Lahjavero

de-javu

Tämä ei nyt välttämättä ole oikeassa kategoriassa mutta kirjoitanpa tämän nyt kuitenkin tänne.

Sain syntymäpäivälahjaksi vanhemmiltani 7000e arvoisen auton. Vanhempani ostivat sen minulle "puoliksi" eli kumpikin vanhemmistani osallistui 3500e edestä, vaikkakin varsinainen suoritus autokauppiaalle tehtiin äitini tililtä. Auto on ostettu minun nimiini.

Haluaisin tietää, miten tämä tilanne tulisi hoitaa lahjaverotuksen kannalta. Tiedän, että kolmen vuoden aikana yhdeltä henkilöltä saadut lahjat ovat verovapaita 4000 (3999) euroon asti. Tämän jälkeen veroa maksetaan tiettyjen prosenttien mukaisesti. Voisin siis saada 3999e molemmilta vanhemmiltani ja isovanhemmiltani verovapaasti.

Onko minun siis tehtävä lahjaveroilmoitus 7000e autosta, vaikka molemmat vanhempani ovat ko. lahjaan osallistuneet, eli yhdeltä henkilöltä saatu summa ei ylitä 3999e rajaa? Otetaanko tällaisessa tilanteessa siis huomioon auton arvo kokonaisuudessaan vaiko erikseen kummaltakin vanhemmalta saatu osuus autosta? Onko siis 4000e ylittävästä lahjasta aina tehtävä lahjaveroilmoitus riippumatta siitä, kuinka moni henkilö lahjan hankintaan on osallistunut? Ja voiko siitä koitua vaikeuksia, että varsinainen suoritus on tehty pelkästään äitini tililtä?

Kiitos kaikille vastanneille!

8

1419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Molemmat vanhemmat olis pistäny sinun tilillesi sen 3500 (veroton lahja), ja sinä olisit sitten itse ostanut sen auton.

Oletko sinä nyt auton omistaja vai haltija? Jos olet haltija niin autohan ei ole sinun ensinkään vaan omistajan.

Tai sitten olet ihan vaan hissunkissun etkä mitään minnekään ilmoittele. Auto on kumminkin semmoinen kulutustavara ettei sitä näy missään omaisuusluokissa. Jos vanhempasi olisivat lahjoittaneet vaikka samanarvoisen pläntin metsää niin se olis metsätila jolle pitäisi hankkia lainhuuto ja se näkyisi verottajan papereissa varallisuutena ja siitä tulisi varmasti sanomista jos ei sen lahjaveroa maksaisi.

Jos pystyt osoittamaan että auton hankintaan ovat osallistuneet molemmat vanhempasi niin asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jos vaikka otat itelles jemmaan kopiot vanhempiesi tiliotteista tai muu kuitti tai todiste maksuliikenteestä niin se varmaan riittää osoittamaan ettet saanut yhdeltä henkilöltä yhtä 7000 e lahjaa vaan kahdelta 3500 e.

Mahdollinen verohan taitaa olla jotain 300 euron luokkaa. 7000 - 3999 = 3001 ja siitä kait 10 %.
      Jos katsot että 300 euroa ei talouttasi kaada ja sen olet valmis tarvittaessa maksamaan niin kysy verotoimistosta asiaa.

• de-javu

Kiitos vastauksestasi!

Olen sekä auton omistaja että haltija. Tilanteessahan minulla ei olisi mitään ongelmaa, mikäli auton omistaja olisi äitini, ja minä ainoastaan haltija.

Tapauksessani ei sinänsä ole mitään epärehellistä, sillä kummaltakaan vanhemmalta saatu määrä ei ylitä veronmaksuvelvollisuuden syntymiselle asetettua rajaa, enkä ole saanut heiltä auton lisäksi muita lahjoja. Ongelmani kuitenkin on, että koko 7000e suoritus on tehty äitini tililtä, jolloin isäni osuus lahjaan ei näy missään, sillä hän ei ollut myöskään siirtänyt rahaa äitini tilille, vaan he olivat sopineet isäni osallistuvan äitini muihin kustannuksiin myöhemmin. Minulla ei siis ole mitään näyttöä siitä, että en olisi saanut lahjaa ainoastaan äidiltäni. Mahtaisikohan isäni suullinen "todistus" osallistumisesta ja äitini asian vahvistaminen riittää näytöksi?

Voidaanko juuri täysi-ikäistyneen lapsen velvollisuudeksi asettaa salapoliisityöhön ryhtyminen siitä, että kenen tiltä maksuja on maksettu ja kumman nimissä, jos vanhemmat sanovat osallistuneensa lahjaan puoliksi?

Toisaalta, onko edes mahdollista että joudun asiaa myöhemmin todistelemaan? Missä yhteydessä voisi tulla ilmi, että auto, jonka omistan, onkin äitini maksama? Kuten jo sanoitkin, autoa ei näy missään omaisuusluokissa.. En toisaalta haluaisi joutua tilanteeseen, jossa minua pidettäisiin verorikollisena, sillä tulevaa ammattiani ajatellen se ei käy päinsä. Voisinko pahimmassa tapauksessa joutua syytteeseen veropetoksesta tai verorikkomuksesta?

Entäpä miten lahjaverotuksen kannalta meneteltäisiin tilanteessa, jossa lapsi olisi ensin luovuttanut rahansa vanhemmilleen, ja nämä olisivat sitten ostaneet luovutetun rahan edestä lapselle jotakin, joka ylittäisi 4000e rajan? Jos rahat olis annettu vanhemmille käteisenä, ja oletetaan että lapsi olisi säästänyt rahaa "sukan varteen", ei minkäänlaista näyttöä maksuliikenteestä myöskään olisi. Tilanne on kaukaahaettu, mutta periaatteessa mahdollinen. Lahjan vero-oikeudellisina tunnusmerkkeinä on mm. varallisuuden siirtyminen vastikkeetta ja lahjanantajan varallisuuden väheneminen samalla kun lahjansaajan varallisuus kasvaa, eikä kumpikaan näistä kriteereistä täyty oletetussa tilanteessa.

Kauheasti kysymyksiä ja hirveän monimutkaiseksi menee..

• fddfopgdkllög
        de-javu kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

Olen sekä auton omistaja että haltija. Tilanteessahan minulla ei olisi mitään ongelmaa, mikäli auton omistaja olisi äitini, ja minä ainoastaan haltija.

Tapauksessani ei sinänsä ole mitään epärehellistä, sillä kummaltakaan vanhemmalta saatu määrä ei ylitä veronmaksuvelvollisuuden syntymiselle asetettua rajaa, enkä ole saanut heiltä auton lisäksi muita lahjoja. Ongelmani kuitenkin on, että koko 7000e suoritus on tehty äitini tililtä, jolloin isäni osuus lahjaan ei näy missään, sillä hän ei ollut myöskään siirtänyt rahaa äitini tilille, vaan he olivat sopineet isäni osallistuvan äitini muihin kustannuksiin myöhemmin. Minulla ei siis ole mitään näyttöä siitä, että en olisi saanut lahjaa ainoastaan äidiltäni. Mahtaisikohan isäni suullinen "todistus" osallistumisesta ja äitini asian vahvistaminen riittää näytöksi?

Voidaanko juuri täysi-ikäistyneen lapsen velvollisuudeksi asettaa salapoliisityöhön ryhtyminen siitä, että kenen tiltä maksuja on maksettu ja kumman nimissä, jos vanhemmat sanovat osallistuneensa lahjaan puoliksi?

Toisaalta, onko edes mahdollista että joudun asiaa myöhemmin todistelemaan? Missä yhteydessä voisi tulla ilmi, että auto, jonka omistan, onkin äitini maksama? Kuten jo sanoitkin, autoa ei näy missään omaisuusluokissa.. En toisaalta haluaisi joutua tilanteeseen, jossa minua pidettäisiin verorikollisena, sillä tulevaa ammattiani ajatellen se ei käy päinsä. Voisinko pahimmassa tapauksessa joutua syytteeseen veropetoksesta tai verorikkomuksesta?

Entäpä miten lahjaverotuksen kannalta meneteltäisiin tilanteessa, jossa lapsi olisi ensin luovuttanut rahansa vanhemmilleen, ja nämä olisivat sitten ostaneet luovutetun rahan edestä lapselle jotakin, joka ylittäisi 4000e rajan? Jos rahat olis annettu vanhemmille käteisenä, ja oletetaan että lapsi olisi säästänyt rahaa "sukan varteen", ei minkäänlaista näyttöä maksuliikenteestä myöskään olisi. Tilanne on kaukaahaettu, mutta periaatteessa mahdollinen. Lahjan vero-oikeudellisina tunnusmerkkeinä on mm. varallisuuden siirtyminen vastikkeetta ja lahjanantajan varallisuuden väheneminen samalla kun lahjansaajan varallisuus kasvaa, eikä kumpikaan näistä kriteereistä täyty oletetussa tilanteessa.

Kauheasti kysymyksiä ja hirveän monimutkaiseksi menee..

Jos olet auton omistaja, et ole sen haltija.

• ......

tuollaisten perään kysele, jos et itse melua asiasta. Eri asia juuri kuten edellä kerrottiin jos kyse on omaisuudesta joka päätyy verottajan tietoon tai täytyy ilmoittaa veroilmoituksessa. jos esim vanhemmat pistää sun tilille enemmän kuin tuon 3999e niin kuka niitä seuraa, itsellä ainakaan ketään ole kysellyt asiasta. Tosin pankki voi kiinnostua asiasta jos yhtäkkiä tilille tulee rahasiirtoja, mutta silloin puhutaan ihan eri summista kuin tuhansista euroista.

• de-javu

Kiitos sinullekin vastauksestasi, voin olla hieman rauhallisemmin mielin mielipiteenne kuultuani! :)

• verot alas
        de-javu kirjoitti:

Kiitos sinullekin vastauksestasi, voin olla hieman rauhallisemmin mielin mielipiteenne kuultuani! :)

Kannatan. Itsellekin on pari kymppiä ihan puhdasta rahaa tullut. Ei käynyt edes mielessä maskella jotain lisäveroja, kun niistäkin rahoista oli isäni ensimä maksanut yrityksen veroja, yhteisöveroja, osinkoveroja ja sen jälkeen vielä koroista veroja. Henkihän tässä maassa lähtee, jos rupeaa kaikkia veroja maksamaan vaaditun mukaisesti.

• blim10

Minkä takia voi tulla edes mieleen, että pitäisi ilmoittaa tuollainen auton osto verottajalle, yleensäkään mikään lahjaveron alainen asia? Sehän olisi ilmainen lahja verottajalle, ei kannata olla liian sinisilmäinen ja kiltti.

Tässä aika moni tekee ilmaista työtä ystäville ja sukulaisille, kuskaa/leipoo/valvoo muksuja, ja kukaan heistä ei ole varmaankaan ilmoittamassa verottajalle vuosien aikana ansaitusta tuotosta? Sitä varten kun pitäisi ensin perustaa yritys laillisesti, ja maksaa sitten ne suuret verot ja vakuutukset, ja yrittäjien eläkevakuutusmaksut jne. Joten, jospa pitäisit sen auton ihan vain omana tietonasi, etkä todellakaan kertoile muille foorumin ulkopuolella, että kuka oikeastaan antoi rahat sitä varten ja miten ne tallennettiin millekin tilille.

• meni ok

Jos verottaja joskus asiaa utelee (ei varmana sitä tee), niin teette paperin, jossa vanhemmat on kumpikin lahjottanu puol autoo ja sillä siisti. Ajoneuvoja ei nykyään panna veroilmotukseen, joten mistäpä se karhu sais tietää. Niillä on parempaa tekemistä ja tuottosampia nokittavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82