Onko olemassa ilmalämpöpumppuja joissa olisi lähdöt ilmastointiputkille lämmön hallitua jakamista varten.
Perusmallinen ilmalämpöpumppu on hankala, kun sen joutuu sijoittamaan keskeiselle paikalle, syntyy esteettisiä, äänihaittoja, sekä lämpö jakautuu epätasaisesti. Parempi olisi sijoittaa sisäyksikkö hieman sivummalle, laskea vaikka eteisen, tai käytävän kattoa ja siirtää lämpö piilotettuja putkia pitkin eri huoneisiin, mahdollisesti yläkertaan. En ole kuullut että tuollaista mallia olisi, onko jollakin parempaa tietoa?
Ilmalämpöpumpun lämmönjako ilmastointiputkilla
9
3313
Vastaukset
- ap kyselijä
Tuo kanavamalli olisi hyvä, pitääkin kysellä tuollaista ja suunnitella putkistoa ajatuksen tasolta käytäntöön. Tuollaisella voi lämmittää jo koko talon huhtikuusta-marraskuulle ainakin ja sitä voisi ehkä hyödyntää varaavantakan tuottaman lämmön levittämiseen koko taloon.
Kumma juttu ettei tuota systeemiä mainosteta enempää, moni ei tiedä sen tuomista eduista, olisi hyvä laittaa uuteenkin taloon sähkölämmityksen ja takan rinnalle. Kiitos vinkistä. - Perax
ap kyselijä kirjoitti:
Tuo kanavamalli olisi hyvä, pitääkin kysellä tuollaista ja suunnitella putkistoa ajatuksen tasolta käytäntöön. Tuollaisella voi lämmittää jo koko talon huhtikuusta-marraskuulle ainakin ja sitä voisi ehkä hyödyntää varaavantakan tuottaman lämmön levittämiseen koko taloon.
Kumma juttu ettei tuota systeemiä mainosteta enempää, moni ei tiedä sen tuomista eduista, olisi hyvä laittaa uuteenkin taloon sähkölämmityksen ja takan rinnalle. Kiitos vinkistä.Osta mitsu uusi ILP. Minulle se asennettiin viime viikolla. Pitää 130 m2 talon yli 20n asteen pakkasella halutessa liiankin lämpimänä, ja sisäyksikkö on käytännöss äänetön. Vieras ei tietäisi, mikä taloa lämmittää. Mitään ei kuulu, mutta lämpöä riittää.
- ap kyselijä
Perax kirjoitti:
Osta mitsu uusi ILP. Minulle se asennettiin viime viikolla. Pitää 130 m2 talon yli 20n asteen pakkasella halutessa liiankin lämpimänä, ja sisäyksikkö on käytännöss äänetön. Vieras ei tietäisi, mikä taloa lämmittää. Mitään ei kuulu, mutta lämpöä riittää.
Aika mahdotonta yhdestä sisäyksiköstä saada lämpö leviämään joka huoneeseen tasaisesti ilman putkia, yläkertaankin, ei toimi ainakaan omassa talossa.
Parempi tehdä kerralla ja kunnolla, kuin helpo ja huono, kun pystyy itse putkistot tekemään ja samalla muutakin remonttia työnalle. - Perax
ap kyselijä kirjoitti:
Aika mahdotonta yhdestä sisäyksiköstä saada lämpö leviämään joka huoneeseen tasaisesti ilman putkia, yläkertaankin, ei toimi ainakaan omassa talossa.
Parempi tehdä kerralla ja kunnolla, kuin helpo ja huono, kun pystyy itse putkistot tekemään ja samalla muutakin remonttia työnalle.Perjantaiaamuna oli ulkona 23 astetta pakkata. Olohuoneessa, joka on pumppua lähimänä, oli 22 astetta lämmitä. Kauempana olevassa makuuhuoneessa oli runsas 21 astetta. Mutkien takana oleva vilpolakin oli sen herran tukala paikka ulkovaatteissa, että piti mennä välillä ulos jäähylle.
Koneen asetusarvona oli 21 astetta. 19 astetta on passeli. En minäkään koneen lämmöntuottoon ja lämmön tehokkaaseen leviäseen ennakolta uskonut. - ap kyselijä
Perax kirjoitti:
Perjantaiaamuna oli ulkona 23 astetta pakkata. Olohuoneessa, joka on pumppua lähimänä, oli 22 astetta lämmitä. Kauempana olevassa makuuhuoneessa oli runsas 21 astetta. Mutkien takana oleva vilpolakin oli sen herran tukala paikka ulkovaatteissa, että piti mennä välillä ulos jäähylle.
Koneen asetusarvona oli 21 astetta. 19 astetta on passeli. En minäkään koneen lämmöntuottoon ja lämmön tehokkaaseen leviäseen ennakolta uskonut.Riippuu tietysti asunnon pohjaratkaisuista, mutta ovet on pidettävä auki joka huoneeseen ja mahdolliseen yläkertaan ei saa hallitusti lämpöä.
- Perax
ap kyselijä kirjoitti:
Riippuu tietysti asunnon pohjaratkaisuista, mutta ovet on pidettävä auki joka huoneeseen ja mahdolliseen yläkertaan ei saa hallitusti lämpöä.
Minulla koneellinen ilmanvaihto auttaa asiaa. Toisaalta, kannattaako yläkertaa lämmittää ILPllä. Yläkerran lämmityssähkönkulutus ei liene järin suuri. Kannattaa muistaa, ettei ILP kovilla pakkasilla ole mikään energiasampo.
- tietysti
Perax kirjoitti:
Minulla koneellinen ilmanvaihto auttaa asiaa. Toisaalta, kannattaako yläkertaa lämmittää ILPllä. Yläkerran lämmityssähkönkulutus ei liene järin suuri. Kannattaa muistaa, ettei ILP kovilla pakkasilla ole mikään energiasampo.
Usein yläkerrassa on lähinnä makuuhuoneita ja oleskelutiloja, ehkä WC ja vaatehuone. Makkareissa on kaikissa tulokanavat, samoin oleskelutiloissa. WC:ssä ja vaatehuoneessa poisto. Ilmamäärät kuitenkin niin että enemmän tuloilmaa kuin poistoja ja ilman suunta portaikossa on melkoisella varmuudella yläkerrasta alas, jossa on enemmän poistoja kuin tuloja. Näin ollen ilmalämpöpumppu kannattaa ehdottomasti sijoittaa ylöis, jolloin sen tuottamaa lämpöä siirtyy vielä siirtoilmana alakertaankin.
- ffffffgggg
Myös Toshibalta löytyy kanavamalleja.
Kokemuksia tuntuu olevan aika vähän foorumeilla, ilmeisesti Suomessa kanavamallit ovat varsin harvinaisia.
Mikähän mahtaa olla hintataso normi-ilppiin verrattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232