FAS-piirteitäkö :(

syyllinen?

Voiko alkoholi aiheuttaa tätä aiemmin kuin rv5 ? Ennenkuin tiesin olevani raskaana otin aika reippaastikin koska oli juhannus, eikä tilanne ollut suunniteltu.

Myöhemmin olen ihmetellyt lapsella silmien sisäpielissä olevia poimuja, kapeita huulia (vaikka molemmilla vanhemmilla jopa paksuhkotkin huulet) ja "amorinkaaren" lähes olemattomuutta.. puheen kehitys oli hiukan viivästynyt. Muuten lapsi on normaalisti kehittynyt, pärjää keskinkertaisesti koulussa jne.

12

5882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no alkohol

      Kyllä nuo ovat fas-piirteitä, toivottavasti koulu kuitenkin sujuu ok. Eli ei ole turvallista ottaa kun on raskaana. Tosin pitäisi olla 6. aisti, jotta tietäisi heti. Itse kyllä oireita tuli 1 per päivä 2 ekaa viikkoo.

      • juu ei

        Nuo on kyllä niin yleisiä asioita, ettei pelkästään tuolla perusteella voi FAS:ia diagnosoida. Diagnoosin kannalta minimipiirteet ovat:
        Sikiöaikainen ja/tai syntymänjälkeinen kasvuviive
        ja
        keskushermoston toimintahäiriö – neurologinen poikkeavuus, kehitysviive tai älyllinen heikkolahjaisuus
        ja
        tyypillinen kasvojen kasvuhäiriö, vähintään kaksi seuraavista:
        a) pienipäisyys eli mikrokefalia
        b) pienisilmäisyys
        c) nenä-huulivako puuttuu, ohut ylähuuli ja/tai matala yläleuka.


      • pienipäisen äiti
        juu ei kirjoitti:

        Nuo on kyllä niin yleisiä asioita, ettei pelkästään tuolla perusteella voi FAS:ia diagnosoida. Diagnoosin kannalta minimipiirteet ovat:
        Sikiöaikainen ja/tai syntymänjälkeinen kasvuviive
        ja
        keskushermoston toimintahäiriö – neurologinen poikkeavuus, kehitysviive tai älyllinen heikkolahjaisuus
        ja
        tyypillinen kasvojen kasvuhäiriö, vähintään kaksi seuraavista:
        a) pienipäisyys eli mikrokefalia
        b) pienisilmäisyys
        c) nenä-huulivako puuttuu, ohut ylähuuli ja/tai matala yläleuka.

        Ja näiden lisäksi pitää olla varmistettu sikiöaikainen alkoholialtistus.

        Todellakin nuo "oireet" voivat olla vain yksilöllisiä piirteitä tai liittyä johonkin oireyhtymään. Pienikokoinen, kehitysviiveinen lapsi ei ole automaattisesti FAS-lapsi, vaikka mammakerhoissa onkin kivaa arvuutella mutu-diagnooseja selän takana.

        Itselläni on lapsi, jolla oli sikiöaikainen kasvunhidastuma (SGA), syntymänjälkeistä kasvuviivettä (alle -2 SD), karkeamotorisen kehityksen viivästymä ja mikrokefalia (päänympäryksen kasvu hidastunut ja poikkevan pieni, alle -3 SD). Silmätkään ei voi olla isot, niin kovin pienessä päässä.

        En juonut raskauden aikana enkä sitä edeltävänä vuonna tippaakaan.


    • Älähän hätäile

      alkoholisti äiti tilitti tuntojaan minulle kesken menon jälkeen. Kun lääkäri oli häntä omasta mielestään loukannut sanomalla että sikiö kestää todella paljon alkoholia ennen kuin se vaurioituu. Ryypätä on pitänyt paljon ja hartaasti jotta saa sen takia keskenmenon.

      Omalla kohdallani olin tietämättäni raskaana ja nautin alkoholia yksissä kesäpippaloissa reilusti tai ainakin humalluin reippaasti. Kätilölleni tätä asiaa sitten tunnontuskissani kertasin, hän sanoi että alkio ei ole ollut vielä edes samassa veren kierrossa silloin.... Että se siitä murehtimisesta.

      Luulempa että yhdestä kerrasta et ole voinut aiheuttaa alkiolle mitään vauriota ja kyseessä on lapsen omat piirteet ja huom, ulkonäköä periytyy myös isovanhemmilta!! Meillä keskimmäinen poika nyt 1v. on kuin ilmetty isoisänsä saman ikäisenä.

      • no alkohol

        Olen tehnyt alkoholin vaurioittamista lapsista päättötyön, josta sain 4. Olen edelleen sen puolella, että namäkin piirteet ovat lapsellesi tulleet alkoholin vuoksi. En halua kuitenkaan sua syyllistää, ja onneksi muuten kaikki on hyvin. Korostan edelleen että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen.


    • mam

      Olen tutkinut asiaa; fas- lapset ovat olleet jatkuvan alkoholiäidin vaikutuksen alaisena.
      Äiti , jolla on vammainen lapsi miettii varmasti syntyjä syviä, onko hän tehnyt jotain väärin. Josta tulee vain turhaakin syyllisyyttä.
      Moniko nainen voi elää jatkuvasti olenkohan minä raskaana ? voinko tehdä sitä tai tuota - mahdoton tehtävä.
      Yleensä normi äidit muuttaa elämäntapojaan, kun huomaavat raskauden alkaneen, vaikka olisin yllätys raskauskin.
      Se on eri asia, jos tietoisesti toimii väärin sikiötä kohtaan.

      Neurologi ilmeisesti seuraa lapsenne kehitystä ? (viittaan puheen kehityksen viivästymään )
      Jos ei pyydä lähetettä neuvolasta, lisä tutkimuksiin.

    • muuan äiti

      Tutkin juuri asiaa, koska itsellänikin on kauhea pelko siitä, mitä olen voinut aiheuttaa lapselleni. Eläinkokeissa on osoitettu, että tyypilliset fas-kasvonpiirteet muodostuvat hyvin varhaisessa alkiokehityksen vaiheessa, hiirillä sikiökehityspäivänä 7, mikä vastaa ihmisellä rv 4 eteenpäin. Reesusapinoilla kehityspäivä on 19-20. Eli siis hedelmöityksestä. En tiedä, mikä on apinoiden vastaavuus ihmisen kehitykseen. Ajanjakso, jolloin kasvojen keskialue muodostuu, on hyvin lyhyt, ja täytyy olla helvetin huono tuuri, että alkoholia on veressä juuri silloin. Omalla kohdallani pelkään pahinta.

      • anestesianurse35

        sama verenkierto? Sikiöllä ja äidillä ei ole missään vaiheessa raskautta yhteistä verenkiertoa=)

        "Kätilölleni tätä asiaa sitten tunnontuskissani kertasin, hän sanoi että alkio ei ole ollut vielä edes samassa veren kierrossa silloin...."


      • muuan äiti
        anestesianurse35 kirjoitti:

        sama verenkierto? Sikiöllä ja äidillä ei ole missään vaiheessa raskautta yhteistä verenkiertoa=)

        "Kätilölleni tätä asiaa sitten tunnontuskissani kertasin, hän sanoi että alkio ei ole ollut vielä edes samassa veren kierrossa silloin...."

        Alkoholi on sellainen aine, että se leviää kehossa ihan jokaiseen soluun. Se läpäisee istukan, ja tosiaan äidillä ja lapsella ei ole yhteistä verenkiertoa missään vaiheessa vaan molempien verenkierto kulkee istukan kautta. Olen tosi ihmeissäni, mitä legendaa "neuvolantädit" ja monet muuta heittää sikiökehityksestä.


      • D-noosi

        "Ajanjakso, jolloin kasvojen keskialue muodostuu, on hyvin lyhyt, ja täytyy olla helvetin huono tuuri, että alkoholia on veressä juuri silloin."

        Nyt kyllä luulen että päättelet hieman liikaa monimutkaisista fysiologisista asioista. Ainakin oma käsitykseni on että FAS on nimenomaan oireyhtymä samoin kuin monet vastaavat kehityshäiriöt. Ne siis diagnosoidaan juuri tiettyjen yhteisoireiden kautta. Pelkkä kasvojen muoto ei siis ole FAS-diagnoosin aiheuttaja jos muita oireita ei ole. Kasvojen muoto voi olla FASin epäilyn aihe mutta ilman muita havaittuja oireita se ei ole FAS.


      • muuan äiti
        D-noosi kirjoitti:

        "Ajanjakso, jolloin kasvojen keskialue muodostuu, on hyvin lyhyt, ja täytyy olla helvetin huono tuuri, että alkoholia on veressä juuri silloin."

        Nyt kyllä luulen että päättelet hieman liikaa monimutkaisista fysiologisista asioista. Ainakin oma käsitykseni on että FAS on nimenomaan oireyhtymä samoin kuin monet vastaavat kehityshäiriöt. Ne siis diagnosoidaan juuri tiettyjen yhteisoireiden kautta. Pelkkä kasvojen muoto ei siis ole FAS-diagnoosin aiheuttaja jos muita oireita ei ole. Kasvojen muoto voi olla FASin epäilyn aihe mutta ilman muita havaittuja oireita se ei ole FAS.

        Ajanjakso, jolloin kasvojen keskialue muodostuu, on hyvin lyhyt, ja täytyy olla helvetin huono tuuri, että alkoholia on veressä juuri silloin."

        "Nyt kyllä luulen että päättelet hieman liikaa monimutkaisista fysiologisista asioista. Ainakin oma käsitykseni on että FAS on nimenomaan oireyhtymä samoin kuin monet vastaavat kehityshäiriöt. Ne siis diagnosoidaan juuri tiettyjen yhteisoireiden kautta. Pelkkä kasvojen muoto ei siis ole FAS-diagnoosin aiheuttaja jos muita oireita ei ole. Kasvojen muoto voi olla FASin epäilyn aihe mutta ilman muita havaittuja oireita se ei ole FAS."

        Aivan, kasvonpiirteet eivät varmaan yksinään eivät anna aihetta fas-diagnoosiin, mutta tässä ketjun aloittaja ihmetteli juuri noita kasvonpiirteitä. Jos se osa hermostolevystä, joka erikoistuu kasvoiksi ja myös osaksi aivoja, kärsii alkoholialtistuksen aiheuttamasta solukuolemasta, niin se kostautuu sitten siinä vaiheessa, kun kasvot varsinaisesti muodostuvat. Yleensä ne kasvonpiirteet myös korreloivat henkisten ongelmien kanssa. Koska se herkkä ajanjakso kestää niin vähän aikaa, niin sillä selitetään sitä, miksei kaikille alkkisten lapsille ei tule noita kasvonpiirteitä. Tässä vielä abstrakti tuosta inhottavasta ja masentavasta tutkimuksesta:

        Science 20 November 1981:
        Vol. 214 no. 4523 pp. 936-938
        DOI: 10.1126/science.6795717
        Fetal alcohol syndrome: embryogenesis in a mouse model
        KK Sulik, MC Johnston and MA Webb
        Abstract
        When two small doses of ethanol were administered to pregnant mice during the gastrulation stage of embryogenesis, the embryos developed craniofacial malformations closely resembling those seen in the human fetal alcohol syndrome. Striking histological changes appeared in the developing brain (neuroectoderm) within 24 hours of exposure. Decreased development of the neural plate and its derivatives apparently accounts for the craniofacial malformations. The critical exposure period is equivalent to the third week in human pregnancy.


      • D-noosi
        muuan äiti kirjoitti:

        Ajanjakso, jolloin kasvojen keskialue muodostuu, on hyvin lyhyt, ja täytyy olla helvetin huono tuuri, että alkoholia on veressä juuri silloin."

        "Nyt kyllä luulen että päättelet hieman liikaa monimutkaisista fysiologisista asioista. Ainakin oma käsitykseni on että FAS on nimenomaan oireyhtymä samoin kuin monet vastaavat kehityshäiriöt. Ne siis diagnosoidaan juuri tiettyjen yhteisoireiden kautta. Pelkkä kasvojen muoto ei siis ole FAS-diagnoosin aiheuttaja jos muita oireita ei ole. Kasvojen muoto voi olla FASin epäilyn aihe mutta ilman muita havaittuja oireita se ei ole FAS."

        Aivan, kasvonpiirteet eivät varmaan yksinään eivät anna aihetta fas-diagnoosiin, mutta tässä ketjun aloittaja ihmetteli juuri noita kasvonpiirteitä. Jos se osa hermostolevystä, joka erikoistuu kasvoiksi ja myös osaksi aivoja, kärsii alkoholialtistuksen aiheuttamasta solukuolemasta, niin se kostautuu sitten siinä vaiheessa, kun kasvot varsinaisesti muodostuvat. Yleensä ne kasvonpiirteet myös korreloivat henkisten ongelmien kanssa. Koska se herkkä ajanjakso kestää niin vähän aikaa, niin sillä selitetään sitä, miksei kaikille alkkisten lapsille ei tule noita kasvonpiirteitä. Tässä vielä abstrakti tuosta inhottavasta ja masentavasta tutkimuksesta:

        Science 20 November 1981:
        Vol. 214 no. 4523 pp. 936-938
        DOI: 10.1126/science.6795717
        Fetal alcohol syndrome: embryogenesis in a mouse model
        KK Sulik, MC Johnston and MA Webb
        Abstract
        When two small doses of ethanol were administered to pregnant mice during the gastrulation stage of embryogenesis, the embryos developed craniofacial malformations closely resembling those seen in the human fetal alcohol syndrome. Striking histological changes appeared in the developing brain (neuroectoderm) within 24 hours of exposure. Decreased development of the neural plate and its derivatives apparently accounts for the craniofacial malformations. The critical exposure period is equivalent to the third week in human pregnancy.

        Itse olisin kuitenkin sillä kannalla että käytännössä FAS-lapsia syntyy lähes vain vakavista alkoholiongelmista kärsiville, joilla altistus on suurta ja pitkäaikaista. Suuri osa suomalaisista käyttää alkoholia pienempinä määrinä säännöllisesti, eikä voi olla kovin harvinaista juoda alkoholia ennenkuin huomaa olevansa raskaana. Näin luulisi FAS-lapsia olevan aika paljonkin "tavallisilla" ihmisilläkin. Näin ei kuitenkaan ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe