Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Havukka-ahon ajattelija (2009)

Veteranfan

Viime vuonna edesmenneen kirjailijan Veikko Huovisen romaanifilmatisointi Havukka-ahon ajattelija,saa ohjaaja Kari Väänäsen hyppysissä lihaa luitten ympärille.Draamakomedia kertoo apumies Konsta Pylkkäsen(Kai Lehtinen) pohdiskelevista elämän mysteereistä.Konstalla on oudon miehen maine kylänasukkaiden keskuudessa.Tämä johtuu pelkästään Konstan intohimoisesta taipumuksesta tietää ja havannoida ympärillä olevaa luontoa.
Lisää tuulta purjeisiin tiedon hakuun tuo luontotieteilijät Matti ja Putte,jotka palkkaavat Konstan apumiehekseen eräreissuille.

Aiemmin Huovisen kirjaa on filmattu tv:lle kahteenkin otteeseen.Mutta nyt nykyteknologian turvin voidaan kirjaa kuvittaa filminauhalle kaikki mielikuvituksellisemmatkin kohdat,joita ei aiemmin pystytty toteuttamaan sellaisenaan.Visuaalisesti tämä Huovisen kirjasta tehty filmatisointi on ennen näkemätön tulkinta.Kirjaa lukematta on tietysti vaikeaa tehdä vertailua elokuvan onnistumisesta.Kari Väänäsen kolmas pitkä elokuva on hyvänmielen tuova katsomiskokemus.Huumori toimii elokuvassa tilannekomiikalla,joten turhaa väkisin naurattamista ei pahemmin nähdä.

Hannu-Pekka Björkman on jälleen hyvässä vedossa raivohulluna luontotieteilijänä,kuten on myös Kai Lehtinen pääroolissa.Hieman jäi kismittämään elokuvan puhuttu suomen kieli.Suomi on vaikea kieli saada kuulostamaan elokuvassa selkeältä pitkine sanoineen.Pohjanmaan murteella näytelty elokuva saa katsojan pinnistelemään vuorosanojen ymmärtämistä.Mutta tämähän on ollut ongelmana jo 70.luvulta lähtien kotimaisessa elokuvassa.Kaikesta huolimatta varmasti kyseessä on tämän uuden vuoden parhaimpiin kotimaisiin kuuluva draamakomedia.

TÄHTIÄ ¤¤¤¤

4

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekanpoika

      ketkä näyttelivät mooses pessin lapsia?

    • serlaccius

      Pitäneepä mennä kohta tätä uusintakin "Havukkaversiota" katsomaan...näkyypä tuo heti lyövän nuo katsojaennätyksetkin uusiksi.

    • Pykis

      Leffasta jäi hyvä mieli sen maisema ja äänimaailmankin vuoksi jo pelkästään. Mulla ei ollut vaikeuksia ymmärtää siinä puhuttua suomen kieltä. Johtuneeko sitten siitä että olen syntyperäinen helsinkiläinen sekä äitini puolelta savoosta, että erittäin hyvä ystävä on pohojanmaalta joka tartuttaa muhunkin väillä sen ihanan murteensa. Ja viime vuosina olen joutunut opettelemaan mielestäni erittäin haastellista kuopion murretta lankopojalta :)

      Itse olen kanssa sellanen ajattelija että mieheni joutuu useasti kieltämään minua ajattelemasta kun mielestäni aiheutan ittelleni turhaa stressiä ja yöunetkin menee kun mun täytyy lukea jotain tieteisjuttuja. Siksipä tuo Konsta Pylkkänen sai meikäläisen sympatiat. Ei varmaankaan olltu tuohon aikaan nuilla main helppoa jos oli hirveä tiedonjano.

    • kattelijo

      Vihdoin viime viikolla oli tilaisuus käydä katsomassa tuo elokuva. Se on hyvin aistikkaasti koottu kasaan, loistavine maisemakuvauksineen. Näyttelijät esittävät kirjan sankareita lahjavasti. Konsta Pylkkäsen voisi vaikka laittaa pulloon ja tuoda kotiin :) hän niin mukaansatempaavasti esitää kirjan hahmoa.

      Elokuva ansaitusti sai kaikki 10 pistettä meidän ryhmältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe