Ensimmäinen äitiyspolilinikka käynti noin kaksi viikkoa sitten ja sen jälkeen lasku kotiin.Polilinikankäyntimaksu..Onko muillekin tullut lasku kotiin,koska luulin että käynnit ovat ilmaisia ja menevät kunnan laskuun?Tuleeko laskuja enemmän jos käypi äitiyspolilinikalla?Vastausta odotellen!!
Äitiyspolilinikasta lasku kotiin...
31
2483
Vastaukset
- 38+3
minullakin on tullut joka kerrasta. Sekös se tässä ihanaa onkin, kun jouduin vuorotellen ravaamaan äitiyspolilla ja ihotautipolilla.. Joka kerrasta 26 e.. Ja minulla kun noi äitiyspoli käynnit ovat olleet nyt viime viikkojen aikana ainakin kerran viikossa, sokereiden vuoksi.
- näinononnäin
Jos käy sairaalan poliklinikalla, se maksaa aina riippumatta siitä onko kyse raskauden hoidosta vai jostain muusta. Niin se vaan on. Samoin jos joutuu vuodeosastohoitoon, sekin maksaa yhtä lailla raskaana oleville.
- miiuu
Tutkimukset ja hoito on ilmaisia, mutta käynneistä pitää maksaa.
- fgjnxfhb
jossain joutuu maksaa, jossain ei. nykysessä asuinkunnassa ei tarvii, edellisessä tarvis. aika perseestä on kyllä suoraan sanottuna.
- Kaikkia maksaa
yllätys tuo nyt sitten oli? ainahan lääkärillä käynnistä joutuu maksamaan, paitsi neuvola lääkärin, mikäli käy julkisella. Luulitko, ettei synnytyssairaalasta tule laskua?? No kyllä tulee ja iso tuleekin. Itse olen ollut sairaalassa lapsen synnyttyä 2-3 pv ja lasku on ollut n. 100e luokkaa.
- sewytwey
totta puhut. Tuttu oli sairaalassa esikoisensa synnyttyä 4 pv ja lasku oli muistaakseni hänen sanojensa mukaan jotain 150 e luokkaa...
- tehsrgjnfhg
ainakaan tampereella uä:stä ei todellakaan tule laskua perässä.
- suviTT.
tehsrgjnfhg kirjoitti:
.. todellakin tulee.
Molemmat ultrat 25,60 euroa kerralta. Lasku tuli noin kuukauden perästä käynnistä. - äippyli81
sewytwey kirjoitti:
totta puhut. Tuttu oli sairaalassa esikoisensa synnyttyä 4 pv ja lasku oli muistaakseni hänen sanojensa mukaan jotain 150 e luokkaa...
mulla 5 pvältä parisataa melkein plus pojan teho-osato lasku melkein saman verran,tulipahan kalliiks...:(
- ....
tehsrgjnfhg kirjoitti:
Treella laskua ei tule np- ja rakenneultrasta.. Itse luulin olevani rv12 ja minulle varattiin neuvolaan aika, mutta olinkin vasta rv8, joten poliklinikkamaksu tuli kotiin.. Sittemmin rv12 oleva ultra oli täysin ilmainen.. Ei mitään klinikkamaksuja yms..
- rv26+2
käydä äitiyspolilla kerran ja lasku tuli kotiin. Minäkin luulin, että se on ilmaista, mutta ei näköjään...
- toki lasku tulee
ilmaista??!!
- minnaMinni
Me otettiin perhehuone synnärillä ja maksoi muistaakseni ihan reilusti yli 200eur ja 3päivää siellä olin. Ei tosiaan halpaa lystiä...
- q4135qesd
minnaMinni kirjoitti:
Me otettiin perhehuone synnärillä ja maksoi muistaakseni ihan reilusti yli 200eur ja 3päivää siellä olin. Ei tosiaan halpaa lystiä...
kyllä se vaan on niin, että jos sairaalassa on käynti tulee lasku kotiin. Neuvolat sun muut on erikseen.
Itselläni on tullut viimeisten kuukausien aikana 100 e ---> pelkistä polimaksuista, kun harvasen viikko joudun siellä ravaamaan. Mutta turha valittaa, vaikka käyntini ovat melko turhia olleetkin.. Kunnolla eivät edes tutki, huoh...
- hipheip
Eli joka kerrasta tulee se maksu :( Espoossa niinkuin jou jo mainitsikin...
Minulla onneksi on hyvä tilanne, kun työnantaja maksaa ne minulle takaisin :)- m
rovaniemellä ollaan, kolmesti käyty ultrassa äitipolilla (np, rakenne ja yks extra)
eikä mistään tullu laskua. - duppadei
m kirjoitti:
rovaniemellä ollaan, kolmesti käyty ultrassa äitipolilla (np, rakenne ja yks extra)
eikä mistään tullu laskua.mulla sairaala tienas odotus aika reippaasti yli 1000 euroa kun vähän välilä jouduin osastolla maata ja kaiken maailman kontrolleissa ravata ja sitten vielä synnyts ja perhehuone... mikään ei tässä maailmassa ole ilmaista! mutta jos ajattelee kaikkea sitä hoitoa, ruokaa, lääkkeitä niin nuo summat ovat kuitenkin murto-osa todellisista kustannuksista.
- kyllä muuten tulee
duppadei kirjoitti:
mulla sairaala tienas odotus aika reippaasti yli 1000 euroa kun vähän välilä jouduin osastolla maata ja kaiken maailman kontrolleissa ravata ja sitten vielä synnyts ja perhehuone... mikään ei tässä maailmassa ole ilmaista! mutta jos ajattelee kaikkea sitä hoitoa, ruokaa, lääkkeitä niin nuo summat ovat kuitenkin murto-osa todellisista kustannuksista.
ettei muka kaikilla paikkakunnilla tule normaalia poliklinikka maksua? Paskapuhetta, kyllä se tulee asut sitten vaikka kivenkolossa. Vai onko niin, ettei Tampereella todella tarvitse maksaa normaaleja lääkärikäynti maksuja? Hmm, tuskinpa sentään.
- 34+
duppadei kirjoitti:
mulla sairaala tienas odotus aika reippaasti yli 1000 euroa kun vähän välilä jouduin osastolla maata ja kaiken maailman kontrolleissa ravata ja sitten vielä synnyts ja perhehuone... mikään ei tässä maailmassa ole ilmaista! mutta jos ajattelee kaikkea sitä hoitoa, ruokaa, lääkkeitä niin nuo summat ovat kuitenkin murto-osa todellisista kustannuksista.
Poliklinikkamaksuja ei tarvitse maksaa enää 300e jälkeen. Voi hakea maksuvapautuskortin, joka esitetään aina käynnin yhteydessä. Jo maksettuja käyntiä voi periä takaisin itselleen yhden vuoden ajan. Näin minulle kertoi HUSin sairaalan sosiaalityöntekijä.
- Äitivaanminäkin
kyllä muuten tulee kirjoitti:
ettei muka kaikilla paikkakunnilla tule normaalia poliklinikka maksua? Paskapuhetta, kyllä se tulee asut sitten vaikka kivenkolossa. Vai onko niin, ettei Tampereella todella tarvitse maksaa normaaleja lääkärikäynti maksuja? Hmm, tuskinpa sentään.
Katsoinpas netistä, kun olet (äskeinen) niin äksy. En asu Tampereella, mutta olenpa oppinut, että monet monet asiat ovat eritavalla eri kunnissa. Treella ei normaaliultrat maksa:
http://www.tampere.fi/terveyspalvelut/neuvolat/aitiysneuvolat/keskus.html
Tässä vielä suoraan:
Keskusäitiysneuvola tarjoaa sikiön ultraääni- eli kaikututkimuksia tamperelaisille äitiysneuvoloiden asiakkaille. Keskusäitiysneuvolassa tehdään raskaudenajan maksuttomat sikiöseulonnat, jotka ovat pääsääntöisesti hoitajien tekemiä. Lääkärit tekevät maksulliset, lähetteellä tulevat ultraäänitutkimukset.
Terveydenhoitaja tai lääkäri tiedottaa ultraäänitutkimuksista äitiysneuvolassa heti ensimmäisellä käyntikerralla.
Keskusäitiysneuvola
Sosiaali- ja terveystalo (2. krs.)
Satamakatu 17 B
33200 Tampere
Joten ei muuta kuin muutetaan kaikki Tampereelle! - kit8usokg
Äitivaanminäkin kirjoitti:
Katsoinpas netistä, kun olet (äskeinen) niin äksy. En asu Tampereella, mutta olenpa oppinut, että monet monet asiat ovat eritavalla eri kunnissa. Treella ei normaaliultrat maksa:
http://www.tampere.fi/terveyspalvelut/neuvolat/aitiysneuvolat/keskus.html
Tässä vielä suoraan:
Keskusäitiysneuvola tarjoaa sikiön ultraääni- eli kaikututkimuksia tamperelaisille äitiysneuvoloiden asiakkaille. Keskusäitiysneuvolassa tehdään raskaudenajan maksuttomat sikiöseulonnat, jotka ovat pääsääntöisesti hoitajien tekemiä. Lääkärit tekevät maksulliset, lähetteellä tulevat ultraäänitutkimukset.
Terveydenhoitaja tai lääkäri tiedottaa ultraäänitutkimuksista äitiysneuvolassa heti ensimmäisellä käyntikerralla.
Keskusäitiysneuvola
Sosiaali- ja terveystalo (2. krs.)
Satamakatu 17 B
33200 Tampere
Joten ei muuta kuin muutetaan kaikki Tampereelle!en tarkoittanut että ultraus maksaisikaan! Kyllähän minä nyt sen tiedän, ettei maksa. Mutta poliklinikka maksu kyllä pitäisi tulla, tai sitten on jotain mätää jossakin. Miksi tämä olisi paikkakuntakohtaista?? Luitkohan itse viestini ihan oikein, tuskinpa.
- Äitivaanminäkin
kit8usokg kirjoitti:
en tarkoittanut että ultraus maksaisikaan! Kyllähän minä nyt sen tiedän, ettei maksa. Mutta poliklinikka maksu kyllä pitäisi tulla, tai sitten on jotain mätää jossakin. Miksi tämä olisi paikkakuntakohtaista?? Luitkohan itse viestini ihan oikein, tuskinpa.
Poliklinikkamaksua ei tule, jos kunta päättää, että normaaliraskauden normaaliultrista ei niitä maksateta. Tosin esim. Tampere on ilmeisesti järjestänyt asian niin, ettei niiden normaaliultrien takia mennä tavalliselle poliklinikalle vaan ne hoidetaan jossakin "keskusäitiysneuvolassa" tai missä lie. En ole tamperelainen, kuten sanottu.
Niin se vain on, että jossakin kunnissa maksaa (oli se nyt sitten poliklinikkamaksu tai mikä onkaan) ja joissakin ei. Vasta äskenhän sekin saatiin aikaan, että kaikkien kuntien on tarjottava kaksi ultraa, vai muistanko väärin? Suomessa kunnilla on jonkin verran itsemääräämisoikeutta (vielä) näissä asioissa. Osa kunnista maksaa kotihoidontuen lisäksi kuntalisää ja osa ei. Siinä voi olla jotain mätää (epäreiluahan se on) mutta niin se vain on. - Veronmaksaja-äiti
kit8usokg kirjoitti:
en tarkoittanut että ultraus maksaisikaan! Kyllähän minä nyt sen tiedän, ettei maksa. Mutta poliklinikka maksu kyllä pitäisi tulla, tai sitten on jotain mätää jossakin. Miksi tämä olisi paikkakuntakohtaista?? Luitkohan itse viestini ihan oikein, tuskinpa.
Kunta saa itse päättää.
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/terveydenhuolto:
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista säädetyt maksut ovat enimmäismaksuja. Kunnanvaltuusto tai yhtymähallitus tai johtosäännöllä määrätty luottamustoimielin päättää, peritäänkö palveluista enimmäismaksuja vai niitä pienempiä maksuja.
Ja kuntahan voi päättää, ettei peritä maksuja. Näin laman aikana moinen ylellisyys on harvinaista, mutta kyllä sitä vielä jossakin on. Huhuja olen kuullut. - Äitivaanminäkin
kit8usokg kirjoitti:
Siellä loppupuolella se on vielä sanottu:
Asiakasmaksut
Seulontatutkimukset ovat maksuttomia. Lääkärin tekemät muut ultraäänitutkimukset ovat maksullisia, ne maksavat 27,40 euroa.
Käyttämättömistä käynneistä laskutetaan 33,80 euroa. - joo, hyvä juttu
Äitivaanminäkin kirjoitti:
Poliklinikkamaksua ei tule, jos kunta päättää, että normaaliraskauden normaaliultrista ei niitä maksateta. Tosin esim. Tampere on ilmeisesti järjestänyt asian niin, ettei niiden normaaliultrien takia mennä tavalliselle poliklinikalle vaan ne hoidetaan jossakin "keskusäitiysneuvolassa" tai missä lie. En ole tamperelainen, kuten sanottu.
Niin se vain on, että jossakin kunnissa maksaa (oli se nyt sitten poliklinikkamaksu tai mikä onkaan) ja joissakin ei. Vasta äskenhän sekin saatiin aikaan, että kaikkien kuntien on tarjottava kaksi ultraa, vai muistanko väärin? Suomessa kunnilla on jonkin verran itsemääräämisoikeutta (vielä) näissä asioissa. Osa kunnista maksaa kotihoidontuen lisäksi kuntalisää ja osa ei. Siinä voi olla jotain mätää (epäreiluahan se on) mutta niin se vain on.juu "epäreilua" että toisille tulee maksuja ties kuinka paljon! Minäkin olen äitiyspolilla ravannut harvasen viikko loppuraskaudessani, joskus jopa pari kertaa viikossa! Sekä ihotautipolilla, josta myös joka kerrasta se melkein 26 e. Noh, eihän siinä, kynikööt kaikki minkä irti saavat.
duppadei kirjoitti:
Toivottavasti tää ei päde sun kohdalla, ettei rupea liikaa harmittamaan. Ainakin jyväskylässä ja seinäjoella on sellainen systeemi, että vuoden aikana hoitokulut on korkeintaan 500€/vuosi/hlö. Sitä ne ei kerro, ellei sitä itse hoksaa kysyä. Laskussa pitäisi näkyä numero, johon voi soittaa ja kysyä paljonko on jo kyseiseltä vuodelta maksanut. Itse olen niin monesti tuon yli maksanut ja jälkeen päin harmitellut, että miksi tälläinen käytäntö on, kun KUULEMA hoitohenkilökunta ei saa siitä muistuttaa. Ellei tästä ole apua viimevuoden maksuihin niin toivottavasti tuleviin on. Takaisin niitä rahoja ei saa mistään, vaikka kuinka paljon olisi maksanut.
Tällainen on kuitenkin tehty siksi, että vaikeasti sairaasta lapsesta (tai aikuisestakin) hoitokulut olisivat kohtuulliset, jos hoidoissa joudutaan käymään vuosikausia ja olemaan pitkillä sairaalajaksoilla.- !!!
kit8usokg kirjoitti:
Asun Tampereella, eikä minulle tullut np- eikä rakenneultrasta edes poliklinikkamaksua.. Kyllä se vaan niin on!
- Miina I
Miksi äitiyspoli olisi poikkeua? Itse taitoin käteni ja maksoin ensin yhden sairaalan poliklinikka käynnistä, sitten toisen sairaalan poliklinikka käynnistä, sairaalasta päivämaksua, leikkaussalimaksun, ambulanssista omavastuuosuusmaksun ja leikkauksen jälkeen hammaslääkärin ja -teknikon laskuja (hampaat katkesivat myös) ja tietysti fysioterapiasta ja poliklinikkakäynneistä. Myös ihan tavallisesta terveyskeskuslääkärillä käynnistä pitää aikuisten maksaa.
- ultra tehtiin
siis kymmenen vuotta sitten ultraukset tehtiin Koulukadun keskusäitiysneuvolassa hoitajan toimesta. Näistä ei maksua tullut, mutta jos jostain syystä piti mennä TAYS:n naistentautien polille niin tottakai sieltä maksu rapsahti.
Sama juttu oli kaksi vuotta sitten Satakunnan keskussairaalalla. Naapurikunnan tk:ssa tehty ultraus ei maksanut (hoitajan tekemä), mutta äippäpolilta tuli lasku jokaisesta käynnistä.
Eli kyllä tuo laskutus taitaa perustua lähinnä siihen, että missä ultraus ja kenen toimesta tapahtuu. Tottakai jos toimenpide tehdään sairaalan poliklinikalla lääkärin toimesta, siitä peritään hinnaston mukainen taksoitus.
- irusa
Meillä maksetaan jokaisesta polikäynnistä, oli se sitten yleisellä puolella tai äitiys puolella. Lasku maksetaan joko kassalla tai sitten annetaan lasku käteen tai se tulee postissa.
Np-ultrassa käydessäni yllätyin iloisesti kun ilmoittautumispisteessä sanottiin ettei ensimmäisestä kerrasta tarvitse maksaa.
Kai se on ihan kunta kohtaista mistä pitää maksaa ja mistä ei.- pkks
Joensuussa tehtävät np- ja rakenneultrat eivät maksa mitään, ei edes poliklinikka maksuja ja ne ultrat tekee meillä kätilö, ei mikään terveyden hoitaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235903- 602027
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2401267- 741135
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691128Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531107- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995