄN ARVIO KAUPAN KOHTEESTA,MUTTA MARKKINATILANNE RATKAISEE HINNAN JA VIIME KÄDESSÄ SINÄ MYYJÄ.
        YLEENSÄ OMA RAKAS ON KALLIS MUTTA LÖYTYY SE MARKKINA ARVO SILLEKIN.
        ELI SOVITUN MYYNTIHINNAN ALLE EI VÄLITTÄJÄ VOI MYYDÄ KOHDETTA ILMAN MYYJÄN ALLEKIRJOITUSTA.
        VAATIMUSTASO ON NOUSSUT SUOMESSAKIN ET-SUOMESSA OK-TALO 300,000e PITÄÄ OLLA HYVÄKUNTOINEN JA LUKSUSTA RAKENNUSVUOSI 1980-2001,UUSISTA SAA TIETYSTI ENEMMÄN
        KUN EI TULE REMONTTEJA NIIN PALJON.
        VANHEMMAT TALOT 1960-1980 MYYDÄÄN SOPIMUKSIN PURKUKUNTOINEN....


    • Tiedoksi

      Oletko ajatellut sitä, että ostajan joka ei ole ensiasunnon ostaja joutuu maksamaan varainsiirtoveron´.

      Kun myyjä myy itse asunnon, ostajalla on 2 kk aikaa maksaa varainsiirtovero ja jos ei ostaja maksa, niin myyjä maksaa. Välittäjän kautta on turvallisempaa, koska laki määrää välittäjän huolehtimaan, että ostaja maksaa varainsiirtoveron.

      Se, että välittäjä hoitaa paperiasiat, esittelyt, kuvaukset, tarjoukset, varainsiirtoverot ja kauppakirjat jne.
      On se pieni hinta sille, että asiat tulee tehdyksi lain mukaan ja vähemmällä stressillä.

      • mk

        Illä että ei luovuta asuntoa ennen kuin se on maksettu ja nykyisen lain mukaan sitä eii enää peritä myyjältä vaan ostajalta. Yksi hyvä pykälä mikä pitää laittaa kauppakirjaan että ostaja on hyväksynyt asunnon siinä kunnossa missä se on ja hyväksynyt myös puutteet mitä esittelyssa on tullut esille.
        Nykyisin myyja voi ottaa mahdollisille kosteusvaurioille vakuutuksen joka on muistaakseni 2 vuotta voimassa asunnon myynnistä ja korvaa viat jos ilmenee ja on noin 500-1000€ välillä mutta jos löytyy kosteusvaurioita niin silloin vakuutus on halpa.


      • O.P
        mk kirjoitti:

        Illä että ei luovuta asuntoa ennen kuin se on maksettu ja nykyisen lain mukaan sitä eii enää peritä myyjältä vaan ostajalta. Yksi hyvä pykälä mikä pitää laittaa kauppakirjaan että ostaja on hyväksynyt asunnon siinä kunnossa missä se on ja hyväksynyt myös puutteet mitä esittelyssa on tullut esille.
        Nykyisin myyja voi ottaa mahdollisille kosteusvaurioille vakuutuksen joka on muistaakseni 2 vuotta voimassa asunnon myynnistä ja korvaa viat jos ilmenee ja on noin 500-1000€ välillä mutta jos löytyy kosteusvaurioita niin silloin vakuutus on halpa.

        Varainsiirtoveroa ei siis peritä myyjältä ostajan jättäessä veron maksamatta. Uusi omistaja ei myöskään saa asuntoa verotuksellisesti omiin nimiinsä eikä myöskään pääse taloyhtiön osakasluetteloon ennenkuin vero on maksettu. Veron maksusta sinun ei siis tarvitse olla huolissasi.

        välittäjän olessa mukana vero maksetaan kaupantekotilaisuudessa ja välittäjä hoitaa asiat verottajan ja taloyhtiön kanssa. Jos välittäjää ei siis ole, niin uuden ostajan täytyy itse huolehtia veronmaksun jälkeen käydä verotoimistossa ja toimittaa tarvittavat paperit myös isännöitsijälle tullakseen merkityksi osakasluetteloon.

        Jos siis et käytä välittäjää, niin aiheutat pienen lisäduunin myös uudelle ostajalle. Tosin tämän pienen kommervenkin voit välttää siten, että pyydät ostajaa maksamaan veron jo kaupantekotilaisuudessa ja tarjoudut hoitamaan asian ostajan puolesta. Nimittäin jos kaupassa ei ole välittäjää eikä myyjäkään oikein ole "kartalla" ja kun vielä tulee puheeksi nuo osakasluetteloon merkitsemis-asiat, niin joku ostajakandidaatti voi perääntyä, ellei sitten itsellä ole riittävästi kokemusta.


      • MyynItse
        mk kirjoitti:

        Illä että ei luovuta asuntoa ennen kuin se on maksettu ja nykyisen lain mukaan sitä eii enää peritä myyjältä vaan ostajalta. Yksi hyvä pykälä mikä pitää laittaa kauppakirjaan että ostaja on hyväksynyt asunnon siinä kunnossa missä se on ja hyväksynyt myös puutteet mitä esittelyssa on tullut esille.
        Nykyisin myyja voi ottaa mahdollisille kosteusvaurioille vakuutuksen joka on muistaakseni 2 vuotta voimassa asunnon myynnistä ja korvaa viat jos ilmenee ja on noin 500-1000€ välillä mutta jos löytyy kosteusvaurioita niin silloin vakuutus on halpa.

        Kaupan ehtoihin voidaan laittaa pykälä, että vero maksetaan kaupantekotilaisuuden yhteydessä. Ei kauppaa, jollei veroa makseta myyjän nähden. Hyvin yksinkertaista. Niinhän välittäjäkin toimii.


      • MyynItse kirjoitti:

        Kaupan ehtoihin voidaan laittaa pykälä, että vero maksetaan kaupantekotilaisuuden yhteydessä. Ei kauppaa, jollei veroa makseta myyjän nähden. Hyvin yksinkertaista. Niinhän välittäjäkin toimii.

        Onhan suomessa sopimusvapaus, eikä osakekaupassa vaadita edes kirjallista kauppakirjaa, pelkkä kädenpuristus ja siirtomerkintä riittää lain mukaan.

        Sitten on aivan eri asia puhua välittäjäkaupasta, ja yksityisten itse hoitamasta kaupasta. Laki velvoittaa välittäjän huolehtimaan veronmaksusta kaupantekotilaisuudessa, ja ellei välittäjä sitä tee, niin välitysliike maksaa veron. Poikkeuksena on uudistuotanto, jossa ostajalla on tuo 2 kk maksuaikaa, myös välittäjäkaupassa.


      • Y

        KAIKISSA KAUPPAKIRJOISSA PITÄÄ OLLA MAININTA KUKA MAKSAA VARAINSIIRTOVERON.
        KAIKKI ON YKSINKERTAISTA KAUPANTEOSSA,KAIKKI EHDOT ON OLTAVA KAUPPAKIRJASSA JA JOS
        JUHAN KAUPPAKIRJASSA EI OLE NIITÄ EHTOJA JA NIMET ON ALLA EI VOI KUIN TOIMIA
        KAUPPAKIRJAN MUKAAN.
        ASUNTO-OSAKEKAUPASSA EI TARVITA KAUPANVAHVISTAJAA.
        KIINTEISTÖKAUPOISSA TARVITAAN JA KAUPPAKIRJOJEN LAATIOITA ON SUOMESSA AIKA VÄHÄN JOTKA
        OSAAVAT ASIANSA.
        HYVÄ KAUPPAKIRJA EI ANNA MITÄÄN SIJAA TULEVIIN NEGATIIVISIIN OIKEUSTOIMIIN.
        SE ON AINA VOITTO KOTIIN,ELI JOSKUS KANNATTAA MAKSAA...


    • nuuka ja köyhä

      On se vaan kummaa tää asioitten vääristely ja kotiinpäinveto...Unohda välittäjät ja myi itse....Paperit kasaan ja kaupantekoon,netistä löytyy kauppakirjapohjat ym...Itse oon muutaman myynyt ja ostanut,eikä ole tullut mieleenkään maksaa millekkään limaniljaskalle joutavasta paperityöstä. OP-lla muuten homma pelaa pikku korvausta vastaan,jos helpolla haluat päästä ja samalla varainsiirtoverot.ym.tosin myyjähän ei varainsiirtoveroja maksele.

      • Y

        MYYJÄ MAKSAA VARAINSIIRTOVERON AINAKIN PUOLET JOS KAUPPAKIRJASSA EI OLE SIITÄ MAININTAA.
        KÄRÄJILLE YLEENSÄ MENNÄÄN JA RIITA TILANTEISSA KUMPIKIN OSAPUOLI MAKSAA OMAT OIKEUS
        KULUNSA.
        ELI KAIKKI SOPIMUSKOHDAT PITÄÄ OLLA KAUPPAKIRJOISSA.
        NIMIMERKKI PALJON TIENANNUT!!!


      • Y kirjoitti:

        MYYJÄ MAKSAA VARAINSIIRTOVERON AINAKIN PUOLET JOS KAUPPAKIRJASSA EI OLE SIITÄ MAININTAA.
        KÄRÄJILLE YLEENSÄ MENNÄÄN JA RIITA TILANTEISSA KUMPIKIN OSAPUOLI MAKSAA OMAT OIKEUS
        KULUNSA.
        ELI KAIKKI SOPIMUSKOHDAT PITÄÄ OLLA KAUPPAKIRJOISSA.
        NIMIMERKKI PALJON TIENANNUT!!!

        Tuo ryyppäminen, ja siitä seuraksena tulevat väärät neuvot.

        Et sinä, Ilkka, ole ainoa Huoneistokeskuksen irtisanoma välittäjä, sieltähän kaikki hyvät laitettiin pihalle liian kaalliina työntekijänä.


      • eshtndsghfe
        Y kirjoitti:

        MYYJÄ MAKSAA VARAINSIIRTOVERON AINAKIN PUOLET JOS KAUPPAKIRJASSA EI OLE SIITÄ MAININTAA.
        KÄRÄJILLE YLEENSÄ MENNÄÄN JA RIITA TILANTEISSA KUMPIKIN OSAPUOLI MAKSAA OMAT OIKEUS
        KULUNSA.
        ELI KAIKKI SOPIMUSKOHDAT PITÄÄ OLLA KAUPPAKIRJOISSA.
        NIMIMERKKI PALJON TIENANNUT!!!

        Ota nyt edes toi CAPS LOCK pois päältä niin onnistuu trollaus paremmin.


    • eks välittäjä

      ota välittäjä 2-3 firmasta arvioimaan, olet luja etkä anna välittäjälle. myyt ite.. kauppakirjan tekee välittäjäkin 250e... pintaremontilla ja maalilla saa ihmeitä aikaan.. onnea..

    • Mies38, Ulvila

      Älä esittele typötyhjää asuntoa, vaan laita sinne hieman (2-3) jotain "pientä" tyylikästä huonekalua, Kiva viherkasvi nurkkaan, muutama kiva tyylikäs koriste / taulu. Tämä nostaa todennäköisesti asunnosta saamaasi hintaa ainakin parilla tonnilla, koska alitajuisesti tälläinen miellyttää ostajaa enemmän. Tämä on tehokas ja tunnettu kikka maailmalla, alunperin amerikkalaisten asunnonvälittäjien käyttämä / keksimä.

      • jiiriii

        itse möin omakotitalon kolme vuotta sit,ilmoitin oikotiellä netissä ja pari viikko siitä tein kaupat,varasin ajan viralliselle kaupan vahvistajalle jolle sit toimitin etukäteen talon paperit yms..sit mentiin ostajan kans paikalle ja kaupan vahvistaja oli tehnyt kaikki paperit valmiiksi,nimet alle ja pankki yhteydet..kaupan vahvistaja toimitti paperit valmiiksi pankkiin ja tarvittavat paperit myös verottajalle,,se oli helppoa ja vaivatonta..maksoi 250e se palvelu..


      • justiin.
        jiiriii kirjoitti:

        itse möin omakotitalon kolme vuotta sit,ilmoitin oikotiellä netissä ja pari viikko siitä tein kaupat,varasin ajan viralliselle kaupan vahvistajalle jolle sit toimitin etukäteen talon paperit yms..sit mentiin ostajan kans paikalle ja kaupan vahvistaja oli tehnyt kaikki paperit valmiiksi,nimet alle ja pankki yhteydet..kaupan vahvistaja toimitti paperit valmiiksi pankkiin ja tarvittavat paperit myös verottajalle,,se oli helppoa ja vaivatonta..maksoi 250e se palvelu..

        Näin se kuuluu kaupat hoitaa ,ilman välittäjän palkkiota mikä on moninkertainen.


    • Pönttö-Einari

      Eipä ole suuremmin tullut käytettyä kiinteistövälittäjien apuja, muutaman omakotitalon olen myynnyt vuosien varrella omistuksestani edelleen ja ostanutkin olen jokusen tontin ja maatilan/metsätilan ilman välittäjiä.
      Huolella vaan katsoo kaikki tarvittavat paperit ja harkitsee ostajan luotettavuuden. Mitään omistukseen oikeuttavaa sitoumusta ei kannata ostajan kanssa tehdä, ellei kauppasummat ole kotiutettu samassa suhteessa. Liikkeellä on melkoinen määrä erilaisia "ville vallattomia", joilta ei sitten saa rahojaan, jos erehtyy luovuttamaan jotain ennen rahojen saantia.
      Pankeista saa yleensä apua aika mukavasti, jos rahansiirtojen tai maksujen kanssa pitää suorittaa järjestelyjä. Viime keväänä ostin yhden metsätilan, no siinä nyt oli välittäjä mukana myyjän puolella, mutta homma tapahtui muuten netissä, mutta sitten kauppakirjojen allekirjoituksiin piti meidän kaikkien olla paikalla, järjestimme yhteen sopivaan pankkiin nimenkirjoitus tilaisuuden ja samalla suoritettiin maksujärjestelyt ja kaupanvahvistajat ym. jutut. Nämä kaikki on hoidettavissa aivan omatoimisestikin, eivät ne mitään salatiedettä ole.

    • Mielekäs

      No niin...
      Tämähän on normaali nettikeskustelu =erinomaisia ohjeita, kun tietää miktä tekee ja -kysyä mitä ei tiedä, mutta ongelmana on tietää mitä ei tiedä. Kiinteistönvälitysalaa(kaan) ei olisi olemassa, mikäli myyjä sekä ostaja eivät hyötyisi ammattitaitoisesta työstä. Olemme tekemisissä vain sen tyypillisesti maallikon isoimman omaisuuserän kanssa. Tottakai keskimäärin välittäjä saa myös kohteista paremman hinnan, koska markkinointikokonaisuus tuottaa enemmän nimenomaan potentiaalisia ostajia jne jne.

      Toki myynnin voi tehdä itsekin -toivotan menestystä ja hyviä kauppoja. Muussa tapauksessa suosittelen jollain mielekkäällä tavalla valittua ammattitaitoista välittäjää.

      Välittäjä

    • Jukka-52

      Välittäjä hoitaa yksiön myynnin noin 2 tuhannen euron palkkiolla. Et käytännössä voita mitään myymällä itse. Vai luulitko että itse myymällä voit laittaa yksiösi hintalappuun 10 tuhatta euroa yli markkinahintojen?

      Paljon säätöä, sähläystä ja pomminvarmasti myöhemmin riitaa ostajan kanssa, jos itse lähdet myymään! Itse kun myin, niin natinaa tuli mm. kylppärin remontista, eli kuka tehnyt, milloin, miten ja kenen luvalla. Lisäksi tiskikone oli kuulemma huono. Vaati pokerina 10 tuhannen euron hinnanalennusta!

      Jos et halua riitaa, käytä välittäjää. Hommaksi jää ainoastaan käydä kirjoittamassa nimi kauppakirjoihin ostajan pankissa.

      • tarinaa riittää

        Ai välittäjä ottaa vastuun.....?


    • Kauppaonnea....

      Yksiön myynti muutama vuosi sitten. Vaatihan se vähän tutkailua ja kyselemistä. Markkina hintojen seurantaa ja pari-ilmoitusta. Saatu ninta oli parempi kuin välittäjän arvio ja myyntiprovisiosäästö.
      >En olis muuten lähtenyt yrittämään, mutta kaverini sanoi, että kyseessä osakkeiden myynnistä kyse ja suht yksinkertainen homma. Kyllä kannatti.
      >Ei voi kun ihmetellä, että ihmiset ovat valmiit jakamaan asunnon myynnistä järjettömät palkkiot välittäjille...tässä tapuksessa muutaman tunnin työstä säästö useampi tonni.

    • leimaverottaja

      On eräs pikkuseikka asuntokaupoissa joka on syytä tajuta se on se et verokarhulle on samantekevää kumpi maksaa nk entisen leimaveron mikäkumman vero se nyt onkaan nykyään joku vaihtovero siis myyjä tai ostaja
      arvaa kumpi maksaa jos ei ole enään niin nuori? Verokarhulle on kummiski samantekevää kuka maksaa sen.
      arvaa ovatko myyjät halukkaita maksamaan moisen?

      • ammattilainen työhön

        Onpa paljon hyviä neuvoja, mutta niin on pajon myös puuta heinää. Kyllä pienen osakehuoneistön myynti sujuu varmaan aika mutkattomasti itsekkin, mikäli on hyvät myyntilahjat ja pystyy arvioimaan tai arvioittamaan asunnon oikean arvon. Siihens sitten 2-5.000 tinki varaa ja loppu on sinusta itsestä kiinni. Moni kuitenkin sortuu siihen, että antaa muutaman tonnin alennusta vaikka ei olisi "pakko" ja näin loppu tulos on sama kuin välittäjä olisi tehnyt työn, nyt sen sai tehdä itse. Mutta ompahan sitten yhtä kokemusta rikkaampi.
        Mutta kyllä isomman asunnon ja sitten kiinteistön eli omakotitalon myynti kannattaa jättää ammattilaisille. Niissä on jo enemmän muuttuvia tekijöitä, eikä kaikki ostajat ole myyneet vielä esim. omaa asuntoaa, jossa sinä et voi kyllä heitä auttaa toisin kun välittäjä voi. Omakotitaloista pitää pystyä antamaan hyvin kattava selvitys ostajalle sen kunnosta jokaista yksityiskohtaa myöten ja ne tulee myös osata kirjata kauppakirjaan yksilöidysti. ei riitä mikään yleistys, että myydään siinä kunnossa kun se oli esitelyhetkellä. Tai muuten olet helposti maksumiehenä. Jokaiselle omakotitalolle tulee tehdä kuntotarkastu oli se sitten vaikka 2-vuotta vanha, näin "vakuutat" itsesi parhaiten. Siitä maininta kauppakirjaan, niin moni asia on tullut tehdyksi oikein. Kiinteistön kauppakirja on muuten määrämuotoinen eli nyt tarkkana mitä siihen laitat. Malli on varmasti poikaa.
        Kiinteistönvälittäjällä on muuten monipuoliset markkinointi kanavat, joten ne tavoittaa yleensä laajemman ostajakunna kuin oma ilmoitus oikotiellä. Mitä enemmän ostajia, sitä korkeampi kauppahinta pätee yleensä.
        Ei kannata ottaa mitään puoskari välittäjää, valitse tarkasti, kysy useita tarjouksia ja tingi välityspalkkiosta. Kilpailu sielläkin pelaa, niin kuin muuallakin. Ota paras ja lopputuloskin on paras. Ja pakota välittäjä tekemään työtä myyntipalkkion eteen eläkä välttämättä hyväksy ensimmäistä tarjousta ellei se sitten ole se mitä pyydetään. Onnea myyntiin.


    • khducyshuf

      Tapahtumana yksinkertaisempi, kuin autokauppa. Isännöitsijältä isännöintitodistus ja osakeyhtiön edellisen vuoden tilikertomus ja jos jotain muuta tiedossa/suunnitteilla, esim: isot rempat, jotka jo kirjattu kokouspöytäkirjoihin. niistä olet velvollinen kertomaan!!

      Itse kauppa : Kauppakirja, jossa sovitte miten maksu ja muut asiat hoituu. Ja kauppa luultavimmin kannattaa tehdä myyjän pankissa itse tein oman pankkini infotiskillä jossa kävi vielä toinen virkailija todistajana. Yleensä pakko tehdä myyjän pankissa, jos osakekirjat ovat pankissa panttina, sillä ne eivät anna niitä, ennenku rahat maksettu.

      • Y

        KAUPPATAPOIHIN KUULUU,KAUPAT TEHDÄÄN OSTAJAN PANKISSA JA NYKYÄÄN SIITÄ EI POIKETA.
        JOS OSAKEKIRJAT ON PANTATTU TULEE MYYJÄN PANKIN EDUSTAJA KAUPANTEKOTILAISUUTEEN.
        NYNYÄÄN PANTTIA EI VOI HÄVITTÄÄ JOTEN KAUPAN TULEE OLEMAAN MARKKINATILANTEESEEN VASTAAVA.
        ASUNTOOSAKE KAUPASSA KAUPPAKIRJASSA TULEE OLLA MAININTA MISSSÄ JA MILLOIN OSAKEKIRJAT
        LUOVUTETAAN.
        ELI JOS ON PA NIIN KUIN ILMEISESTI OLET,SAAT KAUPANTEKOTILAISUUDESSA SHEKIN JOKA PANKKISI
        EDUSTAJA OTTAA HALTUUNSA JA DISKONTTAA VELKASI JA TILIYTTÄÄ LOPPUSUMMAN TILILLESI.
        JA SEN KANNATTAA SIJOITTAA OSAKKEISIIN,EI VIINAAN EIKÄ NAISIIN EI AINAKAAN UHKAPELIIN
        VENÄLÄINEN RULETTI KYLLÄ SOPII MONELLE .


      • tiedonhakua vaan
        Y kirjoitti:

        KAUPPATAPOIHIN KUULUU,KAUPAT TEHDÄÄN OSTAJAN PANKISSA JA NYKYÄÄN SIITÄ EI POIKETA.
        JOS OSAKEKIRJAT ON PANTATTU TULEE MYYJÄN PANKIN EDUSTAJA KAUPANTEKOTILAISUUTEEN.
        NYNYÄÄN PANTTIA EI VOI HÄVITTÄÄ JOTEN KAUPAN TULEE OLEMAAN MARKKINATILANTEESEEN VASTAAVA.
        ASUNTOOSAKE KAUPASSA KAUPPAKIRJASSA TULEE OLLA MAININTA MISSSÄ JA MILLOIN OSAKEKIRJAT
        LUOVUTETAAN.
        ELI JOS ON PA NIIN KUIN ILMEISESTI OLET,SAAT KAUPANTEKOTILAISUUDESSA SHEKIN JOKA PANKKISI
        EDUSTAJA OTTAA HALTUUNSA JA DISKONTTAA VELKASI JA TILIYTTÄÄ LOPPUSUMMAN TILILLESI.
        JA SEN KANNATTAA SIJOITTAA OSAKKEISIIN,EI VIINAAN EIKÄ NAISIIN EI AINAKAAN UHKAPELIIN
        VENÄLÄINEN RULETTI KYLLÄ SOPII MONELLE .

        Älä sinä "Y" kirjoita koko ajan sontaa. Hyviin kauppatapoihin juuri kuuluu se, että asioista voidaan SOPIA parhaaksi katsomalla tavoin, esim. ensimmäisessä lauseessasikaan esittämä väite, että kaupantekopaikka on automaattisesti ostajan pankki ja siitä ei poiketa, ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kauppapaikkakin on sopimuskysymys osapuolten ja pankkienkien välillä, jopa vielä tänäkin päivänä. Ja tästä on ihan omakohtaista kokemusta vain vähän aikaa sitten. Ostettiin omakotitalo, kaupat tehtiin MYYJÄN pankissa, jossa panttikirjat olivat velan vakuutena. Meidän ostajien pankista tuli pankin edustaja mukaan kaupantekotilaisuuteen sen verran, että todettiin rahan vaihtaneen omistajaa, tiliä, ja vei panttikirjat mennessään vuorostaan meidän velan vakuudeksi. Oma pankkimme oli vielä 200 km:n päässä myyjän pankista, niinpä pankkiryhmittymätkin pystyivät tekemään yhteistyötä ja sopimaan, eikä tämä palvelu maksanut meille mitään. Niin yksinkertaista se on. Näin tehtiin siksi, että kaikki sujui näinpäin tehden kaikkien osapuolten mielestä kaikkein joustavimmin ja YHTEISESTÄ SOPIMUKSESTA. Eikä tämä ollut edes ainoa kauppa minkä olen tehnyt vastaavalla tavoin. Näin tehtiin aiemmin myös yhden ainoan vuoden sisällä tehdessäni kuolinpesän nimissä (joissa saa olla todella tarkkana, kuten sinun pitäisi tietää) 6 erilaista kiinteistökauppaa, joista 5 oli metsäkauppoja ja 1 omakotitalokiinteistö sekä yhden yritysosakkuuden siirron. Mainittakoon vielä, etten ole välittäjä vaan ihan tavallinen lukutaitoinen ja asioista itse selvää kykenemään ottava kansalainen. Luotettavia tietolähteitä kyllä löytyy, jos niitä osaa etsiä. Metsäkauppakirjojen tekoon sain apua pankin lakimieheltä ja mhy:ltä (apu ei maksanut mitään), mutta ok-talokauppakirjat tein itse. Viimeisimmän ok-talon kauppaan sain vielä ensin luonnokset pankinjohtajalta (jolla oli myös kaupanvahvistajanoikeudet), mutta niissä oli niin paljon puutteita ja asiavirheitä, että toimitin hänelle omani, joita sitten kaupassa käytettiin. Kyllä maallikkokin halutessaan osaa ja jos on aikaa ja haluaa säästää rahaa. Kyllä siinä tuntipalkkansa ansaitsee, se on tultua todettua.


    • byebyebye

      Asunnon myynti on yhtä helppoa kuin mikä tähansa kauppa ! asunnon myin itse ! isännöitsijän todistus ! pyydä se asunnon myyntiä varten, sitten hae kirja kaupasta tai netistä kauppakirja se yksinkertainen versio ! sitten jos ostajalla on käteistä niin myy asunto pois : )) kaupanteko on yhtä helppoa kui puolivalmiin pullan paisto uunissa. ja jollei onnistu niin voin tulla auttamaan myynnissä vain helsingin alueella ! laita viestiä tänne se menee sähköpostiini ! Niin onnistuu : )) en ole mikään asunnon välittäjä ! mutta kun minä autan sinua, niin sinä voit auttaa minua : ) Laita viesti niin tuumataan.

      • Y

        NIIN KUIN TOIVOIT,JÄLKEENPÄIN OSTAJAT VOIVAT KATUA JA HUONOLLA KAUPPAKIRJALLA VOI HÄVITÄ
        PALJON,NIIN PALJON ETTEI PYSTY ENÄÄ ITKEMÄÄN.


    • 3xäippä

      Opkk:sta sai muistaakseni halvimmalla ostettua sen että pankki tekee paperisodan puolestasi, näissäkin tosi paljon eroa mistä palvelun ostaa.

      Alueesi asuntojen myyntihinnat löydät googlettamalla olikohan myytyjen asuntojen hinnat... löytyi joku sellanen hakukone, joka hakee kaikki välittäjien tekemät toteutuneet kaupat ja pyyntihinnat. Joten pystyy sitä itsekkin seuraamaan mihin hintaan missäkin kauppoja tehnyt.

    • Rehellisyys riittää

      Niinkuin huomaat ketjusta ei tarvitse myydä eikä ostaa mitään eikä olla edes osapuoli niin RIITA on valmis!!! Kun puhutaan asuntokaupasta ja rakentamisesta!!!

      Siis se johtuu siitä että, se on mennyt täysin valtavan ahneuden ja speguloinnin sekä erilaisten keinotekoisten keinojen käyttöön saada RIITA aikaiseksi jotta täysin ulkopuoliset tahot pääsee rahastamaan kyseistä ihmisten perustarvetta eli kotia tai asuntoa.

      Käsitykseni mukaan asia on niin että ainut neuvo on olla vilpittömästi rehellinen ja sillä asiat järjestyy ja ei tarvitse mitään "ammattilaisia" itse asian hoitoon . Kun niitä velvoitetaan ottamaan se tarkoittaa aina lisäkuluja.

      Myyntihinnan siis kaupantekoon johtavan kun kykenee hyväksymään voi kauppakirjan tehdä niin kuin osapuolet sen hyäksyy ja viranomaiset. (Välittäjät,pankit,ym toimijatahot, "velvoittavat" itsensä mukaan vain bisnestarkoituksessa hyötyäkseen) Viimekädessä hämmentäen asian vielä oiketeen.

      Kauppahan on kahdenvälinen sopimus ei muuta.

      • aukkoja vielä löytyy

        Olen ajatellut myydä asuntoni itse, muutamia aukkoja vielä prosessin kulussa on.
        1) Jos ostaja haluaa maksaa velkaosuuden pois niin tuleeko minun tietää tili mille maksetaan...menee kai taloyhtiön tilille?
        2) Kauppakirjat voi vaikka ostaa kirjakaupasta, mutta kun kaupat tehdään pankissa niin kannattaako allekirjoittaminen jättää kaupantekotilaisuuteen, samallahan pankissa voisivat tarkistaa ne?
        3) Kauppakirjaan kannattaa varmaan merkitä, että ostaja maksaa varainsiirtoveron kaupan yhteydessä.
        4) Ostajan velvollisuus lienee esittää kopio kauppakirjasta ja varainsiirtoveron maksamisesta isännöitsijälle.

        Tarvittavat asiakirjat:
        -isännöintitodistus (tulos/tase/yhtiöjärjestys)
        -energiatodistus
        -myyntiesite pohjapiirrustuksineen
        -ostotarjous/käsirahasopimuskaavake

        Näin kuvittelen asuntokauppojen kulun (korjatkaa jos jossain menee pieleen)
        -ilmoitus esim oikotielle
        - näyttöjä
        - mahdollisesti ilmestyy halukas ostaja - tekee ostotarjouksen joka hylätään tai ei
        - jos ostotarjous hyväksytään niin täytetään käsirahasopimus 2 kappaleena (ostotarjouksessa omistusoikeuden alkamisen ajankohta ja hallintaoikeuden päättymispäivä).
        - tehdään kauppakirjat (jätetäänkö allekirjoitukset tässä vaiheessa pois ja allekirjoitetaan pankissa?)
        (tässäkin: omistusoikeuden alkamisen ajankohta ja hallintaoikeuden päättymispäivä ym. tärkeät tiedot)
        - varataan aika ostajan pankissa jossa tehdään kaupat ja osakekirjojen siirto
        (maksaako pankin toiminta jotakin?)


      • Pämmy
        aukkoja vielä löytyy kirjoitti:

        Olen ajatellut myydä asuntoni itse, muutamia aukkoja vielä prosessin kulussa on.
        1) Jos ostaja haluaa maksaa velkaosuuden pois niin tuleeko minun tietää tili mille maksetaan...menee kai taloyhtiön tilille?
        2) Kauppakirjat voi vaikka ostaa kirjakaupasta, mutta kun kaupat tehdään pankissa niin kannattaako allekirjoittaminen jättää kaupantekotilaisuuteen, samallahan pankissa voisivat tarkistaa ne?
        3) Kauppakirjaan kannattaa varmaan merkitä, että ostaja maksaa varainsiirtoveron kaupan yhteydessä.
        4) Ostajan velvollisuus lienee esittää kopio kauppakirjasta ja varainsiirtoveron maksamisesta isännöitsijälle.

        Tarvittavat asiakirjat:
        -isännöintitodistus (tulos/tase/yhtiöjärjestys)
        -energiatodistus
        -myyntiesite pohjapiirrustuksineen
        -ostotarjous/käsirahasopimuskaavake

        Näin kuvittelen asuntokauppojen kulun (korjatkaa jos jossain menee pieleen)
        -ilmoitus esim oikotielle
        - näyttöjä
        - mahdollisesti ilmestyy halukas ostaja - tekee ostotarjouksen joka hylätään tai ei
        - jos ostotarjous hyväksytään niin täytetään käsirahasopimus 2 kappaleena (ostotarjouksessa omistusoikeuden alkamisen ajankohta ja hallintaoikeuden päättymispäivä).
        - tehdään kauppakirjat (jätetäänkö allekirjoitukset tässä vaiheessa pois ja allekirjoitetaan pankissa?)
        (tässäkin: omistusoikeuden alkamisen ajankohta ja hallintaoikeuden päättymispäivä ym. tärkeät tiedot)
        - varataan aika ostajan pankissa jossa tehdään kaupat ja osakekirjojen siirto
        (maksaako pankin toiminta jotakin?)

        1) Jos ostaja haluaa maksaa velkaosuuden pois niin tuleeko minun tietää tili mille maksetaan...menee kai taloyhtiön tilille?
        -> Ostaja saa pankkitilin numeron isännöitsijältä, kun kauppa on tehty. Ei ole sinun huolesi.
        2) Kauppakirjat voi vaikka ostaa kirjakaupasta, mutta kun kaupat tehdään pankissa niin kannattaako allekirjoittaminen jättää kaupantekotilaisuuteen, samallahan pankissa voisivat tarkistaa ne?
        -> Et tietenkään myyjänä allekirjoita kauppakirjaa ennen kuin kauppahinta on maksettu eli teette sen vasta pankissa. Jos osakekirjat ovat sinun lainasi vakuutena, niin pankkisi luovuttaa ne ostajalle kauppahinnan maksua vastaan tai ostajan pankille, jos ne menevät ostajan lainan vakuudeksi.
        3) Kauppakirjaan kannattaa varmaan merkitä, että ostaja maksaa varainsiirtoveron kaupan yhteydessä.
        -> Varainsiirtoverolain mukaan veron maksusta vastaa luovutuksensaaja eli ostaja. Voi siitä silti ottaa ehdon kauppakirjaan, vaikka velvollisuudesta on laissa säädetty. Miksi vero pitäisi maksaa kaupantekotilaisuudessa ??? Lain mukaan maksuaikaa on kaksi kuukautta kauppakirjan päiväyksestä.
        4) Ostajan velvollisuus lienee esittää kopio kauppakirjasta ja varainsiirtoveron maksamisesta isännöitsijälle.
        -> Näin on. Ostajaa ei merkitä osake- ja osakasluetteloon, ellei hän esitä selvitystä saannostaan ja varainsiirtoveron maksamisesta.


      • Pämmy kirjoitti:

        1) Jos ostaja haluaa maksaa velkaosuuden pois niin tuleeko minun tietää tili mille maksetaan...menee kai taloyhtiön tilille?
        -> Ostaja saa pankkitilin numeron isännöitsijältä, kun kauppa on tehty. Ei ole sinun huolesi.
        2) Kauppakirjat voi vaikka ostaa kirjakaupasta, mutta kun kaupat tehdään pankissa niin kannattaako allekirjoittaminen jättää kaupantekotilaisuuteen, samallahan pankissa voisivat tarkistaa ne?
        -> Et tietenkään myyjänä allekirjoita kauppakirjaa ennen kuin kauppahinta on maksettu eli teette sen vasta pankissa. Jos osakekirjat ovat sinun lainasi vakuutena, niin pankkisi luovuttaa ne ostajalle kauppahinnan maksua vastaan tai ostajan pankille, jos ne menevät ostajan lainan vakuudeksi.
        3) Kauppakirjaan kannattaa varmaan merkitä, että ostaja maksaa varainsiirtoveron kaupan yhteydessä.
        -> Varainsiirtoverolain mukaan veron maksusta vastaa luovutuksensaaja eli ostaja. Voi siitä silti ottaa ehdon kauppakirjaan, vaikka velvollisuudesta on laissa säädetty. Miksi vero pitäisi maksaa kaupantekotilaisuudessa ??? Lain mukaan maksuaikaa on kaksi kuukautta kauppakirjan päiväyksestä.
        4) Ostajan velvollisuus lienee esittää kopio kauppakirjasta ja varainsiirtoveron maksamisesta isännöitsijälle.
        -> Näin on. Ostajaa ei merkitä osake- ja osakasluetteloon, ellei hän esitä selvitystä saannostaan ja varainsiirtoveron maksamisesta.

        "Varainsiirtoverolain mukaan veron maksusta vastaa luovutuksensaaja eli ostaja. Voi siitä silti ottaa ehdon kauppakirjaan, vaikka velvollisuudesta on laissa säädetty. Miksi vero pitäisi maksaa kaupantekotilaisuudessa ??? Lain mukaan maksuaikaa on kaksi kuukautta kauppakirjan päiväyksestä."

        Mikäli kyseessä on käytetetyn asunto-osakkeen kauppa, ja mukana on välittäjä, niin varainsiirtovero on maksettava kaupantekotilaisuudessa. Yksityishenkilöiden keskenään tekemässä kaupassa maksuaikaa on tuo kaksi kuukautta, kuten uudistuotannon kaupassa vaikka välittäjä olisikin mukana. Ja kiinteistö- sekä siirrettävän vuokraoikeuden kaupassa maksuaika on aina 6 kk.

        "tajaa ei merkitä osake- ja osakasluetteloon, ellei hän esitä selvitystä saannostaan ja varainsiirtoveron maksamisesta."

        Saanto ei tarkoita kauppakirjaa kun puhutaan asunto-osakkeesta, eikä mikään laki vaadi määrämuotoisuutta (määrämuotoisuus = kirjallinen kauppakirja), tosin vain hullu jättää perusteellisesti laaditun kauppakirjan tekemättä (tosin nuo kirjakaupasta ostettavat pohjat ovat yhtä tyhjän kanssa). Osakasluetteloon merkitsemiseen riittää kopio siirtomerkinnöin varustetusta osakekirjasta (osakekirjoista), sekä todistus varainsiirtoveron maksusta.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Varainsiirtoverolain mukaan veron maksusta vastaa luovutuksensaaja eli ostaja. Voi siitä silti ottaa ehdon kauppakirjaan, vaikka velvollisuudesta on laissa säädetty. Miksi vero pitäisi maksaa kaupantekotilaisuudessa ??? Lain mukaan maksuaikaa on kaksi kuukautta kauppakirjan päiväyksestä."

        Mikäli kyseessä on käytetetyn asunto-osakkeen kauppa, ja mukana on välittäjä, niin varainsiirtovero on maksettava kaupantekotilaisuudessa. Yksityishenkilöiden keskenään tekemässä kaupassa maksuaikaa on tuo kaksi kuukautta, kuten uudistuotannon kaupassa vaikka välittäjä olisikin mukana. Ja kiinteistö- sekä siirrettävän vuokraoikeuden kaupassa maksuaika on aina 6 kk.

        "tajaa ei merkitä osake- ja osakasluetteloon, ellei hän esitä selvitystä saannostaan ja varainsiirtoveron maksamisesta."

        Saanto ei tarkoita kauppakirjaa kun puhutaan asunto-osakkeesta, eikä mikään laki vaadi määrämuotoisuutta (määrämuotoisuus = kirjallinen kauppakirja), tosin vain hullu jättää perusteellisesti laaditun kauppakirjan tekemättä (tosin nuo kirjakaupasta ostettavat pohjat ovat yhtä tyhjän kanssa). Osakasluetteloon merkitsemiseen riittää kopio siirtomerkinnöin varustetusta osakekirjasta (osakekirjoista), sekä todistus varainsiirtoveron maksusta.

        Kiitos oikein paljon vastauksista...eiköhän aukkokohdat ole nyt täytetty :D.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe