Huuto.net myynti? Veronmaksut?

onneton___

Eli jos ostan uusia tuotteita eBay:sta ja myyn huuto.netissä yksityishenkilönä, niin pitääkö maksaa veroja?

57

17458

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa!

      Uusien tuotteiden myyminen on liiketoimintaa. Käytettyjä, oman tai perheen käytössä olleita, tavaroita saa myydä verottomasti 5000 euroon asti vuodessa. Jos ostat ja myyt saman tien tavaroita, periaatteessa joudut maksamaan verot kaikista (käytännössä mahdotonta valvoa), myös alle 5000e jäävistä tuotoista.

      Mutta tosiaan tässä on se pieni ongelma verotuksen kannalta, ettei todisteita ole helppo löytää. Jos vaikka ostat oman kokoisia vaatteita ja myyt ne saman tien eteenpäin, kukaan ei voi todistaa, ettei ne olisi sinun. Joillakin vaatteet vaan jää käyttämättä, ei olekaan oikean kokoisia tai hyviä päällä.

      • entäs jos

        Entäs jos käyttää tuotteita vaikka päivän ja myy uudenveroisina niin saa tienata 5000euroa laillisesti?

        Mitenkäs ne verot maksaa? Pystyykö netinkautta maksamaan?


      • amatöörisunistaja
        entäs jos kirjoitti:

        Entäs jos käyttää tuotteita vaikka päivän ja myy uudenveroisina niin saa tienata 5000euroa laillisesti?

        Mitenkäs ne verot maksaa? Pystyykö netinkautta maksamaan?

        Saako yksityishenkilö harrastaa liiketoimintaa myymällä uusia eBay tuotteita ilman yritystä? Paljonko saa tienata rahaa vuodessa? Miten veronmaksaminen onnistuu netinkautta?


      • sakke.kl
        amatöörisunistaja kirjoitti:

        Saako yksityishenkilö harrastaa liiketoimintaa myymällä uusia eBay tuotteita ilman yritystä? Paljonko saa tienata rahaa vuodessa? Miten veronmaksaminen onnistuu netinkautta?

        huomaa kaikkea nappikauppaa eikä välitä.Verovelat vanhenee jos kiinni jää 3 vuodessa.


      • lakimies44

        "Pitää maksaa" kirjoittajalle.

        Vuodessa raja on siis 8000 eukkoa jonka jälkeen on alv maksettava.

        Tuo raja siis käytetyissäkin tavaroissa ja jos uusia alkaa myymään niin aina on verot maksettava.

        Ainoa mutta lain kannalta vain on se, että kukaan ei tiedä kuinka paljon vanhaa tavaraa olet myynyt eli aina voit sanoa, että vasta 4000 edestä olen myynyt eli rajaan vielä matkaa 4000 eukkoa.


      • Kuluttaja78937497298
        lakimies44 kirjoitti:

        "Pitää maksaa" kirjoittajalle.

        Vuodessa raja on siis 8000 eukkoa jonka jälkeen on alv maksettava.

        Tuo raja siis käytetyissäkin tavaroissa ja jos uusia alkaa myymään niin aina on verot maksettava.

        Ainoa mutta lain kannalta vain on se, että kukaan ei tiedä kuinka paljon vanhaa tavaraa olet myynyt eli aina voit sanoa, että vasta 4000 edestä olen myynyt eli rajaan vielä matkaa 4000 eukkoa.

        Yksityinen henkilö ensinnäkään ja yksityishenkilöinen (lue kuluttajien välinen kauppa) ei kuulu ALV-verotuksen piiriin, joten taida olla helvetin huono lakimies.

        Kuluttajien kesken käytävässä kaupassa myöskään ei sovelleta samoja lakeja kuin liikkeenharjoittajan ja kuluttajan välisessä kaupassa missä monin kohtaan laki- ja kauppatavat asettavat sopimukselle vaateita, joten kuluttajien keskinäisessä kaupassa on joltensakkin täysi sopimusvapaus, joka ei edellytä kuitteja saati papereiden täyttöjä ja aivan varmasti nämä kaupat eivät edes kuulu ALV-verotuksen piiriin koska yksityinen kuluttaja ei edes omista ALV-vero tunnusta eikä Y-tunnusta.

        Turha esiintyä lakimiehen tittelillä jos ei tiedä asioista mitään ja jos oikeasti olet laki mies niin vaihda alaa.


      • Erkheikkuli
        Kuluttaja78937497298 kirjoitti:

        Yksityinen henkilö ensinnäkään ja yksityishenkilöinen (lue kuluttajien välinen kauppa) ei kuulu ALV-verotuksen piiriin, joten taida olla helvetin huono lakimies.

        Kuluttajien kesken käytävässä kaupassa myöskään ei sovelleta samoja lakeja kuin liikkeenharjoittajan ja kuluttajan välisessä kaupassa missä monin kohtaan laki- ja kauppatavat asettavat sopimukselle vaateita, joten kuluttajien keskinäisessä kaupassa on joltensakkin täysi sopimusvapaus, joka ei edellytä kuitteja saati papereiden täyttöjä ja aivan varmasti nämä kaupat eivät edes kuulu ALV-verotuksen piiriin koska yksityinen kuluttaja ei edes omista ALV-vero tunnusta eikä Y-tunnusta.

        Turha esiintyä lakimiehen tittelillä jos ei tiedä asioista mitään ja jos oikeasti olet laki mies niin vaihda alaa.

        Yksityinen henkilö saa Y-tunnuksen jos myynti on pienimuotoista.Taitaa olla se 8500euroa rajana ja sen yli menevästä maksetaan sitten jo ALV veroa.Silloin on jo ilmottauduttava ALV rekisteriin sekä perustettava yritys.Myöskin kaupparekisteriin on merkittävä tuo yritys.
        Minä sain Y-tunnuksen koska myyntitoimintani on vähäistä.


      • elämän ehtoossa 61v
        Kuluttaja78937497298 kirjoitti:

        Yksityinen henkilö ensinnäkään ja yksityishenkilöinen (lue kuluttajien välinen kauppa) ei kuulu ALV-verotuksen piiriin, joten taida olla helvetin huono lakimies.

        Kuluttajien kesken käytävässä kaupassa myöskään ei sovelleta samoja lakeja kuin liikkeenharjoittajan ja kuluttajan välisessä kaupassa missä monin kohtaan laki- ja kauppatavat asettavat sopimukselle vaateita, joten kuluttajien keskinäisessä kaupassa on joltensakkin täysi sopimusvapaus, joka ei edellytä kuitteja saati papereiden täyttöjä ja aivan varmasti nämä kaupat eivät edes kuulu ALV-verotuksen piiriin koska yksityinen kuluttaja ei edes omista ALV-vero tunnusta eikä Y-tunnusta.

        Turha esiintyä lakimiehen tittelillä jos ei tiedä asioista mitään ja jos oikeasti olet laki mies niin vaihda alaa.

        " Älä puhu paskaa
        Yksityinen henkilö ensinnäkään ja yksityishenkilöinen (lue kuluttajien välinen kauppa) ei kuulu ALV-verotuksen piiriin, joten taida olla helvetin huono lakimies "
        -------------------------------

        kun teet yksityishenkilönä 8000 € /vuosi likevaihdolla kauppaa, vaikka koirien ja kissojen kanssa, niin muutut automaattisesti arvonlisävelvolliseksi.

        aloittajan ei tarvinne olla peloissaan, koska kiinnijääminen on hyvin epätodennäköistä,
        MUTTA
        jos yleensä tekee paljon erinäisiä toimintoja, kyllä kannattaa säilyttää kaikki kuitit 6 vuotta kotona ja järjestyksessä, sillä aina voi tulla 4-5 vuoden kuluttua kysely ja jos niitä kuitteja ei silloin löydy se on hyvin hankala tilanne ja usein kallis.

        Usein vero- tai muut vastaavat tapaukset alkavat jonkun ostajan valitukseta, oikeudenkäynnistä, takuu- tai vahingonkorvausvastuista, rikoksista, tai aivan muista asioista.

        Em tapaukset ovat todella ikäviä jos on nuori ja perhe aloitusvaiheessa, silloin ei ole voimia ja aikaa selvitellä asioita, jos on elämän ehtoosssa, sillin voi olls leväperäisempi ja osaa jo vanhempana puolustaa paremmin itseään.


      • 54554

        veropetosepäilyissä sinulla on todistustaakka, ei verottajalla.


      • tonni käteen
        entäs jos kirjoitti:

        Entäs jos käyttää tuotteita vaikka päivän ja myy uudenveroisina niin saa tienata 5000euroa laillisesti?

        Mitenkäs ne verot maksaa? Pystyykö netinkautta maksamaan?

        5v sitten myi tavaroita 30000 euron edestä minulla oli kuititosoista ja voittoa ei kertynyt kuin alle 1000 euroa . Mitään veroa ei tarvinnut maksaa tavara oli käytettyä.


      • parempaa tietoa
        lakimies44 kirjoitti:

        "Pitää maksaa" kirjoittajalle.

        Vuodessa raja on siis 8000 eukkoa jonka jälkeen on alv maksettava.

        Tuo raja siis käytetyissäkin tavaroissa ja jos uusia alkaa myymään niin aina on verot maksettava.

        Ainoa mutta lain kannalta vain on se, että kukaan ei tiedä kuinka paljon vanhaa tavaraa olet myynyt eli aina voit sanoa, että vasta 4000 edestä olen myynyt eli rajaan vielä matkaa 4000 eukkoa.

        Höpöhöpö, "lakimies"! ALV-velvollisuuden alarajasummalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, pitääkö luovutusvoitosta (= hankintahinnan ja myyntihinnan erotus) maksaa veroa. Ko. alaraja on se liikevaihdon summa tilikaudessa, jonka täyttyessä myyjä tulee arvonlisäverovelvolliseksi. Kun summa täyttyy/ylittyy, pitää alv maksaa koko liikevaihdosta.


      • Yrittäjä
        Erkheikkuli kirjoitti:

        Yksityinen henkilö saa Y-tunnuksen jos myynti on pienimuotoista.Taitaa olla se 8500euroa rajana ja sen yli menevästä maksetaan sitten jo ALV veroa.Silloin on jo ilmottauduttava ALV rekisteriin sekä perustettava yritys.Myöskin kaupparekisteriin on merkittävä tuo yritys.
        Minä sain Y-tunnuksen koska myyntitoimintani on vähäistä.

        Niitä y-tunnuksia voi hakea ihan vapaasti niin paljon ku tarvit vaikket tekisi niillä yhtään mitään.


      • Yrittäjä
        elämän ehtoossa 61v kirjoitti:

        " Älä puhu paskaa
        Yksityinen henkilö ensinnäkään ja yksityishenkilöinen (lue kuluttajien välinen kauppa) ei kuulu ALV-verotuksen piiriin, joten taida olla helvetin huono lakimies "
        -------------------------------

        kun teet yksityishenkilönä 8000 € /vuosi likevaihdolla kauppaa, vaikka koirien ja kissojen kanssa, niin muutut automaattisesti arvonlisävelvolliseksi.

        aloittajan ei tarvinne olla peloissaan, koska kiinnijääminen on hyvin epätodennäköistä,
        MUTTA
        jos yleensä tekee paljon erinäisiä toimintoja, kyllä kannattaa säilyttää kaikki kuitit 6 vuotta kotona ja järjestyksessä, sillä aina voi tulla 4-5 vuoden kuluttua kysely ja jos niitä kuitteja ei silloin löydy se on hyvin hankala tilanne ja usein kallis.

        Usein vero- tai muut vastaavat tapaukset alkavat jonkun ostajan valitukseta, oikeudenkäynnistä, takuu- tai vahingonkorvausvastuista, rikoksista, tai aivan muista asioista.

        Em tapaukset ovat todella ikäviä jos on nuori ja perhe aloitusvaiheessa, silloin ei ole voimia ja aikaa selvitellä asioita, jos on elämän ehtoosssa, sillin voi olls leväperäisempi ja osaa jo vanhempana puolustaa paremmin itseään.

        Kyselyyn voit vastata kieltävästi kaikkiin kohtiin ja kieltää kaiken. Verottajalla ei ole mitään todisteita ellet itse kuse itsesi päälle ja suomessa ei valehtelusta saa mitään sanktiota eikä sakkoa missään tapauksessa.

        Nyrkkisääntönä: kiellä kaikki ja valehtele niin paljon kuin vain osaat, todistustaakka on aina syyttävällä osapuolella.


      • Eiyrittäjä
        Yrittäjä kirjoitti:

        Kyselyyn voit vastata kieltävästi kaikkiin kohtiin ja kieltää kaiken. Verottajalla ei ole mitään todisteita ellet itse kuse itsesi päälle ja suomessa ei valehtelusta saa mitään sanktiota eikä sakkoa missään tapauksessa.

        Nyrkkisääntönä: kiellä kaikki ja valehtele niin paljon kuin vain osaat, todistustaakka on aina syyttävällä osapuolella.

        Jee jee, sitten perään nauretaan kreikalle ja muille luinka huonosti ovat hommansa hoitaneet. Joka ikisen pitää olla rehellinen näissä asipissa. Mä muuten oon maksamassa sinunkin kusetuksia. Siksi vaadin että lopetat kusettamisen


      • Kataja1nen4
        Eiyrittäjä kirjoitti:

        Jee jee, sitten perään nauretaan kreikalle ja muille luinka huonosti ovat hommansa hoitaneet. Joka ikisen pitää olla rehellinen näissä asipissa. Mä muuten oon maksamassa sinunkin kusetuksia. Siksi vaadin että lopetat kusettamisen

        Taitaa olla vähän eri syistä kreikat ja kyprokset ongelmissa...


    • .asianajaja

      Ei tietenkään pidä. Silloin maksetaan veroja myyntituloista, jos on rekisteröity liiketoiminnan harjoittaja. Sitähän yksityishenkilö ei ole.

      Tietenkin jossain kulkee raja, jos ostat ja myyt satoja tuotteita vuodessa, voidaan katsoa, että toimintasi on jo ammattimaista. Silloin verottaja voi katsoa, että toimintasi täyttää ammattimaisen liiketoiminnan määritelmän, ja verottaa sinua.

      • marjat on ilmasii

        ja myyn toiselle kaliimmallla . ei tarvii maksaa veroja. sama kun ostan uuden kaupasta -80% alella a myyn kalliimmalla eteenpäin


      • Mikä törppö

        Sinä saisit asiakkaasi helposti linnaan.


      • tuutimaan

        sinne äidin viekkuun vielä !


      • Kuluttaja79797979

        Näin juurikin homma menee mitä kirjoitit.


    • ei tietoa

      Eli verovapaa myynti yksityishenkilönä huuto.netissä on siis ihan sallittua kunhan ei tienaa enemmänkun 5000euroa vuodessa ???? Vaikka myy uusia tuotteita????

      • väännettynä

        "Eli verovapaa myynti yksityishenkilönä huuto.netissä on siis ihan sallittua kunhan ei tienaa enemmänkun 5000euroa vuodessa ???? Vaikka myy uusia tuotteita????"

        Onko sinulla jotain ongelmia luetunymmärtämisessä vai oletko vain tyhmä? Käytetään sitten isoja kirjaimia, jos ne vaikka olisi helpompi ymmärtää:

        KÄYTETTYJÄ, OMAN TAI PERHEEN KÄYTÖSSÄ OLLEITA, TAVAVAROITA SAA MYYDÄ VEROTTOMASTI 5000 EUROON ASTI VUODESSA.

        Jos et tuostakaan tajunnut, niin tässä esimerkkejä:
        1. myyt omia tavaroitasi, vaatteita vaatekaapistasi esimerkiksi, huutonetissä. Osa on käytettyjä, osa uusia, joita et ole syystä tai toisesta käyttänyt.
        2. ostat uuden tavaran itsellesi tai perheenjäsenellesi nettihuutokaupasta/netistä/kaupasta/jostain ja toteat, ettei se olekaan sopiva. Et ole ehtinyt käyttää sitä lainkaan ja laputkin ovat vielä kiinni. Myyt sen eteenpäin, vaikka vähän kalliimmalla kuin mitä ostit. Vaikka myyt uutta tavaraa eteenpäin, käytännössä tavara on sinun vanhaasi. Ethän voi sille mitään, ettei se miellyttänytkään sinua/sopinut sinulle, mutta olet ostanut sen tarkoituksenasi käyttää sitä.

        Näitä voit myydä 5000e asti verottomasti kirpparilla tai nettihuutokaupoissa, riippumatta siitä paljonko olet niistä aikanaan maksanut ja paljonko niistä saat rahaa.

        3. ostat tavaraa kaupasta/nettihuutokaupasta/ulkomailta/teet itse/tms tarkotuksena myydä se eteenpäin ja saada voittoa siitä. Olet velvollinen maksamaan veroja kaikesta, ja jos et maksa veroja, verottajalla on oikeus puuttua tekemisiisi.

        Itse esimerkiksi ostan paljon vaatteita kirpputoreilta, nettihuutokaupoista ja alennusmyynneistä. Aina ei tietenkään jokainen vaate satu olemaan oikean kokoinen ja hyvin istuva, joten myyn sen eteenpäin (yleensä näillä ei ole palautusoikeutta). Kyllästyn myös vaatteisiin nopeasti, joten muutaman kuukauden käytön jälkeen myyn ne yleensä taas eteenpäin. En tietenkään voi muistaa, paljonko olen aikoinaan mistäkin vaatteesta maksanut ja huuto.netissä ostajat vaikuttavat hintaan huutamalla vaatetta. Liian pieni uusi mekko, jonka olen ostanut ebaysta 5 punnalla saattaa nousta huutonetissä 10 euroon tai saattaa mennä 3 eurolla. Tarkoitus ei ole tehdä voittoa, vaan kierrättää ja olla säilömättä epäsopivia vaatteita vaatekaapeissa. Näin ollen, vaikka toisinaan todennäköisesti teenkin voittoa myymällä vaatteitani, ei minun tarvitse maksaa veroja (vuodessa myyn vajaan 2000 euron edestä omia tavaroitani). Jos ostaisin vaatetta tarkoituksena myydä ne saman tien eteenpäin, minun pitäisi maksaa verot.


      • verojuristi
        väännettynä kirjoitti:

        "Eli verovapaa myynti yksityishenkilönä huuto.netissä on siis ihan sallittua kunhan ei tienaa enemmänkun 5000euroa vuodessa ???? Vaikka myy uusia tuotteita????"

        Onko sinulla jotain ongelmia luetunymmärtämisessä vai oletko vain tyhmä? Käytetään sitten isoja kirjaimia, jos ne vaikka olisi helpompi ymmärtää:

        KÄYTETTYJÄ, OMAN TAI PERHEEN KÄYTÖSSÄ OLLEITA, TAVAVAROITA SAA MYYDÄ VEROTTOMASTI 5000 EUROON ASTI VUODESSA.

        Jos et tuostakaan tajunnut, niin tässä esimerkkejä:
        1. myyt omia tavaroitasi, vaatteita vaatekaapistasi esimerkiksi, huutonetissä. Osa on käytettyjä, osa uusia, joita et ole syystä tai toisesta käyttänyt.
        2. ostat uuden tavaran itsellesi tai perheenjäsenellesi nettihuutokaupasta/netistä/kaupasta/jostain ja toteat, ettei se olekaan sopiva. Et ole ehtinyt käyttää sitä lainkaan ja laputkin ovat vielä kiinni. Myyt sen eteenpäin, vaikka vähän kalliimmalla kuin mitä ostit. Vaikka myyt uutta tavaraa eteenpäin, käytännössä tavara on sinun vanhaasi. Ethän voi sille mitään, ettei se miellyttänytkään sinua/sopinut sinulle, mutta olet ostanut sen tarkoituksenasi käyttää sitä.

        Näitä voit myydä 5000e asti verottomasti kirpparilla tai nettihuutokaupoissa, riippumatta siitä paljonko olet niistä aikanaan maksanut ja paljonko niistä saat rahaa.

        3. ostat tavaraa kaupasta/nettihuutokaupasta/ulkomailta/teet itse/tms tarkotuksena myydä se eteenpäin ja saada voittoa siitä. Olet velvollinen maksamaan veroja kaikesta, ja jos et maksa veroja, verottajalla on oikeus puuttua tekemisiisi.

        Itse esimerkiksi ostan paljon vaatteita kirpputoreilta, nettihuutokaupoista ja alennusmyynneistä. Aina ei tietenkään jokainen vaate satu olemaan oikean kokoinen ja hyvin istuva, joten myyn sen eteenpäin (yleensä näillä ei ole palautusoikeutta). Kyllästyn myös vaatteisiin nopeasti, joten muutaman kuukauden käytön jälkeen myyn ne yleensä taas eteenpäin. En tietenkään voi muistaa, paljonko olen aikoinaan mistäkin vaatteesta maksanut ja huuto.netissä ostajat vaikuttavat hintaan huutamalla vaatetta. Liian pieni uusi mekko, jonka olen ostanut ebaysta 5 punnalla saattaa nousta huutonetissä 10 euroon tai saattaa mennä 3 eurolla. Tarkoitus ei ole tehdä voittoa, vaan kierrättää ja olla säilömättä epäsopivia vaatteita vaatekaapeissa. Näin ollen, vaikka toisinaan todennäköisesti teenkin voittoa myymällä vaatteitani, ei minun tarvitse maksaa veroja (vuodessa myyn vajaan 2000 euron edestä omia tavaroitani). Jos ostaisin vaatetta tarkoituksena myydä ne saman tien eteenpäin, minun pitäisi maksaa verot.

        Kaupassa on kyse hyödykkeen omistusoikeuden vaihtumisesta myyjältä asiakkalle vastiketta (yleensä rahaa) vastaan. Laki ei ota kantaa siihen, onko tavara uutta vai käytettyä. Veroa menee vasta, jos toiminta on ammattimaista ostamista ja myymistä. Sinä teet tästä asiasta liian monimutkaisen, sekä annat sellaisen kuvan tai suorastaan tietoa (väärää), ettei uutta hyödykettä saisi myydä verottomasti. Tuo ei missään tapauksessa nimittäin pidä paikkaansa


      • lakimies44

        "ei tietoa" kirjoittajalle.

        Uusista on maksettava aina vero oli myynti vaikkapa vain 10 eukkoa, mutta jos myyt vanhoja tavaroita niin silloin raja on 8000 eukkoa vuodessa ja tämän täytyttyä joudut maksamaan veroja ja silloin siis koko vuoden summasta. Eli jos myyt vain 7999 eukkoa niin veroja et maksa, mutta jos myyt 8001 eukkoa vuodessa niin kaikesta menee vero.

        Jos joku uuwatti ei tätä ymmärrä niin kannattaa soittaa verottajalle niin he kertovat totuuden.


      • lakimies44
        väännettynä kirjoitti:

        "Eli verovapaa myynti yksityishenkilönä huuto.netissä on siis ihan sallittua kunhan ei tienaa enemmänkun 5000euroa vuodessa ???? Vaikka myy uusia tuotteita????"

        Onko sinulla jotain ongelmia luetunymmärtämisessä vai oletko vain tyhmä? Käytetään sitten isoja kirjaimia, jos ne vaikka olisi helpompi ymmärtää:

        KÄYTETTYJÄ, OMAN TAI PERHEEN KÄYTÖSSÄ OLLEITA, TAVAVAROITA SAA MYYDÄ VEROTTOMASTI 5000 EUROON ASTI VUODESSA.

        Jos et tuostakaan tajunnut, niin tässä esimerkkejä:
        1. myyt omia tavaroitasi, vaatteita vaatekaapistasi esimerkiksi, huutonetissä. Osa on käytettyjä, osa uusia, joita et ole syystä tai toisesta käyttänyt.
        2. ostat uuden tavaran itsellesi tai perheenjäsenellesi nettihuutokaupasta/netistä/kaupasta/jostain ja toteat, ettei se olekaan sopiva. Et ole ehtinyt käyttää sitä lainkaan ja laputkin ovat vielä kiinni. Myyt sen eteenpäin, vaikka vähän kalliimmalla kuin mitä ostit. Vaikka myyt uutta tavaraa eteenpäin, käytännössä tavara on sinun vanhaasi. Ethän voi sille mitään, ettei se miellyttänytkään sinua/sopinut sinulle, mutta olet ostanut sen tarkoituksenasi käyttää sitä.

        Näitä voit myydä 5000e asti verottomasti kirpparilla tai nettihuutokaupoissa, riippumatta siitä paljonko olet niistä aikanaan maksanut ja paljonko niistä saat rahaa.

        3. ostat tavaraa kaupasta/nettihuutokaupasta/ulkomailta/teet itse/tms tarkotuksena myydä se eteenpäin ja saada voittoa siitä. Olet velvollinen maksamaan veroja kaikesta, ja jos et maksa veroja, verottajalla on oikeus puuttua tekemisiisi.

        Itse esimerkiksi ostan paljon vaatteita kirpputoreilta, nettihuutokaupoista ja alennusmyynneistä. Aina ei tietenkään jokainen vaate satu olemaan oikean kokoinen ja hyvin istuva, joten myyn sen eteenpäin (yleensä näillä ei ole palautusoikeutta). Kyllästyn myös vaatteisiin nopeasti, joten muutaman kuukauden käytön jälkeen myyn ne yleensä taas eteenpäin. En tietenkään voi muistaa, paljonko olen aikoinaan mistäkin vaatteesta maksanut ja huuto.netissä ostajat vaikuttavat hintaan huutamalla vaatetta. Liian pieni uusi mekko, jonka olen ostanut ebaysta 5 punnalla saattaa nousta huutonetissä 10 euroon tai saattaa mennä 3 eurolla. Tarkoitus ei ole tehdä voittoa, vaan kierrättää ja olla säilömättä epäsopivia vaatteita vaatekaapeissa. Näin ollen, vaikka toisinaan todennäköisesti teenkin voittoa myymällä vaatteitani, ei minun tarvitse maksaa veroja (vuodessa myyn vajaan 2000 euron edestä omia tavaroitani). Jos ostaisin vaatetta tarkoituksena myydä ne saman tien eteenpäin, minun pitäisi maksaa verot.

        on väännettävä näköjään myös.

        Eli etkö itsekään tollo tiedä, että raja on 8000 eukkoa?


      • kuluttaja9808080890
        lakimies44 kirjoitti:

        on väännettävä näköjään myös.

        Eli etkö itsekään tollo tiedä, että raja on 8000 eukkoa?

        Sä et ole edes oikea lakimies tai huono sellainen.
        Lue kommentteja ylempää mm. ALV-verotuksesta ja kuka on ALV-verollinen ja kuka ei.
        Turhaa esiintyä asioista tietävänä jos tiedot on sun tasolla eli aikas surkea tieto näistä verotusasioista.


    • onnellinen...

      Suomessa maksetaan veroja aina kun tienaat. Vaikka myyt käytettyä vessapaperia. Jos jäät voitolle. maksat veroja. Ainoa laillisesti verovapaa tienaaminen on marjojen ja sienien poiminta yleisistä metsistä.

      • verojuristi

        me muut jätämme maksamatta. t. verojuristi


      • vernervirne
        verojuristi kirjoitti:

        me muut jätämme maksamatta. t. verojuristi

        saahan siellä sitten vähentää tuotteiden ostot,matkakustannukset,pakkausmateriaaliat,postiin vienti matkat jne,nettikulut jne kunhan vaan niistä on näyttää kuitit,ajopäiväkirja jne.


        Joissain kirpputoreilla on tehty ihan poliisille ilmoitus niistä pöydistä joissa myydään vain uutta tavaraa/vaatetta ja läjäpäin.Kun kirpparilla uusien tuotteiden myynti on kielletty ..ainakin sillein suurissa määrissä.Jokaisella voi olla pari kolme uutta tuotetta mutta jos kaikki on uusia niin se onkin jo kauppatoimintaa.


      • ime sinä.
        verojuristi kirjoitti:

        me muut jätämme maksamatta. t. verojuristi

        Juristit ja pedofiilit voisi upottaa itämereen.


      • Pisnismies?
        ime sinä. kirjoitti:

        Juristit ja pedofiilit voisi upottaa itämereen.

        Onko tietoa, että mikä on yksityishenkilön vastuu siinä, jos harrastaa uusien tuotteiden myyntiä huuto.netissä puoliammatillisesti ja tuote ei toimikaan?

        Tulin vaan miettineeksi, koska törmäsin huuto.netissä yhteen kiinnostavaan tuotteeseen, jonka myyjä tekee bisnestä "kovalla kädellä". Sillä on yli 5000 kohdetta tälläkin hetkellä auki. Tuotteet on kohtuullisen hintaisia, mutta postikulut on liioiteltuja. Jos häneltä ostaa useamman tuotteen samalla kertaa, niin silti tulee kaikkiin tuotteisiin omat postikulut.

        Onko tällaisessa liiketoiminnassa jotain sääntöjä? Osa aiemmista asiakkaista on valittanut, että tuote ei ole ollut toimiva - uutta ei ole saanut tilalle, eikä mitään takuumeininkiä ole - myyjä vierittää syyn kaikissa postin niskaan. Mites yleisesti postimyynnin 2 viikon palautusaika?

        Tietääkö joku näistä lakipykälistä?


      • +008
        Pisnismies? kirjoitti:

        Onko tietoa, että mikä on yksityishenkilön vastuu siinä, jos harrastaa uusien tuotteiden myyntiä huuto.netissä puoliammatillisesti ja tuote ei toimikaan?

        Tulin vaan miettineeksi, koska törmäsin huuto.netissä yhteen kiinnostavaan tuotteeseen, jonka myyjä tekee bisnestä "kovalla kädellä". Sillä on yli 5000 kohdetta tälläkin hetkellä auki. Tuotteet on kohtuullisen hintaisia, mutta postikulut on liioiteltuja. Jos häneltä ostaa useamman tuotteen samalla kertaa, niin silti tulee kaikkiin tuotteisiin omat postikulut.

        Onko tällaisessa liiketoiminnassa jotain sääntöjä? Osa aiemmista asiakkaista on valittanut, että tuote ei ole ollut toimiva - uutta ei ole saanut tilalle, eikä mitään takuumeininkiä ole - myyjä vierittää syyn kaikissa postin niskaan. Mites yleisesti postimyynnin 2 viikon palautusaika?

        Tietääkö joku näistä lakipykälistä?

        Entäpä jos esimerkiksi myyn ystävältäni ilmaiseksi saatua uutta tavaraa?

        Se on uutta, mutten itse sitä ole ostanut. Olisiko siis lueteltavissa liiketoiminnaksi, jos tätä tapahtuisi säännöllisesti? Minun voittonihan siinä on 100%, menisikö verot?

        Ei kovin todennäköinen skenaario mutta mahdollista sekin, joten kysyn vain.

        Entä kuinka suuri on tämän huutokaupasta kertyneen tulon veroprosentti noin arviolta? Mihin kohtaan verokorttia se tulisi merkitä, jos kyseessä muutosverokortti? Lasketaanko tuloiksi esim. Kelalta opintotukea haettaessa?


      • vaikeuksia itselleen
        +008 kirjoitti:

        Entäpä jos esimerkiksi myyn ystävältäni ilmaiseksi saatua uutta tavaraa?

        Se on uutta, mutten itse sitä ole ostanut. Olisiko siis lueteltavissa liiketoiminnaksi, jos tätä tapahtuisi säännöllisesti? Minun voittonihan siinä on 100%, menisikö verot?

        Ei kovin todennäköinen skenaario mutta mahdollista sekin, joten kysyn vain.

        Entä kuinka suuri on tämän huutokaupasta kertyneen tulon veroprosentti noin arviolta? Mihin kohtaan verokorttia se tulisi merkitä, jos kyseessä muutosverokortti? Lasketaanko tuloiksi esim. Kelalta opintotukea haettaessa?

        juu, ilmoita vaan jos hankaluuksia haluat. Muuten minkälaisita summista puhutaan?Ttuhansista vaiko kymmenistätuhansista, jos tuhansista MYY äläkä mieti joutavia.


      • toimii.
        Pisnismies? kirjoitti:

        Onko tietoa, että mikä on yksityishenkilön vastuu siinä, jos harrastaa uusien tuotteiden myyntiä huuto.netissä puoliammatillisesti ja tuote ei toimikaan?

        Tulin vaan miettineeksi, koska törmäsin huuto.netissä yhteen kiinnostavaan tuotteeseen, jonka myyjä tekee bisnestä "kovalla kädellä". Sillä on yli 5000 kohdetta tälläkin hetkellä auki. Tuotteet on kohtuullisen hintaisia, mutta postikulut on liioiteltuja. Jos häneltä ostaa useamman tuotteen samalla kertaa, niin silti tulee kaikkiin tuotteisiin omat postikulut.

        Onko tällaisessa liiketoiminnassa jotain sääntöjä? Osa aiemmista asiakkaista on valittanut, että tuote ei ole ollut toimiva - uutta ei ole saanut tilalle, eikä mitään takuumeininkiä ole - myyjä vierittää syyn kaikissa postin niskaan. Mites yleisesti postimyynnin 2 viikon palautusaika?

        Tietääkö joku näistä lakipykälistä?

        Älä osta jos paljon negoja, itse ainakin jättäisin väliin. Katso löytyykö samaa tuotetta ebaysta, esim saksan ebayssa on ripeitä myyjiä. Ostin tuotteen sunnuntaina, virheetön tuote tuli kotiin toimitettuna perjantaina.
        Aiemminkin olen sieltä ostanut ja aina on toimitus hoidettu saksalaisella tarkkuudella.


      • Yrittäjä1111111
        toimii. kirjoitti:

        Älä osta jos paljon negoja, itse ainakin jättäisin väliin. Katso löytyykö samaa tuotetta ebaysta, esim saksan ebayssa on ripeitä myyjiä. Ostin tuotteen sunnuntaina, virheetön tuote tuli kotiin toimitettuna perjantaina.
        Aiemminkin olen sieltä ostanut ja aina on toimitus hoidettu saksalaisella tarkkuudella.

        Huh huh ku on ammattilaisia liikenteessä.

        Arvonlisäverottoman toiminnan raja on vähän päälle 8000e olisiko ollut 8200e.
        Puhutaan elinkeinonharjoittajista. Eli yrityksistä. Eli myös toiminimistä.
        Tuloverot maksetaan sitten ihan kirjanpidon mukaan.
        Oli tavara uutta tai vanhaa. Käytetyssä tavarassa voi käyttää myös marginaaliverotusta. Josta tilitettävä vero lasketaan hankintahinnan ja myyntihinnan erotuksesta.
        _____________
        Yksityisenä.
        Ei voi periä ALV'ta ostajilta. Eikä tilittää verottajalle yksityisenä.
        Saa myydä tavaroita, mutta jos se katsotaan liiketoiminnaksi. Eli toisin sanoen toiminta on jatkuvaa ja ammattimaista, siinä menee hiuksen hieno raja liiketoiminnan ja nurkkien siivouksen kohdalla. Kirpputorimyynti on ihan sallittua. Vaikka tavara olisi uuttakin.
        Mutta siitä saatava tulo on kuitenkin tuloa. Eli tuloverotukseen kohtaan "muut tulot"
        ______
        Eli jos haluaa tehdä vaikka "sivubisnestä"
        Perustakaa toiminimi, ja jos meinaatte että liikevaihto (myynti) olisi alle 8000euroa vuodessa teidän ei tarvitse hakeutua ALV velvolliseksi. Se merkataan perustamisilmoituksessa.
        Tuloverot joutuu silti maksamaan. Ja tietenkin osa veroista on pääomaveroa.
        Sen opitte sitten alan kirjoista. Vaikka kirjastoista. Verokortti on sama kuin työssäkäyvän.
        Mutta tilität vain itse ne verot sitten. Tietyn ajan kanssa jos et kuukausittain halua.

        ________
        JA VIELÄ:
        Yksityishenkilöitä koskee ihan eri kaupankäynnin säännöt. Melkeinpä vastuutonta jopa.
        Yrityksenä löytyy kyllä kaikkia säännksiä. Ne löytyy kuluttajavirasto sivuilta, Mitä saa tehä mitä ei ja mitä täytyy tehä ja tarjota ja muuta vastaavaa.

        Ja ps.
        Kaikki kiertää joissain määrin veroja ja lakia :)
        pari kymppiä sieltä täältä taskuun, ei sitä huomaa. Mutta pääpiirteittäin kannattaa hoitaa verot.
        Saa isomman tuomion veropetoksista kuin taposta...
        Sitä ei pieni/eikä iso yritys pärjää muuten täällä kapitalistisessa yhteiskunnassa.


    • Kysynpä vain.

      Olen opiskelija ja myymässä omin käsin tekemääni työtä. ( Netin kautta)

      Hintaa sillä on kuitenkin 3500e ( Ei ole ihan pikkunen työ) Ajatuksena olisi saada koko summa kerralla tilille.

      Meneekö siitä myyntivero, tai jokin muu vero?
      Vai onko se vain rahan siirtoa toiselle tilille?
      Esim: Jos myyn sen yritykselle tai jollekkin yksityiselle

      • hjy

        Ei mene se,koska se on satunnaista,mutta jos sinulla on yritys niin silloin joudut maksamaan verot automaattisesti.

        Sama juttu kuin myisit oman autosi,veneen, tai jonkun muut tuotteen jonka olet ostanut tai saanut lahjaksi.

        Olen ostanut rikkinäisen auton 2000 eurolla ja korjannut sen itse.ja myynyt 5000eurolla

        Ihmettelen miksi ihmiset eivät tiedä oikeuksistaan.

        Voithan yrittää tarjota rahaa verottajalle,mutta epäilen se osoittautuu hankalaksi.


      • Kysynpä vain
        hjy kirjoitti:

        Ei mene se,koska se on satunnaista,mutta jos sinulla on yritys niin silloin joudut maksamaan verot automaattisesti.

        Sama juttu kuin myisit oman autosi,veneen, tai jonkun muut tuotteen jonka olet ostanut tai saanut lahjaksi.

        Olen ostanut rikkinäisen auton 2000 eurolla ja korjannut sen itse.ja myynyt 5000eurolla

        Ihmettelen miksi ihmiset eivät tiedä oikeuksistaan.

        Voithan yrittää tarjota rahaa verottajalle,mutta epäilen se osoittautuu hankalaksi.

        Kiitän vastauksesta.


    • jälleenmyynti?

      Mutta saako merkkivaatteita myydä eteenpäin vai pitääkö olla valmistajan lupa?? Esim. perustaa yrityksen, johon ostaa eri merkkivaatteita (esim. ulkomailta) ja muita löytöjä ja myy eteenpäin liikehuoneistossa.

    • Suleiman

      jälleenmyynti?
      - Ovat sen luokan kysymyksiä, että kannattaa mennä yrittäjäkurssille.Siellä säännöt selvitetään ja ideasi kannattavuus testataan.

    • teoria vs käytäntö

      Lain mukaan kaikesta voitosta pitää maksaa vero. Jos myy omassa käytössä ollutta tavaraa yli 5000 eurolla vuodessa, siitäkin maksetaan vero. Tosin verottaja ei tuhlaa resursseja nappikauppaan koska se saa yhden rakennusfirman käräyttämisestä enemmän valtiolle kuin kaikkien yksityisten nappikaupoista yhteensä.

    • Minä.

      fakta on silti se että esim. MINÄ en maksa veroa jos myyn omaisuuttani, sanokoon laki mitä hyvänsä niin MINULTA ei mitään saa.

    • towardthebrightlight

      Heh, eikös esim PayPalin avulla ole mahdollista kiertää verot kokonaan? Jos myy tavaraa ja ottaa maksut PayPal-tililleen, ja sitten myös käyttää ne rahat siihen että maksaa PayPalin kautta, niin eihän se verottajalle missään näy. Ja vaikka siirtäisi rahat PayPal-tililtä omalle tililleen, niin eihän siitä näe että mistä hyvästä ne rahat on saatu.

      No tämä tuli vain mieleen, ei kai ihmiset yleensä kahdeksaa tonnia onnistu PayPalin kautta hankkimaan. Riippuu tietysti siitä mitä myy.

    • harmaa talous

      Varsinkin jokunen vuosi aikaa törmäsi useinkin siihen, että esim autojen tuning osia ja tietyntyyppistä elektroniikka myytiin useilla saiteilla ns. ammattimaisesti. Samassa ilmossa oli useita tuotteita, jotka usein mainittiinkin uusiksi. Jopa myyntikuvat oli napattu suoraan ebaystä, dealextremestä jne.
      Nyt nämä kauppiaat ovat vähentyneet, mutta ammattikunta on edelleen olemassa. Tällöinhän on jo yhtäkaikki kyse selkeästi ammatillisesta hyötyä tavoittelevasta toiminnasta, jossa tavara ostetaan ulkomailta ja myydään täällä provikalla. Ilman minkään tulorajojenkaan täyttymistä joutuisi y-tunnuksen omaava tekemään kuitenkin verottajalle selvityksen toiminnasta, yksityishenkilönä tältä tietenkin välttyy.

      Moraalinen dilemma on kuitenkin selkeä, ja kyseessä on kaunisteltu veronkierto. Mielenkiintoisempi pointti on kuitenkin myyjän vastuu. Käytännössä kuka vain voidaan määritellä maahantuojaksi, mikäli hän myy tuotetta eteenpäin ansiotarkoituksessa. Näin ollen vaikkei suomessa varsinaista pykälää takuusta ole määriteltykään, on tavaraa koskevat virheasiat hyvinkin tarkoin määritelty.
      Jos myyn uuden hitsauskoneen täällä yksityisenä hintaan 500, en ole velvollinen "maahantuoja", mutta y-tunnuksen kanssa kylläkin. Tähän asiaan pitäisi mielestäni saada muutos ja muutama varoittava esimerkki.

    • Leili65

      HuutoNet on täynnä kyyliä ja ilmiantajia. Käy lukemassa keskustelupalstaa, kun ollaan tehty ilmoituksia verottajalle rättikaupan takia. Suomalaiset ovat kateellista kansaa, jos toisella kauppa käy.

    • v...n uunot

      kyllä suomi kaatuu kun ei makseta veroja yli 5000 myyneistä.eli jos myyn 15000 autoni pois niin pitäisi maksaa veroja.eli tällä lokiikalla joka 3 suomalainen kiertää veroja.vai täh??

      • taxman1

        ei 15000 auton myynnistä tarvitse veroa maksaa mutta jos olet ostanut auton 3000:lla ja myyt 15 000:lla, on myyntivoitto verollista tuloa. Siinä ei pitäisi olla mitään ihmellistä, veroa maksetaan voitoista ihan yleisesti ja joka paikassa


    • Tomminjo

      Siis miten tää nytt menee. Pitääkö kaikesta myyntivoitosta maksaa veroa vai onko osa verovapaata johonkin rajaan asti...?

    • perävaunu

      Nyt kun veroilmoitukset on jätetty niin miten porukka ilmoitteli noita myyntejä ? Ite en ilmoitanut mitään kun noi voitot jäi selvästi alle aikaisemmin mainitun 5000 rajan. Mites muilla ?

    • YuetteZiegler

      Heya i am for the http://moriyamaproductions.com/ first time here. I found this board and I find It really helpful & http://millerscandy.com/ it helped me out much. I hope http://funwaterpools.com/ to provide one thing again and aid others such http://studiotregi.com/ http://janicedennison.com/ as you aided me.

    • TrokaritMerenpohjaan

      Trokaus on laittomuuden lisäksi myös täysin kusipäistä hommaa.
      Se että ostaa krääsää ympäriinsä ja myy eteenpäin, ei ole enää verovapaata kurpputorimyyntiä vaan muIkkua ja verollista trokausta.

      • justjoo

        "Trokaus on laittomuuden lisäksi myös täysin kusipäistä hommaa.
        Se että ostaa krääsää ympäriinsä ja myy eteenpäin, ei ole enää verovapaata kurpputorimyyntiä vaan muIkkua ja verollista trokausta"

        Tällä logiikalla kaikki yrittäjät/kauppiaat ovat mulkkuja. Ostavat tavarataloihinsa/nettikauppoihinsa krääsää ympäri maailmaa, Myyvät eteenpäin ja maksavat veronsa.. eli hemmetin suuria trokareita ;)


    • Kiitos ja anteeksi

      Tehomyyjä tuomittu kirjanpitorikokseen myynneistä jotka oli vuositasolla 20000-30000 euroa. Hankkinut pientavaraa ulkomailta ja myynyt ne huutonetissä.

      Käräjäoikeuden tuomio oli kirjanpitorikos sekä veropetos. Hovioikeus alensi tuomion kirjanpitorikokseksi.

      Siis miten tavallen pulliainen voi tietää näistä asioista kun tuomaritkaa eivät ole asioista samaa mielta, niin kuin eivät ole tälläkään palstalla kirjoittaneet henkilöt. Ota tästä nyt selvää.

      Jonkinlaista kirjaa niistä myynneistä varmaan kannattaa pitää jos sitä harrastaa jossain (missä?) isommassa määrissä. Ja ehkä oman mielenrauhan vuoksi mikäli mahdollisia kyselyjä joskus tulee.

      Lähde:
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014020218001412_uu.shtml


      PS. Kun lainlaatijamme, ministeri, ei tiennyt ettei suomessa saisi ajella ruotsissa rekisteröidyllä autolla, josta ei ole maksettu veroja suomeen, niin pitäisikö näitä lakikiemuroita jo hiukan ruveta yksinkertaistamaan.

      • Arvostan, melkein

        Periaatteessa näin yrittäjänäkin nostan hattua niille jotka ymmärtävät olla ryhtymättä yrittäjäksi ja keskittyvät vain tuohon olennaiseen eli myymiseen, ainoastaan silloin jos jää kiinni niin tuo on negatiivista.

        Yrittäjänä sitä makselee kaikenlaisia maksuja, asiakkaat tinkii ja vittuilee…. pimeänä myymällä vaan myyt ja kaikki on iloisia, kunnes tosiaan jää kiinni.


    • konkurssipesä

      Nin, kuinkas verottaja tulkitsee konkurssipesistä ja pakkohuutokaupoista ostettujen uusien tavaroiden myynnin eteenpäin yksityisenä henkilönä?
      Ja nyt puhutaan alle 8.000e/vuosi. Onko ilmoitusvelvollisuus tai pitäisikö ostaa ja myydä toiminimellä vai onko moraalisesti ok toimia yksityishenkilönä? Alkuperäinen tarkoitus kun ei ole käyttää tuotteita itse vaan myydä eteenpäin.

    • rakentaja

      Nostetaan vanha aihe esille ja kysyn -

      Miten olisi oikea tapa toimia jos yrittäjä ostaa tarvikkeita rakennuskaupasta ( esimerkiksi 100 eur sis alv24%). Rakentaa niistä vaikka terassi.

      Tuleeko asiakkaalta laskuttaa tarvikkeet 100 EUR ( sis alv 24% ), tai pitääskö laskuttaa 100 EUR alv24% ?

    • Entä toisinpäin?

      Mitä jos tavara myydäänkin ulkomaille ja ostaja maksaa ne verot ulkomailla? Käsittääkseni myyjältä ei voida periä tästä veroa, koska verot maksetaan toiseen maahan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe