epäadekvaatti affekti ???

???xxx???

Mitä tarkoittaa.

8

9568

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adekvaatti
      • ???xxx???

Mutta mitä tarkoittaa lääketieteessä.

• lgrhaoögfuaeroöi
        ???xxx??? kirjoitti:

Mutta mitä tarkoittaa lääketieteessä.

Saattais tarkottaa että ilmeet ja eleet ei oo odotetun kaltaisia. Muistaakseni mulla luki joskus papereissa että "naurahtaa epäadekvaatisti" eli olen nauranut silloin kun se ei ole ollut odotettua (kertoessa jotain ikävää esim.)

• jotain...

Kaipa epäadekvaatti affekti viittaa psykologiassa tosiaan juuri siihen, että tunnereaktio johonkin ärsykkeeseen ei ole odotetunlainen (jolloin tekisi ehkä mieli kysyä, kuka sen "odotettavuuden" määrittelee ja millä perustein... mutta ehkä termin yleinen merkitys on kuitenkin näin suht selvä). Eli jos esimerkiksi joku suuttuu suunnattomasti jostain pikkujutusta, niin hänen affektinsa voi olla suhteessa tapahtuneeseen epäadekvaatti. Syy voi olla esim. se, että tapahtunut herättää hänessä jonkun tunnemuiston tai trauman, joka aiheuttaa reaktion. Tämä vain yksinkertaistettuna esimerkkinä. Enkä ole psykologi, mutta uskoisin, että jostain tällaisesta on kyse.

Spinozan filosofia 1600-luvulta on ehkä vähän erilaisille näkökulmille perustuvaa ajattelua... Hänen mukaansa kaikki todellisuudessa on pohjimmiltaan ennalta määrättyä, ja adekvaatti ymmärrys merkitsee kaiken tapahtuvan rationaalista ymmärtämistä oikein eli siten kuin se seuraa välttämättömistä syistä. Vastaavasti epäadekvaatti ymmärrys on tietämättömyyttä ja ymmärtämättömyyttä tapahtumien syihin nähden ja pelkästään passiivista niiden aiheuttamaa tuntemista.

Kyllähän psykologioiden ja Spinozan yhteyksiäkin voi olla sinänsä mielenkiintoista pohtia.

• dfgsgtr

Suuttuminen pienestä ärsykkeestä on yleisimmin heikon impulssikontrollin merkki.
      Nauru tilanteessa jossa normaali tunnereaktio on mielipaha tai esimerkiksi seksuaalisuuden ilmaisu normaalista poikkeavassa tilanteessa, ovat epäaffektiivisia reaktioita.

• dfgsgtr

....Siis epäadekvaatteja tarkoitin :)

• neuroleptis_

Epäaffektiivi naurahdus korjataan neurolepteillä.

• Kallonkutistajatar

Jos tarkoitat epäadekvaattia naurahdusta, niin sitä ei todellakaan hoideta neurolepteilla ellei neuroleptien käyttöön ole muita painavia syitä.
        Epäadekvaatista naurahtamisesta lähes jokaisella on varmasti kokemusta, jos esimerkiksi hämmentyy tai tunteet menevät ns. yli. Olen itse naurahtanut mm. suruviestin kuultuani enkä pidä sitä mitenkään kummallisena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe