...tässäpä olisi itsellenikin yllätys törmäystestistä uusi Toyota Yaris vastaan Volvo 740:
http://auto.fi.msn.com/page.php?page_id=4&news_id=200900738&p=3&cat=50
Ison 90-luvun Volvon turvallisuus nykyään....?
16
2253
Vastaukset
- evoa rahalla
Nykyiset pikkuautot selv'ästi turvallisempia kuin 90-luvun Volvot. Nykyinen Corolla paiskois vanhat Volvot muusiksi Avensis-luokasta puhumattakaan. Tosin kyllä uusimmat Volvot lienevät linjassa yleisen kehityksen kanssa, mutta parempia ne eivät ole kuin muutkaan. Ei pikkufirma kykene panostamaan perusteellisiin tutkimuksiin yhtä paljon kuin suuret. Siksi Volvo onkin valinnut halvemman ratkaisun eli mainonnan. Siinä leikissä Volvo ei ole ylisanoja säästellyt. Mutta kaikki tekninen kehitys, myös turvallisuus asiat, perustuu tutkimukseen, tieteeseen, ei mihinkään hevosmiesten hihhulioppiin. Maailma näiltä osin kehittyy ja se hyvä asia.
- yllätys!
Toyotassa ei mitään vaurioita, on kehitys mennyt hurjasti eteenpäin. 20 Vuotta vanhan Toyotan kanssa tillanne olisi varmasti sama. Samoin kuin uuden Volvon.
- Nykyaika...
Onhan noita testejä ollut 940 vs. Renault Modus (tms.).
Mutta vakuutappa vannoutunut vanhan ja ison Volvon omistaja,
mikään todiste ei käännä päätä Volvon ylivertaisuudesta :)- 940Gli
Siitä huolimatta, onhan Volvo 940 auto verrattuna johonkin Renaultiin.
- Halpisautoilija
Minä ainakin uskon noihin tuloksiin. Ei se mikään ihme ole että 20-30 vuotta vanha konsepti jää tuossa kakkoseksi. Luulenpa, että tuo Yaris ei edes ole paljon kevyempi kuin tuo Volvo. Ennenhän pikkuautot painoa jotain 700-800 kiloa, mutta Yariskin varmaan on selkeästi päälle 1000 kilon painoinen. Aikanaan Tuo arkkupakastin oli varmasti kärkipäässä ja siitä muutamia vuosia uudemmatkin autot jäävät törmäyksessä kakkoseksi, mutta e nämä uudet. Uskon silti 940 olevan vielä tuolla liikenteessä olevasta kalustosta turvallisuusmielessä siellä keskivaiheilla. Paljon on vielä sitä 90 luvun Corollaa yms. liikenteessä, joka ei törmäyksessä 940:lle pärjää. Jos ostaa muutamalla tonnilla auton, niin silloin on tuo 940 turvallisuusmielesä varmaan ihan hyvä valinta
- Nykyaika...
Halpisautoilija kirjoitti:
Minä ainakin uskon noihin tuloksiin. Ei se mikään ihme ole että 20-30 vuotta vanha konsepti jää tuossa kakkoseksi. Luulenpa, että tuo Yaris ei edes ole paljon kevyempi kuin tuo Volvo. Ennenhän pikkuautot painoa jotain 700-800 kiloa, mutta Yariskin varmaan on selkeästi päälle 1000 kilon painoinen. Aikanaan Tuo arkkupakastin oli varmasti kärkipäässä ja siitä muutamia vuosia uudemmatkin autot jäävät törmäyksessä kakkoseksi, mutta e nämä uudet. Uskon silti 940 olevan vielä tuolla liikenteessä olevasta kalustosta turvallisuusmielessä siellä keskivaiheilla. Paljon on vielä sitä 90 luvun Corollaa yms. liikenteessä, joka ei törmäyksessä 940:lle pärjää. Jos ostaa muutamalla tonnilla auton, niin silloin on tuo 940 turvallisuusmielesä varmaan ihan hyvä valinta
Juuri näin.
90-luvun alusta alkoi kilpajuoksu turvallisuuden nimissä ja pärjääminen kolaritesteissä.
Siihen asti monet pienet ja isommatkin autot olivat melkoisia surmanloukkoja.
Viimeiset 10 vuotta autoissa on ollut kasoittain airbagejä, viimeisessä 5 vuodessa
ajonvakautusjärjestelmistä on tullut arkipäivää, jne.
700 oli kärkipän auto turvallisuudessa omana aikakutenaan, mutta toiseksi jää jo monelle
90 luvun puolivälin kärrylle... - Moodus
Miks se Renoolti laitettiin törmäämään siitä Volvon moottorin sivusta, eihän silläkohtaa ole kuin rattiakseli, mitä se pitelee, meneehän siltä kohalta toinen vaikka takaluukkuun asti..... Vai oliko kyseessä Renooltin mainos, jos oli niin huono sellainen, vain insinööreihin tehoaa tollanen mainos, ei järkeviin ihmisiin.
- löytyy
Testi, jossa ajetaan vastakkain -85 mallinen Corolla ja uusi Volvo? Olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka romuksi Volvo menee. Tai Vaikka testi jossa törmätään -85 mallisella Volvolla ja -85 mallisella Corollalla? Tai uudella Volvolla ja uudella Corollalla.
- Doc Hollywood
Tuossa hidastetun videon lopussa näkyy, kun tuon Toyotan kuljettajan pää osuu B-pilariin. Eiköhän tuollainen isku päähän aiheuta kuolemaa tai neliraaja-halvausta tms?
- Niimåä niin
Tuonne pitäs laittaa saman ikäinen tohotin ja volvo. Josta Volvo veisi selvän voiton ja tuo 940 laittaa taas samanikäisen tohottimen kanssa vastakkain josta tuo 940 selviäis paremmin.
- Halpisautoilija
olikin varmaan selvittää vanhan ja lujan auton pärjäämistä uutta pikkuautoa vastaan. Tuskinpa nyt kukaan epäilee sitä, jos tällätään vastakkain vanha Corolla ja vanha Volvo, että kuinka siinä käy. Eiköhän meidän vanhoilla Volvoilla ajajien itsetunnon pitäisi kestää se, että kehitys kehittyy. Melko hyviä ja luotettavia autoja ne vanhat Volvot kuitenkin ovat, vaikkeivat enää tuliterille kolarissa pärjääkään....
- vs. Toyota
Kun tuota kuvaa katsoo, ovat molemmat autot jokseenkin pahasti rutussa, mikä onkin ymmärrettävää. Volvo on 25 vuotta vanha ja uusi Toyota on lähes yhtä painava. Volvo saattaa olla tuossa iässä myös ruosteessa tai aiemmin kolaroitu tai molempia, mikä voi myös vaikuttaa tulokseen.
Minusta tuo testi ei kerro niinkään vanhan Volvon turvattomuudesta uusiin autoihin verrattuna, vaan tuon Toyotan turvallisuudesta, joka ei näytä olevan kuin 25 vuotiaan Volvon tasolla.
En todellakaan haluaisi olla kolaritilanteessa tuon Toyotan ratissa, jos vastassa olisi yhtä uusi Volvo. - 740 kuski
tähän tulokseen vaikuttaa 90 % se että volvon kone on pitkittäin ja tojon kone poikittain, näin on. Jos autot laitettaisiin törmäämään keskeltä keskelle kuten vaikka ohitus tilanteessa voi käydä, sanoisin että vanha volvo hakkaisi tuon yariksen.
Se on tietty totta että tämän mallisia kolareitahan yleensä sattuu että kulmat stökää vastakkain. Eli volvokuskien pitää osua keskelle niin homma luistaa! :D - tumpelo
Nojoo. On itsestäänselvyys, että kolariturvallisuus koko ajan kehittyy.
Jos Suomen oloja aajtellaan, vielä 90-luvun alkupuolella "isot Volvot" kohtaamisonnettomuuksissa pesivät muita pelkällä massallaan. Volvon 700- ja 900-sarja tuohon aikaan olivat 1400...1500 kilon omamassallaan raskaampia törmääjiä kuin monet vastaantulijat. Tänään on toisin. Kokokoluokassaan, Volvossa ei ole massaa sen enempää kuin muissakaan.
Kohtaamisonnettomuuksissa, keulakkainajoissa, negatiiviset kiihtyvyysvoimat tappavat. Jos tai kun auton korirakenne ei absorboi eli vaimenna äkkipysähdystä, ihmisen sisuskalut jatkavat matkaansa. Toyotan keula meni tuhannen rusinaksi, mutta Volvon kyytiläisiltä repesivät haima, maksa ja perna. Jostain 80-luvulta muistan Volvo 740:n saaneen Jenkeissä kritiikkiä siitä, että auton korirakenne on liian jäykkä ja kohtaamisonnettomuudessa (keulakkain törmääminen) hidastusvoimat liikaa rasittavat matkustajien sisuskaluja.
Itse kun noilla 90 luvun "isoilla Volvoilla" yhä ajelen, parempi on ajaa oikealle ulos, jos joku meinaa silmille tulla. Varsinkin, jos silmille pyrkii pari tonnia painava maasturi.
Mitäs se oli, kun Volvo lanseerasi SIpS:in, "side impact protection system". 1993 vaiko 1994. Tuon jälkeen, Volvon taru muita automerkkejä kolariturvallisempana on historiaa. Jokseenkin noille ajoille katkesi sekin trendi, että mitä pahemmin oli auto rutussa sitä pahemmin oli matkustajille käynyt.
Tänä päivänä, enää Volvo V40 käsittääkseni on saanut jotain acaptähtiä, korealaisiin tai ranskalaisiin verrattuna. Sig transit gloria mundi, sitten kun Volvo kolmipistevyöt 60-luvulla lanseeraasi. Moi, minäkin ajattelin laittaa kommentin, vaikka aihe onkin vanha.
Isot Volvot ovat aina olleet edelläkävijöitä turvallisuudessa, ja kun tähän yhdistetään hyvä laatu, luotettavuus ja kestävyys, niin ei ole ihme että vanhoilla takaveto Volvoilla ajetaan niin kauan ja paljon.
Mutta toki uudet autot, pienenkin kokoluokan, ovat turvallisempia, ja taloudellisempia kuin vanha Volvo.
Mutta kun miettii kokonais taloudellisuutta, niin tuollainen vanha Volvo on aika hyvä, bensaa tai dieseliä menee vähän enemmän, mutta auto kestää, toisin kuin pieni tai isompikin nyky auto.- VolleMan
Perheessä kaksi Volvoa: V70 2013 ja kaksikymmentä vuotta vanhempi 940..
Kumma juttu, miten kauppareissulle mieluummin valitsee 940:sen, ehkä se se fiilis..
Matka-ajo onkin sitten erikseen ja valitaan hiljaisempi, taloudellisempi ja turvallisempi auto joka ei ole 940.
Molemmat aivan loistavia autoja - omalla tavallaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453333Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503175Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4352391Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2461473Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 761227
- 781221
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311178Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1261086