Narsistin tuntomerkit

Pelottaa hiukkasen

Onko olemassa,mitään helppoja merkkejä tunnistaa narsisti.
Jos toinen lupailee asioita mitä ei pidä,haluaa määräillä asioita siivousta ym.
Tapaamiset hänen aikataulunsa mukaan,on muutenki dominoivan tuntuinen.
Tuntuu myös vähättelevän minun tekemisiäni,ei kysele minun menneisyydestäni.
Jos puhun vaikka avioliitostani tai lapsuudestani hän ei juuri kysele mitään.
Hän sanoo rakastavansa,mutta ei huomioi minua esim,joululahjalla.
Miltä nämä asiat kuulostavat,olenko narsistin kanssa tekemisissä.

46

6293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "terve mieli"

Kyllä on, emotionaalinen tunnekylmyys ja empatian puute. Luonnehäiriöisiltä puuttuu tunneälyä ja se näkyy kumppanin henkisenä mitätöimisenä ja välinpitämättömyytenä. Juuri tuolla tavoin kuten kerroit. Normaali ihminen on kiinnostunut oikeasti toisen, varsinkin kumppanin elämästä ja menneisyydestä. Narsistit eivät kysele, koska eivät yksinkertaisesti välitä, eivätkä ole kiinnostuneita muuta kuin itsestään. Narsistit kyllä sanovat paljonkin ja lupailevat paljon, mutta teoissa ja käytännössä se ei koskaan juurikaan näy, ja jos näkyy, siitä toitotetaan torvea ja halutaan saada kunniaa ja huomiota. Narsisti haluaa määräillä, alistaa, kontrolloida, koska hän haluaa hallita tilanteita ja olla kaiken osaaja ja taitaja. Vähättely on toisen mitätöintiä, koska narsisti ei halua, että kukaan on häntä parempi tai saa huomiota muuta kuin hän itse. Hän ei jaa ensimmäistä sijaa kenekään kanssa.

Tietoa kannatta hankkia ja sitten päätellä itse.

• Pelottaa hiukkasen

Kiitos kun vastasit,kumppanini siis hyvinkin saattaa olla narsisti.
        Kerroin hänelle ystävästäni,jolla saattaa olla vakava sairaus,tämä mies ei sanonut mitään,
        ei minkäänlaista pahoittelua tai myötätunnon osoitusta,oli vain hiljaa.
        Täytyy vaan katsella ja kuunnella eteenpäin.
        Hän myös haluaa puuttua lapseni ulkonäköön,aika outoa sinänsä.

• eräs kokemus

ehkä tälläisiä piirteitä...

- manipulointi (leikitään uhria, raukkaa, jolle kaikki haluaa pahaa...leikitään kilttiä, joka aina auttaa muita. Tai sitten vedotaan tunteisiin tai hurmataan uudelleen jonkun ikävän asian jälkeen.)
        - kiristäminen ja uhkailu (rahalla tai uhkailemalla itsemurhalla tai sitten lupaa tuhota toisen jos toinen ei toimi hänen mielesä mukaan)
        - aiheeton haukkuminen (syyttäminen valehtelusta, kieroilusta, mustamaalalmisesta, pettämisestä, siitä että haluaa toiselle vain pahaa jne)
        - alistaminen (haluaa pitää vallan. mitätöi sanallisesti sanoo, että toinen ei ole mitään ilman häntä)
        - kontrollointi (tutkii kaiken kuten koneen, kirjeet, kaappien laatikot jne...yrittää vaikuttaa siihen kehen pidät yhteyttä ja vaatii kertomaan ketä tapaat jne. )
        - syyllistäminen (kaikki hänen ongelmansa johtuvat jostain muusta kuin hänestä ja hänen "paha" käytös johtuu varmasti sinusta)
        - ei näe mitään vikaa itsessään (eikä pyydä anteeksi ja jos pyytää ei tarkoita sitä. Näkee syyn kaikissa muissa ja johtuvan jostain tilateesta tai sairaudesta jne)
        - aggressiivinen käytös henkisesti ja ehkä myös fyysisesti
        - vie kaikki voimat (ottaa väkisin kaiken enegrian eikä anna mitään)
        - välillä yrittää hyvittää hurmaamalla esim. ostelemalla mielin määrin lahjoja
        - häpäisemällä julkisesti (haukkuen ja syyttäen julkisesti)
        - itsensä näkeminen uhrina ja kaikki muut ovat pahoja ja haluavat vain pahaa
        - muutama ihminen nostetaan jalustalle jos heistä hyötyy jotain
        - haluaa hyötyä sinusta
        - ei välitä sinun tunteistasi
        - maagisiakin ajatuksia
        - uskoo kaikkien haluavan hänelle pahaa
        - haluaa olla aina paras tai sitten sairaiden keskellä sairain...pääasiassa, että on jotain enemmän kuin muut
        - uskoo, että hänellä on jokin erityinen tehtävä maanpäällä
        - odottaa spesiaalikohtelua

Sanon sen, että nykyään liian helposti viljellään narsisti sanaa eli jokainen ilkeästi, itsekkäästi käyttäytyvä ei ole narsisti. Narsisti todella tuhoaa läheisten elämää. Monessa ihmisessä voi olla joitakin narsistisia piirteitä, mutta todella narsistissa on paljon enemmän kuin muutama.

• Xeniax
        Pelottaa hiukkasen kirjoitti:

Kiitos kun vastasit,kumppanini siis hyvinkin saattaa olla narsisti.
        Kerroin hänelle ystävästäni,jolla saattaa olla vakava sairaus,tämä mies ei sanonut mitään,
        ei minkäänlaista pahoittelua tai myötätunnon osoitusta,oli vain hiljaa.
        Täytyy vaan katsella ja kuunnella eteenpäin.
        Hän myös haluaa puuttua lapseni ulkonäköön,aika outoa sinänsä.

Hmm. Minusta se, ettei sano mitään kun kuulee ystäväsi vakavasta sairaudesta, ei riitä narsismin tunnusmerkiksi. Voihan se olla niin monenlaisia muitakin asioita - hän voi olla kykenemätön puhumaan vaikeista asioista, tai pelätä itse sairastumista vakavasti, tai pelätä että läheinen sairasutuu vakavasti jne. jne. Se, ettei sano mitään, ei välttämättä vielä tarkoita, ettei reagoi asiaan emotionaalisesti.

• F33.30

Narsistin lapsi usein aikusiiällä omaa vanhempansa tapoja, olematta kutenkaan narsisti, 3. sukupovesa näitä ominausuuksia ei enää näy. Narsistejka on kuitenkin 1% väestöstä joten näitä naristien uhreja on useampi prosentti väestöstä.

Yhden ikimuistoisen ominasuuden muistan vanhempani narsismista, ja se oli ääretön kateus.

• silence is golden
        Xeniax kirjoitti:

Hmm. Minusta se, ettei sano mitään kun kuulee ystäväsi vakavasta sairaudesta, ei riitä narsismin tunnusmerkiksi. Voihan se olla niin monenlaisia muitakin asioita - hän voi olla kykenemätön puhumaan vaikeista asioista, tai pelätä itse sairastumista vakavasti, tai pelätä että läheinen sairasutuu vakavasti jne. jne. Se, ettei sano mitään, ei välttämättä vielä tarkoita, ettei reagoi asiaan emotionaalisesti.

Juuri niin. Vaikuttaa olevan vain tyypillinen suomalainen mörökölli :D

• Xeniax
        silence is golden kirjoitti:

Juuri niin. Vaikuttaa olevan vain tyypillinen suomalainen mörökölli :D

No itse en itse asiassa huomannut tuota alkuperäistä viestiä tuota edellistä kirjoittaessani. Oli narsisti tai ei, tyyppi vaikuttaa niin hankalalta, dominoivalta, itsekkäältä ja välinpitämättömältä kumppaninsa suhteen, että on aivan sama, onko se narsisti vai ei. Tuollaisen ihmisen kanssa et pysty rakentamaan onnellista ihmissuhdetta ja tyydyttävää vastavuoroisuutta!

• Ei kaikki kultaa

Parempaan tulokseen pääsisi kun hoitaisi omat asiansa ja lupailisi toteumattomia vaikka peilikuvalleen.Kyseinen haluaa nostattaa itsettuntoaan lattiamatonnalta ymmärtämättä häiritsevän vain jo totuttuja kuvioita.Hänellä on voinnut nuorempana olla yksipuolisen puutteellinen ravinto,joka on voinnut vioittaa osan aivotoiminnasta? Taikka kakaralauma jossa on viihtynyt ei ole ollut kaksinen murrossiässä.Hän on vajaa ja tarvitsee terapiaa.Jotkut yhtiöt panevat kyseennalaisia myös pikku-päälliköiksi työntekijöiden kiusaksi,jotta saadaan tarvittava määrä adrenaalia syntymään töissä vireänä olemiseksi.Nämä päälliköt ovat usein kuin puunukkeja tinkimättä mistään,mutta samalla myös yksinkertaisen luotettavia suhteessa pienellä palkallaan.Uudelleen organisoitaessa näistä yksinkertaisuuksista pääsee helpolla eroon,kehumalla heitä yrityksen eittämättä parhaaksi tukipylvääksi,ja kuinka loput firmasta jää ltkemään häntä hänen poistuttuaan ja siirryttyään kilpaileviin yrityksiin nllden ensiaskelmilta saadakseen kokemusta tulevasta projektistaan.

• Turhauttavaa

mut mun mielestä tämmöset seikat vois viitata: tunneälyn ja empaattisuuden puuttuminen, ei kestä kritiikkiä: välit poikki vaikka ois oma vika. Eikä näe vikaa omassa käytöksessään, muut vAan puhuu paskaa...Ei häpeä, omat mielipiteet oikeita mm. Ja omassa miehessäni nämä piirteet mm.

• Iso jalka

Narsismin yleensä oppii tunnistamaan kun ensin on kipuillut vuosia huonossa ihmissuhteessa. Ihmetellyt mikä tässä mättää ja tuntenut ahdistusta toisen seurassa. Kun tämän jälkeen tapaa uuden narsistin niin tunnistaminen on jo helpompaa, narsisti kuitenkin on täysin "omaa rotuaan" kun sen oivaltaa. Kaikkien ihmisten kanssa ei voi tulla toimeen, olivat nämä narsisteja tai ei. Huonosta ihmissuhteesta kannattaa kuitenkin hankkiutua eroon, ei pelkästään narsisteista.

Narsisti on pohjattoman kade ja pelkää syvällä sisällään häpeää. Narsistin puheilla ei välttämättä ole mitään yhteyttä hänen tekoihin tai ajatuksiin. Sanat ovat vain juuri sitä hetkeä ja narsistin haluamaa vaikutelmaa varten, ei niillä ole muuta merkitystä. Sanat ovat vain osa kulissia, ei tapa kommunikoida. Narsisti ei oikeasti ota mistään vastuuta ja kääntää kaiken aina jonkun/jonkin muun syyksi. Narsisti syyllistää lähimpiään kaikesta mahdollisesta päästäkseen itse vastuusta, saadakseen jakamattoman huomion ja siirtääkseen oman häpeäntunteesa muihin. Narsisti ei jaa kanssasi oikeasti mitään. Ilosi hän yrittää latistaa ja surujasi hän väheksyy, ei ehkä heti ja suoraan mutta lopulta kuitenkin. Narsistiin tutustuessa tulee koko ajan lisää asioita joita pitää varoa, aiheita joista ei voi keskustella, pikku ilkeyksiä ja valheita joita joutuu nielemään.

Narsistin voi tunnistaa vertaamalla tämän toimintatapoja muihin tuntemiinsa ihmisiin. Narsistin toimintatavat ja reaktiot eri tilanteissa poikkeavat muista. Narsisti reagoi arvosteluun muita voimakkaammin. Narsisti ei pidä siitä että häntä neuvotaan vaikka olisi kysynyt neuvoa. Narsisti on selittelyn mestari. Narsistille myrkkyä on välinpitämättömyys häntä kohtaa. Narsistilla kaiken takana on MINÄ, vaikka se kummallisiin valepukuihin yritetään piilottaa.

• Anonyymi

Hyvin kirjoitettu. Asian voi jokainen ajatella omalta kohdaltaan. Mikäli ei kykene mitenkään pääsemään normaaliin kommunikointiin toisen henkilön kanssa kaikesta huolimatta ja joutuu aina luopumaan asioista ja sellaisesta, joka on itselle tärkeätä, kannattaa sellainen tilanne katkaista. Mikäli haluaa auttaa kyseistä henkilöä, pitää tilanetta sietää. Sietokyvyllä on rajansa ja jossain vaiheessa ei mielenkiinto enää riitä, mikäli toinen ei kehity positiiviseen suuntaan. Kyse lienee siitä, haluaako toinen muuttaa käyttäytymistään, vai onko hänelle täysin yhdentekevää miten kohtelee muita. Joskus saattaa tulla kynsille niin kovaa, että on pakko oppia, muuten voi mennä henki.

• 14+16

Hankala tunnistaa, kun joku ihmininen saattaa omata lähes kaikki narsistiset piirteet olematta narsisti.

• narskusta vapaa

Netistä löytyy hyviä kuvauksia narisistista, mutta tunnistaminen voi olla vaikeaa. Minun ex- narsisti puoliso oli valehtelu automaatti, lisäksi piilotti posteja ja aiheutti taloudellista haittaa minulle. Hän ei osallistunut talouden ylläpitoon mitenkään ja minulla oli kyllä varaa maksaa laskut ym, mutta hänen tarkoituksensa oli "varastaa" itselleen kaiken mitä vain saa irti minun tuloistani. Kun maksoin laskut niin hän ei silloiin saisikaan tätä rahaa mahdollisesti itselleen. Onneksi en menettänyt luottotietojani. MInusta sinun kannattaa jättää suhde oli henkilö narsisti tai ei. Parisuhteessa kummankin tulee antaa ja saada yhtä lailla lahjoja, hellyyttä, rakkautta, vapautta jne

• eksäni on narsisti

narsisti, niin saat oireet selville.
      Narsistien uhrien tuki ry:llä on omat sivut, missä on paljon tietoa ko aiheesta, sekä keskusteluapua!

• haluan silti usko..

Olet kyllä ihan aidosti oikeilla jäljillä. Hienoa että itse tajuat. Olen kaksi kertaa ollut oikean narsistin ns. uhri. Toinen oli lasteni isä ja vuosein päästä kun uskalsin edes ajatella ketään miestä sai minut koukkuunsa taas narsisti. Mutta huom, heitä on hieman eri tyyppisiä. Kaikille on kuitenkin yksi ja sama erittäin voimakas piirre, jota voisi kutsua ihan itsekkyydeksi tai itserakkaudeksikin, jos ei sitä tajua mitä se on. Sillä narsiti osaa valloittaa, puhua kauniisti, avaa auton oven, vei syömään jne Mutta sitä kestää vain vähän aikaa. Huomaat kuitenkin heti jos oikein ajattelet tarkasti ja olet pidemmän aikaa ollut tällaisen henkilön kanssa, että hänellä on iana jokin tarkoitus näillä tekemisillä ja liittyy AINA hänen itsensä hyvinvointiin ja haluun ja ihailuun ja vallankäyttöön. Narsisti ei todella kuuntele ei kysy ei kiinnostu oikeasti edes lapsista. Hän ei jakele hellyydenosoituksia. Hän hymyile kaikille ja esittää kaikille niin mukavaa ja auttavaista ja hienoa ihmistä että edes lähimmät sukulaiset eivät käsitä mitä heille puhut kun sitten yrität joskus jälkeenpäin kertoa mikä hän todella on ja mitä tekee. narsisti todella vaan käyttä ihmisiä, niin työssä kuin kotona. Omaa naistaan hän haluaa hallita keinolla millä hyvänsä ja usein se on joko fyysistä vallankäyttöä tai henkistä raaimmillaan. Se voi kohdistua välillisesti lapsiin ja siihen liittyy jonkin asteista syyllistämistä myös. Olen opiskellut kohta kaiken tästä tyypistä narsismi, ja sen ilmentymät sillä en koskaan enää uskalla muuten luottaa kehenkään mieheen ja toivon että kun tämä mies satutti niin paljon minua naisena ei fyysisesti vaan kaikella muulla tavalla ja sen tietää vain sellainen henkilö joka on elänyt tällaisen kanssa. uskomatonta on se myös kun sitten pitää jälkeenpäin miettiä että miksi minä en lähtenyt jo heti, mutta siihen ei saa vastausta edes itseltään, monia monia asioita vaan ehtii tapahtua.Itsetunto on alle nollan ja lapsia sääli. Kävin terapiassa ja nyt kun alan uskoa että on minullakin jotain arvoa ainenkin äitinä, niin näen kaiken toisin mutta kova liian kova hinta maksettavaksi ovat nämä syvät haavat sisälläni. Ottakaa selvää ja uskokaa neuvoja, minäkin niitä sain aluksi heti mutta en tietenkään kuunnellut!! Rakkaus on sokea ja se pitää paikkansa. Mutta sen voin sanoa että sellainen välinpitämätömyys ja kaiken tavallaan mitätöinti ja se että huomaa että ei sitä kiinnosta kertoo jo aika paljon. ja sanonpahan van että itse narsistit pitävät näitä tekstejä iahn hulluina!! Narsiti ei myöskään kestä arvosteluja eikä sitä että ettäkö hän olisi syypää johonkin tai muka ei välitä jne...

• NNP

Esim narsistiäitini tyypillista toimintaa on että hän haluaa olla kaiken antaja. Kaiken täytyy tulla vain häneltäpäin lapsille, joululahjaakaan hän ei arvottomilta, mitättömiltä lapsiltaan halua ottaa vastaan, mutta hän antaa aina... Kun menee käymään niin hän on saattanut tehdä jopa, kuten viimeksi oli, 5 eri ruokaa (ruokalajia) valmiiksi odottamaan minua, eli hän ylilyö asioita. Tuollaisessa ei ole kysymys muusta kuin että äiti tekee sen itsensä vuoksi ja hän haluaa olla vain ylihyvä.

• "terve mieli"

Yleensähän narsismi ei esiinny pelkästään ihan yksistään sellaisenaan, vaan takana on hyvin usein jonkinlainen muukin luonnehäiriö, johtuisikohan tuo hieman eri tyyppisyys siis siitä? Minulle itselleni tuttuja ovat vaativa peroona ja huomionhakuinen persoona yhdessä narsimin kanssa. Näiden henkilöiden narsistisuus poikkesi todellakin toisistaan, mutta narsisimin tuntomerkit silti kummassakin tapauksessa täyttyy.

• Queen of Hearts
        "terve mieli" kirjoitti:

Yleensähän narsismi ei esiinny pelkästään ihan yksistään sellaisenaan, vaan takana on hyvin usein jonkinlainen muukin luonnehäiriö, johtuisikohan tuo hieman eri tyyppisyys siis siitä? Minulle itselleni tuttuja ovat vaativa peroona ja huomionhakuinen persoona yhdessä narsimin kanssa. Näiden henkilöiden narsistisuus poikkesi todellakin toisistaan, mutta narsisimin tuntomerkit silti kummassakin tapauksessa täyttyy.

Joilla tuntuu olevan paljon yksityiskohtaisia tietoja siitä kuka ja mikä on narsisti. Jotenkin tuntuu, että noiden luetteloiden laatijan täytyy olla aika vaativa persoona ja itselle tulee kyllä sellainen olo, etten välittäisi olla hänen kaltaisensa kanssa tekemissä ?

Hirvittävä vimma haluta olla se "joka tietää kaiken narsismista" ja osaa tunnistaa, määritellä piirteet ym vaatii kyllä jo narsistin luonteen, että sellaista voi tehdä !

Kukaan muu ei saa tietää asiasta mitään, tai hän on heti korjaamassa, vähättelemässä, tai oikaisemassa tietoja. Taitavasti hän kääntää kaiken näyttämään siltä, että maailmassa tosiaan on pahoja narsisteja, jotka ovat ilmeisesti pilanneet hänen elämänsä ja mistään ei käy ilmi, että hän olisi lainkaan kiinnostunut narstistisia piirteitä omaavien ihmisten taustoista tai motiiveista yms, tämäkin oli varmaan liikaa sanottu, että tästä puhkeaa valtava vyörytys, että en kai vaan ole asettumassa narsistien puolelle tms?

Demonisointi on mielestäni eräs piilonarsismin parhaiten havaittavia piirteitä. Henkilö jolla on hillitön tarve leimata toinen erilaisilla psyykkisillä määreillä, tai oman puutteellisen ihmisten kohtaamiskykynsä takia jotenkin huonoksi, tai epäkelvoksi, on usein itsellään täysin selvittämättömät tunneasiat siellä syvällä.

Tietynlainen raakilemaisuus paistaa läpi ja ulkoisiin asemaan, koulutukseen, tai rahaan ja omaisuuteen turvautuminen loistaa mittareina menestykselle ja elämässä pärjäämiselle. Ulkoiseen pärjäämiseen turvautuminen on usein pakonomaista ja ylikorostunutta, juuri sen takia, että se suojaa sen todellisen sisäisen kaaoksen paljastumista.

• Tietoa ja taitoa
        Queen of Hearts kirjoitti:

Joilla tuntuu olevan paljon yksityiskohtaisia tietoja siitä kuka ja mikä on narsisti. Jotenkin tuntuu, että noiden luetteloiden laatijan täytyy olla aika vaativa persoona ja itselle tulee kyllä sellainen olo, etten välittäisi olla hänen kaltaisensa kanssa tekemissä ?

Hirvittävä vimma haluta olla se "joka tietää kaiken narsismista" ja osaa tunnistaa, määritellä piirteet ym vaatii kyllä jo narsistin luonteen, että sellaista voi tehdä !

Kukaan muu ei saa tietää asiasta mitään, tai hän on heti korjaamassa, vähättelemässä, tai oikaisemassa tietoja. Taitavasti hän kääntää kaiken näyttämään siltä, että maailmassa tosiaan on pahoja narsisteja, jotka ovat ilmeisesti pilanneet hänen elämänsä ja mistään ei käy ilmi, että hän olisi lainkaan kiinnostunut narstistisia piirteitä omaavien ihmisten taustoista tai motiiveista yms, tämäkin oli varmaan liikaa sanottu, että tästä puhkeaa valtava vyörytys, että en kai vaan ole asettumassa narsistien puolelle tms?

Demonisointi on mielestäni eräs piilonarsismin parhaiten havaittavia piirteitä. Henkilö jolla on hillitön tarve leimata toinen erilaisilla psyykkisillä määreillä, tai oman puutteellisen ihmisten kohtaamiskykynsä takia jotenkin huonoksi, tai epäkelvoksi, on usein itsellään täysin selvittämättömät tunneasiat siellä syvällä.

Tietynlainen raakilemaisuus paistaa läpi ja ulkoisiin asemaan, koulutukseen, tai rahaan ja omaisuuteen turvautuminen loistaa mittareina menestykselle ja elämässä pärjäämiselle. Ulkoiseen pärjäämiseen turvautuminen on usein pakonomaista ja ylikorostunutta, juuri sen takia, että se suojaa sen todellisen sisäisen kaaoksen paljastumista.

Kuule kyllä sitä kehittyy aivan pakostakin asiantuntijaksi, kun elää runsaat 20 vuotta narsistiperheessä.
        Asiantuntemusta tulee niin paljon, että mielellään kertoo muillekin, mitä kannattaa tehdä terveytensä säilyttäkseen. Voin kertoa sinulle, että pidän itseäni kokemustiedon kautta pätevänä asiantuntijana.

• Q o H

Psykologien testit jo antavat sellaisen kuvan, että ensinnäkin ne kysymykset ovat jostain vanhasta maailmasta, jossa kukaan ihminen ei enää todellisuudessa elä. Lähestymistapa on negatiivinen, haetaan vikoja, ei vahvuuksia, kysymykset ovat johdattelevia ja eivät jätä kyllä varaa toisenlaiseen lähestymistapaan, kuin jo valmiiksi luokitellut kategoriat antavat olettaa, eli ihmisiä pidetään tyhminä ja helposti luokiteltavina kansalaisina, en kyllä tiedä minkä maan.....

Olisi kyllä aika uudistaa ne planketit, mutta ilmeisesti se uudistus heijastaisi nykyistä fasistista linjaa ja veisi vain vielä rankempaan luokitteluun ja ihmisten jakoon köyhiin ja rikkaisiin. Eriarvoistamispyrkimykset kyllä todennäköisesti tulevat olemaan uudistusten alkuunpanijoita, jos siihen ryhdytään, ei varmaankaan halu auttaa ihmisiä.

• -t-
        Queen of Hearts kirjoitti:

palstahistorian helmiä ...

"Demonisointi on mielestäni eräs piilonarsismin parhaiten havaittavia piirteitä."

mustavalkoinen ajattelu on aina sidottu vallitseviin kulttuurillisiin arvoihin, jotka määrittävät 'hyvän' ja 'pahan', aiheuttavat massahysteriaa, fundamentalismia ja muita kulttuurillisia ääri-ilmiöitä

• 13+9
        -t- kirjoitti:

"Demonisointi on mielestäni eräs piilonarsismin parhaiten havaittavia piirteitä."

mustavalkoinen ajattelu on aina sidottu vallitseviin kulttuurillisiin arvoihin, jotka määrittävät 'hyvän' ja 'pahan', aiheuttavat massahysteriaa, fundamentalismia ja muita kulttuurillisia ääri-ilmiöitä

exäni, diagnosoidun narsistin, näkyvimpiä piirteitä:
        - ongelmat tunteiden säätelyssä, erityisesti aggressiossa (räjähtelevä, useimmiten ilman syytä...)
        - tulkitsee tilanteita väärin
        - jää kiinni pikkuasioihin, vihantunne olemattomasta asiasta voi vaivata kuukausia
        - uhri. muilla vastuu hänen vaikeuksistaan, omaa osuutta ei voi tarkastella
        - epävakaus: ajatukset ja mielipiteet vaihtuvat, moraali tilanteen mukaan
        - pakkoajatukset (niitä oli)
        - oman minän rajat kateissa (ei kestä muiden tunteita)

Huom. Hän ei ollut paha ihminen, vaikka heittikin p**skan niskaani lopuksi. Tiesi, että jotain on vialla. Yritti kauheasti. Mutta pershärö vei voiton.
        Exäni ei ollut "paha" ihminen. Vaikka p€&/skan heittikin minun päälleni.

• 14+3=17
        -t- kirjoitti:

"palstahistorian helmiä .."

Niin joku ny nostaa näitä vanhoja ketjuja esille..

ja tästä olen kanssasi samaa mieltä...

"Demonisointi on mielestäni eräs piilonarsismin parhaiten havaittavia piirteitä. Henkilö jolla on hillitön tarve leimata toinen erilaisilla psyykkisillä määreillä, tai oman puutteellisen ihmisten kohtaamiskykynsä takia jotenkin huonoksi, tai epäkelvoksi, on usein itsellään täysin selvittämättömät tunneasiat siellä syvällä"

• Liikaa nähnyt
        13+9 kirjoitti:

exäni, diagnosoidun narsistin, näkyvimpiä piirteitä:
        - ongelmat tunteiden säätelyssä, erityisesti aggressiossa (räjähtelevä, useimmiten ilman syytä...)
        - jää kiinni pikkuasioihin, vihantunne olemattomasta asiasta voi vaivata kuukausia

Huom. Hän ei ollut paha ihminen, vaikka heittikin p**skan niskaani lopuksi. Tiesi, että jotain on vialla. Yritti kauheasti. Mutta pershärö vei voiton.
        Exäni ei ollut "paha" ihminen. Vaikka p€&/skan heittikin minun päälleni.

No voi voi. Ärsyttää myös tollaset marttyyrisyndroomaiset. Aina ymmärtämässä. Itselläni kyllä on enempi sympatiaa niitä muita uhreja (et varmaankaa luule olevasi ainoa) joita narsisti on jättänyt jälkeensä.

Peruskuvio narsistin peesaajilla "ihana ihminen"

• 13+9
        Liikaa nähnyt kirjoitti:

No voi voi. Ärsyttää myös tollaset marttyyrisyndroomaiset. Aina ymmärtämässä. Itselläni kyllä on enempi sympatiaa niitä muita uhreja (et varmaankaa luule olevasi ainoa) joita narsisti on jättänyt jälkeensä.

Peruskuvio narsistin peesaajilla "ihana ihminen"

Höpölöpö!
        Mikä ihmeen marttyyri? Mistä ihmeestä sellaista päättelit? Et tunne taustoja, joten kommentointi ei nyt osu kohdalleen.

Ja miksi ihmistä pitäisi pitää pahana, jos hän on traumatisoitunut? Miksi kantaa katkeruutta loppuelämänsä? Eihän se tarkoita, että hyväksyisi toisen käytöksen? Minähän sen sain loppumaan, perään en haikaile.

Ihan tarpeeksi vaikeaa on ollut muutenkin. Ylimääräisiä taakkoja en tarvitse.
        Tarpeeksi olen kokenut elämässäni vastoinkäymisiä.

Että sinulle, Liikaa nähneelle ihmiselle - tsemppiä vaan ja ymmärrystä jatkoonkin - myös kirjoituksiisi.

• Niksuriina

Edellä viestiketjussa mainitut piirteet sopivat myös avopuolisooni:

Ja kun muutimme yhteen, minulle ei kerrottu salasanoja laitteisiin. Videotykin yms. ohjeet piilotettiin. Kun kysyin opetus"tuntia", että oppisin käyttämään niitä ja voisin kirjoittaa ylös, mitä nappia pitää milloinkin painaa, minulle vaan naurettiin, että en opi kuitenkaan, turha neuvoa. Mies kuitenkin martyroi siitä, että joutuu itse aina hoitamaan "kaiken", koska minä en tahdo oppia, ja olen laiska.

Kun alkuun (kun en vielä ymmärtänyt asioiden todellista laitaa) sanoin, että "Ei, minä haluan oppia, voimme jakaa vastuun, kun vaan kertoisit miten asiat tehdään", mutta kun ei!!! Miehen mielestä olen saamaton ja laiska, koska en ole innostunut itsenäisesti opiskelemaan asioita. Kuitenkin samalla minulle sanotaan, että minun pitää ymmärtää pitää näppini erossa laitteista, etten sotke niitä. Sähkökaapit, televisioiden boksit, tietokoneet, kaikki, jopa kotimme yberhienosti integroitu musiikinkuuntelulaitteisto ovat ulottumattomissani. Musiikkia kun kuunnellaan, en saa tietenkään koskaan valita musaa, joskus olen esittänyt oman toiveen biisistä, niin mies suuttuu, että eikö hänen musamakunsa kelpaa.

Jääkaappiin ostan "paskaa" ruokaa, ostan liian halpaa kaljaa, viikkaan vaatteet väärin, auton merkkini on liian nolo, vaatteeni eivät ole yhtä tyylikkäitä kuin hänen siskollaan josta pitäisi ottaa mallia, keittiössä olen järjestänyt astiat ym. epäloogisesti kaappeihin, jne. ja minua muistutetaan päivittäin siitä, että miksi olen niin EPÄVARMA, se on kuulemma todella vastenmielistä.

Eräs piirre myös on varmaan se, että kun joskus yli vuosi sitten meillä oli riitaa jostain, ja sanoin johonkin syytökseen, että "ei se mennyt noin", hän käänsi sen aggressiivisesti heti siten, että "Vai olen minä sinun mielestäsi valehtelija? Haukut minua valehtelijaksi!" ja hän edelleen tänäkin päivänä jankkaa tuosta, että "Sinä syytät minua aina valehtelijaksi", vaikka en ole koskaan sellasta sanonut hänestä, se on hänen omaa tuotostaan, johon hän ilmeisesti itse uskoo täysin.

• uiouuiou

Kyllä kuullostaa tutulta.

• 13+9

ai, jäi vielä muutama olennainen piirre:
      - Neuvonta ja koulutustuokiot, joissa asiat opetellaan tekemään pitäisi tehdä kuten hänen mielestään ne tehdään tai muuten hermostuu/suuttuu
      - pakottaa olemaan samaa mieltä, eri mieltä oleminen ei ole hänelle mahdollista
      - pakottaa pyytämään anteeksi olemattomia asioita
      - ja tuo sama: hän osaa "järjestää kaapit ja tavarat" lyömättömän hyvin...

• rikottuneena

Elin samantyylisessä parisuhteessa. Mies valehteli kaiken aikaa suoranaisesti jokaisesta asiasta tuli pelkkää valheita. Kontrolloi koko ajan menemisiäni. Hän päätti koska tavattiin ja vain hän sai minulle soittaa. Kertoi kyllä rakkaudestaan muttei sitä ikinä teoilla näyttänyt. Ei kuulemma pystynyt. Olin hänelle rahoittaja joka maksoi kaiken. Maksoin jopa omat lahjanikin. Hänellä oli aiemmista suhteista yksi lapsi jolle ei ikinä ostanut lahjaa. Minun lasta haukkui huonoksi kun lapsi ei häntä hyväksynytkään. Puhui minut usein takaisin manipuloimalla ja niitä lahjoja hänellä oli. Koko suhteen ajan voin huonosti niin henkisesti kuin fyysisesti enkä tajunnut miksi. Olin aivan sekaisin kaiken aikaa ja moni ympärilläni olevat huomasivat miehen olevan narsisti, mutta minä en tajunnut sitä. Olin rakastunut ihme mieheen joka ei ollutkaan se mitä kuvittelin.

Yksinkertaisesti jos hiemankin epäilyttää toisen olevan narsisti tai siihen liittyviä piirteitä. Juokse pakoon vielä kuin voit.

• jfayrtg

Jos millään tavalla kokee, ettei toinen huomioi saati vastaa tunteisiin, niin kannattaa lopettaa. Hän etsii jotain muuta kuin sinä.

• Nark

narsisteja on varmaan eri lähtöön, kaikki eivät Ole väkivaltaisia/aggressiivisa vaan voivat olla myös passiivis-aggressiivisiä.

Tässä vähän tunnusmerkkejä:
      Ei ole kiinnostunut sinun menneisyydestäsi, tunteista, pahimmassa tapauksessa ei mistään haluista tai mieltymiksistä ylipäätään.
      Käyttäytyminen heiluu, välillä on tosi ystävällinen, kohtelias, haluaa näyttää että osaa pitää jotkut ihan helpot lupaukset, pyytää jopa anteeksi arkisissa tilanteissa, kiittää ns turhaan yms. Vaihteluna siis sille että muuten puhuu ja lupailee ihan tyhjää ja on ääliö. Opittu tapa saada suhde jatkumaan.
      Uhrius, eri asteista, kaikki eivät Ole voimakkaasti uhreja, mutta se kyllä tulee ennemmin tai myöhemmin esille.
      Ennen kaikkea puheet ja Teot eivät vastaa ollenkaan toisiaan. MInulla oli tällainen arkinarsisti, missä piirre tuli esille ihan vaikka siinä, että hän päätti mitä syödään ja milloinkin, esim en saanut olla nälissäni jos hän ei halunnut vaikka 12 tuntiin ruokaa. ALkoholilla on Aina jokin rooli. Hän esim. Dokasi kyllä ihan reippaasti tietyissä tilanteissa/seurassa, mutta alkoi yhtäkkiä esittäämään jotain raittiita seurassani. Ei saanut edes jakaa yhtä olutta ruokajuomaksi!
      Pihtaa seksissä. Kyllä, monessa paikassa puhutaan että narcissisti olisi Aina yliseksuaalinen. Voi olla että onkin, mutta voi myös yrittää väkisin hallita tilannetta (vrt. Alkoholin juominen) niin että normaali parisuhde kärsii. En luottaisi ihmiseen joka voi olla kuukausia Ilman seksiä vaikka on parisuhteessa eikä mikään estäisi. Paitsi se oma pääkoppa.
      Mustavalkoiset ajattelut yhteiskunnasta, konspiraatioihin uskominen. Psykoterapian tms halveksuminen. Toisen ihmisen alistaminen yleensä henkisellä väkivallalla voi olla sellaista hiljalleen tapahtuvaa toisen perusteiden nakertamista. Valehtelu, kaksoiselämän ylläpitäminen, ihmeellinen suhde vanhempiin (poikkeuksellisen huono tai myös aikuisena ikään kuin ei irtaantunut kunnolla). Radikaali ateismi. Pakkomielteet. Minun miesystävällä arkiset pakkomielteet. Ei tarvii olla seksiin tai peleihin liittyvä. On näitä siivoamisvimmaisia, liiallinen käsien pesu, miehelläni oli myös sellaisia pakkomielteitä, että Aina Piti olla jokin lääkekuuri päällä. Koko ajan sillä oli muka silmissä, korvissa, iholla vikaa mikä vaati tököttejä. Sitten kerskuili ettei Ole koskaan syönyt buranaa, diapameja, psyykelääkkeitä tms. 52 v. Hakee huomiota milloin mitenkin. Haluaa jatkaa suhdetta vaikka se on huono, ei halua parantaa sitä. Ihan käsittämätön pokka, esim jatkaa selkkauksien/pettämisen/riidan jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tätä toinen voi sekoittaa rakkauteen.

Iästä riippuen ota selvää työhistoriasta. Ihan varmasti löytynee jokin pitkään jatkunut riita/ongelmakäyttäytyminen -potkut. jokainen potkut saanut ei tietty Ole narsisiti, ja sitten sanotaan että on niitä menestyjiä jotka nimenomaan menestyvät puuttuvan empatian takia.
      Minulla kaksi aiempaa miesystävää joilla vakavaa häiriökäyttäytymistä työpaikoilla, josta etenkin toisella helppo puhua, kun taas ei parisuhteistaan kertonut mitään. En älynnyt ajoissa koska ajattelin että pahoinvointi työssä on niin yleistä... Ja tässä asiassa varsinkin narsisti on uhri.

Narsistimiehet eivät yleensä Ole somessa, eivät ainakaan yli 40 vuotiaat. Tai sitten heidän profiilinsa on vain harvojen valittujen nähtävissä. Yleensä kaiken maailman naisjutut (ja tai työ-) ovat tämän syynä.

• fgt77hf

"Normaalilla tavalla" hankalan ihmisen ja narsistin välillä on eroja.

Hankala ihminen voi olla hyvin oikukas ja negatiivinen, mutta hänelle tämä käytös ei ole peliä, jolla tavoitellaan hyötyä ja valtaa ym. Se on "normaalia" tunteiden näyttämistä, ja hankala ihminen on usein hankala kaikkien kanssa, hän ei siis valikoi ihmisiä ja kohtele ihmisiä sen mukaan, onko joku ihminen "hyödyllisempi" (eli paremmin kohdeltava) kuin joku toinen. Tunteiden näyttäminen tapahtuu tällaisella ihmisellä usein spontaanisti ja se on ennakoitavissa. Näistä käytöksen ongelmista voi usein keskustella kys. henkilön kanssa, kun hän on paremmalla tuulella. Tällaisesta ihmisestä välittyy usein tunne, että hän on aito ihminen, eli aina se sama ihminen, myös hankalimmillaan. Tällä tavalla hankala ihminen ei myöskään välttämättä loukkaa ketään tahallisesti. Hankala ja oikukas ihminen ottaa myös apua vastaan, ja kaipaakin usein tukea ja apua.

Narsisti taas ei välttämättä edes ole oikukas ja negatiivinen. Narsisti on peluri, joka kääntää itsestään kullakin hetkellä sen sopivimman puolensa esiin. Narsisti ei siten ole usein spontaanisti tunteitaan näyttävä, kuten nk. normaali ihminen. Totta kai narsistitkin voivat saada spontaaneja raivokohtauksia (- usein saavatkin), mutta narsistin kanssa voi harvoin keskustella näistä tilanteista niin, että tulisi tunne, että hän on aidosti pahoillaan käytöksestään. Narsisti ei pyydä apua, tukea, eikä ota neuvoja vastaan. Narsisti elää itsensä kautta, ja hänestä ei välity aito empaattisuus muita ihmisiä kohtaan, kun taas "normaalilla tavalla" hankala ihminen voi olla parhaina päivinään hyvinkin empaattinen ihminen.

En tiedä, oliko tästä sepustuksesta sinulle apua, mutta tällaiseen päätelmään olen itse tullut omien kokemusteni kautta.

• Narsistinkokenut

Narsisti ei tavallaan rakasta itseään,hän pikemminkin vihaa ja hautaa tunteet mitä hänessä nousee. Narsisti rakastaa heijastusta minkä saa aikaan toisessa ihmisessä. Eli kun toinen palvoo, rakastaa, suuttuu, vihaa, yrittää - narsisti saa voimansa näistä tunteista, vallasta kun saa toisen ihmisen haltuunsa, sätkynukeksi. Narsistin kanssa pärjää alkuun jopa hyvin. Niin kauan kun osaat miellyttää, antaa oikeanlaista seksiä, palvoa, elää narsistin säännöillä, ei ole ns.suurempia pulmia. Sitten kun alat ahdistua kaikesta mikä ei ole parisuhteessa normaalia , tajuat että toisella ei ole oikeasti empatiakykyä ja olet vain pelinappula, alkaa pulmat. Ja narsistilla on aina tulilla uudet uhrit.

• vbnvbnv

Sätkynukke - sitä se oli. Kun puhelin pärähti, niin heti oli lähdettävä hänen luokseen. Syyt olivat ihan keksittyjä. Jos ei heti vastannut viestiin, niin niitä suorastaan alkoi sataa. Juoksutti sätkynukkeaan aivan turhanpäiväisten asioiden vuoksi. Eräänlaista toisen koukuttamista...

• on_kokemusta

"Eli kun toinen palvoo, rakastaa, suuttuu, vihaa, yrittää - narsisti saa voimansa näistä tunteista, vallasta kun saa toisen ihmisen haltuunsa, sätkynukeksi."

Osuva kuva narsistin käytöksestä. Narsisti ei laita itseään tunnetasolla likoon, vaan käyttää muiden tunteita hyväkseen. Hän käyttää valtaa "hajota ja hallitse" -menettelyllä: saa muut ihmiset riitelemään keskenään pelaamalla selän takana pelejään (petollinen käytös) ja katsoo sitten vierestä, kun ihmiset reagoivat suuttumalla, ärsyyntymällä ym. normaaleilla tunteilla.

• Eräs_kokemus

En jaksanut lukea kaikkea, mutta yksi kokemus on tälläinen; hyvä ensi tapaaminen ja sitä edeltävä pitkäaikainen joskin hyvin pintapuolinen keskustelu. Toisella tapaamisella sitten jo havaitsinkin ettei ollut kuunnellut tai ymmärtänyt minusta yhtään mitään, kun ei oikeasti ollut minusta pätkän vertaa kiinnostunut vaan mahdollieisesta hyödystä. Olin todella tyrmistynyt kun mies toi ja esitteli minulle tuomiaan lahjoja, jotka olivat noin 7v vuotiaita tyttöjä kiinnostavaa tilpehööriä. Seksikin oli kuin joku pakollinen suoritettava asia ja jopa kosketuskin tosi teennäinen.

• Serkkusi

Paras pysyä kaukana narsistista on mieluummin vaikka yksin. Narsisti on itseään täynnä oleva kusipää luulee olevansa kaikki tietävä. Narsisti hakeekin kilttiä ihmistä jota pystyy alistamaan.
      Ovela kettu ja hyvä näyttelemään hurmaavaa.

• Taas_

Taas urofiili liikkeellä.

• kieroiluako

Jos toiselle narsisti toimii parisuhteessa narsistin tavoin julmasti ja uuden löydyttyä ei toimikaan niin. Mitä se sitten on?

• Näinsevaano

Narsisti ei muutu. Narsisti on kameleontti joka vaihtaa olomuotoaan tarvittaessa kiltiksi poikaystäväksi tai mitä hyvänsä, mutta se on osa narsistin peliä. Ennemmin tai myöhemmin naamio putoaa. Narsisti vaan pelaa itselleen seuraavan narsistisen lähteen, Ja sillä aikaa kannattaa itse pyrkiä vaan pysymään mahdollisimman kaukana ja saamaan irroitettua itsensä henkisesti riippuvuudesta.

• kysytäännäin

Jos lyhytaikaisessa suhteessa on narsisti, mutta ei siinä vuosikymmeniä kestävässä suhteessaan, niin mikä silloin on? Onko mahdollista, että on ihmistyyppi, joka saa toisesta provosoitua omalla käytöksellään esiin narsistimaisuuden?

• kysytäännäin kirjoitti:

Jos lyhytaikaisessa suhteessa on narsisti, mutta ei siinä vuosikymmeniä kestävässä suhteessaan, niin mikä silloin on? Onko mahdollista, että on ihmistyyppi, joka saa toisesta provosoitua omalla käytöksellään esiin narsistimaisuuden?

No itse ajattelisin, ettei ko. henkilö ole narsisti jos narsistin piirteitä ei ole henkilössä esiintynyt vuosikymmeniin.

Muutenkin ajattelisin, ettei kovin lyhytaikaisessakaan suhteessakaan vielä narsistia tunnista, kun alkuunhan ne suhteet menee niin, että se narsisti on hyvinkin ystävällinen ja pyrkii mielistelemään kohdettaan saadakseen hänet "pihteisinsä", etä eletään siinä ns. alkuhuumassa.

Ylipäätäänkin narsisti on hyvin vaikea tunnistaa jos ei ole mitään tietoa asiasta. Useimmitenhan se tapahtuu vasta jälkeenpäin, kun on lähtenyt otamaan selvää, mitä se kaikki outo ja kummallinen saattaisi pitää sisällään.

Mutta toki on niinkin, että kun asia ny on enemmän tullut ihmisten tietoon, esim. lehdissä niin monikin sitte sen leiman helposti heittää ilman sen kummemmin ajattelematta/ottamatta selvää sen paremmin mitä ko. asia pitää sisällään ja sopiiko esim. ne diagnostiset kriteerit esim. siihen henkilöön.

Jostain syystä myös tuosta leimasta sitten loukkaantuu verisesti myös usein se läheinen, mikä toki on ymmärrettävää kun rakasta ihmistä herjataan. Täälläkin on noita tarinoita ollut , että kun se "kakkosnainen" on nimittänyt puolisoa narsistiksi.

Hieman toki ihmetyttää sekin, että asia jää vaivaamaan vuosikausiksi jos omasta mielestä siinä kumppanissa ei niitä narsistin piirteitä ole ilmennyt koskaan. Että jonkinlaistako epävarmuuttako? siellä taustalla on vai miksi asiaa jää pyörimään ajatuksiin? vaiko onko sitten loukkaannuttu sen toisen puolesta niin verisesti, ettei asiaa mitenkään pysty unohtamaan ja jatkaa elämäänsä.

Mitä tulee lopussa esittämääsi, kysymykseesi niin ajattelisin, kuitenkin, että aikuinen ihminen vastaa omista valinnoistaan/teoistaan/käytöksestään ts. jos käyttäytyy huonosti toista kohtaa niin kyllä se syy löytyy ihmisestä itsestään.

Kun kuitenkin ihmisellä on mahdollisuus valita oma seuransa. Että siltä pohjalta pidän kysymystäsi hieman kummallisena ja kuullostaisi tosi oudolta jos joku sanoisi, että syy omaan valintaani, käytökseeni yms. olisi pelkästään siinä toisessa.

Mielestäni sellainen kuullostaa jopa hieman narsistiselta, en minä, mutta kun se toinen, hän on vastuussa siitä miten käyttädyin , mitä tein ja sanoin.

Toki ihmistä voi provosoida ja on ihmisiä jotka ovat helpommin provoisoitavissa ja vihan vallassa impulssikontrolli saattaa pettää ja sylkee suutaan mitä sattuu mitenkään ajattelematta. Monien väkivallan tekojen taustallahan on jotain tuollaista, joku katsoi/sanoi pahasti, se nauroi mulle jne. niin alkaa silmitön väkivalta ja usein saattaa tulla ruumiitakin.

No kaiken kaikkiaan ny kuitenkin ajattelisin, että jos se oma suhde ko. narsistiksi nimettyyn henkilöön on kunnossa ja kaikki hyvin, niin miksi vaivata päätään moisella varsinkaan jos tilanne ei ole enää akuutti ja se narsistiksi nimettykin on kyennyt jatkamaan elmäänsä.

Keskustelu sen "narsistiksi nimetyn" kanssakin voisi auttaa, jos ja kun asia kovin vaivaa, mitä mieltä nimetty itse on ja miten päästä yhdessä asian yli. Edelleen jos asia kovin vaivaa, niin voisi käydä juttelemassa jonkun ammattiauttajankin kanssa.

Toki asialle voi oikeuttakin hakea, mutta tiedä sitten onko se järkevää, ainakaan jos asiasta on jo pidempi aika. Toki vahinkorvauksiakin voi saada jos pystyy osoittamaan, että ko. nimittely on sairastuttanut ja haitannut esim. työtä ja toimeentuloa.

Kaikenlaistahan elämässä eteen tulee, kliseinen lause, aika parantaa haavat sopinee tähänkin, jos ei itse liiaksi juutu siihen menneisyyteen/siihen yhteen asiaan. Täältä sivusta on vaikea kenenkään haitta astetta ko. ilmiön suhteen täysin tietää, miten paljon tuo nimittely on omaan elämään vaikuttanut, sen vuoksi jos taakkaa tuntuu kohtuuttomalta niin kannattaa hakea apua.

• kyllä_on
        kysytäännäin kirjoitti:

On. Sellainen reilu ja normaali , ehkä jopa voimakas ja hyvän itsetunnon omaava, joka ei voi käsittää sitä, että narsisti haluaa nimenomaan tuhota ja saada hänet kärsimään. Joku vain tajuaa nopeammin, ettei itse saa suhteesta itse mitään.

• kyllä_on kirjoitti:

On. Sellainen reilu ja normaali , ehkä jopa voimakas ja hyvän itsetunnon omaava, joka ei voi käsittää sitä, että narsisti haluaa nimenomaan tuhota ja saada hänet kärsimään. Joku vain tajuaa nopeammin, ettei itse saa suhteesta itse mitään.

"Joku vain tajuaa nopeammin, ettei itse saa suhteesta itse mitään."

Olet oikeassa, kaikki eivät uhriudu ja monet ovat saattaneet jopa kohdata narsistin tietämättään, kun ovat päättäneet suhteensa het alkuunsa kun ovat tajunneet tuon, etteivät saa suhteesta itse mitään

Nimenomaan hyvä itsetuntoisiin narsisti ei pysty vaikuttamaan, hälytyskellot soi ja niitä kuunnellaan ja jätetään se mahdottomalta tuntuva kumppani

• Olisiko_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Joku vain tajuaa nopeammin, ettei itse saa suhteesta itse mitään."

Olet oikeassa, kaikki eivät uhriudu ja monet ovat saattaneet jopa kohdata narsistin tietämättään, kun ovat päättäneet suhteensa het alkuunsa kun ovat tajunneet tuon, etteivät saa suhteesta itse mitään

Nimenomaan hyvä itsetuntoisiin narsisti ei pysty vaikuttamaan, hälytyskellot soi ja niitä kuunnellaan ja jätetään se mahdottomalta tuntuva kumppani

"Nimenomaan hyvä itsetuntoisiin narsisti ei pysty vaikuttamaan, hälytyskellot soi ja niitä kuunnellaan ja jätetään se mahdottomalta tuntuva kumppani "
        Olisko myös niin, että jonkinsorttisten miesten on helpompi hilpasta naisnarsistin otteesta, kun naisten yleisemmin. Kun meidät naiset on kasvatettu siihen ikiaikaiseen suojelevaan siveyteen, missä ei niin vain heitetä rakkautta menemään, kun kerran on sängyssäkin jo oltu...
        Kiinnytään lujasti ja uskotaan rakkauden voimaan, silloinkin kun sitä rakkautta tuntee ainoastaan itse...

• Mietintöjä

Lisäksi vielä perinteiset opitut mies ja naisroolit missä mies päättää. Narsistin hyöty voi myös olla se, että palvelu pelaa kotona ja itse voi huidella miten haluaa.Kuka viiden tähden hotellista lähtisi?
        Jäin miettimään mikä on lyhyt tai pitkä aika suhteessa? Itsellä esim. n.6v ja noin20v ja pidän kyllä molempia pitkinä. Jälkimmäisessä suhteen laatu ja olosuhteet tosin muuttuivat pariin kertaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      501
      1887
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      379
      1576
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1378
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1367
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      113
      972
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      51
      929
    7. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      916
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      771
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      764
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      763
    Aihe