Vista Home Basic

Elli-Lotta

Minulla on tällainen perus Vista ja haluaisin sitä hieman nopeammaksi mutta en tiedä mitä pitää tehdä?
Joskus kuulin tai luin sen olevan mahdollista ja olen kyllästynyt tähän hitauteen.Jos joku voisi kertoa niin olisin todella onnellinen nopeamman Vistan käyttäjä.

En vaihda XP:n tai Win7 käyttäjäksi opiskelun ja rahapulan takia mutta neuvoja kaipaisin.

7

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Windows Vista Basicissa ei tainnut ollat Aeroa, joten se ei siinä jarruta.. Eli poista Superfetch ja Windows Defender käytöstä, lisäksi etsit sieltä ohjauspaneelista sen suorituskykyasetukset missä säädät mahdollisia tehodteita ja muuta roskaa pois.

      Windowsille ei sitten juuri muuta merkittävää voi tehdä vaikka irto vinkkejä löytyykin. Muuten taas jos on jotain tietoturvaohjelmia koneessa niin ne pois hidastamasta ja vaihda ohjelmistoja nopeampiin.

      Jos koneessa on 1Gt muistia tai joku yhden ytimen prossu tms. niin sitä ei kyllä saa millään tavalla nopeaksi muuten kuin hankkimalla uuden käyttöjärjestelmän. Windows XP:tä en suosittele myöskään tämän iän takia, että voi olla yhteensopivuusongelmia, helvetin vaikea asentaa ja parin vuoden päästä siihen ei saa ohjelmia. Windows 7 taas on hyvin lähellä Windows Vistaa.

      Ainoa halpa ratkaisu sitten olisi joku toisen merkkinen käyttöjärjestelmä mutta sitten joutuisit väistämättä opiskella uuden käyttismerkin perusjutut johon sinulla ei taida oikein aika riittää. Ainoa vaihtoehto tässäkin olisi sitten vain kokeilla alustavasti jotain LiveCD:tä, että toimiiko koneessa ja vaikuttaako siltä, että ei tunnu itselle vaikeaa omaksua mutta en välttämättä suosittele ellei kyseessä ole todellakin joku 1Gt muisti tai yhden ytimen kone.. Se kun on Windows Vistalle niin hidas, että jos ilmaiseksi saa nopeaksi niin se kannattaa tehdä ja varata siihen aikaa että tekee seuraavalla lomallla tai pitkällä/vapaalla viikonlopulla. Tai sitten ostaa kaljaa tai tarjoo pullakahvit ja värvää jonkun kuka osaa tekemään homman. Suositeltavaa, että jää sitten itselle aikaa enemmän ihmettelyyn.

      Tietysti jos on tuplaydin prossu mutta 1Gt muistia, niin koneen vieminen huoltoon, että lisää muistimäärän 2Gt asti auttaisi myös paljon.

      • Elli-Lotta

        Kirjoitit:"Eli poista Superfetch ja Windows Defender käytöstä".

        Poistanko kokonaan ne koneelta?


      • Elli-Lotta

        Olen vastailemassa sähköposteihin kotoa ja menee välillä ajatukset,kirjoitukset,opiskelu ja suomi24 hieman sekaisin mutta tämä kone on vanha ja tavallisella yksi ytimisellä prosessorilla ja muistia on 2 gigaa.

        Eihän tämä ole kummoinernkaan kone mutta sain sen kotoa mukaan kun se ei kelvannut kenellekään,pikkuveli pelailee pelejään ja isä ei jaksa tämän kanssa ja vaihtoi takaisin vanhaan XP:hen joten minä huono hermoisena opiskelijana sain vielä tällaisen murheen riesakseni enkä itsekään ole Vistan käyttäjiä,se nyt vain joskus jäi mutta tulen kyllä tällä nämä ajat toimeen.Ajattelin kysyä täältä jos saisi Vistaa nopeutettua edes hieman.Nortonin Internet Security koneessa ja käsittääkseni se on aika kevyt.

        Lisäksi harmittaa kun laite kysyy aina annanko ohjelmalle luvan jatkaa enkä osaa ottaa sitäkään pois.Kyselemällä olen kolmen vuoden päästä aika haka tämän koneen kanssa.

        Harkitsin jonkun laittamaan tietokonettani mutta minulla se taitaa olla parhaimmassa kunnossa kun kaverit ei muusta puhukaan kuin "kone kaatui taas" niin ei tee oikein mieli ottaa omaa konetta fixaamaan,varsinkaan kaljan merkeissä tai edes pullan ja kahvin.

        Kiitän sinua alustavien ohjeiden jakamisesta ja katsotaan miten tässä käy.Laitan tietoa kunhan saan jotain aikaiseksi.



      • Elli-Lotta kirjoitti:

        Olen vastailemassa sähköposteihin kotoa ja menee välillä ajatukset,kirjoitukset,opiskelu ja suomi24 hieman sekaisin mutta tämä kone on vanha ja tavallisella yksi ytimisellä prosessorilla ja muistia on 2 gigaa.

        Eihän tämä ole kummoinernkaan kone mutta sain sen kotoa mukaan kun se ei kelvannut kenellekään,pikkuveli pelailee pelejään ja isä ei jaksa tämän kanssa ja vaihtoi takaisin vanhaan XP:hen joten minä huono hermoisena opiskelijana sain vielä tällaisen murheen riesakseni enkä itsekään ole Vistan käyttäjiä,se nyt vain joskus jäi mutta tulen kyllä tällä nämä ajat toimeen.Ajattelin kysyä täältä jos saisi Vistaa nopeutettua edes hieman.Nortonin Internet Security koneessa ja käsittääkseni se on aika kevyt.

        Lisäksi harmittaa kun laite kysyy aina annanko ohjelmalle luvan jatkaa enkä osaa ottaa sitäkään pois.Kyselemällä olen kolmen vuoden päästä aika haka tämän koneen kanssa.

        Harkitsin jonkun laittamaan tietokonettani mutta minulla se taitaa olla parhaimmassa kunnossa kun kaverit ei muusta puhukaan kuin "kone kaatui taas" niin ei tee oikein mieli ottaa omaa konetta fixaamaan,varsinkaan kaljan merkeissä tai edes pullan ja kahvin.

        Kiitän sinua alustavien ohjeiden jakamisesta ja katsotaan miten tässä käy.Laitan tietoa kunhan saan jotain aikaiseksi.

        "Lisäksi harmittaa kun laite kysyy aina annanko ohjelmalle luvan jatkaa enkä osaa ottaa sitäkään pois."

        "Nortonin Internet Security koneessa ja käsittääkseni se on aika kevyt."

        No, ilman tuollaisia nopeutuu selvästi. Eivät ole välttämättömiä mutta pienentää riskiä saada koneelle viruksia mikäli ei osaa kunnolla ylläpitää Windowsympäristöä. Windowsissa kun tarvitsee päivittää kuukausittain kaikki lisäohjelmat mitkä käyttää verkkoyhteyttä tai avaavat vieraita tiedostoja, Windowsin omien päivityksten ohella.

        "Lisäksi harmittaa kun laite kysyy aina annanko ohjelmalle luvan jatkaa enkä osaa ottaa sitäkään pois."

        Windows Vistan "upea" ominaisuus


      • Elli-Lotta
        M-Kar kirjoitti:

        "Lisäksi harmittaa kun laite kysyy aina annanko ohjelmalle luvan jatkaa enkä osaa ottaa sitäkään pois."

        "Nortonin Internet Security koneessa ja käsittääkseni se on aika kevyt."

        No, ilman tuollaisia nopeutuu selvästi. Eivät ole välttämättömiä mutta pienentää riskiä saada koneelle viruksia mikäli ei osaa kunnolla ylläpitää Windowsympäristöä. Windowsissa kun tarvitsee päivittää kuukausittain kaikki lisäohjelmat mitkä käyttää verkkoyhteyttä tai avaavat vieraita tiedostoja, Windowsin omien päivityksten ohella.

        "Lisäksi harmittaa kun laite kysyy aina annanko ohjelmalle luvan jatkaa enkä osaa ottaa sitäkään pois."

        Windows Vistan "upea" ominaisuus

        Vaihdoin virran hallinta-asetuksista joka minulla oli tasapainoitettu,kohtaan paras suoritusteho ja mielestäni laite tottelee paremmin ja vähemmällä miettimisellä?Näinköhän se vaikuttaisi positiivisessa mielessä sivujen aukeamiseenkin.Hyvältä kuitenkin vaikuttaa joten yksi prossainen jatkaa jauhamista eikä Vistakaan tunnu kirosanalta niinkuin se on tehnyt jo pitkään.

        Kiitoksia neuvoista ja vihjeistä,kone on vikkelämpi kuin aikaisemmin!

        E-L


      • nc8sy87fys
        Elli-Lotta kirjoitti:

        Vaihdoin virran hallinta-asetuksista joka minulla oli tasapainoitettu,kohtaan paras suoritusteho ja mielestäni laite tottelee paremmin ja vähemmällä miettimisellä?Näinköhän se vaikuttaisi positiivisessa mielessä sivujen aukeamiseenkin.Hyvältä kuitenkin vaikuttaa joten yksi prossainen jatkaa jauhamista eikä Vistakaan tunnu kirosanalta niinkuin se on tehnyt jo pitkään.

        Kiitoksia neuvoista ja vihjeistä,kone on vikkelämpi kuin aikaisemmin!

        E-L

        Täällä on kaikkia kivoja vinkkejä vistalle kuin myös muillekin windowseille (XP ja seiska).

        http://nekon-blogi.blogspot.com/2008/01/nekon-ohjeita.html

        Ei muuta kuin esim karsimaan koneen mukana käynnistyviä ohjelmia, niitä löytyy merkkikoneista paljon ja hyvin moni itse jälkeenpäin asennettu softa lisää itsensä ajettavaksi koneen käynnistyessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe