Neurologinen sairausko?

Plot

Löytyisiköhän täältä kohtalotovereita omalle sairauskertomukselleni?

Syksyllä 2009 kaikki sai alkunsa. Olen aina ollut perusterve nuori naisen alku. Olin aika masentunut ja stressaantunut töistä ja koulusta, masennus johtui siitä että jouduin asumaan yksin koko syksy opiskelupaikkakunnallani. Syyskuun puolessa välissä sairastuin erittäin ikävään ja kivuliaaseen kurkkukipuun joka kesti yli kuusi viikkoa. Samaan aikaan sain ihan järkyttävän pistosmaisen kivun hartiaan, pistos oli jo tuntunut parisen viikkoa välillä voimakkaammin välillä ei niin voimakkaasti. Sitten kipu tuli niin sietämättömäksi että jouduin lähteä terveyskeskuksen vastaanotolle. Kerroin siellä ed.main. tarinan ja he passittivat lähetteen kanssa keskussairaalaan sillä ekg:ssä oli näkynyt jotain pientä "heittoa". Osottautui myöhemmin harmittomaksi sydämen lisälyönneiksi ja painotan, että niittenhän takia en lääkäriin mennyt vaan hartia/kurkku kipujen takia.

Tästä alkoi rumbaaminen yksityisellä sekä kunnallisella lääkärillä. Aloin ahdistua ajatuksesta että sairastan kurkkusyöpää ja sain myös lieviä paniikkikohtauksia. Ennen kurkkukipua sairastin flunssan. Kurkkukipu johtui yksityisen lääkärin mukaan kitaristulehduksesta joka myös hieman märki. Sain lääkäriltä antibioottikuurin (Amoxin muistaakseni). Antibiootti tehosi juuri ja juuri kurkkukipuun, vielä kauan sen jälkeen nielurisani oireilivat mm. tuntui painetta risoissa sekä sellaisia keltasia lönttejä risoissa, (ei ollut anginaa testin mukaan). Syötyäni kuurin loppuun sain kuumeettoman influenssan, rajun sellaisen. Tämän jälkeen alkoi ihmeellinen oireilu joka vielä tänäkin päivänä on osa arkeani.

Antibioottikuurin loputtua tuntui kuin kehossani olisi kulkenut jokin virus/bakteeri läpi joka ikisen lihaksen, tunsin siis kun "virus" siirtyi lihaksesta toiseen. Alkoi kuumotus kämmenpohjissa ja jalkapohjissa, nivelkipuja joka sormessa ja molemmissa kämmenissä. Tikustelua, pistelyä, kihelmöintiä joka puolella kehoa nykyään enimmäkseen käsissä ja jaloissa. Pohjelihakset alkoivat ramppaamaan ja tähän söin magnesiumia joka auttoi. Myöhemmin tuli elohiiri joka puolelle kroppaa. Tässä vaiheessa aloin niin masentua ja ahdistua kun uusia oireita vain ilmeni lisää. Joten kaikki masennuksen ja ahdistuksen oireet olen käynyt läpi.

Nyt tammikuussa olen käynyt nerologilla. Teki "palikka" testit mm. sen vuoksi että pelkäsin ihan mielettömästi sairastavani MS:ssää. Testin mukaan ei ole pelkoa, mutta silti....pelkään. Olen ollut syyskuusta lähtien flunssaisen oloinen ja nyt uudestaan tuo kurkkuni ja nielurisani ovat alkaneet taas oireilla. Minulle tuli myös ihmeellinen punainen täplä ihottuma molemmille puolille selkään ja vatsaan. Silmäni ovat kuivat ja välillä myös kutisevat todella paljon. Pohkeessa on ajoittan tunne kuin joku pitäisi siitä ympäri asti kiinni. Ja nuot pistelyt, polttelut ja kihelmöinnit ovat pysyneet arkipäiväisinä. Mistäköhän yhtäkkinen mieltön oireilu voisi teidän mielestänne johtua. Olisiko jotain neurologista tai homeesta tai jostain muusta aiheutuvaa?

Tulipas stoorailtua... mutta olisi kiva kuulla jos jollain toisellakin olisi samankaltaisia oireita tai edes sinne päin. Sekä asiallisia kommentteja muutenkin kaipailisin. Kiitos jo etukäteen vastaajille vaivannäöstä :)

9

1535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plot

Niin vielä sellainen tuli mieleen, että olisiko ideoita mitä testejä kannattaisi ottaa?

• Näin minulla

borrelioosin mahdollisuus kannattaisi tutkia tai ainakin kysyä neurologilta olisiko se mahdollinen.
        Siinähän myöhäisoireet ovat hyvin erilaisia ja epämääräisiä.

Ei liity tietenkään borrelioosiin, mutta itselläni oii aikoinaan lähes jatkuvaa kurkkukipua, pientä kuumetta ja lopulta kovempi näppyläinen kurkkutulehdus, jonka jälkeen nielurisani leikattiin. Se auttoi todella ja oireet loppuivat siihen.
        En juurikaan ole sairastanut edes flunssia vuosikymmeniin nielurisojen leikkauksen jälkeen.

Ihottumasi saattaisi johtua stressistä. Minä olen kolme - neljä kertaa elämässäni käynyt läpi punanäppyläisen stressi-ihottuman.
        Kamalin oli vaihdevuosioireitten aikana, kun ihottumaa oli käsivarret ja sääret täynnä ja kutisi mahdottomasti, jolloin tietenkin raavin näppyjä.
        Seurauksena oli, että jalat ja kädet olivat näppyjen lisäksi yltä päältä mustelmilla. Tuli ilm. pieniä verenvuotoja nahan alle ja luulin jo sairastavani leukemiaa. Sitten aloin syödä Zyrteciä, joka auttoi ja ihottuma hellitti.

• Plot
        Näin minulla kirjoitti:

borrelioosin mahdollisuus kannattaisi tutkia tai ainakin kysyä neurologilta olisiko se mahdollinen.
        Siinähän myöhäisoireet ovat hyvin erilaisia ja epämääräisiä.

Ei liity tietenkään borrelioosiin, mutta itselläni oii aikoinaan lähes jatkuvaa kurkkukipua, pientä kuumetta ja lopulta kovempi näppyläinen kurkkutulehdus, jonka jälkeen nielurisani leikattiin. Se auttoi todella ja oireet loppuivat siihen.
        En juurikaan ole sairastanut edes flunssia vuosikymmeniin nielurisojen leikkauksen jälkeen.

Ihottumasi saattaisi johtua stressistä. Minä olen kolme - neljä kertaa elämässäni käynyt läpi punanäppyläisen stressi-ihottuman.
        Kamalin oli vaihdevuosioireitten aikana, kun ihottumaa oli käsivarret ja sääret täynnä ja kutisi mahdottomasti, jolloin tietenkin raavin näppyjä.
        Seurauksena oli, että jalat ja kädet olivat näppyjen lisäksi yltä päältä mustelmilla. Tuli ilm. pieniä verenvuotoja nahan alle ja luulin jo sairastavani leukemiaa. Sitten aloin syödä Zyrteciä, joka auttoi ja ihottuma hellitti.

Epäillyt borrelioosinkin mahdollisuutta, mutta jostain syystä aina ohittanut. Käsittääkseni borrelioosi tarttuu punkinpuremasta ja mielestäni itselläni ei ole punkinpuremaa näkynyt tai olisi huomannut että sellaista olisi ollut. Mutta nyt kun oikein ajattelin, niin olenhan koirani kanssa ollut lenkillä sellaisissa paikoissa missä ko eläin asustelee joten borrelioosin mahdollisuus olisi varmasti hyvä sulkea pois, jotta taas päästäisiin eteen päin..

Olen jo kauemman aikaa haaveillut että nielurisani leikattaisiin sillä ne ovat olleet aina isonlaiset ja oireilleet paljon etenkin nuorempana. Käsitykseni mukaan lääkäri ei kuitenkaan kovin helposti passuuta leikkautettavaksi. Oletko itse leikkauttanut kunnallisella vai yksityisellä puolella? Lisäksi kun nyt olen rampannut eri lääkäreillä syksyn mittaan aika runsaanlaisesti niin mitä ilmeisesti pistävät aina "pöpiyden" piikkiin niin luulen että risojen leikkauttaminen jää vain kaukaiseksi haaveeksi...Tosin mikäli en yksityisellä puolella leikkauta, mutta se tahtoo vain olla niin mahottoman kallista :/

Itsekkin epäilin että ihottuma tuli stressistä ja onkin jo melkein kadonnut kokonaan. Ihottumani ei niin paljon kutittanut, mutta tuntui enemmän sellaiselta "polttavalta" ja joskus tiesti niitä raaviskelinkin. Ihottuman takia en kuitenkaan koskaan mennyt ihotautilääkärille joten en koskaan luultavasti saa varmuutta siihen mikäköhän mahtoi kyseessä olla. Mietintään vain jäi että johtuikohan jostain esim. taudista tai bakteerista johon sellainen olisi voinut kuulua yhtenä oireena, mutta se nyt jää vielä arvoitukseksi..

Mustelmista vielä kun unohdin aikaisemmin mainita.. Olen kyllä liikkuvaa sorttia ja saan mustelmia mikäli olen kohdan jonnekkain kolauttanut, mutta koko syksyn ajan minulla on ollut eri puolella kehoa (enim. reisissä ja käsissä) pieniä mustelmia jotka eivät ole tulleet mistään kolauksisata vaan ovat ilmestyneet ihan tyhjästä. Kihlattunikin kysyi kerran, että miten olen niin mustelmilla... Koskaan aikaisemmin mustelmia ei ole syntynyt ns. "tyhjästä", tämäkin hieman pelottaa ja mietityttää...

Tällä hetkellä niskassani tuntuu kurjanlaista paineen tuntua ja oikealla puolella lapaluun ja selkärangan välissä tuntuu kuin sielläkin olisi jotain ylimääräistä. Olen pelännyt sen olevan jonkinlainen kasvain jonka vuoksi taasen haluaisin käydä lääkärissä, mutta jotenkain aina tuntuu turhauttavalta mennä kun eivät osaa lääkärissä auttaa..

No mutta.. kyllähän tämä elämä vielä kuitenkin jatkuu. välillä huonompina päivinä välillä taasen parempina päivinä. Oikein paljon kiitos vielä asiallisesta vastauksesta, on aina lohduttava kuulla muidenkin mielipiteitä ja kommentteja. Hyvää alkanutta vuotta Sinulle!

• äitiliinikipeä
        Plot kirjoitti:

Epäillyt borrelioosinkin mahdollisuutta, mutta jostain syystä aina ohittanut. Käsittääkseni borrelioosi tarttuu punkinpuremasta ja mielestäni itselläni ei ole punkinpuremaa näkynyt tai olisi huomannut että sellaista olisi ollut. Mutta nyt kun oikein ajattelin, niin olenhan koirani kanssa ollut lenkillä sellaisissa paikoissa missä ko eläin asustelee joten borrelioosin mahdollisuus olisi varmasti hyvä sulkea pois, jotta taas päästäisiin eteen päin..

Olen jo kauemman aikaa haaveillut että nielurisani leikattaisiin sillä ne ovat olleet aina isonlaiset ja oireilleet paljon etenkin nuorempana. Käsitykseni mukaan lääkäri ei kuitenkaan kovin helposti passuuta leikkautettavaksi. Oletko itse leikkauttanut kunnallisella vai yksityisellä puolella? Lisäksi kun nyt olen rampannut eri lääkäreillä syksyn mittaan aika runsaanlaisesti niin mitä ilmeisesti pistävät aina "pöpiyden" piikkiin niin luulen että risojen leikkauttaminen jää vain kaukaiseksi haaveeksi...Tosin mikäli en yksityisellä puolella leikkauta, mutta se tahtoo vain olla niin mahottoman kallista :/

Itsekkin epäilin että ihottuma tuli stressistä ja onkin jo melkein kadonnut kokonaan. Ihottumani ei niin paljon kutittanut, mutta tuntui enemmän sellaiselta "polttavalta" ja joskus tiesti niitä raaviskelinkin. Ihottuman takia en kuitenkaan koskaan mennyt ihotautilääkärille joten en koskaan luultavasti saa varmuutta siihen mikäköhän mahtoi kyseessä olla. Mietintään vain jäi että johtuikohan jostain esim. taudista tai bakteerista johon sellainen olisi voinut kuulua yhtenä oireena, mutta se nyt jää vielä arvoitukseksi..

Mustelmista vielä kun unohdin aikaisemmin mainita.. Olen kyllä liikkuvaa sorttia ja saan mustelmia mikäli olen kohdan jonnekkain kolauttanut, mutta koko syksyn ajan minulla on ollut eri puolella kehoa (enim. reisissä ja käsissä) pieniä mustelmia jotka eivät ole tulleet mistään kolauksisata vaan ovat ilmestyneet ihan tyhjästä. Kihlattunikin kysyi kerran, että miten olen niin mustelmilla... Koskaan aikaisemmin mustelmia ei ole syntynyt ns. "tyhjästä", tämäkin hieman pelottaa ja mietityttää...

Tällä hetkellä niskassani tuntuu kurjanlaista paineen tuntua ja oikealla puolella lapaluun ja selkärangan välissä tuntuu kuin sielläkin olisi jotain ylimääräistä. Olen pelännyt sen olevan jonkinlainen kasvain jonka vuoksi taasen haluaisin käydä lääkärissä, mutta jotenkain aina tuntuu turhauttavalta mennä kun eivät osaa lääkärissä auttaa..

No mutta.. kyllähän tämä elämä vielä kuitenkin jatkuu. välillä huonompina päivinä välillä taasen parempina päivinä. Oikein paljon kiitos vielä asiallisesta vastauksesta, on aina lohduttava kuulla muidenkin mielipiteitä ja kommentteja. Hyvää alkanutta vuotta Sinulle!

vaihtelevat. Aivan kuin siirtyisivät kummallisella tavalla: jos kurkku on kipeä, rinta ei niin kipeä, jos hampaita särkee, kaula on parempi jne. Olen sinua vanhempi, jo useamman lapsen äiti, mutta kamalaa tämä on. Itselläni borrelia-vasta-aineet koholla, selvittely kesken. Hidasta on homma julkisella, viime kesästä olen sairastanut, kuumeella ja yskällä alkoi. En ole punkinpuremaa huomannut, mutta uuden kissamme kanssa tuli kyllä oltua pöpeliköissä.. toivon kovasti, että jotain muuta olisi.
        Lääkäriltä toiselle pompotellaan ja usko alkaa mennä, eräskin julkisen puolen erikoislääkäri kehotti minua menemään gynekologille! Tuosta jo loukkaannuin niin, että soitin perään ja vaadin asiallista kohtelua, sainkin uuden ajan (samalle lääkärille eli ei mitään hyötyä..).
        Pyydä tiukasti mutta asiallisesti, että asia selvitetään, kunnon testeillä. Itse en tiedä, mikä testi olisi kaikkein varmin, mutta toivottavasti muut enemmän tietävät vinkkaavat. Joskus on itsekin vaikea uskoa, että vika ei ole korvien välissä, mutta niinhän se ei ole.
        Valoisampaa tätä vuotta Sinulle, toivottavasti oireesi selviävät parhain päin ja saat avun.

• Kolisija
        äitiliinikipeä kirjoitti:

vaihtelevat. Aivan kuin siirtyisivät kummallisella tavalla: jos kurkku on kipeä, rinta ei niin kipeä, jos hampaita särkee, kaula on parempi jne. Olen sinua vanhempi, jo useamman lapsen äiti, mutta kamalaa tämä on. Itselläni borrelia-vasta-aineet koholla, selvittely kesken. Hidasta on homma julkisella, viime kesästä olen sairastanut, kuumeella ja yskällä alkoi. En ole punkinpuremaa huomannut, mutta uuden kissamme kanssa tuli kyllä oltua pöpeliköissä.. toivon kovasti, että jotain muuta olisi.
        Lääkäriltä toiselle pompotellaan ja usko alkaa mennä, eräskin julkisen puolen erikoislääkäri kehotti minua menemään gynekologille! Tuosta jo loukkaannuin niin, että soitin perään ja vaadin asiallista kohtelua, sainkin uuden ajan (samalle lääkärille eli ei mitään hyötyä..).
        Pyydä tiukasti mutta asiallisesti, että asia selvitetään, kunnon testeillä. Itse en tiedä, mikä testi olisi kaikkein varmin, mutta toivottavasti muut enemmän tietävät vinkkaavat. Joskus on itsekin vaikea uskoa, että vika ei ole korvien välissä, mutta niinhän se ei ole.
        Valoisampaa tätä vuotta Sinulle, toivottavasti oireesi selviävät parhain päin ja saat avun.

...Juuri nyt ihmettelyn alla mistä voi johtua ihmeellinen poskipäiden pistely/nipistely? Mielestäni en ole edes palelluttanut kasvojani... Ei tosin niin, etteikö se olisi mahdollista. Huomaan tosin että kaikenlainen oireiden ja sairauksien etsiminen/tutkiminen saa tosiaan vauhkoksi. Tulee mieleen kaikki MS-taudista, virus- ja verisairauksiin... Yleensä tosin monet oireet "unohtuvat", eli paljon on psykologisia tekijöitäkin varmaan. Nytkin on tullut poskipäitä raavittua ja tunnusteltua, mikä ei helpota asiaa. Noita elohiiriä tuntuu olevan nykyään kaikilla ja joka paikassa, nesteen puute on yksi tekijä mikä aiheuttaa- eli veden juonti saattaa auttaa... En tiä onko tää poskipäiden lievä nipistely nyt neurologista vai jonkun muun sairauden oire... vai onko kylmyys tehnyt...

• exx-kofeinisti
        Kolisija kirjoitti:

...Juuri nyt ihmettelyn alla mistä voi johtua ihmeellinen poskipäiden pistely/nipistely? Mielestäni en ole edes palelluttanut kasvojani... Ei tosin niin, etteikö se olisi mahdollista. Huomaan tosin että kaikenlainen oireiden ja sairauksien etsiminen/tutkiminen saa tosiaan vauhkoksi. Tulee mieleen kaikki MS-taudista, virus- ja verisairauksiin... Yleensä tosin monet oireet "unohtuvat", eli paljon on psykologisia tekijöitäkin varmaan. Nytkin on tullut poskipäitä raavittua ja tunnusteltua, mikä ei helpota asiaa. Noita elohiiriä tuntuu olevan nykyään kaikilla ja joka paikassa, nesteen puute on yksi tekijä mikä aiheuttaa- eli veden juonti saattaa auttaa... En tiä onko tää poskipäiden lievä nipistely nyt neurologista vai jonkun muun sairauden oire... vai onko kylmyys tehnyt...

Jos käytät kofeiinia, oireet voivat johtua sen aiheuttamasta hitaasta myrkytyksestä.

http://qmies.blogit.fi/

• Kolisija
        exx-kofeinisti kirjoitti:

Jos käytät kofeiinia, oireet voivat johtua sen aiheuttamasta hitaasta myrkytyksestä.

http://qmies.blogit.fi/

Joo, itse asiassa kahvia tuleekin juotua hiukan liikaa... Aamuisin varsinkin. En tiedä josko se siitä sitten johtuisi. Mietinkin että pitäis vähentää vaikka tyyliin 1 kuppi aamulla ja yksi iltpäivällä...

• Vempu
        Kolisija kirjoitti:

Joo, itse asiassa kahvia tuleekin juotua hiukan liikaa... Aamuisin varsinkin. En tiedä josko se siitä sitten johtuisi. Mietinkin että pitäis vähentää vaikka tyyliin 1 kuppi aamulla ja yksi iltpäivällä...

Ms tai sarkoidoosi tai borrelia....tai rupeat tyynesti rentoutumaan j

• Viljo
        Kolisija kirjoitti:

Kahvista et voi saada niin paljoa kofeiinia että saisit jonkinlaisen yliannostuksen sillä kahvi on myös diureetti eli poistat kahvia sitä mukaan kun sitä juot. Energiajuomat ja kofeiinitabletit onkin sitten eri juttu. Kahvia voit juoda aamulla sen pari kuppia ja vaikka toiset kaks iltapäivällä kunhat et juo energiajuomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe