len nyt parina kertana saanut aivan järjettömän kohtauksen? ja meinaan oikeesti tulla hulluks! "kohtaus" alkaa sydämmen tykytyksellä (siltä se ainakin tuntuu) ja sen jälkeen tulee kauhee pelko ja sitten hengitän aivan sairaan nopeeta!? Sitten menee yleensä muisti! Tänään kauppaan mennessä tuli tämmönen kohtaus ja sain sen pois ilman sairaalassa käyntiä! No nyt on todella pelokas olo koko ajan! Minä olen nyt nukkunut todella huonosti monta yötä kun yöllä minulle tulee muljahduksia niin paljon että häiritsee yöunta tämän myötä olen aivan varma että sydän on vakavasti sairas! Yöksi en saa ottaa beetasalpaajaa kun mun verenpaine laskee muutenkin liian alas (86/42) Se muljahdus on erittäin voimakas ja tuntuu koko kropassa! Seuraan heti oloani kun menen nukkumaan ja se tietysi lisää sitä oiretta! Mutta mikä ihme tuo kohtaus on? Onko se paniikki?
Onko tämä nyt sitä?
Kiitolinen avusta!
10256
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 10
Vanhimmat
Hei!
Tuo voisi kuulostaa paniikkikohtaukselta, mutta koska en ole psykiatri, en uskalla lähteä sen kummempia neuvomaan kuin että käy terveyskeskuksen lääkärillä kertomassa oireistasi, siellä sinua varmasti autetaan. Toivottavasti saat ongelmasi hallintaan.
olen käynyt ja se sano että minulla on paniikkihäiriö! Mutta sen lisäks mulla siis on ongelmia vereenpaineen kanssa ja noitten muljahduksien! Nyt mä vaan seuraan omaa vointia koko ajan ja nuo muljahdukset ovat siis lisääntynyt!
Nouseeko sulla noiden sydämentykytyskohtausten aikana sitten verenpaine?
minulla tulee muljahduksia niin verenpaine on nimenomaan matala, kun paineet on korkeemmat samoin pulssi nopeempi muljahduksia ei juuri tule ollenkaan!? Joo kyllä minulta on otettu ekg, jopa kaksi kertaakin tämän aikana. Mutta ne on kuulemma vaikeita saada kiinni.. holter-tutkimus olis kuulemma hyvä ottaa ja joitakin verikokeita lisää, kävin labrassa maanantaina ja samalla ne otti sen ekgn, kaikki oli normaaleja (kolestroolit,kilpparit ym,ym) Olen menossa sisätautilääkärille 25 päivä ja sitten olis tarkoitus tehdä enemmän kokeita mm, ultra maksasta,mahasta,gastriskopia ja varmaankin sydämmen ultra! ( minulle suunnitellaan mahalaukun pienennys leikkausta ja sen takia ne tutkii vieläkin laajemmin) Elikkä toivon että kaikki loppukokeetkin ovat ok! Olen kokeilut lääkettä sepram 10mg joka antoi minulle vahvat sivuoireet ja nyt pitäis uskaltaa koittaa uutta lääkettä! sen lääkkeen nimi on cymbalta 30 mg.... Resepti minulla on ollut jo 2 viikkoa mutta kun en tiedä uskallankoalkaa syödä sitä! Jospas se antaa minulle yhtä huonon olon kun sepram! Niin ja mikä kahviin tulee en todella lopeta juomasta sitä 2 kuppia mitä juon päivässä! Saan muuten hirveitä migreenikohtauksia! Ja minun mielestä tuo höpötys kofeinin aiheuttamista oireista on silkkaa puppua! Kaffia juodaan niin paljon joka päivä ja niin monta miljoonaa ihmistä sitä juokin! sinä ex-kofeinisti olet vaan yksi skitzo joka luulee tietävänsä asioista jotain enemmän kun muuta! Itse asiassa olet todella ärsyttävä tyyppi! Ei kukaan sinun löpötyksi kaffinjuomisesta jaksa enää lukea! Sinä taidat olla aika moinen skitzo kun kaipaat niin paljon huomioo! Jos sinä nyt olisit ihan terve ihminen miksi olet näillä palstoilla joka päivä?
No sinullahan on aivan selvästi kofeinismi, mutta jos oireet eivät häiritse, senkus jatkat päihteilyä ja kyselet loppuikäsi lääkäreiltä aina uusia ihmepillereitä. Onnea valitsemallasi tiellä.
ilmeisesti helvetin läski, ei tarvii nimitellä tääl ketään skitsoks!!
Mutta minua ainakin tympii tuo koffeini tyyppi! Minä en ainakaan ole tervejärkinen, jos olisin en olis täällä?! Oletteko te terveitä te muut sitten? MInä ainakin skitzoilen kun tulee kauhee olo (paniikki) Mitä sitten? Ja tuo on vaan puppua että kaikki johtuis kahvista! Tiedän parikin ihmistä jotka eivät juo mitään kofeiinipitoista ja heillä on aivan järkyttävät paniikkioireet! Ja kun lääkäriltä kysyin asiasta se sano että kahvi VOI alistaa niihin mutta se ei aiheuta niitä!!!
Kofeiini on vain yksi tekijä, joka aiheuttaa paniikkihäiriötä, eikä se aiheuta sitä jokaiselle. Suomalaiset lääkärit ovat täydellisen ammattitaidottomia kofeiinin suhteen ja ne migreenisi ovat kofeiinin vieroitusoireita, olet päihderiippuvainen ja riippuvuutesi aiheuttaa oireilusi, joka on lääketieteellisesti katsottuna kofeiinipsykoosi, kuten tuossa alimmaisessa lainauksessa Eviran tutkimuksesta sanotaan.
"Monen ahdistus- ja jännitysoireet voimistuvat, jos he saavat päivittäin yli 100 mg kofeiinia. Yksi kuppi kahvia sisältää 50–110 mg, yksi kuppi teetä 30–50 mg ja yksi pullo kolajuomaa 65 mg kofeiinia. Myös monet särkylääkkeet sisältävät kofeiinia, joka voi sekä voimistaa ahdistuneisuutta tai laukaista paniikkikohtauksia."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00058
"Pitkäaikainen runsas kofeiinin käyttö johtaa kofeinismiin. Se on oireyhtymä, johon kuuluu ahdistuneisuutta, masennusta ja erilaisia psykofyysisiä oireita sekä kahvin runsasta käyttöä, joka ylläpitää tilaa. Kofeinismia potevan suorituskyky voi heiketä. Psyykkisiltä oireiltaan kofeinismi on tuskaneuroosin kaltainen. On arvioitu, että 10-20 % kahvin käyttäjistä potisi kyseistä oireyhtymää."
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p...
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo70047.pdf
“Long-term overuse of caffeine can elicit a number of psychiatric disturbances in adults. Two such disorders recognized by the American Psychiatric Association (APA) are caffeine-induced sleep disorder and caffeineinduced anxiety disorder. In some individuals, large (ingestion of 500 mg caffeine or more) amounts of caffeine can induce anxiety severe enough to necessitate clinical attention. This caffeine-induced anxiety disorder can take many forms, from generalised anxiety, to panic attacks, obsessive-compulsive symptoms, or even phobic symptoms. Because this condition can mimic organic mental disorders, such as panic disorder, generalised anxiety disorder, bipolar disorder, or even schizophrenia, a number of medical professionals believe caffeine-intoxicated people are routinely misdiagnosed and unnecessarily medicated when the treatment for caffeine-induced psychosis would simply be to withhold further caffeine. A study in the British Journal of Addiction concluded that caffeinism, although infrequently diagnosed, may afflict as many as one person in ten of the general population (Nehlig et al. 1992).”
Evira: Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries
Jos käytät kofeiinia, oireesi ovat todennäköisimmin kofeinismin oireita.
http://qmies.blogit.fi/
Kannattaisi varmaan pyytää perusteelliset tutkimukset, jo senkin vuoksi, kun sinulla laskee tuo verenpaine noinkin alas. Oletko ollut tutkimuksissa, sydänfilmit yms....On myös (lääkärin tehtävä) mietittävä tarkoin, millainen paniikkihäiriölääke sopii? Kai sinulla on joku lääkitys?
En ole asiantuntija, mutta näin maallikkona itse ajattelen näin. Samalla voit kertoa noista muljahduksista, jotka sietäisi kyllä tutkia, vaikkakin liittyisivätkin paniikkihäiriöihin. Uudelleen lääkäriin vain.