Kuinka paljon olette huomanneet urheilun vaikuttavan teihin, joilla paniikkihäiriötä ilmenee? Onko se helpottanut tai pahentanut?? Itsellä ollut parin kuukauden ajan lähes kokonaan paussia liikunnan suhteen, kun on muutenkin ollut alavireinen ja masentunut olo. Nyt ajattelin taas palata entiseen rytmiin ja alkaa kävellä töihin ja nostella painoja. Toivottavasti toisi helpotusta.. Ainakin masentuneilla liikuntaa kuulemma auttaa.
Mukavaa loppiaista!!
Urheilun vaikutus paniikkihäiriöön
6
438
Vastaukset
- kaiken kokenut
Periaatteessahan liikunta virkistää,mutta paniikkihäiriöisen kannattaa muistaa pari asiaa:
-ei liian väsyneenä
-mielellään intervallimuotoista liikuntaa(syke nousee, mutta lasketaan välillä)
-ei niin paljon ja rankaksti,että menee maitohapoille(esim.pallopeleissä helposti käy tai juostessa)
Sekä adrenaliini että maitohappo tasojen nousu voivat toisille aiheutaa kohtauksia.
Eli malttia ja omaa kehoaan kuunnellen,että liikunnasta saa parhaan hyödyn.- Minervä
paniikkihäiriöön. Valmentaminen ei välttämättä tätä ole, siitä riippuu esim. valmennettavan lapsen kasvu- ja kehitys ihan kokonaan. Millainen suhde valmennettavalla ja valmentajalla tulisi olla ympäristöönsä? Kuin lapsen ja hänen ohjaajansa suhde, vai lapsen ja hänen vanhempansa, vai platoninen suorittamiseen pyrkivä suhtautuminen. Entä mistä näitä suhteita saa ja miten näitä hoidetaan? Niihin on aivan oma metodinsa ja menettelynsä. :)
Paniikkihäiriössä on tärkeää tutustua koodikieleen, urheilussa taas lajiin ja kehon liikkeeseen ja liikeratoihin. Niihin on omat välineensä. - Paniikkiako
Omalla kohdallani PH (jos tämä nyt sitä on) oireilee siten, että kevyt aerobinen rasitus on suht ok, saattaa jopa tehdä hieman hyvän olon tunnetta. Kova rasitus, kuten juoksu tai kova pyöräily, laukaisee kohtauksen. Joskus pitkään käveltyänikin tulee semmoinen vähän huono ja jotenkin "keinuva" olo, joka menee tosin melko äkkiä ohi.
Luin vasta yhden lehden, missä lääkäri sanoi kirjoittavansa masennukseen ja muuhun liikuntaa reseptiksi. Jos tekee pitkäkestoista liikuntaa, niin ajatukset saavat muualle.
Musiikki auttaa liikunnassa myös.
Vähentää kuulemma tressihormooneja.
Kalastus on myös vastaava, jos etenkin soutaa uistinta.
Harrastin itse aikaisemmin myös pallopelejä ja huomasin tuon, mitä tuolla toinen kertoo.- Sheri
Jotkut rentoutusharjoitukset olisi varmasti myös hyväksi. Itse ainakin olen niin jännittynyt lähes kokoajan, myöskin kotona. Melkein aina jännitän jotain kohtaa kehosta, useimmiten varpaita tai sormia yhteen, hassua.... Ja niskat jumissa....
Sheri kirjoitti:
Jotkut rentoutusharjoitukset olisi varmasti myös hyväksi. Itse ainakin olen niin jännittynyt lähes kokoajan, myöskin kotona. Melkein aina jännitän jotain kohtaa kehosta, useimmiten varpaita tai sormia yhteen, hassua.... Ja niskat jumissa....
Olen käynnyt hypnoositerapiassa. Se tuntui kivalta, mutta ei tuonnut apua pitkäksi aikaan. Samoin olen ollut mukana rentoutus hommissa kuntolomalla.
Tuttua tuo niskat tai selkä juntturissa olo.
Olen käynnyt osteopaatilla ja se on parempi, kuin manuaalinen terapia.
Käyn talvella pilkillä, koska silloinn unohtuu kaikki negatiivinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751430Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2481342Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1541116Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551098- 51795
- 65774
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62757Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39738Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44711- 30647