Onnistunut vaihto steinerkouluun

Mehiläisvaha

Lapseni ei pärjännyt peruskoulussa. Postini on myös vastaus aiempaan ketjuun "lapseni ei pärjännyt steinerkoulussa", mutta ajattelin aloittaa uuden ketjun näin alkajaisiksi. Löysin nämä keskustelut sattumalta vasta tänään. Olen ollut kiinnostunut steinerpedagogiikasta yli 10 vuotta, mutta hyvin vähän on tullut etsittyä tietoa netistä. Tämän palstan ylivoimainen negatiivisuus tuntuu ahdistavalta, enkä usko, että tulen käymään täällä usein, ellei keskustelujen sävy muutu monisäikeisemmäksi.

Kummatkin lapseni kävivät steinertarhoja Suomessa ja ulkomailla. Vanhempi lapsi aloitti steinerkoulussa, mutta siirtyi ulkomailla asuttuaan peruskouluun ja on siellä vieläkin. Kannustan häntä siirtymään steinerlukioon, mutta päätös on yksinomaan hänen. Nuorempi lapsi kävi peruskoulua kaksi ja puoli vuotta. Ensimmäinen vuosi meni melko hyvin. Toisella luokalla hänelle tuli jo kolmas opettaja. Opetustyylit siis muuttuivat kuukausi kuukaudelta ja lapsen oli vaikea luoda luottamuksellista suhdetta opettajiinsa. Kyseisessä peruskoulussa kävi uskomaton hävikki opettajien suhteen. Luokkia myös yhdisteltiin ja opettajat vaihtoivat paikkaa kuin musikaalisissa tuoleissa. Luokan sosiaaliset suhteet noudattivat julmaa viidakon lakia. Erityisesti pojat olivat pirullisia toisilleen.

Kolmannen luokan puolivälin kehityskeskustelussa kävi ilmi, että lapseni oli reitattu erityisopettajan testeissä "luokan toiseksi kehnoimmaksi lukijaksi". Lukitesteissä lukunopeutta mitattiin sekuntikellolla. Tulos ei sinänsä tullut minulle yllätyksenä. Tiesin, että lapselleni ääneen lukeminen oli erityisen tuskallista, koska hänet oli pakotettu jo ekaluokasta asti (jolloin hän ei vielä osannut kunnolla lukea) lukemaan ääneen luokan edessä. Lukemiseen liittyi paljon psyykkisiä lukkoja. Lapseni, joka rakastaa satuja ja tarinoita, ja ennen kouluun menoa rakasti esiintymistä, menetti peruskoulussa itseluottamuksensa. Hän koki päivä päivältä enemmän olevansa surkeaakin surkeampi, ja äidinkieli oli aine, jonka hän olisi halunnut vetää vessanpöntöstä alas. Musta pilvi laskeutui hänen päälleen läksyjen teon aikaan.

Kehityskeskustelun sävystä järkyttyneenä otin yhteyttä paikalliseen steinerkouluun. Vaihto tapahtui nopeasti, mutta välissä oli koeaika, jolloin lapsen sopeutumista luokkaan tarkkailtiin. Mielestäni tässä noudatettiin suurta varovaisuutta, haluttiin erityisesti varmistaa, ettei lapsi ole sen tyyppisen erityisopetuksen tarpeessa, mikä ei ole koulun resursseissa mahdollista.

Olen ollut todella iloinen koko perheessämme tapahtuneesta muutoksesta kuopuksen koulunvaihdon kautta. Nyt hän lähtee kävellen kouluun jo tuntia aikaisemmin, koska viihtyy niin hyvin kavereittensa kanssa. Läksyjä hän tekee mielellään jo iltapäivisin. Vahaväreillä kirjoittaminen suureen viivattomaan vihkoon on mielekästä. Pitkien tekstien (esim. romaanien) lukeminen takkuaa edelleen, mutta tästä en voi syyttää steinerkoulua. Peruskoulu tappoi hänen motivaationsa täysin. Nyt hän on palaamassa tarinoiden ja värien maailmaan.

29

3403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnistunut vaihto s

      Olen ollut vapauksien puolestapuhuja - suorastaan libertaari ellen sanoisi. Kuitenkin tällaiset jutut pistää aina miettimään, pitäisikö valtiolla olla määräämisvalta lapsiin vanhempien sijaan, eli radikaalisti valtio vain hoitaisi lasten kasvatuksen, vaikka helvetisti vikoja siinäkin olisi. Tai siis ainakin terveyteen ja koulutukseen liittyvät asiat.

      Hienoa kuitenkin, että lapsellasi on parempi olla. Mullakin, kun kiusattiin koulussa, oli parempi olla kun vaan jäin kotiin. Ainakin sillä hetkellä. Nyt vähän harmittaa, mutta eipä voi mitään.

      Toivottavasti hän edes oppii jotain ja hänellä on edellytykset oikeisiin kouluihin eikä koulun jälkeen päädy korkeammalle Steiner-diplomimylly-asteelle. Vaikka sitten työelämään suoraan jos muuten näyttäisi siltä. Toivottavasti hänestä ei tule pseudo-intellektuaalia rinkirunkkaajaa. Eikä itsekeskeistä vanhempaa.

      • Kivaa tekstiä. Tarkoitat, että valtion pitäisi puuttua siihen jos joku laittaa lapsensa steinerkouluun? Mitä mieltä olet kristillisestä koulusta? Onko se yhtä paha?

        Tiesit varmaan, että steinerkouluja valvotaan saman viranomaisen toimesta kuin peruskoulujakin. Kristillisiä kouluja tuskin valvotaan, että sieltä niitä todellsia aivopestyjä raukkoja tulee...

        Ja arvatkaapas mitä. Perustan käsitykseni kristillisistä koulusta yhtä vankkaan asiantuntemukseen kuin suurin osa palstalla riekkuvista steiner-kriitikoista. Eli en tunne kristillisiä kouluja yhtään millään tasolla. Teen olettamuksen nimen perusteella...


      • Mehiläisvaha
        Steinerfaija kirjoitti:

        Kivaa tekstiä. Tarkoitat, että valtion pitäisi puuttua siihen jos joku laittaa lapsensa steinerkouluun? Mitä mieltä olet kristillisestä koulusta? Onko se yhtä paha?

        Tiesit varmaan, että steinerkouluja valvotaan saman viranomaisen toimesta kuin peruskoulujakin. Kristillisiä kouluja tuskin valvotaan, että sieltä niitä todellsia aivopestyjä raukkoja tulee...

        Ja arvatkaapas mitä. Perustan käsitykseni kristillisistä koulusta yhtä vankkaan asiantuntemukseen kuin suurin osa palstalla riekkuvista steiner-kriitikoista. Eli en tunne kristillisiä kouluja yhtään millään tasolla. Teen olettamuksen nimen perusteella...

        Siellä missä ihmiset eivät enää kykene välittämään läheisistään, siellä välittää ja puuttuu epäkohtiin "radikaali valtio". DDR voisi olla tulevaisuuden mallimme. Paluu koko peruskoulujärjestelmän juurille.

        Koska maamme väestön koulutusrakenne on pahasti vinoutunut, akateemisesti koulutettuja perheitä on liikaa ja näin myös työttömiä tohtoreita. Me "pseudo-intellektuaalit rinkirunkkaajat" valitettavasti lisäännymme ihmistyyppinä, mutta tästä voi tuskin syyttää steinerkoulua, jossa painotetaan kädentaitoja ja sydämensivistystä enemmän kuin akateemisesti kunnianhimoisessa peruskoulussa. Peruskoulun lisäksi olisi parempi syyttää lukioita ja yliopistoja tästä ikävästä ilmiöstä.

        Tiedän ihan vähän kristillisistä kouluista, enkä ole saanut niistä hirveän negatiivista kuvaa. Olen ymmärtänyt, että niissä opiskelee isompi määrä erityislapsia kuin steinerkouluissa. En tiedä, kuinka pitkälle evoluutioteorian kieltäminen niissä vedetään ja annetaanko niissä asiallista tietoa seksuaalisuudesta. Kristillinen koulu vaikuttaa kuitenkin tässä yhteiskunnassa marginaalisemmalta yhteisöltä kuin steinerkoulu. Onko niillä sitten sama status kuin kotikouluilla ja tällä Feeniks-kokeilulla (eli vanhemmat ottavat koko vastuun koulutuksen loppuun saattamisesta)?


    • Äittä2

      Poikani aloitti 2009 syksyllä 2. luokan, oppimisessa ei ollut ongelmia, mutta muussa sitten enemmän ja lähinnä nimenomaan opettajien vaihtumisina, ylisuuret luokkakoot ym. ym. ja minunkin poikani, joka odotti innoissaan kouluun pääsyä menetti valitettavasti koulun käynnin ilon jo ensimmäisellä luokalla. Itseluottamus ja iloisuus on tipotiessään ja häntä on mmyös kiusattu.
      Olin jo pitkään miettinyt vaihtoa ja perehtynyt steinerpedagogiikkaan ja nyt helmikuun alusta hän siirtyy. Koulu on kallis, mutta mitä sitä ei lapsensa eteen tekisi.

      • ,kdcljbgsbgdsgbdas

        miten se koulu voi olla kallis kun eihän suomessa saa laskuttaa koulunkäynnistä?? periikö ne jollain muulla nimikkeellä niitä maksuja sitten?


      • roskapostirobotti.
        ,kdcljbgsbgdsgbdas kirjoitti:

        miten se koulu voi olla kallis kun eihän suomessa saa laskuttaa koulunkäynnistä?? periikö ne jollain muulla nimikkeellä niitä maksuja sitten?

        Kouluyhdistyksen jäsenmaksuja, esim tai vapaaehtoinen kannatusmaksu. Ei ole kenenkään pakko maksaa. Voi mennä myös peruskouluun.


      • ghh
        ,kdcljbgsbgdsgbdas kirjoitti:

        miten se koulu voi olla kallis kun eihän suomessa saa laskuttaa koulunkäynnistä?? periikö ne jollain muulla nimikkeellä niitä maksuja sitten?

        yksityiskoulut maksavat, sillä kaupunki tukee niitä vain osittain, toisin kuin peruskouluja.


      • Tietäväinen.
        ghh kirjoitti:

        yksityiskoulut maksavat, sillä kaupunki tukee niitä vain osittain, toisin kuin peruskouluja.

        Kaupungit ei tue yksityiskouluja, valtio tukee.


    • stenarimutsi

      Esikoiseni aloittanee syksyllä esiluokan Steinerissä ja pikkuveljensä siirtynee Steinerpäiväkotiin. Olen ollut aivan järkyttynyt tämän palstan negatiivisuudesta, kun olen nyt lueskellut täällä.

      Esikoisellani on heikko itsetunto, jota ei auta yhtään vaatimukset päästä johonkin tiettyyn tasoon. Hän osaa kyllä asioita, mutta tarvitsee itseoivaltamisen kokemuksen, ennenkuin asiat menevät "putkeen". Asiaan liittyy muutakin, mutta mikään häirikkö hän ei ole, tarvitsee vain nimenomaan sitä oman itsensä ilmaisukanavaa ja tukea. Koen, että Steinerkoulu tarjoaa hänelle paljon paremman kasvu- ja kehitysalustan, kuin peruskoulu ikinä voisi.

      Itse kävin steiner-painotteisen päiväkodin, joka oli minun pelastukseni. Peruskoulussa sitten itsetuntoni lytättiin ihan totaalisesti. Tunnistan esikoisessa samoja piirteitä kuin itsessäni, enkä halua samaa koulukokemusta hänelle. Steiner on tuntunut jo esikoisen syntymästä lähtien luontevalta vaihtoehdolta ja mitä enemmän asiatietoa olen löytänyt, sitä varmemmalta oloni sen suhteen tuntuu. Varsinaisesti antroposofiaan ja Steinerin oppeihin en ole vielä syventynyt kuin pintaraapaisulla, mutta Steinerin käyneiltä olen kysellyt ja vain hyvää olen kuullut.

      Toivon, että syksyllä löydän jonkinlaisen vanhempien yhteisen foorumin, joko koulussa kokoontumisia tms, jossa voin keskustella avoimesti näistä asioista ja toivon, että kodin ja koulun yhteistyö toimii, kuten siitä koulun puolesta kerrotaan.

      Täällä alkaa vain ahdistaa, kun on niin paljon negatiivista. Kuten tietysti useimmilla yleisillä foorumeilla.

      • Mehiläisvaha

        Äitälle ja Stenarimutsille ja lapsille voimia ja tsemppistä koulun/päiväkodin vaihdokseen.

        Ikätason mittaaminen erilaisissa koulukypsyystesteissä ja peruskoulun alaluokilla on omanlaisensa tiedeuskonto, ja minua ainakin pelottaa se innokkuus, jolla normista poikkeavia seulotaan.

        Minun kokemukseni mukaan steinerkoulussa on vähemmän asioita, joita lapsi voisi tehdä väärin. Tehtävät ovat sen tyyppisiä, että niihin pystyy osallistumaan kaikenlaiset lapset.

        Minusta hitaus alkaa olla arvo sinänsä tässä tehokkuutta palvovassa maailmassa. Poikani luokan opettaja puhuu laadun tajusta, siitä, että lapsi oppii erottamaan hyvin tehtyjä asioita kaikkialla elämässään. Vähemmän, hitaammin ja täydellä sydämellä.


    • Kristalli ikkuna

      Hienoa lukea että lapsellasi on myönteinen kokemus jäädä luokalleen. Steinerkoulussa saa piirrellä vahakynillä ja vesiväreillä niin paljon kuin jaksaa sekä pitäytyä tarinoiden maailmassa.

      • Kiitos tästä sivistyneestä ja hyvin perustellusta panoksestasi tähän keskusteluun. Ja tässä vielä sinulle se unohtunut yhdysviiva:
        -


      • Steiner ei pelasta
        Steinerfaija kirjoitti:

        Kiitos tästä sivistyneestä ja hyvin perustellusta panoksestasi tähän keskusteluun. Ja tässä vielä sinulle se unohtunut yhdysviiva:
        -

        Mehiläisvaha kirjoittaa tämän keskustelun aloituspuheenvuorossa asioista, joita minäkin olen kummeksuen kunnallisessa peruskoulussa tarkastellut. Mutta olen sitä mieltä, että kunnallista koulua on muutettava sisältäpäin - sietäkää vaan opetusbyrokraatit se, sillä muuten näitä yksityiskouluja alkaa syntyä enemmänkin.

        Kunnallinen koulu kaipaa kovasti tuuletusta. Se on kangistunut markkinatalouden parhaaksi palvelijaksi. Se on vihamielinen ympäristö lapselle.

        Kunnalliselle puolelle pitäisi saada kokeilukouluja. Ne voivat olla myös yksityisiä, mutta ehdottomasti ihan massoille rakennettua kouluakin pitää olla lupa uudistaa. Nyt sitä ei tehdä. Jostain syystä näistä uudistustarpeista ei edes puhuta. Sitä hämmästelen.

        Väittäisin, että steinerpedagogiikka ja Steiner-koulut eivät meitä pelasta. Ne ovat kuitenkin vain kosmeettista hoitoa suuriin haavoihin.


    • Luumupuunpojan äiti

      Meillä oli ennen ensimmäistä luokkaa lapsella suuri hinku aloittaa koulu, viikko viikolta hän tuntui ahdistuneemmalta ja kertoi että koulussa kiusataan, oltiin kouluun yhteydessä, josta oltiin yhteydessä kiusaajien perheisiin. Ei vaikutusta, poika alkoi inhota koulunkäyntiä, luonne alkoi muuttua, ennen niin ihanasta ja aurinkoisesta pojasta tuli kiukkuinen ja negatiivinen. Jatkuva suorittaminen, liian nopeasti asioiden kanssa eteneminen tuntuivat ahdistavalta myös itsestä. Kouluun viedessä poika oikein lysähti kokoon kun piti astua koulun alueelle..
      Niinpä teimme päätöksen, soitimme steineriin ja siellä poika sitten aloittikin ja saimme taas vanhan ihanan ja aurinkoisen poikamme takaisin. Ja minulle on oikeasti ihan yksi lysti vaikka hän "olisikin jäänyt luokalleen", mitä en usko, koska hän on onnellinen. Lapsuus on elettäväksi tarkoitettu, ei sitä varten että tarvitsisi tähdätä 8 vuotiaana jo lääkäriksi.
      Isot vihkot ja vahaliidut ovat myös meidän pojan mieleen, itsetehdyt kirjat ja ihanat sadut! On ihanaa kun lapsi saa olla lapsi!
      Muut lapsemme tulevat seuraamaan perässä esikoista steineriin. Koulu on kallis, mutta elämä on valintoja. Säästämme jostain muusta, emme lasten onnellisuudesta.
      Peruskoulu tappoi myös meidän pojan motivaation, mutta steiner puhalsi sen taas henkiin! :)

      • Mehiläisvaha

        Ihana viesti, luumupuupojan äiti. Oma lapseni sattui syntymään ulkomailla "luumukujalle" ja sen jälkeen asuimme aikamme "päärynäkujalla" :). Vaihtaisin mielelläni kanssasi enemmänkin kokemuksia.

        En halua turhaan politikoida, mutta mielestäni lapsen poistaminen peruskoulusta on poliittinen valinta siksi, että moni meistä vanhemmista ei pysty allekirjoittamaan peruskoulun ajamia perusarvoja, toimintakulttuuria. Kun alakouluikäiset jo suunnittelevat korkeakouluopintojaan heiltä jää elämättä elämästä "rakentavat vuodet" ja persoonallisuuden kehitys kuihtuu olemattomiin.

        En korostanut viime vuoden viestissäni lapseeni kohdistuvaa kiusaamista, mutta se oli raakaa, ja pojan ainoa ystävä noilta ajoilta kärsii siitä edelleen, odottaa vaan pääsevänsä yläasteelle eri kouluun kuin kiusaajansa. Millaista sitten on lapsen elämä, kun hän vain odottaa vuosi vuodelta pääsevänsä joku päivä eroon vainoajistaan?

        En missään nimessä haluaisi väittää, että kukaan lapsi tai nuori olisi "pilalle mennyt", mutta vanhempien kieroutuneisuus (esim. suvaitsemattomuus normista poikkeavia kohtaan) tai silkka välinpitämättömyys saavat aikaan nopeasti radikaalia jälkeä. Jos olisin itse opettaja, toimisin ennaltaehkäisevästi kutsumalla lastensuojeluviranomaiset peliin vielä silloin, kun on mahdollista saada aikaan muutosta.

        Meillä on aurinko edelleen maisemissa, ja perusluottamus ihmisiin. Ilman näitä asioita emme voi kasvaa ihmisiksi.


      • Oikeistolaista
        Mehiläisvaha kirjoitti:

        Ihana viesti, luumupuupojan äiti. Oma lapseni sattui syntymään ulkomailla "luumukujalle" ja sen jälkeen asuimme aikamme "päärynäkujalla" :). Vaihtaisin mielelläni kanssasi enemmänkin kokemuksia.

        En halua turhaan politikoida, mutta mielestäni lapsen poistaminen peruskoulusta on poliittinen valinta siksi, että moni meistä vanhemmista ei pysty allekirjoittamaan peruskoulun ajamia perusarvoja, toimintakulttuuria. Kun alakouluikäiset jo suunnittelevat korkeakouluopintojaan heiltä jää elämättä elämästä "rakentavat vuodet" ja persoonallisuuden kehitys kuihtuu olemattomiin.

        En korostanut viime vuoden viestissäni lapseeni kohdistuvaa kiusaamista, mutta se oli raakaa, ja pojan ainoa ystävä noilta ajoilta kärsii siitä edelleen, odottaa vaan pääsevänsä yläasteelle eri kouluun kuin kiusaajansa. Millaista sitten on lapsen elämä, kun hän vain odottaa vuosi vuodelta pääsevänsä joku päivä eroon vainoajistaan?

        En missään nimessä haluaisi väittää, että kukaan lapsi tai nuori olisi "pilalle mennyt", mutta vanhempien kieroutuneisuus (esim. suvaitsemattomuus normista poikkeavia kohtaan) tai silkka välinpitämättömyys saavat aikaan nopeasti radikaalia jälkeä. Jos olisin itse opettaja, toimisin ennaltaehkäisevästi kutsumalla lastensuojeluviranomaiset peliin vielä silloin, kun on mahdollista saada aikaan muutosta.

        Meillä on aurinko edelleen maisemissa, ja perusluottamus ihmisiin. Ilman näitä asioita emme voi kasvaa ihmisiksi.

        Mehiläisvaha kirjoittaa:

        "En missään nimessä haluaisi väittää, että kukaan lapsi tai nuori olisi "pilalle mennyt", mutta vanhempien kieroutuneisuus (esim. suvaitsemattomuus normista poikkeavia kohtaan) tai silkka välinpitämättömyys saavat aikaan nopeasti radikaalia jälkeä. Jos olisin itse opettaja, toimisin ennaltaehkäisevästi kutsumalla lastensuojeluviranomaiset peliin vielä silloin, kun on mahdollista saada aikaan muutosta."


        Täh?

        Kerrot siis tässä meille, että (Steiner-)koulu ei yksin riitä lapsen kasvun tueksi, tarvitaan peräti lastensuojelun sosiaalityöntekijöitäkin kouluun?

        Ei juma.

        Ajatuksesi on kovin oikeistolainen. Ja moralistinen. Lapsia pitäisi siis puristaa johonkin ihanteelliseen muottiin?


        Tiedätkö, että kun kunnallinen lastensuojelu eli sosiaalityöntekijät ovat puuttuneet esimerkiksi koulukiusaamiseen, on lopputulos ollut se, että sosiaalityöntekijät ovat ottaneet KIUSATUN lapsen huostaan? Eli kiusattu on sijoitettu laitokseen, riistetty omasta kodistaan. Näitä tapahtumaketjuja on ollut Suomessa monta.

        Steiner-koulussa minua epäilyttää tuo moraalinen ylemmyys ja oikeassa oleminen. Koulun ajatusmaailmassa näyttää olevan paljon sellaista, mikä on peräisin 1900-luvun alkupuolelta, ajalta juuri ennen toista maailmansotaa.


        Enpä siis lainkaan hämmästele, että Jyväskylän Steiner-koulussa käyttää laajaa valtaa yksittäinen sijaisvanhempi, "Steiner-rouva", joka haluaa estää sijoituslapsensa kaikki yhteydet omaan sukuunsa ja omiin vanhempiinsa. Hän kun on varmaan moraalisesti niin korkeatasoinen.


      • Steinerfaija.
        Oikeistolaista kirjoitti:

        Mehiläisvaha kirjoittaa:

        "En missään nimessä haluaisi väittää, että kukaan lapsi tai nuori olisi "pilalle mennyt", mutta vanhempien kieroutuneisuus (esim. suvaitsemattomuus normista poikkeavia kohtaan) tai silkka välinpitämättömyys saavat aikaan nopeasti radikaalia jälkeä. Jos olisin itse opettaja, toimisin ennaltaehkäisevästi kutsumalla lastensuojeluviranomaiset peliin vielä silloin, kun on mahdollista saada aikaan muutosta."


        Täh?

        Kerrot siis tässä meille, että (Steiner-)koulu ei yksin riitä lapsen kasvun tueksi, tarvitaan peräti lastensuojelun sosiaalityöntekijöitäkin kouluun?

        Ei juma.

        Ajatuksesi on kovin oikeistolainen. Ja moralistinen. Lapsia pitäisi siis puristaa johonkin ihanteelliseen muottiin?


        Tiedätkö, että kun kunnallinen lastensuojelu eli sosiaalityöntekijät ovat puuttuneet esimerkiksi koulukiusaamiseen, on lopputulos ollut se, että sosiaalityöntekijät ovat ottaneet KIUSATUN lapsen huostaan? Eli kiusattu on sijoitettu laitokseen, riistetty omasta kodistaan. Näitä tapahtumaketjuja on ollut Suomessa monta.

        Steiner-koulussa minua epäilyttää tuo moraalinen ylemmyys ja oikeassa oleminen. Koulun ajatusmaailmassa näyttää olevan paljon sellaista, mikä on peräisin 1900-luvun alkupuolelta, ajalta juuri ennen toista maailmansotaa.


        Enpä siis lainkaan hämmästele, että Jyväskylän Steiner-koulussa käyttää laajaa valtaa yksittäinen sijaisvanhempi, "Steiner-rouva", joka haluaa estää sijoituslapsensa kaikki yhteydet omaan sukuunsa ja omiin vanhempiinsa. Hän kun on varmaan moraalisesti niin korkeatasoinen.

        Tuollaista makkelia kirjoittelee sellainen ihminen, joka tykkää Dan Brownin kirjoista ja muista salaliittoteorioista... Steinerkoulu on hiukan erilaiseen pedagogiseen ajatukseen perustuva koulu, ei mikään salaseura tai esoteerinen yhteisö, jonka jäsenet ovat homogeeninen joukkio arvomaailmaltaan yhteneväisiä hahmoja.


      • Hyvä tietää
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Tuollaista makkelia kirjoittelee sellainen ihminen, joka tykkää Dan Brownin kirjoista ja muista salaliittoteorioista... Steinerkoulu on hiukan erilaiseen pedagogiseen ajatukseen perustuva koulu, ei mikään salaseura tai esoteerinen yhteisö, jonka jäsenet ovat homogeeninen joukkio arvomaailmaltaan yhteneväisiä hahmoja.

        Minä en kuvaile koulun esoteerisuutta. Puhun poliittisuudesta. Sitä nimittäin löydän muualtakin yhteiskunnasta kuin vain opetuslaitoksesta.



        Ai niin, sylttytehdaskin löytyi, ongelmaan josta puhun yllä olevan kirjoitukseni viimeisessä kappaleessa:

        http://www.peda.net/veraja/jklsteinerkoulu/kannatusyhdistys/kannatusyhdistyksen_johtokunta_


        Ja siellä sen...

        Konkreettisia nämä asiat ovat. Eivät mystisiä, vaikka salailusta on aina hyötyä syyllisille.

        Tiedon ja kriittisyyden avulla kohti oikeudenmukaisuutta.


      • Steinerfaija.
        Hyvä tietää kirjoitti:

        Minä en kuvaile koulun esoteerisuutta. Puhun poliittisuudesta. Sitä nimittäin löydän muualtakin yhteiskunnasta kuin vain opetuslaitoksesta.



        Ai niin, sylttytehdaskin löytyi, ongelmaan josta puhun yllä olevan kirjoitukseni viimeisessä kappaleessa:

        http://www.peda.net/veraja/jklsteinerkoulu/kannatusyhdistys/kannatusyhdistyksen_johtokunta_


        Ja siellä sen...

        Konkreettisia nämä asiat ovat. Eivät mystisiä, vaikka salailusta on aina hyötyä syyllisille.

        Tiedon ja kriittisyyden avulla kohti oikeudenmukaisuutta.

        Sinun omituinen tapasi viljellä ylimääräisiä rivinvaihtoja ja kuvitella, että muut ihmiset osaaat lukea sinun ajatuksesi ilman, että kirjoitat niitä julki viittaa kyllä siihen, että ongelma taitaa olla ihan muualla kuin Jyväskylän steinerkoulun johtokunnassa.

        Pitäsisikö meidän muiden tätä palstaa lukevien nyt hätkähtää, kun näemme näiden ihmisten nimet? Miksi? Minä en ainakaan tunne heistä ketään? Viittaat politiikkaan, miksi?


      • ketjun aloittaja
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Sinun omituinen tapasi viljellä ylimääräisiä rivinvaihtoja ja kuvitella, että muut ihmiset osaaat lukea sinun ajatuksesi ilman, että kirjoitat niitä julki viittaa kyllä siihen, että ongelma taitaa olla ihan muualla kuin Jyväskylän steinerkoulun johtokunnassa.

        Pitäsisikö meidän muiden tätä palstaa lukevien nyt hätkähtää, kun näemme näiden ihmisten nimet? Miksi? Minä en ainakaan tunne heistä ketään? Viittaat politiikkaan, miksi?

        "Oikeassa olijoita" on ihan kaikissa poliittisissa puolueissa, järjestöissä ja yhdistyksissä - yleisinhimillinen piirre, jota myönnettäköön omatkin kirjoitukseni huokuvat, varmasti ärsyttävällä tavalla. Mutta miksi kirjoittaisimme jostain yhteisestä asiasta, jos meillä ei olisi visioita paremmasta tulevaisuudesta?

        En ymmärrä, mitä oikeistolaista on koulukiusaamiseen puuttumisessa tai lastensuojelussa.

        Oikeistolaista nykyisessä peruskoulujärjestelmässä on asiakaspalvelumentaliteetti, eli opettajien tapa palvella yksittäisiä perheitä. Luokat eivät kasva yhteisöinä, jos vanhemmat esiintyvät lähinnä veronmaksajina eli maksavina asiakkaina ja puhuvat vain opettajalle vanhempainvartissa, mutta harvemmin toisilleen. Steinerkoulun toimintakulttuuri on erilainen, siellä asioista keskustellaan koko luokan vanhempien kesken, ja vanhemmat oppivat tuntemaan toisiaan. Lasten välisiä ongelmatilanteita on näin helpompi käsitellä. Minusta tässä on pikemminkin jotain vasemmistolaista kuin oikeistolaista (jos tällä jatkumolla asiat mieltää). Ihmiskäsitys on yhteisöllinen, ei uusliberaalin yksilökeskeinen.

        Steinerin vanhempia on ihan kaikista tuloluokista, uskontokunnista ja poliittisista taustoista. Äideissä on rouvia ja neitejä, paljon vähätuloisia yksinhuoltajiakin, joilla ei ole farmarivolvoa (ja harvemmin sijoituslapsiakaan).

        Steinerfaijaa kompaten: tuo Jyväskylän koulun mustamaalaaminen on noloa ja nurkkakuntaista, ottaen huomioon, että tämä on maanlaajuinen palsta.


    • ex-oppilas

      Steinerkoulusta lähti etupäässä lahjakkaampia oppilaita peruskouluun laadukkaamman opetuksen perässä. Tilalle tulikin sitten juuri sellaisia oppilaita, jotka eivät peruskoulussa olleet pärjänneet. Steinerkoulussa edetään aina hitaimman oppilaan mukaan, joten nämä vähemmän lahjakkaat oppilaat olivat todellinen riesa ja rasite luokan lahjakkaimmille oppilaille. Asioita käytiin todella hitaasti, ja oppimisen taso jäi lahjakkaimmillakin oppilailla heikoksi. Steinerkoulu ei missään nimessä ole ratkaisu oppimisvaikeuksiin, vaan erityisopetus. Muun muassa juuri näiden peruskoulussa pärjäämättömien hitaiden oppilaiden ansiosta steinerkoulun opetus on ala-arvoista verrattuna peruskouluun.

      • ketjun aloittaja

        Rotuhygieninen on kirjoituksesi, ja onneksi superlahjakkaat lapsesi ja superlahjakas sukusi eivät ole pilaamassa muiden elämää ja oppimista steinerkoulussa. Toivon teille onnea ja menestystä omienne parissa. Mukavaa, että teillä kaikilla on yhteinen ymmärrys siitä, mitä on ihmiskunnan lahjakkuus. Voitte sitten antaa yhdessä mielin superlahjakkaimmille lapsillenne stipendit Lions' Clubissa. Joku lapsista saattaa päästä jopa vaihtoon Yhdysvaltain Keskilänteen teekutsuille, jossa superlahjakkaat perusarvonne moninaistuvat.

        Hitaus ja nopeus ovat kaikki kulttuurisidonnaisia juttuja.

        Peruskoulun erityisopetus voi olla lasta pitkälti tukevaa, tai sitten se voi olla sorron koneisto numero yksi. Kaikki riippuu opettajasta.

        Steinerkoulussa on myös erityisopetusta, mutta siellä keskitytään enemmän lapsen olemiseen ja elämiseen kuin yksittäiseen kaksoiskonsonantin puutteeseen ainekirjoituksessa. Siellä on mm. lapsen kehonkuvaan puuttuvaa "pikkueukkaa". Minusta eurytmia on ollut yksi hienoimpia juttuja, joita olen löytänyt steinerkoulusta. Se ottaa kaikenlaiset lapset vastaan sellaisina, kuin he ovat.


      • 2+18
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Rotuhygieninen on kirjoituksesi, ja onneksi superlahjakkaat lapsesi ja superlahjakas sukusi eivät ole pilaamassa muiden elämää ja oppimista steinerkoulussa. Toivon teille onnea ja menestystä omienne parissa. Mukavaa, että teillä kaikilla on yhteinen ymmärrys siitä, mitä on ihmiskunnan lahjakkuus. Voitte sitten antaa yhdessä mielin superlahjakkaimmille lapsillenne stipendit Lions' Clubissa. Joku lapsista saattaa päästä jopa vaihtoon Yhdysvaltain Keskilänteen teekutsuille, jossa superlahjakkaat perusarvonne moninaistuvat.

        Hitaus ja nopeus ovat kaikki kulttuurisidonnaisia juttuja.

        Peruskoulun erityisopetus voi olla lasta pitkälti tukevaa, tai sitten se voi olla sorron koneisto numero yksi. Kaikki riippuu opettajasta.

        Steinerkoulussa on myös erityisopetusta, mutta siellä keskitytään enemmän lapsen olemiseen ja elämiseen kuin yksittäiseen kaksoiskonsonantin puutteeseen ainekirjoituksessa. Siellä on mm. lapsen kehonkuvaan puuttuvaa "pikkueukkaa". Minusta eurytmia on ollut yksi hienoimpia juttuja, joita olen löytänyt steinerkoulusta. Se ottaa kaikenlaiset lapset vastaan sellaisina, kuin he ovat.

        Ja antaa indigoille heille kuuluvan etuoikeutetun osan luokassa.


      • Hyvä haltijatar
        2+18 kirjoitti:

        Ja antaa indigoille heille kuuluvan etuoikeutetun osan luokassa.

        Monesti peruskoulu ei osaa kasvattaa värilapsia. Indigot ovat tästä ehkä ärimmäisin esimerkki. Nuo pienet tietäjät totisesti kyllästyvät peruskoulussa eivätkä taatusti viihdy. Peruskpulunopettajilta taas puuttuvat työkalut värilasten tunnistamiseksi ja kasvattamiseksi. Sen sijaan pikkueurytmia on parasta värilasten hoitoa ja välittämistä. Steinerkoulussa tunnistetaan indigot, purppurat, harmaat ja likaiset lapset, sekä osataan ohjata heitä kaikkia sille polulle, mikä heille on kirjoitettu.


      • Steinerfaija.
        Hyvä haltijatar kirjoitti:

        Monesti peruskoulu ei osaa kasvattaa värilapsia. Indigot ovat tästä ehkä ärimmäisin esimerkki. Nuo pienet tietäjät totisesti kyllästyvät peruskoulussa eivätkä taatusti viihdy. Peruskpulunopettajilta taas puuttuvat työkalut värilasten tunnistamiseksi ja kasvattamiseksi. Sen sijaan pikkueurytmia on parasta värilasten hoitoa ja välittämistä. Steinerkoulussa tunnistetaan indigot, purppurat, harmaat ja likaiset lapset, sekä osataan ohjata heitä kaikkia sille polulle, mikä heille on kirjoitettu.

        Ja valo-olennot puhuu sulle ahrimaanisen väylän kautta?


      • rouva rtulettttaaa
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Rotuhygieninen on kirjoituksesi, ja onneksi superlahjakkaat lapsesi ja superlahjakas sukusi eivät ole pilaamassa muiden elämää ja oppimista steinerkoulussa. Toivon teille onnea ja menestystä omienne parissa. Mukavaa, että teillä kaikilla on yhteinen ymmärrys siitä, mitä on ihmiskunnan lahjakkuus. Voitte sitten antaa yhdessä mielin superlahjakkaimmille lapsillenne stipendit Lions' Clubissa. Joku lapsista saattaa päästä jopa vaihtoon Yhdysvaltain Keskilänteen teekutsuille, jossa superlahjakkaat perusarvonne moninaistuvat.

        Hitaus ja nopeus ovat kaikki kulttuurisidonnaisia juttuja.

        Peruskoulun erityisopetus voi olla lasta pitkälti tukevaa, tai sitten se voi olla sorron koneisto numero yksi. Kaikki riippuu opettajasta.

        Steinerkoulussa on myös erityisopetusta, mutta siellä keskitytään enemmän lapsen olemiseen ja elämiseen kuin yksittäiseen kaksoiskonsonantin puutteeseen ainekirjoituksessa. Siellä on mm. lapsen kehonkuvaan puuttuvaa "pikkueukkaa". Minusta eurytmia on ollut yksi hienoimpia juttuja, joita olen löytänyt steinerkoulusta. Se ottaa kaikenlaiset lapset vastaan sellaisina, kuin he ovat.

        Eräässä steinerkoulussa kyllä keskitytään HIENON ROUVAN olemiseen ja elämiseen, ja toimitaan rouvan pienimmänkin sormennoston mukaan. Siinä' ei lapseta ole kysymys... vaan HIENOSTA SUURESTA ROUVASTA. Tuo rouva etsii paikikoja elämääns, joita voi pyörittää mielensä mukaan. Steinerkoulusta hän on löytänyt yhden tällaisen valtakunnan. Hän saa olla keskipisteenä ja loistaa. lapsista hän vähän välittää. Hän haluaa osoittaa lapsille, että he eivät ole mitään, kuten eivät heidän sukulaisensakaan.

        ROUVA RULETTAA MAAILMANKAIKKEUDESSA JA STEINERKJOULUSSAAAAAAAA.

        Ihemettelen vaan, että niinkin hienoilla arvoilla varustettu liike kuin steinerilaisuus menee rouvan touhuihin SIIS TOUHUIHIN täysillä mukaan.


      • Hyvä haltijatar
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Ja valo-olennot puhuu sulle ahrimaanisen väylän kautta?

        Ovat toki todellisia, mutta mikä ihmeen ahrimaaninen väylä?


      • auttakaa valo-olenno
        rouva rtulettttaaa kirjoitti:

        Eräässä steinerkoulussa kyllä keskitytään HIENON ROUVAN olemiseen ja elämiseen, ja toimitaan rouvan pienimmänkin sormennoston mukaan. Siinä' ei lapseta ole kysymys... vaan HIENOSTA SUURESTA ROUVASTA. Tuo rouva etsii paikikoja elämääns, joita voi pyörittää mielensä mukaan. Steinerkoulusta hän on löytänyt yhden tällaisen valtakunnan. Hän saa olla keskipisteenä ja loistaa. lapsista hän vähän välittää. Hän haluaa osoittaa lapsille, että he eivät ole mitään, kuten eivät heidän sukulaisensakaan.

        ROUVA RULETTAA MAAILMANKAIKKEUDESSA JA STEINERKJOULUSSAAAAAAAA.

        Ihemettelen vaan, että niinkin hienoilla arvoilla varustettu liike kuin steinerilaisuus menee rouvan touhuihin SIIS TOUHUIHIN täysillä mukaan.

        raskaassa elämäntilanteessamme, jota rouva pyörittää. Miten apua voisi pyytää?


    • Anonyymi

      Vasenkätiset ei vaikuta steinerkoulussa, meillä kolme nykyisin insinöörejä ei vaikuttanut läheisyyteen !! Päinvastoin. Ihana koulu lapsille, olimme aktiivisia vanhempia !!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1699
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1618
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      8
      1030
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe