Näin sanotaan srk:n katsijoista1 Tim. 3:2-5
"Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne, vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina; sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?"
Näin sanotaan seurakunnan muista vastuunkantajista 1 Tim. 3:11-12
"Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva. Sillä ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren pelottomuuden uskossa, Kristuksessa Jeesuksessa".
Helluntailaiset sanovat, että Raamattu on heidän ylin auktoriteetti, mutta noudatetaanko liikkeessä näitä Raamatun ohjeita? Voiko seurakunnan paimen olla henkilö, joka on eronnut, mennyt uudelleen avioliittoon ja voi yhä olla srk:n paimen? Entä, jos lapset ovat kapinoivia ja elävät maailmassa, vaikka ei olisi eronnutkaan?
Tällaisia asioita mietin, kun tiedän ja tunnen helluntailaisia, joiden seurakunnissa hyväksytään eronneet ja uudelleen avioituneet paimeniksi ja seurakunnan palvelijoiksi. Samoin seurakunnan palvelijat.
Raamatun mukaan ei pitäisi näin olla. Voiko joku selittää miksi kuitenkin näin on joidenkin seurakuntien kohdalla?
Tämä asia kiusaa minua.
Yleensä tällä palstalla ei vastata kipeisiin kysymyksiin, mutta toivon saavani vastauksia.
Srk:n johtaja olkoon yhden vaimon mies.
26
651
Vastaukset
- ?ysymys
yhtään vaimoa? Kelpaako sellainenkin siinä tapauksessa ettei tappele?
- tottakait
Paavali on oiva esimerkki...
- "Hellari myös"
Mun mielestä sellaineno on ok. Eihän Paavalillakaan ollut vaimoa.
"Hellari myös" kirjoitti:
Mun mielestä sellaineno on ok. Eihän Paavalillakaan ollut vaimoa.
Raamatun tekstejä ja niiden ristiriitoja, niin kannattaa tutustua niiden historiaan tutkittuna tietona.
Timoteuksen kirjeitä ei ollut vielä edes 140-luvun kaanonissa eikä lainauksiakaan tunnettu ja olikin kulunut jo yli 100 vuotta kristinuskon synnystä kun noita joku kirkonmies kirjoitteli Paavalin nimiin.
"Yhtään pastoraalikirjeistä ei ole mainittu Markionin n. vuonna 140 kokoamassa kymmenen kirjeen kaanonissa, eikä niistä tunneta yhtään lainausta ennen Irenaeusta n. vuonna 170. Tämän vuoksi kirjeiden oletetaan olevan peräisin toisen vuosisadan puolestavälistä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_kirje_Timoteukselle- 944+555
Pe.ku kirjoitti:
Raamatun tekstejä ja niiden ristiriitoja, niin kannattaa tutustua niiden historiaan tutkittuna tietona.
Timoteuksen kirjeitä ei ollut vielä edes 140-luvun kaanonissa eikä lainauksiakaan tunnettu ja olikin kulunut jo yli 100 vuotta kristinuskon synnystä kun noita joku kirkonmies kirjoitteli Paavalin nimiin.
"Yhtään pastoraalikirjeistä ei ole mainittu Markionin n. vuonna 140 kokoamassa kymmenen kirjeen kaanonissa, eikä niistä tunneta yhtään lainausta ennen Irenaeusta n. vuonna 170. Tämän vuoksi kirjeiden oletetaan olevan peräisin toisen vuosisadan puolestavälistä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_kirje_Timoteuksellekirjoitettu perimätiedon perustella, eikä kuulopuheet ole koskaan tarkkoja. Siis ei kovin kirjaimellisesti otettavaa tietoa.
on hyvä miettiä sitäkin, että mitä jollain kirjoituksella on mahdettu tarkoittaa, eikä niinkään sitä millä tavalla kirjoitusta voidaan tulkita / käyttää. Jos tuo Raamatun kohta tulkitaan kirjaimellisesti ilman, että ajatellaan sen perimmäistä tarkoitusta, niin mahtaa mennä hiukan vaikeaksi. Voisi kait sanoa, että harvassa ovat ne paimenet, jotka tuon täysin täyttävät.
Ensinnäkin joutuisimme tilanteeseen, jossa kaitsijan on oltava naimisissa, koska kyse on yhden vaimon miehestä ja sanotaan, että tällainen tulee paimenen olla (Paavali suositteli toisin). Toisekseen tuossa on kohtia, joihin et pysty itse vaikuttamaan. Et voi päättää / valita lastesi puolesta miten he elämänsä elävät, etkä ole aina syyllinen heidän edesottamuksiinsa. Kaikki muut kohdat, jotka olivat esillä kuuluvat aivan samalla tavalla kaikille seurakuntalaisille (raittius, epäsopu, ahneus jne..), ei vain pastorille.
Johtopäätös:
Seurakunnan kaitsijan ei saa olla huorin tekijä, ja hänen elämänsä tulee olla esimerkillisempää, kuin muiden seurakuntalaisten. Hän hallitsee oman perheensä ja kotinsa hyvin, sikäli kuin se on hänestä itsestään kiinni.- "Hellari myös"
Panit sitten Jumalan Sanan vaakalaudalle. Se ei olekaan niin kuin Raamatussa lukee. Paavali sanoi, että lasten tulee olla alamaisia vanhemmilleen, jos pyrkii srk:n paimeneksi. Elleivät ole niin ei pidä pyrkiäkään srk:n johtoon.
Jos jättää vaimonsa ja menee uusiin naimisiin, niin eikö silloin tee huorin? Tekee. Etkö tiedä kuinka monta on niin tehnyt? Laitanko luettelon? Voit tarkistaa sitten maistraatista.
Mua inhottaa synnin puolustaminen. - Eihän Psalmi50.15
"Hellari myös" kirjoitti:
Panit sitten Jumalan Sanan vaakalaudalle. Se ei olekaan niin kuin Raamatussa lukee. Paavali sanoi, että lasten tulee olla alamaisia vanhemmilleen, jos pyrkii srk:n paimeneksi. Elleivät ole niin ei pidä pyrkiäkään srk:n johtoon.
Jos jättää vaimonsa ja menee uusiin naimisiin, niin eikö silloin tee huorin? Tekee. Etkö tiedä kuinka monta on niin tehnyt? Laitanko luettelon? Voit tarkistaa sitten maistraatista.
Mua inhottaa synnin puolustaminen.puolustanut syntiä.
Et voi tehdä lastesi puolesta valintoja,etkä pakottaa heitä uskoon tai seurakuntaan?! Psalmin johtopäätös:
>>Seurakunnan kaitsijan ei saa olla huorin tekijä, ja hänen elämänsä
tulee olla esimerkillisempää, kuin muiden seurakuntalaisten.- yksi vaan
Eihän Psalmi50.15 kirjoitti:
puolustanut syntiä.
Et voi tehdä lastesi puolesta valintoja,etkä pakottaa heitä uskoon tai seurakuntaan?!# Et voi tehdä lastesi puolesta valintoja,etkä pakottaa heitä uskoon tai seurakuntaan?! #
En voi, mutta ellei perheeni elä kuuliaista elämää Herralle niin sitten ei pidä pyrkiä seurakunnan kaitsiaksi tai jos on siinä asemassa, tulee erota. - Paimenen virka
yksi vaan kirjoitti:
# Et voi tehdä lastesi puolesta valintoja,etkä pakottaa heitä uskoon tai seurakuntaan?! #
En voi, mutta ellei perheeni elä kuuliaista elämää Herralle niin sitten ei pidä pyrkiä seurakunnan kaitsiaksi tai jos on siinä asemassa, tulee erota.on Jumalan kutsumus,ei ihmisten.
"ei pidä pyrkiä seurakunnan kaitsijaksi tai jos on siinä asemassa,tulee erota"? - *jukka.finland
Paimenen virka kirjoitti:
on Jumalan kutsumus,ei ihmisten.
"ei pidä pyrkiä seurakunnan kaitsijaksi tai jos on siinä asemassa,tulee erota"?>>Paimenen virka on Jumalan kutsumus,ei ihmisten.
- 60076464545
*jukka.finland kirjoitti:
>>Paimenen virka on Jumalan kutsumus,ei ihmisten.
kaitsijan paikat ovat valtataistelua maallisesta maineesta ja kunniasta. Sitä se on.
- hellari83
Juuri noin minäkin olen tuon asian ymmärtänyt.
*jukka.finland kirjoitti:
>>Paimenen virka on Jumalan kutsumus,ei ihmisten.
kaitsija;
Johannes 10:
11 "Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,"
Matteus 23:
8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja
t e - o l e t t e - k a i k k i - v e l j i ä."- leahim
Koskeeko tama myos evankelistoja.....
- Pete..
jos ei ole vaimoa lainkaan? Sopiiko sellaisen olla seurakunnan johtajana?
- betsy67;n
heittäköön ensimmäisenä kivellä.
Mitä perheisiin tulee, kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi,
kenelläkään isällä ei ole oikeutta pakottaa lapsiaan kokouksiin.
Jokainenhan meistä älyää, ettei yksikään isä eikä äiti pysty
lapsiaan pelastamaan, niin hartaasti kun toivookin
heidän ottavan Jeesuksen elämänsä Herraksi.
Muistakaa, että Jumalan kutsu tehtävään on Pyhä asia.
Jokainen Jumalan kutsuma ihminen on syntinen ja vaikka saakin
syntinsä anteeksi, ei tässä ajassa tule koskaan täydelliseksi.
Jumalan kutsuma on Hänen silmäteränsä.
Kun Jumala on suositellut ja suosittelee, on meidän seurakuntalaisten
sitouduttava rukouksin tukemaan johtajiamme.
Lankeemuksen sattuessa emme voi kovettaa sydäntämme ja
syötellä sitä paholaiselle osoittaen sormella langennutta,
vaan meidän tulee kohdella häntä siten, että hänelle heräisi halu
tehdä parannus...että hän kokisi Jeesuksen yhäkin rakastavan häntä,
mutta että synti on tunnustettava ja parannus tehtävä.....
Pyhä Henki toteuttaa tämän myöskin meidän myötävaikutuksellamme,
jos vaellamme Hengessä...oikeassa..Kristuksen mielenlaadussa.
Avioeroon ajautumiseen tarvitaan aina vähintään kaksi ihmistä
ja tilanteen ajautuessa eroon saakka, on sydämet verillä, tai toinen, ehkä
molemmat kovettuneet ja saatana riemuitsee voitosta.
Mitähän Jeesus mahtaisi haluta tehdä tuossa tilanteessa?
Ollako ankara tuomari, vai totuutta armossa ja rakkaudessa etsivä Vapahtaja?
Miten ongelmatilanteessa tulisi toimia seurakunnassa, on usein seurakunnan sisäinen asia.
Jumalan sana tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, joita voidaan
kussakin tilanteessa soveltaa seurakunnan yksimielisellä päätöksellä.
Jos jokainen jäsen sitoutuu Kristuksen mielenlaatuun rukoillen ja tukien,
ei saatana pääse hajottamaan joukkoa ihmisten kovasydämisyyden ja
armottomuuden tähden.
En puolusta syntiä, mutta toivoisin voivani olla hengellisesti niin valveilla,
että Jeesus saisi ohjata ja johtaa yksilökohtaisesti kaikissa vaikeimmissakin
tilanteissa, onhan Hänelle kaikki avointa ja paljastettua ja lopullinen
vastuu on kuitenkin Hänen harteillaan.
Mielestään onnistunut ja hyvä ihminen on usein kova ja armoton.
Jeesus antaa esimerkin langenneiden kohtelussa ja kohtaamisessa.
Imettäisiinkö samaa Henkeä ja annettaisiin Jeesuksen olla Herra? - apostohjaaja
betsy67;n kirjoitti:
heittäköön ensimmäisenä kivellä.
Mitä perheisiin tulee, kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi,
kenelläkään isällä ei ole oikeutta pakottaa lapsiaan kokouksiin.
Jokainenhan meistä älyää, ettei yksikään isä eikä äiti pysty
lapsiaan pelastamaan, niin hartaasti kun toivookin
heidän ottavan Jeesuksen elämänsä Herraksi.
Muistakaa, että Jumalan kutsu tehtävään on Pyhä asia.
Jokainen Jumalan kutsuma ihminen on syntinen ja vaikka saakin
syntinsä anteeksi, ei tässä ajassa tule koskaan täydelliseksi.
Jumalan kutsuma on Hänen silmäteränsä.
Kun Jumala on suositellut ja suosittelee, on meidän seurakuntalaisten
sitouduttava rukouksin tukemaan johtajiamme.
Lankeemuksen sattuessa emme voi kovettaa sydäntämme ja
syötellä sitä paholaiselle osoittaen sormella langennutta,
vaan meidän tulee kohdella häntä siten, että hänelle heräisi halu
tehdä parannus...että hän kokisi Jeesuksen yhäkin rakastavan häntä,
mutta että synti on tunnustettava ja parannus tehtävä.....
Pyhä Henki toteuttaa tämän myöskin meidän myötävaikutuksellamme,
jos vaellamme Hengessä...oikeassa..Kristuksen mielenlaadussa.
Avioeroon ajautumiseen tarvitaan aina vähintään kaksi ihmistä
ja tilanteen ajautuessa eroon saakka, on sydämet verillä, tai toinen, ehkä
molemmat kovettuneet ja saatana riemuitsee voitosta.
Mitähän Jeesus mahtaisi haluta tehdä tuossa tilanteessa?
Ollako ankara tuomari, vai totuutta armossa ja rakkaudessa etsivä Vapahtaja?
Miten ongelmatilanteessa tulisi toimia seurakunnassa, on usein seurakunnan sisäinen asia.
Jumalan sana tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, joita voidaan
kussakin tilanteessa soveltaa seurakunnan yksimielisellä päätöksellä.
Jos jokainen jäsen sitoutuu Kristuksen mielenlaatuun rukoillen ja tukien,
ei saatana pääse hajottamaan joukkoa ihmisten kovasydämisyyden ja
armottomuuden tähden.
En puolusta syntiä, mutta toivoisin voivani olla hengellisesti niin valveilla,
että Jeesus saisi ohjata ja johtaa yksilökohtaisesti kaikissa vaikeimmissakin
tilanteissa, onhan Hänelle kaikki avointa ja paljastettua ja lopullinen
vastuu on kuitenkin Hänen harteillaan.
Mielestään onnistunut ja hyvä ihminen on usein kova ja armoton.
Jeesus antaa esimerkin langenneiden kohtelussa ja kohtaamisessa.
Imettäisiinkö samaa Henkeä ja annettaisiin Jeesuksen olla Herra?Eihän Paavali ollut seurakunnan johtaja. Hän oli apostoli.
- Niin,kyllähän ne
betsy67;n kirjoitti:
heittäköön ensimmäisenä kivellä.
Mitä perheisiin tulee, kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi,
kenelläkään isällä ei ole oikeutta pakottaa lapsiaan kokouksiin.
Jokainenhan meistä älyää, ettei yksikään isä eikä äiti pysty
lapsiaan pelastamaan, niin hartaasti kun toivookin
heidän ottavan Jeesuksen elämänsä Herraksi.
Muistakaa, että Jumalan kutsu tehtävään on Pyhä asia.
Jokainen Jumalan kutsuma ihminen on syntinen ja vaikka saakin
syntinsä anteeksi, ei tässä ajassa tule koskaan täydelliseksi.
Jumalan kutsuma on Hänen silmäteränsä.
Kun Jumala on suositellut ja suosittelee, on meidän seurakuntalaisten
sitouduttava rukouksin tukemaan johtajiamme.
Lankeemuksen sattuessa emme voi kovettaa sydäntämme ja
syötellä sitä paholaiselle osoittaen sormella langennutta,
vaan meidän tulee kohdella häntä siten, että hänelle heräisi halu
tehdä parannus...että hän kokisi Jeesuksen yhäkin rakastavan häntä,
mutta että synti on tunnustettava ja parannus tehtävä.....
Pyhä Henki toteuttaa tämän myöskin meidän myötävaikutuksellamme,
jos vaellamme Hengessä...oikeassa..Kristuksen mielenlaadussa.
Avioeroon ajautumiseen tarvitaan aina vähintään kaksi ihmistä
ja tilanteen ajautuessa eroon saakka, on sydämet verillä, tai toinen, ehkä
molemmat kovettuneet ja saatana riemuitsee voitosta.
Mitähän Jeesus mahtaisi haluta tehdä tuossa tilanteessa?
Ollako ankara tuomari, vai totuutta armossa ja rakkaudessa etsivä Vapahtaja?
Miten ongelmatilanteessa tulisi toimia seurakunnassa, on usein seurakunnan sisäinen asia.
Jumalan sana tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, joita voidaan
kussakin tilanteessa soveltaa seurakunnan yksimielisellä päätöksellä.
Jos jokainen jäsen sitoutuu Kristuksen mielenlaatuun rukoillen ja tukien,
ei saatana pääse hajottamaan joukkoa ihmisten kovasydämisyyden ja
armottomuuden tähden.
En puolusta syntiä, mutta toivoisin voivani olla hengellisesti niin valveilla,
että Jeesus saisi ohjata ja johtaa yksilökohtaisesti kaikissa vaikeimmissakin
tilanteissa, onhan Hänelle kaikki avointa ja paljastettua ja lopullinen
vastuu on kuitenkin Hänen harteillaan.
Mielestään onnistunut ja hyvä ihminen on usein kova ja armoton.
Jeesus antaa esimerkin langenneiden kohtelussa ja kohtaamisessa.
Imettäisiinkö samaa Henkeä ja annettaisiin Jeesuksen olla Herra?ristiriidat ovat jo ensin siellä perheessä,jossa ne pitäisi selvittääkin.
Huorin tekeminen ja uudelleen naiminen ei ole vahinko,vaan täysin
tiedostettu teko,johon on johtanut jo sydämessä oleva kiusaus. apostohjaaja kirjoitti:
Eihän Paavali ollut seurakunnan johtaja. Hän oli apostoli.
muutoin kuin itsensä nimittämänä kuten esim. E.Halkosaari.
Oikeat apostolit Raamatussa olivat Jeesuksen nimittämiä ja Paavali ei myöhempänä olisi muutenkaan mahtunut listalle kun apostolien määrän piti täsmätä justiinsa siihen kuuluisaan lukuun (12) joka esiintyy monessa muussakin asiassa Raamatussa aina ennustuksia ja ilmestyskirjoja myöten.- Taatelimaasta
Niin,kyllähän ne kirjoitti:
ristiriidat ovat jo ensin siellä perheessä,jossa ne pitäisi selvittääkin.
Huorin tekeminen ja uudelleen naiminen ei ole vahinko,vaan täysin
tiedostettu teko,johon on johtanut jo sydämessä oleva kiusaus.mutta jos kiusaus johtaa tekoihin niin silloin tekee synnin ja synti
synnyttää kuoleman.'
Ns siivosyntiset ovat herkkiä nousemaan Jumalan tilalle
ja tuomitsemaan toisia, mutta eivät nää tätä tuomarin osaansa
syntinä, vaikka Jumalan sanassa kielletään tuomitsemasta ja ilmoitetaan että
yksi on tuomari...... synti pitää tuomita itsessään ja sitten toisissa.
Kukaan ei ole synnitön joka näistä kirjoittelee - hep0nen
betsy67;n kirjoitti:
heittäköön ensimmäisenä kivellä.
Mitä perheisiin tulee, kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi,
kenelläkään isällä ei ole oikeutta pakottaa lapsiaan kokouksiin.
Jokainenhan meistä älyää, ettei yksikään isä eikä äiti pysty
lapsiaan pelastamaan, niin hartaasti kun toivookin
heidän ottavan Jeesuksen elämänsä Herraksi.
Muistakaa, että Jumalan kutsu tehtävään on Pyhä asia.
Jokainen Jumalan kutsuma ihminen on syntinen ja vaikka saakin
syntinsä anteeksi, ei tässä ajassa tule koskaan täydelliseksi.
Jumalan kutsuma on Hänen silmäteränsä.
Kun Jumala on suositellut ja suosittelee, on meidän seurakuntalaisten
sitouduttava rukouksin tukemaan johtajiamme.
Lankeemuksen sattuessa emme voi kovettaa sydäntämme ja
syötellä sitä paholaiselle osoittaen sormella langennutta,
vaan meidän tulee kohdella häntä siten, että hänelle heräisi halu
tehdä parannus...että hän kokisi Jeesuksen yhäkin rakastavan häntä,
mutta että synti on tunnustettava ja parannus tehtävä.....
Pyhä Henki toteuttaa tämän myöskin meidän myötävaikutuksellamme,
jos vaellamme Hengessä...oikeassa..Kristuksen mielenlaadussa.
Avioeroon ajautumiseen tarvitaan aina vähintään kaksi ihmistä
ja tilanteen ajautuessa eroon saakka, on sydämet verillä, tai toinen, ehkä
molemmat kovettuneet ja saatana riemuitsee voitosta.
Mitähän Jeesus mahtaisi haluta tehdä tuossa tilanteessa?
Ollako ankara tuomari, vai totuutta armossa ja rakkaudessa etsivä Vapahtaja?
Miten ongelmatilanteessa tulisi toimia seurakunnassa, on usein seurakunnan sisäinen asia.
Jumalan sana tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, joita voidaan
kussakin tilanteessa soveltaa seurakunnan yksimielisellä päätöksellä.
Jos jokainen jäsen sitoutuu Kristuksen mielenlaatuun rukoillen ja tukien,
ei saatana pääse hajottamaan joukkoa ihmisten kovasydämisyyden ja
armottomuuden tähden.
En puolusta syntiä, mutta toivoisin voivani olla hengellisesti niin valveilla,
että Jeesus saisi ohjata ja johtaa yksilökohtaisesti kaikissa vaikeimmissakin
tilanteissa, onhan Hänelle kaikki avointa ja paljastettua ja lopullinen
vastuu on kuitenkin Hänen harteillaan.
Mielestään onnistunut ja hyvä ihminen on usein kova ja armoton.
Jeesus antaa esimerkin langenneiden kohtelussa ja kohtaamisessa.
Imettäisiinkö samaa Henkeä ja annettaisiin Jeesuksen olla Herra?"Avioeroon ajautumiseen tarvitaan aina vähintään kaksi ihmistä"
Väärin. Ei eron aiheuttajaksi tarvita kuin yksi ihminen.
Efesolaiskirje 5:
32 "Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa."
2. Korinttolaiskirje 11:
2 "Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen."
Matteus 23
7 "ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'.
8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä - y k s i - o n - t e i d ä n
o p e t t a j a n n e, - j a - t e - o l e t t e - k a i k k i - v e l j i ä."
Galatalaiskirje 3
26 "Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan."
Luonnolliset ihmiset haluavat aina jotakin näkyvää persoonaa johtohahmokseen, ja siinä vaatimusten myllerryksessä Paavalikin näyttää unohtaneen välillä sekä Jeesuksen terveen opetuksen, että omankin opetuksensa, että "Herrassa ei ole miestä eikä naista"
´- hellari83
Meillä oli sellainen seurakunnan paimen, joka itse varmasti tiesi ja ymmärsi nuo Raamatun paikat. Hän katsoi parhaaksi erota paimenen tehtävästään kun hän ei tuntenut perhetilanteensa enää olevan kohdallaan. Minusta paimenen tulee tosiaan kantaa vastuun niin itsestään kuin perheestäänkin, jotta hän voi paimentaa seurakuntansa lampaita.
Eipä tuota kohtaa voi koskaan tähdentää liiaksi. - ginaanne
Raamattu sanoo myös " joka katsoo naista himoiten on jo sydämmessään tehnyt huorin", kuinkas on hänen laita joka tämmöistä menee tekemään...? en minä ainakaan etkä sinä tietenkään ole sellaiseen sortunut.
Nyt olisi tärkeätä muistaa Raamatun ajankohta jolloin nuo ohjeet on annettu, sillä siihen aikaan vaimoja saattoi olla useampi.Miksi sitten Paavali antoi tälläiset ohjeet seurakunnan kaitsijalle on ymmärtääkseni elatusmurheista vapautuminen koska Paavali katsoi moniavioisuuden haittaavaksi ja huonoksi esimerkiksi.
Paavali nimeää monia ominaisuuksia jotka TULISI olla kaitsijalla,mutta miksi aina irroitetaan asianyhteydestä tämä kohta, yhden vaimon mies.?
Entäpä jos seurakunnan kaitsija on yhden vaimon mies mutta on äksy,lempeydestä ja vieraanvaraisuudesta ei ole tietoakaan ja lisäksi kaitsijalla on riitaa ja erimielisyyksiä muiden palvelijoiden kesken,niin ovatko nämä SALLITTAVAMPIA kuin että paimen olisi avioeron käynyt ( syitä saattaa olla monia) ja uudelleen avioitunut? Paavalihan korostaa mm. vieraanvaraisuutta eli ovet tulisi olla auki myös tähän palvelukseen.Onko ne? Kokemuksesta voin sanoa että ei ole kaikki tuntemani kaitsijat vieraanvaraisia vähäisessäkään määrin,monet keskustelut on käyty kynnyksen ulkopuolella.
Haluasin samalla herättää keskustelua myös toisesta mieltä askarruttavasta asiasta eli miten me suhtaudumme sellaiseen palvelijaan joka on esimerkiksi sekaantunut lapsiin ? Eli hän on tehnyt rikoksen.Hän on tuomionsa saannut maallisen oikeuden edessä ja hänelle on helluntaipiireissä määrätty esimerkiksi 2 vuoden julistuskielto.
Onko niin että avioeron läpikäynyt on suurempi syntinen kuin nyt esimerkiksi rikoksesta tuomittu ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875