Suolattoman talven kokemuksia ja ajatuksia

suolaton

Kasailin tässä kuluvan talven kokemuksiani liikenteessä tähan mennessä.
Mitä pitemmälle ollaan saatu nauttia arktisesta ilmastosta, sitä enenevässä määrin olen havainnut
muiden tienkäyttäjien maltistuneen liikenteessä, ajonopeudet ovat hiukan laskeneet,
turvavälit ovat kasvaneet ja ennakointikin tainnut lisääntyä. Mutta miksi näin on päässyt käymään juuri tänä talvena?

Väitän vakaasti että autoilijat ovat tainneet tottua siihen ettei jatkuvasti yritetä keinotekoisesti luoda kesäkeliä talven keskelle,
hyvä, näin asian pitäisikin olla ja suolauksen loppua suomesta kokonaan.
En ole ikinä nähnyt siinä mitään järkeä että tuhlataan järkyttäviä määriä rahaa asiaan jonka voisi
myös lopettaakin, moni pienituloinen tai vähävarainen osaisi todenäköisesti ja nopeastikin keksiä niillekin rahoille käyttöä, ja samalla ympäristö säästyisi. Vai voisiko niillä rahoilla kunnostaa tieverkkoa ihan oikeastikin?
Mikäli suolaaminen lopetettaisiin kokonaan, syntyisi siitä säästöä monilla eri tavoilla esim. ajoneuvojen ruostuminen loppuisi käytännössä miltei kokonaan, ajonopeudet laskisivat jolloin vähenee myös polttoaineen kulutus. Näin ollen sekä liikenne- että ajoneuvojen turvallisuus parantuisi, joka taas näkyisi hoito kustannuksissa pienempinä määrinä vakavasti loukkaantuneita tai kuolleita. Onko sinne joka paikkaan aina niin hirveä hoppu, ettei voida käyttää kelin ja/tai olosuhteiden mukaisia ajonopeuksia? onhan se tietysti ikävää jos joutuu ajamaan 50-60km/h hitaammin, mutta toisaalta itse ainakin herään ja lähden matkaan aikaisemmin, mikäli sittenkin myöhästyn, samapa tuo, ainakin pääsin turvallisesti perille.

Voisi tuloksena tietysti olla onnettomuustilastoissa piikki parina seuraavana vuonna,
mutta sen jälkeen uskoisin ihmisten oppineen ja ymmärtäneen omaisuutensa arvon, ellei peräti ihmishenkienkin arvon.
Sekä sen kuinka talvella ajetaan talvikelissä turvallisesti.

Jos suolaaminen lopetettaisiin...
Syksyisin voisi ihmisten mielestä järkevää alkaa jo hyvissä ajoin varustamaan ajoneuvoja talvea varten, kuten vaihtamaan renkaita yms.
sillä koska tahansa saattaisi olla suolan puuttuessa liukasta töihin lähdettäessä, talvi yllätti jne..

Samaan aikaan suolan käytön lopettamisen kanssa kun tehtäisiin vielä muutoksia eri käytäntöihin,
niin parissa vuodessa muuttuisi moni asia paremmaksi, seuraavat ajatukset liittyvät asiaan, vieläpä aika tiivisti jos tarkemmin asiaa ajattelee.

Sekä ajoneuvon että kuljettajan yleiskunnon pitäisi olla ratkaisevammassa roolissa,
kun vakuutusyhtiöissä lasketaan liikenneonnettomuuksien korvauksia.
Tarvittaisiin selkeä laki joka voisi velvoittaa liikenneturvallisuutta vaarantaneen korvaamaan vahinkonsa itse, riippumatta siitä oliko kaskoa tai ei.
Esimerkkinä mainittakoon:

Näkyvyys - ihmiset jotka tahallaan tai oman piittaamattomuuden vuoksi asettavat muita tienkäyttäjiä vaaraan, jättämällä ajoneuvon kunnollisen puhdistamisen tai näkyvyyteen liittyvien laitteiden toiminnan varmistamisen ennen ajoon lähtemistä.

Perässä roikkujat - tiedän että "peräänajaja maksaa -käytäntö" on olemassa, mutta eihän minkään vakuutuksen pitäisi korvata oman autosi vahinkoja jos tahallaan aiheuttaa peräänajon ajamalla liian lähellä? korvaako kotivakuutuskaan jos sytytät talon tahallasi? -ei.

Ylinopeutta ajavat - tarvitseeko edes perustella? enkä tarkoita nyt "tavallista" 0-8km/h ylinopeutta, vaan tahallista.

Näin ainakin osalle kansalaisista saattaisi nousta pintaan oman omaisuuden suojeleminen,
"kyllä kasko korvaa" ajattelun sijaan, loputhan ajelee kuitenkin hälläväliä asenteella, teki niin tai näin.
Vakuutuksissa pitäisi myös huomioida nykyistä selkeämmin, niin alttius onnettomuuksille - joka nostaisi maksuja tuntuvasti,
kuin myös maksuja alentavasti, niiden osalta jotka eivät ole olleet osallisena tai syyllisenä onnettomuuksiin.
Edellämainitut esimerkit ja suolauksen poistaminen yhdessä, olisivat hyvä lähtökohta paremalle liikennekulttuurille, ties minkälaisia lieveilmiöitä se voisi tuoda ajan myötä tullessaan, voisiko joku ottaa turvallisen ajotavan omakseen ja hyödyntää sitä vaikka kesälläkin??

Rekkamiehet tms. - kyllä pysyy isokin auto tiellä kun on ajonopeus suhteutettu vallitseviin olosuhteisiin,
kännykkä on pois korvalta ja jalka pois kojetaululta - tiedän, koska olen itsekin raskaankaluston kuljettaja ( 1.000.000km).
Lumiketjuilla, ketjulevittimillä ja/tai hiekkasirottimella pärjää vallan hyvin, ja on ne päivät oikeati vähissä jolloin jumiin jäädään, ja silloinkin paikkana yleensä taajama, jossa tienpinta on aiemman suolauksen tai autojen renkaissa kulkeutuneen suolan sulattaman lumen/jään jäätyminen.

Erimieltä olevat, perustelkaa jos olen mielestänne täysin väärässä jossain asiassa, luen mielelläni muidenkin mielipiteitä, (&/%(&/%"-tyyliset ja asiaan muutenkin kuulumattomat /asiattomat viestit voi jättää kirjoittamatta.

8

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

      Edellisen kerran on tarvinnut suolata 30.12 ja nyt sitten tänä aamuna. Suunnilleen samaan aikaan kun postittelit viestiäsi.

      Mitäpä tuosta muuta voi olla kuin samaa mieltä: pakkasella ei suolaa tarvita, koska kitkaa on muutenkin riittävästi.

      • sisu480

        tienhoito nimittäin, vaadittu laatutaso saadaan suolan käytöllä halvemmalla kuin muuten ja suolan käyttö eiku lisääntyy vaan koko ajan näissä hoitourakoissa että jäis jotain katetta urakoitsijalle. (kilpailu)
        ne suolakiintiöiden ylityksistä saatavat sakotkin tulee halavemmaks kuin lisätä aurauskertoja ja höyläystä,
        pitäähän sitä viherpiiperoiden mieliksi jotain sanktioita olla joita voi tiehallinto tiedotusvälineissä esitellä.


    • R-142 BPT

      Suolaus on todellakin järjetöntä hommaa, siinä ei tällä hetkellä ole mitään tolkkua. Vitutuskäyrähän siinä vain nousee kun paska lentää ja turvallisuus riskihän se on muutenkin, kun ei välillä meinaa vahvallakaan lasinpesunesteellä lähteä paskakalvo lasista ja autosta on aina talven jäljiltä takajarrupalat jumissa jne... Täällä PK-sudulla nämä idioootit levittää suolan lumen päälle ja sehän on tosi niljakasta ajaa, kun pelkkä auraus riittäisi ...No tiedä nyt pitäskö kaskoa lopettaa, mutta jos tuo tunarointi tulee tavaksi niin pitäs laittaa talviajokielto sellaiselle kuljettajalle...Toinen mikä voitas lopettaa, on työsuhdeautoilu, siellä se varmaan on niin että ollaan paljon välinpitämättömiämpiä, kun ei ole itsellä rahaa kiinni kalustossa eikä vakuutuksissa... eli tästähän tulee mieleen, että vaakuutushan pitäs laittaa ajokorttikohtaiseksi!
      Aika ala-arvoistahan tuo tienhoito on muutenkin ja varmaankin kilpailutuksen takia, mutta sinnehän pitäs laittaa ehdoksi kuinka se tie pitää hoitaa ja valvooko noita kukaan muutenkaan esim viime vuoden puolella seurasin Korson korkeudella kun oli oikein järjenjättiläset vauhdissa; ensin tuli aura-auto joka auras enimmät lumet ja levitti samalla suolaa ja heti perässä toinen pölvästi joka auras sen kaiken pois (molemmat olivat yksityisiä autoiliojoita) meneppä itse kippaamaan suola kuorma ojanpenkalle, niin olt todennäköisesti syytteessä ympäristörikoksesta...Vaan eipä aina ole järkeä aurauksessakaan esim. tie on suhkot lumeton ja "ajourat" paljaat vain pientareella lunta, no sitten tulee auraaja kaikessa viisaudessaan ja auraa...nooh tuleehan pientareesta leveämpi, tosin onpahan kaistakin lumetettu/levitetty lumet ja vielä kun on kunnon urat ja ne täytetty lumella ja perään vielä suolaa niin avot...

      • suolaaa

        Vittu kun joka paikka on täynnä loskaa, ei ymmärrä miksi hyvä talvinen keli piti pilata suolaamalla.


      • Sohvatiikeri
        suolaaa kirjoitti:

        Vittu kun joka paikka on täynnä loskaa, ei ymmärrä miksi hyvä talvinen keli piti pilata suolaamalla.

        Oisko tuolla lauhtumisella ollut jotain osuutta?


      • suolaton

        Olen tässä jo vuosien ajan seuraillut satunnaisesti televisiosta, brittiläisiä hörhö edellä ja poliisi perässä -ohjelmia. Siellä oleva ajokortin virhepistejärjestelmä ja kuljettajan henkilökohtainen vakuutus kuulostaa kaiken muun brittihömpän ohella varsin fiksulta.
        Sellaisenaan en sitä järjestelmää meille edes ehdota, kun en sikäläisiä pykäliä tunne juuri lainkaan, mutta ideana ja meikäläisittäin viilattuna se voisi rauhoittaa meilläkin liikennettä, kun jokaisella tulisi olla henkilökohtainen vakuutus ajoneuvosta riippumatta, ja jokainen joutuisi itse maksumieheksi jos töppäilee. Sitten se pisteytys, riittävästi kun on pikkurikkeitä kertynyt, ajokortti tai ajo-oikeus pois poliisin tai tuomioistuimen määräämäksi ajaksi. Toimisi varmasti parempana pelottimena kuin mikään tämän hetkisen järjestelmän sanktiouhka, koska tällä hetkellä ei periaatteessa ketään edes valvota, satunnaisia valvontaiskuja lukuunottamatta. Toistuvasti turvavöittä ajamisesta, toistuvista ylinopeuksista tai vaikkapa kroonisesta vilkun käyttämättä jättämisestä, rapsahtaisi aina kiinni jäädessään x määrä pisteitä tilille, voisi silloin jokainen miettiä omaa liikennekäyttäytymistään, sekä ajokortin ollessa hyllyllä, kuinka toimia tulevaisuudessa ettei sama toistuisi.

        Muuten... ulkona -10´c pakkasta, aurinko paistaa ja on sininen taivas... olipas mukavaa käydä ajelemassa kun tiet lumisia ja puhtaan valkoisia, on vain ajan kysymys koska pääsevät pilaamaan senkin suolansa kanssa.

        Nyt varmasti monella nousi selkäkarvat pystyyn ja meni kahvi väärään kurkkuun, mutta ajatelkaapa asiaa objektiivisesti! Mikäli noudatat sääntöjä, jatkat matkaa, mutta jos asenteesi on välinpitämätön ja päähäsi kasvaa pirunsarvet aina kun lähdet liikenteeseen, tulee pistetili täyteen ja jäähy odottaa.


      • katsonut
        suolaton kirjoitti:

        Olen tässä jo vuosien ajan seuraillut satunnaisesti televisiosta, brittiläisiä hörhö edellä ja poliisi perässä -ohjelmia. Siellä oleva ajokortin virhepistejärjestelmä ja kuljettajan henkilökohtainen vakuutus kuulostaa kaiken muun brittihömpän ohella varsin fiksulta.
        Sellaisenaan en sitä järjestelmää meille edes ehdota, kun en sikäläisiä pykäliä tunne juuri lainkaan, mutta ideana ja meikäläisittäin viilattuna se voisi rauhoittaa meilläkin liikennettä, kun jokaisella tulisi olla henkilökohtainen vakuutus ajoneuvosta riippumatta, ja jokainen joutuisi itse maksumieheksi jos töppäilee. Sitten se pisteytys, riittävästi kun on pikkurikkeitä kertynyt, ajokortti tai ajo-oikeus pois poliisin tai tuomioistuimen määräämäksi ajaksi. Toimisi varmasti parempana pelottimena kuin mikään tämän hetkisen järjestelmän sanktiouhka, koska tällä hetkellä ei periaatteessa ketään edes valvota, satunnaisia valvontaiskuja lukuunottamatta. Toistuvasti turvavöittä ajamisesta, toistuvista ylinopeuksista tai vaikkapa kroonisesta vilkun käyttämättä jättämisestä, rapsahtaisi aina kiinni jäädessään x määrä pisteitä tilille, voisi silloin jokainen miettiä omaa liikennekäyttäytymistään, sekä ajokortin ollessa hyllyllä, kuinka toimia tulevaisuudessa ettei sama toistuisi.

        Muuten... ulkona -10´c pakkasta, aurinko paistaa ja on sininen taivas... olipas mukavaa käydä ajelemassa kun tiet lumisia ja puhtaan valkoisia, on vain ajan kysymys koska pääsevät pilaamaan senkin suolansa kanssa.

        Nyt varmasti monella nousi selkäkarvat pystyyn ja meni kahvi väärään kurkkuun, mutta ajatelkaapa asiaa objektiivisesti! Mikäli noudatat sääntöjä, jatkat matkaa, mutta jos asenteesi on välinpitämätön ja päähäsi kasvaa pirunsarvet aina kun lähdet liikenteeseen, tulee pistetili täyteen ja jäähy odottaa.

        samoja ohjelmia melko usein henkilön matka päättyy siihen paikkaan kun auto takavarikoidaan


      • suolaa
        katsonut kirjoitti:

        samoja ohjelmia melko usein henkilön matka päättyy siihen paikkaan kun auto takavarikoidaan

        Typerää että piti suolata, kun lämpötila vähän laski pariin pakkasasteeseen olisi kannattanut antaa teiden olla lumisia, kun ensiviikolla taas kylmenee, eikä poistaa sitä lunta/polanteita tieltä.
        Nyt mittari näytää taas jo miinus 7 täälläpäin.
        Sinäänsä suolauksessa ei ole mitään vikaa kun se tehdään nollakellissä, mutta ei pitäisi tehdä pakkasella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1748
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe