Miksi asua Kihniössä?

UteliasUnelma

Tämä ei ole kettuilua, vaan ihan asiallinen kysymys, jonka esitän mielenkiinnosta. Itse olen kolmenkympin tietämissä oleva Kihniöstä lähtöisin oleva, kauan sitten jo poismuuttanut. En lakkaa ihmettelemästä ikäisiäni ihmisiä, jotka jäävät Kihniöön asumaan, perustavat sinne perheensä ja koko elämänsä. Miten näette tulevaisuuden? Ajatteletteko, että teillä on rahkeita elää siellä elämänne loppuun saakka? Millaisina pidätte Kihniön työnäkymiä? Itse ajattelen, että jos Fläkt ja Riikonen joskus sulkevat ovensa, saa viimeinen sammuttaa valot Kihniöstä. Lisäksi kammoksun ajatusta siitä, että päivästä toiseen näkisin vain Kihniön kylänraitin ja jos joskus tarvitsisin jotain maitopurkkia kummempaa, olisi alettava suunnittelemaan haenko sen Parkanosta, Tampereelta vai Tuurista.

Ja minuun ei vetoa puheet luonnonrauhasta, hiljaisuudesta, lintukodosta ja pienistä kouluista. Luonnonrauhaa on saatavilla kaikkialla, kotikaupungissanikin, vaikka onkin parinsadan tuhannen asukkaan kaupunki. No, hiljaisuutta Kihniöstä kyllä kieltämättä löytyy, jos vain sitä elämältä haluaa. Lintukotoa ei enää ole olemassa eikä Kihniö ainakaan sellainen ole, löytyy alkoholismia, kaltoin kohdeltuja lapsia ja väkivaltaa ainakin perheiden seinien sisältä siinä missä muuallakin. Kouluja on Kihniössä tietääkseni tasan yksi ja koulumatkan pituus alkaa olla kohtuuton rasite kaikille lapsille, jotka asuvat kirkonkylän ulkopuolella.

Miten uskallatte ostaa/rakentaa talon Kihniössä, eihän sitä tule koskaan saamaan kaupaksi moisella hautausmaalla? Itse nautin siitä, että työ- ja asuinmahdollisuudet ovat kattavat, voin lähteä lenkille luontoon niin halutessani mutta voin myös hypätä ovelta bussiin ja ajaa elokuviin, teatteriin tai ostoksille niin halutessani. Se on sitä elämänlaatua mielestäni.

Ja muuten sen Kihniön kylänraitinkin näkee aivan uusin silmin nyt kun sen läpi joutuu enää harvoin ajamaan, onhan se vaan aika karu näky ja karummaksi käy.

Hyvää jatkoa teille joka tapauksessa sinne Kihniöön! Mukavahan siellä on poiketa mutta kyllä huokaan helpotuksesta aina kun kaupungin valot jo pilkahtelevat:).

52

7830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • __________________

      Hienoa, että olet onnellinen elämässäsi ja löytänyt mieleisesi asuinpaikan. Sellainen pikkujuttu vain, että onneksi me ihmiset olemme erilaisia ja arvostamme elämässä erilaisia asioita, mitkä mielestämme elämänlaatuamme parantavat. Joku meistä on ihan vapaaehtoisesti valinnut Kihniöllä asumisen. Ja on jopa onnellinen valinnastaan! Kaikki eivät Kihniön tulevaisuutta välttämättä näe ihan yhtä synkkänä kuin sinä.

      • paluumuuttaja

        minun elämänlaatuni löytyy kyllä jostakin muusta kun aloittajan mainitsemista elokuvista, busseista, ostoksista yms..
        Eikä täältä Kihniöstä niin pitkä ja kivinen tie maailmalle ole, Seinäjoki, Pori, Tampere, Jyväskylä "kivenheiton" päässä. Junalla pääsee Hesaan aika helposti ja kätevästi, Tampere-Pirkkalasta Helsinkiin vain 20 minsaa ja siitä vaihdolla vaikka minne maailman kolkkaan.
        Kaupungeissa asuneena tiedän siitäkin puolesta jotakin, täälä olen tyytyväinen elooni.
        Jokainen saa onneksi vielä valita asuinpaikkansa.


      • maine....
        paluumuuttaja kirjoitti:

        minun elämänlaatuni löytyy kyllä jostakin muusta kun aloittajan mainitsemista elokuvista, busseista, ostoksista yms..
        Eikä täältä Kihniöstä niin pitkä ja kivinen tie maailmalle ole, Seinäjoki, Pori, Tampere, Jyväskylä "kivenheiton" päässä. Junalla pääsee Hesaan aika helposti ja kätevästi, Tampere-Pirkkalasta Helsinkiin vain 20 minsaa ja siitä vaihdolla vaikka minne maailman kolkkaan.
        Kaupungeissa asuneena tiedän siitäkin puolesta jotakin, täälä olen tyytyväinen elooni.
        Jokainen saa onneksi vielä valita asuinpaikkansa.

        Aika mukavasti tuntuu Kihniöstä pääsevän junalla Tampereelle. Parkanon asema on keskellä mettätaipaletta, koavalla pakkasella ei pääse edes lämmittelemään asemarakennukseen, jos tulee paskahätä niin ei pääse edes paskalle koska WC on lukossa. Seuraavan kerran kun olen Parkanon asemalla niin paskannan kesklle asemalaituria.


      • !
        maine.... kirjoitti:

        Aika mukavasti tuntuu Kihniöstä pääsevän junalla Tampereelle. Parkanon asema on keskellä mettätaipaletta, koavalla pakkasella ei pääse edes lämmittelemään asemarakennukseen, jos tulee paskahätä niin ei pääse edes paskalle koska WC on lukossa. Seuraavan kerran kun olen Parkanon asemalla niin paskannan kesklle asemalaituria.

        yhdyn täysin


      • JeaHhhh
        ! kirjoitti:

        yhdyn täysin

        samaan!


      • Täyttä tavaraa
        maine.... kirjoitti:

        Aika mukavasti tuntuu Kihniöstä pääsevän junalla Tampereelle. Parkanon asema on keskellä mettätaipaletta, koavalla pakkasella ei pääse edes lämmittelemään asemarakennukseen, jos tulee paskahätä niin ei pääse edes paskalle koska WC on lukossa. Seuraavan kerran kun olen Parkanon asemalla niin paskannan kesklle asemalaituria.

        Son oikeeta peliä, hyvä näyttää vähä mailmanmenon mallia parkanolaisille kunneivät mistään mitään ymmärrä.


    • varsinaiseen

      kysymykseen ei näytä tulevan.... Mikä lie syynä...? Kukaan ei vielä ole perustellut mitä hyvää teillä siellä Kihnurissa loppujen lopuksi on...?

      • voi jeesus

        Täällä on juonittelevia kunnan virkamiehiä jotka tekevät mitä itse haluaa välittämättä laista ja määräyksistä.
        Pienen kunnan kirous on että lahjattomat muualle kelpaamatto pesiytyvät kuntaan. Palvelut ulkoistetaan välittämättä todellisista säästöistä sekä kuinka paljon ne vaikeuttavat kuntalaisten elämää.


      • paikallinen

        Eiköhän se vastaus ole juuri siinä että me ihmiset arvostamme erilaisia asioita. Itse en juurikaan arvosta sitä että elokuvateatteri olisi nurkalla tai ikkunastani katsoessani näkisin jonkun jumbosuperhypersuuren marketin. Nautin kun näen järvimaiseman joka juuri tänäänki on aivan upea.
        Itse olen perheeni kanssa rakentanut tänne talon ja aioin pysyä täällä lopun elämääni. Lapseni taas saavat valita aikanaan oman kotipaikkansa.
        Kihniö on ihana paikka vaikka täällä palstoilla paikasta on syntynytkin ihan toisenlainen kuva. Mutta edelleen meitä ihmisiä on joka lähtöön.
        Enkä ihan täysin allekirjoita tuota kuolevaa kyläpahasta, koska onhan tänne viime aikoina noussut paljonki uusia taloja.. Työpaikat tottakai ovat hakusessa, ellei ole yrittäjä, mutta niinhän ne tällähetkellä jokapaikassa on..
        Ja onhan täältä käyty jo iät ja ajat töissä kauempanakin.
        Kihniö on kaunis, pieni kylä jota minä arvostan. En kaipaa kaupungin hälinää, koska pääsen sinne milloin vain haluan. Eikä tänäpäivänä mikään paikka ole lintukoto, mutta silti kasvatan lapseni enemmin täällä Kihniössä kuin missään parisadantuhannen suurcityssä.
        Kihniössä ei välttämättä ole mitään sellaista mitä sinä et sieltä kaupungista saisi, mutta silti tämä on hyvin erityinen paikka.
        Tämän paremmin en osaa sinulle selittää mikä Kihniössä viehättää.
        Nauti sinä vain olostasi siellä kaupungissa ja me kihniöläiset nautitaan olostamme täällä Kihniössä. :)
        Mukavaa kevään odotusta!


      • Mä vaan

        Kihniöllä on kiva asua, koska täällä on kauniita maisemia, mukavia ihmisiä, sopuhintaista asumista, työtä, lasten hyvä kasvaa rauhassa maalla ja sitten on sitä luontoa ja hiljaisuutta, joita ilman en kestä elää.

        Mä haluan elämältä muuta kuin aloittaja. Tai sitten noi aloittajan mainitsemat jutut tuli jo kokeiltua.


      • Hyvä KIHNIÖ

        Kihniössä on KAIKKI hyvin paljon premmin kun monessa muussa kunnassa.Kyllä on mukava asua Kihniössä en muuttaisi pois millään olisin vaikka viimeinen asukas kun muut ovat lähteneet.Ja minnekkäs ne ihmiset kotoaa lähtis.Kaikkia peruselintarvikkeita saa Kihniöstä ja jos jotain erkoista niin Parkano,Kankaanpää,
        ja Tuuri ja on Virroillakin muutama kauppa josta saa aivan tarpeeksi.Mitään ei
        ainakaan minulta puutu.Katson,että jotka asiasta valittaa ne pahan suopaisia ihmisiä joilla ei ole hyvä olla missään täällä maan päällä.Tutustu kunnolla Kihniöön ennekuin kirjoitat asioista mistä et tiedä .Kihniön kunnalle ei voi muuta kun toivottaa pitkää ikää ja semppiä.Kyllä se pienikin porskuttaa kun on pakko.


      • Niin on
        Hyvä KIHNIÖ kirjoitti:

        Kihniössä on KAIKKI hyvin paljon premmin kun monessa muussa kunnassa.Kyllä on mukava asua Kihniössä en muuttaisi pois millään olisin vaikka viimeinen asukas kun muut ovat lähteneet.Ja minnekkäs ne ihmiset kotoaa lähtis.Kaikkia peruselintarvikkeita saa Kihniöstä ja jos jotain erkoista niin Parkano,Kankaanpää,
        ja Tuuri ja on Virroillakin muutama kauppa josta saa aivan tarpeeksi.Mitään ei
        ainakaan minulta puutu.Katson,että jotka asiasta valittaa ne pahan suopaisia ihmisiä joilla ei ole hyvä olla missään täällä maan päällä.Tutustu kunnolla Kihniöön ennekuin kirjoitat asioista mistä et tiedä .Kihniön kunnalle ei voi muuta kun toivottaa pitkää ikää ja semppiä.Kyllä se pienikin porskuttaa kun on pakko.

        Joo kyllä Kihniö on paras paikka asua ja parhaat ihmiset löytyy sieltä kanssa.


      • KIVA KYLÄ
        Niin on kirjoitti:

        Joo kyllä Kihniö on paras paikka asua ja parhaat ihmiset löytyy sieltä kanssa.

        NIIN ja kaikki saman näköisiä ja oloisia. Kyllä tuntuu kivalta.


      • Paras paikka
        KIVA KYLÄ kirjoitti:

        NIIN ja kaikki saman näköisiä ja oloisia. Kyllä tuntuu kivalta.

        Kauniita ja kivoja, minustakin tuntuu hyvältä.


      • Näimpä

        Parasta Kihniössä on turvallisuus,kaikissa tilastoissa suomen yli 300 kunnasta Kihniö on aivan ykköspaikoilla turvallisuudessa,täällä ei rosvoilla eikä rötöstellä eikä varastella.Saa rauhassa lenkkeillä jne,toisin kuin varsinkin suuremmilla paikkakunnilla.


    • leidi gägä

      Miten näet tulevaisuuden? Niin. lama on sama kaupungeissa... ja myös Kihniössä. Mikä on pointtisi? Asumme omassa talossa Kihniöllä ja Luojan kiitos molemmilla on töitä. Joten mikä tässä on ollessa. Hyvät hiihtoreitit ja patikkapolut, marjamaat ja sienimetsät. Pyhäniemi ja Käskyvuori. En kaipaa marketteja, kassajonoja, pakokaasun kyllästämää ilmaa enkä liikenneruuhkia.

      Alkoholismia ja perheväkivaltaa ei sitten ole muualla kuin Kihniössä vai....? Missä puskassa asut?

      Talomme ei ole hautausmaalla, eikä tarvi kaupata. Asumme tässä niin kauan kuin jaksamme. Ja maallista omaisuuttahan täältä ei kukaan mukaansa saa, oli se sitten Tampereella, Rovaniemellä tai Kihniössä.Sitäpaitsi viime vuosina myynnissä olleet talot on menneet hyvin kaupaksi! Seuraa asioita!
      Ja on mukavaa kun ikkunasta näkyy luontoa ja vaihtelevaa maisemaa eikä toisen talon seinää tai naapurin ikkunoita, parkkipaikkoja ja valomainoksia.

      Meillä on toimiva auto ja elokuviin pääsee Parkanoon jos tahtoo. Tv:stä näkee niin monta kanavaa että kyllä piisaa katsomista, ja meillä Kihniöläisillä on monilla jopa dvd ja kotiteatteri!! Voitko uskoa!? ;)

      Mukava on esim. Seinäjoella tai Tampereella käydä shoppailemassa mutta kyllä kun kaupungissa on päivän niin huokaan helpotuksesta kun pääsee sieltä liikennevaloista ja pakokaasuista omaan rauhaan Kihniöön.

      Ehkä katkera kantasi muuttuu kun saat lapsia ja tahdot heille turvallisemman ympäristön. Täällä on kaikkea mutta pienessä mittakaavassa, myös niitä paheita...

      Kukin tyylillään. Eiköhän se ole pääasia, että on onnellinen. Ei kaikki ihmiset voi asua vain ns. kasvukeskuksissa! Joidenkin on pakkokin esim. viljellä viljaa ja kasvattaa eläimiä. muuten loppuu citystäkin ruoka. Näin vaan maajussienkin puolesta....

    • ylpeä kihniöläinen

      opiskelen eri paikkakunnalla, ja on sitä kyllä oppinu arvostamaan millaista kihniössä eläminen on, suurin osa ihmisistä mukavia, melkein kaikki moikkaa toisillensa, kaupas on ihana asioida koska myyjät ovat mukavia, ei tarvitse kärsiä jumalattomasta metelistä mistä nyt kärsin kun kaupungissa asun. ja kihniön keskusta on kesällä mielestäni erittäin kaunis! kyllä mä ainakin ylpeenä voin sanoa että kihniöstä olen kotoisin, vaikka sinne en opiskelujen yms takia voisikkaan jäädä! mut joo, ennen ajatteli et ''vittu että tää kihniö on perseestä!'' nykyään on sillee et jes, vihdoinki pääsee kihniöön:)

    • Auto on

      Onhan "juuresi" varmaan täältä, arvosta sitäkin siksi varmaan täälä poikkeatkin. Hyvä että asiasta puhutaan,
      hiljaista on, mutta jos kaipaamme muuta täältä pääsee vilinäänkin jos sitä kaipaa. Peruspalvelut ovat vielä kohdallaa, ainakin yhtähyvin kuin monessa isossa paikassa. Töistä ei tiedä kukaan onko niitä huomenna vai ei, niin on muuallakin. Toiset arvostaa tehdastyötä toiset palveluammatteja. Itse kun käyn suurissa kaupungeissa palaan mielelläni takaisin tänne. En koe puutteena kapakoiden puuttumista ja sitä ettei joka nurkalla ole kaljaterassia, vaikka en lasiin syljekkään. Puloukkoja/akkoja, väkivaltaa on jokapaikassa missä on ihmisiä. Onhan lääkärit omasta takaa, työnsä osaavia, toivottavasti pysyvät täälä, ainakin heidät on otettu hyvin vastaan, ja täytyy muistaa ettei kaikki pidä minusta eikä sinuta eikä mekään pidetä kaikista. Hyvää kesää kaikille

      • Määkin saan

        Helevetin hyvä et ei tykätä näistä kihniön köhnäreistä??? Nää köhnärit tulee vaikka toisen suuhun
        katsoon mitä on syönyt?? Ja jos ostat näiltä köhnäreiltä vaikka maatilan tai talon niin saat niiden
        koko suvun niskaas eliniäksi?? Niillä köhnäreillä on jos mitäkin oikeuksia mitä on vaari tai muori
        hätäpäissään luvannut. Nää köhnärit laahustaa toisten nurkissa outo kiilto silmissä. Köhnärit hei
        ANTAKAA RAUHA nämä jotka on ostanut paikkansa niin ei teidän muorien ja vaarien sanat ja lupaukset
        koske uusia omistajia millään lailla. Menkää köhniöläiset syämään halapaa ruakaa keskustan konttoriin??


      • Saathan sinä
        Määkin saan kirjoitti:

        Helevetin hyvä et ei tykätä näistä kihniön köhnäreistä??? Nää köhnärit tulee vaikka toisen suuhun
        katsoon mitä on syönyt?? Ja jos ostat näiltä köhnäreiltä vaikka maatilan tai talon niin saat niiden
        koko suvun niskaas eliniäksi?? Niillä köhnäreillä on jos mitäkin oikeuksia mitä on vaari tai muori
        hätäpäissään luvannut. Nää köhnärit laahustaa toisten nurkissa outo kiilto silmissä. Köhnärit hei
        ANTAKAA RAUHA nämä jotka on ostanut paikkansa niin ei teidän muorien ja vaarien sanat ja lupaukset
        koske uusia omistajia millään lailla. Menkää köhniöläiset syämään halapaa ruakaa keskustan konttoriin??

        Köhniö on Jyväskylän kaupunginosa. Hekin ovat toki tervetulleita käyttämään paikallisia ravitsemuspalveluita.


      • 4vkandi

        menisit sinne parhaaseen terveyskeskukseen ne voisi auttaa.


      • Eikkamies
        4vkandi kirjoitti:

        menisit sinne parhaaseen terveyskeskukseen ne voisi auttaa.

        työntekijöiden selkänahasta repimällä ja potilaiden hyvinvoinnista tinkimällä tehdään "hoitotyötä" pilkkahintaan?? sitäkö parasta tarkoitit?


    • kihniöläinen aina

      Kateellisen panettelua. Meillä Kihniössä on kaikki hyvin,olet vain kateellinen kun meillä on loppuen lopuksi kaikkea.Mietippä sitä mistä jäät paitsi.

    • cot-tage

      Hyvin vähän Kihniöllä on tarjottavaa nuorille. Harva edes pystyy jäämään paikkakunnalle. Kesämökkikunta lähinnä.

    • Saija :DD

      Itse olen reilu 10v. sitten muuttanut Helsingistä tänne ja VIIHDYN! :) Työasiaan otan sen verran kantaa että työssäkäyntialuehan on 80km suunta...kyllä sillä alueella jo töitä riittää. Ja käypä moni Tampereella ja Seinäjoellakin töissä. Kyllä Helsingissäkin työmatka kesti tunnin suuntaan...sama on esim. Seinäjoelle. ;) Mekin käymme elokuvissa, syömässä ja shoppailemassa Tampereella...ei se reilu tunnin ajomatka paha ole. Riippuu asenteesta. ;)

    • hyvä Kihniö

      Kyllä on teillä aika vaikeeta kun tuollaisesta rasisette.Kihniö on hyvä paikka asua
      kaikki on lähellä muutaman kymmenen kilometrin päässä.
      Ajatella kaksi pankkia normaalisti auki ja kaksi kauppaa mistä saa välttämättömän
      ruokatavarat.On ruokapaikkoja useampi .Parkano,Virrat,Seinäjoki,Tampere,Kankaanpää ja TUURI on aika lähellä.
      Katsokaa Kihniö on itsenäinen eikä ole liittymässä toiseen kuntaan kuten ympärillä olevat kunnat.Vaikka ei menisi hyvin mutta on ILO asua Kihniössä.

    • Kihniön Jermu

      Kihniöllä on hienoa oleilla, isä kun on sieltä kotoisin. Itse opiskelen tampereella ammattikoulun viimeisiä viikoja nyt sähköpuolella. Mikäli Kihniöstä töitä löytyisi, yrittäisin ainakin. Tässä matkassa kun on ollut pari muuttujaa. Mutta täällä tampereella en kovin kauaa asusta, ellei ole aivan täysi pakko. Tämä kun on pieni ja hiljainen kylä, joskus tuntuu että Maurintorillakin on parempi ja osuvampi valikoima kuin tamperelaisilla supermegamarketeilla. Ja sahtimaltaitakin saa aina, kun vain hakee kirkolta. tampereella on vain suuri kiire, tulosta pitäisi saada. Mutta kerroppas mulle, mitä mä hyödyn vaikkapa rantatien tunnelista? sen päähän kun joku kesävesa kaataa willen, niin tuloksena taitaa olla vain kasa romumetallia ja mahtavia tuhoja. Niin ja onhan Kihniölläkin hissi, jos sellaista kaipaa. Terveyskeskuksella on hydraulihissi jossa on myös hydrauliöljynjäähdytin. Tämä hissi toimii erittäin hyvin. Ja välimatka Parkanoon tai Virroille ei ole pitkä, vain puolisen tuntia kirkolta. Niin ja nykypäivänä sitä kulutustavaraakin saa hankittua myös verkkokaupoista, ja elokuvat saa ladattua nettipalveluista. Auton ja muiden vehkeiden korjauspalvelutkin toimivat. Osia saa erittäin hyvin Virroiltakin. Ja täällä pääsee ajelemaan myös omalla resiinalla, rajoina ovat Kihniön vanha rautatieasema ja toisessa suunnassa vastaan tulee Keuruun Haapamäki. Mutta tampere ei minua houkuttele, ei.

      • pohjoisen vieras

        jermu puhuu paljon mutta asiaakin väillä :)


    • Alluliini

      Kihniö on tullut tutuksi jo monena kesänä, kauniit maisemat, mukavat ihmiset, loistava mökkipaikka. Jos tahtoisimme, voisimme luikahtaa kylpylään tai hotelliin johonkin rysään, mutta mepä sukellamme Nerkooseen. Kun kaupunkiin ajaudun, useimmiten huokaisen, kun sieltä pois pääsen. Niin erilaisia me olemme. Shoppailukaan ei viehätä, kun on jo kaikki mitä tarvitaan.

    • LukOili

      Yks puute Kihniöllä on nimittäin taajamassa ei ole huoltoasemaa.
      Koittaisitte saada edes kylmäaseman.

      • huoltoasema on vähän matkan päässä Parkanoon päin auki joka päivä 24 t.
        ei ole pitkä matka .keskusta kihniössä ei tarvi huoltoasemaa eikä vallankaan
        räkälää.näin on hyvä kihniössä asua ja elää.onneksi on Kihniö.


      • Hillopieksu
        vintiot kirjoitti:

        huoltoasema on vähän matkan päässä Parkanoon päin auki joka päivä 24 t.
        ei ole pitkä matka .keskusta kihniössä ei tarvi huoltoasemaa eikä vallankaan
        räkälää.näin on hyvä kihniössä asua ja elää.onneksi on Kihniö.

        Näin on.


    • Uncle Jack

      Kihniö on monellakin mittarilla mitattuna Suomen paras kunta.

    • Maalla on mukavaa

      Onneksi olkoon tyytyväisille kihniöläisille - täällä lähikunnassa olemme siippani
      kanssa viihtyneet eläkepäivillä jo melkein 10 vuotta - emmekä todellakaan
      kaipaa takaisin Tampereelle, joka nyt näyttää olevan täynnä ahtaita uusia
      suuria kerrostaloja ja maisemat viety huus hiiteen!
      Ennen sentään oli keskustassakin väljyyttä ja tilaa - nyt vain ahdistusta ja
      tungosta! Luojan kiitos että sieltä pääsi pois tänne maaseudulle luonnon keskelle!

    • Kihniössä on pirun hyvä eläinlääkäri.
      Ulkopaikkakuntalaisetkin käy hoidattamassa lemmikkejään hällä.

    • m711

      pysykää kaukana kihniöstä! uskokaa pois,niin on parempi T: tänne erehtynyt muuttamaan ja pian pääsen pois

    • Muuttaja

      Olemme muuttaneet Kihniöön pari vuotta sitten pääkaupunkiseudulta. Kävin töissä Helsingin keskustassa 25 v - tutuiksi tulivat ruuhkat ja parkkipaikan haut.

      Ihastuimme netissä Kihniössä olevaan taloon ja sen pihapiiriin, joka on nyt omamme. Täältä emme entuudestaan tunteneet ketään, mutta saimme heti uudet ystävät talon entisistä omistajista.

      En ole kokenut joutuneeni luopumaan mistään. Olen käynyt teatterissa, risteilyillä, ulkomailla, ulkona syömässä ja sukulaisia ja ystäviä tapaamassa samalla lailla kuin ennenkin. Välimatkat toki ovat pidemmät, mutta esim. junassa aika vilahtaa lukemalla tai netissä. Jos ei olisi omaa autoa, voisi lyhyemmillä matkoilla käyttää taksia, asuminen täällä on niin paljon halvempaa.

      Työpaikkoja on varmasti vähemmän, mutta nykyisin on paljon etätöitä joissa ei tarvitse kuin ajoittain käydä työpaikalla tai voi perustaa pienen vaikkapa vain yhden miehen tai naisen yrityksen tai työpajan ja jos on kiinnostunut ottamaan perheeseen uuden jäsenen, lastensuojelu- ja kehitysvammapuolella odottaa kasvava joukko lapsia ja nuoria sijaiskotia.

      Uusia harrastuksiakin on löytynyt kuten pyöräily, hiihto ja marjastus. Kalastusta, veneilyä, lumikenkäkävelyä, retkeilyä, metsästystä enkä moottorikelkka- ja mönkijäajelua ole vielä ehtinyt kokeilla. Suurin osa sellaisia joita koko perhe voi harrastaa yhdessä.

      Kihniö on turvallinen ja rauhallinen paikka asua ja täällä on ympärillä osaavia ja ihania ihmisiä joilta saa apua ja neuvoja tarvittaessa.

      Joten Tervetuloa Kihniöön asumaan

    • kyttääjät

      Kihniö on turvallinen ja rauhallinen paikka asua ja täällä on ympärillä mukamas niin osaavia ja kaikkitietäviä ihania ihmisiä joilta saa apua vaikka ei sitä tarvitsekaan ja lisäksi typeriä neuvoja tarvittaessa.

      Joten Tervetuloa Kihniöön asumaan

    • VaikkaEnAsukkaanSiel

      Pakko ulkopaikkakuntalaisena (käyn lähiKAUPUNGISTA Kihniössä töissä) kommentoida. Kihniössä on ihana koulu ja se on työympäristönä aivan mahtava. Ihania reippaita ja ystävällisiä nuoria ja lapsia, sekä mukavat työkaverit. Joka kaupungissa ja kunnassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kihniön hyvät puolet on havaittavissa ainakin alueen nuorisossa, se on iso juttu se ja siitä voi olla ylpeä :)

    • PATU 80

      KIHNIÖN LUONNON RAUHA SITÄ EI VOITA MIKÄÄN PAIKKA SUOMESSA. OLEN ASUNUT PERHEENI KANSSA 5 KAUPUNGISSA SUOMESSA MIEHEN TYÖN TAKIA . NYT ASUMME PARKANOSSA MUTTA KESÄKOTI ON KIHNIÖSSÄ JA SIELLÄ ASUMME 10 KUUKAUTTA VUODESSA. IHANAA JA LAPSET OVAT SAMAA MIELTÄ!!!!!

    • työttömän kysymys

      Kihniössä ei ole töitä. Eikä enää oikein parkanossakaan, siellä meni saha juuri kiinni ja tais tulla työttömiä taas vähän lisää tuohon kylään...

      Toiseksi palkkataso on alhaisempi, jollet ole samassa paikassa koko elämää. Kamala ajatus.

      Kihniöstä kun lähdet töihin niin työmatka on n.30km (virrat) - n.90km (seinäjoki).

      Ajatuksia?

      Kuinka moni oikeasti ajaa kihniöstä esim. seinäjoelle töihin? Ei varmaan moni.

      Keväänjatkoja! T:työtön

    • blom3

      Niin kestäähän se työmatka esim virroille jopa 1/2 tuntia!! Tai Seinäjoelle 1h. Kyllä se isommissakin kylissä työmatka tuon tunnin kestää ihan helposti, on vaan siellä ruuhkassa odottelemista, täällä on vapaat baanat.

    • Kaikki löytyy

      Varsinkin eläkeläiselle Kihniö on hieno paikka olla ja asua, kalavedet vieressä, luontoa ei kaikkien tarvitse arvostaa, mutta sellainen joka tykkää metsistä, marjamatkoista, sienestämisestä yms. KIhniö tarjoaa Suomen upeimpia maisemia, se joka arvostelee, ei ole ehkä kunnolla tutustunut lähimaastoon ja sen tarjoamiin etuihin!

      • ddd4

        yks peikkometsä koko paikka


      • Kukkeli tuloo
        ddd4 kirjoitti:

        yks peikkometsä koko paikka

        Juu röllipeikkoja löytyy. Uskovaisten ja muitten sekahaku on käynnissä.
        Toiset on jeesus juhlissa ja uskovaisten jälkeläiset joraa ja luuraa??


    • voi hyvä tavaton

      Karannut keskustelun aihe aivan täysin.kertokaahan nyt oikeasti kihniöstä niitä hyviä puolia.ei ole töitä,,kaupoissa laatu ja saatavuus todella surkeaa.yrittäjät tippuu toinen toisensa jälkeen alas,vahditaan toisten asioita enemmän kuin omia,kunnan päättäjät pelaa omaan pussiin,ketkä on uskovaisia on suurinosa mmyös juoppoja tai muutenvaan liikaa itsestään luulevia.nyt sentään auennut uusi ruokapaikka mutta samalla toinen kuollut ja kuopattu.näillä eväilläkö me kihniössä pärjätään?

    • Tummienmaaosa

      Pikku Afrikka se Kihniö,siellähän kohta enemmän mulatteja,kuin kantasuomalaisia.

    • Virratmies

      Miten on muuten näkynyt katukuvassa mamut? Onko negatiivista sanottavaa?

      • Paikallinen

        Kyllä näkyy kihniön katukuvassa. Nyt kun on ollut lämpöisempiä päiviä niin aina vain enemmän, valitettavasti. Todella kovaäänistä porukkaa! Kiva kylänraitti täysin pilalla. Toivottavasti tajuavat lähteä mahdollisimman pian pois!


      • Pahapoissyrämmestä

        Ei oo negatiivista sanottavaa. Kaikki ne jotka olen tavannut on ollut oikein mukavia!
        Mikäs se saa virtailaisen kiinnostuhun Kihniöstä? Toivon, että se ei ole se paha sydän!Valitettavasti persereikiä, on täällä suomessa ihan niinku muuallakin :D
        Kun elää raunioiden keskellä, osaa olla onnellinen ja arvostaa sitä mitä meillä täällä on.

        Paikallinen ny vitsin murjasi: kylänraitti piloilla :D)))


    • Anonyymi

      Miksi asua Suomessa ?

    • ois kiva käydä joskus kihniössä ja vierailla tuolla ja viettää aikaa niin mäntässä kuin kihniössäkin

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe