Masennuksesta sairaseläkkeelle?

Venla.s-89

Haluaisin kuulla kokemuksia ihmisiltä, ketkä ovat jääneet masennuksen vuoksi sairaseläkkeelle.

Minkä ikänen olit sillon, millä perusteilla sait eläkettä, mitä kaikkea yritettiin eläkettä ennen?

Niin pitkät kuin lyhyetkin vastaukset ovat tervetulleita.

56

13123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Särkynyt saviruukku

      Jäin eläkkeelle 44-vuotiaana vaikean masennuksen ja ahdistuksen takia. Sitä ennen kävin läpi mm. 2-vuotisen Kelan tukeman psykoterapian, sen jälkeen hoitosuhde psyk. poliklinikalla. Lääkekokeiluja: toistakymmentä eri lääkettä ja lääkeyhdistelmää. Osastohoitoa, sen jälkeen kuntouttavana toimenpiteenä hoitojakso päiväosastolla, sekä masennus ahdistusryhmä päiväosastolla. Sairaslomilla olen ollut eripituisia jaksoja, välillä töissä. Lopulta vuoden yhtäjaksoinen sairasloma, sitten kuntoutustuella (entinen määräaikainen työkyvyttömyyseläke) 1v 8kk, jonka jälkeen myönnettiin lopullinen eläke. Vaikka ei kai sekään niin lopullista ole, se on kirjoitettu toistaiseksi, joten mahdollisuus palata työelämään on olemassa jos siihen pystyy. Eläkehakmukseen liitettiin toimintaterapeutin lausunto, psykologin lausunto (psykologisten testien tulosten perusteella) sekä tietysti psykiatrin lausunto ja psyk. erikoissairaanhoitajan lausunto. Kysy lisää jos kiinnostaa tietää lisää, voin yrittää vastata. Oletko itse millaisessa tilanteessa: työelämässä, sairaslomalla, kuntoutustuella?

      • Ite oon 13 vuotiaasta ollu masentunu, peruskoulun jälkeen kokeilin opiskelua minkä lopetin parin kuukauden jälkeen ja sen jälkeen työkokeilua ja pajatoimintaa mistä ei sitten lopulta tullu mitään. Sit vuoden sairasloma ja muutamakuukausi kelan kuntoutusrahaa, mut se päätettiin sitten lopettaa kun olen kuulemma johonkin työhön sopiva. Itseäni ahdistaa ja pelottaa ihmiset pahasti, on joku ns. sosiaalisten tilanteiden pelko tai jotain. Nyt sit tuntuu et kaikki "pakottaa" menemään taas pajatoimintaan, että taas olis näyttöä, tulisko siitä jotain vai ei jne. Nyt olen siis 20-vuotias. Nuori joo, mut siks just kiinnostaaki et millasia kaikkia toimenpiteitä muut on kokenu ja minkä ikäsenä...


      • Särkynyt saviruukku
        Venla.s-89 kirjoitti:

        Ite oon 13 vuotiaasta ollu masentunu, peruskoulun jälkeen kokeilin opiskelua minkä lopetin parin kuukauden jälkeen ja sen jälkeen työkokeilua ja pajatoimintaa mistä ei sitten lopulta tullu mitään. Sit vuoden sairasloma ja muutamakuukausi kelan kuntoutusrahaa, mut se päätettiin sitten lopettaa kun olen kuulemma johonkin työhön sopiva. Itseäni ahdistaa ja pelottaa ihmiset pahasti, on joku ns. sosiaalisten tilanteiden pelko tai jotain. Nyt sit tuntuu et kaikki "pakottaa" menemään taas pajatoimintaan, että taas olis näyttöä, tulisko siitä jotain vai ei jne. Nyt olen siis 20-vuotias. Nuori joo, mut siks just kiinnostaaki et millasia kaikkia toimenpiteitä muut on kokenu ja minkä ikäsenä...

        Niin, sinä olet nuori minuun verrattuna. Mutta sulla on jo kans aika pitkä sairaushistoria takanasi. Opiskelu, työkokeilu ja pajatoiminta ei ole onnistunut. Miltä sinusta itsestäsi tuntuu, pystytkö/haluatko työelämään? Olet siis työttömänä juuri tällä hetkellä? Kyllähän se tuppaa sitä olemaan, että yritetään saada sitä näyttöä niiden työkokeilujen avulla. Lääkärisikö siitä puhuu, vai omahoitaja vai molemmat? Minullekkin omahoitaja puhui paljon työkokeiluun menemisestä ja pajatoiminnasta, mutta itse olin sitä mieltä, että en pysty edes siihen. Koin sen kyllä painostuksena. Mutta lääkäri oli minun puolella, ja oli sitä mieltä, että haetaan eläkettä suoraan ilman mitään työkokeiluja. Mutta, mulla on tuota ikää jo niin paljon. Mutta jos sinut "pakotetaan" sinne pajatoimintaan, etkä siihen pysty, niin sittenhän siinä on taas uutta näyttöä. Ymmärrän varsin hyvin tuota sosiaalisten tilanteiden pelkoa, koska itselläni on sitä myös.
        Ahdistaako ja pelottaako sinua se pajatoimintaan meneminen kovasti? Eläkkeelle on varmasti vaikea päästä noin nuorena, mutta tiedän nuoria ihmisiä, jotka ovat olleet kuntoutustuella vuosikaudet, ja tulevat todennäköisesti saamaan eläkkeen ennemmin tai myöhemmin.


      • olli43
        Särkynyt saviruukku kirjoitti:

        Niin, sinä olet nuori minuun verrattuna. Mutta sulla on jo kans aika pitkä sairaushistoria takanasi. Opiskelu, työkokeilu ja pajatoiminta ei ole onnistunut. Miltä sinusta itsestäsi tuntuu, pystytkö/haluatko työelämään? Olet siis työttömänä juuri tällä hetkellä? Kyllähän se tuppaa sitä olemaan, että yritetään saada sitä näyttöä niiden työkokeilujen avulla. Lääkärisikö siitä puhuu, vai omahoitaja vai molemmat? Minullekkin omahoitaja puhui paljon työkokeiluun menemisestä ja pajatoiminnasta, mutta itse olin sitä mieltä, että en pysty edes siihen. Koin sen kyllä painostuksena. Mutta lääkäri oli minun puolella, ja oli sitä mieltä, että haetaan eläkettä suoraan ilman mitään työkokeiluja. Mutta, mulla on tuota ikää jo niin paljon. Mutta jos sinut "pakotetaan" sinne pajatoimintaan, etkä siihen pysty, niin sittenhän siinä on taas uutta näyttöä. Ymmärrän varsin hyvin tuota sosiaalisten tilanteiden pelkoa, koska itselläni on sitä myös.
        Ahdistaako ja pelottaako sinua se pajatoimintaan meneminen kovasti? Eläkkeelle on varmasti vaikea päästä noin nuorena, mutta tiedän nuoria ihmisiä, jotka ovat olleet kuntoutustuella vuosikaudet, ja tulevat todennäköisesti saamaan eläkkeen ennemmin tai myöhemmin.

        Kun olet 89 syntynyt ja uusien lakien mukaan eläkkeelle niin pärjäätkö 570€ - verot?Et tule enempää saamaan ellet ole työtapaturman aiheuttaman sairauden takia eläkkeelle jäämässä.Luuleeko moni jotta rahaa tulee tuhansia eläkkeelle päästessä.Itsellä 27 vuoden työhistoria ei sairaslomia ja nyt sairaseläkkeelle ja koko eläke on 727€ brutto.


      • Mikä avuksi?
        olli43 kirjoitti:

        Kun olet 89 syntynyt ja uusien lakien mukaan eläkkeelle niin pärjäätkö 570€ - verot?Et tule enempää saamaan ellet ole työtapaturman aiheuttaman sairauden takia eläkkeelle jäämässä.Luuleeko moni jotta rahaa tulee tuhansia eläkkeelle päästessä.Itsellä 27 vuoden työhistoria ei sairaslomia ja nyt sairaseläkkeelle ja koko eläke on 727€ brutto.

        Ei varmaan moni jaksa edes ajatella siinä vaiheessa kun on todella sairas ja työkyvytön, että paljonko se eläke tulee olemaan. Puhumattakaan että jaksaisi lähteä ottamaan selvää siitä. Se saattaa tulla monelle yllätyksenä. En sitten tiedä, paljonko on työttömyyskorvaus, onko se enemmän kuin tuo vähimmäiseläke. Mutta sitten on niitä ihmisiä, joilla ei ole vaihtoehtoja. On työkyvytön. Mitä tehdä? Jos on työelämässä, voihan sitä irtisanoutua ja jäädä työttömäksi mutta onko se ratkaisu varsinaiseen ongelmaan? Eikö sosiaalitoimisto auta, jos on pieni eläke, eikä se riitä vuokraan, ruokaan ja muuhun tarpeelliseen?


      • sossuun
        Mikä avuksi? kirjoitti:

        Ei varmaan moni jaksa edes ajatella siinä vaiheessa kun on todella sairas ja työkyvytön, että paljonko se eläke tulee olemaan. Puhumattakaan että jaksaisi lähteä ottamaan selvää siitä. Se saattaa tulla monelle yllätyksenä. En sitten tiedä, paljonko on työttömyyskorvaus, onko se enemmän kuin tuo vähimmäiseläke. Mutta sitten on niitä ihmisiä, joilla ei ole vaihtoehtoja. On työkyvytön. Mitä tehdä? Jos on työelämässä, voihan sitä irtisanoutua ja jäädä työttömäksi mutta onko se ratkaisu varsinaiseen ongelmaan? Eikö sosiaalitoimisto auta, jos on pieni eläke, eikä se riitä vuokraan, ruokaan ja muuhun tarpeelliseen?

        kyllä sossusta saa sen verran että saa vuokran maksettua ja ruokaa pöytään.


      • Juha Matti
        Mikä avuksi? kirjoitti:

        Ei varmaan moni jaksa edes ajatella siinä vaiheessa kun on todella sairas ja työkyvytön, että paljonko se eläke tulee olemaan. Puhumattakaan että jaksaisi lähteä ottamaan selvää siitä. Se saattaa tulla monelle yllätyksenä. En sitten tiedä, paljonko on työttömyyskorvaus, onko se enemmän kuin tuo vähimmäiseläke. Mutta sitten on niitä ihmisiä, joilla ei ole vaihtoehtoja. On työkyvytön. Mitä tehdä? Jos on työelämässä, voihan sitä irtisanoutua ja jäädä työttömäksi mutta onko se ratkaisu varsinaiseen ongelmaan? Eikö sosiaalitoimisto auta, jos on pieni eläke, eikä se riitä vuokraan, ruokaan ja muuhun tarpeelliseen?

        Ei noita eläkkeen suuruuksia kannata vertailla, se riippuu niin monesta asiasta: tuloista, työhistoriasta, työsuhteiden lukumäärästä jne. Eikös se ole Eläketurvakeskus, joka laskee, paljonko mahdollinen työkyvytttömyyseläke tulisi olemaan?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Juha Matti kirjoitti:

        Ei noita eläkkeen suuruuksia kannata vertailla, se riippuu niin monesta asiasta: tuloista, työhistoriasta, työsuhteiden lukumäärästä jne. Eikös se ole Eläketurvakeskus, joka laskee, paljonko mahdollinen työkyvytttömyyseläke tulisi olemaan?

        Kuka sitä nyt työttömäksi haluaa olemaan sairas eläkkeellä , masennukset menee ohitse aina aikanaan joten kannattaa tasitellamitsensämterveeksi , se kun alistua eläkeläiseksimnuorellamiällä


      • Anonyymi
        Mikä avuksi? kirjoitti:

        Ei varmaan moni jaksa edes ajatella siinä vaiheessa kun on todella sairas ja työkyvytön, että paljonko se eläke tulee olemaan. Puhumattakaan että jaksaisi lähteä ottamaan selvää siitä. Se saattaa tulla monelle yllätyksenä. En sitten tiedä, paljonko on työttömyyskorvaus, onko se enemmän kuin tuo vähimmäiseläke. Mutta sitten on niitä ihmisiä, joilla ei ole vaihtoehtoja. On työkyvytön. Mitä tehdä? Jos on työelämässä, voihan sitä irtisanoutua ja jäädä työttömäksi mutta onko se ratkaisu varsinaiseen ongelmaan? Eikö sosiaalitoimisto auta, jos on pieni eläke, eikä se riitä vuokraan, ruokaan ja muuhun tarpeelliseen?

        Ihan totta, kun on todella sairas niin ei siinä ajattele edes tuloja, ainut asia mitä ajattelee on että haluaa tulla terveeksi .
        Ja kukapa aitä haluaisi olla eläkeläinen nuorella iällä .
        Sairauden saa aina kuntoon ennemmin tai myöhemmin !joillain ottaa enemmän aikaa kun toisilla sekin on yksilöllistä .
        Eikö siinä jo tule pelkokin mieleen vain ajatuksestakin että olisi nuori eläkeläinen,
        Ja minkälaista se olisi käytännössä .


    • masistäti

      Olet todella nuori, mitä hoitoa ja kuntoutusta olet saanut?

      Masennuseläkkeelle on melko vaikeaa päästä ja mitä nuorempi on, sen vaikeampaa on päästä eläkkeelle.

      Olen viisikymppinen ja pääsin neljän kuntoutustukivuoden (määräaikainen työkyvyttömyyseläke) jälkeen masennuseläkkeelle. Sitä ennen olen käynyt kolme vuotta kuntoutuspsykoterapiassa ja ammatillisessa kuntoutuksessa olen ollut. Useita lääkkeitä olen kokeillut turhaan.

      Ammatillinen kuntoutus oli todella vaikeaa saada, siitä piti tapella usemmaman vuoden ajan jo sairauslomalla. Siksi sain sen kuntoutuksen liian myöhään.

      Nykyisin teen hieman töitä eläkkeen ohessa. Jos hyvin käy kokeilen jatkossa (kokoaikaista) työtekoa.

      • F33.30

        Olen 25 ja sairaslomalla , jo 7. kuukausi menossa. Psykoteapeutti kirjoitti mun papereihin psykoottinen depressio ja maaliskuussa viimeistän nähdään olenko oikeutettu sairaseläkkeeseen(nykyään työkyvyttömyys eläke).

        Eläkevakuutusyhtiötä varten piti täyttää lomake, ja tytin en päinn perettä. saas nähdä.


      • deepression

        Masistäti, harmi kun et vastaa esittämääni kysymykseen vuorovaikutusahdistuksen paranemisesta terapian avulla... tuolla toisessa ketjussa ("Onko muille tällaista" tms. nimeltään).

        ;-) :-)


      • 40 v-...
        deepression kirjoitti:

        Masistäti, harmi kun et vastaa esittämääni kysymykseen vuorovaikutusahdistuksen paranemisesta terapian avulla... tuolla toisessa ketjussa ("Onko muille tällaista" tms. nimeltään).

        ;-) :-)

        en tiedä kumpaa eläkettä tarkoitit; kuntoutustukea vai toistaiseksi eläkettä., Kohdallasi seuraava lienee kuntoutustuki jos sitä haetaan ja jos KELA sen myöntää, toistaiseksi eläkettä et varmastikaan 20 vuotiaana saa pelkällä depressiodiagnoosilla.

        Itse jäin toistaiseksi eläkkeelle 35 vuotiaana, eli nuorena, mutta minulla vaikutti myöskin somaattisen puolen sairaus eläkepäätökseen. ( ensin 300 pv sairauspv.rahaa, sitten 4 v kuntoutustukea, sitten toistaiseksi eläke)


      • jo riittää
        40 v-... kirjoitti:

        en tiedä kumpaa eläkettä tarkoitit; kuntoutustukea vai toistaiseksi eläkettä., Kohdallasi seuraava lienee kuntoutustuki jos sitä haetaan ja jos KELA sen myöntää, toistaiseksi eläkettä et varmastikaan 20 vuotiaana saa pelkällä depressiodiagnoosilla.

        Itse jäin toistaiseksi eläkkeelle 35 vuotiaana, eli nuorena, mutta minulla vaikutti myöskin somaattisen puolen sairaus eläkepäätökseen. ( ensin 300 pv sairauspv.rahaa, sitten 4 v kuntoutustukea, sitten toistaiseksi eläke)

        Olen juuri sairastunut odotoan (pääsin halikosta pois) psykoterapiaan pääsyä...pää vaan meinaa hajoo nyt ikää 39 jokunen työvuosi takana. ei noilla elekkeillä taida elää ja nöyryyttävää se on se kerjuukin.

        saas nähdä. osaako kukaan suositella lääkkeitä joilla voisi siististi "heittää hanskat tiskiin" mulle taitaa riittää, harmittaa ainoastaan poikani puolesta.


      • häiriöinen

        Niin ja ikäni alkaa nyt jo kolmosella.


      • Anonyymi
        jo riittää kirjoitti:

        Olen juuri sairastunut odotoan (pääsin halikosta pois) psykoterapiaan pääsyä...pää vaan meinaa hajoo nyt ikää 39 jokunen työvuosi takana. ei noilla elekkeillä taida elää ja nöyryyttävää se on se kerjuukin.

        saas nähdä. osaako kukaan suositella lääkkeitä joilla voisi siististi "heittää hanskat tiskiin" mulle taitaa riittää, harmittaa ainoastaan poikani puolesta.

        Älä anna periksi kotona oleminen vie sen viimeisenkin itseluottamuksen jansitten erakoituu
        Ei nuori ihminen ole niin. Masentunut etteikö pääse siitä irti ennemmin tai myöhemmin.
        Nämä masennukset tapaa tulla ainoastaan entistä huonommaksimkun jää kotiin , kyllä jokaisen on kortensa kekoon kannettava


    • Tämä kiinnostaa minuakin. Olen ollut 5 vuotta kuntoutustuella. Mikään ei ole muuttunut ja tuskin muuttuukaan kovin nopeasti, vaikka kuntouttajat sitä jatkuvasti vaativat. Olen 26, ensimmäisen kerran ajattelin itsemurhaa 12 vuotiaana. 14 vuotta siis vähintään oireita masennuksesta. En oikein muista milloin huono olo alkoi, kuitenkin jo aiemmin. Olen siis ollut masentunut niin kauan kuin muistan. Hoito olisi saanut alkaa jo aiemmin, mutta kun ei ollut mahdollisuutta ennenkuin muutin kaupunkiin. Kuntouttajat uskovat paranemiseeni todella vankasti, vaikka olen itse eri mieltä. Aivoni ovat rakentuneet masennuksen aikana, niitä on kai aika vaikea muuttaa.

      • Anonyymi

        Ei ole koskaan liian myöhäistä saada itsensä terveeksi , pitää muuttaa se oma ajatus
        Tyylinsä se vaatii kärsivällisyyttä. Totta kai se niin on että kun jo etukäteen meinaa ettei tule onnistumaan niin ei onnistukkaan , asenne on muutettava kokonaan


    • 51v

      olen ollut ahdistunut ja masentunut jo noin 38 vuotta ja sinnitellyt ja lääkkeitä syönyt. nyt 7 vuotta ilman mitään korvauksia ja eläkepaperit pantiin vetämään ja kävin pari viikkoa työkyvyn arvionnissa ja aikovat suositella eläkettä. jos tulee kielteinen päätös niin oon ajatellu että kannattaako täällä kitua kun mitta on jo täynnä

    • angtinen masis

      "Minkä ikänen olit sillon"

      En muista kuinka vanha tarkalleen olin -aika on yhtä mössöä päässäni- alle 30v kuitenkin, oisinko ollut 28v...

      "millä perusteilla sait eläkettä"

      psykoottinen masennus/vaikea masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö


      "mitä kaikkea yritettiin eläkettä ennen?"

      osastohoitoa, jossa mm. sähköhoitoa, lääkitystä, keskusteluhoitoa psykpolilla, mitään työkyvyn arviointeja tms ei tehty, koska lääkäri arvioi minun olevan niihin liian huonokuntoinen

    • Hernarituleekorvista

      Moon 20 vuotias nainen. Kärsinyt masennuksesta, jaksamattomuudesta ja ihmispelosta aina. Asuin lastenkodissa 4 vuotta, neljässä väliaikaisessa ja kolmessa pidempiaikaisessa yksikössä. Mitään apua en sieltä saanut. Ylä asteen kävin 6 eri koulussa ja arvosanat tippui. En jaksanut käydä koulussa kun vain joka toinen päivä ja muutamia oppiaineita en osaa ollenkaan (minut siis vain päästettiin läpi). Olen yrittänyt aloittaa jatko opiskelua 5 eri ammatissa. Mihstään en ole suoriutunut puolta vuotta pidempään. Minulla ei ole vahvoja sukulassuhteita eikä tukiaikuisia. Vietän paljon aikaa kotona. En jaksa harrastaa. Nukun 14-20 h vuorokaudessa. En suoriudu tavallisen arjen askareista, en jaksa käydä suihkussa, imuroin kerran kuukaudessa ym. Viemäri on ollut tukossa puoli vuotta, puhelimen hankinta puolen vuoden projekti, vuokra maksamatta kuun puolessa välissä (kela hukkasi paperit enkä jaksa viedä uusia) käyn n kerran viikossa ulkona moikkaamassa ystäviä. Olen ollut kolme vuotta jo käytännössä täysin lamaantunut ja syrjäytynyt yhteiskunnasta. Olen jonossa psykpolille, lääkkeitä en popsi, kuolen mielummin kun teen itsestäni zombien ja maksan siitä. Ajattelin hakea sairauseläkettä, mutta en usko olevani tarpeeksi sairas päättäjien mielestä. Toisaalta en nyt kamalasti mitään rahaa tarvitsekaan kun en tee mitään, olisi kyllä kuitenkin hienoa ostaa joskus vaikka lohta kaupasta.. Nyt kun lidlikin lakkasi viemästä biojätteitä ulkokatokseen dyykkarien varalle.

      • Anonyymi

        Kuka sen sanoo että lääkkeet muka Tekee sinusta zombin , tunnen muutaman kollegan jotka syövät lääkkeitä jatkuvasti mutta eivät ole zombeja Sanovat että, lääkkeen voimalla saivat elämän takaisin ja jaksavat käydä töissä
        Joten sitä on yritettävä tässä elämässä sitäkin mikä tuntuu mahdottomalta ja melkein aina onnistuukin kun on kokeillut , ja siitä,tulee vaan hyvä mieli kun on pärjännyt jonkun asian
        Niin että älä pilaa elämääsi ennakkoluuloillaan lääkkeistä , sillä usein lääkitys on tie terveempään elämään ja sosiaaliseen kanssakäymiseen .


    • mortillo
    • Eläkkeelle_tänävuonna

      Sairastamista on takana seitsemän vuotta. Lääkkeet eivät ole sopineet. Niitä on yritetty useaan otteeseen mutta suolisto ei kestä niitä. Kelan tukemaa psykoterapiaa on takana kolme vuotta. Psykiatrian polin ryhmäterapiassa olen käynyt. Transkraniaalista magneettiterapiaa on kokeiltu. Kolme 300 päivän sairauspäivärahaa on maksettu. Kolme epäonnistunutta työkokeilua on takana. Useita psykologisia testejä on takana mm neuropsykologisia testejä. Kun hoidot eivät auttaneet niin kyseessä oli hoitoresistentti masennus. Työkyvyttömyyseläkkeelle 47-vuotiaana.

      Pitää huomioida, että masennusdiagnoosejakin on monia ja kaikki masentuneet on yksilöitä. Pelkästään masennuksesta ei siis saa eläkettä. Sitä voi saada esim psykoottisesta masennuksesta, vakavasta masennuksesta ilman psykoottisia oireita, skitsofreniasta, ym erilaisista masennuksista.

      • Anonyymi

        Lähde että pitää olla vakava masennus tai psykoottinen masennus?

        Käykö nettiriippuvuus ja 30 tunnin vuorokausirytmi?


    • Lähipiiri

      Anuksen valkaisija oli sairaseläkeläinen.

      Muistoa kunnioittaen.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Menkää ihmiset töihin, niin loppuu nämä ongelmat! On varmasti totta, että pieni osa ihmisistä ei kykene täysipainoiseen työelämään tai tekemään töitä ollenkaan, mutta tätä massaa on vaan liikaa. Menisitkö töihin tai tekemään jotain tuottavaa, jos sitä rahaa ei vaan tulisi MISTÄÄN! Yksilön vastuu omasta terveydestä ja toimintakyvystä on Suomessa olematon, ja näemme mihin se on johtanut. Minä olisin valmis leikkaamaan rajusti tuista. Luodaan lisää työpaikkoja, erityisesti niitä matalapalkkaisia markkinaehtoisesti, ja paineitta ottaa työtä vastaan. Tulonsiirrot matalien palkkojen päälle mutta tämä täyselättäminen saisi loppua. Hyvinvointiyhteiskuntaa ei ole luoto sitä varten, että voi olla tekemättä MITÄÄN itselleen ja tilanteelleen. Eiköhän siinä ala jotain tapahtua, kun tuille isoja ehtoja ja töitä pakko tehdä, harvoin poikkeuksin. Siis ihan uskomatonta, että itketään jostain työpajoista. Eri asia, jos on aidosti psykoottinen, oikeasti vakava mielenterveyden häiriö, yms. Mutta ensin perusasiat kuntoon, syöminen, aktiivisuus jne. Ei me voida yhteiskuntana elättää teitä, samalla kun me muut, joilla on myös haasteita (vakavan masennuksen ja ahdistuksen itse kokeneena, ollut huostassa lapsena, ja nyt 35-vuotiaana rakentanut itselleni ihanan elämän!) teemme töitä ja otamme vastuun itsestämme ja elämästämme. Yhteiskunnalla on turvaverkko mutta nyt se kannattelee sellaista määrää p****a, että se ei vaan ole mahdollista.

      • Anonyymi

        Ettei vain nyt olisi masennus ja laiskuus menneet sekaisin?

        Laiskuus on sitä, että kun huomaat vaikkapa pesuaineen loppuneen, mietit että jaksatko lähteä kauppaan, vai hyppäätkö sohvalle.

        Masennus on sitä, että mietit jaksatko lähtäeä kauppaan, vai hyppäätkö junan alle. Hiuksenhieno, mutta olennainen ero.

        Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että mielekkäällä tekemisellä on olennainen osa, mielenterveydessä ja masennuksen ehkäisyssä. Ja länsimaisessa yhteiskunnassa mielekäs työ on pitkälti sama asia.

        Mutta...

        Onko mainitsemasi matalapalkka työt aidosti sitä mielekästä tekemistä, joka ehkäisee masennusta? Miksi ylipäätään suomessa on hirveä pula matalapalkka työntekijöistä, mutta hyväpalkkaisiin tehtäviin on tunkua vaikka muille jakaa?

        Matalapalkka aloilla joudutaan käyttämään niin asumistukea, kuin monesti myös toimeentulotukea. Käteen jäävä raha ei siis poikkea muistakaan tilanteista kun kyseisiä tukia käytetään. Kyseessä on siis selkeä mielenterveyden riskitekijä.

        Ylipäätään, oletko miettinyt, miksi masennuksen takia jäädään ennätysmäärä työkyvyttömyyseläkkeelle, samaan aikaan kun tuloerot ovat kasvaneet? Sattumaako?

        Lyhykäisesti sanottuna, masentava työ ei itsessään ole parannus masennukseen, vaan päin vastoin.

        Hyvinvointiyhteiskunnassa joudutaan tasapainottelemaan esimerkiksi itsemurhien ja niiden estämisen kustannusten välillä. Voi olla että joudumme palaamaan takaisin supersuuriin itsemurha tilastoihin ja pakottamaan ihmiset masentaviin töihin, koska hyvinvointi yhteiskunnan rahat loppuu.

        Itse siirtäisin syyttävää sormea enemmän sinne verosuunnittelun suuntaan, missä näiltä matalapalkka aloilta siirretään omaisuutta ihan jonnekkin muualle.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Melk. Kaikki ValvTah. Pitäisi lakkauttaa, kun minähän niiden hommat loppujen lopuksi hoidan. JA ILMAN KORVAUSTA!


      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitettu Siis minunkin mielestäni on paras lääke työnteko ja pitää voittaa masennuksensa , kaikki masennukset eivät ole ikuisia, ainoastaan hyvin harvoin ovat kroonisia Jos on pohjalla skitsofrenia tai joku muu neuropsykiatrinen sairaus .
        Ei kai nyt kukaan alle kuusikymppinen jää kotiin makoilemaan siinä luulossa että masennus kestää koko iän.
        Pitää ajatella minkälainen elämästä tulee jos vaan kotona on päivät pitkät ja tekee jotain ainoastaan silloin kun sattuu huvittamaan .
        Olen nähnyt erään masennuksen missä ihminen oli vuoden sängyn omana kun ei jaksanut kuulemma nousta ylös , mutta hänkin sai päänsä veden pinnalle yrittämällä voittaa pelkonsa ja paniikki kohtauksensa , ja sanoi itselleen että vaikka kuolisin niin menen töihin ja kuolen sitten siellä. Hän tulinterveeksim ja on tänään johtavana elementtinä työssään, masennuksesta ei tietoa mutta syö pienen tuki annoksen lääkettä joka päivä , niin että, yrittäminen kannattaa , kuka viitsii olla ilman sitä,mitä muuta nauttivat —— vaiherikasta elämää.


    • Anonyymi

      Riihimäellä hullu näyttelijä. Pskoosi.

    • Anonyymi

      masennussesta saa helponmin eläkkeen kuin muista sairauksista,

      • Anonyymi

        Tätä se näyttää nykyisin olevan, kun muut täytyy sentään kuvista tai verestä ja kudoksista todeta, mutta depis diagnosoidaan puheen ja ehkä jossain määrin olemuksen perusteella. On vaan niin helppoa myös näytellä masentunutta.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä se näyttää nykyisin olevan, kun muut täytyy sentään kuvista tai verestä ja kudoksista todeta, mutta depis diagnosoidaan puheen ja ehkä jossain määrin olemuksen perusteella. On vaan niin helppoa myös näytellä masentunutta.

        Monisairas

        Mulle tulee masennuskyselyssä lievä masennus vaikka mua ei masenna mikään.Koska ne kysymykset ei koska mua niin niihin on pakko vastata. Miten ihmeessä voin olla masentunut kun en nouse aamulla lähteäkseni töihin koska olen eläkkeellä.Miten se kysymyksen voisi muuten tulkita. Ja mä en olen edelleenkään harrastanut seksiä. En yksin tai yhen illan juttuja.Olen edelleen ylipainoinen joka laihduttaa ja olen näiden pisteiden takia lievästi masentunut. Pitäisikö minun alkaa etsimään baarista yhen illan juttuja jotta minua ei luokitella masentuneeksi ja pitäisikö minun lopettaa laihduttaminen ja hyväksyä 20 kilon ylipaino jotta en olisi lievästi masentunut. Ja pitäisikö minun laittaa aamulla kello herättää kuudelta ja leikkiä että olen lähdössä töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tulee masennuskyselyssä lievä masennus vaikka mua ei masenna mikään.Koska ne kysymykset ei koska mua niin niihin on pakko vastata. Miten ihmeessä voin olla masentunut kun en nouse aamulla lähteäkseni töihin koska olen eläkkeellä.Miten se kysymyksen voisi muuten tulkita. Ja mä en olen edelleenkään harrastanut seksiä. En yksin tai yhen illan juttuja.Olen edelleen ylipainoinen joka laihduttaa ja olen näiden pisteiden takia lievästi masentunut. Pitäisikö minun alkaa etsimään baarista yhen illan juttuja jotta minua ei luokitella masentuneeksi ja pitäisikö minun lopettaa laihduttaminen ja hyväksyä 20 kilon ylipaino jotta en olisi lievästi masentunut. Ja pitäisikö minun laittaa aamulla kello herättää kuudelta ja leikkiä että olen lähdössä töihin.

        Semmosia kyselyitä noi, että varmaan joka kysyjällä masennus tai mitä sitten milloinkin seulotaankin.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tulee masennuskyselyssä lievä masennus vaikka mua ei masenna mikään.Koska ne kysymykset ei koska mua niin niihin on pakko vastata. Miten ihmeessä voin olla masentunut kun en nouse aamulla lähteäkseni töihin koska olen eläkkeellä.Miten se kysymyksen voisi muuten tulkita. Ja mä en olen edelleenkään harrastanut seksiä. En yksin tai yhen illan juttuja.Olen edelleen ylipainoinen joka laihduttaa ja olen näiden pisteiden takia lievästi masentunut. Pitäisikö minun alkaa etsimään baarista yhen illan juttuja jotta minua ei luokitella masentuneeksi ja pitäisikö minun lopettaa laihduttaminen ja hyväksyä 20 kilon ylipaino jotta en olisi lievästi masentunut. Ja pitäisikö minun laittaa aamulla kello herättää kuudelta ja leikkiä että olen lähdössä töihin.

        Monet leikkii töissäänkin. Ja toisten heng./terveydellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tulee masennuskyselyssä lievä masennus vaikka mua ei masenna mikään.Koska ne kysymykset ei koska mua niin niihin on pakko vastata. Miten ihmeessä voin olla masentunut kun en nouse aamulla lähteäkseni töihin koska olen eläkkeellä.Miten se kysymyksen voisi muuten tulkita. Ja mä en olen edelleenkään harrastanut seksiä. En yksin tai yhen illan juttuja.Olen edelleen ylipainoinen joka laihduttaa ja olen näiden pisteiden takia lievästi masentunut. Pitäisikö minun alkaa etsimään baarista yhen illan juttuja jotta minua ei luokitella masentuneeksi ja pitäisikö minun lopettaa laihduttaminen ja hyväksyä 20 kilon ylipaino jotta en olisi lievästi masentunut. Ja pitäisikö minun laittaa aamulla kello herättää kuudelta ja leikkiä että olen lähdössä töihin.

        testosteroni arvot laskee ijän myötä, joka oideiden perusteella muistuttaa masennusta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        testosteroni arvot laskee ijän myötä, joka oideiden perusteella muistuttaa masennusta,

        Anteeksi mutta mulla ei ole kiveksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi mutta mulla ei ole kiveksiä.

        Laskeeko se naisillakin sitten nollaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi mutta mulla ei ole kiveksiä.

        Eli masennus ei johtuneetkaan 35 vuotiaana konkreettisista syistä vaan testosteronista.Osaatko sanao paljon naisilla tuo arvo laskee kolmikymppisenä ja nyt kun olen parantunut 11 vuotta sitten masennuksesta niin lisääntyykö testosteroni naisilla.Olen siisn syntynyt naisena ja minulle tämä testosteroni on uusi juttu kun ei ole kiveksiä.


      • Anonyymi

        Kyllä monetkin on joutunut käymään lähes kymmenen vuoden kuntoutus rumban ennen kuin on se pysyvä eläke.


      • Anonyymi

        Ja eläkkeestä saa pakkopaidan ja hyvin rajoitetun elämän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja eläkkeestä saa pakkopaidan ja hyvin rajoitetun elämän

        Miten niin rajoitettu? Kuka sulla on sanonut ettei ystäviä saa nähdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä se näyttää nykyisin olevan, kun muut täytyy sentään kuvista tai verestä ja kudoksista todeta, mutta depis diagnosoidaan puheen ja ehkä jossain määrin olemuksen perusteella. On vaan niin helppoa myös näytellä masentunutta.

        Monisairas

        Niinhän se on sen näyttelemisen kanssa.
        Tunnen yhden nuoren naisen joka on ollut kotona jo monet vuodet ja ei kuulemma voi töitä tehdä , mutta ravintolassa jaksaa juosta eläke päivinä, ja meikata jaksaa naamansa ,jota ei kukaan masennusta poteva jaksaisi edes, mutta valtio maksaa ja jos soittavat Virastoista kysyen hän voi niin Sanoo että,, hirveän huonosti ja läpi menee . Tämä,ihminen Siipeilee yhteiskunnan kustannuksella reilusti eikä älyä edes hävetä,
        Kanssasisaret ovat töisSä tunnollisesti sillä, jonkunhan on verot maksettava että tämä,saa loikoilla kotoaan . Meitä on moneksi , mikään tavallinen masennus ei ole ikuista ,aina siitä selviää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        testosteroni arvot laskee ijän myötä, joka oideiden perusteella muistuttaa masennusta,

        Ihan totta se on aika yleistä vanhemmilla ihmisillä mutta harvoin työ ikäisillä niin vaikeaa etteikö voisi töissä käydä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta se on aika yleistä vanhemmilla ihmisillä mutta harvoin työ ikäisillä niin vaikeaa etteikö voisi töissä käydä

        Päteekö tämä testosteroni myös naisiin ?Olin 35 kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.Kysyisin nouseeko naisilla testosteroni kun on parantunut masennuksesta?Johtuiko paraneminen siitä että naisella testosteroniarvot kohosi?Saisinko vastauksen.


    • Anonyymi

      Voi kun pääsis sairaseläkkeelle, en haluaisi jatkaa tätä nykyajan hullua työelämää. Pomot sairaita kiusaajia ja työyhteisö vinksahtanut, koko ajan kehittämishumppaa ja sekoilua.

      • Anonyymi

        Humppaa ei ole ollut aikoihin, liukuhihnaa hyvinkin paljon. Ja pyllyliukua ollaan menty peräpukamat verillä! Koko yhteiskunta!


      • Anonyymi

        Ei kainsitä,työ ikäinen millekkään eläkkeelle voi jäädä ,tekee vaan työnsä eikä kiinnitä niin huomiotanpomoon Sehän on työ joka on päämasia


    • Anonyymi

      Ei pitäisi antautua siihen että jää sairas eläkkeelle vaan taistella itsensä terveeksi
      Mitä elämää se on olevinaan kotona könnääminen . Tiedän yhden joka oli masennuksessa 8 vuotta mutta lopulta päätti että menee töihin vaikka olis kuinka vaikeaa, eikä katunut päätöstään koskaan , joten aivojen olisi saatava ajatella muutakin kun sitä kurjaa olotilaansa sillä kotona se ei kyllä paremmaksi tule. Töihin ja ota vastuusi yhteiskunnassa, sitten on aikaa eläkkeellä olla kotona ja masentua miten paljon haluttaa. Sosiaaliset kanssakäymiset kohentavat masentuneen oloa.
      Eka päivä kun on mennyt töissä niin siitä se taas lähtee luistamaan

      • Anonyymi

        Mitä masentenut ja paniikkihäiriöinen voi tehdä eli puolustautua kun saa potkut sosiaalialan töistä jossa asiakkaille ei voi näyttää tunteitaan?


      • Anonyymi

        Aivan, ja just tämä osaltaan näissä masennus-eläkkeissä on niin kummaa ts. ollaan pitkään ns. pysyvällä eläkkeellä ja sit simsalabim ollaan täysin työkykyisiä! Tässä yks päivä oli (IS tai IL) juttua, jossa oli myönnetty 18-vuotiaalle (JO!!!) ns. pysyvä eläke, mutta sittemmin oli muistaakseni mennyt koodariksi.

        Ei tulis kuuloonkaan tommonen monissa tules- ja neur. sairauksissa, vaan vuosikausia pyöritellään suotta kaikenlaisissa kuntoutuksissa ja leikisti haetaan työtä ilman mitään mahdollisuutta saada tai tehdä työtä - ja mikä pahinta, ei todellakaan simsalabim parannuta!!!

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä masentenut ja paniikkihäiriöinen voi tehdä eli puolustautua kun saa potkut sosiaalialan töistä jossa asiakkaille ei voi näyttää tunteitaan?

        Tämän ymmärrän ihan täysin. Mutta onhan sitä paljon tehtäviä missä ei paljonkaa tarvi ihmisten kanssa olla, kuten postinjakaja, rekkakuski?

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän ymmärrän ihan täysin. Mutta onhan sitä paljon tehtäviä missä ei paljonkaa tarvi ihmisten kanssa olla, kuten postinjakaja, rekkakuski?

        Monisairas

        Pääseekö noihin hommiin ilman ajokorttia?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe