vapina

heikkopeikko

Minua koulukiusattiin, ja esiintyminen oli aivan kamalaa kouluaikoina. Siitä on jäänyt traumat sosiaalisiin tilanteisiin. Kärsin parikymppisenä aika ajoin paniikkikohtauksista, silloin minulla ei ollut lääkitystä niihin. Vuosien myötä itsevarmuus kasvoi aikuistumisen myötä, kohtaukset vähenivät, en enää jännitä pienessä porukassa puhumista. Väkivaltaisen parisuhteen myötä kohtaukset palasivat. En pystynyt enää istumaan esim. töissä kahvipöydässä, kauhureaktio alkoi, kädet alkoivat täristä niin etten voinut syödä. Menin lääkäriin ja sain lääkkeeksi betasalpaajia, joista on ollut jonkin verran apua. Väkivaltainen suhde päättyi onneksi, mutta paniikkiherkkyys jäi. Nyt olen taas siinä pisteessä etten voi mennä bussiin, kauppaan tai mihinkään ilman että otan ensin lääkettä. Sukujuhlia olen vältellyt, koska en voi istua pöydässä. Jos on ihan pakko mennä johonkin julkiseen paikkaan istumaan, juon alkoholia ja otan betasalpaajia. Leffateatterissa ja konserteissa yms. sama juttu. Hassua on, etten jännitä epävirallista puhumista (virallista kylläkin, esim. esitelmät, esittelykierrokset, työhaastattelut joissa useampi haastattelija, eli tilanteita joissa on virallisen arvostelun maku). Juhlat ja tilanteet, joissa oleminen on vapaamuotoista, eli ei istuta jäykästi pöydässä yms. eivät yleensä laukaise kohtausta. Pelkäämäni oireet, ja siis pahimmat oireet mitä minulla aina kohtauksen tullessa on, ovat juuri tuo niskan, pään tärinä, ja käsien voimattomuus ja vapina tilanteissa joissa muut tarkkailevat käsiäni, niin etten voi tehdä mitään tarkkuutta vaativaa. Pahinta melkein silti on paikallaan istuminen, vartaloni on tosi levoton, ja alan kiinnittää huomiota niskaan ja käsiin, ja ne alkavat helposti täristä.

Kahvia en juo, koska huomaan sen pahentavan vapinaa ja kylmää hikoilua. Muut asiat jotka pahentavat oireita minulla: krapula (ylivoimaisesti pahin), huonosti nukuttu yö, eli väsymys, fyysinen rasitus (kuntoilun jälkeen käsien vapina tilanteessa kuin tilanteessa lähes taattua), nälkä, eli liiallinen verensokerin lasku (siksi syön vähän, ja usein), raittiin ilman puute (pitkät kävelylenkit raittiissa ilmassa auttavat paljon), stressi...Olen miettinyt että kuinka paljon pieni kehonmassa vaikuttaa heikkouteen ja voimattomuuteen. Tuntuu että voimat menee tosi helposti, saan helposti myös rasituskuumeen jos rasitan liikaa itseäni fyysisesti, vai onko painolla mitään tekemistä asian kanssa? Olen 165/50.

19

3229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alipainoinen!

      Olen 160/53 ja minun käsketään nostaa vielä 10 kg tästä, joten yritä vähentää energiankulutusta nostaaksesi painoasi. Luulen, että mittasi kertovat anoreksiariskistä, mutta minulla ei ole alan papereita.

      Minäkin olen koulukiusattu ja pelkään sosiaalisia tilanteita, tosin enemmän suvun kuin kavereiden kanssa. Pelkoni on puheen jäykkyys, jatkuva äidin seuranta, muiden läsnäolijoiden "tilastointi" jne. Siis äidin läheisyys lisää pelkoani, kun hänen takia sosiaalinen kehitykseni jäi vajaaksi. Isä on aina antanut keskustella. Lapsuuteni ja nuoruuteni traumat eivät katoa mielestäni.

    • Mustelma

      Tekstissäsi on tosi paljon yhtymäkohtia minun elämääni. Ainoastaan että paniikkioireista kärsin tälläkin hetkellä tuon sosiaalisten tilanteiden pelon lisäksi. Rajoittaa aika paljon elämää ja täytyy myöntää että itsekin joutuu joskus ihan pakosti ottamaan sen kaljan tai parin jotta pystyy asiallisesti istumaan ihan normaalitilanteessa toisten kanssa vaikka syömään... Muuten ei pysty. Rauhoittavat ei auta tarpeeksi enkä ala niitä puputtamaan liikaa koukuttumisriskin takia. Toki alkoholissakin on riskinsä mutta kun pitää kohtuudessa niin kai kaikki on ok. Itse myös miettinyt johtuuko tuo oma jatkuva heikko olo ja väsymys painosta tuon ahdistuneisuuden lisäksi. Paino tippunut aika rajusti ahdistuksen takia kun ei ruokakaan meinaa enää mennä. Koko syöminen inhottaa välillä.

    • EI VAKAVAA....

      olen kärsinyt vuosia ,etenkin stressi tilanteessa/vaikeuksien tullessa es,ero tms,työttömyys jaksot samanlaisista oireista.Mutta apua olen sanut propralista jo puolikas on auttanut,kun pakottaa itsensä ihmisten ilmoille,juttelee,menee vaan bussiin ja ajattelee että monilla samankaltaista ja pahempaakin.Minulla auttaa tosi paljon vahva magnesium es.biosorin mg 400mg,saa luontaistuote kaupasta.eslife) itbl aamulla.se tosiaan auttaa,kun en käytä sitä huomaan oireet heti!!!!!!uskon että kun itetunto taas kohdalla ja saat hyväksyntää ja tosi tärkeä jos voi jollekkin puhua es,töissä avoimesti,että olen tälläinen älkää häiriintykö!!!!auttaa!!!!!vapautumaan.ei kaikkiin paikkoihin ole pakko mennö jokaiselle löytyy oma paikka.jos et voi olla kallio,ole kaunis kivi syrjemmässä ihan yhtö hyviä kaikki:)jo auttaa että pitää propralia mukana ei tarvitse ottaa aina.vahva b-vitamiini,hyvä ja möllerin kalaöljy.tilanteet vaihtelevat älä lisää lääkettä vähennä ja lopeta jos voit,rentoudu,joogaa,meditoi,rukoile!!!!ei ihmiset sinua seuraa!!!!kaikkea hyvää!!!sukulaissielu !!!!!KAIKIKA MEITÄ TARVITAAN!!!!!!!!!ET OLE HUONOMPI .

      • Mustelma

        "jos et voi olla kallio,ole kaunis kivi syrjemmässä" Aivan ihanasti sanottu. Juuri noinhan se on.


    • paniikkipilleri

      Itse yritän kohtauksen tullessa pysyä rauhallisena ja kertoa itselleni ja välillä myös miehelleni ääneen, mistä mikäkin oire johtuu. Koen sen auttavan. Ainakin mies rauhoittuu =) huolehtimasta ja vouhkaamasta itseään huolesta sairaaksi. Eli kun tärisyttää, tiedän sen johtuvan kohtauksen aiheuttamasta liika adrenaliinista, koska mantelitumake ei toimi oikein. Sinne jää aiheeton vaara hälytys päälle. Sitten palelee pirusti sielua myöten ja kerron ääneen, että kohtauksen vuoksi hermosto vetää veret iholta sisäelimille....rauhassa, niin kohta se on ohi. jne. ahditusta ja pelkoa jne. muita oireita on vaikea selittää, mutta yritän saada itseni uskomaan, että ahdistus on normaali tunne. En ole ainoa, ei hätää. Myöhemmin luen kirjaa tai kirjoittelen täällä, jotta saan ajatukset muualle. Yritän katkaista pois itsetarkkailua, jotta saan huoli singnaalin pois päältä.

      En voi juoda kahvia tai alkoholia, ulkoilu auttaa, sekä elämän säännöllisyys. Myös minä välttelen tilanteita, mutta tilanteeni ei enää ole paha. Olen pakottanut itseäni. Kysyin, oletko loppu elämän kotona vai lähdetkö uteliaana ulos? Olen antanut itselleni luvan olla ihmistenkin seurassa ...erillainen. Ihmiset ovat ihan hyväntahtoisia kuitenkin.

    • h---

      Mulla on ollut myös tuollaista pään ja käsien tärinää (vanhemmiten suurimmaksi osaksi pään ja oireet on sen kun pahentuneet iän myötä).
      Kuvittelin aina, että oireet helpottaa iän myötä, mutta niin ei ole käynyt.
      Alkoivat 16-vuotiaana ihan yllättäen, yhden koulussa tunnilla sattuneen stressaavan tilanteen yhteydessä, tai tärinä tuli vasta, kun tilanne oli ohitse ja olis pitänyt rentoutua, kroppa ei vaan yhtäkkiä jotenkin enää pysynytkään "kasassa", lihakset ei pitäneet.
      Nyt olen siis 48 v.
      Tärinää ilmenee nykyisin hermostuessa usein myös silloin, vaikka olisin yksin.
      Viime vuonna neurologi diagnosoi tuon essentiaaliseksi vapinaksi ja sanoi mulla olevan myös lievää dystoniaa niskan alueella, pää ei kuitenkaan vedä vinoon, mutta kallonkohjalihakset jännittyy helposti. Fysioterapeutin mukaan on myös yliliikkuvuutta.
      Olen aika pienikokoinen 163 cm/53 kg, voimat menee helposti ja verensokeri laskee myös helposti liian alas.
      Betasalpaajasta (Propral) on ollut apua, diapamista ei niin paljon.

    • exx-kofeinisti

      Käytätkö kofeiinia jossain muussa muodossa, energiajuomia, kolajuomia, teetä, suklaata? Minulla oli tuollaista pari vuosikymmentä, kunnes lopetin täydellisesti kofeiinin käytön ja siirryin terveelliseen ruokavalioon.

      http://qmies.blogit.fi/

      • hesxo

        Kannabistollo taas äänessä. Tietosi kofeiinista ovat täysin vääriä. Kannatat kannabiksen käyttöä, joka vaikuttaa erittäin voimakkaasti aivojen kemiaan ja saa aikaan mm. paniikkioireita. On edesvastuutonta pitää jatkuvaa meteliä tällä palstalla.


      • 18+16
        hesxo kirjoitti:

        Kannabistollo taas äänessä. Tietosi kofeiinista ovat täysin vääriä. Kannatat kannabiksen käyttöä, joka vaikuttaa erittäin voimakkaasti aivojen kemiaan ja saa aikaan mm. paniikkioireita. On edesvastuutonta pitää jatkuvaa meteliä tällä palstalla.

        sitten ne väitteet, jos kerran mielestäsi vääriä!!!!!!!


      • exx-kofeinisti
        hesxo kirjoitti:

        Kannabistollo taas äänessä. Tietosi kofeiinista ovat täysin vääriä. Kannatat kannabiksen käyttöä, joka vaikuttaa erittäin voimakkaasti aivojen kemiaan ja saa aikaan mm. paniikkioireita. On edesvastuutonta pitää jatkuvaa meteliä tällä palstalla.

        “Long-term overuse of caffeine can elicit a number of psychiatric disturbances in adults. Two such disorders recognized by the American Psychiatric Association (APA) are caffeine-induced sleep disorder and caffeineinduced anxiety disorder. In some individuals, large (ingestion of 500 mg caffeine or more) amounts of caffeine can induce anxiety severe enough to necessitate clinical attention. This caffeine-induced anxiety disorder can take many forms, from generalised anxiety, to panic attacks, obsessive-compulsive symptoms, or even phobic symptoms. Because this condition can mimic organic mental disorders, such as panic disorder, generalised anxiety disorder, bipolar disorder, or even schizophrenia, a number of medical professionals believe caffeine-intoxicated people are routinely misdiagnosed and unnecessarily medicated when the treatment for caffeine-induced psychosis would simply be to withhold further caffeine. A study in the British Journal of Addiction concluded that caffeinism, although infrequently diagnosed, may afflict as many as one person in ten of the general population (Nehlig et al. 1992).”

        Evira: Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries

        Olepa ystävällinen ja esitä se lääketieteellinen tutkimus, joka todistaa kannabiksen aiheuttavan paniikkihäiriötä, kiitos.


      • miinsku
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        “Long-term overuse of caffeine can elicit a number of psychiatric disturbances in adults. Two such disorders recognized by the American Psychiatric Association (APA) are caffeine-induced sleep disorder and caffeineinduced anxiety disorder. In some individuals, large (ingestion of 500 mg caffeine or more) amounts of caffeine can induce anxiety severe enough to necessitate clinical attention. This caffeine-induced anxiety disorder can take many forms, from generalised anxiety, to panic attacks, obsessive-compulsive symptoms, or even phobic symptoms. Because this condition can mimic organic mental disorders, such as panic disorder, generalised anxiety disorder, bipolar disorder, or even schizophrenia, a number of medical professionals believe caffeine-intoxicated people are routinely misdiagnosed and unnecessarily medicated when the treatment for caffeine-induced psychosis would simply be to withhold further caffeine. A study in the British Journal of Addiction concluded that caffeinism, although infrequently diagnosed, may afflict as many as one person in ten of the general population (Nehlig et al. 1992).”

        Evira: Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries

        Olepa ystävällinen ja esitä se lääketieteellinen tutkimus, joka todistaa kannabiksen aiheuttavan paniikkihäiriötä, kiitos.

        Google
        hakusanat:
        cannabis serotinin

        Löytyy noin miljardi todistetta siitä, että kannabis on erittäin haitallinen mielenterveydelle.


      • miinsku
        miinsku kirjoitti:

        Google
        hakusanat:
        cannabis serotinin

        Löytyy noin miljardi todistetta siitä, että kannabis on erittäin haitallinen mielenterveydelle.

        cannabis serotonin


      • exx-kofeinisti
        miinsku kirjoitti:

        Google
        hakusanat:
        cannabis serotinin

        Löytyy noin miljardi todistetta siitä, että kannabis on erittäin haitallinen mielenterveydelle.

        Oletuksia voi tehdä vaikka mistä, mutta ei ole olemassa ainuttakaan lääketieteellistä tutkimusta, joka todistaisi kannabiksella olevan terveydelle haitallisia vaikutuksia. Hyödyllisistä vaikutuksista taas on lukuisia tutkimuksia.


      • qwaszxxz
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Oletuksia voi tehdä vaikka mistä, mutta ei ole olemassa ainuttakaan lääketieteellistä tutkimusta, joka todistaisi kannabiksella olevan terveydelle haitallisia vaikutuksia. Hyödyllisistä vaikutuksista taas on lukuisia tutkimuksia.

        Eikö taatto osaa lukea englantia? Koko internet on pullollaan tieteellistä näyttöä siitä, että kannabis tuhoaa ihmisen aivot. Jos sinulla on ongelmia kofeiinin kanssa, niin loepta sen litkiminen, mutta älä jauhaa samaa soopaa aamusta iltaa täällä.


      • 20
        qwaszxxz kirjoitti:

        Eikö taatto osaa lukea englantia? Koko internet on pullollaan tieteellistä näyttöä siitä, että kannabis tuhoaa ihmisen aivot. Jos sinulla on ongelmia kofeiinin kanssa, niin loepta sen litkiminen, mutta älä jauhaa samaa soopaa aamusta iltaa täällä.

        Kannabiksen patentoinnista:

        http://www.kepa.fi/palvelut/julkaisut/tietolehtiset/pdf/003_tieto.pdf

        Koska kannabis on mahdollista patentoida lääketeollisuuden olisi mahdollista tehdä kannabiksella voittoja, mikäli kannabista olisi mahdollista käyttää lääkkeenä.

        Kannabiksen puolustajat ovat yrittäneet kiistää lääketieteelliset tutkimukset, joissa selvästi käy ilmi kannabiksen aiheuttavan mm. skitsofreniaa ja muita mielenterveyssairauksia.

        Kannabiksen puolustajien perusteena on ollut se ettei kannabista olisi voinut patentoida ja että tästä syystä lääketeollisuus ei kykyne kannabiksen avulla taloudelliseen voittoon.

        Kuten yllä olevasta linkistä voi lukea kannabiksen puolustajien väite kannabiksen patentoinnin mahdottomuudesa on perustunut puhtaaseen mielikuvitukseen.

        Mielikuvitusargumenttien käyttö perusteina ei ole mitenkään ristiriidassa skitsofrenisen ajattelun kanssa.


      • novelle2
        qwaszxxz kirjoitti:

        Eikö taatto osaa lukea englantia? Koko internet on pullollaan tieteellistä näyttöä siitä, että kannabis tuhoaa ihmisen aivot. Jos sinulla on ongelmia kofeiinin kanssa, niin loepta sen litkiminen, mutta älä jauhaa samaa soopaa aamusta iltaa täällä.

        vaihda palstaa idiootti :!


      • 3+19

        Minulla auttoi myös kun jätin kaiken kofeiinin kokonaan pois sekä energiajuomat, yms. ja muutin ruokavalion luonnollisempaan muotoon. Pois alkoholi ja tupakka, jne.


    • Sepe84

      Kuulostaa itsellenikin todella tutulta. Alussa hävetti töissä maanantaisin lounaalla, kun kädet tärisi, jos oli ollut vaikka perjantaina viihteellä. Myöhemmin oireet pahenivat ja tulivat esille, kun työn puolesta olen jonkin verran esillä. Alkoholin ja kofeiinin vähentäminen (tai ainakin niin, ettei maanantaisin juo kahvia) helpotti mutta nyt olen syönyt tupla-annoksia magnesiumia ja D-vitamiinia ja olo alkaa olla loistava. Veikkaisin tuon magnesiumin vaikuttavan hermostoon merkittävästi ja poistavan/vähentävän vapinaa.

    • TervehdysSinulle

      huonosti nukuttu yö
      ....
      Kokeile siis pyydä lääkäriltä resepti circadin 2mg debot (melatoniinia)
      Itellä noi sinun kuvailemasi oireet katosivat, samalla katosi myös stressi, pelkotilat, ja moni muu asia. Mm Stressin aiheuttama ihottuma katosi n.2kk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe