hiihtokeskusmökin vuokraamisesta kokemuksia

arppari

On tässä jonkin aikaa ollut mielessä rakentaa mökki leville. Oma käyttö ei olisi montakaan viikkoa vuodessa mutta muun ajan mökki voisi olla vuokralla. Mielelläni kuulisin kokemuksia vuokraamisesta ja miten on toiminut mökin huolto ja välisiivoukset. Ja mihin hintaan?

2

4191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuula**

Jos annat sen sinne (en tiedä mitä vuoraajia Levillä on, joku matkailutoimisto, hotelli tms) vuokrattavaksi, ei varmaan tule noissa ongelmia. Itse olen käynyt omalla mökilläni viimeksi syksyllä 2008...

Minulla on Lapissa, ei Levillä, mökki. Mökin lähellä oleva matkailutoimisto hoitaa vuokrauksen välityksen ja mainonnan. Matkailutoimisto ottaa vuokratulosta n. 20 % palkkiota ja tilittää loput minulle. Huoltofirma käy, jos pitää jotain sulaketta vaihtaa tai lukko ei toimi tms. ne hoidetaan kyllä hienosti, jopa jauhesammuttimen huolto 70 km päässä. Periaate on, että vuokralainen tekee loppusiivouksen tai tilaa sen. Matkailufirma käy katsomassa että kaikki on ok ennen kuin seuraavat tulee ja että takkapuita on varastossa tai tilaa sitten lisää jos tarvii. Tai jos astianpesuaineet tai vessapaperit on loppu, sinne hommataan ja vähennetään sitten tilityksistä.

Vuokraan kyllä itsekin mökkiä, etenkin hiljaisina aikoina vähän halvemmalla sukulaisille ja työkavereille. Varaukset on netissä reaaliajassa eli nopeat syö hitaat. Puskaradiokin toimii mainostajana.

Kerran hajosi kiuas kesken joulun pyhien. Matkailufirma soitti, että saako hommata uuden kiukaan. No tottakai, etenkin kun vuokralaiset oli sisällä. Ei mennyt kuin muutama tunti niin uusi kiuas oli paikoillaan ja työ kiuas vähennettiin seuraavasta vuokratilityksestä. Oli yllättävän halpa lasku. Niillä on suhteet ja paikat mistä saa tarvikkeet vaikka jouluna.Yleensä sieltä soitetaan ensin, että saako mennä ja saako korjata, jos asiakkaat ilmoittaa sinne, että joku ei toimi.

Huomaa vielä, että verotuksessa saat vähentää pääomatulosta (vuokratulosta) kulut. Minä vähennän lainan korot, kaikki mahdolliset ja mahdottomat kulut mitä tahansa astiaa, kodinkonetta, potkukelkkaa ja mattoa pitää uutta hommata. Varmaan lasketteluvälineetkin voisi vähentää, jos ostaa sinne vuokralaistenkin käyttöön.

• Levi # 1

Minullla on pari loma-asuntoa Levillä vuokrauksessa ja olen tyytyväinen toimintaan. Mökkien huolinta sujuu erinomaisesti, palveluasenne kohdallaan, ollaan ikäänkuin samassa veneessä. Tosin hiljattain jouduin vaihtamaan yhden huolitsijan hänen asenteensa takia (liiketoiminta myytiin uudelle yrittäjälle joka muutti paikkakunnalle "tekemään bisnestä"). Paikalliset yrittäjät ystävällisiä ja homma pelaa heidän kanssaan.

Levin Matkailun toiminta ammattimaista ja siihenkin tyytyväinen. Asiat toimii heidän kanssaan. Toki myyn itsekin paljon ja sekä levin matkailu & huolitsijat. Rukalla törmäsin vuokrausfirman etuoikeuteen myynnistä jossa omistaja ei voinut myydä majoitusta.

Vuokraan siis Levillä ja Rukalla loma-asuntoja. Pääomatuotot pyörii eri kymmenluvvuilla näissä tuntureilla.. Keskitymme Leviin.

Huolintahinnat pyörivät samoissa koko kylällä lukuunottamatta loppusiivouksia joissa isojakin eroja. Mökin ylläpito toimii hyvin huolitsijoiden kanssa. Jos puut loppuu niin huolitsija hoitaa sinne lisää etc. Kun koneet (TV, tiskikone etc) rikkoutuvat niin huolitsijat hoitavat hyvin homman.

Eli vuokraaminen ja huolinta aika kivutonta hommaa (teen ansiotöiden ohessa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe