Mazda6:een aluvanteet

Breaker

Moi. Vaihdoin eilen Mazda6:een kesärenkaat 195/65r15 ja samalla tuli mieleen, että ostaisinko aluvanteet kyseisiin renkaisiin. Rengasliikkeen myyjä sanoi, että Mazda6:een on tällä hetkellä vielä vähän aluvanteita, jotka siihen voi pistää. Onko kokemuksua aluvannemetsältä ja mikä rajoittaa aluvanteita ostaessa Mazda6:een?:)

No, tulin sitten siihen tulokseen, että nuo 195:t ovat liian kapeat ja isoprofiiliset renkaat aluvanteille elikkä mielestäni renkaat pitää tulla lokasuojan reunaan saakka, jolloin renkaat ja aluvanteet korostuvat enemmän. Saako Mazda6:een pistää 205:t ilman katsastusta? Millaiset renkaat ja vanteet olette hankkineet? Kuvia?

14

5310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kootteri

Itse ostin talvirenkaat aluvanteilla rengasmaailmasta, espoosta. Vanteiksi tuli Alessio F2 ja myyjä kertoi, että lähes kaikki vanteet sopivat myös kuutoseen, joten ihan varmasti valinnanvaraa riittää.

Kesärenkaiksi tulee 16" alkuperäiset aluvanteet 205/55 (profiilista en ihan varma) renkaat. Eli kyllä 205 saa asentaa ilman katsastusta.

• Breaker

Taidan itsekin kurvata Rengasmaailmaan tässä kevään mittaan ja katsoa josko löytyisi sopivat vanteet alle. Harmi vain, kun auton oston mukana tuli 195:t Goodyearin renkaat, niin tänä kesänä ei vielä raski uusia kesärenkaita ostaa. 205:t olisi varmasti juuri sopivat leveydeltään kutosen alle.

• 6farkku

Hommasin juuri alle uudet aluvanteet kutosfarkkuun. Koko 225/45/R17 leveys 7,5" eli kaiketi suurimmat mitä Suomen olosuhteissa voi ajatella?

Pikku miinus oli (mistä maahantuoja ei suotta varoitellut, vaan jälkikäteen sanoi että kyllä kutosiin näitä on laitettu) että ET vanteille on 42. Eli vanteet tulevat melkosen ulos lokasuojasta. Kyljet saavat kuraa ja kiviä näin keväällä melkoisesti.
      Koska vanne olisi mahtunut paljonkin sisemmäksi niin oikea ET olisi mielestäni 48-50. Näin rengas menisi 6-8 mm sisemmäksi ja enemmän lokasuojan alle. Valitettavasti tuolla 48-50 ET:llä en löytänyt mitään vanteita liikkeestä josta omani ostin.

Tuo 42 ET on kyllä kieltämättä näyttävä, mutta...

Eli jos olette ostamassa vanteita niin kannattaa harkita tarkkaan jos aikoo hommata alle 45 ET vanteet.

Yksi näkökohta valinnassa on myös itse renkaan kulutuspinnan leveys. Eli eri rengasvalmistajilla 225 leveydellä kulutuspinta vaihtelee. Itselläni on Goodyear Eagle F1, joka lienee leveimmästä päästä.

Löytyykö muilta kokemuksia 225/45R17 kokoisista vanteista?

• Rohiseeko

Moro,

olen suunnitellut 225/45 17" renkaita ja haluaisin renkaat niin ulos kuin mahdollista ilman että ne raapii kiinni montuissa/ratin ääripäissä. Jos ymmärsin oikein niin ET:llä 42 niin ei vielä käy tolla rengaskoolla?

Onko kellään tietoa minimi ET:stä rengaskoossa 205/55 16" joka ei ota kiinni (talvirenkaita varten)?

• 6farkku
        Rohiseeko kirjoitti:

Moro,

olen suunnitellut 225/45 17" renkaita ja haluaisin renkaat niin ulos kuin mahdollista ilman että ne raapii kiinni montuissa/ratin ääripäissä. Jos ymmärsin oikein niin ET:llä 42 niin ei vielä käy tolla rengaskoolla?

Onko kellään tietoa minimi ET:stä rengaskoossa 205/55 16" joka ei ota kiinni (talvirenkaita varten)?

En ole normaaliajossa / Ääriasentoihin kääntäessä huomannut mitään rohinoita. Eli hyvin olen tullut toimeen normiajossa.
        Tosin renkaat on ollut alla vasta vajaan viikon, enkä ole ajanut täydellä kuormalla. Testattu ajoa vain pari henkilöä kyydissä...

Tällä kaverilla on melko samannäköinen tilanne: (Tosin vanne ja rengasmerkki on eri)
        http://www.cardomain.com/memberpage/415436/1
        (hän ei mainitse sivulla ET:tä)

• Breaker
        6farkku kirjoitti:

En ole normaaliajossa / Ääriasentoihin kääntäessä huomannut mitään rohinoita. Eli hyvin olen tullut toimeen normiajossa.
        Tosin renkaat on ollut alla vasta vajaan viikon, enkä ole ajanut täydellä kuormalla. Testattu ajoa vain pari henkilöä kyydissä...

Tällä kaverilla on melko samannäköinen tilanne: (Tosin vanne ja rengasmerkki on eri)
        http://www.cardomain.com/memberpage/415436/1
        (hän ei mainitse sivulla ET:tä)

Mitä ET tarkoittaa?? Muutenkin nuo vanteen valinnat on vähän hebreaa, mutta perusrenkaan tiedot sentään menee jakeluun just ja just!:)

• 6farkku
        Breaker kirjoitti:

Mitä ET tarkoittaa?? Muutenkin nuo vanteen valinnat on vähän hebreaa, mutta perusrenkaan tiedot sentään menee jakeluun just ja just!:)

Vanteen keskikohdan poikkeama kiinnityspisteestä
        Eli jos ET on nolla niin kiinnitys kohta on vanteen keskilinjalla.
        Eli mitä pienempi ET sitä ulompana on vanne. ET voi olla periaatteesssa vaikka negatiivinen.

Kun rengasta leventää vakio koosta, saattaa jousituksen komponentit tulla liian lähelle. Tällöin ET tulee pienentää.
        Pienempi offset saattaa aiheuttaa kuitenkin ongelmia renkaiden sopimisen ja ajettavuuden kannalta, sekä lisäävät laakereihin ja pyöräntuentaan kohdistuvia rasituksia.

Pienemmällä offsetilla vanne on ulompana suhteessa kiinnityspintaan kuin suurella, eli rengas saattaa ottaa kiinni lokasuojan ulkoreunaan helposti erityisesti edessä.

Mutta pienempi offset tekee autosta leveämmän, mikä lisää vakautta. Ja on tietysti näyttävämmän näköinen.

Lisää tietoa asiasta:
        http://www.autosound.fi/rl/
        http://www3.ns.sympatico.ca/tanya.mann/6/wheels.htm

• jim

Mazdan 6:n vakio ET on 50 tai ainakin niin minulle rengasliikkeessä sanottiin silloin kuin talvirenkaista tein kaupat. Itse ostin talvirenkaisiin Fondmetalin 6800 vanteet kokoa 7x16" ja noissa ET on 42 ja talvi tuli ihan hyvin noilla ajeltua.

• Breaker
        6farkku kirjoitti:

Vanteen keskikohdan poikkeama kiinnityspisteestä
        Eli jos ET on nolla niin kiinnitys kohta on vanteen keskilinjalla.
        Eli mitä pienempi ET sitä ulompana on vanne. ET voi olla periaatteesssa vaikka negatiivinen.

Kun rengasta leventää vakio koosta, saattaa jousituksen komponentit tulla liian lähelle. Tällöin ET tulee pienentää.
        Pienempi offset saattaa aiheuttaa kuitenkin ongelmia renkaiden sopimisen ja ajettavuuden kannalta, sekä lisäävät laakereihin ja pyöräntuentaan kohdistuvia rasituksia.

Pienemmällä offsetilla vanne on ulompana suhteessa kiinnityspintaan kuin suurella, eli rengas saattaa ottaa kiinni lokasuojan ulkoreunaan helposti erityisesti edessä.

Mutta pienempi offset tekee autosta leveämmän, mikä lisää vakautta. Ja on tietysti näyttävämmän näköinen.

Lisää tietoa asiasta:
        http://www.autosound.fi/rl/
        http://www3.ns.sympatico.ca/tanya.mann/6/wheels.htm

Kiitokset. Nyt ymmärsin mitä se autoliike meinasi sillä, että Mazda6:ssa on iso offset. Tosiaan jos nuo mainitsemasi linkin takana olevat offsetit pitää paikkaansa, niin

16 inch x 7 inch 55mm offset (21.1lb)

17 inch x 7 inch 60 mm offset (21.1lb)

niin tällöinhän 42mm on tosiaan jo aika pieni verrattuna Mazdan suositukseen.

• 6farkku
        jim kirjoitti:

Mazdan 6:n vakio ET on 50 tai ainakin niin minulle rengasliikkeessä sanottiin silloin kuin talvirenkaista tein kaupat. Itse ostin talvirenkaisiin Fondmetalin 6800 vanteet kokoa 7x16" ja noissa ET on 42 ja talvi tuli ihan hyvin noilla ajeltua.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin:

Vakio on 195/65 --> ET50

16 tuumasella Mazda tarjoaa leveydeltään 10mm leveämpää rengasta. Jolle tulee sama ulkonema 205/55 --> ET55

17 tuumaselle jälleen 10mm lisää ja tilanne 215/45 --> ET60

• jim
        6farkku kirjoitti:

Jos olen oikein ymmärtänyt niin:

Vakio on 195/65 --> ET50

16 tuumasella Mazda tarjoaa leveydeltään 10mm leveämpää rengasta. Jolle tulee sama ulkonema 205/55 --> ET55

17 tuumaselle jälleen 10mm lisää ja tilanne 215/45 --> ET60

Mitään faktoja asiasta minulle ei ole. Mutta mahtaisiko tuo ET kasvaa tuolla lailla suurempia vanteita käytettäessä? Renkaan ulkoreunahan siirtyisi kohti lokasuojan reunaa kahden tekijän vaikutuksesta eli kasvavan offsetin ja renkaan levenemisen myötä. Voihan asia toki olla juuri noin kun sen esitit...kunhan ihmettelen.

• Ilpo
    • Jaatu

Mazdan omat alut 205/16 renkaille... Ovat näyttävät ja toimivat moitteetta.

• JoTe

Mazda6:een kuten muihinkin autoihin voi laittaa alle rekisteriotteessa mainitut vaihtoehtoiset koot. Mazda6:ssa ne ovat 195/65x15, 205/55x16 ja 215/45x17. Mazda6:een käy myös useimmat Mazda 626
      vm. 97-02 mallien vanteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4396
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2501
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2314
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      20
      1807
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1542
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      1331
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe