Vartti.fi: Kiusattu bussikuski pisti tupakaksi

Ibson

http://www.vartti.fi/artikkeli/49116675-12de-4c1c-a6ce-b44854fde914

Istumapaikoiltaan liki täynnä ollut linjan 70 bussi matkasi Suutarilasta kohti Helsingin keskustaa noin viikko sitten lauantaina, kun kuljettajalta paloi pinna. Noin kello 23.20 kuljettaja parkkeerasi linja-autonsa ovet auki Hämeentielle juuri ennen Kurvia.

- Sanaakaan sanomatta kuski meni ulos ja pisti tupakaksi. Se oli hämmentävä tilanne, yksi matkustajista kertoo.

Ulkona pakkasessa bussinkuljettajan kuultiin tokaisseen, että hänellä on kuukausipalkka, eikä kiirettä minnekään.

Jo ennen erikoista tupakkataukoa bussimatka oli edennyt takellellen. Linja-auto oli pysähtynyt jokaiselle pysäkille, mutta aina poisjääjiä ei ollut löytynyt. Matkustajat epäilivät jo teknistä vikaa.

Helsingin Bussiliikenne Oy:n henkilöstöjohtaja Jussi Mertanen selvitti Vartti.fi:n pyynnöstä tapausta.

- Bussissa oli juopunut porukka, ja joku heistä teki kiusaa ja painoi stop-nappia joka kerta, kun bussi oli lähtenyt liikkeelle. Pysäkeillä kukaan ei kuitenkaan noussut pois. Ja tämä jatkui koko matkan Kurviin asti, Mertanen kertoo.

- Bussikuski on tehnyt oman ratkaisunsa ja pysäyttänyt Kurvin kohdalla. Hän oli odottanut, että joku haluaa todellakin sieltä ulos, Mertanen tulkitsee.

Joku matkustajista löi lähtiessään vielä nyrkillä pysähtyneen bussin ikkunaan.

- Se, että kesken linjaa stopataan, on ehdottomasti kielletty. Mutta tässä tapauksessa kuskiakin on kiusattu. Missään nimessä näin ei olisi kuitenkaan saanut toimia.

Matkustajien häiriköinti erittäin yleistä

Yhtiö joutui antamaan kuljettajalle muistutuksen.

- Kuljettaja oli hirveän pahoillaan tapahtuneesta. Hän koki, että hänen työtään häirittiin niin radikaalisti, että häneltä meni hermot, Mertanen sanoo.

Mertasen mukaan stop-nappulan turha painelu on päivittäistä.

- Sitä tekevät lapset tai juopuneet. Niillä on hirveän hauskaa, kun bussi pysähtyy, mutta kukaan ei mene ulos. Ja jos päihtyneille menee asiasta sanomaan, ne käyvät päälle. Viime vuonna meillä sattui 11 kuljettajan pahoinpitelyä, Helsingin Bussiliikenne Oy:n henkilöstöjohtaja kertoo.

Metron haastattelema matkustaja olisi toivonut, että kuljettaja olisi heti kertonut syyn bussin pysäyttämiseen.

Heidi Lämsä

16

1230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ibson

      Sen verran ylle postaamaani artikkelia kommentoin, että palaisi kyllä käpy minultakin, jos työntekoani vastaavalla tavalla häirittäisiin, joten ymmärrän täysin kuskin toiminnan.

      • vanhakuski

        itselleni sattunut muutaman kerran vastaavia ääliöitä kyytiin,jos ei kukaan poistu pysäkillä ja kello kuitenkin soi yli 3 pysäkille,pysähdyin joka pysäkille,kaikki ovet auki ja odottelin 5min ja jatkoin matkaa,ei tarvinnut kuin 4 pysäkille pysähtyä kun matkustajat tulivat osoittamaan häirikön,tuli vissiin kiire ja kylmä.


      • ------
        vanhakuski kirjoitti:

        itselleni sattunut muutaman kerran vastaavia ääliöitä kyytiin,jos ei kukaan poistu pysäkillä ja kello kuitenkin soi yli 3 pysäkille,pysähdyin joka pysäkille,kaikki ovet auki ja odottelin 5min ja jatkoin matkaa,ei tarvinnut kuin 4 pysäkille pysähtyä kun matkustajat tulivat osoittamaan häirikön,tuli vissiin kiire ja kylmä.

        Vakka suomessa onneksi sain järjestys poliisin autoon ja joka pysäytyksestä autosta lähti joku ulos jollei pysäyttäjä niin kanssa matkustaja ja sen jälkeen häirikkö ilmiannettiin ja siitä putkaan sakkojen kera

        Kiitos poliiseille ja ihmisille


      • kirjootelija

        Voidaan myös kysyä miksi lehti julkaisee ja vielä viidenkymmenen euron arvoisesti palkitsee tuollaisen kuljettajan kiusaamiseen osallistuvan kuvaajan. Kuvaaja tiesi varmasti mikä oli tilanne autossa häiriköiden kanssa, mutta kuljettajaa piti vielä ihan lehteen päästä kuvan kanssa mollaamaan. Olisi ottanut niistä häiriköistä kuvan hemmetti!

        Ja jos taas kuvaaja oli itse eräs häiriköistä, niin sitä suuremmalla syyllä saisi vähän vartti/metro lehtien porukka katsoa peiliin palkitsemisissaan. Yritin muuten kritisoida kiusatun kuljettajan kuvaamisen palkitsemista myös vartin sivulla, sensuroitiin:)


      • Kiusattu matkustaja

        Kyllähän se varmaan kaikilla palaa pinna, jos kiusataan, mutta mitä tehdä silloin, kun kuski kiusaa ja uhkailee?

        Entä siinä vaiheessa, kun ulkona on 20 astetta pakkasta ja takana kattoluukku auki ja jos sen vetää kiinni ja kuski tulee uhkailemaan?


      • -------------
        Kiusattu matkustaja kirjoitti:

        Kyllähän se varmaan kaikilla palaa pinna, jos kiusataan, mutta mitä tehdä silloin, kun kuski kiusaa ja uhkailee?

        Entä siinä vaiheessa, kun ulkona on 20 astetta pakkasta ja takana kattoluukku auki ja jos sen vetää kiinni ja kuski tulee uhkailemaan?

        tuskin kuljettaja tulee uhkaileen jos käyttäydyt niin kuin kuuluu ja jollet osaa niin olet konkreettisen ulkoba -20 asteen pakkasessa . Ongelmat tulee siinä että asiakkaat luulevat olevansa jumalia vaikka heilla ole mitään muuta oikeutta bussissa kuin matkustaa oikeaa hintaa vastaan ja jättää bussi siihen kunyoon että seuraava voi matkustaa samalla paikalla.Sitä paitsi asiakkaalla ei ole mitään asiaa koskea ns. luukkuihin ilman kuljettajan lupaa


    • PAKKASEEN JÄÄNYT

      Seisoin työkaverini kanssa eilen Kustaankartanon pysäkillä , odottaen bussia numero 512 että päästäis Malmille . Bussipysäkilä oli lähdössä bussi numero 72 . Mitä tekikään 512 kuski paineli ohi täyttävauhtia , vaikka yritimme kuinka huitoa ( oli kyllä siinä vaiheessa jo myöhässä) . Vihdoin Malmille päästyäni löysin ko.olevan kuskin ja kysyin syytä ,miksi ei pysähtynyt . Ylimielinen vastaus ei kuulemma tarvinnut ,ei nähnyt ym.ym. sanoin että otan yhteyttä hänen esimieheen , sain vastauksen että hänkään ei ala minua neuvomaan miten pysäkillä käyttäydytään . Siinä vaiheessa kehoitn kaveria painumaan Viroon mistä ilmeisesti oli tullut ,kaveri sanoi menevänsä , en tiedä onko jo lähtenyt ( toivottavasti on) . Kyseisen kuskin olisi kiinnitettävä huomio muutamaan seikkaan.
      1 . käyttäytyminen
      2. paita huosujen sisään
      3. kamman käyttö suotavaa
      Nämä asiat kun on kunnossa niin voi lähteä kotimatkalle ( HYVÄÄ MATKAA)

      • päristelee ohi

        Bussit päristelee hyvin, HYVIN usein ohi, mikäli pysäkillä on jokin bussi jo pysähtynyt. Jotkut kuskit ilmeisesti kuvittelee, että riittää kun joku bussi on pysähtynyt ihmisiä poimimaam. Oikeasti, ei ihmiset vain johonkin bussiin nouse, kyllä yleensä ollaan menossa tietyn numeroiseen bussiin, jotta päästään oikeaan paikkaan. Tietysti osa ajattelee, että kaikkihan nämä bussit ajaa tätä samaa mannerheimintietä, joten aivan sama jos ei pysähdy jonottamaan muiden bussien letkassa pysäkille. MUTTA kun joku voi olla menossa vaikkapa johonkin lähiöön asti, eli kyllä ne bussien reitit haarautuu sen mannerheikin tien jälkeen, mikä mihinkin. Eli ei millä tahansa bussilla pääse omaan lähiöönsä. Tätä eivät nää sambian miehet tajua.


      • terve.
        päristelee ohi kirjoitti:

        Bussit päristelee hyvin, HYVIN usein ohi, mikäli pysäkillä on jokin bussi jo pysähtynyt. Jotkut kuskit ilmeisesti kuvittelee, että riittää kun joku bussi on pysähtynyt ihmisiä poimimaam. Oikeasti, ei ihmiset vain johonkin bussiin nouse, kyllä yleensä ollaan menossa tietyn numeroiseen bussiin, jotta päästään oikeaan paikkaan. Tietysti osa ajattelee, että kaikkihan nämä bussit ajaa tätä samaa mannerheimintietä, joten aivan sama jos ei pysähdy jonottamaan muiden bussien letkassa pysäkille. MUTTA kun joku voi olla menossa vaikkapa johonkin lähiöön asti, eli kyllä ne bussien reitit haarautuu sen mannerheikin tien jälkeen, mikä mihinkin. Eli ei millä tahansa bussilla pääse omaan lähiöönsä. Tätä eivät nää sambian miehet tajua.

        ei sileelä ykikköä paapota, jos haluaa palvelua mene omalla autolla tai taxilla.
        jos olet taas vammainen niin kulje ambulanssilla.
        Bussikuskin on parempi polttaa savukkeensa ja jatkaa matkaa oli bussi myöhässä tai ei.
        Jokainen joka bussissa kulkee on jotenkin yksilötasolla aika saamaton henkilö.
        Juonut korttinsa,ei pärjää autokoulussa on vammanen,ym. ei terve ihminen viitsi odottaa bussia .se kulkee taxsilla


      • malmilla

        ilmeisesti seuraava vuoro saapui nopeasti. näitä pysäkin ohi ajoja sattuu myös tarkoituksella jos seuraava vuoro tavoittaa - -- -


      • Myssy päässä

        En väitä ymmärtäväni pääkaupunkiseudun ja muiden ruuhka-alueiden käytäntöä pysäkillä käynnin suhteen, mutta metsäläinen luonteeni tohtii ehdottaa seuraavaa: entäpä jos kyytiin haluavat pitäisivät itsetehtyä, linjanumeron ilmaisevaa kylttiä käsissään valmiina ja nostaisivat kyltin esiin sopivasti ennen bussin tuloa pysäkin tuntumaan? Tällä tavalla eri linjojen kuljettajat näkisivät ajoissa, onko juuri heidän bussillaan tarpeen käydä pysäkillä.

        Kyltti voi olla vaatimaton. Esim. valkea valmispizzapohja kelpaa mustan tussinjäljen kera. Pääasia on, että merkintä näkyy myös hämärässä. Näkyvyyttä voi testata omatoimisesti.


      • malmilla kirjoitti:

        ilmeisesti seuraava vuoro saapui nopeasti. näitä pysäkin ohi ajoja sattuu myös tarkoituksella jos seuraava vuoro tavoittaa - -- -

        Pysäkin ohiajot "malmilla" nimimerkin mainitsemassa tapauksessa on sallittu ainoastaan jokeri-linjalla 550!!! Siellä takimmainen kerää, sillä yritetään tasoittaa vuoroväliä.Kaikilla muilla linjoilla etummainen pääsääntöisesti ottaa kyytiin. Paitsi jos 2 todella fiksua SAMAN LINJAN kuskia ajaa peräkkäin ja osaavat seurata toistensa aikeita; eli jos etummaisella ei jää ketään pois pysäkillä josta olisi matkustajia tulossa, voi takimmainen laittaa ajoissa vilkun päälle jos hänellä olisi pois jääviä, näinollen molempien ei tarvitse pysähtyä vaan takimmainen ottaa silloin myös kyytiin. Tämä tosin äärimmäisen harvinaista nykyään. Ja sitten siihen miksi joskus takana tuleva auto ajaa ohi; myös matkustajat pysäkillä SAAVAT liikkua pysäkki katoksesta niin että takaa tuleva KULJETTAJA näkee että haluatte takana tulevaan autoon, ei riitä että näette takana tulevan auton kyljen, silloin kuljettaja ei teitä näe koska istuu vasemmassa etukulmassa,jos ette ole huomanneet, teidän täytyy nähdä KULJETTAJA, silloin hänenkin pitäisi nähdä teidät!!! Ja sitten vielä takana tulevalle pysäytysmerkki eli VASEN käsi PENKAN puolelle suoraksi kunnes vilkku syttyy!!! Ja jos 3 autoa peräkkäin, ekalle tien puolelle, toiselle ylös ja viimeiselle penkan puolelle. Näin todennäköisimmin pääsette haluamaanne kyytiin. :) Ja todellakin, matkustaja saa valita minkä tahansa bussin vaikka samaan paikkaan mentäisiin, edellyttää tosin edellä mainittua SELVÄÄ pysäytys merkkiä. Siinä nyt rautalangan sijaan ratakiskosta väännettynä.. ;) ei niin vaikeaa, hyvää viikonloppua kaikille!


      • -------

        kohta 1 kuuluu asiakkaalle. kohta 2-3 on kuljettajan henkilökohtainen asia joka ei välttämättä liity mitenkään ajamiseen ja ajamassahan me olemme eikä kenkään estetikaa mielyttämässä.


      • viistoista
        helbkuski kirjoitti:

        Pysäkin ohiajot "malmilla" nimimerkin mainitsemassa tapauksessa on sallittu ainoastaan jokeri-linjalla 550!!! Siellä takimmainen kerää, sillä yritetään tasoittaa vuoroväliä.Kaikilla muilla linjoilla etummainen pääsääntöisesti ottaa kyytiin. Paitsi jos 2 todella fiksua SAMAN LINJAN kuskia ajaa peräkkäin ja osaavat seurata toistensa aikeita; eli jos etummaisella ei jää ketään pois pysäkillä josta olisi matkustajia tulossa, voi takimmainen laittaa ajoissa vilkun päälle jos hänellä olisi pois jääviä, näinollen molempien ei tarvitse pysähtyä vaan takimmainen ottaa silloin myös kyytiin. Tämä tosin äärimmäisen harvinaista nykyään. Ja sitten siihen miksi joskus takana tuleva auto ajaa ohi; myös matkustajat pysäkillä SAAVAT liikkua pysäkki katoksesta niin että takaa tuleva KULJETTAJA näkee että haluatte takana tulevaan autoon, ei riitä että näette takana tulevan auton kyljen, silloin kuljettaja ei teitä näe koska istuu vasemmassa etukulmassa,jos ette ole huomanneet, teidän täytyy nähdä KULJETTAJA, silloin hänenkin pitäisi nähdä teidät!!! Ja sitten vielä takana tulevalle pysäytysmerkki eli VASEN käsi PENKAN puolelle suoraksi kunnes vilkku syttyy!!! Ja jos 3 autoa peräkkäin, ekalle tien puolelle, toiselle ylös ja viimeiselle penkan puolelle. Näin todennäköisimmin pääsette haluamaanne kyytiin. :) Ja todellakin, matkustaja saa valita minkä tahansa bussin vaikka samaan paikkaan mentäisiin, edellyttää tosin edellä mainittua SELVÄÄ pysäytys merkkiä. Siinä nyt rautalangan sijaan ratakiskosta väännettynä.. ;) ei niin vaikeaa, hyvää viikonloppua kaikille!

        "Ja sitten siihen miksi joskus takana tuleva auto ajaa ohi; myös matkustajat pysäkillä SAAVAT liikkua pysäkki katoksesta niin että takaa tuleva KULJETTAJA näkee että haluatte takana tulevaan autoon, ei riitä että näette takana tulevan auton kyljen, silloin kuljettaja ei teitä näe koska istuu vasemmassa etukulmassa,jos ette ole huomanneet, teidän täytyy nähdä KULJETTAJA, silloin hänenkin pitäisi nähdä teidät!!! Ja sitten vielä takana tulevalle pysäytysmerkki eli VASEN käsi PENKAN puolelle suoraksi kunnes vilkku syttyy!!! Ja jos 3 autoa peräkkäin, ekalle tien puolelle, toiselle ylös ja viimeiselle penkan puolelle. Näin todennäköisimmin pääsette haluamaanne kyytiin. :)"

        Ajatteleppa asiaa matkustajan näkökulmasta. Odotat pysäkillä bussia, pysäkillä on lukuisia muitakin matkustajia jotka kukin odottavat eri busseja. Pysäkkiä lähestyy samanaikaisesti kaksi tai kolme bussia. Millä ilveellä pidemmällä pysäkillä odottavat voivat viittilöidä takimmaiselle bussille? Kaikki eivät mahdu pysäkin alkuunkaan seisomaan. Ellet pysäkkiä kohti ajaessa näe kaikkia pysäkillä olijoita ja heidän mahdollisia viittomisiaan, et saa ohittaa pysäkkiä. Jonon jatkoksi vaan. Ei se ole mikään tekosyy ajaa ohi, että matkustaja ei ole onnistunut änkemään itseään näkyville. Bussikuskin työ on varmistua, että kaikki halukkaat pääsevät kyytiin. Kyse on kuitenkin palveluammatista, vaikka siinä lähinnä vaan pyöritelläänkin rattia.


      • 15+19
        viistoista kirjoitti:

        "Ja sitten siihen miksi joskus takana tuleva auto ajaa ohi; myös matkustajat pysäkillä SAAVAT liikkua pysäkki katoksesta niin että takaa tuleva KULJETTAJA näkee että haluatte takana tulevaan autoon, ei riitä että näette takana tulevan auton kyljen, silloin kuljettaja ei teitä näe koska istuu vasemmassa etukulmassa,jos ette ole huomanneet, teidän täytyy nähdä KULJETTAJA, silloin hänenkin pitäisi nähdä teidät!!! Ja sitten vielä takana tulevalle pysäytysmerkki eli VASEN käsi PENKAN puolelle suoraksi kunnes vilkku syttyy!!! Ja jos 3 autoa peräkkäin, ekalle tien puolelle, toiselle ylös ja viimeiselle penkan puolelle. Näin todennäköisimmin pääsette haluamaanne kyytiin. :)"

        Ajatteleppa asiaa matkustajan näkökulmasta. Odotat pysäkillä bussia, pysäkillä on lukuisia muitakin matkustajia jotka kukin odottavat eri busseja. Pysäkkiä lähestyy samanaikaisesti kaksi tai kolme bussia. Millä ilveellä pidemmällä pysäkillä odottavat voivat viittilöidä takimmaiselle bussille? Kaikki eivät mahdu pysäkin alkuunkaan seisomaan. Ellet pysäkkiä kohti ajaessa näe kaikkia pysäkillä olijoita ja heidän mahdollisia viittomisiaan, et saa ohittaa pysäkkiä. Jonon jatkoksi vaan. Ei se ole mikään tekosyy ajaa ohi, että matkustaja ei ole onnistunut änkemään itseään näkyville. Bussikuskin työ on varmistua, että kaikki halukkaat pääsevät kyytiin. Kyse on kuitenkin palveluammatista, vaikka siinä lähinnä vaan pyöritelläänkin rattia.

        oot. varmistaa pitää. sitten toinen asia. miten uskallat yleensä matkustaa bussilla ,kun kuski lähinnä pyörittelee rattia. miten uskallat jättää itsesi noin vähäpätöisen homman hoitajan käsiin.kun ei sen kuskin tarvii kuin lähinnä pyöritellä rattia. olisko syytä kaivaa oma kottero esiin ja taata sillä tavalla oma turvallisuutensa. kun bussikuskin ei tarvii kuin lähinnä pyöritellä rattia.


      • helbkuski
        viistoista kirjoitti:

        "Ja sitten siihen miksi joskus takana tuleva auto ajaa ohi; myös matkustajat pysäkillä SAAVAT liikkua pysäkki katoksesta niin että takaa tuleva KULJETTAJA näkee että haluatte takana tulevaan autoon, ei riitä että näette takana tulevan auton kyljen, silloin kuljettaja ei teitä näe koska istuu vasemmassa etukulmassa,jos ette ole huomanneet, teidän täytyy nähdä KULJETTAJA, silloin hänenkin pitäisi nähdä teidät!!! Ja sitten vielä takana tulevalle pysäytysmerkki eli VASEN käsi PENKAN puolelle suoraksi kunnes vilkku syttyy!!! Ja jos 3 autoa peräkkäin, ekalle tien puolelle, toiselle ylös ja viimeiselle penkan puolelle. Näin todennäköisimmin pääsette haluamaanne kyytiin. :)"

        Ajatteleppa asiaa matkustajan näkökulmasta. Odotat pysäkillä bussia, pysäkillä on lukuisia muitakin matkustajia jotka kukin odottavat eri busseja. Pysäkkiä lähestyy samanaikaisesti kaksi tai kolme bussia. Millä ilveellä pidemmällä pysäkillä odottavat voivat viittilöidä takimmaiselle bussille? Kaikki eivät mahdu pysäkin alkuunkaan seisomaan. Ellet pysäkkiä kohti ajaessa näe kaikkia pysäkillä olijoita ja heidän mahdollisia viittomisiaan, et saa ohittaa pysäkkiä. Jonon jatkoksi vaan. Ei se ole mikään tekosyy ajaa ohi, että matkustaja ei ole onnistunut änkemään itseään näkyville. Bussikuskin työ on varmistua, että kaikki halukkaat pääsevät kyytiin. Kyse on kuitenkin palveluammatista, vaikka siinä lähinnä vaan pyöritelläänkin rattia.

        Oletkos "viistoista" miettinyt asiaa liikenteen sujuvuuden kannalta myös? Mitä siitä seuraisi keskustan liikenteessä jos kaikki matkustajat vain odottavat bussia pysäkkikatoksessa ja sitten hyppäävät kyytiin kun sen jonon neljäs tai viides bussi pysähtyy vuorollaan katoksen kohdalle? Ja taas seuraavat bussit tukkivat yhden kaistan kun odottavat että mahtuvat pysäkille kysymään josko joku haluaisi kyytiin... Yhteispelillä pitäisi kyllä toimia, jos seuraa liikennettä niin näkee kyllä ajoissa oman bussin tulevan ja ehtii kyllä pysäkillä liikkua jos haluaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7858
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3782
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1073
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1013
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      790
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe