Jatkuva pahoinvointi ja alipaino

väsynyt-kipuun

Olen 25v mies ja painoa minulla on ainoastaan 54kg. Pituutta 175cm.
Minulla on jo vuosia jatkunut pahoinvointia ja mahakipuja.
Herään lähes joka aamu polttavaan mahakipuun. Vatsassa vääntää niin kovasti että unen jatkaminen on vaikeata. Heräämisen jälkeen on päästävä alle tunnin sisällä kakalle. Kakka tulee usein suolistoa pitkin "polttaen" ulos, ja usein se on hyvin ripuli/puuromaista. Minulla ei ole heräämisen jälkeen minkäänlaista ruokahalua, on vain pahoinvointia ja huono olo. Ruokahalu tulee vasta myöhään iltapäivällä tai illalla.
Tuon pahoinvoinnin takia minulle on syöminen välillä hyvin vaikeata. Syön epäterveellisesti ja epäsäännöllisesti. Silloin kun on ruokahalua niin syön paljon.
Mahakipujen yhteydessä piereskelen hyvin paljon, sillä vatsassa tuntuu olevan paljon ilmaa.
Syömisen yhteydessä tai heti sen jälkeen alan myös röyhtäillä kivuliaasti.
Ongelmana on että en ole saanut painoa nousemaan koskaan yli 58kilon.

Olen käynyt lääkäreissä, ja minulle on tehty seuraavat kokeet:

-Laajat verikokeet
-Kolonoskopia
-Gastroskopia
-Vatsan Ultraääni

Tutkimuksissa ei ole löytynyt mitään joka selittäisi oireeni tai sen etten saa painoa nousemaan.
Lääkärit ovat ainoastaan todenneet minulla olevan ärtynyt paksusuoli (stressivatsa).
Olen kyllä huomannut stressin lisäävän oireita, mutta myös stressittöminäkin päivinä ei mahani ja ruokahaluni toimi niinkuin pitäisi.

Onko teillä neuvoja miten päästä näistä oireista eroon? Onko lääkkeistä apua?
Elämänlaatuni kärsii valtavasti näistä päivittäisistä kivuista ja pahoinvoinnista.
Näytän luurangolta, ja haluaisin painoni nousevan yli 70kiloon.

5

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vatsavaiva

      Vaikka onkin tehty kaikenlaisia kokeita, voi olla jotain, mikä ei ole tullut esiin. Voit olla allerginen jollekin ruoka-aineelle. Käyttänetkö jotain jonkun suosittelemaa konstia kuten soodansyöntiä tai muuta, mikä on ärsyttänyt vatsaasi? Saatat olla allerginen maitotuotteille tai sitten päinvastoin tarvitsisit esimerkiksi mietoa maitovelliä raskaan ruoan sijasta. Keliakia on mahdollinen myös eli viljojen gluteenin aiheuttama vaiva. Näistä tietysti lääkäri kertoikin.

      En vertaa omaa vaivaani ongelmaasi, mutta kerron ihan kumman jutun omasta vatsastani. Ei ole ollut kipeä, mutta pitkään ollut sellainen meteli ja vinkuna vatsassa. Mitään tavallista vatsan kurinaa se ei ollut, vaan omituisia sekalaisia ääniä, jotka eivät tuntuneet kuten nälkäkurinan yleensä myös tuntee.
      No, ihan muusta syystä keitin kuusenhavusta lientä, kun oli tuosta havupuu-uutejuomasta ollut puhe enkä nyt kaupasta seellaista viitsinyt ostaa.

      Heti ensimmäisen juoma-annoksen jälkeen äänet loppuivat. Ajattelin, että siitä saitte mahavinkujat.
      Eli, joskus pieni juttu voi vaikuttaa. Voi tietysti olla, että samaan aikaan tapahtui jotain, mikä auttoi, mutta oire oli kestänyt kuukausia ja nyt on ollut toistaiseksi poissa.

      • väsynyt-kipuun

        Minulta on otettu myös laktoosi kokeet, eli en ole allerginen maidolle.
        Keliakia kokeet on myös otettu verikokeella sekä tähystyksessä.
        Ruoka-aine allergiat eivät sisätautien erikoislääkärin mukaan ole mahdollisia, ne olisi kuulemma näkynyt tähystyksessä. Lääkärin mukaan minulla ei ole mitään elimellistä vikaa joka selittäisi vaivani.
        Lääkäri käski palata asiaan jos kivut ja oireet jatkuvat niin katsotaan sitten jotain lääkitystä.
        Noihin kokeisiin meni jo lähes 2000euroa yksityisellä lääkärillä, eikä olisi heti rahaa varata uutta lääkäri aikaa. Siksi haluaisin ensin tietää voisiko täältä saada apua ongelmiini.


      • Kaikilla on maha
        väsynyt-kipuun kirjoitti:

        Minulta on otettu myös laktoosi kokeet, eli en ole allerginen maidolle.
        Keliakia kokeet on myös otettu verikokeella sekä tähystyksessä.
        Ruoka-aine allergiat eivät sisätautien erikoislääkärin mukaan ole mahdollisia, ne olisi kuulemma näkynyt tähystyksessä. Lääkärin mukaan minulla ei ole mitään elimellistä vikaa joka selittäisi vaivani.
        Lääkäri käski palata asiaan jos kivut ja oireet jatkuvat niin katsotaan sitten jotain lääkitystä.
        Noihin kokeisiin meni jo lähes 2000euroa yksityisellä lääkärillä, eikä olisi heti rahaa varata uutta lääkäri aikaa. Siksi haluaisin ensin tietää voisiko täältä saada apua ongelmiini.

        Kuten itse tuossa kirjoitat, syöt epäterveellisesti. Miksi ihmeessä teet niin. Pieniä annoksia ja laimeata ruokaa aluksi. Syö sellaista, mistä pidät, vaikkei mitääan epäterveellisyyksiä. Ei paistettu, käristettyä, ei vahvoja mausteita. Ja syö pikkuisen, vaikkei maistuisikaan. Tyhjä vatsa on myös kivulias. Paneudu ongelmaasi kirjaamalla vaikka kaikki, mitä syöt ja juot ja mihin aikaan. Myös makeiset, juomat, purukumit, lääkkeet. Kirjaa tuntemukset ja miten ne korreloivat syömisiisi tai mahan tyhjänä oloon.
        Älä heitä lössiksi heti, kun tulee ruokahalua ja ahmi kipeää mahaasi pullolleen. Tottakai sekin koskee. Siitä voi taas seurata ummetusta, josta seuraa löysä vatsa..... ja niin edelleen. Elämäsi alkaa olla yhtä vatsan potemista. Toivottavasti Sinulle tapahtuu jotakin mielenkiintoista, jotta saat ajatuksesikin kiintymään muuhun.


    • alipaino ja tuska

      Hieman vastaaavanlainen tilanne myös minulla. Painan 54 kg ja olen 178 senttinen. En ole koskaan painanut enempää. Vaikka syön paljon herkkuja kuten pitsaa, sipsejä rahkaa jne, paino ei nouse mihinkään. Lääkärissäkin olen käynyt mutta eivät ole löytäneet minusta mitään sen kummempaa, hieman olen viljoille yliherkkä mutta vaikka en niitä ole käyttänyt se ei painonnousuun ole auttanut. Maha murisee minulla usein ja pahoinvointiakin on mutta veikkaan sen lähinnä johtuvan siitä että yritän syödä paljon ja usein.

    • Anoanorektikko

      Tämä on vakava ongelma, muttei taida kuulua syömishäiriöpalstalle, vai olenko ihan uuno?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe