Uusi Lantus insuliini!

Diabeetikko13

Onko kukaan kokeillut sitä uutta Lantus insuliinia? Itse käytän sitä.. On ollu tosi hyvä!!! Tosi kiva ku ei tarvii pistää ku yhen kerran vuorokaudessa! Ja saa ite päättää millon sen haluu pistää. Mä pistän illalla ni sit ei tartte aamulla väsyneenä alkaa sitä laittaa.
Suosittelen lämpimästi kaikille!
Verensokeritki on ollu paremmat sen avulla.

44

25285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta

      Meillä pojalla aluksi toimi kaikki hyvin, mutta sitten rupesi yhtäkkiä tulemaan kauhean matalia arvoja, noin 7 tuntia pistämisestä ja poika oli sairaalassa ja oli pakko ottaa Lantus poi, eikä tää ole eka, kun kuulen niistä alhasista arvoista.

      Toiselle se sopii, mutta tarkkaile, aluksi meilläkin kaikki hyvin!

      • F30.9

        ...on aina hypoglykemian vaara. Lantusta käytettäessä tuo vaara yleensä on pienempi kuin pitkävaikutteisella ihmisinsuliinilla mitä poikasi aiemmin ilmeisesti käytti.

        Ongelmanne on ilmeisesti liittynyt valmisteesta toiseen siirtymävaiheeseen, jolloin Lantuksen annostelu ei ole ollut yhtä sopiva kuin aiemman lääkkeen. Uuden valmisteen annos on aina enemmän tai vähemmän arvaus, jota joutuu sitten hienosäätämään. Pitkällä tähtäimellä kuitenkin luultavammin hoitotasapaino on Lantuksella parempi.


      • Vastaan
        F30.9 kirjoitti:

        ...on aina hypoglykemian vaara. Lantusta käytettäessä tuo vaara yleensä on pienempi kuin pitkävaikutteisella ihmisinsuliinilla mitä poikasi aiemmin ilmeisesti käytti.

        Ongelmanne on ilmeisesti liittynyt valmisteesta toiseen siirtymävaiheeseen, jolloin Lantuksen annostelu ei ole ollut yhtä sopiva kuin aiemman lääkkeen. Uuden valmisteen annos on aina enemmän tai vähemmän arvaus, jota joutuu sitten hienosäätämään. Pitkällä tähtäimellä kuitenkin luultavammin hoitotasapaino on Lantuksella parempi.

        Pojalla ei tasottunut kuukauden sairaala-jaksojenkaan aikana, kokeilivat ja ihmettelivät.

        Nyt hän sai insuliinipumpun ja aika hyvin on alkanut mennä.
        Joten näin meillä.


      • MÄ KANSSA

        MINUN MIELESTÄNI LANTUS ON PARAS INSULIINI MAAILMASSA, KIRJAIMELLISESTI. kUN SANOIT ETTÄ POIKASI JOUTUI SAIRAALAAN NIIN MINÄ LUULEN ETTÄ KUN TEITTE LÄÄKKEEN VAIHDOKSEN NIIN ANNOITTE LANTUSTA VARMAAN VIELLÄ SILLOIN KUN TOINEN LÄÄKE VAIKUTTI TAI ANNOITTE LIIKAA LANTUSTA


      • lantusman
        F30.9 kirjoitti:

        ...on aina hypoglykemian vaara. Lantusta käytettäessä tuo vaara yleensä on pienempi kuin pitkävaikutteisella ihmisinsuliinilla mitä poikasi aiemmin ilmeisesti käytti.

        Ongelmanne on ilmeisesti liittynyt valmisteesta toiseen siirtymävaiheeseen, jolloin Lantuksen annostelu ei ole ollut yhtä sopiva kuin aiemman lääkkeen. Uuden valmisteen annos on aina enemmän tai vähemmän arvaus, jota joutuu sitten hienosäätämään. Pitkällä tähtäimellä kuitenkin luultavammin hoitotasapaino on Lantuksella parempi.

        eiköhän se sokeritasapaino ole kiinni ateria insuliineillä ja liikunnalla lantuksella saadaan vain hyvä alku


      • 22v diabeetikkona

        Olen nyt käyttänyt reilut 3vuotta lantusta, alkuus meni kans jatkuvasti sokerit alas, mutta se määrä oli vaan liian suuri. Nyt toimii tosi hyvin, joudun kyllä aina laittamaan syömisen yhteydessä tuota humaloggia.. Kokeilin myös sitä levemiriä mutta se ei taas toiminut mulla, arvot heitti miten sattus. Kaipa se kaikille omansa:)


    • mä kans

      OLEN KAKSITOISTA JA KÄYTÄN KANS LANTUSTA KÄYTIN SITÄ ALUKSI KYNÄLLÄ MUTTA SE OLI NIIN HAPPANTA ETTÄ SE POLTTI KUN LAITOIN KYNÄLLÄ JOTEN LAITAN RUISKULLA. ON SE PALJON PAREMPI KUIN 3 PISTOSHOITO

      • Äiti ja poika vastaa!

        Kyllä ne sairaalassa sen Lantuksen vaihtoivat ja tiesivät miten toimitaan, enhän minä mitään vaihtoja voi tehdä ja annokset määrää lääkäri.

        LANTUS ei vaan kuule poika-hyvä sovi kaikille, mutta tuo pumppu-juttu on hyvä meillä nyt.

        Ja sinulla lantus, niin eikös sitten ole kaikki hyvin.


      • -HL-
        Äiti ja poika vastaa! kirjoitti:

        Kyllä ne sairaalassa sen Lantuksen vaihtoivat ja tiesivät miten toimitaan, enhän minä mitään vaihtoja voi tehdä ja annokset määrää lääkäri.

        LANTUS ei vaan kuule poika-hyvä sovi kaikille, mutta tuo pumppu-juttu on hyvä meillä nyt.

        Ja sinulla lantus, niin eikös sitten ole kaikki hyvin.

        Ihan yleisesti: kun kokemusta karttuu, annoksia ei enää määrää lääkäri, vaan diabeetikko itse tai diabeetikon hoidosta vastaava henkilö (vanhempi tms.). Epäilemättä pumppu oli teille paras ratkaisu, mutta pisti vain silmääni kommenttisi siitä, että annokset määrää läääkäri. Eihän lääkäri sitä teidän arkeanne elä.


      • Kuuliainen....
        -HL- kirjoitti:

        Ihan yleisesti: kun kokemusta karttuu, annoksia ei enää määrää lääkäri, vaan diabeetikko itse tai diabeetikon hoidosta vastaava henkilö (vanhempi tms.). Epäilemättä pumppu oli teille paras ratkaisu, mutta pisti vain silmääni kommenttisi siitä, että annokset määrää läääkäri. Eihän lääkäri sitä teidän arkeanne elä.

        Olemme säännöllisessä kontrollivalvonnassa näin alkuun ja ainakin meillä lääkärin kanssa neuvotellaan muutokset.Käynnit sairaalassa määrätyin väliajoin, toki ymmärrän, että muutamme jos tarve vaatii, määriä, tarpeen mukaan, kuten välipalojakin ja annoksien suuruuksia.
        Me olemme alussa tään kanssa ja lääkäri yleensä muuttaa lääkeannoksetkin, oli sitten mikä sairaus vaan kysymyksessä, ei niitä itse saa mennä muuttaan.

        Olet varmaan joku hoitaja, ainakin tyylisi oli kärkäs, kohtele kaikkia tasapuolisesti ja lue linkin alku ja kaikki kommentit, ennenkuin tuomitset toista.

        Mukavaa pääsiäistä sinullekin ja kaikille muillekin.


      • -HL-
        Kuuliainen.... kirjoitti:

        Olemme säännöllisessä kontrollivalvonnassa näin alkuun ja ainakin meillä lääkärin kanssa neuvotellaan muutokset.Käynnit sairaalassa määrätyin väliajoin, toki ymmärrän, että muutamme jos tarve vaatii, määriä, tarpeen mukaan, kuten välipalojakin ja annoksien suuruuksia.
        Me olemme alussa tään kanssa ja lääkäri yleensä muuttaa lääkeannoksetkin, oli sitten mikä sairaus vaan kysymyksessä, ei niitä itse saa mennä muuttaan.

        Olet varmaan joku hoitaja, ainakin tyylisi oli kärkäs, kohtele kaikkia tasapuolisesti ja lue linkin alku ja kaikki kommentit, ennenkuin tuomitset toista.

        Mukavaa pääsiäistä sinullekin ja kaikille muillekin.

        Edelleen: sitten kun on riittävän sinut diabeteksen kanssa, annoksia SAA ja PITÄÄ mennä muuttelemaan ihan itte, oman arkensa mukaan. Ei voi aina luottaa siihen, että lääkäri on a) tavoitettavissa, b) riittävän perillä tilanteestanne, että osaisi antaa tarkat ohjeet annostukseen. Toki alussa pitääkin luottaa lääkärin ammattitaitoon, mutta diabetes on jokaisella omannäköisensä sairaus. Hoitaja en ole, vaan diabeetikko seitsemäntoista vuoden ajalta. Olisi hirveä ajatus olla sidoksissa lääkäriin joka kerta, kun esim. harrastaa tavallista enemmän tai vähemmän liikuntaa, vaihtaa työpaikkaa, valvoo pitempään tai menee varhaisemmin nukkumaan, syö enemmän tai vähemmän, matkustaa, suree, iloitsee, sairastaa. Silti kaikki nämä tilanteet saattavat vaatia annosten rukkaamista. Jos kantaa diabeteksestaan vastuun, uskaltautuu myös tutkimaan, millaisilla annoksilla pärjää millaisessakin tilanteessa. Lääkäri voi antaa suuntaviivat, muttei tarkkoja koordinaatteja.


      • Sinulle -HL-
        -HL- kirjoitti:

        Ihan yleisesti: kun kokemusta karttuu, annoksia ei enää määrää lääkäri, vaan diabeetikko itse tai diabeetikon hoidosta vastaava henkilö (vanhempi tms.). Epäilemättä pumppu oli teille paras ratkaisu, mutta pisti vain silmääni kommenttisi siitä, että annokset määrää läääkäri. Eihän lääkäri sitä teidän arkeanne elä.

        Hei vaan!

        Käsitän kyllä mitä tarkoitat, ei mekään soiteta sinne lääkäriin ja vaivata, mutta on ne kotrollikäynnit, niin rukataan aina, ei nyt tulisi mieleenkään soittaa, eilenkin meni alas ja ylös, kyllä mekin jo perusasiat tiedetään, jos on liian alhaalla tai korkealla, niin tiedetään mitä tehdään.

        Tänne on niin vaikea kirjoittaa, kun ei kaikista vuoden kokemuksen jälkeen tiedä, miten kirjoittaisi, mutta silti haluaa osallistua keskusteluun.
        Mutta jos joku sanoo Lantuksesta jotain, että se sopii kaikille, niin on pakko sanoa, ettei se nyt ainakaan meille sopinut.

        Meillekin on tullut vastoinkäymisiä tosi paljon, niin sitä on herkempikin joka asiassa ja ottaa asiat vakavammin, itse olen liian tunnollinen ja yritän tässäkin parhaani, siis vain parhaani...en muuta.

        Ja en todellakaan ole oikea ihminen tänne kirjoittaan tästä aiheesta mitään, joten sanoin vain sanottavani. Anteeksi kauheasti, yritetään mennä eteenpäin, hyvällä mielellä, vaikka välillä kyynel silmässä, muiden asioiden kanssa.

        Hyvää kevättä!


      • pistäjä
        Sinulle -HL- kirjoitti:

        Hei vaan!

        Käsitän kyllä mitä tarkoitat, ei mekään soiteta sinne lääkäriin ja vaivata, mutta on ne kotrollikäynnit, niin rukataan aina, ei nyt tulisi mieleenkään soittaa, eilenkin meni alas ja ylös, kyllä mekin jo perusasiat tiedetään, jos on liian alhaalla tai korkealla, niin tiedetään mitä tehdään.

        Tänne on niin vaikea kirjoittaa, kun ei kaikista vuoden kokemuksen jälkeen tiedä, miten kirjoittaisi, mutta silti haluaa osallistua keskusteluun.
        Mutta jos joku sanoo Lantuksesta jotain, että se sopii kaikille, niin on pakko sanoa, ettei se nyt ainakaan meille sopinut.

        Meillekin on tullut vastoinkäymisiä tosi paljon, niin sitä on herkempikin joka asiassa ja ottaa asiat vakavammin, itse olen liian tunnollinen ja yritän tässäkin parhaani, siis vain parhaani...en muuta.

        Ja en todellakaan ole oikea ihminen tänne kirjoittaan tästä aiheesta mitään, joten sanoin vain sanottavani. Anteeksi kauheasti, yritetään mennä eteenpäin, hyvällä mielellä, vaikka välillä kyynel silmässä, muiden asioiden kanssa.

        Hyvää kevättä!

        Täälläkin tuntuu olevan ainakin yksi "hapan kirjoittaja"?
        Itse sairastanut pienestä pitäen, mulle on tämäkin lääke ollut siinä niinkuin muutkin joudun ottamaan silti niin kutsuttua ruoka insuliinia lisäksi.
        Jos jotain pitäisi mainita- on munuaisissa erinlainen "pauke" kuin aikaisemmissa, eläin peräisissä aineissa, sokeriarvojen muuttuessa.


      • Pete67
        Sinulle -HL- kirjoitti:

        Hei vaan!

        Käsitän kyllä mitä tarkoitat, ei mekään soiteta sinne lääkäriin ja vaivata, mutta on ne kotrollikäynnit, niin rukataan aina, ei nyt tulisi mieleenkään soittaa, eilenkin meni alas ja ylös, kyllä mekin jo perusasiat tiedetään, jos on liian alhaalla tai korkealla, niin tiedetään mitä tehdään.

        Tänne on niin vaikea kirjoittaa, kun ei kaikista vuoden kokemuksen jälkeen tiedä, miten kirjoittaisi, mutta silti haluaa osallistua keskusteluun.
        Mutta jos joku sanoo Lantuksesta jotain, että se sopii kaikille, niin on pakko sanoa, ettei se nyt ainakaan meille sopinut.

        Meillekin on tullut vastoinkäymisiä tosi paljon, niin sitä on herkempikin joka asiassa ja ottaa asiat vakavammin, itse olen liian tunnollinen ja yritän tässäkin parhaani, siis vain parhaani...en muuta.

        Ja en todellakaan ole oikea ihminen tänne kirjoittaan tästä aiheesta mitään, joten sanoin vain sanottavani. Anteeksi kauheasti, yritetään mennä eteenpäin, hyvällä mielellä, vaikka välillä kyynel silmässä, muiden asioiden kanssa.

        Hyvää kevättä!

        Hei kaikille!
        Itse 32 vuotta diabetse kaverina ja edelleen suht hyvässä kunnossa. Olen juuri siirtynyt Lantus-käyttäjäksi ja tuntemukset melko hyviä.
        Minullekin sairaalassa ylistivät, ettei mikään muu ole enää mitään hoitoa, kun lantus on keksitty.
        Vaan, ellei työtilanteeni olisi nykyisen kaltainen, käyttäisin edelleen ns. "vanhaa hoitoa" eli 3x lyhyt ja 1x pitkävaikutteinen pistos /vrk. Ja kaikki perustuu siihen, millainen aika maailmassa nyt vallitsee, eli kiire. Lantus ja ne ruokapiikit sopivat nopealle elämäntahdille erityisen hyvin. Huom. ehkä myös hitaammalle :)
        Ja minullakin on kiireinen rytmi palkan eteen, silti aina on vaara, että sokerit laskevat liian alas tahi nousevat korkealle, joten aina päällimmäisenä mielessä diabetes!!!
        Pientä hientoo suuntaan jos toiseen oli lääkitys mikä tahansa. Ja siitä Lantuksen sopivuudesta on pakko mainita, ettei sekään kaikille sovi.
        Lämmintä kesää T. Pete


      • Hoitaja
        Pete67 kirjoitti:

        Hei kaikille!
        Itse 32 vuotta diabetse kaverina ja edelleen suht hyvässä kunnossa. Olen juuri siirtynyt Lantus-käyttäjäksi ja tuntemukset melko hyviä.
        Minullekin sairaalassa ylistivät, ettei mikään muu ole enää mitään hoitoa, kun lantus on keksitty.
        Vaan, ellei työtilanteeni olisi nykyisen kaltainen, käyttäisin edelleen ns. "vanhaa hoitoa" eli 3x lyhyt ja 1x pitkävaikutteinen pistos /vrk. Ja kaikki perustuu siihen, millainen aika maailmassa nyt vallitsee, eli kiire. Lantus ja ne ruokapiikit sopivat nopealle elämäntahdille erityisen hyvin. Huom. ehkä myös hitaammalle :)
        Ja minullakin on kiireinen rytmi palkan eteen, silti aina on vaara, että sokerit laskevat liian alas tahi nousevat korkealle, joten aina päällimmäisenä mielessä diabetes!!!
        Pientä hientoo suuntaan jos toiseen oli lääkitys mikä tahansa. Ja siitä Lantuksen sopivuudesta on pakko mainita, ettei sekään kaikille sovi.
        Lämmintä kesää T. Pete

        Se on vähän niinkuin muidenkin lääkkeiden kanssa,että se mikä sopii toiselle,ei käy toiselle.Riippuu niin monista tekijöistä,millainen hoito kullekin diabetes potilaalle on paras.Onneksi on markkinoilla useita eri mahdollisuuksia.Verensokerinseuranta on tietysti a ja o parhaimman hoitovasteen saavuttamisessa.


      • mirjo
        Äiti ja poika vastaa! kirjoitti:

        Kyllä ne sairaalassa sen Lantuksen vaihtoivat ja tiesivät miten toimitaan, enhän minä mitään vaihtoja voi tehdä ja annokset määrää lääkäri.

        LANTUS ei vaan kuule poika-hyvä sovi kaikille, mutta tuo pumppu-juttu on hyvä meillä nyt.

        Ja sinulla lantus, niin eikös sitten ole kaikki hyvin.

        itse oon eläny diabeteksen kanssa nelisen vuotta ja omien kokemusten perusteella voin kertoa, että ei ne lääkärit ymmärrä miten tämän taudin kanssa eletään. kyllähän ne teoriat koulussa on opiskellu, mut kaytäntö onkin jo hieman eri juttu. viime kesänä kun kärsin pahasta närästyksestä, paljoa ei pystynyt syömään ja sokerit oli jatkuvasti alarajoilla. lääkäri vaan neuvoi lisäämään pikainsuliinin määrää ja pistämään lantusta saman verran kuin ennenkin, mutta eihän siitä mitään tule kun sokerit tahtoo laskea ilman pikainsuliiniakin.


      • Veijo
        mirjo kirjoitti:

        itse oon eläny diabeteksen kanssa nelisen vuotta ja omien kokemusten perusteella voin kertoa, että ei ne lääkärit ymmärrä miten tämän taudin kanssa eletään. kyllähän ne teoriat koulussa on opiskellu, mut kaytäntö onkin jo hieman eri juttu. viime kesänä kun kärsin pahasta närästyksestä, paljoa ei pystynyt syömään ja sokerit oli jatkuvasti alarajoilla. lääkäri vaan neuvoi lisäämään pikainsuliinin määrää ja pistämään lantusta saman verran kuin ennenkin, mutta eihän siitä mitään tule kun sokerit tahtoo laskea ilman pikainsuliiniakin.

        Tässä vähän Lantuksesta ja tutkimustuloksisita:

        http://www.kostdoktorn.se/cancer-insulin-och-lantus

        terveisin


      • på finska
        Veijo kirjoitti:

        Tässä vähän Lantuksesta ja tutkimustuloksisita:

        http://www.kostdoktorn.se/cancer-insulin-och-lantus

        terveisin

        Neljässä maassa selvitettiin rekistereistä diabeteslääkkeitä käyttävien tietoja. Saksassa, Ruotsissa, Skotlannissa ja Englannissa tehdyt väestötutkimukset antoivat ristiriitaisia tietoja. Kahdessa maassa havaittiin syöpää enemmän Lantuksen käyttäjillä, mutta kahdessa maassa mitään yhteyttä ei havaittu. Esimerkiksi Ruotsissa yhteyttä näytti olevan rintasyövän esiintymiseen, mutta Englannissa samaa ei havaittu lainkaan.

        Suomen Diabetesliiton ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka muistuttaa, että tutkijatkin korostavat, ettei rekisteritutkimukset kerro mitään syy-yhteydestä ja väestöt joita on verrattu, eivät ole vertailukelpoisia.

        -Tutkimus ei kerro siis sitä, että Lantuksen käytöstä aiheutuu syöpää, mutta se herättää kysymyksen olisiko joku yhteys, että jo olemassaoleva syöpä voisi tulla herkemmin esille.

        Lähde: Yle

        Eli ei syytä pelotella ihmisiä.


      • Veijo
        på finska kirjoitti:

        Neljässä maassa selvitettiin rekistereistä diabeteslääkkeitä käyttävien tietoja. Saksassa, Ruotsissa, Skotlannissa ja Englannissa tehdyt väestötutkimukset antoivat ristiriitaisia tietoja. Kahdessa maassa havaittiin syöpää enemmän Lantuksen käyttäjillä, mutta kahdessa maassa mitään yhteyttä ei havaittu. Esimerkiksi Ruotsissa yhteyttä näytti olevan rintasyövän esiintymiseen, mutta Englannissa samaa ei havaittu lainkaan.

        Suomen Diabetesliiton ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka muistuttaa, että tutkijatkin korostavat, ettei rekisteritutkimukset kerro mitään syy-yhteydestä ja väestöt joita on verrattu, eivät ole vertailukelpoisia.

        -Tutkimus ei kerro siis sitä, että Lantuksen käytöstä aiheutuu syöpää, mutta se herättää kysymyksen olisiko joku yhteys, että jo olemassaoleva syöpä voisi tulla herkemmin esille.

        Lähde: Yle

        Eli ei syytä pelotella ihmisiä.

        Täällä päin maailmaa sitä kutsutaa informaatioksi.

        terveisin


      • on monenlaista
        Veijo kirjoitti:

        Täällä päin maailmaa sitä kutsutaa informaatioksi.

        terveisin

        tämä ei ollut sitä hyvää. Jos mielestäsi rekisteritiedoista voi nähdä aiheuttaako jokin lääke syöpää, niin sitten olet sen tason tutkija. Ei siinä sen kummempaa.


      • Veijo
        on monenlaista kirjoitti:

        tämä ei ollut sitä hyvää. Jos mielestäsi rekisteritiedoista voi nähdä aiheuttaako jokin lääke syöpää, niin sitten olet sen tason tutkija. Ei siinä sen kummempaa.

        "Jos mielestäsi rekisteritiedoista voi nähdä aiheuttaako jokin lääke syöpää, niin sitten olet sen tason tutkija."

        Lue ja opi.

        terveisin


      • Lue - opi

      • Veijo

      • katsot tämän
        Veijo kirjoitti:

        Tuskin minä tietojani rupean keskustelupalstoilta hakemaan. Siellä on liikaa sinunlaisiasi.

        terveisin

        sopivaksi paikaksi opettaa itse muita.


      • Veijo-tyyppi on?
        katsot tämän kirjoitti:

        sopivaksi paikaksi opettaa itse muita.

        Pauhaa täällä pahantuulisena kuin pultsari Sörkassa ja pelottelee ihmisiä, vaikkei ilmeisestikään tajua mitään sairaudesta nimeltä diabetes.

        Veijolle: Olen ykköstyypin diabeetikko vuodesta 1973. Olen aloittanut hengissä selviämiseni pistämällä itseeni sian insuliinia pesäpallonmailan paksuisella neulalla, selvinnyt hengissä aikana ennen sokerimittareita, kun joka gramma minkä suuhunsa pani piti punnita. Silti hypot olivat melkein jokapäiväisiä ja korkeat sokeri ehtivät aiheuttaa silmävarioita.

        Nyt sinä sanot, että teoreettisen syöpäriskin vuoksi minun pitää luopua Lantus-insuliinikynästäni, joka takaa minulle tasaiset sokeriarvot ja normaalin ihmisen elämän. Nyt on mittarit, mutta niiden tarve entistä vähäisempi, sillä sokerit pysyvät tasaisina.

        Ei Veijo, ei se näin mene. Voin kuolla Lantuksen aiheuttamaan syöpään (tosin riskiä ei edes todennettu antamassasi linkissä), mutta en halua kuolla siten kuin diabeetikot kuolivat 1970-luvulla ennen yllämainittuja välineitä ja synteettistä insuliinia. Etkä sinä kirjoittaisi niin järjettömiä kuin kirjoitat, jos sinulla olisi edes aavistus tästä todellisuudesta, ja ykköstyypin diabeetikon todellisista vaihtoehdoista.


      • Juuri näin!
        Veijo-tyyppi on? kirjoitti:

        Pauhaa täällä pahantuulisena kuin pultsari Sörkassa ja pelottelee ihmisiä, vaikkei ilmeisestikään tajua mitään sairaudesta nimeltä diabetes.

        Veijolle: Olen ykköstyypin diabeetikko vuodesta 1973. Olen aloittanut hengissä selviämiseni pistämällä itseeni sian insuliinia pesäpallonmailan paksuisella neulalla, selvinnyt hengissä aikana ennen sokerimittareita, kun joka gramma minkä suuhunsa pani piti punnita. Silti hypot olivat melkein jokapäiväisiä ja korkeat sokeri ehtivät aiheuttaa silmävarioita.

        Nyt sinä sanot, että teoreettisen syöpäriskin vuoksi minun pitää luopua Lantus-insuliinikynästäni, joka takaa minulle tasaiset sokeriarvot ja normaalin ihmisen elämän. Nyt on mittarit, mutta niiden tarve entistä vähäisempi, sillä sokerit pysyvät tasaisina.

        Ei Veijo, ei se näin mene. Voin kuolla Lantuksen aiheuttamaan syöpään (tosin riskiä ei edes todennettu antamassasi linkissä), mutta en halua kuolla siten kuin diabeetikot kuolivat 1970-luvulla ennen yllämainittuja välineitä ja synteettistä insuliinia. Etkä sinä kirjoittaisi niin järjettömiä kuin kirjoitat, jos sinulla olisi edes aavistus tästä todellisuudesta, ja ykköstyypin diabeetikon todellisista vaihtoehdoista.

        Onpa kumma että Veijo ei ole vastannut sinelle, vaikka hän on näemmä ollut langoilla juuri samoihin aikoihin kuin kirjoituksesi julkaistiin.

        Vihaksi pistää tuollaiset yhden asian hihhulit, jotka tyrkyttävät omaa ratkaisuaan kaikille tajuamatta edes perusasiosta mitään. Olisi tosiaan kiva tietää mitä Veijolla olisi tarjolla meille ykkösille Lantuksen tai sen rinnakkaisvalmisteiden tilalle. Ai niin tietysti - vittuilua.


      • 25 vuoden kokemuksella
        Juuri näin! kirjoitti:

        Onpa kumma että Veijo ei ole vastannut sinelle, vaikka hän on näemmä ollut langoilla juuri samoihin aikoihin kuin kirjoituksesi julkaistiin.

        Vihaksi pistää tuollaiset yhden asian hihhulit, jotka tyrkyttävät omaa ratkaisuaan kaikille tajuamatta edes perusasiosta mitään. Olisi tosiaan kiva tietää mitä Veijolla olisi tarjolla meille ykkösille Lantuksen tai sen rinnakkaisvalmisteiden tilalle. Ai niin tietysti - vittuilua.

        just näin minuakin pistää vihaksi tälläiset hihhulit jotka eivät tiedä asiasta yhtään mitään sama kuin alkaisin neuvomaan isoa paavoa politiikassa


    • Almiira

      Kun minä syksyllä 2006 päätin vaihtaa Protaphanen toiseen, mietin kauan kumpaan vaihtaisin (Levemir vaiko Lantus) päädyin silloin Levemiriin ja koen insuliinin paremmaksi kuin Protaphanen. Protaa ehdin käyttää 21 vuotta, joten kokemusta siitäkin löytyy.

      • kun siihen tosiaan

        ei ole syytä? Ote linkistäsi: "The researchers have no evidence that glargine or other insulin agents transform normal cells to cancer cells. However, it may be possible that glargine stimulates the growth of existing cancer cells more strongly than other types of insulin."


      • jos on sairastunut

        syöpään, on insuliinia mahdollisesti syytä vaihtaa. Aivan eri asia kuin mistä meitä pelottelet. Ja miksi muuten? Miksi haluat pelotella ihmisiä, joilla ei ole muita vaihtoehtoa kuin pistää insuliinia?


      • Veijo
        jos on sairastunut kirjoitti:

        syöpään, on insuliinia mahdollisesti syytä vaihtaa. Aivan eri asia kuin mistä meitä pelottelet. Ja miksi muuten? Miksi haluat pelotella ihmisiä, joilla ei ole muita vaihtoehtoa kuin pistää insuliinia?

        Voit lopettaa saarnasi ja pyhimyksen näyttelemisesi.
        Tarkoitukseni ei tietenkään ole peloitella ketään.
        Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia eikä ole vahingoksi tietää niistä tai lääkkestä käynnissä olevista tutkimuksista.

        terveisin


      • Lantuksen
        Veijo kirjoitti:

        Voit lopettaa saarnasi ja pyhimyksen näyttelemisesi.
        Tarkoitukseni ei tietenkään ole peloitella ketään.
        Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia eikä ole vahingoksi tietää niistä tai lääkkestä käynnissä olevista tutkimuksista.

        terveisin

        todellisista sivuvaikutuksista yhtään mitään. Lopeta nyt se "valistuksesi" asiasta, joka on sinulle yhtä vieras kuin käytöstavat.


      • -ilmiö
        Veijo kirjoitti:

        Voit lopettaa saarnasi ja pyhimyksen näyttelemisesi.
        Tarkoitukseni ei tietenkään ole peloitella ketään.
        Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia eikä ole vahingoksi tietää niistä tai lääkkestä käynnissä olevista tutkimuksista.

        terveisin

        on tyypillinen henkilöille, jotka tuntevat tarvetta vaikuttaa fiksummilta kuin ovatkaan. Ylikorjaaminen on yleinen kielivirhe sillloin kun puhuja ei ole itse järin koulutettu, mutta yrittää peittää tämän asian puhumalla "hienosti". Suomen kielessä Veijon tarpeeton, toistuva i-äänteen lisääminen sanoihin, joihin se ei kuulu, on esimerkkitapaus, johon esim. fuksit syyllistyvät usein keskustelleessan professoreiden kanssa.

        Kun kantasana 'pelko' loppuu o-äänteeseen, ei i-äännettä lisätä verbiin, vaikka on ymmärrettävää, ettei se heikon kielitajun omaavalle kuulostaa yhtä vakuuttavalta kuin i-äänteen kera lausuttuna.

        Ei siis 'peloitella', vaan 'pelotella'. Tässä otoksessa muilla kirjoittajilla ei ilmennyt vastaavaa ylikorjaamista, eli yritystä vaikuttaa yläluokkaiselta. Samoin: upotella, jurotella, pomotella, sakotella.

        Eikä maksa mitään tällä kertaa.


      • erehtynyt

        Tämä ei ole vähähiilihydraattisia ruokavalioita käsittelevä palsta, vaan keskustelun aiheena on diabetes. Hyvä että tuli puheeksi, sillä asia on ilmeisesti ollut sinulle jo pitkään epäselvä. Och samma på svenska.


      • ainakin kakkosilla
        erehtynyt kirjoitti:

        Tämä ei ole vähähiilihydraattisia ruokavalioita käsittelevä palsta, vaan keskustelun aiheena on diabetes. Hyvä että tuli puheeksi, sillä asia on ilmeisesti ollut sinulle jo pitkään epäselvä. Och samma på svenska.

        Ruokavaliohoito on ainakin kakkosille tärkeä. VHH on tässä suhteessa paras verenokereiden tasaaja. Verensokerimittari kertoo sen lahjomatta. Myös ykköset ovat saaneet VHH:n avulla verenokereitaan alemmille keskimääräisille tasoille ilman hypojen lisääntymistä. Myös hyperit ovat tällöin vähentyneet.

        Kelan sivuilla on tieto, josta käy selville, että insuliinin käyttäjiä on kakkosten joukossa yhtä paljon kuin ykkösten joukossa. Ykkösethän kaikki käyttävät insuliinia. Lantuksen käyttäjien jakautuma ei selviä. Monilla insuliinia käyttävillä kakkosilla on vain basaali-insuliini, joten Lantuskin on varmasti kuvioissa mukana. Monella näistä on vielä lisäksi ateriainsuliini.

        Monet insuliinia käyttävät kakkoset voisivat vähentää tai ehkä luopua kokonaankin insuliinista, jos rajoittaisivat hiilihydraattimääriään. Edellyttää siis, että omassa haimassa on vielä edes jonkin verran potkua. Ykkösillä hiilihydraattien rajoittaminen luonnollisesti vähentää insuliinin tarvetta. Tässä onkin perusta pienemmille verensokereiden vaihteluille ykkösillä, mikä mahdollistaa verensokereiden keskimääräisen tason laskemisen alemmaksi.


      • Almiria
        Veijo kirjoitti:

        Voit lopettaa saarnasi ja pyhimyksen näyttelemisesi.
        Tarkoitukseni ei tietenkään ole peloitella ketään.
        Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia eikä ole vahingoksi tietää niistä tai lääkkestä käynnissä olevista tutkimuksista.

        terveisin

        " Voit lopettaa saarnasi ja pyhimyksen näyttelemisesi.
        Tarkoitukseni ei tietenkään ole peloitella ketään.
        Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia eikä ole vahingoksi tietää niistä tai lääkkestä käynnissä olevista tutkimuksista.

        terveisin"

        Niin, jos lopetan inskan käytön kuolen 2:ssa päivässä tuskallisesti, mitä vitun väliä, jos tulen syöpään sairastumaan. En ole siihen sairastunut, vaikka olen ollut 23 vuotta riippuvainen insuliinista, koska haimani EI TUOTA INSULIINIÄ. Valitsen tällä hetkellä mieluummin elämän kuin kuoleman, koska olen vielä nuori ihminen siltikin.


    • Timppa27

      Lantus on ollut itsellä käytössä muutaman vuoden. Pelkästään hyviä kokemuksia siitä. Ensimmäinen pitkävaikutteinen insuliini kohdallani, jonka vaikutus todella näyttää kestävän koko vuorokauden ja vaikutus on tasaista. Edeltävän protaphanen vaikutus loppui auttamatta kesken. Pitäis vielä saada ateriainsuliini toimimaan hyvin elämänrytmiin... NovoRapid on hektiseen ja liikunnalliseen elämänrytmiin mielestäni hiukan liiankin "pika" insuliini, aiheuttaa turhaa arvojen pompottelua. Aikomuksena koittaa pian lantuksen ja vanhan tutun actrapidin yhteensopivuutta, katsotaan saisiko nykyisen hyvän hba1c:n lisäksi myös tasaisuutta aikaan.

    • Mitä nyt

      Olen tämän vuoden pistänyt Lantusta, tällä hetkellä 150 yksikköä/pv . lisäksi1000 mg glugophage 2/pv sekä vielä lisättiin janumet50mg/1000mg 2/pv, sokeriarvt aamulla liikkuu siinä 12-17 vaiheilla, tuskin koskaan alle10. Onko tämä aivan oikein?

      • T2D

        Tuntuisi siltä, että Lantuksen määrä on liian vähäinen. Sitä pitäisi lisätä vähän kerrallaan ja katsoa tilannetta. Väliä lisäyksillä on oltava vähintään 3 päivää, koska lisäys vaikuttaa hitaasti. Olisi hyvä tehdä myös muulloin kuin aamulla mittauksia, jotta näkee, että verensokeri ei laske liian alas. Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin tai diabeteshoitajaan.

        Ihmetyttää, että sinulla on metformiinia yhteensä 4 g päivässä, 2 g tulee Glucophagesta ja 2 g Janumetista, Yleensä suurimpana määränä päivässä pidetään kolmea grammaa. Lääkäri voi tietysti perustelluin syin tästä poiketa. Janumetista tulee Januviaa päivässä 100 mg. Se on normaali päiväannos. Voisi olla selvempää Januviaa 100 mg ja Glucophagea 3 g päivässä eikä siis Janumetia ollenkaan.

        Ruokailujen jälkeisiin verensokerin nousuihin noista lääkkeistäsi tehoaa lähinnä Janumetin Januvia, sekään ei välttämättä paljon. Kannattaa mitata joitakin kertoja 1 h ja 2 h tyypillisen ruokailun jälkeen verensokeri ja vetää johtopäätökset.


    • Terveys

      Taidat tietää itsekin, että jotain on pahasti pielessä jos paastosokerisi ovat noin korkeat. Minkälaista ruokavaliota noudatat? Ja olethan muistanut myös liikunnan merkityksen ja tärkeyden diabeteksen hoidossa. Pelkkä lääkitys harvoin auttaa, mutta kun siihen yhdistää liikunnan ja terveellisen ruokavalion, johan alkavat arvot parantua.

    • perniöstä

      En tiedä mistä Lantuksesta puhut, mutta lantus insuliini on minulla ollut pitkään.
      Kokeilin insuliinia nimeltä Toujeo sain todeta ei minulle sopiva. keskiarvot nousivat 8 %.
      Palasin Lantukseen ja aamuisin 8-9 yksikköä ja iltaisin 1 yksikkö.
      keskiarvot 6-7 % välillä. Tasaista menoa 4 - 9 mmol välillä, jos kykenen pysymään aterioiden kanssa sopivissa hh- määrissä.
      !-tyypin diabetes vuodesta 1954/3.
      Ikäni tämän vuoden loppuun mennessä 65v, vanhuuseläkeelle.

      • Olen_tyytyväinen

        Aloitusviesti on keväältä 2004 jolloin Lantus oli uusi pitkävaikutteinen insuliini. Kannattaa tarkistaa viestien kirjoituspäivämäärä jos etsii jotain hakutoiminnolla. Toujeo on Lantuksesta edelleen kehitetty insuliinianalogi joka on vielä pitkävaikutteisempi ja sallii useamman tunnin vaihtelun pistoajankohtaan.

        Käytin aiemmin Lantusta, mutta siirryin sitten Toujeoon. Pistettävää yksikkömäärää joutuu hieman muuttamaan kun siirrytään Lantuksesta Toujeoon, mutta ainakin itse olen todennut sen hyväksi kunhan löytyi oikea annostus. Aamuarvot ovat pysyneet melko hyvin 5-6,5 välillä, mutta olenkin D2.


      • veijo098738
        Olen_tyytyväinen kirjoitti:

        Aloitusviesti on keväältä 2004 jolloin Lantus oli uusi pitkävaikutteinen insuliini. Kannattaa tarkistaa viestien kirjoituspäivämäärä jos etsii jotain hakutoiminnolla. Toujeo on Lantuksesta edelleen kehitetty insuliinianalogi joka on vielä pitkävaikutteisempi ja sallii useamman tunnin vaihtelun pistoajankohtaan.

        Käytin aiemmin Lantusta, mutta siirryin sitten Toujeoon. Pistettävää yksikkömäärää joutuu hieman muuttamaan kun siirrytään Lantuksesta Toujeoon, mutta ainakin itse olen todennut sen hyväksi kunhan löytyi oikea annostus. Aamuarvot ovat pysyneet melko hyvin 5-6,5 välillä, mutta olenkin D2.

        Olen_tyytyväinen

        Oletko todella tyytyväinen?? D2:sella on LIIKAA insuliinia ja sinä olet tyytyväinen siihen että määrää lisätään?

        "Kaikkien sairauksien hoidossa onnistuminen riippuu syiden tunnistamisesta ja niiden hoidosta eikä oireiden hoidosta. Bakteerien aiheuttaman tulehdus voi aiheuttaa kuumetta. Syllinen on bakteeri ja oire on kuume. Hoidon täytyy olla bakteerien tuhoaminen antibioteilla.-näin loppuu myös kuume.

        Jos sen sijaan hoidetaan vaan kuumetta niin menestys on olematon. Voit “hoitaa” kuumetta lämpöa laskevalla lääkityksellä mutta tuledus ei siitä mihinkään häviä ja voi viedä vaikka henkesi. Kun lopetat lääkityksen kuume palaa koska sitä ei ole hoidettu. Voi vaikuttaa siltä että sairaus on krooninen je etenevä mutta se johtuu siitä että hoito on väärä. Kuumeen hoitaminen on pelkästään oireiden hoitamista ja sehän ei ole saraus tässä tapauksessa vaan oire.

        Samaan ongelmaan törmäät D2 ttypin diabeteksen hoidossa.. Syyllinen on hyperinsulismi js oire on korkea verensokeri. D2 ja metabolisesta oireyhtymästä johtuvat sairaudet aiheutuvat korkeasta verensokerista /korkeasta insuliinitasosta. Tästä huolimatta suuntaa nykyinen hoito kaikki resurssit verensokerin, joka on oire, alentamiseen eikä itse syyllisen/sairauden hoitamiseen Kun tulisi hoitaa hyperinsulismia niin sen sijaan hoidetaan korkeaa verensokeria (oire).

        Nykyinen hoito suosittelee D2-diabeetikolle insuliinia, suun kautta otetttavia verensokeria alentavia lääkeitä ja vähärasvaista ruokaa. 50 vuoden kokemuksesta tiedetään että yllämainittu ei hoida itse sairauttaa vaan keskittyy pelkiin oireisiin. Kaikki mainitut toimenpiteet keskittyvät verensokerin alentamiseen ja itse sairauden aiheuttaja, hyperinsulismi, jää huomiotta. Tiedetää myös että yllämainitut toimenpiteet nostavat kehon insuliinitasoa.

        Menetelmillä jotka johtavat hyvään tulokseen on yksi yhteinen tekijä-ne laskevat insuliinitasoa."

        Yksi maailman johtavia ravintoasiantuntijoita.


    • veijo8760876

      Todella vanha aloitus kun ei muuta löydy kaatikselta.

      Tämä on vuodelta 2009:

      On ollut jo aikaisemmin artikkeleita joiss Lantuksen on arveltu aiheuttavan syöpää. Uudet tutkimukset osoittavat samaan suuntaan lähinnä rintasyövän kohdalla.

      Onko joku nähnyt uudempia tutkimuksia jotka osoittavat jotain muuta?

      On vähintään yhtä tärkeää D1:sille kuin D2:sille syödä ravintoa hjoka ei nosta verensokeria tarpeettoman paljon jolloin lääkinnän tarve vähenee huomattavasti, D2:silla jopa katoaa kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe