Olen keskikokoisen firman palveluksessa, jolla
on henkilökuntaa noin 250 ja vahinkovakuutettavaa
omaisuutta noin 30 M€. Vakuutusmeklarit ovat
viime aikoina käyneet aktiivisesti tarjoamassa
palveluksiaan. He perustelevat toimintaansa sillä
, että he ovat vakuutusyhtiöille vaihtoehtoinen
jakelukanava ja he voivat hankkia vakuutuyhtiöiltä
vakuutukset nettohintaan, johon ei lisätä jakeluverkoston (konttorien) aiheuttamia kuluja päälle, vaan yksityisen meklarin kiinteät kulut ovat vähäiset.
Kun yrityksemme toiminta ja omaisuus on aika selväpiirteistä, niin tarvisenko sitten kumpaakaan, vakuutusyhtiön konttoriverkkoa tai meklaria?
Onko mahdollista toimia ikäänkuin omana meklarina,
eli ostaa tarvittavat vakuutukset nettohintaan,
20 - 30 % halvemmalla ohi paikallisen konttoriverkoston?
Eli kyse olis vähän samasta jutusta, kuin myy asuntonsa itse ilman välittäjää, jos kerran tuntee asiaa riittävästi?
Kuka tietää?
Vakuutusmeklarit, tarvitaanko?
5
709
Vastaukset
- Sologdin
Tietysti on mahdollista toimia omana meklarinaan JOS tuntee asiaa riittävästi. Oletko varma, että tunnet? Vakuutusmeklarilla on käytössään monen vakuutusyhtiön tuotteet joista voi valita parhaan hinta/laatusuhteen mukaisen kokonaisuuden. Alalle tulee koko ajan uusia tuotteita joista "maallikko" ei välttämättä tiedä. Jos asiakas lähtee itse kilpailuttamaan vakuutusyhtiöitä, vertailukelpoisten tulosten saaminen on vaikeaa, koska eri yhtiöiden tuotteet poikkeavat toisistaan.
Vakuutusmeklareilla on kaikissa merkittävissä vakuutusyhtiöissä oma palvelutiskinsä, joilta he saavat nimenomaan ne tiedot joita tarvitaan vertailukelpoisen laskelman tekoon. Tämä varmistaa sen, että vakuutusturva tulee aukottomaksi eikä toisaalta sisällä pällekkäisyyksiä. Lisäksi meklarit asioivat päivittäin omien kontaktihenkilöidensä kanssa vakuutusyhtiöissä ja nämä tietävät, että meklarit kysyvät tarjoukset myös muualta, josta syystä hintoihin ei jää ilmaa. Tällaista palvelua on itsenäisesti toimivan asiakkaan hyvin vaikea saada.
Ero vakuutusyhtiön paikalliskonttorin/franchisingyrittäjän ja vakuutusmeklarin välillä on se, että meklari on itsenäinen, asiakkaan edustaja vakuutusyhtiöihin päin. Vakuutusyhtiön edustaja on luonnollisesti firmansa edustaja asiakaaseen nähden. Vakuutusyhtiösidonnaiset edustajat yrittävät mielellään "unohtaa" tämän perusasian. Asiakkaan kannattaa ottaa siitä selvää.
Lopuksi: on myös huonoja vakuutusmeklareita. Kannattaa asioida riittävän ison ja hyvämaineisen vakuutusmeklariyhtiön kanssa. Heillä on myös vastuuvakuutus, jos jotakin kaikesta huolimatta menee pieleen. - KÄPY
Ei kannata ottaa meklaria.Meklari joutuu asioimaan vak.yhtiön meklariosaston kanssa ja sieltä ei välttämättä saa sitä kaikkein parasta ja edullisinta vaihtoehtoa.Kannattaa itse hoitaa asiaa suoraan vak.yhtiöön niin saa varmasti paremmat edut kuin meklarin välityksellä (hinta).
Meklarit sanovat etsivänsä sen parhaan vaihtoehdon, mutta joskus asiat voivat hämärtyä, kun verrataan eri yhtiöiden maksamia palkkioita meklarille.- Sologdin
Kerropa, missä aiot asioida. Vakuutusyhtiön konttorissa vai? Se ottaa palkkionsa aivan samalla tavalla kuin meklarikin eikä kerro kuin yhden yhtiön tuotteista. Viittaan edelliseen kirjoitukseeni tuossa ylempänä.
- Asiasta tietävä
Sologdin kirjoitti:
Kerropa, missä aiot asioida. Vakuutusyhtiön konttorissa vai? Se ottaa palkkionsa aivan samalla tavalla kuin meklarikin eikä kerro kuin yhden yhtiön tuotteista. Viittaan edelliseen kirjoitukseeni tuossa ylempänä.
Minäpä satun tietämään miten homma käytännössä pelaa. Nimittäin olen itse työskennellyt vakuutusmeklarifirmassa. Huomasin, että vahinkovakuutuksissa on helvetin vaikeaa saada vertailukelpoisia tarjouksia keskenään vakuutusmeklareidenkaan. Kyllä kerjäämällä pitä anoa vakuutusyhtiöiden meklariluukuilta tietoa onko vakuutusmäärä nyt ihan oikea, mitä tää nyt lopulta kattaa tää vakuutus....... On siinä kuulkaa meklarikin ihmeessä. Paras on kun menet suoraan nykyisen vakuutusyhtiösi tykö ja sanot, että tarvis tarkistaa nykyisiä vakuutuksia, hinnoista puhumattakaan. Jos eivät tarkista nykyisiä vakuutuksia, sano marssivasi kilpailijan tykö. Eiköhän sua kuule ainakin sitten aleta palvelee. Ja mitä tulee meklareihin muuten, eniten mua ällöttää siellä se, että henkivakuutuksissa (eritoten vapaaehtoisissa eläkevakuutuksissa) tarjotaan sellaisen vakuutusyhtiön tuotteita jotka maksaa meklareille parhaimman palkkion. Ei siiä asiakasta ajatella, minkä yhtiön tuote hänelle olisi parhain. Yritin toteuttaa ko. meklarifirmassa etiikan mukaista periaatetta, että asiakasta palvellaan parhain päin, mutta minkäs teet kun sanotaan, että sun täytyy myydä tään yhtiön tuotetta näin ja näin paljon.
- Sologdin
Asiasta tietävä kirjoitti:
Minäpä satun tietämään miten homma käytännössä pelaa. Nimittäin olen itse työskennellyt vakuutusmeklarifirmassa. Huomasin, että vahinkovakuutuksissa on helvetin vaikeaa saada vertailukelpoisia tarjouksia keskenään vakuutusmeklareidenkaan. Kyllä kerjäämällä pitä anoa vakuutusyhtiöiden meklariluukuilta tietoa onko vakuutusmäärä nyt ihan oikea, mitä tää nyt lopulta kattaa tää vakuutus....... On siinä kuulkaa meklarikin ihmeessä. Paras on kun menet suoraan nykyisen vakuutusyhtiösi tykö ja sanot, että tarvis tarkistaa nykyisiä vakuutuksia, hinnoista puhumattakaan. Jos eivät tarkista nykyisiä vakuutuksia, sano marssivasi kilpailijan tykö. Eiköhän sua kuule ainakin sitten aleta palvelee. Ja mitä tulee meklareihin muuten, eniten mua ällöttää siellä se, että henkivakuutuksissa (eritoten vapaaehtoisissa eläkevakuutuksissa) tarjotaan sellaisen vakuutusyhtiön tuotteita jotka maksaa meklareille parhaimman palkkion. Ei siiä asiakasta ajatella, minkä yhtiön tuote hänelle olisi parhain. Yritin toteuttaa ko. meklarifirmassa etiikan mukaista periaatetta, että asiakasta palvellaan parhain päin, mutta minkäs teet kun sanotaan, että sun täytyy myydä tään yhtiön tuotetta näin ja näin paljon.
Totesin kirjoituksessani 30.3., sen viimeisessä kappaleessa:
"Lopuksi: on myös huonoja vakuutusmeklareita. Kannattaa asioida riittävän ison ja hyvämaineisen vakuutusmeklariyhtiön kanssa. Heillä on myös vastuuvakuutus, jos jotakin kaikesta huolimatta menee pieleen."
Vakuutusmeklarifirmassa työskentelystä: jotakin ehkä tietäisin, olinhan siellä minäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei833739Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1071114
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165865- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745