Jos tupakkatuotteiden myynti kiellettäisiin

54

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uk-ko

      koska lopettaminen on kovasti ajatuksissa muutenkin. Osa opettaisi, osa ei. Kansanterveyden kannalta tupakan kriminalisointi olisi varmaan hyvä asia.

      Miellyttävä ajatus, että tupakkatuotteiden myynti kiellettäisiin, mutta kotitarveviljely sallittaisiin. Puutarhaharrastus saisi uutta, rikastavaa sisältöä, kuten se viime aikoina saanut muidenkin päihdekasvien viljelystä. Netti toimii merkittävänä lähteenä tämänkin harrastuksen edistämisessä.

      • muumi-Iäppäri

        .


      • uk-ko
        muumi-Iäppäri kirjoitti:

        .

        Mun 5 kt yhteydellä ei katella youtube-linkkejä.

        Mutta jos tupakkatuotteiden myynti kiellettäisiin, niin mitä se vaikuttaisi kannabiksen käyttöön? Ei mitään. Eihän sitä ole edes pakko käyttää polttamalla.


      • muumi-Iäppäri
        uk-ko kirjoitti:

        Mun 5 kt yhteydellä ei katella youtube-linkkejä.

        Mutta jos tupakkatuotteiden myynti kiellettäisiin, niin mitä se vaikuttaisi kannabiksen käyttöön? Ei mitään. Eihän sitä ole edes pakko käyttää polttamalla.

        ILMAISEKSI


    • lottamari

      olen aivan varma, että he ryhtyisivät itse viljelemään tupakkaa :)

      • tupakoitsijat ryhtyisivät itse kasvattamaan tupakkaa ja...

        "Mitä seurauksia sellaisella toiminnalla voisi olla?"

        MarttyyriMallari-TTt


      • lottamari
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        tupakoitsijat ryhtyisivät itse kasvattamaan tupakkaa ja...

        "Mitä seurauksia sellaisella toiminnalla voisi olla?"

        MarttyyriMallari-TTt

        ainakin sellainen seuraus, että he eivät pääsisi itse eroon tupakasta ja voi olla, että ryhtyisivät myös myymään satoaan eteenpäin :D


      • lottamari kirjoitti:

        ainakin sellainen seuraus, että he eivät pääsisi itse eroon tupakasta ja voi olla, että ryhtyisivät myös myymään satoaan eteenpäin :D

        juuri noin siinä varmasti kävisi, ainakin ajan mittaan.

        "Tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun sain fiksun vastauksen"

        MarttyyriMallari-TTt


      • lottamari
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        juuri noin siinä varmasti kävisi, ainakin ajan mittaan.

        "Tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun sain fiksun vastauksen"

        MarttyyriMallari-TTt

        sen verran riippuvuutta aiheuttava tapa ettei siitä oikein eroon pääse :)


    • Suomalainen on lainkuuliainen kansalainen. Eihän kukaan pyöräile ilman kypärää tai kävele päin punaisiakaan, koska se on kiellettyä. Mutta jos sama logiikka ei toimisikaan tupakan kanssa, niin moni pienituloinen voisi hankkia verottomia lisätuloja tupakan kotikasvatuksella ja myynnillä. Muutenkin olisi mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuisi, kun raja-aita tupakan ja pilven väliltä poistettaisiin...

      • tupakka ja marihuana ovat hieman eri asioita. Näin olen kuullut jostain.

        "Tuo on kyllä totta, että ihmiset ryhtyisivät omavaraiseksi hankkiakseen sen mitä he haluavat ja tarvitsevat"

        MarttyyriMallari-TTt


      • MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        tupakka ja marihuana ovat hieman eri asioita. Näin olen kuullut jostain.

        "Tuo on kyllä totta, että ihmiset ryhtyisivät omavaraiseksi hankkiakseen sen mitä he haluavat ja tarvitsevat"

        MarttyyriMallari-TTt

        Toinen on laiton aine ja toinen ei tällä hetkellä ole. Entä jos molemmat olisivat laittomia, niin eikö ero hämärtyisi? Noin muutenkin mielestäni typerät kiellot vain yllyttävät ihmisiä yleiseen kansalaistottelemattomuuteen, enkä ole vielä keksinyt, kenen etu se olisi.


      • uk-ko
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Toinen on laiton aine ja toinen ei tällä hetkellä ole. Entä jos molemmat olisivat laittomia, niin eikö ero hämärtyisi? Noin muutenkin mielestäni typerät kiellot vain yllyttävät ihmisiä yleiseen kansalaistottelemattomuuteen, enkä ole vielä keksinyt, kenen etu se olisi.

        päästä yhteisymmärrykseen siitä, mikä kielto on typerä ja mikä ei ole :-)


      • uk-ko kirjoitti:

        päästä yhteisymmärrykseen siitä, mikä kielto on typerä ja mikä ei ole :-)

        Sellainen kielto on typerä, mitä suuri joukko ihmisiä ei miellä järkeväksi ja jättää noudattamatta. Eli juuri sellainen, mikä heikentää yleistä lainkuuliaisuutta. Tosin mielipiteitä mahtaa olla yhtä paljon kuin ihmisiäkin.

        Minusta 30-luvun viinanmyyntikielto on hyvä esimerkki asiasta. Viinaa sai ostaa tai pystyi itse valmistamaan vaivattomasti, kielto ei ihmisiä pelottanut ja valtio menetti verotulot. Niin kävisi tupakankin kanssa, joten sen kieltäminen tuskin on kovin ajankohtaista.


      • kirpela
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Sellainen kielto on typerä, mitä suuri joukko ihmisiä ei miellä järkeväksi ja jättää noudattamatta. Eli juuri sellainen, mikä heikentää yleistä lainkuuliaisuutta. Tosin mielipiteitä mahtaa olla yhtä paljon kuin ihmisiäkin.

        Minusta 30-luvun viinanmyyntikielto on hyvä esimerkki asiasta. Viinaa sai ostaa tai pystyi itse valmistamaan vaivattomasti, kielto ei ihmisiä pelottanut ja valtio menetti verotulot. Niin kävisi tupakankin kanssa, joten sen kieltäminen tuskin on kovin ajankohtaista.

        näemmä kompata.


      • uk-ko
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Sellainen kielto on typerä, mitä suuri joukko ihmisiä ei miellä järkeväksi ja jättää noudattamatta. Eli juuri sellainen, mikä heikentää yleistä lainkuuliaisuutta. Tosin mielipiteitä mahtaa olla yhtä paljon kuin ihmisiäkin.

        Minusta 30-luvun viinanmyyntikielto on hyvä esimerkki asiasta. Viinaa sai ostaa tai pystyi itse valmistamaan vaivattomasti, kielto ei ihmisiä pelottanut ja valtio menetti verotulot. Niin kävisi tupakankin kanssa, joten sen kieltäminen tuskin on kovin ajankohtaista.

        kun itse viittasit esim. punaisia päin kävelyyn. Olisiko lainsäädännön hyvä lähtökohta katsoa, mitä ihmiset tekevät ja sallia se - ja katsoa mitä he eivät tee ja kieltää se?

        Eli yksilön valinnanvapaus vastaan valtion huolehtiva kontrolli.


      • uk-ko kirjoitti:

        kun itse viittasit esim. punaisia päin kävelyyn. Olisiko lainsäädännön hyvä lähtökohta katsoa, mitä ihmiset tekevät ja sallia se - ja katsoa mitä he eivät tee ja kieltää se?

        Eli yksilön valinnanvapaus vastaan valtion huolehtiva kontrolli.

        Moni, tosin kuin minä, uskoo valtion huolehtivaan kontrolliin. Minä uskon tähän nykyiseen kirosanaan, yksilönvapauteen ja vastuuseen. Yksilönvastuu tässä onkin oikeastaan se ydinasia, ei niinkään vapaus.


    • kirpela

      monenkaan lopettavan, mutta rikostilastot singahtaisivat taivaisiin ja Suomi "pääsisi" maailmankartalle.

    • Koska meillä menestyy avomaalla Rustica ja Virginiana vaatii kasvihuoneen, on luultavaa että ensin yritettäisiin taas kasvattaa Rusticaa (siis kessua) mutta koska sen maun kerrotaan olevan aika kamala, siirtyisi osa pian Virginianan kasvatukseen. Luultavasti kuitenkin kaikki tuo viljelys olisi aika vähäistä ja lähes kaikki nikotiiniriippuvaiset siirtyisivät laastareihin ja purukumiin.

      Tosin ongelma on kohta hoidettu, sillä nikotiinin vastainen rokote on kohta valmis. Rokotettu ei saa nikotiinista minkäänlaisia psyykkisiä vaikutuksia ja käyttö loppuu. Suosittelen rokotusta pikkulapsien yleiseen rokotusohjelmaan.

      • Nikotiini aiheuttaa fyysistä riippuvuutta, joten ei ole kyse vain psyykkisistä vaikutuksista.


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Nikotiini aiheuttaa fyysistä riippuvuutta, joten ei ole kyse vain psyykkisistä vaikutuksista.

        Mutta psyykkinen ja myös fyysinen riippuvuus loppuu kun nikotiini ei enää pääse aivoihin.
        Pakko loppua, sillä lisää ei enää tule.


      • buddy-love kirjoitti:

        Mutta psyykkinen ja myös fyysinen riippuvuus loppuu kun nikotiini ei enää pääse aivoihin.
        Pakko loppua, sillä lisää ei enää tule.

        Juttusi kuulosti vähän samalta kuin teinipojan kertomus panemisesta, vaikka ainoa kokemus alastomasta naisesta on näyttöpäätteen ruudulta. ;-)


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Juttusi kuulosti vähän samalta kuin teinipojan kertomus panemisesta, vaikka ainoa kokemus alastomasta naisesta on näyttöpäätteen ruudulta. ;-)

        Polttaminen ei ole loogista toimintaa.
        En ole koskaan edes kokeillut.


      • buddy-love kirjoitti:

        Polttaminen ei ole loogista toimintaa.
        En ole koskaan edes kokeillut.

        Vaan ei ole moni muukaan ihmiseloon kuuluva tekeminen ja silti niitä tehdään laajassa mitassa kaikissa kulttuureissa. Että sikäli vastauksesi oli epälooginen. ;-)


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Vaan ei ole moni muukaan ihmiseloon kuuluva tekeminen ja silti niitä tehdään laajassa mitassa kaikissa kulttuureissa. Että sikäli vastauksesi oli epälooginen. ;-)

        Että bottina kaikki inhimillisyyteni on täysin simuloitua, eikä vaikutelma ole siksi aina ihan täydellinen. Logiikkassa ei kuitenkaan ole mitään simuloitua tai vajavaista.


    • Fr.Fionatar

      usko että lopettaisivat, salaa tupakointi voisi tehdä siitä tavasta vielä houkuttelevamman.

      • En usko, että minäkään olisin aloittanut, jos se luvallista olisi ollut. Kielletyn hedelmän maku voitti jopa tupakan karvauden kapinoivan teinipojan päässä. Ei ne mummolta saadut omenatkaan olleet yhtä hyviä kuin naapurin puusta varastetut.


    • Mä ainakin lopettaisin!! Tuskin kaikki sitä tekisivät, mutta jotkut valitut ainakin :)

      Suomessa jos tupakan myynti loppuisi niin ihmiset varmaan hakisivat sitä ulkomailta. Samaan syssyyn pitäisi siis tupakanpolttaminenkin kieltää, se tuottaisi jo jotain tulosta.

      • ...

        Lopettaisin. En jaksaisi vaivautua hakemaan tupakkaa ulkomailta. Helpon saatavuuden takia moni jatkaa polttamista, mutta ei se niin addiktoivaa ole ettei siitä eroon pääse jos sitä ei helposti saa.


      • ... kirjoitti:

        Lopettaisin. En jaksaisi vaivautua hakemaan tupakkaa ulkomailta. Helpon saatavuuden takia moni jatkaa polttamista, mutta ei se niin addiktoivaa ole ettei siitä eroon pääse jos sitä ei helposti saa.

        Se on ihan totta, tupakoinnin lopettaminen ei lopulta ole niin vaikeeta kun asian oivaltaa.. Sen helppo saatavuus just tekee "sortumisen" helpoksi jos hetkeksikin ajattelee antavansa itselleen luvan yhteen tupakkaan. Kun koko aski on siinä, se on vähän kiusallista jättää siihen kun tupakkaa tekee taas mieli..

        Ihmettelen miksi pienet askit lopetettiin kokonaan. Olis kivempi poltella niitä ja rajoittaa polttamista sitä kautta. Ehkä parasta olis kuitenkin lopettaa kokonaan :/ Miksei Suomi voi tulla puolitiehen vastaan, kyllä kaikki muu huume kielletään.


      • en polta
        ... kirjoitti:

        Lopettaisin. En jaksaisi vaivautua hakemaan tupakkaa ulkomailta. Helpon saatavuuden takia moni jatkaa polttamista, mutta ei se niin addiktoivaa ole ettei siitä eroon pääse jos sitä ei helposti saa.

        terveyshaitat ovat kiistattomat. Keuhkosyöpä on varmaan karmaisevin kohtalo? Kannatan tupakan poistamista myynnistä. Miksi myrkkyä myydään? Ei mitään järkeä.

        Tupakoitsijat haisevat pahalta :(


      • en polta kirjoitti:

        terveyshaitat ovat kiistattomat. Keuhkosyöpä on varmaan karmaisevin kohtalo? Kannatan tupakan poistamista myynnistä. Miksi myrkkyä myydään? Ei mitään järkeä.

        Tupakoitsijat haisevat pahalta :(

        Kaikkein pahinta on varmaan ihmisten halveksunta ja tajuaminen, että pilaa omaa terveyttään. Ainakin siinä kohtaa, kun terveys on virallisesti pilalla tavalla tai toisella, siihen asti me tupakoitsijat ollaan immuuneja tupakan myrkylle.. Mitä yhdestä keuhkosyövästä kun rahaa palaa tonneja ja yleiskunto on huono, haisee ja ei voi olla rento kun tarvii vaan röökiä polttaa :/


      • Toljake
        alruna kirjoitti:

        Se on ihan totta, tupakoinnin lopettaminen ei lopulta ole niin vaikeeta kun asian oivaltaa.. Sen helppo saatavuus just tekee "sortumisen" helpoksi jos hetkeksikin ajattelee antavansa itselleen luvan yhteen tupakkaan. Kun koko aski on siinä, se on vähän kiusallista jättää siihen kun tupakkaa tekee taas mieli..

        Ihmettelen miksi pienet askit lopetettiin kokonaan. Olis kivempi poltella niitä ja rajoittaa polttamista sitä kautta. Ehkä parasta olis kuitenkin lopettaa kokonaan :/ Miksei Suomi voi tulla puolitiehen vastaan, kyllä kaikki muu huume kielletään.

        kieltää ainakin siksi että ne olivat nuorten suosiossa.


      • ...

        Voi kuulostaa aika omituiselta, mutta mun mielestä tupakan myyminen pitää lopettaa, ei kieltää sen polttamista. Pelkästään polttamisen kieltäminen aiheuttaa vihaa ja kiukkua ja "Poltellaan ihan piruuttamme" -asennetta.


      • Toljake
        ... kirjoitti:

        Voi kuulostaa aika omituiselta, mutta mun mielestä tupakan myyminen pitää lopettaa, ei kieltää sen polttamista. Pelkästään polttamisen kieltäminen aiheuttaa vihaa ja kiukkua ja "Poltellaan ihan piruuttamme" -asennetta.

        Joo'o, myyminen kielletty, mutta polttaminen sallittu... Vois toimiakin, matkailualakin repeis riemusta. Tietty valtio sitten pelkäis että mitähän scheissea maahan tuodaan...


      • ...
        Toljake kirjoitti:

        Joo'o, myyminen kielletty, mutta polttaminen sallittu... Vois toimiakin, matkailualakin repeis riemusta. Tietty valtio sitten pelkäis että mitähän scheissea maahan tuodaan...

        Ehkä aluksi voisi niinkin olla, mutta muutaman vuoden kuluttua suurin osa tupakoitsijoista lopettaisi tupakoinnin. Eikä niin moni sitä aloittaisi.

        Nykyään esim. sätkäpapereiden tuonti on varmaan monelle hyvä bisnes. Pelkkää paperia, mutta niin tuottoisaa.


      • Toljake
        ... kirjoitti:

        Ehkä aluksi voisi niinkin olla, mutta muutaman vuoden kuluttua suurin osa tupakoitsijoista lopettaisi tupakoinnin. Eikä niin moni sitä aloittaisi.

        Nykyään esim. sätkäpapereiden tuonti on varmaan monelle hyvä bisnes. Pelkkää paperia, mutta niin tuottoisaa.

        Niin, kyllä sen tupakoinnin hankaloittaminen aika monen saisi lopettamaan. Moni heräis varmaan todellisuuteen kun nortit loppuis ja seuraavia sais kylmä hiki otsalla metsästää pari päivää.

        Sätkäpaprut on tosiaankin hyvä bisnes, olleet pidempäänkin, on sellaisia tuttuja jotka ainakin teki niillä säännöllisesti tiliä satasia kuussa.


    • Toljake

      kun useimmat muutenkin haluis lopettaa, mutta omista syistään ei sitten onnistu tai ees yritä.

      Itteeni on aina häirinnyt rajusti valtion kaksinaismoraali, kun toisaalla kehotetaan ihmisiä lopettamaan ja saarnataan terveyshaitoista, etenkin niistä yhteiskunnalle aiheutuvista kuluista, mutta samaan aikaan toisella kädellä tarkasti lasketaan paljonko tupakkiveroa pitää nostaa ettei myynti laske, eli tulot kasvavat. Se on aika erikoista ajattelua kun sillä ajattelijalla olisi valta tehdä muunkinlaisia päätöksiä. Etenkin kun ne arvioidut vuosittaiset kulut terveyshaitoista yhteiskunnalle taisivat olla useamman miljardin luokkaa, mutta ellen väärin muista, niin tupakkiverot yhteensä tuottavat vuosittain valtiolle reilusti alle miljardin. Ei ole fiksua talodenpitoa toisella kädellä tuhlata asiaan X vaikka 4 rahaa, kun samaan aikaan se asia X tuottaa 1 rahan toiseen käteen. No turha vinkua, käyttelenhän minäkin rahojani turhuuksiin, sellaisia ovat päättäjät kuin ovat äänestäjätkin :)

      • Tupakkavero tuottaa huomattavasti enemmän kuin siitä lasketaan olevan kuluja kansantaloudellisesti. Alkoholiverokin tuottaa enemmän kuin aiheuttamansa haitat, mutta ero on paljon pienempi. Että kaksinaismoralismia valtiolta kyllä, mutta eri perustein kuin väitit.


      • Toljake
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Tupakkavero tuottaa huomattavasti enemmän kuin siitä lasketaan olevan kuluja kansantaloudellisesti. Alkoholiverokin tuottaa enemmän kuin aiheuttamansa haitat, mutta ero on paljon pienempi. Että kaksinaismoralismia valtiolta kyllä, mutta eri perustein kuin väitit.

        Nimittäin joku vuosi sitten tarkistin asian ja silloin tupakkaveroista saadut tulot yhteensä oli jotain 600 miljoonaa vuodessa. Mutta siihen ei kuulu muut tupakan tuottamat tulot, pelkät tupakkaverot vain. Kokonaisuus on varmaan huomattavasti isompi, mutta mikä oli se väitetty vuosittain terveyshaitoista koituva kulu yhteiskunnalle, sitä en muista alkuunkaan?


      • Toljake
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Tupakkavero tuottaa huomattavasti enemmän kuin siitä lasketaan olevan kuluja kansantaloudellisesti. Alkoholiverokin tuottaa enemmän kuin aiheuttamansa haitat, mutta ero on paljon pienempi. Että kaksinaismoralismia valtiolta kyllä, mutta eri perustein kuin väitit.

        Vänkään turhasta, pitäis opetella lukemaan paremmin. Siis voihan ne kansantaloudelliset kulut olla selvästi alle tuon n. 600 me vuodessa.


    • maria theresia

      voidaan kieltää, mutta voidaanko tupakointi kieltää?

      • Toljake

        mutta voidaanko sitä valvoa tehokkaasti?


      • maria theresia
        Toljake kirjoitti:

        mutta voidaanko sitä valvoa tehokkaasti?

        jossain käryy aina :)


      • Toljake
        maria theresia kirjoitti:

        jossain käryy aina :)

        jos lakeja tiukennattais, niin käry kävis tiuhempaan? :)


      • maria theresia
        Toljake kirjoitti:

        jos lakeja tiukennattais, niin käry kävis tiuhempaan? :)

        varmaan kävisi, koska kielletyt asiat kiinnostavat ihmisiä...


    • Osa lopettaisi, osa jatkaisi toimintaansa ja siirtyisi maan alle. Suomeen perustettaisiin epävirallisia tupakkaketjuja joita kuitenkin alettaisiin hiljalleen vainoamaan heti kun joku poliitikko keksisi ottaa tästä enemmistöä miellyttävän vaaliteeman. Hiljalleen painostus alkaisi kriminalisoida tupakoijia ja jossain vaiheessa Nicotiniana-kasvit ujutettaisiin huumausainelistalle.

      Siitä lähtien sitten yksi tupakka johtaisi katuojaan jne jne jne, tosin ketään ei kiinnostaisi käytännön problematiikka koska ongelma koskee vain marginaaliväestöä.

      Mä olen edelleen sen kannalla että kuivattua kasvia sisältävät tupakat kielletään ja korvataan täysin poltettavilla keinotekoisilla pötkylöillä joiden savussa on kymmenes tai sadasosa niistä haitallisista aineista joita tupakassa on, vain nikotiinia. Tämän jälkeen kampanja joka kertoo selvästi että _tupakoija on typerä riippuvainen jonka tavassa ei ole mitään hienoa vaan hän valitsee sytyttää tyhjän pötkönsä vain siksi että on huono ja liian heikko katkaisemaan riippuvuuttaan ja siksi helppoa riistaa valtiolle_.

      Tällä tavalla voidaan poistaa "aromaattinen tupakka" = tupakan savu - ja luoda riippuvuuskoneistoa hyödyntävä typeryys-järjestelmä joka nimenomaan kannustaa ihmisiä lopettamaan polttamistavan. Koska kaikki kumuloituu siihen askiin, siitä poistettavaan pötkylään ja sen sytyttämiseen jotta saadaan nikotiiniriippuvuus tyydytettyä - pitää nimenomaan tupakoista riisua KAIKKI muu kaupallinen ja ideologinen sisältö pois ja jättää vain karuin mahdollinen hyväksikäyttökoneisto johon samaistumalla ihminen osoittaa olevansa idiootti.

      Nikotiiniriippuvuudesta puolestaan pääsee irti valtion tukemalla nikotiinitablettihoidolla.

      Viedään tupakoinnista kaikki "mystinen kiva" pois.

      Nikotiini ei ole kansallinen ongelma. Sensijaan terva, häkä ja karsinogeenit ovat. "Polttotekninen" nikotiini-tupakka ratkaisee ongelman.

      AIdon tupakan tunnistaa sitten jatkussa siitä savusta, se voidaan kieltää ja ihan perustellusti sillä tupakanpolttamistapaa voidaan jatkaa näillä sellupötkylöilläkin joita saa myydä niinkuin nykyisinkin.

      • Toljake

        Olihan kommentti. Siis hyvä sellainen.
        Ihan uteliaisuuttani kysyn, että oletko itse joskus röyhytellyt säännöllisesti?


      • Toljake kirjoitti:

        Olihan kommentti. Siis hyvä sellainen.
        Ihan uteliaisuuttani kysyn, että oletko itse joskus röyhytellyt säännöllisesti?

        Olen mä muutaman vuoden ollut spaddu suupielessä nuorena kloppina. Tiedän että nimenomaan silkka vitutus tavan turhuutta kohtaan on suuri voimavara lopettamisessa.

        Mitä turhemmaksi ja raadollisemmaksi se tehdään sitä helpompi porukan on lopettaa. Kun tupakasta ei tule enää sitä coolia savua on se jo sellainen PLÄÄÄÄH juttu - mutta en usko että savuttomuuden takia juuri kukaan lähtisi hakemaan kasvimateriaali-tupakkaa jos kerran "sitä paskempaa keinotekoista" on saatavissa helpommin ja halvemmin ja pohjimmiltaan se täyttää kuitenkin riippuvuusoireiden hallntatarpeen.


      • Toljake
        Kukkomies kirjoitti:

        Olen mä muutaman vuoden ollut spaddu suupielessä nuorena kloppina. Tiedän että nimenomaan silkka vitutus tavan turhuutta kohtaan on suuri voimavara lopettamisessa.

        Mitä turhemmaksi ja raadollisemmaksi se tehdään sitä helpompi porukan on lopettaa. Kun tupakasta ei tule enää sitä coolia savua on se jo sellainen PLÄÄÄÄH juttu - mutta en usko että savuttomuuden takia juuri kukaan lähtisi hakemaan kasvimateriaali-tupakkaa jos kerran "sitä paskempaa keinotekoista" on saatavissa helpommin ja halvemmin ja pohjimmiltaan se täyttää kuitenkin riippuvuusoireiden hallntatarpeen.

        Niin aattelinkin, tupakoimattomat harvemmin osaa jäsentää sitä riippuvuutta ja sen syitä ihan niin hyvin. Tai varmaan mikä tahansa riippuvuus mahdollistaa hommelin ymmärryksen. Enivei, tupakoimattomille se on yleensä vaan dorkaa terveyden ja rahojen haaskausta, mitä se onkin, mutta jos se ois korvien välissä yksinään riittävä peruste, niin korkeintaan teinit polttais hetken.

        Liian monta vuotta savua, nyt 4kk ilman eikä paluuta ole. Oppia ikä kaikki :)


      • maria theresia
        Toljake kirjoitti:

        Niin aattelinkin, tupakoimattomat harvemmin osaa jäsentää sitä riippuvuutta ja sen syitä ihan niin hyvin. Tai varmaan mikä tahansa riippuvuus mahdollistaa hommelin ymmärryksen. Enivei, tupakoimattomille se on yleensä vaan dorkaa terveyden ja rahojen haaskausta, mitä se onkin, mutta jos se ois korvien välissä yksinään riittävä peruste, niin korkeintaan teinit polttais hetken.

        Liian monta vuotta savua, nyt 4kk ilman eikä paluuta ole. Oppia ikä kaikki :)

        tee yhtään mieli tupakkaa?


      • Toljake
        maria theresia kirjoitti:

        tee yhtään mieli tupakkaa?

        Satunnaisesti, oudoissa tilanteissakin vielä, jouluna joulukuusen nilkkaa sopivaksi veistellessä esimerkiksi. Mutta esim. bissellä ollessa ei tee, ei aamulla, ei sapuskan päälle. Mutta ne oudommat tilanteet on joitain muistitakaumia joissa olen joskus polttanut. Kun ne elää jokusen kerran ilman pötkylää, niin ne korvautuvat uusilla muistikuvilla ja sillä se menee. Hetken pitää olla tiukkana alussa ja sitten vaan rohkeasti ilman röökiä läpi kaikki vanhat yleisimmät tupakointitilanteet. Ne harvinaisemmat menee sitten hiljalleen vuosien saatossa miltei huomaamatta.

        On se ihmisen mieli ja muisti kummia vimpaimia :)


      • maria theresia
        Toljake kirjoitti:

        Satunnaisesti, oudoissa tilanteissakin vielä, jouluna joulukuusen nilkkaa sopivaksi veistellessä esimerkiksi. Mutta esim. bissellä ollessa ei tee, ei aamulla, ei sapuskan päälle. Mutta ne oudommat tilanteet on joitain muistitakaumia joissa olen joskus polttanut. Kun ne elää jokusen kerran ilman pötkylää, niin ne korvautuvat uusilla muistikuvilla ja sillä se menee. Hetken pitää olla tiukkana alussa ja sitten vaan rohkeasti ilman röökiä läpi kaikki vanhat yleisimmät tupakointitilanteet. Ne harvinaisemmat menee sitten hiljalleen vuosien saatossa miltei huomaamatta.

        On se ihmisen mieli ja muisti kummia vimpaimia :)

        varsinkin kun menee ravintolaan, niin se on aika tiukka paikka kun muut polttavat ja itse joutuu olemaan ilman :)


      • Toljake
        maria theresia kirjoitti:

        varsinkin kun menee ravintolaan, niin se on aika tiukka paikka kun muut polttavat ja itse joutuu olemaan ilman :)

        Just ravintolassa mun ei ole tehnyt tiukkaa edes aiemmin lopettamista yrittäessä, ei edes silloin kun kuppiloissa sai vielä sisällä röyhytellä. Tosin sen myönnän, että uus lainsäädäntö teki lopettamisen kuitenkin helpommaks, kun ei sinne pihalle muutenkaan jaksanut koko ajan ravata. No enpä baareissa muutenkaan kovin usein viihdy.

        Jaa. Mitä päähän tulee, niin ittelle ratkaisevaa oli tajuta aiemmista yrityksistä se, että silloin olin asennoitunut tupakkalakkoon, en elinikäiseen lopettamiseen. Olin siis lakossa, tauolla vain, voi kiesus. Se oli ällistyttävä havainto omasta itsepetoksesta. Ja toinen ratkaiseva oli ehkä se, että jotenkin olin aina ajatellut olevani sitten ilman tupakkia, siis puutteessa. Mutta kun enhän minä syntynyt nortti huulillani, minähän olinkin palaamassa luonnolliseen tilaani. Hassu on pää, todellakin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      388
      4792
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2641
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      154
      1906
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1628
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1493
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1347
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1335
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      62
      1287
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      48
      1282
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1091
    Aihe