Laitetaan pieni gallup pystyyn. Kertokaapa mikä on huonoin omistamasi vene ja mikä siitä teki mielestäsi huonon.
Huonoin omistamasi vene Gallup
84
12294
Vastaukset
- No more...
Buster R, se vuoti ja uppos kerran jne...
- paskan möivät
sama täällä Buster R vuodelta 1981, joka upposi moneen kertaan kun vuoti. kova aallokossa ja roiski aivan saatanasti. Ei voi käsittää kuinka joku vielä haluaa moisesta vielä maksaa yhtikäs mitään...??? Ja paskasta kehittyi suomen myydyin vene. Kertoo muuten aika paljon suomalaisista. Että silleen...
- Säämies Toni
Se se on noista mitä on ollut. Vähän ahdas ha heikko varustelu. Vaihdoin siksi pois.
- 405
Vettynyt lötköpohjanen uretaanipaska.
Kakkossijalla niitattu sunpusteri, joku oli sutinu sisäpuolen auton alustamassalla että pysyy pinnlla!- Byxfile
Terhin valmistama keskipulpettivene. Pulpetti ruuveilla kiinni pohjasssa josta sadevesi meni sisään.
Uretaani imi veden ja vene painoi saatanasti, täysi paska koko vene. Tekijät pitäisi laittaa linnaan.
- Vielä kuitenkin vene
Minulla oli 90-luvun alussa otsikon mukainen vene. Vene oli v, 89 ja enpä ole venettä, siitä eroon päästyäni, paljon ikävöinyt. Siinä veneessä ei oikein mikään toiminut tai ollut toiminnallista. Ikkunut vuotivat, kaiteet ja tuulilasi huojuivat ja irtosivat, kiinnityshelat irtosivat tai murtuivat, luukut vuotivat, ulkopenkit olivat niin ohuita että murtui lopulta kovi ilmi että oli pelkkää keksivaneria päällysteiden alta. Sivukaiteita ei veneessä juuri ollut lainkaan. Kaiken komeuden kruunasi OMC kone ja vetolaite jotka olivat ongelmallisia ihan alusta alkaen. Vetolaite heitti vettä sisälle peruuttaessa vaihteet hajosivat ja jostain syystä kone rikkoi latureita useampia parissa vuodessa. No toivottavsasti Bayliner tekee oarempia veneitä nykyään.
- Onhan niitä
Ootpa melekonen veneenpitäjä, taisit pitää sitä aallonmurtajana kivilaiturin päätä vasten pari vuotta.
- Tarkennuksena
Noissa ongelmissasi kyse taisi olla enemmänkin omistajan osaamattomuudesta veneen hoitoon.
- OstanVieläToisen
90 luvun Buster m on huonoin mitä olen omistanut.
plussat ja miinukset.
Suomen eniten myydyin vene
-Hakkaa allokkossa niin että menee paskaksi seuraavat kohdat.
1.Selkäranka murtuu
2.Kuulo menee
3.Häntäluu poikkee
Muuten oli hyvä vene,huonot säilytystilat ja näyttävän karun näköinen.- Tarkennuksena
Kaikki nuo kohdat, eivät ole veneen vikaa, vaan idiootin kuljettajan.
Pidä mielessä, että olen entisessä työssäni ajanut satoja eri veneitä.
Kaikin puolin huonoin: Cranchi Riviera vm jtn 87-88 (oli silloin uusi), sivukannet niin kapeat, että edes 1/5 osaa kengästä ei niille mahtunut, tuuliherkkä, kova pienessäkin aallokossa, laminaatin paksuus valokuvapaperin luokkaa. Onneksi näitä ei enään näe edes käytettyinä! (SAR-miehelle tiedoksi, tämä vene oli mukamas välimerelle suunniteltu)
Heikkolaatuiset:
- Bella 600 HT, koko ylärakenne heijasi 2 cm verran noin 20 cm aallokossa.
- Kaikki Sun Runnerit, ihmeellisiä vikoja, suunnitteluvirheitä, ja ainoat veneet joissa Volvon sisäperäkoneetkin oli onnistuttu asentamaan niin väärin, että takuu ei korvannut virheistä aiheutuneita vikoja.
- Barlit, veneen oman trailerin rissa meni syyttä kyljen läpi.
Omat huonoimmat:
- Mini Buster, sain sen 11 vuotiaana, ekan kesän jälkeen piti hitsata peräpeili, toisen kesän jälkeen niitata uudelleen ja sen jälkeen kesti puolet seuraavasta kesästä, ennen kuin pohja halkesi ajossa.
- Buster RS, Minin seuraaja, kesti kolme vuotta ja 400 tuntia, jonka jälkeen upposi laituriin niittien löystyttyä.
- Big Buster, RS:än seuraaja, oli ollut isälläni kolme vuotta, kesti vajaan yhden kesän, sitten upposi laituriin niittien löystyttyä, kokonaistunnit silloin 300 paikkeilla.- Kirvesmiäs
Melkoista merkkiuskollisuutta kuitenkin...
Kirvesmiäs kirjoitti:
Melkoista merkkiuskollisuutta kuitenkin...
Tosin se viimeisin myytiin vuonna 1990, uudelleen niitattuna. Tilalle tuli Fjord Wing, jonka kanssa ei ollut ongelmia, ja sen jälkeen Tiiskeri 770P.
- venex
Sunrunnerista täytyy todeta, että laatu ei kyllä ollut kummoinen. Toisaalta ainakin 195 mallissa oli todella syvä V-pohja, se oli kokoisekseen aika mukava vasta-aallokossa. Eikä toisaalta noussut plaaniin kun oli kolme takapenkillä. Vielä huonompilaatuinen (jenkki)vene oli Teka Electra, joita on viime vuosinakin näkynyt myynnissä. isompi, mutta kovempi aallokossa. Sinä esimerkiksi kuljettajan selätystenistuttava penkki (vanerilatikko) petti.
Yksi vene, joka on jäänyt mieleen kummallisten meriominausskiensa puolesta, on Nidelv 28. Siinä oli todella paha leikkaustaipumus, kiemurteli ja yritti poikittain tuskin näkyvässä myötämainingissa. Aluperin vene oli suunniteltu varttiplaanariksi 10 solmun nurkille, mutta myöhemmin sitä myytiin suurimmaksi osaksi rungon sivuille vesilinjaan asennetuilla lisätasoilla varustettuna ja 150hv koneella. Hyvälaatuinen norjalaisvene, mutta kaikersi jo avovenen peräaaltoa viistoon ylitettäessä.
Pitää vielä mainostaa, että ihmettelin viime kesän alkuun asti että mitä ihmeellista niisä RIBeissä muka on, ihan vakaita mutta se siitä. Sitten pääsin kokeilemaan Tornadon 7 metristä mallia ja kyllä kulku oli niin vakaata ja pehmeää tuon kokoiselle veneelle, ettei voinut kuin ihmetellä.Söi alleen pehemeästi nyökytellen aikamoiset vaahtopäät. vauhdin lisääminen vain vaan paransi kulkua. - googlaa
"vene oli mukamas välimerelle suunniteltu"
20 vuoden huutamisen jälkeen kuitenkin otetaan kantaa venetyyppien tyytyväisyystilastoihin,
vaikka ei ole hajuakaan miten se tapahtuu. - 726627
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tosin se viimeisin myytiin vuonna 1990, uudelleen niitattuna. Tilalle tuli Fjord Wing, jonka kanssa ei ollut ongelmia, ja sen jälkeen Tiiskeri 770P.
Barlit aika turhaan listassa, kun ovat itsetehtyjä, menee enemmänkin D-I-Y miehen piikkiin.
- 43 vee
Perheessämme oli 70-luvun alussa punavalkoinen(joku kotimainen valmiste en muista) 4.5 m tuulilasivene Chrysler moottorilla joka silloin tuntui melkein luksukselta. Nyt jälkeenpäin muistettuna ja samanlaisia joskus nähneenä sitä miettii kuinka moisella hirvityksellä koko perhe on uskaltanut selkiä taitella. Pelastusliivitkin siihen aikaan oli lapsilla tyyppiä puhallettu kauluri. Yleensä aika kultaa muistot mutta vene olisi nykystandardien mukaan varmaan kielletty. Ei silti kyllä meillä varmaan ihan hauskaa silloin oli, muistaakseni.
- 502
tietysri!!!
- 1+6
se hemmetin rönnquist, tai joku semmonen
rönkyks ne sitä sano kaupassa- Synonyyyyyymi
rönkky tai runkku,ei kait sil niin väliä miksi tommosta kutsuu,
- Maritime1
Pohjan nousulistat halkesivat jo kauden jälkeen, alkoi vuotaa ja oli lähes mahdoton korjata. Olisi pitänyt ottaa kuoret tosistaan irti ja korjata sisäpuolelta lisää kamaa laminoimalla. Onneksi pitkän väännön jälkeen Bella lunasti veneen ja sain toisen mallin tilalle. Oli niitä sarjan viimeisiä.
Kulki lujaa mutta tasainen pohja aiheutti sen että kelin kovetessa ei leikannut aallokossa oikeastaan mitenkään. Aivan mahdoton peli vaativassa kelissä. Never again!- Seastar 6000 Cabin
Ei lähtenyt kuorma päällä plaaniin, 40hp mylly. Kun pääsi vauhtiin oli kiva ajettava, mutta ryömintänopeuksilla karmee. Ei mennyt hetkeäkään suoraan. Otti myös huonosti aallot vastaan.
- åtta
Paitsi itseään? Väärä hankinta, jos vene on epäsopiva, tai ei kestä käyttöä? Se voi olla toiselle/toiseen käyttöön just sopiva. Tästä täytyy tietysti poislukea yksittäiset valmistusvirheet ja sisämaan veneet (busterit, bellat ym. jotka on tarkoitettu vaan lampien laitureihin).
- Maritime1
Sillä eiks näissä keskusteluissa juuri voi saada tietoa siitä mihin mikäkin vene sopii tai ei. Esim. oma Scantic 475 oli ihan ok. vene sisävesillä muttei kovassa aallokossa. Tosin sarjoissa on puutteellisesti laminoituja yksilöitä. Meinaan että vene käyttötarkoituksen mukaan. Toinen on Bella 703, aivan loistava pienen perheen tehopakkaus peruskelissä mutta pitkään maininkiin merellä on sitten ihan väärä puatti....
- Pikkukippoja
Maritime1 kirjoitti:
Sillä eiks näissä keskusteluissa juuri voi saada tietoa siitä mihin mikäkin vene sopii tai ei. Esim. oma Scantic 475 oli ihan ok. vene sisävesillä muttei kovassa aallokossa. Tosin sarjoissa on puutteellisesti laminoituja yksilöitä. Meinaan että vene käyttötarkoituksen mukaan. Toinen on Bella 703, aivan loistava pienen perheen tehopakkaus peruskelissä mutta pitkään maininkiin merellä on sitten ihan väärä puatti....
Ton kaiken kertovat jo luvutkin 475, 703 yms.
- Big Fun
ABS-muovi
- won wirtsa
Huima paatti abaut 7m pitkä ja kapea joten fiskari oli kiikkerä kuin kajakki..;) puolimätä kaikki kaaret poikki jne... koneena oli legenda Valmetin Vire 12hv heti vesillelaskussa paatti uppos kun kivi ongittiin ylös ja saatiin kone käyntiin ajettiin vene mökille missä se oli pari kesää itse en paatilla ajellut toinen omistaja lähti huppelissa yöllä risteilylle kaverin kaa tietenkin kone yskäisi ja sammu ulpalla pimeetä kun mustin persiissä..;)
Ukot melo jonnekkin luodolle missä kärvisteli aamuun asti tai siis omistajahan sammu luodolle liian lähelle nuotiota mitä nyt vähän vaatteet kärähti siinä! Aamulla toinen kavereista sai kyydin mökillemme ja käytiin sit hinaamassa wirta pois konehhan ei sitten käynnistyny millään se kun oli narukäynnisteinen vauhtipyörän ympäri niin kiva oli vedellä varsinkin kun kone teki väliilä kunnon takapotkun niin siinä meinas irtosormet sinkoilla..;) vauhtipyörän kiila oli pettänyt ja näinollen sytkä siirtynyt siitä noi kunnon takapotkut koneesta johtu! ajoin veneen Humalahden venekerhoon ja eikun vene myyntiin ajattelin että kuunapäivänä kukaan ei ole niin hullu et sitä ostas mutta kappas vaan venettä tuli katsomaan joku "veistäjä puuseppä" mikä kuulemma fiksaili niitä...ostaja sano et jos kone käynnistyy hän ottaa veneen joten ilmanputsari irti ja korkillinen huikkaa koneelle putsari kiinni ja Rukoiluvetoomus korkeinmpaan
perskele lähti ekalla!
Vene oli kiinni laituripuomissa silleen pikittäin sivusta joten paatin kiikeryys ei tullu esille narut otti kiinni kun vene alkoi kaatumaan joten tämä satakiloinen ostaja sanoi että eihän kämä kovin kiikkerä ole...minä siinä sit noh on tää kyllä aika kikkerä ja vähän pehmonen muutenkin...ostaja hieman loukkaantui "kyllä mä nämä tiijän olern ammattimies" (ok ajattelin sit mielessäni mitäs tässä se enempi neuvvomaan).
rahat tiskiin ja ostaja sano et hakee veneen seuraavana päivänä pois voin hyvin kuvitella kun ostaja on veneen hakenu luultavasti kone ei käynnistynyt jos käynnisty niin enpä usko et toimi laajasaloon asti! kun köydet on irti ostaja on saanut todeta että jumalauta täähän melkeen kaatuu kun hiukankin siirtyy paatissa..;) vene ei vuotanut paikallaan olessa mutta kun ajo koneella vedenpaine kasvoi sen verran että vodaa pursui joka hiton paikasta..;)
Mutta mitäpä sitä kokenutta veneveistäjä trokaria neuvvomaan..;)
Että terveisiä vaan jos ostaja tästä itsensä tunnistaa toivottavast ei tullu haaksirikko heti neitsytmatkalla..;) - å8ttgöo
Sama juttu.
- ajatella että
won wirtsa kirjoitti:
Huima paatti abaut 7m pitkä ja kapea joten fiskari oli kiikkerä kuin kajakki..;) puolimätä kaikki kaaret poikki jne... koneena oli legenda Valmetin Vire 12hv heti vesillelaskussa paatti uppos kun kivi ongittiin ylös ja saatiin kone käyntiin ajettiin vene mökille missä se oli pari kesää itse en paatilla ajellut toinen omistaja lähti huppelissa yöllä risteilylle kaverin kaa tietenkin kone yskäisi ja sammu ulpalla pimeetä kun mustin persiissä..;)
Ukot melo jonnekkin luodolle missä kärvisteli aamuun asti tai siis omistajahan sammu luodolle liian lähelle nuotiota mitä nyt vähän vaatteet kärähti siinä! Aamulla toinen kavereista sai kyydin mökillemme ja käytiin sit hinaamassa wirta pois konehhan ei sitten käynnistyny millään se kun oli narukäynnisteinen vauhtipyörän ympäri niin kiva oli vedellä varsinkin kun kone teki väliilä kunnon takapotkun niin siinä meinas irtosormet sinkoilla..;) vauhtipyörän kiila oli pettänyt ja näinollen sytkä siirtynyt siitä noi kunnon takapotkut koneesta johtu! ajoin veneen Humalahden venekerhoon ja eikun vene myyntiin ajattelin että kuunapäivänä kukaan ei ole niin hullu et sitä ostas mutta kappas vaan venettä tuli katsomaan joku "veistäjä puuseppä" mikä kuulemma fiksaili niitä...ostaja sano et jos kone käynnistyy hän ottaa veneen joten ilmanputsari irti ja korkillinen huikkaa koneelle putsari kiinni ja Rukoiluvetoomus korkeinmpaan
perskele lähti ekalla!
Vene oli kiinni laituripuomissa silleen pikittäin sivusta joten paatin kiikeryys ei tullu esille narut otti kiinni kun vene alkoi kaatumaan joten tämä satakiloinen ostaja sanoi että eihän kämä kovin kiikkerä ole...minä siinä sit noh on tää kyllä aika kikkerä ja vähän pehmonen muutenkin...ostaja hieman loukkaantui "kyllä mä nämä tiijän olern ammattimies" (ok ajattelin sit mielessäni mitäs tässä se enempi neuvvomaan).
rahat tiskiin ja ostaja sano et hakee veneen seuraavana päivänä pois voin hyvin kuvitella kun ostaja on veneen hakenu luultavasti kone ei käynnistynyt jos käynnisty niin enpä usko et toimi laajasaloon asti! kun köydet on irti ostaja on saanut todeta että jumalauta täähän melkeen kaatuu kun hiukankin siirtyy paatissa..;) vene ei vuotanut paikallaan olessa mutta kun ajo koneella vedenpaine kasvoi sen verran että vodaa pursui joka hiton paikasta..;)
Mutta mitäpä sitä kokenutta veneveistäjä trokaria neuvvomaan..;)
Että terveisiä vaan jos ostaja tästä itsensä tunnistaa toivottavast ei tullu haaksirikko heti neitsytmatkalla..;)No jos vanhan puuveneen nostat maista veteen niin kyllä se jokusen päivän vuotaa. Se ei varmaan ole yllätys kenellekään?
- sitten..
oli Castello Amazon.
Käytettiin kaverin kanssa vetouistelussa.Enpä tiedä kiikkerämpää venettä. - Juuso2010
Oli todellinen skandaali: pohjan muodot kuin saippuakotelossa, vähänkin kun painojakauma tai keli muuttuu niin johan hakkaa tai laukkaa vaikkei ole kuin pieni tuulen vire. Viimeinen niitti oli kun trailerilta veteen laskiessa meni trailerin rengas kyljestä läpi vaikkei painoa ollut päällä kuin nimeksi.
Kaverilta ostin ja kusetti täysillä, huijari mikä huijari. - 3 sylinteriä
Lasikuituinen terhi 410R. Kevyellä kaksitahtikoneella perä roikkui niin syvällä, että hirvitti. Piti joka sateen jälkeen tyhjentää ettei uponnut. Perä muotoiltu silleen, että kaukohallintalaitteen asentaminen ja käyttäminen hankalaa. Perän läpiviennit liian alhaalla, uppoamisriski. Raskaskulkuinen varruttuna moneen muuhun. Jalat meni sisälattiasta läpi koska kantavana rakenteena ollut vaneri vettyi.
kertokaa vaan lisää, hauskojakin nää on :) parille nauranut et maha kipeä :D samalla saa pientä infoa parista paatista että millasia ne on, tai voisi olla :)
- Vanha ja viisas
sbuutsi kirjoitti:
kertokaa vaan lisää, hauskojakin nää on :) parille nauranut et maha kipeä :D samalla saa pientä infoa parista paatista että millasia ne on, tai voisi olla :)
Täällä ei ehkä kannata tehdä kauhean suuria johtopäätöksiä. On vähän sellainen käsitys, että kun jengi kuulee jostain veneestä jonkun kommelluksen, niitä on sen jälkeen vähän "joka toisella"
E-tec oli koneena yhdessä vaiheessa juuri tällainen. Kun kipparin testissä havaittiin sytytystulppien asennussuuntavaatimuus, ja tästä saattoi seuratakäynnistysongelmia, kaikki tiesivät että "e-tekki se on sellainen joka ei käynnisty".
Esim. Scanticeja on Suomi täynnään. Lienee aika monta tyytyväistä omistajaa. Vähän epäilen noita pohjanrikkoutumisjuttuja. Ettei vain olisi niin, että venettä on ajettu kiville, tehty paikkoja jollain kitillä jotka sitten ei kestä merenkäynnissä.
On tietystyi tosi että vanhoissa veneissä on ongelmia, tuskin mikään kestää 20-30 vuotta ilman että vuodet näkyisivät ja aikanaan ei tehty juurikaan mm. uppoamattomia pienveneitä. Tosin taitaa se olla vähän kyseenalaista tuo nykyistenkin joiden uppoamattomuus, kun keulapiikki jää vähän pinnalle - sitä aikaa
Vanha ja viisas kirjoitti:
Täällä ei ehkä kannata tehdä kauhean suuria johtopäätöksiä. On vähän sellainen käsitys, että kun jengi kuulee jostain veneestä jonkun kommelluksen, niitä on sen jälkeen vähän "joka toisella"
E-tec oli koneena yhdessä vaiheessa juuri tällainen. Kun kipparin testissä havaittiin sytytystulppien asennussuuntavaatimuus, ja tästä saattoi seuratakäynnistysongelmia, kaikki tiesivät että "e-tekki se on sellainen joka ei käynnisty".
Esim. Scanticeja on Suomi täynnään. Lienee aika monta tyytyväistä omistajaa. Vähän epäilen noita pohjanrikkoutumisjuttuja. Ettei vain olisi niin, että venettä on ajettu kiville, tehty paikkoja jollain kitillä jotka sitten ei kestä merenkäynnissä.
On tietystyi tosi että vanhoissa veneissä on ongelmia, tuskin mikään kestää 20-30 vuotta ilman että vuodet näkyisivät ja aikanaan ei tehty juurikaan mm. uppoamattomia pienveneitä. Tosin taitaa se olla vähän kyseenalaista tuo nykyistenkin joiden uppoamattomuus, kun keulapiikki jää vähän pinnallenoissa scantikeissa oli ihan oikeasti tuo vika -80 luvulla. Trailerin pyörät upposivat pohjaan kun veti ylös. Niitä myytiin Talberg Nauticassakin henkilökunnalle korjattavaksi. Ei muuta kun laikalla kansi irti ja lisää mattoa pohjaan. Olen itsekkin kuljettanut tuollaista projektia korjattavaksi.
Kait kyseessä oli joku erä. Koko oli muistaakseni 470.
- Balle fon fyrk
Huonoin omistamani vene oli sellainen pieni mahonkinen puuvene 50hv perkinsillä. Kyllähän se toimi hienosti kulki oli kaunis kun sika pienenä. Ainoa vika mitä siinä oli oli se että purjeet puuttuivat.
Ei ikinä enää moottorivenettä.
T: Balle - 40 vuotta veneitä
miljoonat kärpäset ei voi olla väärässä.
- gregergg
Huonoin oli Silver Colibri.
-Raskas pikkuveneeksi, mahdoton vetää maihin yksin
-liian lyhyt allokkoon
-vuosi monesta rungon ja kannen välisestä saumasta
-nelimetrinen vene kulki juuri ja juuri 20hv koneella
-rumakin oli
Kaikkein pahin oli se että se oli niin helvetin kallis. Pöyristyttää nettiveneen liki kymppitonnin colibrit. Kiinnostaisi kuulla onko kukaan ollut tyytyväinen colibriin?- keiz0r.sr
molempien suunnittelijat/valmistajat pitäisi lähettää siperiaan! Täysiä paskoja.
- "Hyvä vene" He He
keiz0r.sr kirjoitti:
molempien suunnittelijat/valmistajat pitäisi lähettää siperiaan! Täysiä paskoja.
Seiskari Solen koneella. Meinas mennä hermot.......
Veneessä oli sähkövikoja ja polttoaine- putket vedetty ihan oudosti. Kesä meni tapellessa. Onneks pääsin eroon kiulusta. - Tyytyväinen
Täällä Colibri kolmatta kautta ajossa. Pelkkiä järvihommia.
30 Heppasen Yamahan kera kulkee minun mittapuulla oikein hienosti. Kolme miestä yhden illan romppeet nousee vielä ihan mukavasti liukuun. (Ei mikään uistelijan ilo kyllä tuo kone. pitänyt hankkia kakkoskone jo alusta asti, mutta mutta..)
Kyseessä on minun ensimmäinen rattiohjattava vene joten vertailupohjaahan on aika vähän. Minun mielestäni kyllä ihan käsittämättömän vakaa vekotin.
Ja aika kivuttomasti tuo kärrylle nousee vähän heiveröisemmältäkin konttorirotalta. Tosin nostoihin ja laskuihin rutinoituu, kun en säilytä venettä vedessä vaan kärryllä pihassa.
Minusta toimiva peli ja vaimon mielestä nätti, paha tässä valittaakkaan.
- JJ Menoa
Kotimaisen puusepän tekemä ja tervattu puuvene oli paras kokemus ja huonoimmat kaikki pienet muoviveneet.
Buster kesti sen 30 vuotta helposti ja kestää yhäkin toki. - jollajallu
Kun aloin lukemaan tätä viestiketjua luulin, että huonoimmat veneet olisivat jotain vettyneitä vanerijollia yms. itsetehtyjä räpellyksiä, joissa hydrodynamiikka ja merikelpoisuus olisivat täysin tuntemattomia käsitteitä.
Mutta kun ei! On ollut todella yllättävää ja järkyttävääkin lukea, että monen käyttäjän huonoin vene on ollut usein kotimainen, erittäin tunnettu ja suosittu merkki (Buster, Bella, Terhi jne) joista ruukataan pyytää etenkin uutena riihikuivaa setelirahaa ja käytettynäkin ne pitävät melko hyvin arvonsa.
Ei ole tavatonta, mikäli omavalmiste, tai vuosikymmeniä vanha, huonosti hoidettu vene pulahtaa ahdin valtakuntaan aikansa falskattuaan. Uskomatonta sen sijaan on, että lähinnä kalastus- ja hyötykäyttöön tarkoitettu alumiinivene uppoaa laituriin 200-300 käyttötunnin jälkeen niittiliitosten pettäessä.
Yhtä yllättävää on ollut lukea näiden veneiden huonoista ajo-ominaisuuksista ja kehnosta merikelpoisuudesta. Eivätkö valmistajat todellakaan kokeile prototyyppejä eri keleissä ennen sarjatuotannon aloittamista? Vai onko ulkonäkö sittenkin ainoa suunnittelukriteeri (mikä ei sekään usein kovin hääppöinen)
Jos näin on, näyttää veneenvalmistajilla olevan vielä rutkasti opeteltavaa.- babyfun
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ja onneksi joku muu sanoi sen kuin minä.
kyllähän se kellu. babyfun riittää mun itämeren risteilyille.
- veneilijä 11
Parhaat veneet mitä on ollut on Albatros 29,AMT-185 Ht.Nykyinen vene Glastron 289 GS Yllätti positiivisesti.Huonoimmat Mv-Marin 5400 Mc.Chaparral 250
- Jorgesteri
Huonoin ikinä omistamani vene oli lappilaiselle pikkujärvelle sijoitettu omavalmisteinen "lasikuitu" soutuvene (en tehnyt itse). Kiero kuin banaani, ei mennyt metriäkään suoraan, pohjassa ei ollut tyhjennystulppaa eli vedet kaatamalla pois joten laidat aivan paskana. Varmaan yli 10cm repeämiä kyljessä varsinkin hankaimien kohdalla. Lisäksi naapuri törmäsi siihen moottorikelkallaan kun vene oli kinoksen sisässä talven (ja tietysti oikein päin). Kummasti kuitenkin nelihenkinen perhe souteli sillä selän yli 80-luvulla vaikka paikkausverkko lepatti tuulessa. Ja mikä on pelastusliivi? Kaikkea hulluutta sitä on tullutkin harrastettua...
- Turha
Terhi 375, keväällä painoi 100kg ja syksyllä 450kg. Eläköön ABS ja väliin vettyvä uretaani. Ei enää koskaan mitään Terhiä, surkeita ovat nämä uudetkin, perälauta ei kestä jne. Montakohan lie valmistaja on takuuna korjannut...
- Anonyymi
Isäukko raukka, sai pettyä Terhiin sekä veneenä että koneena.
Kun lopulta uskoi, iski kätensä Evariin...
Eipä ihme että siirtyi purjeveisiin. Veli ei oppinut vaan osti Baylinerin rikkaimmillaan. En tiedä oliko siinä mitään vikaa uutena muuta kuin että velipoika kyllästyi meteliin ja suoraan ajamiseen.
Sitten tehtiin sama ratkaisu kuin isäukkokin. Purjevene.
- Antti P.
Sea ray 240 sd. Ajo-mnaisuudet on ihan hirveät. Paras on flipper 76 DC.
- cabin 73
Huomaan ettei ketjussa esiinny montaakaan Hurrican tai Raisport venettä :)
- veneellinen poju
terhi 415r. vettynyt p aska, uistelukäytössä menee. trailerin päälläkin täyttyy vedestä sateella kun ei ole pohjaroppua. ämpärimuovista tehty kiulu. sain tosin niin halvalla että käytän niin pitkään kuin kelluu mutten välitä pask aakaan.
käsittämätöntä että suomessa joka on veneilymaa suunnitellaan ja vielä jopa myydään moista roskaa.
- muoviammeet
Suomessa on paljon kaikkitietäviä veneenrakentajia, mutta ei juurikaan osaavia venesuunnittelijoita. Nekin suomalaiset venesuunnitelijat joita on, lähinnä vain piirtelevät mutteivät tee laskelmia, voisiko noita sitten jonkinlaisiksi taiteilijoiksi kutsua? Ammattikoulupohjalta on suurin osa näistä ylläolevista veneistä "suunniteltu" ihan perstuntumalta tai vanhoja muotteja muutellen . "Kuka näitä rakenteita tai hydrojuttuja oikeen laskee, ihan turhaa". No tulos on sitten se, että vene kun on vihdoin vaivalla saatu tuotantoon sitä markkinamiehet pyrkii viimeiseen asti myymään vaikka miten olisi surkea ja jopa vaarallinen tuote kyseessä. Suomalaiset veneilijätkään eivät tunnu oikein tietävän veneiden päälle ja surkeat kökötykset tuntuvat myyvän vuodesta toiseen. Usein on myös niin että uutuusvenettä pääsee ajamaan ensimmäisenä venelehtien testaajat. Tehtaat, kun eivät ole itse tehneet niin minkäänlaisia testiajoja omasta takaa. Arkhimedeen lakikin saattaa tällaiselle pitkänlinjan venemaakarille olla ihan hepreaa. Kova hinku on silti veneitä rakennella.
- Skeidaa Suomesta
Surkea laatu, suunnittelu ja ala-arvoinen työnjälki ovat suomalaisten veneiden myyntivaltteja vuodesta toiseen. Tehtaiden maksamat "testaajat" hypettävät keskeneräisyyksiä venelehdissä. Viinalla ja saunalla saa hyviä testituloksia, sehän on selvä.
- hirveetäkarmeeta
ABS-Terhi 385, vuotaa sisä-ja ulkopohjasta, ihan karmee.
- Fjordmiäs
No kun otsikko oli "huonoin omistamasi vene.." eikä "maailman huonoin vene", niin henk koht huonoin on ollut Bella 530.
Aika pienellä kulutuksella sillä pääsi menemään hieman ylimitoitetulla 50hp koneella, mutta riitti ainakin voimaa vaikka olis ollu enempikin sakkia/tavaraa kyydissä. Tätä 50hp:tä ennen kun oli 30hp ja se hyytyi aika totaalisesti, kun välillä oli mukana vaikka viisi ihmistä ja paljon tavaraa. Myös Bellan ajo-ominaisuudet loppuivat täysin kesken Turun Saaristossa. Pelkkä Airiston ylitys tuulisella säällä tuotti ainakin veneilyyn tottumattomille kyytiläisille välillä aikamoista kuumotusta.
Ihan ok tilat Bellassa kuitenkin oli sillon 18-25vuotiaana, kun sen omistin, niin nuoren parin tai parin kolmen hengen poikaporukan yöpyä. Enää en kyllä "telttailemaan" lähtisi Bellan kanssa.
Bella on varmasti ihan ok vene järvisuomen tyynemmille järville päiväveneeksi retkeilyyn ja satunnaiseen yöpymiseen, mutta saaristo tai merikäyttöön en sellaista hankkisi vaikka niitä edelleen turun saaristossakin jonkin verran näkee. Niin, ja järvillehän tuo on käsittääkseni enempi suunniteltukin.
Bellan jälkeen hommasin Fjord 19HT Wingin muutamaksi vuodeksi ja nyt viime kesänä vaihdoin Fjord 21 Weekenderiin, kaikki muu onkin sitten Fjordeissa ollut parempaa paitsi polttoaineen kulutus Bellaan nähden, kun puoliliukuva kevyt kylpyammepohja vaihtui raskaseen ja jyrkkään v-pohjaan. - Onnellinen..
isävainaalta peritty 50/60-luvun taitteen mäntylauta keskimoottoripaatti.
Wikström-2-pyttykone.
Konetta sai veivata sen kolmevarttia käyntiin.
Paatti vuoti niin paljon, että ei kestänyt pinnalla vuorokauttakaan, vettä pumppaamatta.
Että tälläinen tappaus tälläkertaa.
Nyt olen onnellinen, kun on peltivene, jossa ei kuitenkaan pressua. Tykkään vedenmättämisestä. Tulispas oikein sateinen kesä. - Bushi
Saaressa kun on mökki niin arvostan erityisesti veneessä käytännöllisyyttä, lujuuta ja kelinsietokykyä. Niinpä valintani on aina puuvene, perinteisen mallinen.
Hunoin vene näiltä näkökanteilta ever on ehdottomasti Buster. se on tyyniin järviolosuhteisiin suunniteltu, hakkaa niin perskuleesti aallokossa että näyttää kuin olisi lennossa koko "vene". Jo 50 cm allokossa Busterimiehillä tyrät rytkyy niin että heikompaa hirvittää kun vene pomppii hallitsemattoman näköisesti aaltojen päällä ja tulee alas milloin missäkin asennossa.
Toiseksi huonoin on Terhin muoviurteaani-ihmeet jotka vettyvät, menettävät jäykkyytensä, ovat huonosti ohjautuvia jne.- Anonyymi
Suurin osa alle 7 metrisistä liukuvarunkoisista kyllä paukuttaa puolen metrin aallokossa siten että ikävää on. Aliarvioit kuinka korkea aallokko tuo jo on.
- eenokki
Bushilla tyrät taitaa rytkyä ilman mitään veneilyäkään!!! Ja tuskin on saaressa mökkiäkään.Itsellä saaressa mökki suurella saimaalla ja metrin aalokossakin menty Buster ällällä niin ettei mitään ja lasti päällä, eihän se mukavaa ole millään veneellä siinä kelissä mutta jos on osaamista ja osaa sovittaa vauhdin ym.kohdilleen niin pärjää kyllä.
- Göran Orrman
Nuoruudessa tuli ajettua vm 82 busterillal missä 40hp Jammu. Toi paketti oli kova sana silloin kun muut ajeli 20 heppasilla.
Busterilla kyyti oli kovaa ryskettä, peltiluukut viilsi kädet verille, peräpeiliin tuli itsestään halkeama, tyhjennyspropun tanko ruostui poikki, niitit löystyi.
Mut bensaa paloi ja hauskaa oli! - Busterillaedelleen
Tulin hankkineeksi -91 paljon ääniä saaneen Buster R:n, jossa oli 20 Evari. Ajoin sen kovassa meressä vuotavaksi, sen jälkeen heitin "saunanträllit" pois pohjalta ja hitsautin niitit, rakensin pohjaan lisää jäykkääjiä, tein pohjalle karheasta muottivanerista lattian. Perälautaan on tehty kaksi paikkaushitsausta, toinen moottorikaivon reunaan, toinen kölin kulmaan, kun se kului puhki. Kone vaihtui 30 Jammuun jossain vaiheessa, mutta sillä vaan edelleen mennään. Siinä on sellaisia etuja, joita ei tule ajatelluksi, missä muussa 4,15 m:n veneessä voi kolme raavasta miestä seisoa samalla puolella lattiaa, niin lähellä reunaa, kun voi seisoa ja heitellä uistinta. Siikaverkoillakin tuli käytyä, 1,2 km 6 m syviä verkkoja oli kyydissä, täytyy vain osata suhteuttaa nopeus merenkäyntiin, ei aina voi ajaa kahva kaakossa.
- Simputtaja 620
Simppu tietenkin,en ole omistanut mutta joutunut ajamaan.
Ei kulje metriäkään suoraan jos joku hiukankin siirtyy veneessä.
Vasta-aallokossa vettä ryöppyää konekaivosta sisälle.
Meluisa.
Voi olla sympaattisen näköinen,sympaattisuus karisee kun sillä lähtee merelle.
- Uusi12345
Uusi quicksilver 640 ja muutkin samaa pohjaa käyttävät mallit. Helppo kääntää ympäri, n.1m sivumyötäseen tai vähintään tavarat alkaa hakemaan uutta sijoitusta katon paikkeilta, sähkötyöt on tehty todella halvalla, jokaiseen liitokseen ei ole riittänyt rahat jatkoihin vaan on solmittu toisiinsa. Positiivisia puolia on : Vasta-aaltoon tosin kulki kuin unelma (6solmun nopeudessa), kantaa erittäin suuren kuorman ja on tilava, kalastus ja sukelluskäytössä erittäin tukeva.
- Terhi Nordic
Hyvä vene muuten, vaikka abs-muovia onkin. Eniten korpeaa kun se myytiin minulle sadevesityhjentyvänä ja se ei tyhjentykään kokonaan. Esitteissä ja kaikessa materiiaalissa oli maininnat sadevesityhjentyvyydestä, mutta yllätys oli melkoinen kun kiersin pohjatulpan pois, niin veneeseen päin alkoi tulvia vettä.
Nyt alla on Rönqqvist ja sen lattia pysyy kuivana. Muutenkin parempi vene kun siinä on kölirautakin. Ajo-ominaisuudet molemmissa ihan hyvät. - Nimbus28
Terhi nordic 6020
Veneliike möi silloin kokemattomalle (v1999)nuorelle miehelle vettyneen,pohjasta puhki hankautuneen abs veneen.
Kauppaa ei saanut purettua,koska olin itse "kokemattomuuttani" hajottanut veneen.
Tämä savolainen koneliike teki sittemin konkurssin ja toisenkin.
Veneily kuitenkin pysynyt harrastuksena ja kalustoa vaihdellen uusiutumista 2-3v välein tapahtuu.
Ei kuitenkaan tuosta liikkeestä enää ja ilmeisen huonosti kauppa muutoinkin kävi! - Lenssi
Ensivene eli Buster R. Se kolina kuuluu vieläkin korvissa. Vuotava peltirumpu. Perässä 20hp Terhi joka toimi jos toimi. Yleensä ei.
Bella 4xx mikä lie. Perässä joku vanha yamaha. Yhtä korjaamista niin veneessä kuin moottorissakin. Yhdessä kesässä kasvoi hartiat ja hauikset kun tuli aika paljon soudettua.
Yamarin 540 ht 60hp yamaha. Veneenä erittäin käyttökelvoton kaikkeen ja huono ajaa jopa tyynessä. Taattua euroshopper -laatua, eli joka himmeli rikki. Oli halpa ostaa ja vaikea myydä. - ABS
Kaikkien muiden kanssa on tultu toimeen, mutta aikaisemminkin paljon ääniä saanut Terhi 375 ABS vene oli ilman muuta huonoin. Tuli perheeseen vanhusten hankkimana ja itse jouduin sitä paikkaamaan vuosittain. Kovettuneeseen muoviin tuli halkeamia sekä ulko, että sisäkuoreen. Paikka-aineisiin kului rahaa varmaan tuplasti veneen hinta, mutta säästäväisinä ihmisinä ei vanhempi ikäpolvi siitä antanut luopua. Lastenlapsetkin pääsivät osalliseksi tuosta paikkailuista, kun kalliisiin paikkasarjoihin kyllästyneenä sulattelimme Lego palikoita asetonilla halkeamiin.
Kun aika jätti vanhuksista, pääsin tuosta Terhistä eroon, mutta vielä kaatopaikalle viedessä jätemaksun suuruus hirvitti. Yöllä satanut vesi pysyi sen verran kuortrn välissä, että yhdessä köliin painoksi valetun betonin kanssa taisi maksaa liki satasen, että sain jättää kaatopaikalle. Mielelläni sen kuitenkin maksoin. - Tulipahan_vain_sanottua
Eli nyt kun joku raahasi esiin tämän vanhan ketjun niin viestien perusteella huonoimmat vennet mäyttäisivöt olevan (poislukien omavalmisteet)
1. Vanhemmat Busterit
2. Kaikki ABS Terhit
3. Bella 530
4. SunRunner
5. Bayliner
6. Loput jutuissa mainitus yksittäiskappaleet.- Mikä.ongelmana
Mikähän Baylinerissa ongelmana. Tuntuu lähinnä matran toistelemiselta kun kerran joku on sanonut, sitä toistellaan.
- New_Brunswick
Mikä.ongelmana kirjoitti:
Mikähän Baylinerissa ongelmana. Tuntuu lähinnä matran toistelemiselta kun kerran joku on sanonut, sitä toistellaan.
Varmaan ihan ok vene nykyään. Taisi olla joku 80luvun lopun mallit jota haukuttiin. Laatu ja viimeistely oli tosi huonoa silloin. On ihan eri vene 2000-> eteenpäin.
- Kendall
Parit ABS terhit oli aluksi. Ihan saatanan paskaa. Paikkaa paikan perään. Myytyä vanhaa terhiä ei saa kuin jollekin idiootille (niin, kuka se niitä ostikin...) ja niitä on yllättävän harvassa kun tarve tulee. Myös samanmerkkisestä perämoottorista on huonoa kokemusta pitkän souturetken muodossa. Moottorin onneksi pudotin väylään kun se petti toisen kerran.
Nuoruuden huumassa ostin yhden baylinerin 90-luvun lopussa. Käytiin sillosen muijan kanssa sen kesän aikana muutaman kerran vesillä ja aina jotain paskana. Lähinnä sähköt ja varusteet oli rikki koko ajan. Kone pelasi jollain lailla mutta söi bensaa aivan käsittämättömästi. 50 litraa meni hetkessä. Vittuunnuin siihen hyvin nopeasti ja sain hyvään hintaan eteenpäin. Ainoa elämäni helppo venekauppa jossa jäi jotain vähän itsellekin, eli se seuraava idiootti löytyi helposti. Muutama vuosi myöhemmin sama vene makasi erään veneliikkeen pihassa vetolaite paskana puoli-ilmaiseksi hinnoiteltuna. Silti ei löytynyt ostajaa vaikka vene makasi siellä taivasalla useamman vuoden.
Yhden halvan busterin ostin noin 10 vuotta sitten tietoisena vuoto-ongelmasta. Vissiin viikon illat paukutin niittejä ja silti vuosi enemmän kuin sedän puuvene. Jollain sairaalla tavalla se oli käytännöllinen, ruma ja toimiva. Verkoilla silloin kuljettiin sillä. Nuoriso sitten kolhi sen johonkin terävään rantakiveen ja se saatanan folio repesi. Paikkasin sikafleksillä ja pop-niiteillä ja myin pois. En voi lakata ihmettelemästä miten sitä saatanan peltivenettä arvostettiin silloin aikoinaan. Ihan saatanan paska ja kova ajaa ja hankala pitää. Pohjakin meni ties mille mutkalle kun sitä trailerille vinssattiin.
Ostinpa sitten purkkarin. Mäntylaudasta tehdyn kansanveneen eli Folkkarin. Penskana meillä oli sellainen faijalla joten olen jonnin verran purjehtimisestakin perillä. Enhän mimä sitä ostaessa tajunnut että kuinka mätä se kippo oli. Ajattelin että se kellarin haju tuli patjoista jne mutta kyllä ne oli lautoja jotka siellä haisi. Kansi vuosi sateella läpi ja sisällä tippasi useammasta paikasta muutaman kunnon vesiputouksen lisäksi. Kun siinä sitten kävi ilmi että pikku käsityötä ois pariksikin talveksi, oli pakko luovuttaa.
Niin että jos joskus ihmettelette että kuka niitä nettiveneen paskoja raatoja ostelee niin täällä on yksi _O/ - eienääalumiinia
Kellokosken valmistama 4 metrinen alumiinivene. Lommoinen, niiteistä vuotava, kömpelö ja ruma. Selkä tuli kipeäksi penkeillä kyyristellessä. Kirsikkana kakussa moottoriksi tuli hankittua neuvostoliittolainen vetrok 8 jonka kanssa sai taistella joka toinen venereissu käynnistyksen kanssa, vesipumpun läpi menevä vaihdetanko ruostui 2 kertaa kesässä kiinni ja riki oli avattava sitä hommaa varten.
Kaikkea sitä tuli ostettuakin nuorempana rahapulassa kun vesille teki mieli. Traumaattinen kesä muistoissani tuo kellokoski/vetrok-kesä. Lahjoitin sen kaukaiselle tutulle seuraavana talvena ja ostin itselle myöhemmin eri tyyppisen veneen.- Vituttaa_vieläkin
Vastaava alumiininen Kello-paska joskus aikoinaan ja perässä 9.9 läskipää Johnson amerikanihme. Vene oli kamala ajaa tai edes soutaa, vuosi aina jostain, ja Jonssoni jatkuvasti hajalla. Aivan täyttä p-a-s-k-a-a!
Sen jälkeen ei ole ollut alumiinivenettä eikä jonssonin paskaläjiä.
- Ihaniteteinlammari
Täällä taas mielenkiintoisia kommentteja itse tehdyistä ja omavalmiste veneistä. Tuli tekaistua 6 metrinen perämoottorivene, uudella 60hv koneella.
Miten Te, arvoisat asiantuntijat jotka arvostelette omavalmiste-veneiden tekijöitä, kiinnittäisitte perämoottorin veneeseen. Pulteilla tietysti perälaudan läpi, mutta laittakaapa seikkaperäinen selostus :) - Anonyymi
RS Buster on ehdottomasti huonoin vene jonka olen omistanut. Ei juurikaan ollut säätä, että se ei olisi ryskyttänyt ja samalla heittänyt vettä takapenkillä istuvien päälle. Eden jatkuva trimmillä säätö ei tuohon auttanut. Liian matalat laidat ja muihin saman kokoisiin verrattuna onnettomat ajo-ominaisuudet. 10 vuotta ajelin lasikuitupaatilla tuon jälkeen. Nyt on taas Buster, mutta isompi, korkeammilla laidoilla ja keskipulpeteilla. Meno on kuin vertaisi rautakautta digiaikaan.
- Anonyymi
Noh... mitäs tuohon sitten vastaisi kun huonoin omistamani vene ei ole huono... vikoja niissä on kaikissa tietysti ollut mutta kaikki hyviä omalla tavallaan silti.
- Anonyymi
Buster vie bensaa ihan tajuttomasti ja kanssaveneiljät pui nyrkkiä. Joku tullut sanomaan, että tekee muka isoa aaltoa vaikka vene on pieni ja ajan hissukseen 7-10 solmua, en ymmärrä mitä valittamista siinä on.
- Anonyymi
Perheessä ehdottomastikkin huonoin vene on kumma kyllä ollut Turun Veneveistämön valmistama "Ahven". Jonkinlainen yritelmä sarjatuotantona tehtävästä lasikuituisesta tasaperäisestä moottorisoutuveneestä. Kauheuden kruunasi siinä oleva Terhi perämoottori. Ahven oli kummallinen vetelä viritelmä ilman kunnollisia jäykisteitä, materiaalipaksuudet olemattomia. Vene oli turvattoman tuntuinen kaikenlaisessa säässä.
Omissa veneissä ei oikeastaan hirveän huonoa sitten ole ollutkaan, mutta jos joku pitää nimetä niin Nordic 79 joka oli malliuudestuksessa pilattu lisäämällä perän kantavuutta, kummallisilla sivuille lisätyillä pullistuksilla. Olihan se perä kantava kun jokainen takaa tullut aalto sai perästä otteen ja käänsi venettä pois kurssilta. Kyllä Nordicilla silti pärjäsi monenmoisessa kelissä kun otti vauhtia pois ja "hautasi" perän syvälle veteen, niin sai kiemurtlun kuriin. - Anonyymi
Mikä on huonoin aloittajan omistama vene gallup?
- Anonyymi
Totta, lähes kaikki vastaukset on kirjoittanut nimimerkki "anonyymi"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, lähes kaikki vastaukset on kirjoittanut nimimerkki "anonyymi"
Siinä tuli taas yksi nimimerkki "anonyyymin" kommenttti lisää. ja tässä tulee yksi lisää, totta.
- Anonyymi
No onpa omituinen ketju. Haukutaan Bustereita, joita satamat ovat kuitenkin täynnä.
Oma 80-luvun RS Buster soi ja kukkuu, yhteysveneenä ja kalastuskäytössä, hyvin toimii, hienosti sille rahalle vastinetta, jolla se 80-luvulla hankittiin. Konekin on alkuperäinen Mercury.- Anonyymi
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä….
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101236Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 60827