Moikka.

Miihis

Olen pian 30-kymppinen nainen. Haaveissa ensimmäinen oma koira. Kokemusta sisarusten koirista "hoitotätinä" rotikasta, bernistä ja kahdesta kääpiöpinseristä, sekä kaverin suomenpystykorvasta.

Asun koillislapissa, poronhoitoalueella. Kalastan ja retkeilen kaikkina vuodenaikoina. Koiran pitäis olla säänkestävä, rauhallinen, metsästysvietitön ja sen verran iso kooltaan, että pärjää suomaastossa, sekä lumessa, eli siellä missä minä liikun.

Kauan sitten jo, lapsena ajattelin, että pitkospuilla jäljissäni kulkisi kaukkari. Ajattelin monia muitakin rotuja, erityisesti "pystykorvia" kauneutensa vuoksi. Ne oli vain ajatuksia, kun en tylsänä ihmisenä tahdo kahlita metsästysviettisen koiran onnea. En omaanikaan onnea, kun tiedän, miten lyhyt elämä on..

Voisitteko kertoa kokemuksianne minun ajatusten perusteella. Mikä rotu sopis kuljeksimaan minun kanssa?

15

465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wastenlaunu

      Saako koira reagoida aggressiivisesti kun kuljette suoalueella ja jostain vastaan tulee toinen koira?

      • Miihis

        saa käyttäytyä agressiivisesti luonnossa, eikä muuallakaan liikuttaessa. Mieluummin välinpitämättömästi. Olen kyllä lukenut koiran kasvatuksesta ja sosiaalistamisesta, mutta onko tuo mainitsemasi agressiivisuus esim. kaukkarissa tavallista? Jos ei mitään uhkaa ole. Tarkoitus olisi jo pennun kanssa kuljeskella mahdolisimman monenlaisissa paikoissa.

        Hoitotätinä tykästyin rotikkaan, mutta se ei nyt tule omana koirana kysymykseen, kun olen paljon jäällä talvisin kalastamassa ja sääolot on välillä kovat. Koirallani on oltava suojaava turkki.


      • wastenlaunu
        Miihis kirjoitti:

        saa käyttäytyä agressiivisesti luonnossa, eikä muuallakaan liikuttaessa. Mieluummin välinpitämättömästi. Olen kyllä lukenut koiran kasvatuksesta ja sosiaalistamisesta, mutta onko tuo mainitsemasi agressiivisuus esim. kaukkarissa tavallista? Jos ei mitään uhkaa ole. Tarkoitus olisi jo pennun kanssa kuljeskella mahdolisimman monenlaisissa paikoissa.

        Hoitotätinä tykästyin rotikkaan, mutta se ei nyt tule omana koirana kysymykseen, kun olen paljon jäällä talvisin kalastamassa ja sääolot on välillä kovat. Koirallani on oltava suojaava turkki.

        Kyllä on ihan normaalia että kun kaukkari tarpeeksi kauan tietyllä alueella on, se ottaa sen omakseen ja muut vastaantulijat ovat uhka.


      • maniamania
        wastenlaunu kirjoitti:

        Kyllä on ihan normaalia että kun kaukkari tarpeeksi kauan tietyllä alueella on, se ottaa sen omakseen ja muut vastaantulijat ovat uhka.

        että mistä tuon vastauksesi vedit?

        Tarkoitatko, että jos kävelen kaukkarin kanssa riittävän usein samaa pienen kotikaupunkini katua, se omistaa kadun:D Koti on käsittääkseni koti ja pihoineen reviiri. Muualla ollaan hissukseen? Pomo päättää ja se pomo olen minä, ei koira.

        En ole vielä rotuun livenä tutustunut, (leonbergiin kyllä) mutta lähipäivinä saan tilaisuuden tavata yhden kaukkariperheen. Odotan...


      • wastenlaunu
        maniamania kirjoitti:

        että mistä tuon vastauksesi vedit?

        Tarkoitatko, että jos kävelen kaukkarin kanssa riittävän usein samaa pienen kotikaupunkini katua, se omistaa kadun:D Koti on käsittääkseni koti ja pihoineen reviiri. Muualla ollaan hissukseen? Pomo päättää ja se pomo olen minä, ei koira.

        En ole vielä rotuun livenä tutustunut, (leonbergiin kyllä) mutta lähipäivinä saan tilaisuuden tavata yhden kaukkariperheen. Odotan...

        Kuulostaa siltä että sinun tulisi todellakin hieman enemmän tutustua rotuun. Yhden koiran tapaaminen ei kerro rodusta yhtään mitään. Minulla on kaukkareista vuosien kokemus ja asia on juuri noin kuin kerroin ja kuinka sinä kerroit myös: jos koirallasi on rodunomainen vartiovietti, se voi alkaa omistamaan myös sen pienen katunne. Koiran käytökseen sitten vaikuttaa paljonkin se miten se on sinulla hanskassa mutta reaktioita voit odottaa. Kaupunkikoira kaukkari ei ole joten rupea nyt tosissasi ottamaan selvää rodusta ja hylkää nuo pitkospuuhaaveet.


      • hihnassa....
        wastenlaunu kirjoitti:

        Kuulostaa siltä että sinun tulisi todellakin hieman enemmän tutustua rotuun. Yhden koiran tapaaminen ei kerro rodusta yhtään mitään. Minulla on kaukkareista vuosien kokemus ja asia on juuri noin kuin kerroin ja kuinka sinä kerroit myös: jos koirallasi on rodunomainen vartiovietti, se voi alkaa omistamaan myös sen pienen katunne. Koiran käytökseen sitten vaikuttaa paljonkin se miten se on sinulla hanskassa mutta reaktioita voit odottaa. Kaupunkikoira kaukkari ei ole joten rupea nyt tosissasi ottamaan selvää rodusta ja hylkää nuo pitkospuuhaaveet.

        joita luettelit samaan hihnaan ja ulos lenkille jossa tulee muita koiria vastaan. Jos pärjäät niiden kanssa tilanteissa, niin kyllä se kaukkarikin menettelee.....


      • Miihis
        hihnassa.... kirjoitti:

        joita luettelit samaan hihnaan ja ulos lenkille jossa tulee muita koiria vastaan. Jos pärjäät niiden kanssa tilanteissa, niin kyllä se kaukkarikin menettelee.....

        tuon tilanteen ja *reps*
        Kokeilen lähiaikoina käytännössä. Luultavasti kääpiöpinserit riekkuvat häpeämättömästi, mutta muuten uskon kohtaamisten sujuvan hyvin.


    • stora

      jos olet rauhallinen ihminen, eikä mikään huuto sakin johtaja niin minulla on sinulle koira--narttu Fila Brasileiro----Rakastaa perhettä yli kaiken ,kun sinä nouset niin koira nousee---vahti, suojelu ja paimen--Koira on nytt 8 kuukautta vanha ....Minulla on 4 poikaa itse ---puh0443400166 ove suosittelen

      • eskah

        En usko, että kaukkari sulle sopisi. Nyt alkaa Suomessakin löytymään jo hyvin korkean hyökkäämiskynnyksen omaavia espanjanmastiffeja, jotka ovat erittäin säänkestäviäkin. Suht ihmisystävällisiä, mutta kuitenkin vartioviettisiä. Vuosia olen rotuun tutustunut sillä silmällä, että sellaisen hankin kunnes sen maaseututalon saan hankittua.

        Valitettavasti laumiksilla näin yleistäen (ei todellakaan kaikilla) voi olla tarve vahtia sitä normaalia kadunpätkää, jossa lenkkeillään ;)


      • näin on näreet
        eskah kirjoitti:

        En usko, että kaukkari sulle sopisi. Nyt alkaa Suomessakin löytymään jo hyvin korkean hyökkäämiskynnyksen omaavia espanjanmastiffeja, jotka ovat erittäin säänkestäviäkin. Suht ihmisystävällisiä, mutta kuitenkin vartioviettisiä. Vuosia olen rotuun tutustunut sillä silmällä, että sellaisen hankin kunnes sen maaseututalon saan hankittua.

        Valitettavasti laumiksilla näin yleistäen (ei todellakaan kaikilla) voi olla tarve vahtia sitä normaalia kadunpätkää, jossa lenkkeillään ;)

        Samaa mieltä, rotuja on helpompiakin, ehkä joku podhalanski kävisi mutta niistäkin löytyy vahvasti vartioivia yksilöitä. Tai pystiffi ja sama pätee siihenkin.


      • Kuvaz

        Fila ei sovellu kysyjälle ei ollenkaan. Katso jo aluetta minne tulee. Samoin fila vaatii kokeneen omistajan kun se tulee aikuiseksi.


    • Kuva<z

      Sinulle Leonbergiä. Siinnä on rotu joka sopisi juuri tuollaisiin oloihin ja tarkoitukseen.

      • chip munk

        Suosittelisin sinulle alaskanmalamuuttia se on aikas hyvä liikkuu tuollaisessa masstossa.
        Sillä ei ole vartionmistaipumusta.
        Myös hyvä turkki kestää paukkupakkasia!!
        Ja sitte tais sopii sulle belgianpaimenkoira tervueren tai groenendael niillä on hyvä turkki ,mutta ne ovat (vain koulutettuna vartiointitaimuksellisia paljon ,mutta pitävät toisista koirista)(:
        jompsi kumpi näit sopii sulle kummatkin ovat älykkäitä,tarvitsevat jatkuvaa seuraa vaikka malamuutti on veto koira!!!!!!!!!!!!!


    • ehdottelija-X

      Ehdotan sinulle vilpittömästi seuraavia rotuja; leonberginkoira, newfoundlandinkoira, mustaterrieri..nämä ovat kohtuullisen helposti koulutettavissa olevia, isoja ja säänkestäviä rotuja, eivät kuitenkaan käytökseltään niin arvaamattomia vieraita kohtaan kuin laumanvartijat, varsinkin tuota mustaterrieriä voisi hyvinkin kuvailla paksuturkkiseksi rotikaksi, ei siis mikään tossukka todellakaan, mutta koulutuksella helpommin muokattavissa kuin laumanvartijarotuiset rodut:)

      Fila brasileiro ei pohjoisen oloihin sovellu, lisäksi todella haastava luonteeltaan. Laumanvartijat taas omivat tuttuja paikkoja/reittejä helposti omaksi reviirikseen, eivätkä välttämättä sulata siellä vieraita alkuunkaan, lisäksi joillain laumanvartijaroduilla varsin suuri taipumus lähteä "vaeltelemaan" itsekseen vapaana ollessaan.

      • Miihis

        leonbergiin. Kiitos kaikille vastauksista, niistä oli paljon apua!

        Hymyilen ajatellessani tuevaisuutta :)


        Ap


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe